quote:De vernuftige nieuwste bankpasjes die contactloos betalen mogelijk maken, zijn alleen in een metalen hoesje of gewikkeld in aluminiumfolie veilig voor criminelen.
Kwaadwillenden die over het juiste apparaatje beschikken, kunnen het saldo van de pasjes makkelijk overhevelen door vlakbij iemand te gaan staan of zelfs maar langs een pashouder te lopen. Als het pasje in een metalen hoesje of in aluminiumfolie zit, lukt deze vorm van fraude niet, zegt Gijs Boudewijn, adjunct-directeur van de Betaalvereniging Nederland. Hetzelfde gevaar van ongewenste afschrijvingen geldt ook voor mobiele telefoons die geschikt zijn voor contactloos betalen.
Ruim een kwart van de 24 miljoen betaalpassen in Nederland zijn inmiddels uitgerust met de technologie voor contactloos betalen. De nieuwe betaalmethode is in Nederland nog geen gemeengoed, maar naar verwachting neemt het een grote vlucht als per 1 januari de chipknip wordt afgeschaft. Bedragen tot 25 euro kunnen zonder pincode in te voeren worden afgerekend. De klant houdt slechts zijn bankpas of mobiele telefoon bij het uitleesapparaat.
Met aluminiumfolie blokkeer je de chip
Gijs Boudewijn namens de Betaalvereniging Nederland
Ingecalculeerd risico
Boudewijn erkent dat in een proefopstelling is aangetoond dat kwaadwillenden met een uitleesapparaat het saldo van nietsvermoedende pashouders kunnen overhevelen. ,,Er zijn bij ons geen gevallen bekend dat het is gebeurd.'' Hij noemt het een ingecalculeerd risico. Wel draagt hij zelf voor alle zekerheid zijn bankpas in een metalen hoesje. ,,Op die manier, of met aluminiumfolie, blokkeer je de chip,'' aldus Boudewijn.
Bij de techniek voor contactloos betalen, near field communication, wordt saldo overgeschreven als het pasje vlakbij een uitleesapparaat is. Dan is het binnen 2 seconden gepiept. Een pincode is niet nodig, bij bedragen tot en met 25 euro. Dat kan twee keer achter elkaar worden afgeschreven. Om nog eens bedragen over te hevelen, of voor meer dan 25 euro in één keer, is wel een pincode nodig. ,,Het risico is hooguit 50 euro.'' Dat houdt de schade voor de consument of bank beperkt, maar een digitale dief kan een forse slag slaan in een drukke winkelstraat.
Als mensen aannemelijk kunnen maken dat er geld ten onrechte is afgeschreven, vergoedt de bank de schade, aldus de Betaalvereniging.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)oor-criminelen.dhtml
Dat ze lekker in de stront zakken hiermee. Mag jij gaan aantonen hoe gevoelig dit systeem is. Joh, daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn.quote:Als mensen aannemelijk kunnen maken dat er geld ten onrechte is afgeschreven, vergoedt de bank de schade, aldus de Betaalvereniging.
Wat een vertrouwen..quote:Hij noemt het een ingecalculeerd risico. Wel draagt hij zelf voor alle zekerheid zijn bankpas in een metalen hoesje.
Wat is het probleem eigenlijk met het intoetsen van een pincode? Waarom moet het nu weer contactloos en zonder verificatie?quote:Op maandag 1 december 2014 10:40 schreef kovenant het volgende:
alles wat contactloos gaat en geen verdere verificatie nodig heeft is gedoemd te falen.
niet een simpel knopje of je akkoord gaat met betalen, maar nee gewoon erlangs halen en geld is foetsie, is vragen om problemen.
het is en was al bewezen met de OV kaart.
Op deze manier kan men straks met sensoren precies uitlezen waar jij langs bent gelopen met je contactloze bankpas.quote:Op maandag 1 december 2014 10:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Wat is het probleem eigenlijk met het intoetsen van een pincode? Waarom moet het nu weer contactloos en zonder verificatie?
Het lijkt me meer een excuus om van de chipknip af te komen. Bang voor verzet komen ze eerst met dit alternatief.quote:Op maandag 1 december 2014 10:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Wat is het probleem eigenlijk met het intoetsen van een pincode? Waarom moet het nu weer contactloos en zonder verificatie?
Uiteindelijk gaat het daar wel naartoe.quote:Op maandag 1 december 2014 10:43 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Op deze manier kan men straks met sensoren precies uitlezen waar jij langs bent gelopen met je contactloze bankpas.
Chipknip is ook door de neus geboord. Niemand zat daar op te wachten en het is dan ook een faalproject.quote:Op maandag 1 december 2014 10:43 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Het lijkt me meer een excuus om van de chipknip af te komen. Bang voor verzet komen ze eerst met dit alternatief.
Wanneer je iets graag wilt hebben maar je het om de een of andere faalreden niet krijgt, wordt het door je neus geboord.quote:Op maandag 1 december 2014 10:46 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat het daar wel naartoe.
[..]
Chipknip is ook door de neus geboord. Niemand zat daar op te wachten en het is dan ook een faalproject.
Kan je die functie uit laten schakelen?quote:Op maandag 1 december 2014 10:50 schreef john2406 het volgende:
Zo paranoide als dat ik ben, was ik daar zelf al opgekomen, en om die reden meteen, of direct, die functie van onze passen af laten halen.
Jammer eigenlijk daarvanaf gezien, maar ik vertrouw het nou eenmaal niet en dan gaat het bij mij niet erin.
Ik acht mening een nog niet in staat zijn eigen achterwerk af te poetsen laat staan iets te ontwikkelen wat waterdicht is!
Yep bij ING wel, was maar een telefoontje voor nodig voor twee passen!quote:Op maandag 1 december 2014 10:54 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Kan je die functie uit laten schakelen?
Ja, volgens mij wel. Of je kunt het bedrag gewoon op 0 zetten. Totdat het gebruik natuurlijk verplicht gaat worden bij het elektronisch betalen van kleine bedragen.quote:Op maandag 1 december 2014 10:54 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Kan je die functie uit laten schakelen?
Laat ik het anders noemen schoenmaker houd je bij je leest zeg ik altijd, ik moet niet wezen bij een schoenmaker voor vlees!quote:Op maandag 1 december 2014 10:51 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Wanneer je iets graag wilt hebben maar je het om de een of andere faalreden niet krijgt, wordt het door je neus geboord.
Wanneer je iets graag niet wilt hebben, maar het je om de een of andere rede faalreden toch wordt opgedrongen, wordt het door je strot geduwd.
http://www.elsevier.nl/Ec(...)criminelen-1655992W/quote:Nieuwe bankpas 'wel veilig voor criminelen'
AMSTERDAM (ANP) - De nieuwe bankpassen die gebruikt kunnen worden voor contactloos betalen, zijn ,,in theorie'' te misbruiken door criminelen. Onderzoek wijst uit dat kwaadwillenden die een speciaal uitleesapparaat dichtbij iemands pas houden, zo geld kunnen overhevelen naar hun eigen rekening. Toch betekent dit niet dat de passen onveilig zijn.
De mogelijkheid is bewezen in een laboratoriumopstelling, bevestigt de Betaalvereniging Nederland na berichtgeving van het AD. ,,Maar er is in Nederland nog geen boef die dit heeft gedaan. Dit, ondanks dat de pasjes inmiddels al bijna twee jaar in omloop zijn.''
Het hebben van het uitleesapparaat alleen is namelijk niet voldoende. Om geld te kunnen overmaken, moeten criminelen ook een contract hebben met een transactieverwerker. En ze moeten beschikken over een bankrekening. Dat maakt dit soort misbruik uitermate goed traceerbaar. Bovendien kan per transactie slechts 25 euro worden overgemaakt.
Voor consumenten die het toch niet vertrouwen, heeft de organisatie wel een tip: een pas die in een metalen hoesje zit of is gewikkeld in aluminiumfolie kan niet door scanners worden herkend.
Chipknip was en is voor kleine bedragen een prima systeem. En een stuk veiliger dan contactloos betalen.quote:Op maandag 1 december 2014 10:46 schreef J0kkebr0k het volgende:
Chipknip is ook door de neus geboord. Niemand zat daar op te wachten en het is dan ook een faalproject.
Chipknip was vooral een issue omdat het nieuw was dat als je je pasje kwijt raakte of je langs een magneet liep je ook je geld kwijt was. En omdat mensen ook toen al dik paranoïde waren over het compleet verdwijnen van contant geld.quote:Op maandag 1 december 2014 11:16 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Chipknip was en is voor kleine bedragen een prima systeem. En een stuk veiliger dan contactloos betalen.
Dat opwaarderen was natuurlijk helemaal kut. Staat er weer net te weinig op je chipknip. Maak het pinnen gewoon sneller.quote:Op maandag 1 december 2014 11:16 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Chipknip was en is voor kleine bedragen een prima systeem. En een stuk veiliger dan contactloos betalen.
Yep maar geen wifi, ik stel me voor dat met wifi nog wat extra s mogelijk zou kunnen wezen?quote:Op maandag 1 december 2014 11:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Chipknip was vooral een issue omdat het nieuw was dat als je je pasje kwijt raakte of je langs een magneet liep je ook je geld kwijt was. En omdat mensen ook toen al dik paranoïde waren over het verdwijnen van contant geld.
De crimineel moet ook met zijn tijd meegaan!quote:Om geld te kunnen overmaken, moeten criminelen ook een contract hebben met een transactieverwerker. En ze moeten beschikken over een bankrekening. Dat maakt dit soort misbruik uitermate goed traceerbaar.
quote:Op maandag 1 december 2014 11:22 schreef SicSicSics het volgende:
Nice!
[..]
De crimineel moet ook met zijn tijd meegaan!Ze maken het de eerlijke dief wel heel lastig zo. Je moet eerst naar Roemenië om een nieuw paspoort te kopen, dan met je nieuwe Roemeense identiteit een registratie in een Nederlandse gemeente regelen, daar een bankrekening mee openen en een contract aangaan met een transctieverwerker, daarna apparatuur aanschaffen om mee te 'skimmen'.
Het wordt verdomme net werken
Datzelfde probleem heb je met contant betalen. Voordeel van chippen vond ik dat het lekker snel ging en geen risico op skimmen e.d.quote:Op maandag 1 december 2014 11:21 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Dat opwaarderen was natuurlijk helemaal kut. Staat er weer net te weinig op je chipknip. Maak het pinnen gewoon sneller.
Gewoon alleen eerste cijfer intoetsen.quote:Op maandag 1 december 2014 11:21 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Dat opwaarderen was natuurlijk helemaal kut. Staat er weer net te weinig op je chipknip. Maak het pinnen gewoon sneller.
Ik denk dat ING geen passen meer uitgeeft zonder NFC. De functie kan wel uitgeschakeld worden.quote:Op maandag 1 december 2014 11:24 schreef zarGon het volgende:
Nog net een nieuwe bankpas aangevraagd bij ING (oktober 2014), had niet de optie om te kiezen voor wel of geen NFC. Als ik nu een nieuwe kaart aanvraag zonder NFC, zou ik dan moeten betalen voor een nieuw pasje?
NFC is toch geen wifi?quote:Op maandag 1 december 2014 11:21 schreef john2406 het volgende:
Yep maar geen wifi, ik stel me voor dat met wifi nog wat extra s mogelijk zou kunnen wezen?
Ik weet niet waar jij je bankpasjes bewaart?quote:Het is net geen chip in je nek of wel?
En dan heb je een dagje lang in de tram voor 300 euro geskimmed, wordt je registratie overal opgeheven, gaan er camerabeelden van jou dat je bij de bank een nieuwe rekening hebt geopend door het land en moet je weer een nieuw paspoort gaan kopen in roemenie en hopen dat je nergens herkend wordt.quote:Op maandag 1 december 2014 11:22 schreef SicSicSics het volgende:
Nice!
[..]
De crimineel moet ook met zijn tijd meegaan!Ze maken het de eerlijke dief wel heel lastig zo. Je moet eerst naar Roemenië om een nieuw paspoort te kopen, dan met je nieuwe Roemeense identiteit een registratie in een Nederlandse gemeente regelen, daar een bankrekening mee openen en een contract aangaan met een transctieverwerker, daarna apparatuur aanschaffen om mee te 'skimmen'.
Het wordt verdomme net werken
Hoe doen ze dat als het pasje eenmaal in mijn bezit is?quote:Op maandag 1 december 2014 11:28 schreef freako het volgende:
[..]
Ik denk dat ING geen passen meer uitgeeft zonder NFC. De functie kan wel uitgeschakeld worden.
Plus dat dit wel een gunstig scenario is!quote:Op maandag 1 december 2014 11:28 schreef SpecialK het volgende:
Dan probeer je celstraf te ontlopen door jezelf te presenteren als freelance-skimmer beland je alsnog in de cel.
Kreeg dit ook te horen net aan de telefoon.quote:Op maandag 1 december 2014 11:48 schreef bloodymary1 het volgende:
Bij ING ga je naar internetbankieren en dan inloggen.
Kies bij gegevens en instellingen voor betaalpas.
Dan zie je bij contactloos betalen dit staan op aan of uit.
Als het op aan staat kun je met wijzigen het op uit zetten.
Heel simpel.
Deze week kan al niet meer kapot!quote:Op maandag 1 december 2014 11:55 schreef zarGon het volgende:
[..]
Kreeg dit ook te horen net aan de telefoon.
Uitgezet. Wat een productieve maandag, nu al.
In de maag gesplitst.quote:Op maandag 1 december 2014 10:46 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat het daar wel naartoe.
[..]
Hij is me dit jaar door de neus geboordquote:
Je hebt gelijkquote:
Gelukkig, ik moet eerst een nieuwe pas aanvragen.quote:Op maandag 1 december 2014 11:48 schreef bloodymary1 het volgende:
Heel simpel.
Kan klopen maar ook dat heb ik niet, voor iets te betalen ga ik naar een kennis die dat wel heeft.quote:Op maandag 1 december 2014 11:48 schreef bloodymary1 het volgende:
Heel simpel.
Namens de vereniging tot behoud van het Nederlandse spreekwoord dank ik u.quote:Op maandag 1 december 2014 12:15 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Je hebt gelijk
Door de neus boren heeft een andere betekenis inderdaad.
En die hebben jouw het recht gegeven om voor hun te spreken, tikken dus?quote:Op maandag 1 december 2014 12:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Namens de vereniging tot behoud van het Nederlandse spreekwoord dank ik u.
Ik ben directeur, raad van toezicht, voorzitter en enig lid.quote:Op maandag 1 december 2014 12:33 schreef john2406 het volgende:
[..]
En die hebben jouw het recht gegeven om voor hun te spreken, tikken dus?
Waarom maken ze er dan reclame voor? Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op maandag 1 december 2014 12:32 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Mijn ABN-AMRO pas heeft al wel de mogelijkheid echter de ABN-AMRO zelf is nog niet zo ver.
Net nagekeken nav dit topic.
Misschien gaan ze het binnenkort invoeren.quote:Op maandag 1 december 2014 12:45 schreef freako het volgende:
[..]
Waarom maken ze er dan reclame voor? Of begrijp ik je verkeerd?
https://www.abnamro.nl/nl(...)ieuwe-betaalpas.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |