Maar scheelt het nu ook daadwerkelijk in je maandelijkse stookkosten?quote:Op maandag 24 november 2014 19:08 schreef friekin_ het volgende:
Ja! Wij hebben er een en ik ben er zeer over te spreken. Hij had zichzelf na een week aangeleerd wat ons ritme is, de app is lekker makkelijk en overzichtelijk.
kan je nu nog niet zeggen joh. Maar eerlijk denk ik niet dat de nest een enorme besparing oplevert , echter het is wel een kicken gadget zeker met alle nest compatible shit die eraan komt.quote:Op maandag 24 november 2014 19:09 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Maar scheelt het nu ook daadwerkelijk in je maandelijkse stookkosten?
Dit. Plus ik wilde geen lelijke toon vierkant blok van 30 bij 15. Ik wilde gewoon eenvoudig bedienen. De honeywell meets app dus.quote:Op maandag 24 november 2014 20:45 schreef Joene het volgende:
[..]
kan je nu nog niet zeggen joh. Maar eerlijk denk ik niet dat de nest een enorme besparing oplevert , echter het is wel een kicken gadget zeker met alle nest compatible shit die eraan komt.
ik wil wel toon maar geen Eneco dus geen optiequote:Op maandag 24 november 2014 20:49 schreef friekin_ het volgende:
[..]
Dit. Plus ik wilde geen lelijke toon vierkant blok van 30 bij 15. Ik wilde gewoon eenvoudig bedienen. De honeywell meets app dus.
Toestel is toch niet leveranciergebonden?quote:Op maandag 24 november 2014 20:53 schreef Joene het volgende:
[..]
ik wil wel toon maar geen Eneco dus geen optie
nest is vrij , toon nietquote:Op dinsdag 25 november 2014 07:19 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Toestel is toch niet leveranciergebonden?
Gewoon draadjes van je huidige thermostaat aan de Nest koppelen en klaar.
Toon?quote:
Laat maar.quote:Op dinsdag 25 november 2014 07:43 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Toon?
Je hang de heat link aan je verwarmingsketel en kan dan draadloos door naar de nest thermostaat.
Je kan prima je modulerende ketel erop aansluiten alleen nest kan alleen aan of uit schakelen idd.quote:Op dinsdag 25 november 2014 07:41 schreef Resistor het volgende:
Nest ondersteunt geen modulerende ketels.
Ik verwacht dat dat model over 2 jaar komt, waarna de mensen die nu een Nest1 hebben weer naar de winkel rennen
Nee liever niet, want als ik wat verkeerd zie dan zit ik met een duur ding.quote:
De toon heeft helemaal niks met NEST te maken, Toon is ook een smart thermostaat waar naast je ook je totale energie huishouding kan bijhouden.quote:Op dinsdag 25 november 2014 09:07 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Nee liever niet, want als ik wat verkeerd zie dan zit ik met een duur ding.
Was ook helemaal niet verkeerd bedoeld.
De reacties bij die test ook.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 22:49 schreef Monker het volgende:
In de test van de consumentenbond valt Nest nogal tegen: http://www.consumentenbon(...)ning/cv-ketels/nest/
Ik vind het ding nogal apart vormgeven. Nadeel is dat er een interface bij zit, kost je weer een stopcontact.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:56 schreef secondant het volgende:
Ik heb onlangs ook zo'n thermostaat gekocht en ook zitten twijfelen over de Nest. Ben niet zo gevoelig voor de privacy dingen van Google omdat ze lingsom of rechtsom toch wel alles weten.
Ben uiteindelijk voor de Thermosmart gegaan. Belangrijkste reden hierbij was dat de Nest niet kan modeleren met je cv. Daarnaast werken wij heel onregelmatig en wil ik dagelijks met blokken mijn dag in kunnen stellen.
Overigens had Kassa er laatst ook een item over...
Eens. Waarom kan mijn NAS (een linux server) die functionaliteit niet herbergen?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:10 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
De reacties bij die test ook.Alles is maar "slim" tegenwoordig, de Nest is geen slimme thermostaat, Evo home, dat valt in de categorie slimme thermostaat. De gemiddelde consument wordt er in ieder geval door misleid. Comfort kost geld, simpel.
slimme thermostaten besparen niet zonder actie van de gebruiker. Ze kosten alleen maar geld omdat ze meer stroom vebruiken. Bij de nest weet ik het niet, maar toon vraagt continu 15w! oftewel rond de 40 euro p/j oftewel omgerekend naar gas 67 m3 wat die minimaal moet besparen om break even te komen, maar je bespaart er niks mee zonder actie van de gebruiker.quote:Op maandag 24 november 2014 19:09 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Maar scheelt het nu ook daadwerkelijk in je maandelijkse stookkosten?
klopt, conclusie is dat slimme thermostaten duur zijn en niks uit zich zelf besparen. Toon is helemaal dramatisch en dan ben je aan de goden overgeleverd.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:56 schreef secondant het volgende:
Overigens had Kassa er laatst ook een item over...
Ik heb geen idee wat jouw NAS allemaal kan. Zelf draai ik Domoticz op een raspberry, maar dat is geen thermostaat meer, maar domotica.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:56 schreef Agronoom2 het volgende:
[..]
Eens. Waarom kan mijn NAS (een linux server) die functionaliteit niet herbergen?
Dit dus. Het zijn speeltjes, niks meer, niks minder. Besparen is niet de insteek ervan, al worden ze wel zo verkocht. En verder wat jij ook al zegt, beter gooi je je oude troep eruit en koopt nieuwe energiezuinige apparatuur.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 12:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
klopt, conclusie is dat slimme thermostaten duur zijn en niks uit zich zelf besparen. Toon is helemaal dramatisch en dan ben je aan de goden overgeleverd.
Nest kwam er redelijk uit, maar evengoed nog slecht.
Wil je besparen pak je sluipstroom aan en gooi koelkasten die ouder dan 10 jaar weg en koop nieuwe. Die heb je in 3 jaar terugverdiend.
Is makkelijker dan een andere themostaat.
je koopt ze inderdaad (of krijgt ze en betaalt er elke maand voor tot het oneindige) omdat je een leuke gadget wil en bij de ballen wil horen. Verder niks... kost alleen maar een hoop geld over de lange termijn.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 13:49 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Dit dus. Het zijn speeltjes, niks meer, niks minder. Besparen is niet de insteek ervan, al worden ze wel zo verkocht. En verder wat jij ook al zegt, beter gooi je je oude troep eruit en koopt nieuwe energiezuinige apparatuur.
Dit dus.quote:Op dinsdag 25 november 2014 07:41 schreef Resistor het volgende:
Nest ondersteunt geen modulerende ketels.
Ik verwacht dat dat model over 2 jaar komt, waarna de mensen die nu een Nest1 hebben weer naar de winkel rennen
Dat die niet moduleert is ook een puntje wat niet goed verkoopt in NL, maar kan ook een marketing truc zijn zoals al vermeld.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 15:42 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Dit dus.
Nest komt uit de VS waar ze modulerende ketels (volgens mij) niet kennen.
Dat is alleen zo als de gebruiker zelf de thermostaat gebruikt om zuiniger te leven (dit kan je ook zonder thermostaat namelijk omdat je een elektra en gasmeter in je huis hebt hangen). Dit ding ophangen en verder niks doen is juist averechts aan wat er in de reclame wordt gezegd.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:50 schreef bluemoon23 het volgende:
En dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.
Comfort kost geld, zo ook bij de Nest. Want energie besparen doet ie niet, tenminste, niet uit zichzelf.Dat het ding niet geschikt is voor opentherm helpt ook niet echt mee. Is het een slimme thermostaat? nee, ook niet. Het is in mijn optiek niet meer dan een honeywell round on/off met een luxe uitstraling.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:48 schreef klaazr het volgende:
De ervaringen met de Nest zijn nogal wisselend te noemen. Mijn installatiebedrijf vertelde me dat het bij diverse klanten ook tegen valt. De grootste uitdaging van de Nest lijkt het bieden van een stabiele constante temperatuur. Ik ben druk bezig met vergelijk maar tot dusver wint mijn Chronotherm IV aan/uit het overduidelijk van de Nest (ook aan/uit). Wellicht is CV tuning nodig om de Nest beter te laten functioneren... Als je nu een Nest overweegt zou ik de kat even uit de boom kijken en ervaringen van verschillende gebruikers tijdens de wintermaanden afwachten...
Mijn ervaringen kun je volgen op https://hrubingh.wordpress.com/nest-thermostaat/
Klopt helemaal. Genoeg consumenten die erin trappen. De woorden energiebesparing en slimme thermostaat doet verkopen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 21:46 schreef klaazr het volgende:
Als je energie wilt besparen moet je inderdaad geen Nest kopen. Slimme thermostaten bestaan niet en besparings verhalen worden over het algemeen te rooskleurig voorgesteld (net als zonnepanelen overigens). Maar Nest is wel een erg gave gadget die een leuke rol kan spelen in home-automation projecten.
Dan moet je hem gebruiken op een manier die je nu ook al kan omdat je een elektra en gasmeter in je huis hebt hangen. Dit geldt voor alle slimme thermostaten. Je kan ermee besparen, maar wat je dan moet doen kan nu ook al.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 00:16 schreef akatar het volgende:
een slimme thermostaat kan best geld besparen, hangt er van af hoe je hem gebruikt
eeh nee,quote:Op zaterdag 10 januari 2015 11:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dan moet je hem gebruiken op een manier die je nu ook al kan omdat je een elektra en gasmeter in je huis hebt hangen. Dit geldt voor alle slimme thermostaten. Je kan ermee besparen, maar wat je dan moet doen kan nu ook al.
Alleen is de Nest geen slimme thermostaat. De Honeywell evo home, dat valt in de categorie slimme thermostaten. De nest oogt mooi, heeft een paar handige functies, maar slim?, nee niet echt.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 00:16 schreef akatar het volgende:
een slimme thermostaat kan best geld besparen, hangt er van af hoe je hem gebruikt
je kan nu ook al de ramen openen met de hand.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 13:11 schreef akatar het volgende:
[..]
eeh nee,
o.a. gaan mijn ramen autmatisch open, altijd mooi als dan de thermostaat kraan dicht gaat in die ruimte.
ook al als ik er niet ben etc etc
😄. Dat wat jij zegt valt onder de noemer domotica, heeft weinig met een standalone thermostaat te maken. Het op afstand bedienen van je thermostaat heb ik nog nooit het nut van ingezien, energie bespaart het al helemaal niet.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:24 schreef akatar het volgende:
je hebt helemaal gelijk
mocht het ineens beginnen/stoppen met regenen en de zon gaat schijnen kan ik even vrij nemen van werk om thuis de ramen te openen/sluiten en/of de zonneschermen open/dicht te doen
maar dit geld voor alles.
alles heeft zijn prijs, ik heb een oom behoorlijk op leeftijd, denkt net als jij
alles wat niet hoognodig is, is overbodig... en misschien heb jij/jullie wel gelijk
Domotica heeft naar mijn idee toekomst. Denk alleen maar aan de gezondheidszorg, automatisch schakelende verlichting enz, zodat ouderen langer zelfstandig kunnen wonen. Ik zie het meer als een hobby.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:55 schreef akatar het volgende:
was geen reactie op jou, cvboer2
uiteindelijk kan je een thermostaat slimmer (laten werken) maken (of eigenlijk je huis)
alleen het hangt dan meer van jezelf af. en de een kan iets meer zelf bedenken dan de ander.
de een (zoals wij) ziet mogelijkheden terwijl een ander alleen maar blijft hangen in overbodig etc.
anders zouden we allemaal nog met paard en wagen rondrijden
Ik doe altijd ramen dicht als ik wegga ivm inbrekersquote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:24 schreef akatar het volgende:
je hebt helemaal gelijk
mocht het ineens beginnen/stoppen met regenen en de zon gaat schijnen kan ik even vrij nemen van werk om thuis de ramen te openen/sluiten en/of de zonneschermen open/dicht te doen
of het nodig is zeg ik niet. Ik zeg alleen dat hetgeen je kan besparen met een slimme thermostaat je ook nu al kan besparen zonder slimme thermostaatquote:maar dit geld voor alles.
alles heeft zijn prijs, ik heb een oom behoorlijk op leeftijd, denkt net als jij
alles wat niet hoognodig is, is overbodig... en misschien heb jij/jullie wel gelijk
Zeker als het goedkoper wordt dan zou ik het ook interessant gaan vinden.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 15:05 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Domotica heeft naar mijn idee toekomst. Denk alleen maar aan de gezondheidszorg, automatisch schakelende verlichting enz, zodat ouderen langer zelfstandig kunnen wonen. Ik zie het meer als een hobby.
volledig offtopicquote:Op zaterdag 10 januari 2015 15:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zeker als het goedkoper wordt dan zou ik het ook interessant gaan vinden.
de devices, omdat je er niet 1 nodig hebt.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 15:23 schreef akatar het volgende:
[..]
volledig offtopic
maar wat vind je te duur?
de controller of juist de devices (pluggen/dimmers etc?)
Dank! Dat is een tip waar ik me in ga verdiepen. Met die apps via internet raken heel wat privégegevens op internet. En dan al die apparaten die maar 'smart' worden zonder garantie dat ze met elkaar communiceren of dat geupdate kunnen worden als de technologie verandert. Dan liever een centrale huiscomputer met open source software die de temperatuur, mediagebruik, beveiligingscamera's etc regelt.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 13:43 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat jouw NAS allemaal kan. Zelf draai ik Domoticz op een raspberry, maar dat is geen thermostaat meer, maar domotica.
Een raspberry draait lokaal, via portforwarding heb ik heb wel extern benaderbaar gemaakt.quote:Op zondag 11 januari 2015 00:13 schreef Agronoom2 het volgende:
[..]
Dank! Dat is een tip waar ik me in ga verdiepen. Met die apps via internet raken heel wat privégegevens op internet. En dan al die apparaten die maar 'smart' worden zonder garantie dat ze met elkaar communiceren of dat geupdate kunnen worden als de technologie verandert. Dan liever een centrale huiscomputer met open source software die de temperatuur, mediagebruik, beveiligingscamera's etc regelt.
Mijn NAS draait op Ubuntu Server.
1 regel: comfort kost geld. "slimme thermostaten" geloof ik überhaupt al niet in. Honeywell Evohome, erg mooi, maar ook prijzig. De beste besparing haal je nog altijd uit waterzijdig inregelen van je systeem en een eenvoudige, modulerende thermostaat. Vergeet je hem terug te zetten, koop je een modulerende klokthermostaat. Al die fancy thermostaten zoals Toon, Anna, Tado en andere, welke je op afstand kan bedienen vind ik geen toegevoegde waarde hebben.quote:Op zondag 10 januari 2016 11:58 schreef Sounddragon het volgende:
Ik zit al een tijdje rond te gluren naar een systeempje wat iig de temperatuur wat beter kan regelen in huis. Wij hebben nog zo'n ronddraai thermostaat van Honeywell alleen in de huiskamer, en niks van thermostatische kranen ofzo op de radiatoren. Verre van ideaal dus. En daarbij komt het nog wel eens voor dat ik de thermostaat vergeet laag te zetten als ik naar mijn nest huppel.![]()
![]()
Nou kijk ik net eens een beetje naar de genoemde opties hier, maar voor een kleine beetje fatsoenlijk spul ben je dus zomaar 500+ ¤ kwijt, en dat verdient zichzelf dus eigenlijk maar relatief moeilijk terug?
Nu nog uitvogelen of onze CV dat aan kan.. dan ben ik alweer een stapje verderquote:Wat is een modulerende thermostaat?
Een modulerende verwarmingsregeling kan de branderhoogte van de ketel op verschillende standen laten branden. Hierdoor wordt gezorgd voor een nauwkeurige temperatuurregeling, en wordt de branderactiviteit van de ketel precies aangepast aan de warmtebehoefte. Een modulerende regeling haalt zo meer rendement uit een laag vermogen van stoken. Daarnaast is het moduleren ook nog beter voor het milieu doordat de ketel minder vaak en aan uit gaat en er zo minder schadelijke stoffen worden uitgestoten. Ook hebben een modulerende ketel en thermostaat een 2-weg communicatie. een modulerende thermostaat kan dus ook informatie ontvangen vanuit de ketel.
Als je verteld wat voor merk en type cv je hebt, kan ik het je vertellen.quote:Op zondag 10 januari 2016 17:21 schreef Sounddragon het volgende:
Moeilijk woord: modulerende thermostaat.. heb je daar een Jip en Janneke uitleg voor?![]()
Had wel al gelezen ergens dat niet elke CV ketel daarmee om kan gaan.. waar moet ik in die context op letten?
Onderweg de CV alvast aanzetten vind ik idd ook kermis,, dat hoeft niet.. Ik kan hem ook domweg zo programmeren dat hij gewoon een half uur voor ik thuis ben aan gaat lijkt me..
[edit]
Al gevonden:
[..]
Nu nog uitvogelen of onze CV dat aan kan.. dan ben ik alweer een stapje verder![]()
Moet ik effe de zolder op klimmen, momentjequote:Op zondag 10 januari 2016 17:30 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Als je verteld wat voor merk en type cv je hebt, kan ik het je vertellen.
Kan wel, kijk wel even of je er een opentherm module VR33 in je ketel zit. Als dat printje er niet in zit, kan je geen thermostaten met opentherm aansluiten. Wil je toch een modulerende thermostaat, kan je thermostaat van Vaillant kopen. Is een klein printje:quote:Op zondag 10 januari 2016 17:36 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Moet ik effe de zolder op klimmen, momentje
Vaillant HR solide plus![]()
Hmkay.. moet ik wéér naar boven.. moet ik dat zo kunnen zien zitten?quote:Op zondag 10 januari 2016 17:55 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Kan wel, kijk wel even of je er een opentherm module VR33 in je ketel zit. Als dat printje er niet in zit, kan je geen thermostaten met opentherm aansluiten. Wil je toch een modulerende thermostaat, kan je thermostaat van Vaillant kopen. Is een klein printje:
[ afbeelding ]
Mantel van de ketel halen, witte box naar beneden klappen en de klep losmaken. Dan even kijken of je zo'n printje ziet.quote:Op zondag 10 januari 2016 17:58 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hmkay.. moet ik wéér naar boven.. moet ik dat zo kunnen zien zitten?
OK, en als hij er niet in zit, is hij er wel gewoon in te zetten?quote:Op zondag 10 januari 2016 18:04 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Mantel van de ketel halen, witte box naar beneden klappen en de klep losmaken. Dan even kijken of je zo'n printje ziet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Zit erin, kleppie open, zit hij aan de linkerkantquote:Op zondag 10 januari 2016 18:04 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Mantel van de ketel halen, witte box naar beneden klappen en de klep losmaken. Dan even kijken of je zo'n printje ziet.
Ik vraag het mij af hoor. Een moderne geisoleerde woning koelt zo weinig af, waarom zou je zo moeilijk doen.quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:13 schreef Sunri5e het volgende:
Ik zit te twijfelen om een Nest aan te schaffen voor mijn nieuwe woning. Een V2 wel ter verstaan. Dit omdat wij stadsverwarming hebben. Dan hebben wij aan OpenTherm niets toch? Daarnaast hebben wij op de begane grond vloerverwarming liggen met daar op een PVC vloer. De badkamer is ook voorzien van vloerverwarming. Is een bied een Nest ons dan voordelen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |