Ik heb geen idee wat jouw NAS allemaal kan. Zelf draai ik Domoticz op een raspberry, maar dat is geen thermostaat meer, maar domotica.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:56 schreef Agronoom2 het volgende:
[..]
Eens. Waarom kan mijn NAS (een linux server) die functionaliteit niet herbergen?
Dit dus. Het zijn speeltjes, niks meer, niks minder. Besparen is niet de insteek ervan, al worden ze wel zo verkocht. En verder wat jij ook al zegt, beter gooi je je oude troep eruit en koopt nieuwe energiezuinige apparatuur.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 12:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
klopt, conclusie is dat slimme thermostaten duur zijn en niks uit zich zelf besparen. Toon is helemaal dramatisch en dan ben je aan de goden overgeleverd.
Nest kwam er redelijk uit, maar evengoed nog slecht.
Wil je besparen pak je sluipstroom aan en gooi koelkasten die ouder dan 10 jaar weg en koop nieuwe. Die heb je in 3 jaar terugverdiend.
Is makkelijker dan een andere themostaat.
je koopt ze inderdaad (of krijgt ze en betaalt er elke maand voor tot het oneindige) omdat je een leuke gadget wil en bij de ballen wil horen. Verder niks... kost alleen maar een hoop geld over de lange termijn.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 13:49 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Dit dus. Het zijn speeltjes, niks meer, niks minder. Besparen is niet de insteek ervan, al worden ze wel zo verkocht. En verder wat jij ook al zegt, beter gooi je je oude troep eruit en koopt nieuwe energiezuinige apparatuur.
Dit dus.quote:Op dinsdag 25 november 2014 07:41 schreef Resistor het volgende:
Nest ondersteunt geen modulerende ketels.
Ik verwacht dat dat model over 2 jaar komt, waarna de mensen die nu een Nest1 hebben weer naar de winkel rennen
Dat die niet moduleert is ook een puntje wat niet goed verkoopt in NL, maar kan ook een marketing truc zijn zoals al vermeld.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 15:42 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Dit dus.
Nest komt uit de VS waar ze modulerende ketels (volgens mij) niet kennen.
Dat is alleen zo als de gebruiker zelf de thermostaat gebruikt om zuiniger te leven (dit kan je ook zonder thermostaat namelijk omdat je een elektra en gasmeter in je huis hebt hangen). Dit ding ophangen en verder niks doen is juist averechts aan wat er in de reclame wordt gezegd.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 16:50 schreef bluemoon23 het volgende:
En dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.
Comfort kost geld, zo ook bij de Nest. Want energie besparen doet ie niet, tenminste, niet uit zichzelf.Dat het ding niet geschikt is voor opentherm helpt ook niet echt mee. Is het een slimme thermostaat? nee, ook niet. Het is in mijn optiek niet meer dan een honeywell round on/off met een luxe uitstraling.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:48 schreef klaazr het volgende:
De ervaringen met de Nest zijn nogal wisselend te noemen. Mijn installatiebedrijf vertelde me dat het bij diverse klanten ook tegen valt. De grootste uitdaging van de Nest lijkt het bieden van een stabiele constante temperatuur. Ik ben druk bezig met vergelijk maar tot dusver wint mijn Chronotherm IV aan/uit het overduidelijk van de Nest (ook aan/uit). Wellicht is CV tuning nodig om de Nest beter te laten functioneren... Als je nu een Nest overweegt zou ik de kat even uit de boom kijken en ervaringen van verschillende gebruikers tijdens de wintermaanden afwachten...
Mijn ervaringen kun je volgen op https://hrubingh.wordpress.com/nest-thermostaat/
Klopt helemaal. Genoeg consumenten die erin trappen. De woorden energiebesparing en slimme thermostaat doet verkopen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 21:46 schreef klaazr het volgende:
Als je energie wilt besparen moet je inderdaad geen Nest kopen. Slimme thermostaten bestaan niet en besparings verhalen worden over het algemeen te rooskleurig voorgesteld (net als zonnepanelen overigens). Maar Nest is wel een erg gave gadget die een leuke rol kan spelen in home-automation projecten.
Dan moet je hem gebruiken op een manier die je nu ook al kan omdat je een elektra en gasmeter in je huis hebt hangen. Dit geldt voor alle slimme thermostaten. Je kan ermee besparen, maar wat je dan moet doen kan nu ook al.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 00:16 schreef akatar het volgende:
een slimme thermostaat kan best geld besparen, hangt er van af hoe je hem gebruikt
eeh nee,quote:Op zaterdag 10 januari 2015 11:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dan moet je hem gebruiken op een manier die je nu ook al kan omdat je een elektra en gasmeter in je huis hebt hangen. Dit geldt voor alle slimme thermostaten. Je kan ermee besparen, maar wat je dan moet doen kan nu ook al.
Alleen is de Nest geen slimme thermostaat. De Honeywell evo home, dat valt in de categorie slimme thermostaten. De nest oogt mooi, heeft een paar handige functies, maar slim?, nee niet echt.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 00:16 schreef akatar het volgende:
een slimme thermostaat kan best geld besparen, hangt er van af hoe je hem gebruikt
je kan nu ook al de ramen openen met de hand.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 13:11 schreef akatar het volgende:
[..]
eeh nee,
o.a. gaan mijn ramen autmatisch open, altijd mooi als dan de thermostaat kraan dicht gaat in die ruimte.
ook al als ik er niet ben etc etc
😄. Dat wat jij zegt valt onder de noemer domotica, heeft weinig met een standalone thermostaat te maken. Het op afstand bedienen van je thermostaat heb ik nog nooit het nut van ingezien, energie bespaart het al helemaal niet.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:24 schreef akatar het volgende:
je hebt helemaal gelijk
mocht het ineens beginnen/stoppen met regenen en de zon gaat schijnen kan ik even vrij nemen van werk om thuis de ramen te openen/sluiten en/of de zonneschermen open/dicht te doen
maar dit geld voor alles.
alles heeft zijn prijs, ik heb een oom behoorlijk op leeftijd, denkt net als jij
alles wat niet hoognodig is, is overbodig... en misschien heb jij/jullie wel gelijk
Domotica heeft naar mijn idee toekomst. Denk alleen maar aan de gezondheidszorg, automatisch schakelende verlichting enz, zodat ouderen langer zelfstandig kunnen wonen. Ik zie het meer als een hobby.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:55 schreef akatar het volgende:
was geen reactie op jou, cvboer2
uiteindelijk kan je een thermostaat slimmer (laten werken) maken (of eigenlijk je huis)
alleen het hangt dan meer van jezelf af. en de een kan iets meer zelf bedenken dan de ander.
de een (zoals wij) ziet mogelijkheden terwijl een ander alleen maar blijft hangen in overbodig etc.
anders zouden we allemaal nog met paard en wagen rondrijden
Ik doe altijd ramen dicht als ik wegga ivm inbrekersquote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:24 schreef akatar het volgende:
je hebt helemaal gelijk
mocht het ineens beginnen/stoppen met regenen en de zon gaat schijnen kan ik even vrij nemen van werk om thuis de ramen te openen/sluiten en/of de zonneschermen open/dicht te doen
of het nodig is zeg ik niet. Ik zeg alleen dat hetgeen je kan besparen met een slimme thermostaat je ook nu al kan besparen zonder slimme thermostaatquote:maar dit geld voor alles.
alles heeft zijn prijs, ik heb een oom behoorlijk op leeftijd, denkt net als jij
alles wat niet hoognodig is, is overbodig... en misschien heb jij/jullie wel gelijk
Zeker als het goedkoper wordt dan zou ik het ook interessant gaan vinden.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 15:05 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Domotica heeft naar mijn idee toekomst. Denk alleen maar aan de gezondheidszorg, automatisch schakelende verlichting enz, zodat ouderen langer zelfstandig kunnen wonen. Ik zie het meer als een hobby.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |