Hoewel ik begrip kan opbrengen voor het gedrag van die vader, ben ik dat ergens wel met je eens denk ik.quote:Op zondag 23 november 2014 13:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is een idiote redenering die het OM niet moet erkennen als een goede reden om geweld tegen een rechter te plegen.

Waarom als het slachtoffer geen aanklacht indient zou dit ten alle tijde een taak van het OM moeten zijn?quote:Op zondag 23 november 2014 14:19 schreef probeer het volgende:
Maar het OM dient simpelweg de wet te volgen. En dat is dan dus dat je geen rechters aanvalt.

Dit zou echt het natrappen tot een kunst verheffen zijnquote:Op zondag 23 november 2014 14:19 schreef probeer het volgende:
[..]
Hoewel ik begrip kan opbrengen voor het gedrag van die vader, ben ik dat ergens wel met je eens denk ik.
Kijk, dat die rechter zelf geen aanklacht indient, ja ok, moet ze zelf weten. Zij verkeert zich op dat moment immers in een positie waar ze haar eigen emotie mee mag laten spelen, en dus ook enig mogelijk begrip voor die vader.
Maar het OM dient simpelweg de wet te volgen. En dat is dan dus dat je geen rechters aanvalt.

Dat is toch volstrekte waanzinquote:Op zondag 23 november 2014 13:01 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Maar snap dat dan, je moet gewoon straffen op het eindresultaat en dat is drie doden!! De rest doet er niet toe!!

Poging tot mishandeling is geen klachtdelict. Aangifte is in het Nederlandse strafrecht slechts relevant in die zin dat het politie en justitie op de hoogte stelt van een strafbaar feit. Bovendien is het te beschermen belang hier niet slechts de gezondheid van die individuele rechter. Dus die rechter zal wel raar opkijken dat ze verondersteld wordt zelf aangifte te doen, terwijl het politie en justitie duidelijk is dat er een misdrijf is gepleegd.quote:Op zondag 23 november 2014 14:41 schreef hottentot het volgende:
[..]
Waarom als het slachtoffer geen aanklacht indient zou dit ten alle tijde een taak van het OM moeten zijn?

Het gebeurt inderdaad elke keer dat overgevoelige proleten zich zonder enige realiteitszin uitlaten over dingen waar ze duidelijk geen kaas van hebben gegeten. Als die proleten gewoon eens gingen inzien dat hun mening weliswaar is toegaan, maar er verder niet toe doet dan zouden we dat niet elke keer hoeven doen...quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:45 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Dit gebeurt nou elke keer hier, om de zoveel tijd komt er een bericht over iets ergs met een belachelijk lage straf voor de dader en alle 2e jaars rechtenstudenten op fok duiken erop om de rest weg te zetten als overgevoelige proleten en in de bres te schieten voor de apathische rechters.

Ik heb diverse links gezien inderdaad. En vrijwel nooit met de volledige informatie (niet dat het dan minder tokkiegehuil op zou leveren, maar goed).quote:Op zondag 23 november 2014 13:59 schreef Mani89 het volgende:
Mooi om te zien dat dat filmpje nu viral gaat over de hele wereld, een veel grotere schandvlek dan ZP ooit kan zijn.

Mooi?quote:Op zondag 23 november 2014 13:59 schreef Mani89 het volgende:
Mooi om te zien dat dat filmpje nu viral gaat over de hele wereld, een veel grotere schandvlek dan ZP ooit kan zijn.
 Laat toch juist zien hoe bekrompen de wereld is, dat iedereen het eigenlijk juist aanmoedigt en pleit dat de 'dader' in dit geval jaren de cel in moet. Dat laat juist zien hoe achterlijk de wereld is.
 Laat toch juist zien hoe bekrompen de wereld is, dat iedereen het eigenlijk juist aanmoedigt en pleit dat de 'dader' in dit geval jaren de cel in moet. Dat laat juist zien hoe achterlijk de wereld is.

ZP?quote:Op zondag 23 november 2014 13:59 schreef Mani89 het volgende:

Zwarte pietquote:

#wegmetonsquote:Op zondag 23 november 2014 13:59 schreef Mani89 het volgende:

https://www.google.nl/map(...)5Cbs3KNREw!2e0?hl=nlquote:Op zaterdag 22 november 2014 19:40 schreef Zolder het volgende:
Heeft iemand trouwens een foto of streetview van waar het ongeluk was?

Ook als het slachtoffer leeft niet vrij laten hoor, ik bedoel, we hebben het wel over een moordenaar!quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:45 schreef Cesare-Borgia het volgende:
of zelfs moordenaars die vrij komen ( a la Volkert) terwijl het slachtoffer dood is.

Ik hoop nooit dat jij in dezelfde situatie terecht komt als deze vader. Denk dat je dan wel anders piept over 'zelfbeheersing'.quote:Op zondag 23 november 2014 13:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nou verheft je twee Telegraaftokkieredeneringen tot standaard. De eerste is dat als er groot leed is dáár een straf tegenover moet staan, en niet tegenover de mate van schuld. De tweede is dat je geen zelfbeheersing hoeft op te brengen.

Sadly is dat wel wat deze man denkt ja, hoe irrationeel dat ook is.quote:Op zondag 23 november 2014 13:21 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dat is ook echt de betekenis van dit vonnis ja
Al is het meer dan begrijpelijk dat je onder zulke emoties niet rationeel reageert, dat wel.

Nou nou nou en wat ben jij ontzettend verheven boven al dat domme gepeupel zeg.quote:Op zondag 23 november 2014 15:22 schreef CruisinDen het volgende:
[..]
Mooi?Laat toch juist zien hoe bekrompen de wereld is, dat iedereen het eigenlijk juist aanmoedigt en pleit dat de 'dader' in dit geval jaren de cel in moet. Dat laat juist zien hoe achterlijk de wereld is.

Het is tegenwoordig hip om het voor de dader op te nemen en het slachtoffer nog even flink na te trappen, helaas.quote:Op maandag 24 november 2014 08:38 schreef Donnis het volgende:
[..]
Nou nou nou en wat ben jij ontzettend verheven boven al dat domme gepeupel zeg.
De dader heeft geen excuses aangeboden en er zijn genoeg aanwijzingen dat het veroorzaakt is door roekeloos rijgedrag. Kortom: de enige die achterlijk is ben jij. Dit is gewoon een gevalletje: had hogere straf verdiend maar de redenen daarvoor kunnen niet goed genoeg bewezen worden.

Het tegenovergestelde is helaas waar. Het is hip om bij een ongeluk gelijk de doodstraf voor de veroorzaker te eisen.quote:Op maandag 24 november 2014 08:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is tegenwoordig hip om het voor de dader op te nemen en het slachtoffer nog even flink na te trappen, helaas.

Er moet toch gewoon volledig objectief veroordeeld worden? Het moet niet uitmaken of het een Pool, Nederlander of Chinees is die opa, oma en kleinkind, 3 wielrenners of 3 Marokkanen doodreed. En aan al die reacties te lezen speelt bovenstaande dus wel mee.quote:Op maandag 24 november 2014 08:38 schreef Donnis het volgende:
[..]
Nou nou nou en wat ben jij ontzettend verheven boven al dat domme gepeupel zeg.
De dader heeft geen excuses aangeboden en er zijn genoeg aanwijzingen dat het veroorzaakt is door roekeloos rijgedrag. Kortom: de enige die achterlijk is ben jij. Dit is gewoon een gevalletje: had hogere straf verdiend maar de redenen daarvoor kunnen niet goed genoeg bewezen worden.

Want?quote:Op maandag 24 november 2014 08:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik hoop nooit dat jij in dezelfde situatie terecht komt als deze vader. Denk dat je dan wel anders piept over 'zelfbeheersing'.

Geef eens een voorbeeld dan van een rechtszaak met drie doden waarbij de dader 120 uur schoffelen kreeg?quote:Op maandag 24 november 2014 10:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Want?
Er zijn genoeg mensen die dit hebben meegemaakt en die niet gingen gooien met een stoel.

http://www.geenstijl.nl/m(...)mobilist_krijgt.htmlquote:Op maandag 24 november 2014 10:11 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Geef eens een voorbeeld dan van een rechtszaak met drie doden waarbij de dader 120 uur schoffelen kreeg?

De doodstrafquote:Op maandag 24 november 2014 08:49 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Het tegenovergestelde is helaas waar. Het is hip om bij een ongeluk gelijk de doodstraf voor de veroorzaker te eisen.
 Dat is ook overdrijven. Gevoelsmatig zit dit voor veel mensen gewoon niet goed, aangezien;
 Dat is ook overdrijven. Gevoelsmatig zit dit voor veel mensen gewoon niet goed, aangezien; 

Ik vind het vrij fors voor een ongeluk waarbij de veroorzaker blijkbaar niets verweten kan worden.quote:Op maandag 24 november 2014 10:20 schreef Loveless85 het volgende:
Ik blijf het nog steeds belachelijk vinden dat je er met 120u vanaf komt,

Die onderste is gewoon een compleet andere situatie. Daarbij vervolgt de automobilist gewoon z'n 'normale' weg, en duiken er een paar kinderen voor. Hier wijkt hij af van z'n normale pad en schept daarom die mensen. Compleet anders dus. Terecht dat die man in 2e artikel geen (zware) straf krijgt, hoe wrang ook.quote:Op maandag 24 november 2014 10:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
http://www.geenstijl.nl/m(...)mobilist_krijgt.html
200 uur dan en http://www.nieuws.nl/binn(...)-kinderen-Wildervank

Er is voor 99% technisch bewezen dat hij tussen de 74 en de 124 reed. Is te hard rijden alleen, dan geen valide reden meer om verantwoordelijk te zijn voor schadelijk gedrag dat daaruit voortkomt?quote:Op maandag 24 november 2014 10:20 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
De doodstrafDat is ook overdrijven. Gevoelsmatig zit dit voor veel mensen gewoon niet goed, aangezien;
- Er GETUIGEN zijn die zeggen dat hij veel te hard reed
- Onderzoek qua snelheid een vrij ruime marge opleverde, van 'een beetje te hard' tot 'veel te hard'
- De situatie daar dusdanig is dat je amper uit de bocht kán vliegen, zelfs niet met 300 km/h volgens mensen die de bocht kennen
- Er geen mankement aan meneer z'n auto of de weg te ontdekken was, en er geen situatie ontstond waardoor hij snel moest uitwijken oid
In z'n verdediging;
- Niet gedronken
- Niet (technisch) bewezen dat hij VEEL te hard reed
- Niet bewezen dat hij met iets anders (telefoon, navigatie, de krant) bezig was
Ik blijf het nog steeds belachelijk vinden dat je er met 120u vanaf komt, kan de rechter misschien weinig aan doen, maar als je alle feiten naast elkaar legt is er maar één conclusie en dat is dat de bestuurder zelf heeft zitten kutten, er was geen enkele aanleiding de macht over het stuur kwijt te raken. Dus hij zat niet op te letten, deed iets geks, deed misschien iets anders, in ieder geval; het is puur een persoonlijke fout dat hij uit de bocht vloog. Dan vind ik het vrij logisch dat mensen overstuur raken van het feit dat zo'n rechter alleen (mag) kijk(en) naar die handeling zelf, en er dan een jaartje rijontzegging en taakstrafje op volgt, vanuit de wegenverkeerswet. Daarmee lijkt zo iemand compleet voorbij te gaan aan de gevolgen van zijn actie, en lijkt het niet uit te maken of hij z'n auto tegen een lantaarnpaal parkeerde of tegen 3 mensen. En ik denk dat je dat wél mee moet nemen in je oordeel. Je mag immers verwachten dat iemand beter oplet als hij tegenliggers heeft, of iemand inhaalt, of wat dan ook; als er in ieder geval andere weggebruikers nabij zijn.
Als je zoiets zou flikken en er zou alleen blikschade zijn dan zou je verzekering waarschijnlijk zeggen 'bekijk het, dok zelf maar, eigen schuld dikke bult', maar nu zijn er een aantal mensen bij betrokken en dan is het 'boehoe ongelukje kan gebeuren, en tjah helaas waren het nu 3 mensen en geen boom'. Niks aan te doen!

Dat is dus maar de vraag, er kan hem blijkbaar wél wat verweten worden. Hij wijkt gewoon af van z'n normale pad, dus óf hij doet iets fout, óf er was iets mis met auto of wegdek, wat beide niet is aangetoond. De vraag is alleen of je hem dan ook voor de gevolgen verantwoordelijk kan stellen, of alleen voor dat 'foutje' an sich, los van het feit of hij z'n auto dan tegen een boom parkeert, of tegen een groep wandelende nonnen.quote:Op maandag 24 november 2014 10:21 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ik vind het vrij fors voor een ongeluk waarbij de veroorzaker blijkbaar niets verweten kan worden.

Dat was mijn punt dan ook helemaal niet. Scorpie deed alsof iedereen zou reageren zoals deze man, dat is onzin natuurlijk.quote:Op maandag 24 november 2014 10:22 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Die onderste is gewoon een compleet andere situatie. Daarbij vervolgt de automobilist gewoon z'n 'normale' weg, en duiken er een paar kinderen voor. Hier wijkt hij af van z'n normale pad en schept daarom die mensen. Compleet anders dus. Terecht dat die man in 2e artikel geen (zware) straf krijgt, hoe wrang ook.

Je bedoelt, behalve dat hij met 99% zekerheid, tussen de 74 en de 124 km reed? Dat is, met mijn slechte wiskunde, ehh ... 88% kans dat hij daadwerkelijk boven de 80 zat ...?quote:Op maandag 24 november 2014 10:21 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ik vind het vrij fors voor een ongeluk waarbij de veroorzaker blijkbaar niets verweten kan worden.

Heb de uitspraak nog even nagelezen, en inderdaad, raar dat dat niet zwaarder meetelt.quote:Op maandag 24 november 2014 10:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Je bedoelt, behalve dat hij met 99% zekerheid, tussen de 74 en de 124 km reed? Dat is, met mijn slechte wiskunde, ehh ... 88% kans dat hij daadwerkelijk boven de 80 zat ...?

Tjah, ik denk dat ze het gewoon niet op die manier benaderen, zo statistisch. Het MOET gewoon met 99% vaststaan dat hij fors te hard reed, en dat staat het schijnbaar niet, dus daarom valt dat af, en hou je niet zo heel veel meer over dan een stomme persoonlijke fout met verstrekkende gevolgen.quote:Op maandag 24 november 2014 10:26 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Heb de uitspraak nog even nagelezen, en inderdaad, raar dat dat niet zwaarder meetelt.

Het komt op mij over als: Te hard rijden alleen, maakt je niet per se verantwoordelijk voor een ongeval wat daaruit voortkomt.quote:Op maandag 24 november 2014 10:26 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Heb de uitspraak nog even nagelezen, en inderdaad, raar dat dat niet zwaarder meetelt.

Je moet sluitend bewijs hebben, zo simpel is het.quote:Op maandag 24 november 2014 10:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Je bedoelt, behalve dat hij met 99% zekerheid, tussen de 74 en de 124 km reed? Dat is, met mijn slechte wiskunde, ehh ... 88% kans dat hij daadwerkelijk boven de 80 zat ...?

99% lijkt mij, icm met getuigenverklaring, sluitend genoeg. Volgens mij is 100% nooit echt te behalen bij dat soort achteraf metingen?quote:Op maandag 24 november 2014 10:47 schreef Zolder het volgende:
[..]
Je moet sluitend bewijs hebben, zo simpel is het.
quote:Op maandag 24 november 2014 10:15 schreef probeer het volgende:
Maar wat ik nou niet snap ...
Er staat in het oordeel dat er 99% kans is dat de man tussen de 74 en de 124 reed, maar niet aangetoond kan worden dat dit (zeer waarschijnlijk) te harde rijden geleid heeft tot het slingeren.
Klopt dit, of lees ik het verkeerd?
Als dit klopt, waarom geldt daar dan een maximum snelheid van 80 km/u? Ik bedoel .. blijkbaar wordt je op dat stuk weg pas verantwoordelijk gehouden voor de mogelijk negatieve effecten van je te hard rijden wanneer je boven de 130 komt (de snelheid waarbij die bocht niet meer goed te nemen is).
Dat geeft dan dus een marge van 50 km/u waarin je wel een boete krijgt voor te hard rijden, maar wanneer je iets veroorzaakt is het nog steeds niet jouw schuld, omdat je er immers veilig 130 zou moeten kunnen rijden?
Dan is dus blijkbaar te hard rijden an sich, geen valide reden om verantwoordelijk te zijn voor enige gevolgen van dat te harde rijden? Waarom is er dan überhaupt een snelheidslimiet? De snelheid doet er immers niet toe, alleen maar of je er wellicht door gaat slingeren?

Zo zou ik dus ook redeneren. Maar blijkbaar ben je niet verantwoordelijk wanneer je je niet aan de verkeersregels houdt, maar pas wanneer je ze zodanig overtreed dat met 100% zekerheid vastgesteld kan worden dat het ongeval voortkomt uit die overtreding.quote:Op maandag 24 november 2014 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Is er een technisch mankement aan de wagen vastgesteld? Nee, zover ik weet niet
De auto is van de weg geraakt, dat kan dan alleen maar hebben gelegen aan het gedrag van de bestuurder, ergo, de bestuurder is schuld aan het van de weg raken van de auto en de gevolgen ervan.

Ik heb zo het idee dat mevrouw de rechter zelf geen auto rijdt en geen idee heeft waar ze het over heeft.quote:Op maandag 24 november 2014 11:02 schreef probeer het volgende:
[..]
Zo zou ik dus ook redeneren. Maar blijkbaar ben je niet verantwoordelijk wanneer je je niet aan de verkeersregels houdt, maar pas wanneer je ze zodanig overtreed dat met 100% zekerheid vastgesteld kan worden dat het ongeval voortkomt uit die overtreding.
Waarom hebben we dan in godsnaam nog verkeersregels?

Als bestuurder ben je verantwoordelijk voor wat je auto doet. Een technisch mankement veroorzaakt door bv achterstallig onderhoud of zelf onkundig klussen ook geen ontslag van die verantwoording zijn. Of de bestuurder met zijn telefoon aan het kutten was of niet vind ik van geen enkel belang, hij heeft te zorgen dat hij veilig rijdt en geen brokken maakt, doet hij dat wel is hij verantwoordelijk. Als er een gat in de weg zit waardoor er een klapband een ongeluk ontstaat is dat de verantwoording van de wegbeheerder. Wordt het veroorzaakt door een wiel dat van de wagen raakt omdat de garage de zomerbanden niet goed heeft vastgezet is de garage verantwoordelijk.quote:Op maandag 24 november 2014 11:02 schreef probeer het volgende:
[..]
Zo zou ik dus ook redeneren. Maar blijkbaar ben je niet verantwoordelijk wanneer je je niet aan de verkeersregels houdt, maar pas wanneer je ze zodanig overtreed dat met 100% zekerheid vastgesteld kan worden dat het ongeval voortkomt uit die overtreding.

Vind je dat een juiste omschrijving? Iemand die zijn ouders en 2-jarige dochter heeft verloren te betichten van "huilie huilie"?quote:Op maandag 24 november 2014 11:23 schreef Kingstown het volgende:
Stoelgooier doet huilie huilie in het AD:
Klik

Zolderkamer autist zonder enige empathie lijkt mij een juiste omschrijving van Kingstownquote:Op maandag 24 november 2014 11:27 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Vind je dat een juiste omschrijving? Iemand die zijn ouders en 2-jarige dochter heeft verloren te betichten van "huilie huilie"?

Wat ben jij toch een klapmongool hé?quote:Op maandag 24 november 2014 11:23 schreef Kingstown het volgende:
Klik
 Gewoon een normaal interview, zowaar zelfs in het AD. Hij roept niet op tot een volksoproer, hij is niet trots op z'n actie, hij wil de rechter niet kaalgeschoren zien, ze hebben zelfs BEGRIP voor de redenering dat er niet naar het aangerichte leed gekeken kan worden, en vinden gewoon (terecht) dat Den Haag maar eens zich over zulke zaken moet buigen, omdat er schijnbaar gewoon veel onvrede ontstaat over dit soort uitspraken, en zo'n rechter kan ook niet meer dan de wet uitvoeren, die wet maakt ze niet zelf.
 Gewoon een normaal interview, zowaar zelfs in het AD. Hij roept niet op tot een volksoproer, hij is niet trots op z'n actie, hij wil de rechter niet kaalgeschoren zien, ze hebben zelfs BEGRIP voor de redenering dat er niet naar het aangerichte leed gekeken kan worden, en vinden gewoon (terecht) dat Den Haag maar eens zich over zulke zaken moet buigen, omdat er schijnbaar gewoon veel onvrede ontstaat over dit soort uitspraken, en zo'n rechter kan ook niet meer dan de wet uitvoeren, die wet maakt ze niet zelf. 

Als vaststaat dat hij bewust een risico nam door regels te overtreden en roekeloos te rijden dan zou de straf een stuk hoger uitvallen ja.quote:Op maandag 24 november 2014 11:02 schreef probeer het volgende:
[..]

Leugenachtig artikel.quote:Op maandag 24 november 2014 11:23 schreef Kingstown het volgende:
Klik

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |