abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146865647
Oorspronkelijke OP van iemand anders (Molurus?):

Naar aanleiding van een discussie hierover in het Cosmos topic toch maar even een apart topic over deze populaire in elk geval politieke controverse.

Naar mijn mening is het vooral dat: een politieke controverse. Ik heb niet de indruk dat er onder mensen die serieus klimaatonderzoek doen nu zo'n grote controverse bestaat over de vraag of de mens invloed heeft op het klimaat en of die invloed meetbaar is.

In deze vond ik dit wel een interessante presentatie:

Dat verandert helaas weinig aan het feit dat heel veel mensen denken dat antropogene klimaatverandering ook binnen de wetenschap een controversieel idee is.

Wat denken jullie hiervan?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_146865881
quote:
Dat verandert helaas weinig aan het feit dat heel veel mensen denken dat antropogene klimaatverandering ook binnen de wetenschap een controversieel idee is.

Wat denken jullie hiervan?
Dat de mening van leken er maar bar weinig toe doet, ook al zijn dat er veel.

Het broeikaseffect (en het door mensen versterkte broeikaseffect: AGW) volgt uit basisprincipes van de fysica. Je moet wel van heel sterke huize komen om te claimen dat daar controverse is.

Aanvulling:
Aan de beleids-kant van het verhaal doet de mening van de vele leken er daarentegen wel degelijk toe. Politici nemen niet vaak impopulaire beslissingen op sterk controversiële beleidsterreinen vanwege het risico dat ze er electoraal op afgestraft worden. En zo kan het zijn dat een relatief kleine groep twijfelbrigadiers genoeg twijfel weten te creëren in de hoofden van leken om hun politieke doel te bereiken: geen actie. Over dat beproefde concept, welke tijdens de tabaksoorlog ontwikkeld is, gaat de presentatie van Naomi Oreskes.

[ Bericht 9% gewijzigd door cynicus op 21-11-2014 14:29:25 ]
pi_146866572
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 09:04 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat kan ik, maar dat doe ik niet.
Weet je al wanneer je op de rest ingaat?
Цой жив
pi_146869763
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 12:33 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Weet je al wanneer je op de rest ingaat?
Ik ben ook erg benieuwd naar de wetenschappelijke rationale voor het aanhalen van zulk een verward verhaal ter ondersteuning van het eigen gelijk.

Verder ben ik nog wachtende op de reactie op de discussie daarvoor. En op de discussies daarvoor, hmm dit begint aardig op een bait-and-switch te lijken?

Ik zou ook graag een wat constructievere discussie zien, i.p.v. alleen maar politiek. ;)
  † In Memoriam † vrijdag 21 november 2014 @ 16:14:10 #5
230491 Zith
pls tip
pi_146871831
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 november 2014 14:52 schreef cynicus het volgende:

[..]

Ik ben ook erg benieuwd naar de wetenschappelijke rationale voor het aanhalen van zulk een verward verhaal ter ondersteuning van het eigen gelijk.

Verder ben ik nog wachtende op de reactie op de discussie daarvoor. En op de discussies daarvoor, hmm dit begint aardig op een bait-and-switch te lijken?

Ik zou ook graag een wat constructievere discussie zien, i.p.v. alleen maar politiek. ;)
Wees gerust, lyrebird heeft aangegeven een constructievere discussie te willen. :)
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_146874831
Om nog maar weer eens op die astronoom terug te komen. Hij zegt ook:

quote:
now I will tell you, not one single IR astronomer gives a rats arse about CO2
Dat zou je op kunnen vatten als: "CO2 heeft geen effect" maar het is het tegenovergestelde.

Zie bijvoorbeeld wat de vliegende IR telescoop SOFIA meet en wat je bovenop de een hoge berg kunt meten (IR-telescopen worden altijd zo hoog mogelijk gebouwd om zoveel mogelijk boven de waterdamp uit te komen):

Zelfs hoog in de stratosfeer bereikt vrijwel geen IR-licht rond de centrale 15 um CO2-band de detector. Astronomen maken zich daar niet druk om en kijken gewoon in andere banden, met het hele smalle filters tussen spectraallijnen door of langs de randen van de 15 um band.

Trouwens, 'leuk' detail: zoek eens met Google Scholar op 'author:sanicola' en infrared o.i.d. en je krijgt 0 hits. Zoek je in Google Search kom je slechts her en der een commentaar op de bekende ontkenningsblogs tegen, 'professional infrared astronomer' of sock-puppet? Zeg het maar.

[ Bericht 1% gewijzigd door cynicus op 21-11-2014 20:41:51 (typo's) ]
pi_146879644
gvd 2e keer dat een comple post verdwijnt :(

[ Bericht 30% gewijzigd door cynicus op 21-11-2014 22:24:45 ]
  vrijdag 21 november 2014 @ 21:48:09 #8
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_146882894
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 20:33 schreef cynicus het volgende:
gvd 2e keer dat een comple post verdwijnt :(
Complot van de anti-AGW lobby
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_146884651
Comment met dank aan de mod weer bevrijd :)

Ik kom er net achter dat ik nog een hele dikke fout over het hoofd zag. Eentje waardoor zijn betoog eigenlijk veranderd in een stropop argument. Ik geef de quote en een grafiek van meetdata, het zou mooi zijn als Lyrebird zelf uitlegt wat er zo overduidelijk fout is aan zijn betoog...

quote:
In all then bands that are responsible for back radiation in the brightness temperatures (color temperatures) related to earth’s surface temperature (between 9 microns and 13 microns for temps of 220K to 320 K) there is no absorption of radiation by CO2 at all.
en:

quote:
Just to let you know how stupid the global warming activists are, I’ve been to the south pole 3 times and even there, where the water vapor is under 0.2 mm precipitable, it’s still the H2O that is the main concern in our field and nobody even talks about CO2 because CO2 doesn’t absorb or radiate in the portion of the spectrum corresponding with earth’s surface temps of 220 to 320 K. Not at all.

Hint: het gaat om de bovenste grafiek, afkomstig uit het studieboek 'A first course in atmospheric radiation, Grant Petty, 2006'.

Trouwens, ik ben ook wel benieuwd of Lyrebird, na kennisneming van al deze fouten, nog steeds meent of deze referentie aantoont dat de staats-klimatoloog van Texas zijn hand overspeelt.
pi_147024070
Ik kom er tzt nog op terug. Op dit moment te druk met het doen van wetenschap.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_147024159
Deze Grootinquisiteur wacht rustig af. :D
pi_147028616
Bedankt voor de links. Die discussies en het gedrag van diverse personen daarin zijn interessant, gezien de uitkomst van 6 officiële onderzoeken. Ik zie veel parallellen met deze topicreeks.

Jammer dat ik die topics destijds gemist heb, had me er ook graag mee bemoeid. >:)
pi_147028684
quote:
14s.gif Op woensdag 26 november 2014 18:03 schreef cynicus het volgende:
Bedankt voor de links. Die discussies en het gedrag van diverse personen daarin zijn interessant, gezien de uitkomst van 6 officiële onderzoeken. Ik zie veel parallellen met deze topicreeks.

Jammer dat ik die topics destijds gemist heb, had me er ook graag mee bemoeid. >:)
Dat je daar plezier in hebt. :')
pi_147028695
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 17:43 schreef Haushofer het volgende:
Topics waarin Iblis erg veel inhoudelijke reacties gaf na een bericht van danny op de fb:

FB / Danny's klimaatpropaganda
FB / Danny's klimaatpropaganda (en de 200 euro) - deel 2.
FB / Danny's klimaatpropaganda (en de 200 euro) - deel 3.

Zo werkte de FP ook mee met de stemmingmakerij :)
Klassiekertje, die was ik alweer helemaal vergeten. ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_147030230
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 18:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klassiekertje, die was ik alweer helemaal vergeten. ^O^
heb het ook even teruggelezen. Krijg je toch een heel ander beeld van de rode roerganger :')

Wel interessante reacties gelezen in het topic!
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_147111664
Mijn reactie is op te delen in een politiek deel, en in een wetenschappelijk deel. Eerst het wetenschappelijke deel.

Freeman Dyson maakte een interessante opmerking: dat CO2 slechts een rol speelt als de lucht heel erg droog is, bijvoorbeeld op grote hoogte, of aan de polen. Die opmerking schoot een klimaatexpert uit Texas in het verkeerde keelgat. Daarop stelde ik dat Dyson wel degelijk een punt had, en verwees daarbij naar een stuk van een IR-expert. Cynicus plaatste toen een post waaruit bleek dat er wel degelijk warmte wordt ingevangen door CO2.

Ik heb wel eens beroepsmatig aan strijkijzers gesleuteld, en wat ik daarvan opstak, was dat ondanks een "gloeiend" hete strijkzool er maar bar weinig warmte van de strijkzool naar het stof via straling wordt verplaatst. Voor effectieve warmteoverdracht via straling is een groot temperatuurverschil erg belangrijk. Er wordt meer warmte doorgegeven via geleiding, maar gebruik dan wel een zool die uit aluminium is gemaakt; roestvrij staal geleidt beroerd. De meest effectieve manier om warmte over te dragen is om een stoomstrijkijzer te gebruiken. De stoom uit een stoomstrijkijzer slaat meteen neer op de koelere stof, waardoor je een enorm effectieve warmteoverdracht hebt.

Wat leren we van deze cursus huishoudkunde? 1) Warmteoverdracht via straling is ineffectief, of het temperatuurverschil moet heel erg hoog zijn. 2) Waterdamp is een ideaal medium om heel snel heel veel warmte over te brengen. Als je dit aan den lijve wil ondervinden, dan kun je a) je vinger op 10 cm van een hete strijkzool houden (temperatuur van meer dan 200 graden C) en b) je vinger boven een pan met kokend water houden (temperatuur van 'slechts' 100 graden C).

Terug naar de klimaatexpert uit Texas, de IR-expert en Freeman Dyson. Als je naar de absorptiecurves van CO2 kijkt, dan zie je dat er nagenoeg geen absorptie is in de banden waarin het aardoppervlak warmte uitstraalt. Pas als het heel erg koud wordt, begint CO2 warmte in te vangen. De Noord- en Zuidpool zijn bijvoorbeeld erg koud. Maar zoals Cynicus opmerkt zal ook koele lucht, bijvoorbeeld koele lucht op grote hoogte, in deze band uitstralen. En CO2 boven die koele lucht zal die warmte dan weer invangen. Het broeikaseffect.

H2O daarentegen vangt IR straling in over een veel bredere bandbreedte. Het is dus daarmee een veel efficienter broeikasgas dan CO2: niet alleen absorbeert het IR straling over een veel grotere bandbreedte, het doet het ook nog eens in een bandbreedte waarin het landoppervlak het meest uitstraalt. En het doet het bij temperaturen waarin warmteoverdracht via straling effectiever is dan op de lage pooltemperaturen waarbij CO2 warmte begint in te vangen.

Niet alleen heb ik aan strijkijzers gewerkt, ik heb ook met lasers haarwortels weggebrand. Ik werkte daarbij samen met een goede theoreticus, die een model had gemaakt, wat de parameters voorspelde waarmee ik die haarwortels onschadelijk kon maken. Het frappante was dat het model er een factor 10 tot 100 naast zat. Afgelopen week hadden we een postdoc op bezoek die met eenzelfde model probeerde om met licht het glucosegehalte in de levende huid te meten, belangrijk voor suikerziekte. Op papier zien de plaatjes er prachtig uit (niet meer prikken!!!!), maar als je wel eens met huid hebt gewerkt dan weet je dat er heel veel verschillen zijn tussen het huid op de binnenkant van je arm, en de buitenkant van je arm, en tussen jouw huid en de huid van je buurman. Kortom: als je niet eens de bovenste 300 micrometer van de huid kunt modeleren, hoe ga je dan in GHN meer dan 10 km aan atmosfeer, op verschillende plaatsen op aarde modeleren, die altijd in beweging zijn, om dan met conclusies te komen over AGW?

Maar dan nog. Als je meer CO2 de lucht in stuurt, waarbij de CO2 zich zal verspreiden over de hele atsmosfeer, dan zal die CO2 meer warmte invangen (ook al gaat het om miniscule hoeveelheden), waardoor de temperatuur van die lucht zal stijgen. Het veel genoemde versterkte broeikaseffect is dus een feit. De vraag is om wat voor een stijging het hier gaat.

Er zijn ook temperatuurmetingen gedaan in de verschillende luchtlagen, en daaruit blijkt dat er ook wel degelijk een effect van dat extra CO2 is te meten. Zo is de lucht op grote hoogte warmer dan een aantal jaren geleden. Het gaat ook hier om hele kleine temperatuurstijgingen, wat ook niet zo gek is, omdat CO2 een beroerd broeikasgas is.

De hamvraag is nu of die temperatuurstijging op grote hoogte leidt tot temperatuurstijgingen aan het aardoppervlak. Voor de believers is dat erg belangrijk, omdat de temperatuur aan het aardoppervlak schijnbaar een maat is voor de rampen die wij over ons uitgestort zullen krijgen. Ik denk dat je daar vraagtekens bij mag zetten. Zo is het in de zomer warmer dan in de winter, en toch valt de hemel niet op ons neer. Maar wij laten ons niet afleiden: als de temperatuur op grote hoogte stijgt, en je gaat uit van een laag lucht die zich netjes gedraagt en je kwakt er een differentiaalvergelijking tegen aan, dan kun je er van op aan dat de temperatuur aan het aardoppervlak wel degelijk mee zal stijgen. Als je goed boekjes en blogs kunt lezen, dan is de logische conclusie dat extra uitstoot van CO2 zal leiden tot een temperatuurstijging van het aardoppervlak.

Maar lucht gedraagt zich helemaal niet netjes. 300 micrometers aan huid zitten vol met vraagtekens, maar lucht zit vol met waterdamp, en zoals ik eerder al heb uitgelegd, is waterdamp een enorm efficiente drager van warmte.

Een illustratie uit de Japanse praktijk: zodra ze in onze buurt de rijstvelden onder water zetten (lente, zomer), schiet de luchtvochtigheid omhoog naar boven de 70%, en koelt het 's nachts bijna niet meer af. Warmte die wordt uitgestraald door het aardoppervlak, wordt meteen ingevangen door de waterdamp. De waterdamp zorgt ook voor een buffer: de temperatuur kan pas dalen als het vocht neerslaat (en daar zit me toch een gigantische hoeveelheid warmte in opgeslagen). Zodra de velden droog komen te staan, na de oogst, zie je de luchtvochtigheid inkakken, tot onder de 20%, en ondanks dat het 's morgens prachtig weer is, en je zonder jas naar je werkt kunt, koelt het na zonsondergang enorm af (minutenwerk), zodat je spijt hebt dat je geen jas hebt meegenomen.

Waarom is dat? Omdat via straling warmte wordt uitgestraald naar boven, waar een veel lagere temperatuur heerst. Warmteoverdracht via straling is het meest effectief bij grote temperatuursverschillen. Ik had het eerder over een strijkijzer en een vinger (temperatuurverschil van pak 'm beet 200 graden), en met een heelal van ~0K en een aardoppervlak van ~300K wil dat ook wel gaan stralen. Er zit natuurlijk wel lucht tussen, met daarin waterdamp en CO2. Doet dat er toe? Bij een temperatuur van 300K zal maar weinig straling in de bandbreedte vallen waarin CO2 het invangt.

Moraal van het verhaal: voor de temperatuur aan het aardoppervlak is waterdamp een veel belangrijkere energiedrager dan CO2. CO2 zal desondanks wel degelijk een effect hebben, maar ik denk dat het erg lastig zal zijn om aan te tonen wat het effect precies is, en of je het kunt scheiden van andere effecten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 29-11-2014 08:52:26 ]
pi_147111709
Dan nu de politiek.

Na 20 jaar R&D (met name R) ben ik bekend met de politieke spelletjes die gespeeld worden om fondsen te krijgen, om artikelen gepubliceerd te krijgen en om op een belangrijk congres te mogen spreken.

Raadsel: Is je loopbaan gebaat bij een kritische houding t.o.v. je collega's in je vakgebied, of heb je meer aan slijmerige houding? Kun je beter werken aan een controversieel onderwerp, of is het zinniger om in de pas te lopen?

Het lijkt me sterk dat er ook maar een serieuze wetenschapper is die z'n carriere opgeeft om verketterd te worden door z'n collega's. Het is niet grappig om keer op keer je fondsaanvragen afgewezen te zien, om je manuscripten afgezeikt te zien worden, of om op conferenties mindere goden te zien schitteren, terwijl je weet dat je wel serieus met je vakgebied bezig bent.

Zeg eens eerlijk: is er hier een wetenschapper die een onderwerp zou durven te werken waarmee zou kunnen worden aangetoond dat het IPCC er naast zit?

Er worden jaarlijks miljarden aan subsidies vergeven. Reken maar dat men aan cherry picking en confirmation bias doet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lyrebird op 29-11-2014 08:51:03 ]
pi_147112586
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 08:10 schreef Lyrebird het volgende:
Moraal van het verhaal: voor de temperatuur aan het aardoppervlak is waterdamp een veel belangrijkere energiedrager dan CO2. CO2 zal desondanks wel degelijk een effect hebben, maar ik denk dat het erg lastig zal zijn om aan te tonen wat het effect precies is, en of je het kunt scheiden van andere effecten.
Maar wat is je standpunt nu precies in de discussie?
Ontken je klimaatverandering? Ontken je man made klimaat verandering?
Of is klimaatverandering door menselijke invloed een feit en ben je het alleen maar oneens met de voorgestelde oplossingen?
pi_147112635
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 08:20 schreef Lyrebird het volgende:
Zeg eens eerlijk: is er hier een wetenschapper die een onderwerp zou durven te werken waarmee zou kunnen worden aangetoond dat het IPCC er naast zit?
Ja natuurlijk. Ik snap je voorgestelde beeld wel enigszins, maar (veel) wetenschappers zijn puur inhoudelijk gedreven vakidioten. JUIST in de wetenschap zijn er altijd mensen te vinden die puur gedreven worden door het ontdekken van nieuwe zaken en vooral het aantonen dat andere(n) er naast zitten.

Ook al zou de bias zo groot zijn als je voor stelt; waar blijven de onderzoeken die het tegenover gestelde laten zien? Waar zijn de alternatieve interpretaties van dezelfde data?
Let wel; met dezelfde wetenschappelijke kwaliteit aub
pi_147113020
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 10:16 schreef nikao het volgende:

[..]

Maar wat is je standpunt nu precies in de discussie?
Ontken je klimaatverandering? Ontken je man made klimaat verandering?
Of is klimaatverandering door menselijke invloed een feit en ben je het alleen maar oneens met de voorgestelde oplossingen?
Ik denk dat CO2 een kleine speler is als het gaat om opwarming, laat staan om klimaatverandering, laat staan om catastrofale klimaatverandering.

Maar wat ik er van denk, doet er weinig toe, de vraag is of je kunt bewijzen dat CO2 zorgt voor a) opwarming (en om hoe veel gaat het dan?), b) klimaatverandering, c) catastrofale klimaatverandering. Daar heb je volgens mij een enorme kluif aan, en ik erger me aan de stelligheid waarmee wetenschappers hun resultaten presenteren.

Als er al een probleem zou zijn, dan ligt onze kracht in het aanpassen van omstandigheden en in innovatie. Mensen leven boven de poolcirkel, in woestijnen en op kleine eilandjes. De oplossing ligt niet in zonnecellen, in windmolens, in aflaten en in gebakken lucht.
pi_147113109
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 10:19 schreef nikao het volgende:
Ook al zou de bias zo groot zijn als je voor stelt; waar blijven de onderzoeken die het tegenover gestelde laten zien? Waar zijn de alternatieve interpretaties van dezelfde data?
Let wel; met dezelfde wetenschappelijke kwaliteit aub
Welke serieuze onderzoeker gaat zich aan dit vraagstuk branden? Waar haal je je miljarden vandaan om een alternatieve interpretatie te geven?
pi_147113336
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Welke serieuze onderzoeker gaat zich aan dit vraagstuk branden? Waar haal je je miljarden vandaan om een alternatieve interpretatie te geven?
Welke miljarden? Hoeveel kost het nou om een alternatief model op te stellen of de data opnieuw te analyseren? Kost alleen tijd. Genoeg wetenschappers die zich dat kunnen veroorloven.
pi_147113517
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 10:54 schreef Lyrebird het volgende:
Maar wat ik er van denk, doet er weinig toe,
[...]
ik erger me aan de stelligheid waarmee wetenschappers hun resultaten presenteren.
Hoe kan je dit nu in 1 zin zeggen? Waar baseer je je twijfel dan op ten aanzien van de stelligheid?
pi_147113718
Wat ik overigens niet begrijp Lyrebird is dat je in jouw plaatje de hele connectie tussen CO2 opwarming en waterdamp niet mee neemt. Grofweg kan je stellen dat 1graad opwarming door CO2 nog eens 1 graad opwarming door waterdamp veroorzaakt (door de warming door CO2 is er meer waterdamp, positive feedback loop) en ook nog 1 graad opwarming van andere feedback loops waardoor je al op 3graden komt van 1 graad opwarming door Co2.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')