abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146864846

Het is eind tweeduizendveertien en dat zorgt dat we voorzichtig kunnen gaan uitkijken naar wat voor velen onder ons 't CUL-hoogtepunt van het jaar is: het kerstdiner!

Vorig jaar was het een groot succes: dit topic kan dienstdoen als supportgroep voor iedereen die wel wat hulp kan gebruiken bij het samenstellen van een menu, het beoordelen van een recept en verder leent het topic zich wonderwel voor het met elkaar delen van (foto's van) uitprobeersels en het elkaar steunen bij pre-kerstdinerstress.

Vorig jaar kletsen we vier topics vol in de reeks:
- Kerstdiner 2013! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
- Kerstdiner 2013! deel 2 - Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
- Kerstdiner 2013! deel 3 - Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
- Kerstdiner 2013! deel 4 - Inspiratie-, voorpret- en adviestopic

Succesrecepten van vorig jaar: (door meerdere mensen hier gemaakt)

- Spiced & sugared cranberries:

- Het lekkerste soepje van de wereld:

(Meer suggesties welkom!)

Enkele foto's van CUL-kerstgerechten uit 2013:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Let me see you stripped down to the bone
pi_146864849
(Kan een modje er even een reeks van maken?)
pi_146864967
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:16 schreef minilot het volgende:

[..]

Kijk, da's leuk! Daar kun je alles wel tof aan ophangen! ^O^
Jup! Dan moet ik alleen of drank in m'n tartare gooien, of een andere amuse bedenken. :P

Ik twijfel gewoon nog even verder. Sommige dingen weet ik al wel zeker, dat scheelt. :7
Sterkheidsbaas van alles.
pi_146864970
Ik heb al een paar keer hert teruggelezen als hoofdgerecht. Wat ik ontzettend kan aanraden is Wellington van hertenrugfilet met gekonfijte groenten.

Ik heb deze volgens recept op de Big Green Egg gemaakt maar het is uiteraard ook gewoon mogelijk uit de oven.
pi_146865011
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:23 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Jup! Dan moet ik alleen of drank in m'n tartare gooien, of een andere amuse bedenken. :P

Ik twijfel gewoon nog even verder. Sommige dingen weet ik al wel zeker, dat scheelt. :7
Reductie van portwijn smaakt anders fantastisch met hert, (en bos/blauwebessen! :9 )
pi_146865032
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:23 schreef Coelho het volgende:
Ik heb al een paar keer hert teruggelezen als hoofdgerecht. Wat ik ontzettend kan aanraden is Wellington van hertenrugfilet met gekonfijte groenten.

Hee, dat lijkt eerder een laag van brooddeeg (brioche?) dan een laag van bladerdeeg, klopt dat?
pi_146865049
O en Lonaa, als je een 'verborgen zuiperds'-tema aanhoudt zou je ook kunnen denken aan een beetje risotto als tussengerecht. En dan in de risotto champagne gebruiken in plaats van witte wijn! :9
pi_146865069
O, ik ga dit jaar ook een kerstdiner maken, samen met mijn neefje van 10. Hij houdt ontzettend van koken, dus wij gaan iets maken. Het is voor 10 personen, waarvan 4 kinderen. Een aantal dingen moet vooraf bereid kunnen worden en we gaan het een beetje verdelen tussen hem (en zijn moeders) en mij :)_
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_146865122
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:25 schreef minilot het volgende:

[..]

Hee, dat lijkt eerder een laag van brooddeeg (brioche?) dan een laag van bladerdeeg, klopt dat?
bloem, melk, gist, suiker, zout, eieren en boter. Dus ja, eerder brood(achtig) dan bladerdeeg.
pi_146865384
Ik blijk dit jaar met kerst niets te koken, dus dan is plannen wel makkelijk :')

Denk wel dat ik toch iets lekkers voor mezelf ga maken op kerstavond ;)

Maar aangezien ik alleen ben, wordt dat dan niet superuitgebreid. Maar eens denken. Misschien ook wel leuk om iets van kersttruffels of fudge ofzo te maken om cadeau te doen aan familie :)
pi_146865496
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:26 schreef minilot het volgende:
O en Lonaa, als je een 'verborgen zuiperds'-tema aanhoudt zou je ook kunnen denken aan een beetje risotto als tussengerecht. En dan in de risotto champagne gebruiken in plaats van witte wijn! :9
Ooh, dat is een goed idee! :D
pi_146865597
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:46 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ooh, dat is een goed idee! :D
Probeer er dan ook eens wat boerenjongens doorheen te doen :)
pi_146865627
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:50 schreef Coelho het volgende:

[..]

Probeer er dan ook eens wat boerenjongens doorheen te doen :)
Die lust m'n moeder niet, te veel drank smaak.

Saillant detail: mijn moeder drinkt niet, dat maakt het nog meer een uitdaging om wel iedere gang drank te gebruiken.
pi_146867334
Welke groenten passen er goed bij lamsrack (knoflook/rozemarijn/rode wijnsaus)? Ik serveer er sowieso al zoete aardappel bij.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_146867617
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 13:05 schreef Lot_1 het volgende:
Welke groenten passen er goed bij lamsrack (knoflook/rozemarijn/rode wijnsaus)? Ik serveer er sowieso al zoete aardappel bij.
Kikkererwten! :9

Bijvoorbeeld:

Middle Eastern Spiced Chickpeas:

Met boerenkool en tahini:

Harissa Parsley Chickpeas:

[ Bericht 9% gewijzigd door minilot op 21-11-2014 13:27:13 ]
pi_146868144
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:26 schreef minilot het volgende:
Ik heb ook weleens risotto met wodka gemaakt. Was ook lekker.
pi_146868211
Pasta alla vodka, ook heel lekker! :9
Maar niet zo kerstig >:)
pi_146868281
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 13:05 schreef Lot_1 het volgende:
pi_146868465
Zoete aardappel én dan nog wortel en mango - lekker, maar wordt dat niet erg zoet?
pi_146869744
Lekkere opties! Wel niet zo klassiek.. moet er nog even over nadenken. Misschien is een uitstapje ook wel leuk :Y Wortel vind ik zelf heerlijk maar ik denk dat dat te zoet wordt inderdaad.

Later vanmiddag maak ik nog een verslagje over het maken van de kaneelsiroopkaviaar! Met pics :Y)
pi_146870040
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 14:51 schreef Lot_1 het volgende:
Lekkere opties! Wel niet zo klassiek.. moet er nog even over nadenken. Misschien is een uitstapje ook wel leuk :Y Wortel vind ik zelf heerlijk maar ik denk dat dat te zoet wordt inderdaad.

Later vanmiddag maak ik nog een verslagje over het maken van de kaneelsiroopkaviaar! Met pics :Y)
Ooo, spannend! Ik heb zelf nog geen perfecte bolletjes kunnen krijgen, maar zelfs de kiezelsteenvormige blobjes zijn al erg leuk O+
pi_146870178
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 14:51 schreef Lot_1 het volgende:
Lekkere opties! Wel niet zo klassiek.. moet er nog even over nadenken.
Indien wat klassieker smaken geroosterde spruitjes er vast ook goed bij! Een klein beetje bitter en zoutig naast de zoete aardappel contrasteert denk ik wel fijn. Ook qua textuur iets heel anders dan de zachte aardappel.

Zoiets dus:
http://theveganroad.com/recipes/caramelized-brussels-sprouts/
http://www.partial-ingredients.com/archives/3040
http://www.heatherlikesfood.com/brussel-spouts/
pi_146874242
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 15:04 schreef minilot het volgende:

[..]

Ooo, spannend! Ik heb zelf nog geen perfecte bolletjes kunnen krijgen, maar zelfs de kiezelsteenvormige blobjes zijn al erg leuk O+
Zelfs dat is niet gelukt, bij mij is het een soort kikkerdril :D

In het begin ging het niet goed, de siroop was nog veel te vloeibaar en het spuitflesje had een veel te grote opening dus er kwamen niet bepaald druppeltjes uit:

Later lukte het druppelen wel, de vloeistof was een stuk dikker geworden. Ik heb het zo'n half uur in de koelkast laten staan, en toen ik het zeefde was het dit :+

Wel een grappige structuur maar echt mooi ziet het er niet uit _O-

Ik dacht dat het misschien kwam omdat de siroop zo plakkerig was? Of heb ik te weinig gelatine gebruikt? Ik had blaadjes gelatine, dus het omrekenen was lastig.

Ik weet niet of ik zin heb om dit nog een keer te proberen. Misschien giet ik wel gewoon wat kaneelsiroop over het opgeklopte eiwit, dat ziet er ook wel mooi uit :)
pi_146874268
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 17:45 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

Zelfs dat is niet gelukt, bij mij is het een soort kikkerdril :D

In het begin ging het niet goed, de siroop was nog veel te vloeibaar en het spuitflesje had een veel te grote opening dus er kwamen niet bepaald druppeltjes uit:
[ afbeelding ]

Later lukte het druppelen wel, de vloeistof was een stuk dikker geworden. Ik heb het zo'n half uur in de koelkast laten staan, en toen ik het zeefde was het dit :+
[ afbeelding ]

Wel een grappige structuur maar echt mooi ziet het er niet uit _O-
[ afbeelding ]

Ik dacht dat het misschien kwam omdat de siroop zo plakkerig was? Of heb ik te weinig gelatine gebruikt? Ik had blaadjes gelatine, dus het omrekenen was lastig.

Ik weet niet of ik zin heb om dit nog een keer te proberen. Misschien giet ik wel gewoon wat kaneelsiroop over het opgeklopte eiwit, dat ziet er ook wel mooi uit :)
Dat de siroop heel vloeibaar is, is op zich geen probleem, maar je olie moet wel echt ijs- en ijskoud zijn. Was -ie dat?
pi_146874272
Spruitjes! Dat is wel een goede :Y sowieso zijn bittere smaken wel goed, ik ga meer in die richting zoeken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')