abonnement Unibet Coolblue
pi_147211949
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 18:38 schreef Teslynd het volgende:

[..]


[..]

Bedankt. Ik was Dieuwke helemaal vergeten. Ken de naam van Dieuwke Winsemius/Afke's tiental en zag pas jaren later dat het totaal anders uitgesproken wordt dan geschreven.

Volgens het Meertens Instituut is het de vrouwelijke vorm van Dieuwe. Hoe wordt dat uitgesproken, Djoewe?
In t Fries is
Dieuwke - djoeke
Dieuwe - djoewe
Dieuwertje - djoewertje

Maar in "holland" wordt t doorgaans niet zo uitgesproken ;) (de oe is ook geen echte ronde oe, kan m niet goed uitleggen. T verschil is bij de naam Dieuwke het grootst)
Kwak
pi_147212171
Ik ken een Dieuwke en haar naam wordt gewoon zo uitgesproken zoals het geschreven is. Net als Dieuwertje Blok zeg maar, maar dan dus Dieuwke. Haar broertje heeft ook een (volgens mij?) Friese naam. Zus heeft geen Friese naam, maar wel een oud-Hollandse naam. Moeder heeft ook echt zo'n oud-Hollandse naam die je bijna niet meer hoort; Het is echt zo'n Ot&Sien gezin zo :D O+
:)
pi_147212362
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 10:40 schreef mignonne het volgende:
Ik ken een Dieuwke en haar naam wordt gewoon zo uitgesproken zoals het geschreven is. Net als Dieuwertje Blok zeg maar, maar dan dus Dieuwke. Haar broertje heeft ook een (volgens mij?) Friese naam. Zus heeft geen Friese naam, maar wel een oud-Hollandse naam. Moeder heeft ook echt zo'n oud-Hollandse naam die je bijna niet meer hoort; Het is echt zo'n Ot&Sien gezin zo :D O+
Ja, het wordt heel vaak op zn Hollands uitgesproken. Daarom zou ik m niet snel geven want ik vind dat t dan ook als Djoeke moet worden uitgesproken. Die fonetisxhe versie zie je ook wel maar die vind ik minder leuk...

Wij hebben ook allebei een Friese naam, en mijn vader dus ook.

Als mijn broertje een meisje was geweest had hij Jikke geheten (roepnaam bij Jitske Teatske)
Kwak
pi_147216584
Laat een Nederlander de Friese G ''Guh'' maar eens uitspreken.
Van bijvoorbeeld Geale, Gauke of Gurbe. :D
  dinsdag 2 december 2014 @ 14:05:27 #230
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_147217263
Ik ken wel een Djoeke, maar het was nog nooit bij me opgekomen dat dat de fonetische versie van Dieuwke zou kunnen zijn :o
Tegen een Dieuwke zou ik namelijk ook gewoon Diew-ku zeggen
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_147217303
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 14:05 schreef Muck het volgende:
Ik ken wel een Djoeke, maar het was nog nooit bij me opgekomen dat dat de fonetische versie van Dieuwke zou kunnen zijn :o
Tegen een Dieuwke zou ik namelijk ook gewoon Diew-ku zeggen
Ik (als rasechte Fries, shame on me) kwam er ook pas door dit topic achter dat je Dieuwke als Djoeke uitspreekt :@

Ik ken namelijk ook een Djoeke, zo zou ik het ook schrijven, vind het een hele mooie Friese naam :Y
pi_147218439
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 13:42 schreef Poesopstokje het volgende:
Laat een Nederlander de Friese G ''Guh'' maar eens uitspreken.
Van bijvoorbeeld Geale, Gauke of Gurbe. :D
Geeske
Gaatse
O+

(Mijn vriend heet H.artman met zijn achternaam, Gaatse viel om die reden sowieso al direct af, maar met de Friese "G" vind ik t best een leuke naam)
Kwak
pi_147221207
2 slingers voor een broertje en zusje van T.alitha-J.oy
U.rshalan en U.rshealy zijn geboren.

Kwam langs op facebook. Ik ken ze niet persoonlijk. Vriend van vriend enzo. Iemand ooit van die namen gehoord?
  dinsdag 2 december 2014 @ 16:31:17 #234
149959 SQ
snelle trees
pi_147221277
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 16:28 schreef Risu het volgende:
2 slingers voor een broertje en zusje van T.alitha-J.oy
U.rshalan en U.rshealy zijn geboren.

Kwam langs op facebook. Ik ken ze niet persoonlijk. Vriend van vriend enzo. Iemand ooit van die namen gehoord?
zijn het antillianen?
disclaimer
pi_147221381
Geen idee. Kan best. Is een facebook groep van de school van een dochter van mijn vriendin (snap je het nog) er staan verder geen foto's bij, of ja, van die slingers dan.
Ik vind het iig altijd wel jammer dat een tweeling een naam krijgt met beide dezelfde letter als eerste. En dit is zo OMG HET ZIJN TWEE VAN DEZELFDUH, HEB JE DAT WEL DOOR gehalte.
pi_147222441
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 16:34 schreef Risu het volgende:
Geen idee. Kan best. Is een facebook groep van de school van een dochter van mijn vriendin (snap je het nog) er staan verder geen foto's bij, of ja, van die slingers dan.
Ik vind het iig altijd wel jammer dat een tweeling een naam krijgt met beide dezelfde letter als eerste. En dit is zo OMG HET ZIJN TWEE VAN DEZELFDUH, HEB JE DAT WEL DOOR gehalte.
Maar twee mensen met dezelfde initialen, naam en geboortedatum is toch ook gewoon niet praktisch? En dan scheelt het nog dat het een jongetje en een meisje zijn.
pi_147222822
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 13:42 schreef Poesopstokje het volgende:
Laat een Nederlander de Friese G ''Guh'' maar eens uitspreken.
Van bijvoorbeeld Geale, Gauke of Gurbe. :D
Dat is gewoon dezelfde als van het Engelse 'good'. Ik vind het niet zo lastig ;)
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  dinsdag 2 december 2014 @ 17:35:31 #238
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_147222939
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2014 17:15 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:

[..]

Maar twee mensen met dezelfde initialen, naam en geboortedatum is toch ook gewoon niet praktisch? En dan scheelt het nog dat het een jongetje en een meisje zijn.
Ik gok dat ze daarmee best wat problemen gaan krijgen in de toekomst. Sommige mensen denken ook niet na he... -O-.
KuikenGuppy
pi_147231767
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 08:59 schreef Poesopstokje het volgende:
En Dana zou ik weer als Daan-na uitspreken.

Ik als nuchtere Hollander pik nou eenmaal graag eerst de Hollandse variant er uit :+

Daarom ben ik ook vóór fonetische spelling ^O^
Ik ben voor uitbreiding van het inschrijvingsformulier bij de burgelijke stand met de vakjes etnische achtergrond van de naam voor zover bekend en fonetische uitspraak.

Dana spreek ik ook in eerste instantie als Dana uit, hier in Nederland. In het buitenland ga je natuurlijk vanzelf over op een andere uitspraakklank.

Heeft de Dieuwke/Djoeke-oe misschien de u- of eu-klank erbij in?
pi_147232043
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:33 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik ben voor uitbreiding van het inschrijvingsformulier bij de burgelijke stand met de vakjes etnische achtergrond van de naam voor zover bekend en fonetische uitspraak.

Dana spreek ik ook in eerste instantie als Dana uit, hier in Nederland. In het buitenland ga je natuurlijk vanzelf over op een andere uitspraakklank.

Heeft de Dieuwke/Djoeke-oe misschien de u- of eu-klank erbij in?
Ik heb vanavond zitten googelen, nu was ik gefascineerd door de naam Dieuwke :+
Je kan het uitspreken als ''Dieuw (kieuw, ieuw van vies) - ke'' op z'n Nederlands en ''Djoe (koe) - ke'' op z'n Fries.
Geen u/eu klank dus.

Maar wat jij zegt; hier in NL ga ik van een NL'se uitspraak uit. Ik erger me vaak dan ook mateloos aan verengelste namen, en moeders die dan zuchten en steunend piepen ''Neehee, het is Keighley, met ee, ie, geej, haa, el, ee, ygrek.''
Wat te fuck is er mis met Kelly :+
pi_147232330
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:40 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Ik heb vanavond zitten googelen, nu was ik gefascineerd door de naam Dieuwke :+
Je kan het uitspreken als ''Dieuw (kieuw, ieuw van vies) - ke'' op z'n Nederlands en ''Djoe (koe) - ke'' op z'n Fries.
Geen u/eu klank dus.

Maar wat jij zegt; hier in NL ga ik van een NL'se uitspraak uit. Ik erger me vaak dan ook mateloos aan verengelste namen, en moeders die dan zuchten en steunend piepen ''Neehee, het is Keighley, met ee, ie, geej, haa, el, ee, ygrek.''
Wat te fuck is er mis met Kelly :+
Kelly is geen Nederlandse naam. Wordt Keighley als Kelly uitgesproken? Ik maakte er in gedachten Kee-lie van. Een lichtere ee dan bij ai/ay.

Omdat kwakz0r zei: "Maar in "holland" wordt t doorgaans niet zo uitgesproken ;) (de oe is ook geen echte ronde oe, kan m niet goed uitleggen. T verschil is bij de naam Dieuwke het grootst)" zit ik te kijken hoe je die ieuw-spelling in de oe-klank frommelen kan ;)
pi_147232403
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:47 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Kelly is geen Nederlandse naam. Wordt Keighley als Kelly uitgesproken? Ik maakte er in gedachten Kee-lie van. Een lichtere ee dan bij ai/ay.

Omdat kwakz0r zei: "Maar in "holland" wordt t doorgaans niet zo uitgesproken ;) (de oe is ook geen echte ronde oe, kan m niet goed uitleggen. T verschil is bij de naam Dieuwke het grootst)" zit ik te kijken hoe je die ieuw-spelling in de oe-klank frommelen kan ;)
Nee ik maakte er maar Kelly van, moest even ter plekke wat bijelkaar geraapte letters verzinnen :+

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met die ronde oe etc, ben wel benieuwd naar een voorbeeld :)
pi_147232613
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:49 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Nee ik maakte er maar Kelly van, moest even ter plekke wat bijelkaar geraapte letters verzinnen :+

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met die ronde oe etc, ben wel benieuwd naar een voorbeeld :)
Kwakz0rs uitleg maakt de spelling begrijpelijker, maar nog niet de uitspraak.

Ik denk dat de ronde oe de gewone oe met rond mondje en volle klank is. Denk bv aan de zware Surinaamse w die als oewee gevormd wordt. Een niet-ronde oe zal dan lichter zijn, misschien met minder rond mondje en met een beetje ie en/of eu erin.
pi_147233779
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:47 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Kelly is geen Nederlandse naam. Wordt Keighley als Kelly uitgesproken? Ik maakte er in gedachten Kee-lie van. Een lichtere ee dan bij ai/ay.

Omdat kwakz0r zei: "Maar in "holland" wordt t doorgaans niet zo uitgesproken ;) (de oe is ook geen echte ronde oe, kan m niet goed uitleggen. T verschil is bij de naam Dieuwke het grootst)" zit ik te kijken hoe je die ieuw-spelling in de oe-klank frommelen kan ;)
Ja de "j" in Djoeke/Dieuwke is een soort korte ie
en oe is iets uu-iger dan een gewone koe-oe

als je de klank helemaal analyseert. maar je hoort gewoon djoeke.

denk ook aan de "j" in ljauwert (leeuwarden op zijn fries)
:Y
Kwak
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 2 december 2014 @ 22:26:21 #245
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_147233868
Doe eens een voicerecording :D
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_147233954
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 22:24 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ja de "j" in Djoeke/Dieuwke is een soort korte ie
en oe is iets uu-iger dan een gewone koe-oe

als je de klank helemaal analyseert. maar je hoort gewoon djoeke.

denk ook aan de "j" in ljauwert (leeuwarden op zijn fries)
:Y
Bedankt voor de begrijpelijke uitleg. Met de Friese oe klinkt het mooier. Een Nederlandse volle oe is altijd wat plomp en is meer voor woorden als moeke.
pi_147234436
Ik snap het nog niet :P Djuuke?
pi_147234676
als je geen fries spreekt is het gewoon verdomd lastig om friese namen goed uit te spreken.

ik kan het fries door werk in friesland prima verstaan(dat werd vooral door de oudere mensen erg gewaardeerd). maar het oproepen van namen, ik brak mijn tong er telkens over.
pi_147234723
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 22:41 schreef Poesopstokje het volgende:
Ik snap het nog niet :P Djuuke?
djoewke komt t dichtst in de buurt. door de lichte w maak je de oe iets meer voorin en dus uu-iger
de dj is geen dzj maar een echte dj, je kunt ook een hele korte ie denken.

zo kom je dus ook van dieuwke - diewke
naar djoeke - die-oewke / djoewke
Kwak
  Licht Ontvlambaar dinsdag 2 december 2014 @ 23:31:03 #250
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_147234802
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 22:26 schreef Ynske het volgende:
Doe eens een voicerecording :D
mijn gedachte :P
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')