het is meer dat er verschillende soorten slavernij zijn en dat wij als Western daarvoor verantwoordelijk zijn, maar dat vind ik te smalquote:Op donderdag 20 november 2014 13:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nou ja, de Westerse wereld is natuurlijk wel een groot deel van de totale consumptie. Maar dat het niet alleen om Westerse consumptie gaat lijkt mij ook wel logisch. Al kun je iemand die van vrijwel niets rond moet komen wat minder verwijten dan de Nederlandse minima die echt wel wat meer financiële speelruimte heeft.
quote:Op woensdag 19 november 2014 17:40 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
7 dagen in de week, 365 in het jaar. Elke dag pasta met een zakje tomatensaus.
Doet mij een beetje denken aan dit:
[ afbeelding ]
[..]
Klopt. Maar ik word een beetje gallisch van dat gezever dat minima met gemak voldoende gezond eten kunnen kopen want pasta met saus uit een zakje, want pannenkoeken en dat is dan afwisseling.quote:
Je kan ook gewoon niks aantrekken wat er gezegd wordt dan boeit het niet wat er allemaal gezegd wordt.quote:Op zaterdag 22 november 2014 12:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik word een beetje gallisch van dat gezever dat minima met gemak voldoende gezond eten kunnen kopen want pasta met saus uit een zakje, want pannenkoeken en dat is dan afwisseling.
Gezond eten is afwisselend eten en dat gaat gewoon niet om de manier van bereiden. Gekookte aardappels, gebakken aardappels, friet, aardappelkroketten, chips.. het blijf qua voedingsmiddel een aardappel.
Brood, pasta, pannenkoeken e.d. blijft gewoon graan.
Aardappels, graan, rijst e.d. zijn in feite gewoon koolhydraten/zetmeel en als je je voeding voor 90% daarmee invult omdat dat zo goedkoop is dan word je gewoon ziek. Scheurbuik en waterbuiken zijn dan de extremen.
In een zakje gedroogde pastasaus zitten gewoon nauwelijks meer vitaminen.
Voor een gezonde voeding zal je dus elke dag uit de verschillende schijven moeten eten;
- Zetmeel/koolhydraten (aardappels, granen, rijst)
- Groente
- Vlees, vis, eieren
- Vetten/oliën
- Fruit
- Zuivelproducten
En over de week heen moet je in elke schijf variëren dus niet elke dag tomaten en ui maar ook meerdere soorten groenten waarbij je groene groenten voor je gezondheid niet kunt ontberen.
Overigens kan je wel zonder vlees en vis maar dan ben je wel gehouden aan andere combinaties om aan je voedingsstoffen te komen. Bijvoorbeeld groene groenten met peulvruchten.
En dat redt je dus eenvoudig weg niet voor een gezin (laat staan met pubers!!) voor 2,5 tot 3 euro per dag. Echt niet. Onmogelijk gewoon.
Daar heb je dan ook volkomen gelijk in, maar het doel is om ook hier weer naar blanken te kunnen wijzen als de bron van alle kwaad.quote:Op zaterdag 22 november 2014 13:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik blijf erbij dat het wel heel gemakkelijk is om de schuld te leggen bij de consument, terwijl de fabrikant of leverancier zelf kiest om dit te doen. Doen ze dit niet, dan kan de consument het ook niet kopen.
Als producenten, fabrikanten of leveranciers gewoon fatsoenlijk met mensen en producten omgingen dan zouden consumenten nooit de lage prijs missen, simpel gezegd omdat je niet kan missen wat je nooit heb gekregen of meegemaakt.
Ach ja... ze gaan hun gang maarquote:Op zaterdag 22 november 2014 13:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Daar heb je dan ook volkomen gelijk in, maar het doel hier is om ook hier weer naar blanken te kunnen wijzen als de bron van alle kwaad.
Enerzijds wel, maar anderzijds wordt het probleem zo natuurlijk niet opgelost.quote:Op zaterdag 22 november 2014 13:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ach ja... ze gaan hun gang maar
Dat wil men ook nietquote:Op zaterdag 22 november 2014 13:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Enerzijds wel, maar anderzijds wordt het probleem zo natuurlijk niet opgelost.
Klopt inderdaad, zo zijn er tig andere voorbeelden die totaal niet kloppen, maar psychologisch gewoon te verklaren zijnquote:Begin over slavernij en het gaat direct over blanken die zwarten uit Afrika verscheepten. Alle andere verantwoordelijken in de trans-Atlantische slavenhandel blijven altijd buiten beeld.
Omdat men gewoon nog goedkope producten wilquote:En even voor het perspectief: er zijn in de loop der eeuwen zo'n 20-25 miljoen slaven verhandeld. Op dit moment zijn er zo'n 34 miljoen slaven. Vrijwel niet in het westen, maar in landen als India zijn er miljoenen. Waarom hoor je daar de slavernij-activisten niet over?
inderdaad. Dat is namelijk lekker makkelijk.quote:En dan is er eindelijk aandacht voor de enorme omvang van de moderne slavernij en dan gaat het wéér niet om het probleem, de omvang of de oorzaken, maar er moet voornamelijk naar de blanke westerling worden gewezen. Want hoe dan ook: een andere schuldige mág er niet zijn.
Nee, omdat bedrijven megalomane winsten willen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 13:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
Omdat men gewoon nog goedkope producten wil
Niet zeuren, ook met enkel een bijstandsuitkering kun je prima afwisselend eten. Dat vergt soms misschien de nodige creativiteit en het kan zijn dat je de ene dag een stapje terug moet doen zodat je een andere keer net iets meer uit kunt geven, maar het is absoluut geen onmogelijkheid.quote:Op zaterdag 22 november 2014 12:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik word een beetje gallisch van dat gezever dat minima met gemak voldoende gezond eten kunnen kopen want pasta met saus uit een zakje, want pannenkoeken en dat is dan afwisseling.
beiden zijn waarquote:Op zaterdag 22 november 2014 13:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, omdat bedrijven megalomane winsten willen.
Geen idee of je getallen kloppen, maar als het klopt moet je het wel relativeren naar het aantal inwoners op de aarde. In de 15e-18e waren er ongeveer tussen de 1.5-2 miljard inwoners, nu zitten we al tegen de 8 miljard geloof ik, dus een factor 4 meer.quote:Op zaterdag 22 november 2014 13:27 schreef Jigzoz het volgende:
En even voor het perspectief: er zijn in de loop der eeuwen zo'n 20-25 miljoen slaven verhandeld. Op dit moment zijn er zo'n 34 miljoen slaven. Vrijwel niet in het westen, maar in landen als India zijn er miljoenen. Waarom hoor je daar de slavernij-activisten niet over?
Die 20-25 miljoen waren er ten opzichte van de wereldbevolking nog steeds minder, aangezien dat een cumulatief aantal is. Slavernij is ook in relatieve zin nu omvangrijker dan ooit.quote:Op zaterdag 22 november 2014 14:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Geen idee of je getallen kloppen, maar als het klopt moet je het wel relativeren naar het aantal inwoners op de aarde. In de 15e-18e waren er ongeveer tussen de 1.5-2 miljard inwoners, nu zitten we al tegen de 8 miljard geloof ik, dus een factor 4 meer.
Als je dus 20-25 miljoen x4 doet is het nog altijd minder dan 34 miljoen, zoals het is in de huidige tijd, volgens jouw getallen.
Dus beter doen we het wel relatief.
Jij zegt het....quote:Op zaterdag 22 november 2014 14:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Die 20-25 miljoen waren er ten opzichte van de wereldbevolking nog steeds minder, aangezien dat een cumulatief aantal is. Slavernij is ook in relatieve zin nu omvangrijker dan ooit.
Ik heb mijn getallen niet helemaal op orde. Excuus. Er zijn in de loop der eeuwen tussen de 11 miljoen en 14 miljoen slaven verscheept naar Amerika. Die 20-25 miljoen waren het aantal slaven wereldwijd ten tijde van de trans-Atlantische slavenhandel.quote:Op zaterdag 22 november 2014 14:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Jij zegt het....
dus 20-25 miljoen is het totaal aantal slaven wat in de 400-500 jaar is verscheept? Lijkt me weinig, maar goed.
Getallen zeggen mij nooit zoveel omdat dit onderhevig is aan subjectief denken en aan definities. Wat is bijvoorbeeld een slaaf en werden vroeger in elk schip alle slaven geregistreerd?quote:Op zaterdag 22 november 2014 14:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik heb mijn getallen niet helemaal op orde. Excuus. Er zijn in de loop der eeuwen tussen de 11 miljoen en 14 miljoen slaven verscheept naar Amerika. Die 20-25 miljoen waren het aantal slaven wereldwijd ten tijde van de trans-Atlantische slavenhandel.
De schattingen van het aantal moderne slaven lopen uiteen van 30 miljoen tot 100 miljoen.
Met exact dezelfde logica kan je goedpraten dat iemand dakloos is doordat hij geen baan heeft, dat iemands ziekte niet wordt behandeld omdat hij geen baan heeft of dat iemands kind niet naar school gaat doordat hij geen baan heeft.quote:Op zaterdag 22 november 2014 13:52 schreef KoosVogels het volgende:
Dat is soms vervelend, dat geloof ik graag, maar dat is nou eenmaal de consequentie van moeten teren op de zak van de staat.
Mijn post had dan ook geen zak met slavernij te maken, held.quote:Op zaterdag 22 november 2014 14:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met exact dezelfde logica kan je goedpraten dat iemand dakloos is doordat hij geen baan heeft, dat iemands ziekte niet wordt behandeld omdat hij geen baan heeft of dat iemands kind niet naar school gaat doordat hij geen baan heeft.
Dat heeft echter allemaal niets met slavernij te maken.
Dat laatste is niet helemaal waar en hoewel afwisselend een voorwaarde voor gezond is is het natuurlijk niet omdat je afwisselend eet dat je daarom gezond eet. Het gaat er om dat je voldoende regelmatig voldoende van alle voedingsstoffen binnenkrijgt en niet teveel van bepaalde voedingsstoffen binnen krijgt. Gezond eten kost in het algemeen meer geld. Een goed (vetarm, je wil je vetten ergens anders uit halen) stuk vlees van 75 gram kost meer dan een slecht stuk vlees van 150 gram. 400 gram gevarieerde groenten kost meer dan 200 gram van 1 groente. Kaas kost meer dan hagelslag.quote:Op zaterdag 22 november 2014 12:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Gezond eten is afwisselend eten en dat gaat gewoon niet om de manier van bereiden. Gekookte aardappels, gebakken aardappels, friet, aardappelkroketten, chips.. het blijf qua voedingsmiddel een aardappel.
Je hoeft niet zo duidelijk te demonstreren dat jij te dom om te poepen bent.quote:
boehoehoehoe. goede argumenten achtervolgen je. zaten ze maar in jequote:Op zaterdag 22 november 2014 15:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je hoeft niet zo duidelijk te demonstreren dat jij te dom om te poepen bent.
je bent wel eerlijk. Beter dan iedereen die roept dat het zo erg is in een interview in Primarkt op weg naar de rij bij de kassa.quote:
Het is maar net wat je verstaat onder slaaf zijn. Een definitie kwestie dus, zoals het met alles is.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:29 schreef SuperFood het volgende:
in feite zijn wij ook niet veel meer dan slaven van de staat. zoveel verschil zit er allemaal niet in. in arme landen werken ze hun leven lang om te eten maar hebben wel een woning, in nederland werken we ons hele leving om de woning af te betalen. vervolgens ga je dood en betaal je nog erfbelasting ook.
mee eens.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het is maar net wat je verstaat onder slaaf zijn. Een definitie kwestie dus, zoals het met alles is.
In mijn ogen zijn slaven mensen die gedwongen worden tot arbeid met als straf lijfstraffen, gevangenschap of dood.quote:
Een krotje in een arm land is wel wat anders dan een Nederlands huis in een nieuwbouwwijk.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:29 schreef SuperFood het volgende:
in feite zijn wij ook niet veel meer dan slaven van de staat. zoveel verschil zit er allemaal niet in. in arme landen werken ze hun leven lang om te eten maar hebben wel een woning, in nederland werken we ons hele leving om de woning af te betalen. vervolgens ga je dood en betaal je nog erfbelasting ook.
ik vind een nederlands huis in een nieuwbouwwijk echt het toppunt van triestigheid. en in nederland is 80% van de bevolking lui geworden en daarvoor gaan we hard afgestraft worden nu we steeds meer 1 groot europa worden en concurrentie met lage lonen landen binnen de eu aan moeten gaan.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:38 schreef Rurik het volgende:
[..]
Een krotje in een arm land is wel wat anders dan een Nederlands huis in een nieuwbouwwijk.
Je kan in Nederland er voor kiezen om met minder luxe genoegen te nemen en dan heb je een prima leven en hoef je je niet kapot te werken. Dat is in die landen niet zo.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |