abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147671252
Volgens mij heb ik mijn vorige kater ook met 6 maanden ofzo laten helpen, maar dat is al weer 17 jaar geleden. Dus ik dacht het nu een goed tijdstip was, in hoop dat hij onze poes wat meer met rust laat, want daar begint hij nu op te oefenen, want geen effect heeft, want die is poes af.
pi_147671734
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:10 schreef Valerie. het volgende:
Waarom geven we kittens en puppy's eigenlijk drie keer per dag te eten? :@
Bij de echte jonkies wel 4x of nog vaker (vooral bij kleine rassen) zelfs. Dat is net als dat je babymensjes ook 8x p/d (of vaker) voert :P Wegens kleine maagjes waar niet zoveel in één keer in kan, en een gevoelige bloedsuikerspiegel (die anders teveel kan dippen, waardoor ze een hypo kunnen krijgen). Volgens mij dan, al ben ik geen DA natuurlijk :@

Ik heb ook een vraagje DIDA. Ik ben met Nori bij de DA geweest vandaag voor een echo, na 7 weken Hill's S/D dieet. Helaas was het niet zulk goed nieuws, want waar er de vorige keer wat gruis en kleine steentjes te zien waren zat er deze keer ook een grote steen (formaatje walnoot, volgens de DA). Dus dat wordt opereren. Gelukkig kan ze overmorgen al terecht, ze wordt tussen 8 en 9 gebracht en kan dan 's middags weer opgehaald worden.

Weet jij zo'n beetje wat ik straks kan verwachten? Hoe is de hersteltijd van zo'n operatie over het algemeen? Wanneer is ze weer in voldoende conditie om jachttraining of agility te doen? En is het wel verantwoord om haar in maart '15 te laten dekken? En nog een vraagje, welk dieetvoer wordt er doorgaans voorgeschreven na zo'n operatie? Ze heeft nu nog 1 blik Hill's S/D, dus ik moet wel zorgen dat er optijd geschikt voer in huis is voor na de operatie (en op zondag wordt dat niet geleverd natuurlijk, als ik online bestel). Oh ja, en heb jij enig idee over de kosten? De assistente kon daar niets over zeggen zei ze, maar misschien dat jij een schatting kan doen (steekt niet op een paar tientjes, maar gewoon een richtprijs, zeg maar :P ). Alvast bedankt O+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 17 december 2014 @ 21:47:17 #128
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_147684908

*;
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_147692204
quote:
3s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:47 schreef tonja het volgende:
[ afbeelding ]

*;
Op het eerste gezicht leek het net of de rechtse een dode vogel in z'n bek heeft :D

Wel mooie katten O+
  donderdag 18 december 2014 @ 00:23:22 #130
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_147693855
Ik heb een vraagje over het katje van mijn ouders. Hij is zeven maanden en sinds gisteravond laat - dus nu ongeveer een etmaal - is hij aan het niezen. Niet aan één stuk door, hoor, maar wel als hij aan het lopen is bijvoorbeeld. Hij is wat hangerig en heeft waterige oogjes. Hij is een echte pestkop maar heeft het laatste etmaal vooral geslapen en gedommeld. Z'n bekkie open en kleine oogjes, echt een ziekig hoofdje. Het lijkt mij niet dat hij kattenniesziekte heeft, hij is daartegen ingeënt en komt nooit buiten evenals de andere twee katten van mijn ouders. Zou het kunnen dat hij gewoon een soort griepje onder de leden heeft? Kan een kat ook gewoon wat verkouden zijn? Wanneer wordt dit iets om mee naar de dierenarts te gaan?

Alvast bedankt!
  donderdag 18 december 2014 @ 11:18:37 #131
406821 verified  DigitaleDierenArts
Powered by Beaphar
pi_147700787
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:49 schreef Timtom het volgende:
Ik heb bij de dierenarts een afspraak gemaakt om mijn kater van ruim 71/2 maand te laten castreren. Zie ik net op hun site dat zij adviseren omdat pas rond 1 jaar te doen, behalve als hij sproeit. Ik het internet zie ik dat het tijdstip voor castratie zeer uiteenlopen, maar vaak rond een half jaar. Is er een reden om te wachten tot een jaar?
Ik heb nog nooit een dierenarts gezien die de castratie van een kater op 1 jarige leeftijd adviseert :@ De advies is 6 maanden, tenzij het een "grote katten" ras is, zoals Main coon. Bij Main Coon sluiten de groeischijven op een latere leeftijd, dus het is beter om iets langer te wachten met de castratie, tot de maand of 10. Hoe langer je wacht, hoe meer de kans dat de kat gaat sproeien. Of een poes ongewenst drachtig maakt. En dan zit je met alimentatie en de omgangsregeling met de kittens, gedoe... :N
In de VS is het gebruikelijk om katten en honden al op de leeftijd van 8 weken te steriliseren / castreren. In Nederland doen wij het niet, omdat er meer narcoserisico is bij een kitten/pup jonger dan 6 maanden en vanwege dus mogelijke bijwerkingen van vroege castratie, zoals niet sluiten van groeischijven enz enz. Maar de leeftijd van 6 maanden is veilig en wordt meestal toegepast.

Je moet je kat in ieder geval voor de februari laten castreren, want dan worden de dagen langer en is er een grote kans dat het poezenkind gaat sproien, vechten met andere katers en poezen bezwangeren.
  donderdag 18 december 2014 @ 11:20:13 #132
Powered by Beaphar
pi_147700831
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:10 schreef Valerie. het volgende:
Waarom geven we kittens en puppy's eigenlijk drie keer per dag te eten? :@
Waarom geven wij baby's meerdere keren per dag te eten? :P

Kleine maag + kunnen hun energie niet lang op peil houden. Chihuahua's en Yorks moet je eigenlijk vrij lang 5-6 x per dag voeren, omdat zij erg gevoelig zijn voor het ontstaan van te lage suikergehalte in het bloed (dan vallen zij letterlijk flauw).
  donderdag 18 december 2014 @ 11:22:09 #133
Powered by Beaphar
pi_147700875
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:23 schreef Timtom het volgende:
Volgens mij heb ik mijn vorige kater ook met 6 maanden ofzo laten helpen, maar dat is al weer 17 jaar geleden. Dus ik dacht het nu een goed tijdstip was, in hoop dat hij onze poes wat meer met rust laat, want daar begint hij nu op te oefenen, want geen effect heeft, want die is poes af.
Dan zo snel mogelijk castreren! Arme poes! :N Die kater interesseert het echt niet of zij geholpen is of niet, hij is nu gedreven door zijn hormonen.
pi_147701125
Katers kunnen vanaf de leeftijd van 5 maanden vruchtbaar zijn. Zodra uw kater gaat sproeien, kunt u hem laten castreren. Sproeit hij niet, dan kunt u ook wachten met hem te laten castreren tot hij ongeveer 1 jaar oud is.

Poezen worden krols in het voorjaar. De krolsheid kan vanaf de leeftijd van ongeveer 6 maanden optreden, maar begint meestal pas na 7 à 8 maanden. Om een ongewenst nestje te voorkomen, is het verstandig uw poes voor de eerste krolsheid, ongeveer op een leeftijd van 6 à 7 maanden, te laten castreren. Als uw poes niet buiten komt en geen ongecastreerde kater als maatje heeft, dan kunt u ook de eerste krolsheid afwachten.

Bovenstaande staat toch echt op de site van de dierenarts.
Maar morgenochtend is hij toch echt aan de beurt.
  donderdag 18 december 2014 @ 11:39:46 #135
Powered by Beaphar
pi_147701286
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:39 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Bij de echte jonkies wel 4x of nog vaker (vooral bij kleine rassen) zelfs. Dat is net als dat je babymensjes ook 8x p/d (of vaker) voert :P Wegens kleine maagjes waar niet zoveel in één keer in kan, en een gevoelige bloedsuikerspiegel (die anders teveel kan dippen, waardoor ze een hypo kunnen krijgen). Volgens mij dan, al ben ik geen DA natuurlijk :@
Lees nu pas je respons. GMTA :P
quote:
Ik heb ook een vraagje DIDA. Ik ben met Nori bij de DA geweest vandaag voor een echo, na 7 weken Hill's S/D dieet. Helaas was het niet zulk goed nieuws, want waar er de vorige keer wat gruis en kleine steentjes te zien waren zat er deze keer ook een grote steen (formaatje walnoot, volgens de DA). Dus dat wordt opereren.
Zielig... Jammer dat destijds geen bacteriologisch onderzoek gedaan is :'( Nu wel de steen goed laten onderzoeken op de samenstelling! (dat kan gewoon bij Hills, dat weet je dierenarts ook wel) En ik zou ook urine voor een bacteriele kweek opsturen naar een lab. Maar tja, ik ben je dierenarts niet (dus moet mij eigenlijk ook niet mee bemoeien :X )
quote:
Gelukkig kan ze overmorgen al terecht, ze wordt tussen 8 en 9 gebracht en kan dan 's middags weer opgehaald worden.

Weet jij zo'n beetje wat ik straks kan verwachten? Hoe is de hersteltijd van zo'n operatie over het algemeen?
2 weken lijnrust, daarna als het goed gaat, langzaam opbouwen. Niet schrikken als zij eerste dagen bloed plast, de blaas is natuurlijk open geweest, dus er komt altijd wat bloed in de urine. Maar er moeten geen dikke bloedstolsels zijn!
quote:
Wanneer is ze weer in voldoende conditie om jachttraining of agility te doen?
Het verschilt per hond, meestal kan het al na 2 weken, maar zeker niet eerder.
quote:
En is het wel verantwoord om haar in maart '15 te laten dekken?
Ik zou eerst willen weten waarom zij steeds terugkomende blaasontsteking heeft. Is er een bepaalde bacterie voor verantwoordelijk? Heeft zij misschien anatomische afwijkingen in d'r blaas? Enz enz
quote:
En nog een vraagje, welk dieetvoer wordt er doorgaans voorgeschreven na zo'n operatie?
Meestal eerst urine-dieet op basis van vermoeden welke steen het kan zijn. Jullie dachten aan struviet, dus je zou moeten doorgaan met het voer dat je al gebruikte. De steen gaat naar Hills (of RC of ergens anders) en wordt precies onderzocht op de samenstelling. Zij snijden de steen door, want het centrum kan iets anders zijn. Dat onderzoek duurt wel vrij lang, week of 4 (en nu zit er nog Kerst tussen...), dan krijg je de uitslag en dan kan het voer eventueel aangepast worden als het nodig is.
quote:
Ze heeft nu nog 1 blik Hill's S/D, dus ik moet wel zorgen dat er optijd geschikt voer in huis is voor na de operatie (en op zondag wordt dat niet geleverd natuurlijk, als ik online bestel). Oh ja, en heb jij enig idee over de kosten? De assistente kon daar niets over zeggen zei ze, maar misschien dat jij een schatting kan doen (steekt niet op een paar tientjes, maar gewoon een richtprijs, zeg maar :P ). Alvast bedankt O+
Nee, sorry, ik kan helemaal niks over de prijs zeggen. De dierenartsen in Nederland mogen geen prijsafspraken maken, dus iedereen berekent de prijs verschillend. De prijs van de operatie hangt vanaf hoelang de chirurg bezig is (uren chirurg, uren assistente, duur narcose), soort narcose dat de chirurg gaat gebruiken. Als de praktijk luxe narcose apparatuur gebruikt met hartbewaking, beademing, moderne narcose middelen, intraveneus infuus (dat hoort eigenlijk sowieso, zeker bij dit soort operaties), en/of continue narcose infuus, en de assistente die narcose in de gaten houdt enz enz, dan kost het uiteraard meer dan een shot sedastart en ketamine in de bil en maar hopen dat de hond wakker wordt. En in geval van Nori lijkt het mij toch zeer verstandig om te investeren in het nadere onderzoek naar de oorzaak van steeds terugkomende blaasontsteking. Zeker vanwege haar toekomst als dekteef. ;)
  donderdag 18 december 2014 @ 11:44:25 #136
Powered by Beaphar
pi_147701400
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 11:32 schreef Timtom het volgende:
Katers kunnen vanaf de leeftijd van 5 maanden vruchtbaar zijn. Zodra uw kater gaat sproeien, kunt u hem laten castreren. Sproeit hij niet, dan kunt u ook wachten met hem te laten castreren tot hij ongeveer 1 jaar oud is.

Poezen worden krols in het voorjaar. De krolsheid kan vanaf de leeftijd van ongeveer 6 maanden optreden, maar begint meestal pas na 7 à 8 maanden. Om een ongewenst nestje te voorkomen, is het verstandig uw poes voor de eerste krolsheid, ongeveer op een leeftijd van 6 à 7 maanden, te laten castreren. Als uw poes niet buiten komt en geen ongecastreerde kater als maatje heeft, dan kunt u ook de eerste krolsheid afwachten.
Als ik het in Google kopieer, dan zie ik het inderdaad bij meerdere dierenartsen staan (waarschijnlijk hebben zij het ergens anders vandaan gekopieerd). Maar "dan kunt u ook wachten" is natuurlijk iets anders dan "je moet wachten tot". ;) De meeste katers gaan voor de leeftijd van 1 jaar echt wel sproeien.
quote:
Bovenstaande staat toch echt op de site van de dierenarts.
Maar morgenochtend is hij toch echt aan de beurt.
Succes!

P.S. Even wat tips. Als de kater terugkomt, kan het zijn dat de poes hem helemaal niet meer leuk vindt, want hij ruikt dan naar de dierenartsenpraktijk. De kater kan je het beste eerst een dagje apart zetten, dan kan hij zijn vacht afpoetsen van vieze dierenartsgeuren en zijn "normale" geur aannemen. Daarna de katten langzaam weer bij elkaar introduceren. Eventueel kan je een wattenschijfje pakken en daarmee de geurklieren van de poes inwrijven (die zitten achter haar snorharen). Dat wattenschijfje smeer je vervolgens op de vacht van de kater. Dan is het voor de poes geen vreemde geur meer.

[ Bericht 15% gewijzigd door DigitaleDierenArts op 18-12-2014 11:51:31 ]
  donderdag 18 december 2014 @ 11:52:21 #137
Powered by Beaphar
pi_147701571
quote:
3s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:47 schreef tonja het volgende:
[ afbeelding ]

*;
Fijne feestdagen, Harry, Loes en hun personeel *O*
  donderdag 18 december 2014 @ 12:04:14 #138
Powered by Beaphar
pi_147701906
quote:
7s.gif Op donderdag 18 december 2014 00:23 schreef Grunge. het volgende:
Ik heb een vraagje over het katje van mijn ouders. Hij is zeven maanden en sinds gisteravond laat - dus nu ongeveer een etmaal - is hij aan het niezen. Niet aan één stuk door, hoor, maar wel als hij aan het lopen is bijvoorbeeld. Hij is wat hangerig en heeft waterige oogjes. Hij is een echte pestkop maar heeft het laatste etmaal vooral geslapen en gedommeld. Z'n bekkie open en kleine oogjes, echt een ziekig hoofdje. Het lijkt mij niet dat hij kattenniesziekte heeft, hij is daartegen ingeënt en komt nooit buiten evenals de andere twee katten van mijn ouders. Zou het kunnen dat hij gewoon een soort griepje onder de leden heeft? Kan een kat ook gewoon wat verkouden zijn? Wanneer wordt dit iets om mee naar de dierenarts te gaan?

Alvast bedankt!
Ik heb het al een paar genoemd, maar ik snap dat het onmogelijk is om 28 topic delen door te lezen ;)

Niesziekte is een complex van virussen en bacterien. Een van die virussen is herpesvirus. Herpesvirus is een slim beestje, want hij gaat in het lichaam in een soort winterslaap. Op het moment van stress of bij andere ziekte of verminderde weerstand, laait hij weer op. Als het poezenkind ooit niesziekte meegemaakt heeft, dan kan hij levenslang drager blijft van herpesvirus. Dat is te vergelijken met de koortslip bij de mens (ook een herpesvirus). Sommige mensen hebben nooit een koortslip en andere mensen (symptomatische dragers) krijgen het als het kouder wordt, of bij stress, of als zij verkouden zijn enz enz. Je heb ook asymptomatische dragers (zowel bij koortslip bij mensen als bij niesziekte bij katten), die worden zelf niet ziek, maar besmetten lekker de andere mensen/katten. Niesziekte is overigens niet besmettelijk voor de mens en de koortslip niet voor de kat ;)

Als de neusuitvloeiing en de ooguitvloeiing helder is, de kat eet en actief is, kan je het afwachten. Hij is wel besmettelijk voor niet gevaccineerde katten! Als de neusuitvloeiing of de ooguitvloeiing groen/wit/dik is, de kat niet eet, sloom is enz, moet je uiteraard mee naar de dierenarts.

Het is ook belangrijk om te blijven enten, omdat de niesziekte dus een complex is van andere virussen (calici) en bacterien, die tot ernstige verschijnselen kunnen leiden.

"Zijn bekkie open", betekent dat zijn neus helemaal dicht zit. Dan moet je toch mee naar de dierenarts. Misschien is er ook een bacteriele ontsteking erbij gekomen en dan moet hij een antibioticum kuur. Je moet ook zorgen dat hij elke dag eet! De katten moeten elke dag eten, anders krijgen zij leververvetting. De kat die niet kan ruiken, stopt heel snel met het eten. Eventueel kan je blikvoer warm maken en dat aanbieden. Door de warmte (handwarm) komen de geuren beter vrij.

Verder kan je de weerstand tegen herpesvirus proberen te verbeteren door middel van L lysine, dat is te koop bij je dierenarts of ook vrij online en bij dierspeciaalzaken. In het geval van acute ziekte moet je 2 x daags 500 mg geven.

Beterschap!
pi_147707192
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 11:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Lees nu pas je respons. GMTA :P

[..]

Zielig... Jammer dat destijds geen bacteriologisch onderzoek gedaan is :'( Nu wel de steen goed laten onderzoeken op de samenstelling! (dat kan gewoon bij Hills, dat weet je dierenarts ook wel) En ik zou ook urine voor een bacteriele kweek opsturen naar een lab. Maar tja, ik ben je dierenarts niet (dus moet mij eigenlijk ook niet mee bemoeien :X )

[..]

2 weken lijnrust, daarna als het goed gaat, langzaam opbouwen. Niet schrikken als zij eerste dagen bloed plast, de blaas is natuurlijk open geweest, dus er komt altijd wat bloed in de urine. Maar er moeten geen dikke bloedstolsels zijn!

[..]

Het verschilt per hond, meestal kan het al na 2 weken, maar zeker niet eerder.

[..]

Ik zou eerst willen weten waarom zij steeds terugkomende blaasontsteking heeft. Is er een bepaalde bacterie voor verantwoordelijk? Heeft zij misschien anatomische afwijkingen in d'r blaas? Enz enz

[..]

Meestal eerst urine-dieet op basis van vermoeden welke steen het kan zijn. Jullie dachten aan struviet, dus je zou moeten doorgaan met het voer dat je al gebruikte. De steen gaat naar Hills (of RC of ergens anders) en wordt precies onderzocht op de samenstelling. Zij snijden de steen door, want het centrum kan iets anders zijn. Dat onderzoek duurt wel vrij lang, week of 4 (en nu zit er nog Kerst tussen...), dan krijg je de uitslag en dan kan het voer eventueel aangepast worden als het nodig is.

[..]

Nee, sorry, ik kan helemaal niks over de prijs zeggen. De dierenartsen in Nederland mogen geen prijsafspraken maken, dus iedereen berekent de prijs verschillend. De prijs van de operatie hangt vanaf hoelang de chirurg bezig is (uren chirurg, uren assistente, duur narcose), soort narcose dat de chirurg gaat gebruiken. Als de praktijk luxe narcose apparatuur gebruikt met hartbewaking, beademing, moderne narcose middelen, intraveneus infuus (dat hoort eigenlijk sowieso, zeker bij dit soort operaties), en/of continue narcose infuus, en de assistente die narcose in de gaten houdt enz enz, dan kost het uiteraard meer dan een shot sedastart en ketamine in de bil en maar hopen dat de hond wakker wordt. En in geval van Nori lijkt het mij toch zeer verstandig om te investeren in het nadere onderzoek naar de oorzaak van steeds terugkomende blaasontsteking. Zeker vanwege haar toekomst als dekteef. ;)
Bedankt weer voor je uitgebreide reactie O+

Ik heb je opmerkingen (urine op kweek zetten om bacterien te onderzoeken en soort gruis laten onderzoeken) op het formulier geschreven (onder het kopje 'moeten we nog ergens anders naar kijken nu uw hond toch onder narcose is'). Ik vind het zelf ook heel belangrijk een oorzaak te vinden. Ik had al gevraagd of de terugkerende ontsteking aan de anatomie van haar blaas kon liggen, maar op de echo zag die er volgens de DA in ieder geval helemaal goed uit. Maar daar kunnen ze dan morgen mooi ook even naar kijken, als ze er toch zijn. Ik heb ook al gevraagd of en in hoeverre dit soort klachten erfelijk is, maar dat was volgens de DA niet het geval.

Ik ben heel benieuwd hoe het morgen zal gaan, vind het toch echt wel spannend... Mijn arme hondje zomaar daar achterlaten, en dan maar hopen dat ze weer gezond en wel terug komt :X ;( Hopelijk kunnen ze iets zeggen over de oorzaak van de ontsteking en van het gruis; wat nou precies wat veroorzaakt, en waarom ze er (nog) steeds last van heeft. En hopelijk is het dan in maart helemaal klaar en is ze weer haar eigen blije zelfje. Vanavond mag ze nog één keer mee naar agility, en dan denk ik dat we voorlopig maar eens even heel rustig aan doen tot februari of zo.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_147709521

Cheesy kerstlex wenst je fijne dagen dda, en bedankt voor al het meedenken O+ *O*
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  vrijdag 19 december 2014 @ 02:19:22 #141
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_147730665
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 12:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Ik heb het al een paar genoemd, maar ik snap dat het onmogelijk is om 28 topic delen door te lezen ;)

Niesziekte is een complex van virussen en bacterien. Een van die virussen is herpesvirus. Herpesvirus is een slim beestje, want hij gaat in het lichaam in een soort winterslaap. Op het moment van stress of bij andere ziekte of verminderde weerstand, laait hij weer op. Als het poezenkind ooit niesziekte meegemaakt heeft, dan kan hij levenslang drager blijft van herpesvirus. Dat is te vergelijken met de koortslip bij de mens (ook een herpesvirus). Sommige mensen hebben nooit een koortslip en andere mensen (symptomatische dragers) krijgen het als het kouder wordt, of bij stress, of als zij verkouden zijn enz enz. Je heb ook asymptomatische dragers (zowel bij koortslip bij mensen als bij niesziekte bij katten), die worden zelf niet ziek, maar besmetten lekker de andere mensen/katten. Niesziekte is overigens niet besmettelijk voor de mens en de koortslip niet voor de kat ;)

Als de neusuitvloeiing en de ooguitvloeiing helder is, de kat eet en actief is, kan je het afwachten. Hij is wel besmettelijk voor niet gevaccineerde katten! Als de neusuitvloeiing of de ooguitvloeiing groen/wit/dik is, de kat niet eet, sloom is enz, moet je uiteraard mee naar de dierenarts.

Het is ook belangrijk om te blijven enten, omdat de niesziekte dus een complex is van andere virussen (calici) en bacterien, die tot ernstige verschijnselen kunnen leiden.

"Zijn bekkie open", betekent dat zijn neus helemaal dicht zit. Dan moet je toch mee naar de dierenarts. Misschien is er ook een bacteriele ontsteking erbij gekomen en dan moet hij een antibioticum kuur. Je moet ook zorgen dat hij elke dag eet! De katten moeten elke dag eten, anders krijgen zij leververvetting. De kat die niet kan ruiken, stopt heel snel met het eten. Eventueel kan je blikvoer warm maken en dat aanbieden. Door de warmte (handwarm) komen de geuren beter vrij.

Verder kan je de weerstand tegen herpesvirus proberen te verbeteren door middel van L lysine, dat is te koop bij je dierenarts of ook vrij online en bij dierspeciaalzaken. In het geval van acute ziekte moet je 2 x daags 500 mg geven.

Beterschap!
Dank je voor je uitgebreide reactie!

Ik heb toch maar besloten met het knulletje naar de dierenarts te gaan, vooral omdat hij zo sloom en slap was. Hij blijkt koorts te hebben, bijna veertig graden. Hij kreeg twee prikjes van het één en ander en het gaat alweer veel beter. Hij heeft alweer gepest :'), hij heeft gegeten en gedronken en ik heb paardenmelkcapsules gekocht (die heb ik vaker gekregen voor hotspot en werken heel goed voor veel kwalen bij dieren). Ik heb daar ook een spuitje bij gekregen en kan zo wat water met een beetje paardenmelkpoeder z'n bekkie inspuiten. En verder moet-ie even lekker uitzieken natuurlijk. Lekker veel slapen op het bed van mijn ouders boven en zo, lekker rustig. Ik moest morgen (vandaag) terugkomen als hij nog/weer slap zou zijn/weinig zou eten/drinken maar tot nu toe lijkt het goed.
  vrijdag 19 december 2014 @ 10:29:35 #142