Prednison is een niet werkzame stof dat in de lever wordt omgezet in prednisolon = werkzame stof. Diergeneesmiddelen bevatten meestal prednisolon, volgens mij...quote:Op woensdag 10 december 2014 22:24 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Thanks! Dat is vrij nieuw onderzoek, zal het volgende week aan de oncoloog voorleggenPrednison (of solon?) is echt een paardenmiddel, dus als blijkt dat het helemaal geen nut heeft bij behandeling tegen lymfeklierkanker dan is dat heel positief.
En die kleine bakjes pastei?quote:Op woensdag 10 december 2014 10:11 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Graag gedaan![]()
Zoals altijd, zouden de foto's van de poezels helpen om deze vraag goed te kunnen beoordelen![]()
(...)
Ik ben sowieso voorstander van natte (blikvoeding) ipv droge broken. Natte voeding is 80% water, dus het is beter voor het voorkomen van blaasproblemen en op de latere leeftijd ook nierproblemen bij de katten. Nat voer bevat ong 0,9 kcal per gram en droog voer ong 3-4 kcal per gram, dus van het natte voer moet je meer van geven (het is dus wel duurder). Maar het is dus ook beter voor te dikke katten want het geeft beter verzadigd gevoel.
Daarom kunnen ze het nog wel warm hebben, maar goed, dat kan je wel zien aan het dier, of meten.quote:Op woensdag 10 december 2014 10:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[quote]Er zijn geen fysiologische veranderingen gevonden in gecastreerde dieren die wijzen op dat zij opvliegers krijgen. Honden en katten kunnen trouwens sowieso niet zweten.
Men weet inderdaad niet de precieze oorzaak van opvliegers, er zijn wel sterke aanwijzingen dat de dalende oestrogeenspiegels bij het benaderen van de overgang de oorzaak zijn. Schommelingen in de oestrogeenspiegels veranderen de werking van neurotransmitters, en daardoor raakt de 'thermostaat' die door de hypothamalus 'beheerd' wordt tijdelijk van slag.quote:En volgens mij, weten zij bij de vrouwen toch ook nog niet helemaal precies waarom de vrouwen opvliegers krijgen?
Graag gedaanquote:Bedankt voor de foto
Ik kan er geen onderzoeken over vinden. Wel bij rattenquote:Op donderdag 11 december 2014 00:32 schreef tonja het volgende:
[..]
Daarom kunnen ze het nog wel warm hebben, maar goed, dat kan je wel zien aan het dier, of meten.
[..]
Men weet inderdaad niet de precieze oorzaak van opvliegers, er zijn wel sterke aanwijzingen dat de dalende oestrogeenspiegels bij het benaderen van de overgang de oorzaak zijn. Schommelingen in de oestrogeenspiegels veranderen de werking van neurotransmitters, en daardoor raakt de 'thermostaat' die door de hypothamalus 'beheerd' wordt tijdelijk van slag.
[..]
Dat is heel normaal katten spelgedrag, dus je moet Harry en Loes geen complexen aanpratenquote:Graag gedaan
Nog een vraagje; Als Loes en Harry bij elkaar kruipen om lekker te gaan slapen gaat daar eerst een uitgebreide liksessie aan vooraf. Tijdens die liksessie bijt Harry Loes regelmatig in haar keel. (ja dat klinkt nasty) Maar het rare is is dat ze haar keel echt aanbiedt aan Harry, als hij haar wast, tilt ze haar kop op en geeft hem duidelijk de kans te bijten, hetgeen Harry dan ook doet. Tijdens het bijten is ze meestal zo stoïcijns als maar kan, soms duurt het te lang en gaat ze wel piepen. Is Loes gestoord?
Bedankt voor deze 50 shades of catquote:En uiteraard nog een plaatje om de vraag op te leuken;
[ afbeelding ]
Dit is ook strotbijten maar niet tijdens een wasbeurt maar gewoon om te klieren.
quote:Op donderdag 11 december 2014 07:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Dat is heel normaal katten spelgedrag, dus je moet Harry en Loes geen complexen aanpratenBijten in de nek is ook een onderdeel van normaal dekgedrag bij katten, dus misschien zijn Harry en Loes gewoon aan het oefenen
[..]
Bedankt voor deze 50 shades of cat
Hoe is de ontlasting nu qua consistentie? Is het te hard of juist te zacht. "Goede" kattendrollen zijn mooi gevormd en iets harder dan die van een hond, maar niet te hard. Eerste stap tot goede darmwerking is voldoende water inname. Drinkt het poezenkind voldoende? Misschien moet je met je dierenarts overleggen of je wat zacht voer aan het dieet van je kat kan toevoegen (desnoods ook RC gastro-intestinaal). Natvoer bevat 80% water, en dus bevordert de waterinname.quote:Op vrijdag 12 december 2014 22:59 schreef fh101 het volgende:
Ha DDA,
Hopelijk ben je gewoon weekend aan het houden, maar ik bedenk altijd vragen in het weekend en aangezien het een forum is stel ik ze ook maar gewoon, antwoorden kan altijd later
Mijn katje (1.5 jaar oud) is een tijdje geleden intensief behandeld voor giardia (heb ik ook een aantal vragen over gesteld hier). Nadat ze uiteindelijk vrij snel achter elkaar 2 kuren Panacur heeft gehad was ze na maanden eindelijk van de giardia af, maar kreeg ze ontzettend dunne diarree. Dat klaarde vervolgens en na wat medisch ingrijpen met diarreeremmers ook weer op, maar daarna liet ze winden waar je u tegen zegt. Daar heeft ze een tijdje speciale voeding voor gehad (gastro intestinal van Royal Canin) en ook dat hielp. Eind goed al goed wat betreft ongemakken voor het beestje.
Alleen merk ik dat ze sinds dit alles af en toe wat ontlasting verliest. Het zijn maar kleine stukjes en zelf merkt ze er niets van, maar voor mij is het wat minder fijnIk heb het idee dat het een restje ontlasting is van wat ze op de bak eruit heeft geperst, maar dat is 'afgebroken' van de rest van de drol en dus aan haar is blijven hangen. Vervolgens verliest ze dat stukje dan. Helaas is dit meestal wanneer ze op mijn bed springt
![]()
Denk je dat dit iets is wat verband heeft met haar hele geschiedenis van giardia ed? En is er iets aan te doen?
En een foto van de jongedame in kwestie
[ afbeelding ]
Wat bedoel je met "hyperventilatie"? Reverse sneezing?quote:Op zaterdag 13 december 2014 18:57 schreef TwinkleStar001 het volgende:
Ha DDA, Ik heb ook weer eens een vraagje. Luca, de maltezer, was een nachtje uit logeren. Helaas werd ik gebeld omdat het niet goed ging. Bleek een hyperventilatie-aanval te zijn (angst, stress? - hij kent het adres goed en heeft daar vaker gelogeerd). Heb jij nog tips hoe hier mee om te gaan? En is/kan het gevaarlijk zijn?
Als het idd maar 2cm2 is, dan kan het geen kwaad. Wel even de ontlasting in de gaten houden dat het daadwerkelijk uitkomt. Bij grotere stukken of bij scherpe stukken plastic (of iets anders) moet je je dierenarts inlichten.quote:Op zondag 14 december 2014 12:30 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Mijn kat heeft net een stukje plastic verpakking van ongeveer 2cm2 gegeten. Ik dacht eerst dat gewoon mee aan het spelen was, maar plots at hij het op. WTF? Waarom zou een kat dat doen? Het is lastig om ervoor te zorgen dat een kat niet bij plastic kan omdat het tegenwoordig overal in zit.
Hmm, vervelend probleem...quote:Op zondag 14 december 2014 13:28 schreef LuDann het volgende:
Hoi DiDi,
Ik heb een gecastreerde kater, nu 15 jaar, die helaas al een tijdlang geplaagd wordt door vlooien. In mijn woonplaats heerst sinds afgelopen zomer een plaag en ik kom er maar niet vanaf. Omgevingsspray, alles gewassen, schoonmaakster ingeschakeld om alles goed schoon te krijgen, Vlo Kill pilletjes, pipetjes in zijn nek (Frontline Combo en toen dat niet hielp een ander merk) en toen dat niet hielp kattenshampoo (wassen vindt hij niet erg)... elke keer helpt het een paar weken en dan zie ik hem weer knagen en vind ik weer een vlo. Hij komt wel buiten overigens. Hij is allergiegevoelig, maar tot nu toe heeft dit zich alleen geuit in een voedselallergie die goed in de hand te houden is met het juiste voer.
Wijlen zijn (zeer allergische) broertje is overleden aan de gevolgen van een chondrosarcoom dat zich ontwikkelde tussen de schouderbladen, waarschijnlijk als extreme reactie op een injectie (injection-site sarcoma). Het lijkt me denkbaar dat de kater die nog over is nu een vlooienallergie heeft ontwikkeld, maar ik weet echt niet meer waar ik het moet zoeken om die vlooien weg te houden. Niks schijnt te helpen en ik ben niet de enige in de omgeving die hiermee kampt. Wat te doen? Mijn eigen dierenarts draagt alleen de dingen aan die ik al weet. Kun je misschien goede merken anti-vlooienspul aanraden? Is een vlooienband een idee? Hij heeft nu twee weken terug een pipetje in zijn nek gehad, ik wil hem ook geen overdosis antivlooienmiddel toedienen maar ik zie hem weer knagen. Kale plek op zijn buik inmiddels.
Erg bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord op deze zondagmiddag, super! Je reactie geeft me hoop.quote:Op zondag 14 december 2014 14:26 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Heel veel succes!
PS Erg sneu dat zijn broertje is overleden aan fibrosarcoom... Rotdingen zijn dat
Het kan in een spot on zitten, bijv. s methopreen zorgt ervoor dat de eitjes niet uitkomen. Lufenuron in Program of Vlooien Anticonceptie doet het ook (via een andere mechanisme, maar ik ga hier niet al te technisch wordenquote:Op zondag 14 december 2014 16:00 schreef LuDann het volgende:
[..]
Erg bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord op deze zondagmiddag, super! Je reactie geeft me hoop.
De vlooienshampoo laat ik staan dan, ik ga door met de spot-on behandeling. Hij lijkt hier wel tegen te kunnen gelukkig (geen kale plekken zoals zijn broertje). En zo te lezen moet ik de omgevings spray wat vaker herhalen.
De vlooien anticonceptie apart geven is nieuw voor me, ik had te horen gekregen dat deze al in de spot-on zat. Dus daar ga ik ook naar kijken.![]()
Gefeliciteerd! Goed excuus om je man/vriend/partner 7 maanden lang elke dag de kattenbak laten schoonmakenquote:Verder een kwestie van doorzetten dan, lijkt me. De kat lange tijd niet naar buiten laten is niet echt een optie, voor zijn 15 jaar is hij nog extreem sloperig actief en hij wordt gek binnen. Tapijt hebben we alleen boven, ik heb half/half geprobeerd hem beneden te houden maar denk dat ik daar nu wat serieuzere pogingen toe ga doen. Boven alles uitroeien.Het scheelt dat hij het enig(st)e huisdier is (voor nog een maand of 7, dan zal hij zijn territorium moeten delen met een nieuwe inwoner die we nog aan het kweken zijn
)
Wij weten nog niet precies hoe de fibrosarcomen ontstaan... In America is wel een verband gevonden tussen aluminium bevattende vaccinaties en het ontstaan van deze tumoren, maar in Nederland gebruiken wij die vaccinaties niet. En waarom krijgt de ene kat het wel en de andere niet... De verandering van de samenstelling van de vaccines en het aanpassen van vaccinatieprotocolen heeft in de VS niet geleid tot het verminderen van het aantal fibrosarcoom-slachtoffers...In de VS hebben zij een speciale Vaccine-Associated Feline Sarcoma Task Force (jajaquote:Ja, het was erg rot inderdaad van zijn broertje, bedankt voor je medeleven. Hij had geen pijn gelukkig, maar de tumor was op het laatst zo groot als een sinaasappel en opereren was zinloos (op de foto's was zichtbaar dat de ruggenwervels omgeven waren door de tumor). Ik was gewaarschuwd dat er op een gegeven moment iets mee zou moeten geven en zover wilde ik het niet laten komen, maar elke keer dat ik de voordeur opendeed die maanden...brrr, krijg weer een naar gevoel in mijn maag als ik eraan denk. Toen ik het niet meer aandurfde is de toenmalige dierenarts thuis langs gekomen voor het laten inslapen.
Ik had geen idee dat injecties (niet eens een vaccinatie) zoiets konden veroorzaken, maar ben wat gerustgesteld door het idee dat het kennelijk heel zeldzaam is. Ben ook erg blij dat mijn huidige dierenarts het geen probleem vindt injecties zoveel mogelijk te spreiden en op andere plekken te geven dan tussen de schouderbladen. Het neemt wat van mijn zorgen weg, of die nu terecht zijn of niet.
quote:Fijne zondag
De ontlasting lijkt mij goed; niet te hard en niet te zacht. Af en toe is het wat zachter, maar volgens mij niet te hard. Ik zal er eens wat grondiger aan voelen als het nog vers is. Elke keer als ze eet, drinkt ze ook gelijk wat, dus daar is volgens mij ook niets mis mee. Er liggen ook elke dag wel 2 of 3 plasjes in de bak (ze blijft nu binnen omdat ze waarschijnlijk elke keer buiten weer herbesmet werd met giardia door de buurkatten, dus ik kan het allemaal heel goed in de gaten houden). Nu krijgt ze 1x per week een blikje natvoer omdat ze daar meestal nog steeds wat dunnere ontlasting van krijgt en toch weer wat gaat stinken, maar ze vindt het wel heel erg lekker. Ik ga het sowieso even grondig in de gaten houden!quote:Op zondag 14 december 2014 13:58 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe is de ontlasting nu qua consistentie? Is het te hard of juist te zacht. "Goede" kattendrollen zijn mooi gevormd en iets harder dan die van een hond, maar niet te hard. Eerste stap tot goede darmwerking is voldoende water inname. Drinkt het poezenkind voldoende? Misschien moet je met je dierenarts overleggen of je wat zacht voer aan het dieet van je kat kan toevoegen (desnoods ook RC gastro-intestinaal). Natvoer bevat 80% water, en dus bevordert de waterinname.
Ook daar lijkt niets mee aan de hand. Hooguit draait ze af en toe een rondje extra voordat ze een goed plekje heeft gevonden om haar drolletje neer te leggen, maar het poepen zelf ziet er goed uit. Ik zal het wel in de gaten houden, net als de consistentie van het eindresultaatquote:Hoe is zijn gedrag op de kattenbak? Heeft hij pijn / ongemak bij het poepen? Dan kan het wijzen dat het laatste stukje van zijn dikke darm ontstoken/ gevoelig is (mogelijk als resultaat van langdurige chronische diarree door Giardia). Dan moet je uiteraard je dierenarts raadplegen.
Sowieso is het een heel gestresst beestje, dus dat zou het wel eens kunnen zijn. De kattenbak staat nu naast een deur, dus daar kan ik wel een rustiger plekje voor zoeken. Wie weet wordt ze wel eens gestoord, moet ze het poepen ineens afkappen en blijft er daarom een stukje achter. Ze heeft 1 kattenbak die ik regelmatig schoonmaak en lijkt daar ook voldoende aan te hebben. Is het dan toch aan te raden om er nog een neer te zetten?quote:Ook stress kan leiden tot verkeerd poepgedrag. Kan de kat wel rustig zijn behoefte doen op de kattenbak? Zonder andere katten/mensen/honden/andere stressfactoren in de buurt? Heeft hij meerdere (schone) kattenbakken tot zijn beschikking?
Prachtbeestje hequote:Mooie poezel!
Ondertussen gaat het met Luca prima, is weer zijn eigen actieve zelfquote:Op zondag 14 december 2014 14:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "hyperventilatie"? Reverse sneezing?
Als het reverse sneezing is, dan is geen reden tot paniek. Het komt veel voor bij kortsnuitige / kleine honden, waarschijnlijk omdat het relatief lange zachte gehemelte wat irritatie geeft in hun keel. De hond een keer laten slikken en het gaat wel over. Ik heb nog nooit gezien dat een hond dood gegaan is aan reverse sneezing, maar het is natuurlijk geen fijn gezicht voor de eigenaar.
Hoe gaat het nu met Luca?
45 minuten is veel te lang! Als het na 10 minuten nog niet over is, dan is het zeer waarschijnlijk iets anders! Dus de hond oppakken en naar de dierenarts rennen. De vraag is ook of het kwam door de angst of was hij angstig omdat hij zo'n aanval voelde aankomen....quote:Op maandag 15 december 2014 13:27 schreef TwinkleStar001 het volgende:
[..]
Ondertussen gaat het met Luca prima, is weer zijn eigen actieve zelf
Heb ondertussen gegoogeld op reverse sneezing. Alleen wat ik kan vinden staat er dat het een irritatie is van de keel, kort duurt en meestal meerdere keren per dag voorkomt. Bij Luca is het heel soms bij extreme opwinding, dan duurt het inderdaad kort. Echter de laatste keer, was het door angst. Hij kan zich dan ook niet meer bewegen, is alleen nog maar amechtig aan het ademhalen met een heel heftig geluid er bij. Daar was ik dus zelf niet bij maar begreep dat het zo'n 45 minuten geduurd heeft.
Het kan geen kwaad om 2 kattenbakken op 2 verschillende plekken aan te bieden. En misschien heeft zij de voorkeur voor een gesloten bak (heeft zij privacy) of juist een open bak (dan kan zij zien of haar vijanden aankomen).quote:Op zondag 14 december 2014 21:45 schreef fh101 het volgende:
Sowieso is het een heel gestresst beestje, dus dat zou het wel eens kunnen zijn. De kattenbak staat nu naast een deur, dus daar kan ik wel een rustiger plekje voor zoeken. Wie weet wordt ze wel eens gestoord, moet ze het poepen ineens afkappen en blijft er daarom een stukje achter. Ze heeft 1 kattenbak die ik regelmatig schoonmaak en lijkt daar ook voldoende aan te hebben. Is het dan toch aan te raden om er nog een neer te zetten?
Het wordt nu soms al met drie maanden of zo gedaanquote:Op woensdag 17 december 2014 14:49 schreef Timtom het volgende:
Ik heb bij de dierenarts een afspraak gemaakt om mijn kater van ruim 71/2 maand te laten castreren. Zie ik net op hun site dat zij adviseren omdat pas rond 1 jaar te doen, behalve als hij sproeit. Ik het internet zie ik dat het tijdstip voor castratie zeer uiteenlopen, maar vaak rond een half jaar. Is er een reden om te wachten tot een jaar?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |