quote:
Op zaterdag 13 december 2014 03:39 schreef EricOscuro het volgende:Ik hoef niet in aanmerking te komen voor konijnenboeken (doe dat maar aan een konijnenliefhebber), en doe graag buiten mededinging mee.
Ik groeide op in een redelijk progressief gezin, even buiten de bebouwde kom van Veendam. Het was een wat landelijke omgeving met akkers voor het huis, weilanden achter het huis en een klein stukje aangelegd bos aan een kant van het huis. Niet verwonderlijk dat ik al snel geïnteresseerd was in de natuur en dieren.
En dieren hebben we gehad, ontelbare waarvan ik en mijn broertje een aantal niet huisdieren hadden.
Natuurlijk waren er marmotten, cavia's, minischildpadden, een aquarium vol vissen, maar ook geiten, schapen, kippen, dwergkonijnen en alles wat maar gewond aan kwam lopen of vliegen.
Mijn vader hield vooral van vogels. Dat bleek echter roofgoed voor dieren en beesten (mensen). Maar aangezien ik de eerste cadeaubon aan mijn vader gaf om een nieuwe volière te beginnen nadat zijn eerste was leeggeroofd, ben ik ook aan een paar vogels begonnen. Helaas hield deze hobby geen stand omdat na verloop van tijd ook deze werd leeggeroofd door de beesten (mensen zoals al gezegd).
Nu had ik nog een kip... de lelijkste die we hadden aangeschaft uit een legbatterij, die ik Beauty heb genoemd

... en daar hebben we veel plezier aan beleefd. Goed meer dan 1 ei per maand hoefden we niet van haar te verwachten... ze was al een soepkip toen we haar kochten. Maar Beauty had een echt karakter... de alras aangeschafte haan had niets te zeggen over de kippen. Als ze ontsnapten uit de ren, dan liep Beauty voorop. Op een gegeven moment hoorde mijn moeder zelfs kloppen aan de achterdeur van de woonkamer... ze opende de deur, maar zag niemand... even later sloot ze de deur, om niet veel later te ontdekken dat er een kip in de woonkamer rond liep, die er welhaast zeker van was dat ze daar hoorde... en natuurlijk was het Beauty!
Echt het hele gezin was min of meer wel gek op Beauty... mede omdat ik deze kip een naam gegeven had, denk ik. Na twee jaar kwam de slacht, alleen Beauty ontkwam dit lot. Beauty was de enige kip die natuurlijk is gestorven van ouderdom.
Tegelijkertijd hadden we nog een kat en een hond. Het nadeel van wonen buiten de bebouwde kom is dat automobilisten als gekken rijden, soms ver boven de 100 km per uur. En dat hebben we geweten... vele katten zijn bij ons doodgereden (of zoals mijn ouders soms vertelden... weggelopen) om ons verdriet te besparen.
Onze laatste hond was een boxer... en die is na haar dood bij ons welhaast heilig verklaard. Als pup had ze zich al aangeleerd om te poepen in de slootkant. En hoewel ze ook een aantal bevelen leerde was ze ook soms nog ondeugend. Zo at ze regelmatig eenden eieren op op het land van de buren. Toen mijn moeder haar hiervoor bestraffend toesprak, had deze boxer het idee dat mijn moeder kwaad was, dat ze niets voor haar meebracht... en dus nam ze een van de laatste eieren mee voor mijn moeder... ze liep naar haar toe, keek haar aan... en liet een ei vallen... kapot op de grond helaas.
Maar toen wist ik het zeker, hoe lief die boxer ook was en hoe geweldig die kip ook was... ik ben een kattenmens. Katten zijn gewoon lekker eigenwijs.... iets waar behalve Beauty de kip en ook deze Boxer zelden andere dieren tot toe in staat zijn, die ook nog eens knuffelbaar zijn.
En een hond? Nee, dat gaat voor mij niet lukken... maar mijn eerste twee katten zijn komen aanlopen. En ze hebben echt voor mij gekozen... en ik juich al hun ondeugden toe. En de laatste is een dochter van de een na laatste (lijkt wel identieke tweeling). Mijn katten hoeven geen schootkatten te zijn... laat ze zich zelf maar ontwikkelen. En dat vind ik zo geweldig aan katten. Des te meer vrijheid je ze geeft, des te meer ze zich hechten aan hun baas in plaats van aan de woning.
Als ik morgen verhuis, dan blijven ze bij me... misschien juist wel omdat ze niet beperkt worden in hun natuurlijk kattengedrag. Ze blijven omdat ze dit willen, niet omdat ze dit is opgelegd zoals een hond. Of natuurlijk omdat ze hier niets te kort komen... maar hierin ga ik niet experimenteren.

Nog even mijn post van gisteren afmaken, waar ik gebleven was (afgeraffeld omdat ik te moe werd).... katten dus!
Ik hou van vooral van de ondeugden van katten. Alleen al het feit dat wanneer je ze het meest vrij laat, je hun karakter goed kunt bestuderen. Mijn katten mogen overal lopen en gaan. Ja hoor ook op het aanrecht. Dat maak ik aan het einde van de dag wel weer schoon.
Goed, wanneer ik zelf aan het koken ga, dan verdwijnt de jongste kat een paar minuten naar de gang. Maar toch niet voordat ze het eerst even geprobeerd heeft...
Mijn oudste kat, mijn katertje kwam bijna 5 jaar geleden aangelopen, toen ik tijdelijk bij mijn toenmalige vriendin logeerde omdat ze te ziek was om voor zichzelf en haar kinderen te zorgen, laat staan voor haar katten. Mijn katertje volgde een van haar poezen mee naar binnen, de trap op naar de slaapkamer... en daar was ik net wakker geworden. Ik zag dit katertje, hij (net drie maanden oud0 zag mij... en we waren beiden verkocht en verknocht aan elkaar.
Maar goed, mijn toenmalige vriendin was ziek, haar kinderen waren ook weinig vooruit te branden, dus ik ging maar boodschappen doen toen zij nog sliepen.
Terwijl ik weg was, werd mijn vriendin wakker en gooide tot twee keer toe dit katertje de voordeur uit, terwijl katertje net zo snel via het kattenluikje via de achterdeur weer binnenkwam. Ik kwam weer terug na verloop van tijd... legde mijn vriendin uit, dat wanneer de echte eigenaars zich niet meldden, dit katertje door mij werd geadopteerd.
Een paar weken later was mijn vriendin weer op de been en nam ik katertje mee naar mijn woning.
Katertje en ik begrepen elkaar helemaal, we speelden spelletjes gebaseerd op de originele Ninja Cat video. En beslopen elkaar. Katertje zou winnen als ze op mijn rug sprong, en ik won als katertje de aanval niet durfde in te zetten.
Dat was een schitterend tijd. Maar ineens kwam er de mogelijkheid dat mijn vriendin en ik echt konden samenwonen. En onze katten elkaar natuurlijk weer zagen.
En aangezien mijn katertje toen nog steeds de jongste was, van het stel poezen... had meneer grote plannen (of moet ik zeggen hoge plannen?)
Eenmaal na een maandje of 8 weer terug met de poezen van mijn ex... leek meneer het wel erg leuk om een meter de lucht in te springen om dan terecht te komen op de poezen van mijn toenmalige vriendin. Natuurlijk lag ik dubbel van het lachen door zijn fratsen... maar mijn ex vond het minder leuk.
Uiteindelijk was ook de relatie over, en kon ik vertrekken.
Na een omzwerving had ik eindelijk weer een nieuw huis, nog steeds met mijn katertje die nooit aan een huis hechtte, maar aan mij... en na verloop van tijd kwam er nog een poes aanlopen van toen ongeveer 4 maanden. Ook die heb ik opgenomen.
En na verloop van tijd werd ze zwanger van drie kittens. Twee echt schitterende kittens, en eentje die op haar leek (doorgaans niet echt moeders mooiste). Sterker nog, deze kitten die ik heb gehouden, leek als twee druppels water op moeder poes... en was ook nog eens het zorgenkindje. Als er zeven sloten waren, dan zou dit meisje in alle zeven tegelijk lopen.
De twee schitterende katertjes vonden al snel een nieuw baasje... maar het kleine poesje niet zo snel. Uiteindelijk was er een eigenaresse van een zorgboerderij die haar wel wilde hebben.
Maar dit meisje had meer tijd nodig om zinnelijk te worden (en droogvoer lust ze nog steeds niet, wat ik ook heb geprobeerd... zelfs kattensnoepjes lust ze niet).
Intussen was ik ook best verliefd op dat poesje geworden... vooral omdat ze een brekebeen was.
Ze kwam nl eens met haar pootje tussen de deur die ik probeerde dicht te doen... dat arme meisje had nog nooit pijn gevoeld, en ik drukte de deur nog eens extra aan toen ik het probeerde dicht te doen.
Als troost mocht ze voor de rest van de (lange) avond op mijn borst liggen en zou ik haar knuffelen zolang ik kon. En ja na die avond zat ze onder mijn huid.
En toen de eigenaresse van de zorgboerderij uit het niets ineens mailde dat ze haar niet meer wilde hebben... toen was het duidelijk; dit poesje blijft hier. En ja nu zit ik met drie katten...
En so what? Ik vermaak me kostelijk met mijn lieverdjes. Ik eet zelf liever een paar dagen slecht dan dat ik mijn poezen slecht te eten geef.
En ja, soms wordt ik geëmotioneerd wakker, wanneer ik al mijn poezen om me heen op mijn bed zie liggen. Schijt eraan dat ik niet rijk ben, jammer dan dat ik momenteel geen betaalde baan heb!
Ik heb drie poezen met allemaal verschillende karakters, en ze scharen zich allemaal om me heen.
Rijkdom heeft niet per se iets met geld te maken.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.