Wat vinden de anti-Zwarte Pieten hier eigenlijk van?
Wallonië:
![3029886.jpg]()
Noord-Frankrijk:
![normal_cer_mik1.jpg]()
Oostenrijk:
![1920px-KrampusG.JPG]()
Macedonië:
![1939873_369033779921860_4466179365102787483_n.jpg?oh=be12a5a014b2721968b85009fbf30c1c&oe=54E3F4D4]()
Iran/Perzië:
![norooz1.jpg]()
Noord-Italië:
![1496649_364867550338483_628324168091036463_n.png?oh=6b69bef07fef727787518d7b80ad0b1f&oe=54E24C83]()
Zuid-Hongarije:
![10710858_363287650496473_8236464667764135194_n.png?oh=bc3845ac1fc0797825f8f2b92206ce81&oe=55137DBA]()
Nogmaals: Er mogen wat mij betreft best een aantal dingen aangepast worden maar het belangrijkste voor mij is dat Zwarte Piet zwart blijft. En dan doel ik natuurlijk niet op bruin maar op de kleur zwart, pikzwart.
Ik vind het persoonlijk echt zo idioot als Zwarte Pieten bruin geschminkt worden hetgeen eigenlijk helemaal niet bij de traditie hoort, dan is een bepaalde negatieve associatie namelijk ook zo vreemd nog niet (ik heb zelfs vandaag nog zitten vloeken omdat de Zwarte Pieten op het etiket van de kruidnoten van de Jumbo bruin zijn

). Ik erger me dan ook helemaal kapot aan die klapmongolen van de NVU e.d. die met NL vlaggetjes rondlopen met daarop een Bruine Piet met gouden oorbellen en eigenlijk alles wat Zwarte Piet laat overkomen als een neger uit de tijd van de Transatlantische slavenhandel. Zogenaamde beschermers van het nationaal erfgoed... Weet dan ook wat daadwerkelijk wat je nationale erfgoed is. Enfin, dit zie je zelfs bij de Pietitie. Dat is dus het erfgoed van Schenkman hetgeen we juist moeten loslaten om deze traditie te kunnen laten voortbestaan. Maar breken met de kleur zwart (die van het kleurenspectrum dus, niet zoals de vooral in de Angelsaksische wereld gebruikelijke raciale term voor iedereen die donker getint, negroďde of hoe je het ook noemen wilt is)? Nee.
Edit: Lol, mijn eerste post in deze reeks:
NWS / Zwarte Piet #38 - Negerzoenen, blanke vla en moorkoppen Ik word zo langzamerhand een kapotte grammofoonplaat.
Overigens nog een leuke 'wist je dat?'
"Twee eeuwenlang vierden Nederlanders het sinterklaasfeest stiekem. Tijdens de reformatie vonden de protestantse bestuurders het verafgoden van een katholiek maar niks en dus gingen sintvierders ondergronds."
De Reformatie begon rond 1517. Oftewel het Sinterklaasfeest was zelfs in de tijd van de Lage Landen iets wat vrijwel overal op het Nederlands grondgebied van toen gevierd werd. En hier spreken we over een totaal andere tijd waar een gebruik er echt nog een lange tijd over deed om zich te verspreiden - zeker zo harnekkig als het Sinterklaasfeest, en dan is het ook nog eens een feest wat boordevol heidense elementen zit die door de Kerk niet werden geduld (zie Krampus wat het resultaat is van de verkerstening van het fenomeen -> de dood = de Duivel). Oftewel dit is een wijdverspreid eeuwenoud paneuropees gebruik en gezien de vele varianten van de hulpjes van Sinterklaas door heel Europa kun je dus stellen dat het feest in de Nederlanden ook voor de tijd van Schenkman een hulpje of meerdere hulpjes met een pikzwarte kleur bevatte.
En als we dan toch nog bezig zijn; Sinterklaas is de christelijke variant op Wodan.
- Wodan schonk de mensheid het geschrift oftewel chocoladeletters
- Wodan rijdt op een magische, achtbenige, vliegende schimmel(schimmels werden als heilig gezien door Germaanse strijders en er zijn ook nog enkele andere mythes aan verbonden
*), Sleipnir, die door de lucht kan galloperen en daarom kan de schimmel van Sinterklaas over daken lopen.
- Het is o.a. een onderdeel van het Joelfeest (waar Kerstmis ook grotendeels op gebaseerd is en Sinterklaas feitelijk ook een onderdeel van is/ dezelfde oorsprong heeft) om offers te brengen door die in het vuur te gooien en daarom krijg je de cadeau's/"offers" via de schoorsteen.
- Wodan had twee raven, Huginn en Muninn, die iedere dag de gehele wereld rondvlogen om vervolgens al het nieuws in Wodan's oren te fluisteren wat hem in feite alwetend maakte net zoals Sinterklaas alles van de kinderen afweet dmv. zijn grote boek.
- Vroeger werden er offers gedaan aan het paard van Wodan, Sleipnir, in de vorm van wortels, granen, hooi enz. wat voor zich spreekt.
- Wodan liep altijd rond met een mantel en 'n speer die hij uit Yggdrasil, de wereldboom, gesneden had.
- De Wilde Jacht is een onderdeel van het Joelfeest (wat rond de laatste weken van december begint en +/- 12 dagen duurt -> de kortste dagen van het jaar, vandaar ook het element van het licht en de duisternis in zowel het Sinterklaasfeest als het Joel/Kerstfeest -> verlichte kerstboom) waar Wodan een dodenleger aanvoerdt -> "ondode" helpers, oftewel karakters die zwart geschminkt zijn.
*quote:
De schimmelrijder is in de Germaanse folklore (meer specifiek in Nedersaksen en Altmark) het kwade witte paard, of een ruiter op het witte paard. Het mythisch wezen is het symbool van de ergste maritieme ramp: de vernietiging van dammen in stormen.
De schimmelrijder lijkt te zijn afgeleid van het heilige paard uit Germanië. De paarden die in rituelen voor de chtonische goden werden geofferd, waren altijd wit. De schimmelrijder wordt gezien als gezant van de onderwereld.
Volgens Katharine Briggs wordt het spook vaak gemeld in de Duitse folklore. In de negentiende eeuw verschenen theorieën dat Sint Maarten (zie ook Sint Maarten en overlapping met Sinterklaasfeest) de opvolger van de schimmelrijder, Odin/Wodan en de Wilde Jager (zie ook Wilde Jacht) is.
In Engeland en Duitsland wordt het als een omen beschouwd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schimmelrijder
[ Bericht 23% gewijzigd door SuicideErrorist op 18-11-2014 07:06:22 ]