00ll0l0l | zondag 16 november 2014 @ 12:15 |
Wat is de waarde van de geschriften van Plato, Socrates en Aristoteles. De inhoud lijkt vaak niet bijzonder te zijn en voor de hand liggend. Volgens mij ligt het in dat zij bepaalde dingen beschreven in een tijd dat bijna niemand leefde met een hoop kennis uit zaken die geschreven zijn zoals nu. Weet iemand toevallig wat de officiële lezing hiervan is? Wat zijn typisch waardevolle kernzaken die zij vestigden en leidde tot hun bijna onsterfelijke vestiging als filosofen? | |
Dingflofbips | zondag 16 november 2014 @ 12:18 |
Zij waren originele denkers en hebben archetypen ontwikkeld waar de filosofie en wetenschap nog altijd op voortborduurt | |
Ser_Ciappelletto | zondag 16 november 2014 @ 12:24 |
Er zijn geen geschriften van Socrates. Er zijn alleen geschriften van Plato waarin Socrates als spreker wordt opgevoerd. De geschriften van Plato en Aristoteles zijn belangrijk omdat ze de eerste coherente poging in het Westen waren om een filosofisch kader te bouwen. Daarnaast hebben ze een enorme invloed gehad op het christelijke denken. | |
Revanches | zondag 16 november 2014 @ 12:26 |
Lees eens 'Retorica' van Aristoteles. | |
Ser_Ciappelletto | zondag 16 november 2014 @ 12:28 |
Ja, doe eens even! | |
Inaithnir | zondag 16 november 2014 @ 12:38 |
Dat komt omdat veel van de huidige filosofie gebouwd is op hun denkwijzen, en dus lijken ze voor ons, 2000 jaar later, 'gewoon'. Omdat we opgegroeid zijn met wat zij destijds bedachten en voor het eerst in de geschiedenis opschreven. | |
Demon_from_heaven | zondag 16 november 2014 @ 12:56 |
Wat ik tot nu toe heb gelezen van Plato is toch nog aardig vooruitstrevend ten opzichten van nu. | |
Molurus | zondag 16 november 2014 @ 13:00 |
Dat betekent alleen maar dat we ons veel te weinig met filosofie bezighouden. Zoals Ser_Ciappelletto zegt: "De geschriften van Plato en Aristoteles zijn belangrijk omdat ze de eerste coherente poging in het Westen waren om een filosofisch kader te bouwen. Daarnaast hebben ze een enorme invloed gehad op het christelijke denken." Dat is pas het begin van de filosofie, het is niet alsof de filosofie sindsdien heeft stilgestaan. Helaas weet bijna niemand dat. | |
thom_05 | zondag 16 november 2014 @ 13:08 |
Het is zo gangbaar voor je nu omdat zij o.a. een van de eersten waren met zulke ideeën. Helaas wordt het in het westen te weinig nu nagedacht vanuit filosofie en meer vanuit een kunstmatige waarde. | |
rudolfvb1 | maandag 17 november 2014 @ 22:22 |
Je moet toch je verleden begrijpen om je heden te grijpen? | |
00ll0l0l | dinsdag 18 november 2014 @ 02:51 |
Wat zeiden ze eigenlijk over het bovennatuurlijke | |
ems. | dinsdag 18 november 2014 @ 08:09 |
Dingen zijn niet per definitie van toepassing omdat ze rijmen, heb ik ondervonden. | |
Ser_Ciappelletto | dinsdag 18 november 2014 @ 10:08 |
In dit geval klopt het wel hoor. Zoals Whitehead al zei: de ganse Westerse filosofie is niets meer dan een voetnoot bij Plato. Vrij ongerelateerd: daarom vind ik het ook volkomen achterlijk dat er steeds meer stemmen opgaan om Grieks en Latijn af te schaffen als schoolvakken. Zonder Plato en Homerus kun je de Westers intellectuele geschiedenis niet begrijpen en zonder Caesar, Cicero en Augustinus kun je de Westerse temporele geschiedenis niet begrijpen. De vakken zouden zonder meer hervormd mogen worden, weg van grammatica en meer richting tekstbegrip en historische achtergrond (alhoewel die ontwikkeling al een tijdje bezig is), maar ze in de ban doen betekent dat leerlingen een enorme hoeveelheid basiskennis mislopen. Full disclosure: ik zit zelf in het vak dus een beetje 'Wij van wc-eend is van toepassing'. | |
vaarsuvius | dinsdag 18 november 2014 @ 10:38 |
Aristoteles is ook nog een keer de basis van de wetenschap, die man was van alle markten thuis. Welliswaar was zo'n beetje alles wat hij bedacht uiteindelijk fout, maar het is mede dankzij hem dat latere generaties dat konden ontdekken. | |
rudolfvb1 | dinsdag 18 november 2014 @ 11:43 |
Verder zegt het ook niets over de (on)waarheid van mijn reactie, nog is het een serieus antwoord vanuit jouw perspectief. Het is op dit moment een nutteloze reactie die nul waarde toevoegt aan dit topic. | |
Cockwhale | dinsdag 18 november 2014 @ 11:44 |
Leg eens uit wat er fout aan was. Ben nieuwsgierig naar je analyse. Onvoltooid misschien of sterk gebonden aan historische context, maar fout? Leg uit. | |
JustTalkLove | dinsdag 18 november 2014 @ 13:27 |
Het meest frappante (ook tragische) aan Socrates is alvast dat hij uiteindelijk de gifbeker heeft gedronken. Daartoe werd veroordeeld. Tot zover het recht op vrije meningsuiting, in die tijd ![]() In zekere zin leek Socrates daarmee wel ergens een soort van Descartes, die alles in 'twijfel' sloeg. Waarom doet u dit ? Bent u hiervan zeker ? Hoort dit ? Etc.. En uiteindelijk daarmee ook tegen de zere tenen van bepaalde figuren in die tijd schopte. Wat dus tot zijn dood leidde... Zijn manier van vragen stellen (hierbij vertrekkende vanuit pure onwetendeheid), noemt men ook wel de Socratische methode. In meer moderne vorm ook wel als het "Socratisch Gesprek" aangeduid. Aristoteles ken ik niet zo goed (hij lijkt wel ergens de leonardo da vinci van zijn tijd, daarmee een soort manusje-van-alles ![]() Plato ben ik een klein beetje mee vertrouwd. Al draagt die minder mijn voorkeur. Van Plato ken je wellicht zijn grot allegorie. Alsook zijn ideeënleer. Onze Westerse Filosofie is in Griekenland ontstaan. De twee filosofen uit (rond) die periode, die daarin mijn voorkeur dragen zijn: - Epicurus (de man heeft vele boeken geschreven, helaas raakte zijn werk grotendeels verloren). Zijn "Brief over het geluk", die wel bewaard is gebleven, is een verplicht boek voor iedereen om te lezen (vind ik). Zeker in deze tijd, waar iedereen zo fel dit geluk soms najaagt. Epicurus pleitte daarin vooral voor meer soberheid, zelfredzaamheid, rechtvaardigheid en vriendschap. Die stukjes over vriendschap zijn ook heel mooi. - Seneca. Een filosoof uit de stoicijnse stroming (alias Stoa). Deze houding vindt je later ook in het boeddhisme terug. Reflecteer over je eigen emoties, je eigen ego. Als je een muur ziet, waar geen deur in zit (zodat je er door heen kan) probeer dan niet over die muur te geraken. Vanuit deze optiek bezien geldt dan ook de spreuk (door mezelf hier vrij vertaald als): "Verlang enkel datgene, wat je kan verlangen (bereiken), niet datgene wat buiten je bereik ligt, daarmee berokken jezelf uiteindelijk alleen maar meer pijn, en die pijn dat doe je jezelf aan". Groetjes, JTL [ Bericht 1% gewijzigd door JustTalkLove op 18-11-2014 13:33:02 ] | |
ems. | dinsdag 18 november 2014 @ 13:44 |
Oh dat zeker. Dat kan je toch prima tot je nemen zonder Grieks en latijn? Eensch, hoewel ik wat dat betreft van mening ben dat het best in het hokje 'geschiedenis' geduwd kan worden. Daar werd wat mij betreft dan ook te veel aandacht gegeven aan de bijster droge Nederlandse geschiedenis en te weinig aan echt interessante mensen/zaken daarbuiten. Begrijpelijk ![]()
![]() | |
Ser_Ciappelletto | dinsdag 18 november 2014 @ 13:48 |
Seneca was een Romein die ongeveer 400 jaar na de andere filosofen schreef. De Stoa was toen ook al zo'n 400 jaar oud. En hij was een vreselijke hypocriet: het is makkelijk om te zeggen dat je maar moet omgaan met armoede en ziekte als je zelf stinkend rijk bent en naar Egypte bent geweest voor je gezondheid. | |
Ser_Ciappelletto | dinsdag 18 november 2014 @ 13:52 |
Je kunt die teksten in vertaling lezen, maar dan ga je geheid dingen missen. Die teksten, zelfs schijnbaar droge teksten als Aristoteles en Caesar, staan bol van de symboliek. Een deel daarvan ga je onherroepelijk verliezen als je het in het Nederlands leest. Dat zou kunnen, als je de tekststudie volledig achterwege laat. Maar dat is iets waar ik tegen ben. Je kunt de echte Cicero of Homerus niet begrijpen als je de teksten in het Nederlands leest. | |
ems. | dinsdag 18 november 2014 @ 14:02 |
Ik twijfel er niet aan dat je dingen mist als je de talen niet weet maar ik weet niet zeker of het dermate relevant is voor middelbare scholieren om de lessen Grieks en Latijn uit te breiden. Als ze dan toch tijd moeten doorbrengen op school zijn er in mijn ogen relevantere en modernere zaken waar dan meer aandacht aan besteed mag worden. Één of twee uur filosofie per week voor havo en hoger lijkt me daarentegen wel wenselijk, al is het maar om de jeugd aan het denken te zetten. Ikzelf heb met volle teugen genoten van Latijn (eerste keer dat ik een 10 kreeg op een rapport ![]() Misschien niet alle details, maar de vertalingen zijn in mijn ogen degelijk genoeg om in ieder geval in grote lijnen weer te geven wat de grote spelers destijds te vertellen hadden. Toevallig heb ik vorige maand eindelijk de tijd gevonden om even door Imperium van Robbert Harris heen te stomen. Wat vond je daarvan, even geheel offtopic? | |
JustTalkLove | dinsdag 18 november 2014 @ 14:07 |
Je plaatst daarmee de filosoof Seneca (als persoon) in een ander daglicht. Dat alles doet wel niets af aan de leer van de stoïcijnen (de Stoa zelf), vind ik. | |
vaarsuvius | dinsdag 18 november 2014 @ 21:22 |
Nou het bekendste voorbeeld is natuurlijk zijn geocentrische wereldbeeld. Maar zo kun je op elk van zijn vele ontdekkingen en beweringen zeggen: 'leuk bedacht maar eigenlijk zit het zus en zo' Begrijp me niet verkeerd, ik zit hier niet Aristoteles te dissen, de man was een absolute eindbaas. Maar er zijn weinig of geen ontdekkingen van hem op natuurwetenschappelijk gebied die we nu nog gebruiken. Maar hij heeft wel genoeg wegwijzers ontdekt om de mensheid millenia bezig te houden en een eind de goede richting op te sturen. Vergelijk Newton. Zijn gravitaitewet klopt ook niet helemaal. (Einstein) Maar in de praktijk werkt die op aarde voor dagelijks gebruik zo goed dat we hem nog steeds kunnen gebruiken voor de meeste dingen. Bij Aristoteles is dat niet zo. Zijn ontdekkingen zijn net wat verder verwijderd van de huidige kennis en hebben geen dagelijkse praktische waarde meer. Dat bedoel ik met 'Hij had alles fout.' ![]() Maar goed, nu kan dit videootje natuurlijk niet ontbreken: | |
Cockwhale | woensdag 19 november 2014 @ 15:44 |
Je hebt het nu echter alleen over zijn natuurwetenschappelijke filosofie (i.t.t. alles). In de geesteswetenschappen is Aristoteles nog behoorlijk relevant. | |
vaarsuvius | donderdag 20 november 2014 @ 13:12 |
Ja als ik 'wetenschap' schrijf dan denk ik aan het Engelse woord 'science.' (moderne betekenis) Wij hebben daar eigenlijk niet een goed apart woord voor. | |
Molurus | donderdag 20 november 2014 @ 13:38 |
Even hardop denkend: zijn geesteswetenschappen dan geen natuurwetenschappen? ![]() Ik weet dat men in de klassieke filosofie die twee graag gescheiden houdt, maar als je het mij vraagt is het 1 een onderdeel van het ander en geen compleet aparte categorie. | |
JustTalkLove | vrijdag 21 november 2014 @ 14:24 |
Onze geest is ook product van onze natuur. ![]() Het is inderdaad maar hoe je het bekijkt, (taalkundig) benoemt, in categorieën verder onderdeelt, etc. Persoonlijk vind ik de natuurwetenschappen beter falsifieerbaar, dan de geesteswetenschappen. Al zijn die laatste dan wel weer veelal boeiender ![]() | |
Cockwhale | vrijdag 21 november 2014 @ 14:58 |
Ligt eraan wat je studiegebied is en je methode van onderzoek. Natuurwetenschappen doen onderzoek naar wat IS, geesteswetenschappen naar wat is gemaakt. Er is geen strikt onderscheid, maar de studie van taal, maatschappij, kunst et cetera, zou ik niet direct natuurwetenschappelijk noemen. Het verschil zit hem vooral in fysisch meetbaar of niet. (met uitzondering van de wiskunde) [ Bericht 4% gewijzigd door Cockwhale op 21-11-2014 15:07:51 ] | |
ExperimentalFrentalMental | vrijdag 21 november 2014 @ 18:15 |
Aristoteles wees juist de kern van Plato's filosofie af, nlk het idee dat er twee werelden zijn. Plato leerde dat er geen betrouwbare kennis mogelijk is over de steeds veranderende wereld die we waarnemen. De objecten van ware kennis zouden zich bevinden in een andere wereld, in een abstract niet-ruimtelijk en tijdloos domein, dat alleen voor ons intellect toegankelijk is. Aristoteles vond echter dat we alleen kunnen filosoferen over de wereld waarin we leven en die we waarnemen., een wereld die voor hem een onuitputtelijke bron, van verwondering was. Hij geloofde dat die verwondering de mens, zowel het individu als de soort, pas tot filosoferen aanzet, endat de mens deze wereld wil ontdekken en begrijpen. Aristoteles vond dat er buiten onze wereld geen vaste basis was voor filosofisch onderzoek. Wat we niet kunnen waarnemen, heeft geen betekenis voor ons. We kunnen er niet naar verwijzen, er niet over praten en daarom kan het op geen enkele verifieerbare manier deel uitmaken van onze filosofische overwegingen; en als we ons buiten het gebied van het waarneembare begeven verliezen we ons in leeg gepraat. Daarom wees Aristoteles Plato's Ideale Vormen af: hij zag geen reden hun bestaan aan te nemen, en hij gloofde ook helemaal niet dat ze bestonden. Ook Aristoteles spreekt over vorm. Maar Aristoteles had Plato's theorie der Vormen afgewezen, dus vorm kon geen buitenwereldlijke, niet-ruimtelijke en tijdloze entiteit zijn. Het moest iets van deze wereld zijn. Volgens Aristoteles is de vorm van een ding niet materieel, maar toch inherent aan het concrete ding, en er net zo onafhankelijk van als d bouw van een mens lostaat van zijn lichaam. Dit inzicht is heel belangrijk omdat het laat zien dat we niet noodzakelijk gedwongen zijn een keuze te maken tussen een materialistische analyse en een die begrippen uit een andere wereld veronderstelt: het blijkt mogelijk niet-materialistische overwegingen te betrekken bij het begrijpen van onze concrete wereld zonder die te overstijgen. Aristoteles zag het ware wezen van een ding nooit in zijn materie, maar altijd in de functie die het heeft. Hij zei dat als een oog een ziel had, die 'zien' zou zijn. En dat principe paste hij ook toe op levenloze dingen:als een bijl een ziel had, zou die 'hakken' zijn, enz.... Volgens Aristoteles is het wezen van elk ding wat het doet, waar het voor is; en wanneer we dat begrijpen, begrijpen we dat ding. Deze oplossing van het probleem van wat de dingen zijn, maakt Plato's theorie overbodig, maar vormt ook de oplossing van het vraagstuk der verandering. Verandering doet zich volgens Aristotels voor als materie, die ergens deel van uitmaakt, een vorm krijgt die het eerder niet had.. Plato en Aristoteles zijn de archetypen van de twee de twee confligerende tendensen die de filosofie altijd hebben gekenmerkt. Er zijn flosofen die de kennis van de wereld zoals we die waarnemen van secundair belang achten en menen dat het in de eerste plaats gaat om iets dat 'achter', of aan 'gene zijde van', of 'verborgen onder de oppervlakte van' de wereld ligt. Anderzijds zijn er filosofen die geloven dat onze wereld zelf het meest aangewezen onderwerp voo ons filosoferen is. De grote rationalistische filosofen uit de zeventiende en achtiende eeuw vonde bijvoorbeeld dat de zintuiglijke kennis van de oppervakte der dingen ons maar al te vaak misleidt, terwijl daarentegen de grote empiristen uit diezelfde periode meenden dat alleen de waarneembare feiten betrouwbare informatie leveren. De tegenstelling tussen de twee tendensen is bestendig en duikt in deze of gene vorm steeds weer op... ![]() Voor de kenners van de werken van Plato en Aristoteles... De reden waarom Plato naar boven wijst duidt op zijn theorie der Ideeën, dat de werkelijkheid de onveranderlijke transcendente 'wereld' buiten ruimte en tijd is, die men kan leren kennen door diepe contemplatie... De reden waarom Aristoteles zijn hand vooruit strekt duidt op zijn theorie dat de werkelijkheid de veranderlijke zintuiglijk waarneembare werled van ruimte en tijd om ons heen is, die men kan leren kennen door waarneming en abstractie | |
ExperimentalFrentalMental | vrijdag 21 november 2014 @ 18:16 |
Ze zijn niet hetzelfde Natuurwetenschap is wel uit de natuurfilosofie voortgekomen
[ Bericht 86% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 21-11-2014 18:30:58 ] | |
ExperimentalFrentalMental | vrijdag 21 november 2014 @ 18:22 |
edit: was al gecorrigeerd ![]() | |
Molurus | vrijdag 21 november 2014 @ 18:23 |
Wat bedoel je hiermee? Welk deel van de geesteswetenschappen valt daarbuiten? De menselijke geest lijkt me net zoveel een natuurverschijnsel als welk ander verschijnsel dan ook. | |
ExperimentalFrentalMental | vrijdag 21 november 2014 @ 18:39 |
Ik heb een artikel bij de post gevoegd. Ja de menselijke geest is zeker een natuurlijk verschijnsel maar psychologie noem je ook niet een natuurwetenschap. Het zijn geen exacte wetenschappen zoals natuurwetenschap Ik heb filosofie gestudeerd en er zijn verschillende disciplines die weinig met natuurwetenschap te maken hebben als zijnde fysica. Een vak zoals ethiek of esthetiek bijvoorbeeld. Dat is waar ik meer op doelde Maar wat we nu natuurwetenschap noemen was vroeger natural philosophy | |
Molurus | vrijdag 21 november 2014 @ 18:44 |
Zaken zoals psychologie en ethiek zijn weliswaar niet exact, maar vooral omdat we die verschijnselen niet in groot detail begrijpen. Niet omdat ze buiten de natuur staan. Dat was meer het punt dat ik wilde maken. ![]() Klimatologie is net zo min een exacte wetenschap. Maar het zal denk ik in niemand opkomen om dat 'geen natuurwetenschap' te noemen. Wat is daar nu precies het verschil? | |
ExperimentalFrentalMental | vrijdag 21 november 2014 @ 18:51 |
Het gaat er niet om hoe mensen iets willen noemen, het gaat erom tot welk soort wetenschap klimatologie in deze instantie valt Als je jouw argument zou gebruiken dat geesteswetenschap natuurwetenschap zou zijn omdat de geest een natuurlijk verschijnsel is, tja, dan kan je alle disciplines die er maar bestaan onder natuurwetenschap scharen, je gebruikt voor alle disciplines uiteraard je geest. Het verschil ligt hem meer in methode en doelstelling zoals je zelf ook wel weet ![]() | |
Molurus | vrijdag 21 november 2014 @ 19:07 |
Dat klopt als een bus. Er bestaan alleen maar natuurverschijnselen, dus elke discipline die tracht iets te beschrijven en te begrijpen is per definitie een natuurwetenschap. Ongeacht wat dat 'iets' is. Ik heb oprecht geen flauw idee wat je hiermee bedoelt. ![]() | |
ExperimentalFrentalMental | vrijdag 21 november 2014 @ 19:16 |
' Wat is een goede samenleving?' is een vraag die gesteld wordt in colleges van sociale filosofie, is dit een natuurwetenschappelijke vraag? waarom vinden we een bepaald schilderij mooi? een vraag die gesteld wordt tijdens ethiek. IS dit een natuurwetenschappelijke vraag.? In de natuurwetenschap heeft men tot doel om een antwoord te vinden op natuurwetten zoals bijvoorbeeld zwaartekracht dmv een empirische methode, het doen van experimentenn enz In de filosofie heb je disciplines die zich met deze vragen bezig houdt, maar niet op de manier door het doen van experimenten, door exacte wetenschap te bedrijven. Het probleem in deze discussie zit in wat we verstaan onder natuurwetenschap en geesteswetenchap. Ik snap wat je bedoelt en als je erover gaat nadenken heb je ergens ook wel gelijk. Maar we kunnen niet zomaar definities gaan aanpassen. Er is een reden waarom men een verschil plaatst in de disciplines. er is meer dan alleen 'het gebruik van de geest' dat het verschil maakt tussen bepaade disciplines Er is een reden waarom men natuurwetenschap geen natural philosophy meer noemt ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 21-11-2014 19:31:31 ] | |
ExperimentalFrentalMental | vrijdag 21 november 2014 @ 19:23 |
Bovendien, je hebt toch de discussie gekeken tussen Krauss en Dennett en Massimo?![]() | |
ExperimentalFrentalMental | vrijdag 21 november 2014 @ 19:24 |
En nu heb je meteen een goede vraag erbij voor Dawkins en Krauss in Antwerpen ![]() | |
Cockwhale | zondag 23 november 2014 @ 10:05 |
Je blijft veel te veel vastklampen aan het woordje natuur. En wat mij betreft heeft de mens allang een eigen wereld gecreëerd naast de "natuur". Talig, fictief, sociaal, esthetisch, ethisch, religieus, cultureel, et cetera. Het bestaan is onmiskenbaar. Ben benieuwd naar je natuurwetenschappelijk, meetbare, benadering van deze fenomenen. Verder dan een twijfelachtig onderzoek naar de oorsprong kom je niet. Eeuwige najagen van deeltjes die door andere deeltjes in beweging worden gezet, die door andere deeltjes in beweging worden gezet, et cetera, et cetera. Dat zegt niets over de eerdergenoemde fenomenen. Nogmaals, er is een wereld die IS, en een wereld die is GEMAAKT. | |
RaXz | dinsdag 25 november 2014 @ 20:53 |
Vergeet de sloeber filosoof Diogenes niet, die wordt door z'n beruchtheid altijd vergeten maar was in die tijd zo bekend dat zelfs Alexander de Grote de zwerver kwam bezoeken, Alexander was zelfs een beetje jaloers op hem, Diogenes is nog altijd de smet op de filosofische wereld, wellicht is dat de reden dat hij veelal vergeten wordt, hij had waarschijnlijk niet genoeg flair voor de jet-set filosofen. [ Bericht 1% gewijzigd door RaXz op 26-11-2014 00:54:15 ] | |
laforest | vrijdag 28 november 2014 @ 08:36 |
Veel waarde. Ik studier filosofie en deze boeken zijn van onschatbare waarde. Als je denk dat de werken van deze drie filosofen niet bijzonder is, dan begrijp je, denk ik, de inhoud niet. | |
laforest | vrijdag 28 november 2014 @ 08:37 |
Na het bestuderen van beide filosofen sta ik aan de kant van Plato. ![]() | |
laforest | vrijdag 28 november 2014 @ 08:38 |
Aristoteles' fysica was niet bijzonder, maar zijn logica wel zeker, en nog vele andere zaken. ![]() | |
laforest | vrijdag 28 november 2014 @ 08:39 |
![]() Socrates ![]() | |
laforest | vrijdag 28 november 2014 @ 08:41 |
Dus ethiek is een natuurwetenschap? ![]() | |
Molurus | vrijdag 28 november 2014 @ 08:43 |
Ik realiseer me dat we daar normaalgesproken zaken zoals scheikunde, biologie, kosmologie, etc onder verstaan. Maar menselijke ethiek is natuurlijk net zo goed een natuurverschijnsel. In die zin is ethiek inderdaad een natuurwetenschap. ![]() | |
laforest | vrijdag 28 november 2014 @ 08:46 |
![]() | |
laforest | vrijdag 28 november 2014 @ 08:47 |
Dus je kunt wetenschappenlijk vaststellen wat juist is (ik bedoel juist in de zin van ethiek)? Dat lijkt me van zo'n wijze user een vreemde gedachte. | |
Molurus | vrijdag 28 november 2014 @ 08:55 |
Als je dat objectief kunt vaststellen, ja. De vraag is natuurlijk of dat überhaupt kan. Als het niet wetenschappelijk kan worden vastgesteld betekent dat niet dat dat anderszins wel kan worden vastgesteld. En natuurlijk kan de wetenschap ons ook, in potentie, heel veel vertellen over hoe subjectieve standpunten tot stand komen en hoe ze werken. Dat hangt nu vooral op een gebrek aan kennis van hoe de menselijke pysche werkt natuurlijk. Merk overigens op dat je in je vraag het woord 'wetenschappelijk' gebruikt, en niet 'natuurwetenschappelijk'. Kennelijk is het een irrelevante toevoeging. | |
laforest | vrijdag 28 november 2014 @ 10:04 |
Ik vraag slechts of jij denkt dat je wetenschappelijk kunt vaststellen wat juist (ethiek) is en wat niet. Een hele draai er om heen vraag ik niet. Een ja of een nee voldoet. Wat vind je van metafysica? μετά, ofwel na/voorbij-fysica. | |
Molurus | vrijdag 28 november 2014 @ 10:16 |
Alleen gegeven bepaalde axioma's zoals 'een streven naar menselijk welzijn is goed'. (En natuurlijk een bepaalde concrete invulling aan het begrip 'menselijk welzijn'.) Anders: nee. (En dat betekent dus dat dat ook anderszins niet kan. Een slecht gedefinieerd onderscheid tussen 'natuurlijke' en 'niet-natuurlijke' zaken lost dat probleem niet op.) 'Na/voorbij-fysica' klinkt mij teveel alsof het daar los van staat. Die suggestie zou ik zelf proberen te vermijden. Metafysica werkt hetzelfde als meta-watdanook. Het is een abstractere manier van praten over fysieke dingen, maar het zijn nog steeds fysieke dingen. Zo zou je thermodynamica kunnen uitleggen als meta-deeltjesfysica. Het is niet zinvol om thermodynamica te bekijken en te berekenen als een samenspel van afzonderlijke deeltjes. Maar in de praktijk gaat het daar wel degelijk over. [ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 28-11-2014 10:32:54 ] | |
laforest | vrijdag 28 november 2014 @ 10:41 |
Het streven naar menselijk welzijn is goed kan ik op twee manieren behandelen: Streef ik naar mijn eigen welzijn, dan wellicht is dat een axioma, maar ik streef niet in het algemeen naar het welzijn van alle mensen, dus dan niet. | |
Cockwhale | vrijdag 28 november 2014 @ 14:43 |
Goed is per definitie een woord wat niet in de natuurwetenschap thuishoort. Er is geen goed. Goed bestaat alleen in de gecreëerde wereld. Bevindt zich op een totaal ander niveau. Ethiek is een menselijke creatie en is daardoor per definitie niet meetbaar. De origine is potentieel meetbaar in de zin dat je het kunt herleiden naar biologische processen. Maar wat zegt dat werkelijk over de ethiek als een "object"? Ethiek is een constructie. Je zult de constructie van je appartement ook niet terugvinden in de baksteen van je muur. | |
Molurus | vrijdag 28 november 2014 @ 14:49 |
Een ander niveau, sure. Maar het is nog steeds in dezelfde wereld. Dat laatste volgt niet uit het eerste? Precies. 'Ethiek' en 'constructie' bestaan niet onafhankelijk van de fysieke wereld. Verwijder de fysieke wereld en ze houden beide volledig op te bestaan. | |
Cockwhale | vrijdag 28 november 2014 @ 14:59 |
Je richt je veel te veel op begrippen als natuur en werkelijkheid, terwijl dat niet ter discussie staat. Dit is spelen met woorden. Natuurwetenschap betekend hetzelfde als natuur? Geesteswetenschap betekend hetzelfde als onnatuurlijk? Nee. Ze onderscheiden zich door verschillende onderzoeksobjecten en methoden. Waarom? Omdat niet elke methode de gewilde (specifieke) resultaten oplevert. | |
Molurus | vrijdag 28 november 2014 @ 15:18 |
Het onderstreepte is nu juist wat ik niet zeg. ![]() | |
Cockwhale | vrijdag 28 november 2014 @ 18:33 |
Nee, je wekt de suggestie dat ik (en een aantal anderen) dat zeg. | |
Molurus | vrijdag 28 november 2014 @ 18:37 |
Als dat niet zo is dan heb ik dat waarschijnlijk verkeerd begrepen. ![]() | |
Sneeuw-Leeuw | dinsdag 2 december 2014 @ 13:10 |
Persoonlijk lees ik ze erg graag. Plato vooral schrijft erg mooi in zijn dialogen, en de dialogen zijn zeer helder. Ik raad ze zelfs aan aan mensen die willen schrijven, dus dat is een waarde die ik er persoonlijk in zie. En tja verder? Het mag misschien allemaal voor de hand liggen zijn in jouw ogen, maar ik vind ze vrij tof om te lezen. En daar komt het voor mij ook op neer vermoed ik, de een leest graag thrillers de ander Plato of Aristoteles. Moet iets perse een andere waarde hebben buiten dat je je vermaakt? Natuurlijk begrijp ik dat een thriller die je ergens oppakt niet zo zeer hetzelfde is als Plato of Aristoteles het zijn boeken maar de inhoud is wellicht een appel en een peer, om dat spreekwoord er maar eens bij te halen. Toch voor mij persoonlijk hebben zowel Aristoteles en Plato een goeie waarde al is het dat ze een mooie introductie bieden in de filosofie. Oh en niet te vergeten maar dat is waarschijnlijk al gemeld, Aristoteles was wel de eerste die veel disciplines uit elkaar heeft gezet en daar leven in heeft gebleven, biologie etc. | |
#ANONIEM | donderdag 4 december 2014 @ 20:19 |
Even over Aristoteles, hij stelt dat de mens een 'animal rationale' is. Dus dat je je doelen moet verwerkelijken. Maar wat als je geen doel hebt? Of talent wat je kan verwerkelijken? Ben je dan geen mens in zijn optiek? | |
Oud_student | donderdag 4 december 2014 @ 23:04 |
Metafysica betekent idd letter voorbij of na de fysica, maar je moet dit letterlijk nemen. Het is de volgorde van boeken waarin Aristoteles deze schreef, het boek over de "eerste filosofie" (wat een veel betere term is) was na het boek over fysica (ta meta ta physika biblia) Ethiek is onafhankelijk van de fysica. | |
theunderdog | donderdag 4 december 2014 @ 23:07 |
En zelfs tussen mensen zijn er verschillen qua ethisch denken. | |
theunderdog | donderdag 4 december 2014 @ 23:09 |
Ieder mens heeft doelen , talent. | |
laforest | vrijdag 5 december 2014 @ 09:52 |
Ethiek is onafhankelijk van all (natuur)wetenschappen. | |
Molurus | vrijdag 5 december 2014 @ 09:57 |
Nu nog wel. ![]() | |
laforest | vrijdag 5 december 2014 @ 10:00 |
Leg uit? ![]() | |
Megumi | vrijdag 5 december 2014 @ 10:02 |
Dit is eigenlijk best een grappig topic in dit kader over de waarde van de klassieke filosofen. KLB / Mensen die zichzelf heden ten dage nog Kantiaan durven noemen | |
Knevelt | dinsdag 9 december 2014 @ 19:53 |
Dank | |
Knevelt | dinsdag 9 december 2014 @ 20:04 |
Om de vraag van TS te beantwoorden, hierbij een aantal elementen. Plato: - het denken over een ideale staat - het onderscheiden van verschillende staatsvormen inclusief gevaren ervan - het problematiseren en doorgronden van alledaagse aannames (via socratische dialogen) - de zoektocht naar 'het goede leven' - de eerste poging om een deugdethiek de funderen - de verbinding tussen politieke filosofie en moraalfilosofie (later door met name liberale filosofen uit elkaar getrokken) - de eerste kennisleer Aristoteles: - de notie van de mens als 'zoön politikon' (i.t.t. bijvoorbeeld de sociaal contract-filosofen) - de uitwerking van een deugdethiek, gefundeerd op een teleologisch mensbeeld - de nuancering op Plato's radicale politieke filosofie door middel van het streven naar een gemengde constitutie - het belang van vriendschap - de verhouding tussen goed leven en gelukkig leven - de formulering van nog steeds relevante beginselen van logica en rhetorica |