Wellicht hebben we een kinderfeestje nodig dat niet gekoppeld is aan allerlei oeroude religieuze tradities. Zomaar een wild idee.quote:Op zondag 16 november 2014 12:36 schreef DrDentz het volgende:
Ik heb wel een aflevering gezien van South Park waarin ze een kerstfeest vieren rekening houdend met iedereen: de Joden willen geen christelijke elementen zien, maar dan blijkt dat iedereen zich wel stoort aan een element en ze met een minimalistische vertoning zonder enige franje eindigen. Daar gaat Sinterklaas ook op lijken, pieten mogen niet meer, de kruizen op de mijter niet, het figuur Sinterklaas, het is een gebed zonder einde.
Het gaat alleen over de kleur van de Pieten.quote:Op zondag 16 november 2014 12:36 schreef DrDentz het volgende:
Ik heb wel een aflevering gezien van South Park waarin ze een kerstfeest vieren rekening houdend met iedereen: de Joden willen geen christelijke elementen zien, maar dan blijkt dat iedereen zich wel stoort aan een element en ze met een minimalistische vertoning zonder enige franje eindigen. Daar gaat Sinterklaas ook op lijken, pieten mogen niet meer, de kruizen op de mijter niet, het figuur Sinterklaas, het is een gebed zonder eind.
Het aanbidden van een christelijke geestelijke heb ik ook wel zo mijn vraagtekens bij eerlijk gezegd.quote:Op zondag 16 november 2014 12:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het gaat alleen over de kleur van de Pieten.
Nog wel ja...quote:Op zondag 16 november 2014 12:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het gaat alleen over de kleur van de Pieten.
Maar dat gaat (nog) niet gepaard met demonstratiesquote:Op zondag 16 november 2014 12:40 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Welnee er is genoeg kritiek op de figuur van Sinterklaas als kindervriend.
http://www.southpark.nl/f(...)ey-the-christmas-pooquote:Op zondag 16 november 2014 12:36 schreef DrDentz het volgende:
Ik heb wel een aflevering gezien van South Park waarin ze een kerstfeest vieren rekening houdend met iedereen: de Joden willen geen christelijke elementen zien, maar dan blijkt dat iedereen zich wel stoort aan een element en ze met een minimalistische vertoning zonder enige franje eindigen.
De herkomst onze eigen cultuur, feesten en gebruiken verloochenen...quote:Op zondag 16 november 2014 12:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wellicht hebben we een kinderfeestje nodig dat niet gekoppeld is aan allerlei oeroude religieuze tradities. Zomaar een wild idee.
Dit vind ik zo'n dooddoener. Als we deze lijn consequent zouden volgen zouden we nu nog in de middeleeuwen leven.quote:Op zondag 16 november 2014 12:41 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
De herkomst onze eigen cultuur, feesten en gebruiken verloochenen...
Briljant plan.
http://www.elsevier.nl/Cu(...)aas-ELSEVIER251150W/quote:
Kerstmis, Jom Kippoer, Suikerfeest, weg ermee...quote:Op zondag 16 november 2014 12:41 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
De herkomst onze eigen cultuur, feesten en gebruiken verloochenen...
Briljant plan.
Hemelvaartsdag, pasen..quote:Op zondag 16 november 2014 12:43 schreef MaLo het volgende:
[..]
Kerstmis, Jom Kippoer, Suikerfeest, weg ermee...
quote:Op zondag 16 november 2014 12:43 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]Met discussie en kritiek is niets mis. Alleen de wijze waarop men vooral gisteren persé zijn mening op totaal ongepaste plek en wijze uitte, daar heb ik problemen mee.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://www.elsevier.nl/Cu(...)aas-ELSEVIER251150W/
Die is discussie is al eens aan de orde geweest.You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
Okay maar dan zou je eigenlijk zeggen je krijgt pas je zin als je de boel komt verstieren bij de intocht. Dat vind ik ook een slecht signaal.quote:Op zondag 16 november 2014 12:41 schreef MaLo het volgende:
[..]
Maar dat gaat (nog) niet gepaard met demonstraties
Vrijwel alle grote feesten die we nu kennen zijn gekoppeld aan enige vorm van religie. Dat is de basis waaruit die feesten zijn ontstaan.quote:Op zondag 16 november 2014 12:44 schreef Molurus het volgende:
Komisch ook hoe "verandering" wordt gelezen als "weg ermee".
Tja, dat was vorig jaar ook de insteek van sommige ZP-tegenstanders: "Als de burgemeester alleen naar de openbare orde mag kijken, dan moeten we gewoon zodanig gaan relschoppen dat de Sinterklaasintocht wegens het risico op verstoring van de openbare orde niet meer door kan gaan."quote:Op zondag 16 november 2014 12:46 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Okay maar dan zou je eigenlijk zeggen je krijgt pas je zin als je de boel komt verstieren bij de intocht. Dat vind ik ook een slecht signaal.
quote:Op zondag 16 november 2014 12:44 schreef Molurus het volgende:
Vertel maar..wat voor kinderfeestje had jij in gedachten en wat moet er met het huidige Sinterklaasfeest gebeuren als er een ander kinderfeestje komt?quote:Wellicht hebben we een kinderfeestje nodig dat niet gekoppeld is aan allerlei oeroude religieuze tradities. Zomaar een wild idee.
Dat is helaas wel het uitgangspunt van vele tegenstanders. Geleidelijke verandering (naar een piet waarmee iedereen kan leven) zou veel beter zijn.quote:Op zondag 16 november 2014 12:44 schreef Molurus het volgende:
De anti-pieten hebben al deels hun zin gekregen, er is een aanpassing gedaan door niet meer alleen zwarte pieten te hebben. Als ze meer aanpassingen wensen, kunnen ze dat ook op andere manieren uiten dan door de intocht te verstoren. Voer die discussie op een volwassen toon en met volwassenen en verpest het niet voor kinderen die gewoon een feestje willen vieren.quote:Op zondag 16 november 2014 12:46 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Okay maar dan zou je eigenlijk zeggen je krijgt pas je zin als je de boel komt verstieren bij de intocht. Dat vind ik ook een slecht signaal.
Op dit moment zijn zo'n beetje alle feesten die we kennen gekoppeld aan religieuze tradities. Maar de maatschappij is sterk aan het seculariseren, dus wellicht wordt het inmiddels tijd voor feesten die niet zijn gekoppeld aan religieuze tradities.quote:Op zondag 16 november 2014 12:48 schreef MaLo het volgende:
[..]
Vrijwel alle grote feesten die we nu kennen zijn gekoppeld aan enige vorm van religie. Dat is de basis waaruit die feesten zijn ontstaan.
Hoe zou je een kerstmis of een ramadan zonder religieuze invloeden voor je zien?
Ik hoor anders ook heel veel geluiden die pleiten voor divers gekleurde pieten, blauw, rood, geel, etc.quote:Op zondag 16 november 2014 12:49 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dat is helaas wel het uitgangspunt van vele tegenstanders. Geleidelijke verandering (naar een piet waarmee iedereen kan leven) zou veel beter zijn.
Veel geluidenquote:Op zondag 16 november 2014 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik hoor anders ook heel veel geluiden die pleiten voor divers gekleurde pieten, blauw, rood, geel, etc.
Lijkt me een elegante oplossing.
Kerstmis was het midwinterfeest voordat het werd overgenomen door het christendom. Bovendien biedt de hele kerstman en kerstbomen-kerst genoeg traditie voor niet religieuzen om het feest te vieren.quote:Op zondag 16 november 2014 12:48 schreef MaLo het volgende:
[..]
Vrijwel alle grote feesten die we nu kennen zijn gekoppeld aan enige vorm van religie. Dat is de basis waaruit die feesten zijn ontstaan.
Hoe zou je een kerstmis of een ramadan zonder religieuze invloeden voor je zien?
Fok is niet representatief voor de samenleving, dat weet je neem ik aan.quote:
Eensch. Als dat al een religieuze achtergrond heeft dan zijn dat eerder oude heidense religies die al lang niet meer bestaan dan het Christendom.quote:Op zondag 16 november 2014 12:53 schreef DeJori het volgende:
[..]
Kerstmis was het midwinterfeest voordat het werd overgenomen door het christendom. Bovendien biedt de hele kerstman en kerstbomen-kerst genoeg traditie voor niet religieuzen om het feest te vieren.
Er is toch een geleidelijke verandering.. er waren in Gouda witte pieten, gekleurde pieten, clownspieten.. en nog moesten de tegenstanders rellen.quote:Op zondag 16 november 2014 12:49 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dat is helaas wel het uitgangspunt van vele tegenstanders. Geleidelijke verandering (naar een piet waarmee iedereen kan leven) zou veel beter zijn.
Dat heb je met beroepsdemonstranten zoals Paul Peters. Vorige maand nog de boel ophitsen in Den Haag met Pro Patria en nu weer in Gouda opgepakt. Gelukkig is het maar een klein groepje en als democratie kunnen we zo'n stootje wel verdragen.quote:Op zondag 16 november 2014 12:48 schreef Igen het volgende:
Maar dat kan toch zeker niet de bedoeling zijn, dat je je zin kan doordrammen door maar gewoon tegen alle regels in de boel kort en klein te slaan.
Eerst een vinger geven en daarna willen ze de hele hand.quote:Op zondag 16 november 2014 12:55 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Er is toch een geleidelijke verandering.. er waren in Gouda witte pieten, gekleurde pieten, clownspieten.. en nog moesten de tegenstanders rellen.
IK heb een pesthekel aan Greendalequote:Op zondag 16 november 2014 12:56 schreef beantherio het volgende:
Misschien kunnen we in plaats van Sinterklaas, net als in de serie Community de "Human being" als hoofdpersoon invoeren. Ze omschrijven het daar als een "a non denominational, ethnic free representation of the Greendale student body". Klinkt goed toch?![]()
Hij ziet er zo uit:
[ afbeelding ]
Hier kan niemand aanstoot aan nemen toch?
Ik moest laatst ook al aan die aflevering denkenquote:Op zondag 16 november 2014 12:56 schreef beantherio het volgende:
Misschien kunnen we in plaats van Sinterklaas, net als in de serie Community de "Human being" als hoofdpersoon invoeren. Ze omschrijven het daar als een "a non denominational, ethnic free representation of the Greendale student body". Klinkt goed toch?![]()
Hij ziet er zo uit:
[ afbeelding ]
Hier kan niemand aanstoot aan nemen toch?
Je hoeft ook totaal niet christelijk te zijn om Sinterklaas te vierenquote:Op zondag 16 november 2014 12:53 schreef DeJori het volgende:
[..]
Kerstmis was het midwinterfeest voordat het werd overgenomen door het christendom. Bovendien biedt de hele kerstman en kerstbomen-kerst genoeg traditie voor niet religieuzen om het feest te vieren.
Waarom zou je anderskleurige Pieten willen als die helemaal niets met de oeroude traditie te maken hebben?quote:Op zondag 16 november 2014 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik hoor anders ook heel veel geluiden die pleiten voor divers gekleurde pieten, blauw, rood, geel, etc.
Lijkt me een elegante oplossing.
Hoe is 1850 'oeroud'?quote:Op zondag 16 november 2014 12:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Waarom zou je anderskleurige Pieten willen als die helemaal niets met de oeroude traditie te maken hebben?
1850 is niet het begin van de Sinterklaastraditie. Verdiep je er eens in zou ik zeggen.quote:
Het is wel het begin van dat zwarte pieten gelul. Misschien moet je zelf je er eens in verdiepen.quote:Op zondag 16 november 2014 13:02 schreef Montagui het volgende:
[..]
1850 is niet het begin van de Sinterklaastraditie. Verdiep je er eens in zou ik zeggen.
Been there, done that, nou jij nog.quote:Op zondag 16 november 2014 13:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is wel het begin van dat zwarte pieten gelul. Misschien moet je zelf je er eens in verdiepen.
quote:Op zondag 16 november 2014 13:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Been there, done that, nou jij nog.
Klopt. Ik ben even weg. Dank je voor het vriendelijke uitzwaaien. Tot strakjes en veel plezier nog!quote:
Dussss... Een blanke (ja dat is hij) Palestina-supporter gaat naar een anti-Zwarte-Piet-demonstratie om aldaar het koningshuis te gaan beledigen?quote:Op zondag 16 november 2014 12:59 schreef Dagonet het volgende:
Abulkasim al jaberi opgepakt wegens belediging koningshuis bij antipietendemonstratie op beursplein
http://www.maartenbrante.(...)-pietdemo-beursplein
Uit de inleiding:quote:Op zondag 16 november 2014 13:12 schreef Fascination het volgende:
http://religionresearch.o(...)heid-en-zwarte-piet/
Eh, nee.quote:‘Het is maar een gezellig kinderfeestje. Althans dat had het moeten zijn, en nu zijn de kinderen aan het huilen.’ Eén van het vaakst gehoorde gekwetter naar aanleiding van de Sinterklaasintocht. Het is natuurlijk wat hypocriet, want wat hiermee bedoeld wordt is een ‘wit kinderfeestje’.
Ach, als je maar kan rellen. Je moet toch wat op een druilerige zondag. Dan maar kinderfeesten verkloten.quote:Op zondag 16 november 2014 13:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Dussss... Een blanke (ja dat is hij) Palestina-supporter gaat naar een anti-Zwarte-Piet-demonstratie om aldaar het koningshuis te gaan beledigen?
Dat is net zoiets als wanneer je als voetbalhooligan naar de MediaMarkt gaat en daar de boel kort en klein slaat uit protest tegen genetisch gemodificeerde soja
Uitstekend stuk.quote:Op zondag 16 november 2014 13:12 schreef Fascination het volgende:
Inderdaad een uitstekend stuk voor al die trollen die het liefst de samenleving indelen in linksextremisten en neonazi's en het liefst willen dat die met elkaar gaan rellen.quote:
Ik stopte met lezen toen de schrijver begon over "wit kinderfeestje". Waarom zijn dit soort stukken eigenlijk niet racistisch?quote:Op zondag 16 november 2014 13:12 schreef Fascination het volgende:
Dat zijn ze wel, maar racisme wordt pas afkeurenswaardig gevonden als het minderheidsgroepen treft.quote:Op zondag 16 november 2014 13:21 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik stopte met lezen toen de schrijver begon over "wit kinderfeestje". Waarom zijn dit soort stukken eigenlijk niet racistisch?
Artikel 1 van de grondwet gaat over de verhouding tussen de overheid en de burger. De overheid mag zelf niet discrimineren, maar het houdt geen taakstelling in van de overheid om burgers actief tegen racistische uitingen van andere burgers te beschermen.quote:In een situatie als deze is de rol van de overheid belangrijk. Neemt de overheid artikel 1 van de Grondwet serieus en beschermt ze de bevolking tegen racisme en discriminatie op grond van ‘ras’? Nee, dat doet ze volgens de activisten dus duidelijk niet.
Ehh, de burger mag natuurlijk net zo goed niet discrimineren. En daartegen optreden is wel degelijk een taak van de overheid.quote:Op zondag 16 november 2014 13:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Artikel 1 van de grondwet gaat over de verhouding tussen de overheid en de burger. De overheid mag zelf niet discrimineren, maar het houdt geen taakstelling in van de overheid om burgers actief tegen racistische uitingen van andere burgers te beschermen.
Sterker nog: het oordeel van de RvS van vorige week stelde nou juist dat de burgemeester dit bij het verlenen van vergunningen niet eens mag!
En terecht. We leven in een vrij land met vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vereniging. Daarbij moet er juist ook ruimte zijn voor manifestaties die controversiële denkbeelden uitdragen.
Jawel, de burger mag zo veel discrimineren als hij wil. Artikel 1 geldt alleen voor de relatie tussen overheid en burger, en er zijn wetten voor gelijke behandeling door werkgevers en bij openbare gelegenheden zoals horeca. Maar privé mag ik best kiezen om geen blanke vrienden te willen hebben en niet naast blanke mensen te willen wonen, en mag ik ook best blanken voor 'kutkaaskop' uitschelden, als ik dat zou willen.quote:Op zondag 16 november 2014 13:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehh, de burger mag natuurlijk net zo goed niet discrimineren. En daartegen optreden is wel degelijk een taak van de overheid.
Het is inderdaad een wit feest voor witte mensen - dat zijn nu eenmaal de feiten.quote:Op zondag 16 november 2014 13:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Inderdaad een uitstekend stuk voor al die trollen die het liefst de samenleving indelen in linksextremisten en neonazi's en het liefst willen dat die met elkaar gaan rellen.
Vandaar dat ze in Suriname en op Curaçao ook Sinterklaas vieren natuurlijk. Want daar wonen allemaal blanke mensen.quote:Op zondag 16 november 2014 13:35 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Het is inderdaad een wit feest voor witte mensen - dat zijn nu eenmaal de feiten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |