Okay maar dan zou je eigenlijk zeggen je krijgt pas je zin als je de boel komt verstieren bij de intocht. Dat vind ik ook een slecht signaal.quote:Op zondag 16 november 2014 12:41 schreef MaLo het volgende:
[..]
Maar dat gaat (nog) niet gepaard met demonstraties

Vrijwel alle grote feesten die we nu kennen zijn gekoppeld aan enige vorm van religie. Dat is de basis waaruit die feesten zijn ontstaan.quote:Op zondag 16 november 2014 12:44 schreef Molurus het volgende:
Komisch ook hoe "verandering" wordt gelezen als "weg ermee".

Tja, dat was vorig jaar ook de insteek van sommige ZP-tegenstanders: "Als de burgemeester alleen naar de openbare orde mag kijken, dan moeten we gewoon zodanig gaan relschoppen dat de Sinterklaasintocht wegens het risico op verstoring van de openbare orde niet meer door kan gaan."quote:Op zondag 16 november 2014 12:46 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Okay maar dan zou je eigenlijk zeggen je krijgt pas je zin als je de boel komt verstieren bij de intocht. Dat vind ik ook een slecht signaal.

quote:Op zondag 16 november 2014 12:44 schreef Molurus het volgende:
Vertel maar..wat voor kinderfeestje had jij in gedachten en wat moet er met het huidige Sinterklaasfeest gebeuren als er een ander kinderfeestje komt?quote:Wellicht hebben we een kinderfeestje nodig dat niet gekoppeld is aan allerlei oeroude religieuze tradities. Zomaar een wild idee.

Dat is helaas wel het uitgangspunt van vele tegenstanders. Geleidelijke verandering (naar een piet waarmee iedereen kan leven) zou veel beter zijn.quote:Op zondag 16 november 2014 12:44 schreef Molurus het volgende:

De anti-pieten hebben al deels hun zin gekregen, er is een aanpassing gedaan door niet meer alleen zwarte pieten te hebben. Als ze meer aanpassingen wensen, kunnen ze dat ook op andere manieren uiten dan door de intocht te verstoren. Voer die discussie op een volwassen toon en met volwassenen en verpest het niet voor kinderen die gewoon een feestje willen vieren.quote:Op zondag 16 november 2014 12:46 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Okay maar dan zou je eigenlijk zeggen je krijgt pas je zin als je de boel komt verstieren bij de intocht. Dat vind ik ook een slecht signaal.

Op dit moment zijn zo'n beetje alle feesten die we kennen gekoppeld aan religieuze tradities. Maar de maatschappij is sterk aan het seculariseren, dus wellicht wordt het inmiddels tijd voor feesten die niet zijn gekoppeld aan religieuze tradities.quote:Op zondag 16 november 2014 12:48 schreef MaLo het volgende:
[..]
Vrijwel alle grote feesten die we nu kennen zijn gekoppeld aan enige vorm van religie. Dat is de basis waaruit die feesten zijn ontstaan.
Hoe zou je een kerstmis of een ramadan zonder religieuze invloeden voor je zien?

Ik hoor anders ook heel veel geluiden die pleiten voor divers gekleurde pieten, blauw, rood, geel, etc.quote:Op zondag 16 november 2014 12:49 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dat is helaas wel het uitgangspunt van vele tegenstanders. Geleidelijke verandering (naar een piet waarmee iedereen kan leven) zou veel beter zijn.

Veel geluidenquote:Op zondag 16 november 2014 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik hoor anders ook heel veel geluiden die pleiten voor divers gekleurde pieten, blauw, rood, geel, etc.
Lijkt me een elegante oplossing.

Kerstmis was het midwinterfeest voordat het werd overgenomen door het christendom. Bovendien biedt de hele kerstman en kerstbomen-kerst genoeg traditie voor niet religieuzen om het feest te vieren.quote:Op zondag 16 november 2014 12:48 schreef MaLo het volgende:
[..]
Vrijwel alle grote feesten die we nu kennen zijn gekoppeld aan enige vorm van religie. Dat is de basis waaruit die feesten zijn ontstaan.
Hoe zou je een kerstmis of een ramadan zonder religieuze invloeden voor je zien?

Fok is niet representatief voor de samenleving, dat weet je neem ik aan.quote:

Eensch. Als dat al een religieuze achtergrond heeft dan zijn dat eerder oude heidense religies die al lang niet meer bestaan dan het Christendom.quote:Op zondag 16 november 2014 12:53 schreef DeJori het volgende:
[..]
Kerstmis was het midwinterfeest voordat het werd overgenomen door het christendom. Bovendien biedt de hele kerstman en kerstbomen-kerst genoeg traditie voor niet religieuzen om het feest te vieren.

Er is toch een geleidelijke verandering.. er waren in Gouda witte pieten, gekleurde pieten, clownspieten.. en nog moesten de tegenstanders rellen.quote:Op zondag 16 november 2014 12:49 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dat is helaas wel het uitgangspunt van vele tegenstanders. Geleidelijke verandering (naar een piet waarmee iedereen kan leven) zou veel beter zijn.

Dat heb je met beroepsdemonstranten zoals Paul Peters. Vorige maand nog de boel ophitsen in Den Haag met Pro Patria en nu weer in Gouda opgepakt. Gelukkig is het maar een klein groepje en als democratie kunnen we zo'n stootje wel verdragen.quote:Op zondag 16 november 2014 12:48 schreef Igen het volgende:
Maar dat kan toch zeker niet de bedoeling zijn, dat je je zin kan doordrammen door maar gewoon tegen alle regels in de boel kort en klein te slaan.

Eerst een vinger geven en daarna willen ze de hele hand.quote:Op zondag 16 november 2014 12:55 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Er is toch een geleidelijke verandering.. er waren in Gouda witte pieten, gekleurde pieten, clownspieten.. en nog moesten de tegenstanders rellen.

IK heb een pesthekel aan Greendalequote:Op zondag 16 november 2014 12:56 schreef beantherio het volgende:
Misschien kunnen we in plaats van Sinterklaas, net als in de serie Community de "Human being" als hoofdpersoon invoeren. Ze omschrijven het daar als een "a non denominational, ethnic free representation of the Greendale student body". Klinkt goed toch?![]()
Hij ziet er zo uit:
[ afbeelding ]
Hier kan niemand aanstoot aan nemen toch?

Ik moest laatst ook al aan die aflevering denkenquote:Op zondag 16 november 2014 12:56 schreef beantherio het volgende:
Misschien kunnen we in plaats van Sinterklaas, net als in de serie Community de "Human being" als hoofdpersoon invoeren. Ze omschrijven het daar als een "a non denominational, ethnic free representation of the Greendale student body". Klinkt goed toch?![]()
Hij ziet er zo uit:
[ afbeelding ]
Hier kan niemand aanstoot aan nemen toch?

Je hoeft ook totaal niet christelijk te zijn om Sinterklaas te vierenquote:Op zondag 16 november 2014 12:53 schreef DeJori het volgende:
[..]
Kerstmis was het midwinterfeest voordat het werd overgenomen door het christendom. Bovendien biedt de hele kerstman en kerstbomen-kerst genoeg traditie voor niet religieuzen om het feest te vieren.

Waarom zou je anderskleurige Pieten willen als die helemaal niets met de oeroude traditie te maken hebben?quote:Op zondag 16 november 2014 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik hoor anders ook heel veel geluiden die pleiten voor divers gekleurde pieten, blauw, rood, geel, etc.
Lijkt me een elegante oplossing.

Hoe is 1850 'oeroud'?quote:Op zondag 16 november 2014 12:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Waarom zou je anderskleurige Pieten willen als die helemaal niets met de oeroude traditie te maken hebben?

1850 is niet het begin van de Sinterklaastraditie. Verdiep je er eens in zou ik zeggen.quote:

Het is wel het begin van dat zwarte pieten gelul. Misschien moet je zelf je er eens in verdiepen.quote:Op zondag 16 november 2014 13:02 schreef Montagui het volgende:
[..]
1850 is niet het begin van de Sinterklaastraditie. Verdiep je er eens in zou ik zeggen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |