Dan is het al helemaal geen probleem om eerlijk tegen kinderen te zeggen dat Sinterklaas niet echt is.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:15 schreef Specularium het volgende:
[..]
Euhm, kinderen maken het verschil tussen echt en fantasie niet.
Die geloven het gewoon.
Niet geheel. Ze kunnen dat onderscheid best maken. Ze hebben echter het vermogen op te gaan in fantasie.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:15 schreef Specularium het volgende:
[..]
Euhm, kinderen maken het verschil tussen echt en fantasie niet.
Die geloven het gewoon.
Waarom zou je dan zo graag dingen geheim willen houden voor een kind? Heb je dan heel erg de behoefte om te liegen tegen een kind ofzo?quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]omdat je op die manier wel alles kunt gaan verklappen aan een kind. Leuk joh.
Draai dat eens om. Heb jij echt de behoefte om een kinderillusie te verpesten?quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:17 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Waarom zou je dan zo graag dingen geheim willen houden voor een kind? Heb je dan heel erg de behoefte om te liegen tegen een kind ofzo?
Nee ik heb zelf geen kinderen, het gaat om de situatie waarin een kind er om vraagt. Jij gaat een kind dat gelooft dat Tommy een echt figuur is toch niet zitten vertellen dat het gewoon een nep figuur is en er een mensenhand in zit? We praten hier over jonge kinderen hé. Op die manier kan je ze wel alles vertellen. Niet dat je op voorhand vertelt dat Sesamstraat echt is.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Heb je zelf kinderen? Vertel jij die dan dat sesamstraat echt is?
Ik ken echt niemand die net heeft gedaan alsof sesamstraat echt was als ouder zijnde.
Ik voelde me als kind best bedonderd dat Sint niet echt was. Ik had namelijk liever het willen weten én meegespeeld in het spel.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Draai dat eens om. Heb jij echt de behoefte om een kinderillusie te verpesten?
Wat is dit voor rare conclusiequote:Op vrijdag 14 november 2014 13:17 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Waarom zou je dan zo graag dingen geheim willen houden voor een kind? Heb je dan heel erg de behoefte om te liegen tegen een kind ofzo?
Waarom zou je een kinderen uberhaupt een illusie willen geven dan? Ik wil een kind plezier zien hebben terwijl het weet dat het een toneelstuk is maar er toch helemaal in op kan gaan.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het is niet dat ze die illusie zelf verzinnen, die leggen wij op. Ze hebben die illusie omdat wij met klem vertellen dat het echt is. Sterker nog, als kinderen onregelmatigheden zien zeggen wij niet ja wat knap, goed opgelet! Maar verzinnen we vanalles en nog wat om de leugen in stand te houden.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ben ik nou gek of is dat al zo?quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is niet dat ze die illusie zelf verzinnen, die leggen wij op. Ze hebben die illusie omdat wij met klem vertellen dat het echt is. Sterker nog, als kinderen onregelmatigheden zien zeggen wij niet ja wat knap, goed opgelet! Maar verzinnen we vanalles en nog wat om de leugen in stand te houden.
En wat wordt er verpest door er een fantasie-spelletje van te maken, een toneelspel?
Omdat fora/sociale media zoals deze (fok!) er voor kiezen om het debat te verscherpen. Waardoor er racistische kneuzen op af komen. En je dus de poppen aan het dansen hebt.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:13 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ik begrijp daarom ook niet waarom er zo`n gehoor wordt gegeven aan dit kleine groepje...
quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:21 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Waarom zou je een kinderen uberhaupt een illusie willen geven dan?
Wat zou er toch verpest worden. Goh, ik weet het niet hoor. Het zijn kinderen geen rationeel denkende volwassenen zoals wij allemaal. Schijnt men nog wel eens te vergeten hier.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:21 schreef erodome het volgende:
[..]
En wat wordt er verpest door er een fantasie-spelletje van te maken, een toneelspel?
Kind van 4 weet al lang en breed dat een pop een pop is en niet echt, dit is een fantasie-spelletje en daar kan je best in meegaan.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat is dit voor rare conclusieKind van 4 komt naar je toe. Papa, waar slaapt tommy? Om maar wat te noemen. Jij antwoordt, ja kind Tommy slaapt niet want dat is maar een pop en hij bestaat niet echt. Leuke vader zou jij zijn.
Alleen voor de volwassenen en de kinderen die te oud zijn om in sinterklaas te geloven. Voor de rest is het iets dat als echt wordt neergezet door de ouders.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ben ik nou gek of is dat al zo?
Dat laatste doet dan ook helemaal niemand en hetzelfde geldt ook voor de Sint, in mijn omgeving in ieder geval.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Kind van 4 weet al lang en breed dat een pop een pop is en niet echt, dit is een fantasie-spelletje en daar kan je best in meegaan.
Het wordt anders als je je kind vanaf kleins afaan verteld dat tommy de pop toch echt echt is, zelfs vanalles verzint om die leugen in stand te houden.
Ik heb mijn kind verteld dat het een toneelspel was, dat het niet echt was. Hij heeft met groot plezier sinterklaas gevierd. Ik heb dan ook helemaal niets tegen dat feest, vind het hartstikke leuk zelfs, dus we hebben het net zo goed gevierd als degene die wel in de sint geloofde.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Wat zou er toch verpest worden. Goh, ik weet het niet hoor. Het zijn kinderen geen rationeel denkende volwassenen zoals wij allemaal. Schijnt men nog wel eens te vergeten hier.
Dat laatste doet idd niemand bij een pop, wel bij sinterklaas.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat laatste doet dan ook helemaal niemand en hetzelfde geldt ook voor de Sint, in mijn omgeving in ieder geval.
Dus omdat het kinderen zijn is het opeens oke om ze illusies te geven? Ik zie kinderen liever opgroeien tot kritische mensen die voor zichzelf denken. Als je ze leert dat leugens en illusies normaal zijn worden ze dat niet.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Wat zou er toch verpest worden. Goh, ik weet het niet hoor. Het zijn kinderen geen rationeel denkende volwassenen zoals wij allemaal. Schijnt men nog wel eens te vergeten hier.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar het onderstreepte is wel een vreemde uitspraak.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:22 schreef Straatcommando. het volgende:
Nee dat is waar, zeker in deze discussie niet. Daarmee doel ik trouwens niet op de mensen waar ik nu mee discussieer, voor ik dat zo in mijn nek heb liggen. In z'n algemeen meerquote:Op vrijdag 14 november 2014 13:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, maar het onderstreepte is wel een vreemde uitspraak.
Rationeel denken lijkt voor de meeste mensen niet weggelegd.
Ik vind dat jij nogal rare conclusies trekt elke keer. Dus al die kinderen zijn niet in staat kritisch en voor zichzelf te denken? Denk dat ik mijn master maar weer inlever dan. Sorry.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:26 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dus omdat het kinderen zijn is het opeens oke om ze illusies te geven? Ik zie kinderen liever opgroeien tot kritische mensen die voor zichzelf denken. Als je ze leert dat leugens en illusies normaal zijn worden ze dat niet.
Ik weet eigenlijk niet meer of ik t feest verpest vond, toen ik er achter kwam. Weet ook niet meer precies HOE ik er achter kwam eigenlijk, nu ik zo terug denk.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:56 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar uitgerekend met Sinterklaas niet want dan moet Oom Japie de kindjes van zijn zus vertellen dat Sinterklaas niet bestaat. Een kinderfeest verpesten.
Hier ben ik het dan wel weer mee eens, heb niet het idee dat de sint-hoax kinderen echt beschadigt ofzo. Voor mij was het een persoonlijk principieel ding.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik vind dat jij nogal rare conclusies trekt elke keer. Dus al die kinderen zijn niet in staat kritisch en voor zichzelf te denken? Denk dat ik mijn master maar weer inlever dan. Sorry.
Ik ben bekend met de toegevoegde waarde die filosofie kan hebben op actuele vraagstukken. Verwacht echter niet van mij een uitgebreide kennis van wat welke filosoof ooit gezegd heeftquote:Op vrijdag 14 november 2014 13:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gezellig.Mensen zouden zich algemeen meer moeten verdiepen in filosofie. Het is lang niet zo stoffig als veel mensen (helaas) denken. Het gaat juist over heel concrete vraagstukken, zoals zwarte piet.. zoals de vraag of je tegen kinderen mag liegen.. etc.
En dát kan ik me dan wel weer heel goed voorstellen. Want daarmee breng je je kind bij dat principieel zijn en dat ook te blijven, goed is.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Hier ben ik het dan wel weer mee eens, heb niet het idee dat de sint-hoax kinderen echt beschadigt ofzo. Voor mij was het een persoonlijk principieel ding.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |