De 787 en de 350 hebben verschillende optima in bereik, aantal passagiers en cargo. Het vliegen met twee types is aan de ene kant lastig maar aan de andere kant wel een manier om de leveranciers scherp te houden. De vraag is wel waarom het maar 7 stuks A350's betreft, dat lijkt wat weinig voor rendabele operatie.quote:Op zondag 7 december 2014 00:18 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Aha, wel jammer. Ben meer van de Airbussen.
Wat is het idee van KLM om zowel 787 als A350 te gaan vliegen? Dit zijn toch vergelijkbare toestellen?
Ben wel benieuwd naar de details!quote:Op zondag 7 december 2014 01:29 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Heeft ook niet veel gescheeld.
Zeker als je leest over de rest van het vliegtuig en de inzittenden (details noem ik dus maar niet)
Kort gezegd was er niets meer van over van zowel het toestel en de inzittenden; grootste lichaamsdelen waren voeten in schoenen.quote:Op dinsdag 9 december 2014 08:54 schreef leolinedance het volgende:
Ben wel benieuwd naar de details!
Bron.quote:A Boeing 757-236PCF cargo plane of Yakutia Airlines made an emergency return to Magadan, Russia.
Flight R3-9990 took off from runway 28 at Magadan at 10:30 UTC. As it was climbing through 6000 feet, about seven minutes after takeoff, the main cargo door opened.
An emergency return to Magadan was performed. The aircraft landed safely on runway 10 at 10:55 UTC.
Damn, dat je als verantwoordelijke strikt bent in hoe de service is ok, maar dit.quote:INCHEON - Korean Air staat bekend als een kwaliteitsmaatschappij. Maar een hoge manager van de Zuid-Koreaanse maatschappij ging afgelopen vrijdag behoorlijk ver in het streven om dat zo te houden. Een purser werd door haar van boord gezet vanwege het verkeerd opdienen van nootjes in First Class.
Heather Cho (40), dochter van de bestuursvoorzitter van Korean Air en zelf verantwoordelijk manager voor in-flight service, zat in een First Class-stoel van een Airbus A380 die op het punt stond te vertrekken vanaf New York JFK naar het Zuid-Koreaanse Incheon.
Cho wond zich echter op over de manier waarop de nootjes door een crewlid werden geserveerd: in een zakje en niet zoals het hoort op een schaaltje. Daarop vroeg ze de purser of de flight attendant wel volgens de voorschriften handelde.
Kleine vertraging
Toen de purser deze vraag niet direct kon beantwoorden, beval Cho hem onmiddellijk van boord te gaan. Omdat de push-back al had plaatsgevonden moest het toestel terugtaxiën naar de gate. De A380 vertrok daarna alsnog naar Zuid-Korea, waar het met een vertraging van ‘slechts’ elf minuten arriveerde.
Korean Air heeft de zaak in onderzoek. De luchtvaartmaatschappij heeft tegen de Korea Times verklaard dat het Cho’s taak is om de servicekwaliteit aan boord te controleren. Maar de Koreaanse autoriteiten willen weten of Cho niet de luchtvaartwetgeving heeft overtreden; ook al is ze een hoge manager, als passagier had Cho niet het recht om een crewlid van boord te zetten. Volgens Korean Air stond de gezagvoerder – de feitelijke baas aan boord - achter de beslissing.
Cho heeft inmiddels haar vertrek als manager voor cabinezaken aangekondigd, maar blijft wel actief bij de luchtvaartmaatschappij. De vader van Heather Cho is Cho Yang-ho, bestuursvoorzitter en Chief Executive van Korean Air.
Schijnbaar zijn ze met 20 minuten vertraging vertrokken en dus met 11 minuten vertraging geland.quote:Op woensdag 10 december 2014 03:31 schreef Sparqq het volgende:
De gezagvoerder heeft flink gas geven om zijn vertraging goed te maken.
En zoals Sparqq al zei; zet dat ook nog eens in de context van de Aziatische cultuur met ondergeschikten, en dan weet je 100% zeker dat zo'n gezagsvoerder het helemaal niet in zijn hoofd haalt om z'n mond open te trekken.quote:Op woensdag 10 december 2014 11:54 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat de gezagvoerder gehoor gaf aan haar tirade (ze schijnt flink geschreeuwd te hebben) kun je ook wel raden waarom. Een van de hoogstgeplaatste personen in je bedrijf en de dochter van de CEO...
quote:Op woensdag 10 december 2014 15:04 schreef Thetallguy het volgende:
De eerste A350 zou aanstaande zaterdag worden afgeleverd, aan Qatar. Is nu uitgesteld 'until further notice'. Benieuwd of dit aan Airbusnof Qatar ligt, bij de A380 hadden ze ook al een klein akkefietje onderling.
Zeker een dikke livery! Nu wil ik hem nog in het daglicht zien.quote:Op woensdag 10 december 2014 17:07 schreef Sunri5e het volgende:
[ afbeelding ]
Dikke livery van Icelandair zeg
quote:Airbus staakt mogelijk productie A380
Vliegtuigmaker Airbus staakt mogelijk de productie van de A380 nadat het dit jaar niet is gelukt een koper te vinden voor de superjumbo.
De Europese vliegtuigmaker erkende woensdag dat het zich heeft verkeken op de markt voor het toestel. 2014 is het eerste jaar waarin het Airbus niet is gelukt een nieuwe koper te vinden voor de A380.
Het heeft wel een toezegging van een leasemaatschappij voor de aanschaf van twintig vliegtuigen, maar het doorgaan van die order is allerminst zeker. Onlangs annuleerde het Japanse Skymark Airlines een bestelling van zes vliegtuigen, waardoor het orderboek van de A380 flinterdun blijft.
De ontwikkelingskosten van de A380, die ondertussen zeven jaar in productie is, bedroegen circa 25 miljard dollar (circa 20,1 miljard euro). Airbus zal naar verluidt quitte spelen op het toestel in de jaren 2015 tot en met 2017. Voor 2018 en daarna is dat niet zeker. Daarmee dreigt de A380 een kostbare misstap te worden voor het concern.
Keuze
Volgens financieel topman Harald Wilhelm van Airbus staat het concern voor de keuze. Of het stopt met de productie van het vliegtuig, of het gaat op zoek naar een nieuwe zuinigere motor waarmee het toestel levensvatbaarder wordt.
Luchtvaartmaartschappij Emirates is vooralsnog de enige trouwe klant. Dat concern bestelde tot nu toe 140 vliegtuigen. Veel andere maatschappijen kiezen vaak voor een kleinere en zuinigere variant. Die zitten sneller vol en zijn minder afhankelijk van de lengte van een landingsbaan.
Volgens topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM is de A380 een fantastisch toestel. ''Maar wel voor de juiste bestemmingen", zo gaf hij aan. De Frans-Nederlandse maatschappij zou naar verluidt de laatste twee van het dozijn dat is besteld, willen omzetten in een order voor kleinere modellen.
Winstwaarschuwing
Airbus gaf ook een winstwaarschuwing af. De vliegtuigmaker verwacht dat het resultaat in 2016, na groei in het huidige en komende jaar, zal stabiliseren. In 2017 en 2018 zal het pas weer stijgen.
Ook denkt het bedrijf dat het moeilijk wordt geld te genereren omdat het moet investeren, onder meer in een reorganisatie bij de militaire tak van het bedrijf. Daarnaast bleek de overdracht van het eerste toestel van het type A350 XWB aan Qatar Airways, zonder opgaaf van redenen, uitgesteld.
Het aandeel Airbus kelderde woensdag ruim 10 procent op de beurs in Parijs, de sterkste koersdaling voor het concern in jaren.
Bij de A380 zou de reden zijn geweest dat het tapijt niet goed zou zijn en nu bij de A350 zou de reden zijn dat de ruimte tussen de wc-pot en de wc-bril te groot zou zijn.....quote:Op woensdag 10 december 2014 15:04 schreef Thetallguy het volgende:
De eerste A350 zou aanstaande zaterdag worden afgeleverd, aan Qatar. Is nu uitgesteld 'until further notice'. Benieuwd of dit aan Airbusnof Qatar ligt, bij de A380 hadden ze ook al een klein akkefietje onderling.
TRV / Vragen over vliegen #35 (e-tickets, inchecken, bagage, etc)quote:Op woensdag 10 december 2014 21:06 schreef Sunri5e het volgende:
Iemand een idee wanneer Arkefly hun planning voor het zomerseizoen vrijgeeft?
PH-TFL eind november in Charleston:quote:SCHIPHOL - Arkefly's tweede Boeing 787-8 Dreamliner landt vrijdagmorgen rond 10.00 uur op Schiphol. Dat bevestigt de luchtvaartmaatschappij aan Luchtvaartnieuws.nl. Het toestel met de registratie PH-TFL wordt door de Arkefly-bemanning overgevlogen vanuit North Charleston in South Carolina. Het is nog niet bekend op welke baan het nieuwe toestel gaat landen.
Arkefly is de eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij die met de Boeing 787 vliegt. De eerste Dreamliner landde 5 juni op Schiphol. De derde en laatste Dreamliner voor Arkefly arriveert naar verwachting in maart 2015. Eind 2015 zal ook KLM haar eerste exemplaar ontvangen.
De Boeing 787’s vervangen bij Arke de Boeing 767. De nieuwe toestellen worden voornamelijk ingezet op vluchten tussen Schiphol en de ABC-eilanden.
Luchtvaartnieuws.nl doet vrijdagochtend samen met RTV Noord-Holland verslag van de aankomst van de tweede Arkefly-Dreamliner op Schiphol.
757 of vliegt Icelandair daar niet meer mee?quote:Op woensdag 10 december 2014 17:07 schreef Sunri5e het volgende:
[ afbeelding ]
Dikke livery van Icelandair zeg
Ja. De 757 is zelfs het enige type waar Icelandair mee vliegtquote:Op donderdag 11 december 2014 19:39 schreef derLudolf het volgende:
[..]
757 of vliegt Icelandair daar niet meer mee?
Ze hebben volgens mij alleen maar 757's in dienst.quote:Op donderdag 11 december 2014 19:39 schreef derLudolf het volgende:
[..]
757 of vliegt Icelandair daar niet meer mee?
Geen filmliefhebbers in de zaal? Vond persoonlijk dat verhaal van Korean Airlines helemaal intrigerend...quote:
Filmliefhebbers? Heb ik niet opgelet?quote:Op donderdag 11 december 2014 23:11 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Geen filmliefhebbers in de zaal? Vond persoonlijk dat verhaal van Korean Airlines helemaal intrigerend...
Gelukkig wel NY Pizza die je pizza komt bezorgenquote:Op donderdag 11 december 2014 23:11 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Geen filmliefhebbers in de zaal? Vond persoonlijk dat verhaal van Korean Airlines helemaal intrigerend...
En hebben we deze al gezien? De PR van KLM is echt![]()
quote:Op vrijdag 12 december 2014 00:26 schreef LintuxCx het volgende:
Filmliefhebbers? Heb ik niet opgelet?
quote:Op donderdag 11 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
- 11 december 1978: De Lufthansa heist.
(...)
De overval werd beraamd door James Burke die - vanwege het zeer grote bedrag - diverse betrokkenen liet vermoorden en die later door Robert de Niro werd gespeeld in Goodfellas (1990)
Lijkt me erg interessant om daar te kijken.quote:Korean Airlines uit jouw post was best intrigerend ja. Noord-Korea blijft een rare en zeer lastige buur. Ben toevallig dit zomer nog in het gebied tussen Noord- en Zuid-Korea geweest (helaas niet naar Panmunjeom), voelt extreem raar aan.
Zeker.quote:Op vrijdag 12 december 2014 11:00 schreef var.fok het volgende:
Misschien is het ook leuk om een andere kant van de luchtvaart te benoemen; ik was laatst op bezoek in het KLM Operations Control Center. Erg leuk om eens te zien als #avgeek
[ afbeelding ]
4 minuten nadat je jij dit gepost had kwam hij aan op de Polderbaan.quote:
Lelijk zeg, net een kermis.quote:Op woensdag 10 december 2014 17:07 schreef Sunri5e het volgende:
[ afbeelding ]
Dikke livery van Icelandair zeg
De nieuwe wc-brillen zijn besteld en wanneer deze binnen zijn kunnen ze worden gemonteerd. 22 december moet dan alsnog de overdracht aan Qatar gedaan kunnen worden. 15 januari de eerste Doha - Frankfurt vlucht.quote:Op woensdag 10 december 2014 20:45 schreef OEM het volgende:
[..]
Bij de A380 zou de reden zijn geweest dat het tapijt niet goed zou zijn en nu bij de A350 zou de reden zijn dat de ruimte tussen de wc-pot en de wc-bril te groot zou zijn.....
Dat is ontkracht. Ze zijn juist aan het kijken of ze zuinigere motoren kunnen ontwikkelen voor de A380.quote:Op vrijdag 12 december 2014 20:24 schreef Nieuwschierig het volgende:
Zou er nog een A380 verkocht gaan worden nu Airbus er al min of meer zelf de stekker uit trekt?
Smaken verschillenquote:Op vrijdag 12 december 2014 17:30 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Lelijk zeg, net een kermis.
Dacht dat in ze de luchtvaart toch wel meer wat elegant waren.
Mijn egoistische ik roept: "Alles best, als wij woensdagochtend maar gewoon kunnen landen, de overstap halen én ook in Brussel alle stakingsproblemen zijn opgelost"quote:Op zaterdag 13 december 2014 11:25 schreef LintuxCx het volgende:
Nou, ik heb gisteren GA89 LGW→AMS gedaan. Toch grappig, zo'n kort eindje in zo'n groot vliegtuig. Cattle Class zat ook nog behoorlijk vol moet ik zeggen, dus misschien houden ze die vlucht nog wel even aan!
Uiteindelijk is de vlucht met een uur vertraging vertrokken, nog nét voordat dit begon:
http://www.nytimes.com/20(...)ts-flights.html?_r=0
Londen luchtruim een groot deel van de middag gesloten, en de chaos zal nog het hele weekend "doorgalmen". Lastig om hier veel duidelijke info over te vinden trouwens. Nergens een forum vol IR-piloten die er gezellig over speculeren.
Lijkt er dan op dat de tussenstop geschrapt is en dat ze hem in 1x vanuit Kaapverdie naar Amsterdam vliegen. Kan zo zijn als de bezetting laag genoeg is. Is dat niet zo stoppen ze in Faro voor een tankbeurt en dit kan al gauw anderhalf uur schelen. Misschien dat de reisbureau papieren incl. stop zijn en de Schiphol app de actuele tijd weergeeftquote:Op zaterdag 13 december 2014 18:37 schreef derLudolf het volgende:
Vanavond moet ik naar Schiphol om mijn ouders op te halen. Ze komen vanaf Kaapverdië, Arke OR440.
Maar volgens de Schiphol app landt deze om 22:40. Op de papieren van t reisbureau staat 0:05 Gebeurt het vaker dat een vlucht anderhalf uur eerder is?
Faro wordt normaliter door Arke en transavia.com gebruikt als tussenstop van/naar Kaapverdie, Gambia etcquote:Op zaterdag 13 december 2014 19:16 schreef derLudolf het volgende:
Aha dankje. Vanwaar de wijsheid dat hij normaal via Faro gaat??
Aha, met zo'n vlucht zit je ook wel aan de max van een 737 denk ik?quote:Op zaterdag 13 december 2014 20:12 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Faro wordt normaliter door Arke en transavia.com gebruikt als tussenstop van/naar Kaapverdie, Gambia etc
Ik reed gisteravond langs Schiphol en toen stonden ze gebroederlijk naast elkaar opgesteld op die opstelplaats net na de Schipholtunnel, wat is dat platform J of Y ofzo?quote:Op vrijdag 12 december 2014 18:13 schreef Iemand91 het volgende:
Welkom op zeiknat Schiphol![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wel goed geregeld dat deze pal naast de andere 787 kwam te staan.![]()
En uiteraard was RTV Noord Holland weer van de partij om beelden te maken op Schiphol (en live-stream) van het slechte weer:
Dit is G-Buffer, dit is J-Buffer en dit is Y-buffer.quote:Op maandag 15 december 2014 10:19 schreef Karstman het volgende:
Ik reed gisteravond langs Schiphol en toen stonden ze gebroederlijk naast elkaar opgesteld op die opstelplaats net na de Schipholtunnel, wat is dat platform J of Y ofzo?
EDIT #2: en een multicopter boven Mexico City International Airport (met toestemming!).quote:Documentary which tells the story of the golden age of British aviation and of how the original 'jet set' shaped air travel for generations to come. In Britain in the 1920s and '30s a revolution took place that would change forever our perspective on the world. While the country was in the grip of recession, dashing pilots and daring socialites took to the air, pushed back boundaries and forged new links across the globe. The era of commercial air travel was born.
ik ben al zo lang naar foto's aan net zoeken van dit KLM incident! Heb je nog meer? Waar heb je ze gevonden als ik mag vragen? Kon nooit iets vinden in de accident-databases..quote:Op maandag 15 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
[ afbeelding ]
- 15 december 1989: KLM vlucht 867 is onderweg van Amsterdam naar Narita International Airport.
Het zal een tussenstop maken in Anchorage, Alaska. Aan boord bevinden zicht 231 passagiers en 14 crew.
De vlucht wordt uitgevoerd door een van KLM's nieuwste aanwinsten; de gloednieuwe Boeing 747-406M PH-BFC
"City of Calgary". Deze 747 vloog op 30 juni dat jaar voor het eerst en was pas enkele weken eerder op 1 september aan KLM geleverd. Het was de 3e 747 die KLM dat jaar ontving van het nieuwe -400 type; -BFA en -BFB werden in maart en juni aan KLM geleverd.
PH-BFC was hiermee de 19e 747 in dienst voor KLM; KLM had op dat moment nog een drietal -300's en 13 -200's in service.
Zo'n 120 kilometer van Anchorage toen het toestel op 7600 meter hoogte vloog en daalde voor de landing in Anchorage zag de crew een donkere wolk voor zich. Eenmaal in de 'wolk' had men al snel door dat het een aswolk was; de cockpit en cabine vulden zich met rook.
Hierop probeerde de crew de 747 te laten klimmen maar zo'n 10-15 seconden nadat het de wolk was ingevlogen vielen alle 4 motoren uit.
De 747 begon snel te dalen en dook in 8 minuten naar 4000 meter hoogte, hier kon de crew na 6-7 pogingen de linker-motoren weer aan de gang krijgen.
Nu kon de crew de 747 weer onder controle krijgen en nog zo'n 600 meter lager kreeg men de rechtermotoren ook weer aan de praat.
Niet veel later kon men om 12:25 uur de 747 veilig op de luchthaven van Anchorage op de grond zetten.
De schade aan het hagelnieuwe vliegtuig was enorm; een groot deel van de neus, electronica, avionics en alle motoren moesten worden vervangen.
Totale schade was zo'n $80 miljoen.
De aswolk was het gevolg van de uitbarstingen van Mount Redoubt de dag ervoor; op 15 december volgden nog 2 uitbarstingen.
Vlucht 867 van KLM gaat nu van Amsterdam naar Kansai en wordt uitgevoerd door de Boeing 777.
PH-BFC is momenteel een van de 747's met de meest aantal vlieguren en cycles wereldwijd en staat gepland om begin december 2015 als 2e 747 uit de KLM-vloot genomen te worden.
[ afbeelding ]
De ernst van de situatie is duidelijk te horen op onderstaand geluidsfragment:
- 15 december 2009: De eerste vlucht van de Boeing 787.
N787BA, een 787-881 vertrekt om 10:27 uur vanaf Paine Field en landt 3 uur later op Boeing Field.
De testvlucht werd verkort naar 3 uur vanwege het slechte weer.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
N787BA werd 2 jaar later in Palmdale, Californië neergezet.
De 787 was voor All Nippon Airways bedoelt maar deze nam de kist niet op in hun vloot.
De kist zal aan een museum gedoneerd worden; welke is nog niet officieel bekend, maar het gerucht gaat dat het naar het Smithsonian Museum in Washington, DC zal gaan.
Ik was er ook benieuwd naar en kan ook weinig vinden. Dit is gewoon resultaat van zoeken op Google afbeeldingen.quote:Op maandag 15 december 2014 23:55 schreef kleineik het volgende:
ik ben al zo lang naar foto's aan net zoeken van dit KLM incident! Heb je nog meer? Waar heb je ze gevonden als ik mag vragen? Kon nooit iets vinden in de accident-databases..
Goh wie had dat nieuw gedacht? Einde KLM?quote:Plundering KLM dreigt
PARIJS -
„De Air France KLM Groep gaat de KLM-kas plunderen om de verliezen van Air France af te dekken”, waarschuwen bronnen binnen de vliegmaatschappij.
De klokkenluiders willen gezien de gevoeligheid van deze kwestie vooralsnog anoniem blijven, maar zijn bekend bij De Telegraaf. Naar verluidt moeten voor de kerst spijkers met koppen worden geslagen.
„Er zijn vergaande plannen om het financiële beheer grotendeels in Parijs te concentreren, waardoor KLM een belangrijk deel van haar zeggenschap over verdiensten en investeringen kwijt dreigt te raken aan de holding”, stellen ze vast.
Dat hele Air France is totaal naar de kloten en ze gaan KLM gewoon meetrekken in het failliesement.quote:Op dinsdag 16 december 2014 11:41 schreef El_Grando101 het volgende:
Opzouten met die domme Fransen. Piloten die gestaakt hebben gewoon korten op loon om de verliezen van de staking enigszins te compenseren. Dit soort ego figuren wil je toch niet binnen je bedrijf hebben?!
Ach, zolang Leo van Wijk er maar warmpjes bijzit toch?quote:Op dinsdag 16 december 2014 12:07 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Dat hele Air France is totaal naar de kloten en ze gaan KLM gewoon meetrekken in het failliesement.
Het is niet de telegraaf. Ja die hebben het overgenomen maar er zijn genoeg mensen uit de luchtvaart wereld die hetzelfde roepen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:
1) Ten eerste, het is de Telegraaf; dus ik neem het met een flinke korrel zout.
2) Ik heb eens de opmerking gehoord dat AF/KLM hun winsten naar NL schuift en de verliezen naar Frankrijk. Dit vanwege de lagere belastingen in NL. Geen idee of het klopt, maar het is een idee.
3) KLM kan niet zonder AF en AF kan niet zonder KLM. Het ging ook helemaal niet goed met KLM voor de fusie.
KLM is na de fusie flink beter geworden. Zelfs al zou je KLM gaan loskoppelen van AF (wat haast onmogelijk is) en zou KLM in haar eentje verder gaan; dan zal het rap achteruit gaan met KLM.
Dan moeten er nieuwe afspraken/code-shares etc. etc. worden gemaakt. Want AF krijg nu passagiers aangeleverd van/aan KLM en vice versa.
4) Voor mogelijke fusiepartners rond 2003 waren geloof ik ook (o.a.?) BA en Lufthansa geïnteresseerd.
Hoe het precies zit met LH weet ik niet; maar als het BA was geworden had je geloof ik al lang geen KLM kleuren meer gezien.
Dat het niet netjes gaat binnen de AF/KLM-groep is een ding wat zeker is, maar enige nuance is wel nodig lijkt me...
Dit kan een mogelijke verklaring zijn. Dit zullen ze nooit in de media gaan bevestigen, want dan is de wereld te klein.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:
2) Ik heb eens de opmerking gehoord dat AF/KLM hun winsten naar NL schuift en de verliezen naar Frankrijk. Dit vanwege de lagere belastingen in NL. Geen idee of het klopt, maar het is een idee.
BA wilde KLM idd recht-toe-recht-aan overnemen (BA zal zeggen dat KL te veel wilde).quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:
4) Voor mogelijke fusiepartners rond 2003 waren geloof ik ook (o.a.?) BA en Lufthansa geïnteresseerd.
Hoe het precies zit met LH weet ik niet; maar als het BA was geworden had je geloof ik al lang geen KLM kleuren meer gezien.
Aldus:quote:Op zondag 14 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
(...)
3 dagen later zou zijn broer Orville geschiedenis schrijven...
2 stuks: PH-DTB en PH-DTC. Beiden in augustus 1995 naar Northwest gegaan en beiden in september 2005 in Marana opgeslagen.quote:Op woensdag 17 december 2014 21:55 schreef AirTexel het volgende:
Waren er nou ook nog DC-10's van KLM naar NorthWest gegaan?
Ik weet natuurlijk niet hoe hoog de personeel kosten opwegen tegen andere kosten maar de salarissen bij KLM Air France zijn ook niet echt meer van deze tijd. De pensioen leeftijd van 56 is al helemaal niet meer houdbaar.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:
5) Met een meerdere legacy carriers (KLM, AF, LH, BA enz.) in een vrij klein gebied (EU) die op een globale markt 'vecht' tegen de opkomst van de ME3 carriers is het ook maar de vraag of er markt is voor zoveel legacy carriers in Europa.
Je zoekt op internet de laagste prijzen (want dat is het enige dat telt tegenwoordig, gevolgd door vliegtijden), hopt zo met de auto/trein/vliegtuig naar London, Parijs, Frankfurt en neemt dat vliegtuig. Geldt ook andersom naar Amsterdam (denk aan de Frankfurt - AMS en Antwerpen/Brussel - AMS) routes met KLM.
Dat het niet netjes gaat binnen de AF/KLM-groep is een ding wat zeker is, maar enige nuance is wel nodig lijkt me...
Gebeurt wel vaker afhankelijk van de wind, zal nu ook wel de reden geweest zijnquote:Op donderdag 18 december 2014 13:54 schreef zlotka het volgende:
Oostbaan in gebruik voor landen. Is hier een speciale reden voor of wordt deze vaker gebruikt op dit moment van de dag? Volgens mij is er ook niks bijzonders ofzo
Edit: nu alweer de buitenveldertbaan zie ik
Duidelijkquote:Op donderdag 18 december 2014 14:06 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Gebeurt wel vaker afhankelijk van de wind, zal nu ook wel de reden geweest zijn
wat mij wel opvalt is dat er vroeger echt veel gekaapt werd, i.t.t. vandaag de dagquote:Op vrijdag 19 december 2014 10:41 schreef Thetallguy het volgende:
Schijnbaar geen crash of kaping geweest op deze dag.
AF/KLM had in 2013 ¤7.482 miljard aan personeelskosten. Dat was inderdaad de grootste kostenpost, gevolgd door brandstof met ¤6.897 miljard.quote:Op donderdag 18 december 2014 12:35 schreef El_Grando101 het volgende:
Ik weet natuurlijk niet hoe hoog de personeel kosten opwegen tegen andere kosten maar de salarissen bij KLM Air France zijn ook niet echt meer van deze tijd. De pensioen leeftijd van 56 is al helemaal niet meer houdbaar.
Ze kijken inderdaad naar de mogelijkheid om de CAO's te veranderen, maar het CNV heeft al gevraagd om openheid van KLM om openheid om het inderdaad haar personeel overbetaald.quote:Dat laatste is natuurlijk wel een afweging omdat als de oude garde met pensioen gaat ze natuurlijk weer goedkopere jongere vliegers aan kunnen nemen.
Dat is dan ook niet de schuld van AF/KLM. Maar dat zijn inderdaad geen frisse praktijken.quote:Wat mij betreft is de hele sector ziek, als je gaat kijken hoeveel leningen voor opleidingen ABN nog verstrekt dat is dat echt ongehoord. Wij als ondernemers maar leuren en die gasten krijgen zo maar een lening (7%) in een zieke markt waar 5% aan het werk is. Daar zit ook een heel groot probleem.
Zoals Thetallguy al zei; vaak afhankelijk van windomstandigheden. Vaak als het flink waait/stormt wordt die baan ook voor de grote kisten gebruikt.quote:Op donderdag 18 december 2014 13:54 schreef zlotka het volgende:
Oostbaan in gebruik voor landen. Is hier een speciale reden voor of wordt deze vaker gebruikt op dit moment van de dag? Volgens mij is er ook niks bijzonders ofzo
Edit: nu alweer de buitenveldertbaan zie ik
quote:
Praktisch elke dag op de kalender is er wel een crash geweest, maar om nou elke crash te gaan noemen.quote:Op vrijdag 19 december 2014 10:41 schreef Thetallguy het volgende:
Schijnbaar geen crash of kaping geweest op deze dag.
Een goede uitleg:quote:Op vrijdag 19 december 2014 10:56 schreef RedFever007 het volgende:
wat mij wel opvalt is dat er vroeger echt veel gekaapt werd, i.t.t. vandaag de dag
quote:These measures plus the improvement in Israel's relations with Egypt and Jordan, the renunciation of terrorism by the Palestine Liberation Organization, the on-going peace talks between the PLO and Israel, the collapse of the communist states in East Europe, which reduced the scope for sanctuaries for terrorists, and the more cautious attitude of countries such as Libya and Syria after the U.S. declared them State-sponsors of international terrorism, the collapse of ideological terrorist groups such as the Red Army Faction and the tightening of civil aviation security measures by all countries have arrested and reversed the steep upward movement of hijackings.
We hebben iig SilkAir 185 met 104 dodenquote:Op vrijdag 19 december 2014 10:41 schreef Thetallguy het volgende:
Schijnbaar geen crash of kaping geweest op deze dag.
Bij Airfrance-KLM zijn personeelskosten 29% van de totale kosten (alleen KLM: 26%)quote:Op donderdag 18 december 2014 12:35 schreef El_Grando101 het volgende:
Ik weet natuurlijk niet hoe hoog de personeel kosten opwegen tegen andere kosten maar de salarissen bij KLM Air France zijn ook niet echt meer van deze tijd. De pensioen leeftijd van 56 is al helemaal niet meer houdbaar.
Vat het trouwens niet verkeerd op hequote:Op vrijdag 19 december 2014 11:40 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Praktisch elke dag op de kalender is er wel een crash geweest, maar om nou elke crash te gaan noemen.
Zoals gezegd pak ik er de incidenten uit die opvallend waren, een grote impact hadden, ronduit bizar waren of persoonlijk aanspreken.
Plus het is voor mij ook wel eens mooi om even niet zo'n post te hoeven maken (want kost toch wel aardig wat tijd).
Blijf dan ook maar niet wakker vanavond...quote:Op vrijdag 19 december 2014 15:07 schreef Thetallguy het volgende:
Vat het trouwens niet verkeerd op hemaar de afgelopen tijd leken het gewoon alleen maar verhalen over crashes te zijn
Binnenkort in dit theater: een bomaanslag (toch, piet?)quote:Op vrijdag 19 december 2014 15:07 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Vat het trouwens niet verkeerd op hemaar de afgelopen tijd leken het gewoon alleen maar verhalen over crashes te zijn
en vandaag een mooie boete van 1,5 miljoen euro erachteraan:quote:
Aalsmeerdersdijk, in het verlengde van 18C. Moet je even op googlemaps kijken waar je dan precies moet zijn.quote:Op vrijdag 19 december 2014 19:42 schreef Balpenn het volgende:
Hey vliegtuigfans,
Ik heb even een vraagje. Ik vind het leuk om vliegtuigen te spotten maar ik ken "maar" 2 plekken. Dat is de Loevesteinseweg (bij de Mac, officiele spottersplek) en die bij Vijfhuizen (parkeerterrein met dixies en patatkraam). Dat zijn dus 2 spottersplekken, ik vraag me af, is er niet een betere plek waar je kan kijken, en waar je mag "staan". Ik zou het liefst een adres willen want ik ben onbekend in de omgeving dus doe het met een Tomtommetje.
Oja, wat ik ook nog wil weten... hoe weet je wanneer het wisselt in landen/opstijgen? Ik bedoel... ik heb meerdere malen op de spottersplek bij Vijfhuizen gestaan waar het meestal landen is.. maar laatst, per toeval, zag ik opeens dat er werd opgestegen! :win: Natuurlijk had de wind er mee te maken (waaide hard) maar hoe kom je dat nou te weten bij welke baan je moet zijn om toestellen van dichtbij te zien opstijgen/landen? Ik heb trouwens ook meerdere keren bij de Loevesteinse weg gestaan (spottersplek met de mac) maar al een paar keer van jan snot gestaan, vaak gebeurde er niks.
Mijn dank is groot voor degene(n) die mij verder kunnen helpen!
Ben van plan om in de toekomst een goede scanner te kopen om mee te luisteren met de piloten/verkeerstoren.
IJweg + mcDonalds zijn de mooiste plekken. Even de LVL site bekijken welke banen er momenteel in gebruik zijn.quote:Op vrijdag 19 december 2014 19:42 schreef Balpenn het volgende:
Hey vliegtuigfans,
Ik heb even een vraagje. Ik vind het leuk om vliegtuigen te spotten maar ik ken "maar" 2 plekken. Dat is de Loevesteinseweg (bij de Mac, officiele spottersplek) en die bij Vijfhuizen (parkeerterrein met dixies en patatkraam). Dat zijn dus 2 spottersplekken, ik vraag me af, is er niet een betere plek waar je kan kijken, en waar je mag "staan". Ik zou het liefst een adres willen want ik ben onbekend in de omgeving dus doe het met een Tomtommetje.
Oja, wat ik ook nog wil weten... hoe weet je wanneer het wisselt in landen/opstijgen? Ik bedoel... ik heb meerdere malen op de spottersplek bij Vijfhuizen gestaan waar het meestal landen is.. maar laatst, per toeval, zag ik opeens dat er werd opgestegen! :win: Natuurlijk had de wind er mee te maken (waaide hard) maar hoe kom je dat nou te weten bij welke baan je moet zijn om toestellen van dichtbij te zien opstijgen/landen? Ik heb trouwens ook meerdere keren bij de Loevesteinse weg gestaan (spottersplek met de mac) maar al een paar keer van jan snot gestaan, vaak gebeurde er niks.
Mijn dank is groot voor degene(n) die mij verder kunnen helpen!
Ben van plan om in de toekomst een goede scanner te kopen om mee te luisteren met de piloten/verkeerstoren.
Airstairquote:Op vrijdag 19 december 2014 23:42 schreef icloud het volgende:
Ik vraag me af is er een officiele benaming voor een vliegtuigdeur met een trap erin? Zoals de kbx en de fokkers hebben?
[ afbeelding ]
Aha ik was benieuwd in hoeverre je zoiets zou kunnen toepassen, maar ik zie dat het ook besteld kan worden op een 747 weird.quote:
Maandag krijgt Qatar de eerste afgeleverd. 15 januari volgens planning de eerste revenue flight.quote:Op zaterdag 20 december 2014 00:38 schreef icloud het volgende:
[..]
Ik zag trouwens dat de a350 medio 2014 in gebruik genomen zou worden, nu is het december, al iets bekend?
Zou tijd worden, ben benieuwdquote:Op zaterdag 20 december 2014 09:41 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Maandag krijgt Qatar de eerste afgeleverd. 15 januari volgens planning de eerste revenue flight.
Ze zouden gelijk krijgen; op 16 mei 1977 verongelukte een Sikorsky S-61L op het dak waarbij 4 mensen overleden en nog voetganger op straat ruim 200 meter lager die door een wegvliegende rotorblad werd geraakt. Hierna zijn er nooit meer vluchten uitgevoerd vanaf het gebouw.quote:"When the eventual accident occurs, the debris will fall among people in the most densely populated area on Earth.
Het richtingsroer van de DC-2 is gedurende de hele periode dat de DC-2 gebouwd werd en vloog aangepast, met name het vaste gedeelte. Tijdens een DC-2 crash (Volgens mij niet de Uiver, wel een KLM toestel) werd het wrak gevonden met de neus 180 graden gedraaid ten opzichte van de vliegrichting. Om de stabiliteit te vergroten is het staartstuk meerdere malen aangepast.quote:Op zaterdag 20 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
De exacte oorzaak is nooit bekend geworden. Men houdt het op een combinatie van vermoeidheid (de gezagvoerder was onder druk van KLM directeur Albert Plesman aan de vlucht begonnen die met ontslag dreigde), ongunstige weersomstandigheden en minder gunstige vliegeigenschappen van het toestel (er waren al onderzoeken naar de DC-2 geweest o.a. naar het richtingsroer en de gezagvoerder vertrouwde het toestel ook niet).
http://www.lvnl.nl/nl/airtrafficquote:Op vrijdag 19 december 2014 20:06 schreef Tinos85 het volgende:
Via je smartphone even op de website kijken van LVLN kijken welke banen in gebruik zijn voor starts/landingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |