abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147394719
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 00:18 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Aha, wel jammer. Ben meer van de Airbussen.

Wat is het idee van KLM om zowel 787 als A350 te gaan vliegen? Dit zijn toch vergelijkbare toestellen?
De 787 en de 350 hebben verschillende optima in bereik, aantal passagiers en cargo. Het vliegen met twee types is aan de ene kant lastig maar aan de andere kant wel een manier om de leveranciers scherp te houden. De vraag is wel waarom het maar 7 stuks A350's betreft, dat lijkt wat weinig voor rendabele operatie.
Misschien dat hier een rol speelt dat vliegers van de A330 na een 'top-up' training beide types mogen vliegen. De vijf 333's zijn er voorlopig nog wel.
--
pi_147411697
Vandaag in de geschiedenis...is een zwarte dag in de geschiedenis van KLM:



- 9 december 1936: Een KLM Douglas DC-2 (PH-AKL "Lijster") maakt zich gereed voor vertrek vanaf Croydon Airport naar Schiphol. Aan boord bevinden zich 13 passagiers en 4 crew.
De DC-2 was in april 1935 aan KLM geleverd als 6e van de 18 stuks.

Doordat er zeer dichte mist was (zicht soms beperkt tot 50 meter) volgen de cockpitcrews een witte lijn op de baan. Echter na zo'n 150-180 meter wijkt het toestel af naar links en stijgt het haaks op de baanrichting op. Het staartwiel raakt hierdoor de schutting van het vliegveldterrein, raakt de schoorsteen van een woning en crasht in een leegstaand huis aan de overkant van de straat.
12 passagiers en de 2 piloten overleven de crash niet. De marconist overlijdt enkele dagen later in het ziekenhuis. De stewardess en een Duitse passagiers zijn de enige overlevenden.



Onder de overleden passagiers bevonden zich onder andere de voormalige premier van Zweden en Juan de la Cierva; de uitvinder van de autogiro.



- 9 december 1938: 4 crew gaat een lesvlucht maken met een Lockheed 14-WF62 Super Electra (PH-APE "Ekster"). De instructeur zal de piloot volgens een vast oefenprogramma gaan trainen voor het wegvallen van een motor direct bij de start. Het gewicht van 10 passagiers is vervangen door zandzakken.
Om 11:13 uur vertrekt de Lockheed bij zonnig weer van baan 01-19 (huidig 18L, de Aalsmeerbaan).
Na de start zet de instructeur de rechtermotor uit welke de leerlingpiloot dit moet opvangen met het rolroer.
Echter door zijdelinkse wind op het richtingsroer gaat dit naar rechts staan en dit kan de leerling niet opvangen. Mogelijk heeft de instructeur nog geprobeerd om de rechtermotor weer te starten (hij had dit d.m.v. de snelstopinrichting gedaan en niet door gashendel terug te nemen) maar ze konden het niet meer redden. De Super Electra scheert rakelings over een boerderij en stort in een ondiepe sloot neer.
Brand breekt uit en geen van de 4 inzittenden overleeft de crash.

De Lockheed was nog gloednieuw; het werd in maart 1938 ingeschreven in het Nederlandse Luchtvaartregister.


  dinsdag 9 december 2014 @ 08:54:48 #203
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_147415064
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 01:29 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Heeft ook niet veel gescheeld.
Zeker als je leest over de rest van het vliegtuig en de inzittenden (details noem ik dus maar niet)
Ben wel benieuwd naar de details!
pi_147418343
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2014 08:54 schreef leolinedance het volgende:
Ben wel benieuwd naar de details!
Kort gezegd was er niets meer van over van zowel het toestel en de inzittenden; grootste lichaamsdelen waren voeten in schoenen.

Ik sla dergelijke details maar over want dat gaat wel een beetje ver in een luchtvaartopic IMHO.
pi_147441096
Random news:

quote:
A Boeing 757-236PCF cargo plane of Yakutia Airlines made an emergency return to Magadan, Russia.
Flight R3-9990 took off from runway 28 at Magadan at 10:30 UTC. As it was climbing through 6000 feet, about seven minutes after takeoff, the main cargo door opened.
An emergency return to Magadan was performed. The aircraft landed safely on runway 10 at 10:55 UTC.
Bron. :X



In 1989 ook iets soortgelijks in Miami met een DC-8:



Verder:
Nootjes in een zakje, purser van boord gezet
quote:
INCHEON - Korean Air staat bekend als een kwaliteitsmaatschappij. Maar een hoge manager van de Zuid-Koreaanse maatschappij ging afgelopen vrijdag behoorlijk ver in het streven om dat zo te houden. Een purser werd door haar van boord gezet vanwege het verkeerd opdienen van nootjes in First Class.

Heather Cho (40), dochter van de bestuursvoorzitter van Korean Air en zelf verantwoordelijk manager voor in-flight service, zat in een First Class-stoel van een Airbus A380 die op het punt stond te vertrekken vanaf New York JFK naar het Zuid-Koreaanse Incheon.

Cho wond zich echter op over de manier waarop de nootjes door een crewlid werden geserveerd: in een zakje en niet zoals het hoort op een schaaltje. Daarop vroeg ze de purser of de flight attendant wel volgens de voorschriften handelde.

Kleine vertraging
Toen de purser deze vraag niet direct kon beantwoorden, beval Cho hem onmiddellijk van boord te gaan. Omdat de push-back al had plaatsgevonden moest het toestel terugtaxiën naar de gate. De A380 vertrok daarna alsnog naar Zuid-Korea, waar het met een vertraging van ‘slechts’ elf minuten arriveerde.

Korean Air heeft de zaak in onderzoek. De luchtvaartmaatschappij heeft tegen de Korea Times verklaard dat het Cho’s taak is om de servicekwaliteit aan boord te controleren. Maar de Koreaanse autoriteiten willen weten of Cho niet de luchtvaartwetgeving heeft overtreden; ook al is ze een hoge manager, als passagier had Cho niet het recht om een crewlid van boord te zetten. Volgens Korean Air stond de gezagvoerder – de feitelijke baas aan boord - achter de beslissing.

Cho heeft inmiddels haar vertrek als manager voor cabinezaken aangekondigd, maar blijft wel actief bij de luchtvaartmaatschappij. De vader van Heather Cho is Cho Yang-ho, bestuursvoorzitter en Chief Executive van Korean Air.
Damn, dat je als verantwoordelijke strikt bent in hoe de service is ok, maar dit.
Als ik andere bronnen lees kan het ook wel eens serieuze gevolgen hebben voor haar.

Dat verhaal over de gezagvoerder is ook erg doorzichtig.
  woensdag 10 december 2014 @ 02:22:15 #206
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147443338
Ik vind dat ze gelijk had en er een punt van maakte, het is First Class he. Maar dat ze hem direct van boord knikkerde is ook wel weer wat overdreven, vooral ook ten aanzien van de overige passagiers :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147443580
De gezagvoerder heeft flink gas geven om zijn vertraging goed te maken. Verder is dit een typische Aziatische manier van het behandelen van een ondergeschikte. Uiteraard is de gezagvoerder terug getaxied anders had dit gezichtsverlies opgeleverd voor dochter van de bestuursvoorzitter, niet handig voor je eigen carrière. Ze komt vast wel terug op een andere positie binnen het bedrijf,
pi_147448217
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 03:31 schreef Sparqq het volgende:
De gezagvoerder heeft flink gas geven om zijn vertraging goed te maken.
Schijnbaar zijn ze met 20 minuten vertraging vertrokken en dus met 11 minuten vertraging geland.
Piloot heeft dus op een vlucht van zo'n 13.5 - 14 uur dus zo'n 9 minuten ingehaald; valt mee.

Ze vloog mee als passagier en had dus geen enkel recht om een persoon te verplichten uit te stappen (en dus een vliegtuig terug naar de gate te sturen). Alleen de gezagvoerder heeft het gezag voor dergelijke stappen.
Mogelijk gaan er nu dus ook juridische stappen gemaakt worden om haar eventueel te vervolgen.

Dat de gezagvoerder gehoor gaf aan haar tirade (ze schijnt flink geschreeuwd te hebben) kun je ook wel raden waarom. Een van de hoogstgeplaatste personen in je bedrijf en de dochter van de CEO...
  woensdag 10 december 2014 @ 13:43:59 #209
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_147451681
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 11:54 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Dat de gezagvoerder gehoor gaf aan haar tirade (ze schijnt flink geschreeuwd te hebben) kun je ook wel raden waarom. Een van de hoogstgeplaatste personen in je bedrijf en de dochter van de CEO...
En zoals Sparqq al zei; zet dat ook nog eens in de context van de Aziatische cultuur met ondergeschikten, en dan weet je 100% zeker dat zo'n gezagsvoerder het helemaal niet in zijn hoofd haalt om z'n mond open te trekken.

Ik heb te doen met het personeel dat mevrouw daarna van service heeft mogen voorzien. Dan ben je doodsbang om ook maar het kleinste ding fout te doen. :{
  woensdag 10 december 2014 @ 14:26:31 #210
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_147453091
Bizar eigenlijk. Dat je hoge kwaliteit van je maatschappij verwacht lijkt me prima. Maar dat staat haaks aan lopen gillen in je eigen vliegtuig, en een volle A380 laten wachten vanwege je eigen woede aanval. Erg onprofessioneel.
pi_147454313
De eerste A350 zou aanstaande zaterdag worden afgeleverd, aan Qatar. Is nu uitgesteld 'until further notice'. Benieuwd of dit aan Airbusnof Qatar ligt, bij de A380 hadden ze ook al een klein akkefietje onderling.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147455273
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 15:04 schreef Thetallguy het volgende:
De eerste A350 zou aanstaande zaterdag worden afgeleverd, aan Qatar. Is nu uitgesteld 'until further notice'. Benieuwd of dit aan Airbusnof Qatar ligt, bij de A380 hadden ze ook al een klein akkefietje onderling.

  woensdag 10 december 2014 @ 17:07:19 #213
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147458048


Dikke livery van Icelandair zeg :9~
pi_147458307
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 17:07 schreef Sunri5e het volgende:
[ afbeelding ]

Dikke livery van Icelandair zeg :9~
Zeker een dikke livery! Nu wil ik hem nog in het daglicht zien.
"Get busy living, or get busy dying"
  woensdag 10 december 2014 @ 20:07:56 #215
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147463074
quote:
Airbus staakt mogelijk productie A380

Vliegtuigmaker Airbus staakt mogelijk de productie van de A380 nadat het dit jaar niet is gelukt een koper te vinden voor de superjumbo.
De Europese vliegtuigmaker erkende woensdag dat het zich heeft verkeken op de markt voor het toestel. 2014 is het eerste jaar waarin het Airbus niet is gelukt een nieuwe koper te vinden voor de A380.

Het heeft wel een toezegging van een leasemaatschappij voor de aanschaf van twintig vliegtuigen, maar het doorgaan van die order is allerminst zeker. Onlangs annuleerde het Japanse Skymark Airlines een bestelling van zes vliegtuigen, waardoor het orderboek van de A380 flinterdun blijft.

De ontwikkelingskosten van de A380, die ondertussen zeven jaar in productie is, bedroegen circa 25 miljard dollar (circa 20,1 miljard euro). Airbus zal naar verluidt quitte spelen op het toestel in de jaren 2015 tot en met 2017. Voor 2018 en daarna is dat niet zeker. Daarmee dreigt de A380 een kostbare misstap te worden voor het concern.

Keuze

Volgens financieel topman Harald Wilhelm van Airbus staat het concern voor de keuze. Of het stopt met de productie van het vliegtuig, of het gaat op zoek naar een nieuwe zuinigere motor waarmee het toestel levensvatbaarder wordt.

Luchtvaartmaartschappij Emirates is vooralsnog de enige trouwe klant. Dat concern bestelde tot nu toe 140 vliegtuigen. Veel andere maatschappijen kiezen vaak voor een kleinere en zuinigere variant. Die zitten sneller vol en zijn minder afhankelijk van de lengte van een landingsbaan.

Volgens topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM is de A380 een fantastisch toestel. ''Maar wel voor de juiste bestemmingen", zo gaf hij aan. De Frans-Nederlandse maatschappij zou naar verluidt de laatste twee van het dozijn dat is besteld, willen omzetten in een order voor kleinere modellen.

Winstwaarschuwing

Airbus gaf ook een winstwaarschuwing af. De vliegtuigmaker verwacht dat het resultaat in 2016, na groei in het huidige en komende jaar, zal stabiliseren. In 2017 en 2018 zal het pas weer stijgen.

Ook denkt het bedrijf dat het moeilijk wordt geld te genereren omdat het moet investeren, onder meer in een reorganisatie bij de militaire tak van het bedrijf. Daarnaast bleek de overdracht van het eerste toestel van het type A350 XWB aan Qatar Airways, zonder opgaaf van redenen, uitgesteld.

Het aandeel Airbus kelderde woensdag ruim 10 procent op de beurs in Parijs, de sterkste koersdaling voor het concern in jaren.
  woensdag 10 december 2014 @ 20:45:53 #216
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147464488
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 15:04 schreef Thetallguy het volgende:
De eerste A350 zou aanstaande zaterdag worden afgeleverd, aan Qatar. Is nu uitgesteld 'until further notice'. Benieuwd of dit aan Airbusnof Qatar ligt, bij de A380 hadden ze ook al een klein akkefietje onderling.
Bij de A380 zou de reden zijn geweest dat het tapijt niet goed zou zijn en nu bij de A350 zou de reden zijn dat de ruimte tussen de wc-pot en de wc-bril te groot zou zijn.....
  woensdag 10 december 2014 @ 21:06:01 #217
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147465386
Iemand een idee wanneer Arkefly hun planning voor het zomerseizoen vrijgeeft?
pi_147465736
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 21:06 schreef Sunri5e het volgende:
Iemand een idee wanneer Arkefly hun planning voor het zomerseizoen vrijgeeft?
TRV / Vragen over vliegen #35 (e-tickets, inchecken, bagage, etc)
pi_147472338
Vandaag in de geschiedenis:


(HL 5207, zusterschip van de gekaapte NAMC; van HL5208 zijn nagenoeg geen foto's te vinden)

- 11 december 1969: Een NAMC YS-11 (HL-5208) van Korean Airlines voert een vlucht uit van Gangneung Air Base naar Gimpo International Airport bij Seoul. Aan boord bevinden zich 47 passagiers, 2 piloten en 2 stewardessen.

Om 12:25 uur - 10 minuten na vertrek - staat een van de passagiers op en gaat de cockpit in.
Hierop veranderd de NAMC koers en wordt het geëscorteerd door 3 Noord-Koreaanse gevechtsvliegtuigen.
Het land op Sǒndǒk Airfield in Noord-Korea.
Het vliegtuig raakt zwaar beschadigd bij de landing.

Noord-Koreaanse soldaten kwamen aan boord en dwongen de passagiers en crew gordijnen voor de ramen te sluiten en toen ze naar buiten werden geleidt hun ogen te bedekken.
Een van de passagiers zag de kaper buiten het vliegtuig in een zwarte sedan stappen en worden weggereden.
Die nacht gaan 100.000 Zuid-Koreanen de straat op om te protesteren tegen de kaping.
Noord-Korea beweerd dat de 2 piloten naar Noord-Korea waren gevlogen uit protest tegen de politiek van de toenmalige president van Zuid-Korea.

In januari 1970 begonnen de onderhandelingen en op 14 februari (66 dagen na de kaping) werden 39 passagiers overgedragen aan Zuid-Korea in het bekende Joint Security Area bij Panmunjeom.
Maar de 4 crew en 7 overgebleven passagiers zijn nooit uitgeleverd.
Wat hun lot is, is onbekend. Geruchten gaan dat ze zijn ingezet voor propaganda tegen Zuid-Korea.
De moeder van een van de stewardessen mocht haar bezoeken bij de jaarlijkse familiebezoeken.



- 11 december 1978: De Lufthansa heist.

In de vroege ochtend van die maandagmorgen dringen gewapende en gemaskerde leden van de Lucchese maffiafamilie de Lufthansa Cargo Terminal op John F. Kennedy Airport in New York binnen.
Ze gaan ervandoor met $5 miljoen aan cash en $875,000 aan juwelen, het equivalent van respectievelijk $18.1 miljoen en $3.2 miljoen vandaag. Het was destijds de grootste geldoverval in de VS.
De overval werd beraamd door James Burke die - vanwege het zeer grote bedrag - diverse betrokkenen liet vermoorden en die later door Robert de Niro werd gespeeld in Goodfellas (1990)
Begin dit jaar werden 5 maffialeden opgepakt voor hun betrokkenheid bij de overval en de moorden die er daarna volgden.

In 2012 werden er 3600 iPad Mini's gestolen ter waarde van zo'n $1.9 miljoen uit dezelfde cargo terminal.


(Stoel 26K zat aan deze kant vlak voor deur #3)

- 11 december 1994:: Aan boord van Philippine Airlines vlucht 434 van Ninoy Airport naar Mactan-Cebu Airport - uitgevoerd door een Boeing 747-283B (EI-BWF) - loopt Ramzi Yousef het toilet in.
Hier stelt hij een bom samen van spullen die hij onder andere in zijn schoenzool heeft verstopt.
Hij plaatst deze onder stoel 26K.

In Cebu stapt hij uit en de 747 vertrekt met 38 minuten vertraging naar Tokyo Narita Airport.
4 uur nadat Yousef de bom had geplaatst ontploft deze; het blaast een gat in de cabinevloer en beschadigd enkele kabels voor de besturing.
Een 24-jarige Japanse man die op stoel 26K zat overlijdt niet veel later; cabin crew deed nog alsof hij leefde om niet meer paniek te veroorzaken.



De crew wist echter de 747 te besturen door de motoren meer of minder gas te laten geven en wisten de Boeing uiteindelijk een uur na de ontploffing veilig op Naha Airport te landen.
De overige 272 passagiers en 20 crew konden het vliegtuig verlaten, 10 passagiers (voor en achter stoel 26K) raakten gewond.

Later zou blijken dat het lichaam van de passagier veel van de ontploffing had opgevangen waardoor de romp niet beschadigd raakte. Bovendien zat op deze 747 (die Philippine Airlines had overgenomen van Scandinavian Airlines) stoel 26K 2 rijen voor de center fuel tank zat en niet zoals gedacht er boven.
Ramzi Yousef werd in februari 1995 in Pakistan opgepakt. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de aanslagen op het WTC in 1993.
De aanslag op de 747 was eigenlijk niet meer dan een test voor het Bojinka plot; het vermoorden van Paus Johannes Paulus II, soortelijke aanslagen op 11 vluchten vanuit Azië naar de VS en het crashen van een met explosieven geladen vliegtuig in het hoofdkwartier van de CIA in Virginia.

De 747 vloog nog zo'n 13 jaar rond voor verschillende maatschappijen als vrachtvliegtuig voordat het eind 2007 op Châteauroux Airport in Frankrijk werd opgeslagen.



- 11 december 2009: De eerste vlucht van de Airbus A400M Atlas vanaf Seville Airport in Spanje:

pi_147486593
Heads up:

Tweede Dreamliner Arkefly vrijdag rond 10.00 uur op Schiphol
quote:
SCHIPHOL - Arkefly's tweede Boeing 787-8 Dreamliner landt vrijdagmorgen rond 10.00 uur op Schiphol. Dat bevestigt de luchtvaartmaatschappij aan Luchtvaartnieuws.nl. Het toestel met de registratie PH-TFL wordt door de Arkefly-bemanning overgevlogen vanuit North Charleston in South Carolina. Het is nog niet bekend op welke baan het nieuwe toestel gaat landen.

Arkefly is de eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij die met de Boeing 787 vliegt. De eerste Dreamliner landde 5 juni op Schiphol. De derde en laatste Dreamliner voor Arkefly arriveert naar verwachting in maart 2015. Eind 2015 zal ook KLM haar eerste exemplaar ontvangen.

De Boeing 787’s vervangen bij Arke de Boeing 767. De nieuwe toestellen worden voornamelijk ingezet op vluchten tussen Schiphol en de ABC-eilanden.

Luchtvaartnieuws.nl doet vrijdagochtend samen met RTV Noord-Holland verslag van de aankomst van de tweede Arkefly-Dreamliner op Schiphol.
PH-TFL eind november in Charleston:

  Moderator donderdag 11 december 2014 @ 19:39:22 #221
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147491926
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 17:07 schreef Sunri5e het volgende:
[ afbeelding ]

Dikke livery van Icelandair zeg :9~
757 of vliegt Icelandair daar niet meer mee?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 11 december 2014 @ 19:43:59 #222
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147492152
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2014 19:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]

757 of vliegt Icelandair daar niet meer mee?
Ja. De 757 is zelfs het enige type waar Icelandair mee vliegt
  donderdag 11 december 2014 @ 20:13:19 #223
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147493256
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2014 19:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]

757 of vliegt Icelandair daar niet meer mee?
Ze hebben volgens mij alleen maar 757's in dienst.
pi_147500814
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
Geen filmliefhebbers in de zaal? Vond persoonlijk dat verhaal van Korean Airlines helemaal intrigerend...

En hebben we deze al gezien? De PR van KLM is echt _O_
pi_147503604
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 23:11 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Geen filmliefhebbers in de zaal? Vond persoonlijk dat verhaal van Korean Airlines helemaal intrigerend...
Filmliefhebbers? Heb ik niet opgelet?

Korean Airlines uit jouw post was best intrigerend ja. Noord-Korea blijft een rare en zeer lastige buur. Ben toevallig dit zomer nog in het gebied tussen Noord- en Zuid-Korea geweest (helaas niet naar Panmunjeom), voelt extreem raar aan.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_147508593
Misschien is het ook leuk om een andere kant van de luchtvaart te benoemen; ik was laatst op bezoek in het KLM Operations Control Center. Erg leuk om eens te zien als #avgeek

pi_147508663
vandaag naar NL:
  vrijdag 12 december 2014 @ 11:11:11 #228
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_147508810
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 23:11 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Geen filmliefhebbers in de zaal? Vond persoonlijk dat verhaal van Korean Airlines helemaal intrigerend...

En hebben we deze al gezien? De PR van KLM is echt _O_
Gelukkig wel NY Pizza die je pizza komt bezorgen :D
pi_147510135
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 00:26 schreef LintuxCx het volgende:
Filmliefhebbers? Heb ik niet opgelet?
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
- 11 december 1978: De Lufthansa heist.

(...)
De overval werd beraamd door James Burke die - vanwege het zeer grote bedrag - diverse betrokkenen liet vermoorden en die later door Robert de Niro werd gespeeld in Goodfellas (1990)
;) :P
quote:
Korean Airlines uit jouw post was best intrigerend ja. Noord-Korea blijft een rare en zeer lastige buur. Ben toevallig dit zomer nog in het gebied tussen Noord- en Zuid-Korea geweest (helaas niet naar Panmunjeom), voelt extreem raar aan.
Lijkt me erg interessant om daar te kijken.
En dat verhaal is gewoon bizar als je erover nadenkt...
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 11:00 schreef var.fok het volgende:
Misschien is het ook leuk om een andere kant van de luchtvaart te benoemen; ik was laatst op bezoek in het KLM Operations Control Center. Erg leuk om eens te zien als #avgeek

[ afbeelding ]
Zeker. :Y
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 11:03 schreef var.fok het volgende:
vandaag naar NL:
[ afbeelding ]
4 minuten nadat je jij dit gepost had kwam hij aan op de Polderbaan. :P

En in other news; Emirates gaat bij een aantal A380's de First Class verwijderen en deze uitvoeren als Business/Economy-only. Deze kunnen dan ingezet worden op routes waar First Class niet nodig is. Te denken valt aan India; op deze route vliegen veel Indiase werknemers die in de Emiraten werken.
Gok dat deze kist ook wel op Amsterdam ingezet kan worden; vraag naar First Class lijkt me nou niet erg groot hier.
Volgend jaar moeten 4 nieuwe toestellen al in deze nieuwe configuratie geleverd worden.

Ben benieuwd of de Business door gaan trekken naar voren of dat ze een kleine economy-cabin boven gaan installeren.

Tevens beramen zij zich op een 'Bedroom concept'; overduidelijk een reactie op de "The Residence" van Etihad op hun A380 toestellen.
Jort Kelder liet die Residence gisteren ook nog even zien in Hoe heurt het eigenlijk?; hij was op bezoek in de Emiraten.



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 12-12-2014 12:12:41 ]
pi_147520178
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 17:07 schreef Sunri5e het volgende:
[ afbeelding ]

Dikke livery van Icelandair zeg :9~
Lelijk zeg, net een kermis.

Dacht dat in ze de luchtvaart toch wel meer wat elegant waren.
pi_147521394
Welkom op zeiknat Schiphol :P





Wel goed geregeld dat deze pal naast de andere 787 kwam te staan. :P
En uiteraard was RTV Noord Holland weer van de partij om beelden te maken op Schiphol (en live-stream) van het slechte weer:



[ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 12-12-2014 21:11:52 ]
pi_147524443
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 20:45 schreef OEM het volgende:

[..]

Bij de A380 zou de reden zijn geweest dat het tapijt niet goed zou zijn en nu bij de A350 zou de reden zijn dat de ruimte tussen de wc-pot en de wc-bril te groot zou zijn.....
De nieuwe wc-brillen zijn besteld en wanneer deze binnen zijn kunnen ze worden gemonteerd. 22 december moet dan alsnog de overdracht aan Qatar gedaan kunnen worden. 15 januari de eerste Doha - Frankfurt vlucht.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  vrijdag 12 december 2014 @ 20:24:17 #233
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_147525226
Zou er nog een A380 verkocht gaan worden nu Airbus er al min of meer zelf de stekker uit trekt?
Wie dit leest is gek
pi_147538586
Nou, ik heb gisteren GA89 LGW→AMS gedaan. Toch grappig, zo'n kort eindje in zo'n groot vliegtuig. Cattle Class zat ook nog behoorlijk vol moet ik zeggen, dus misschien houden ze die vlucht nog wel even aan!

Uiteindelijk is de vlucht met een uur vertraging vertrokken, nog nét voordat dit begon:

http://www.nytimes.com/20(...)ts-flights.html?_r=0

Londen luchtruim een groot deel van de middag gesloten, en de chaos zal nog het hele weekend "doorgalmen". Lastig om hier veel duidelijke info over te vinden trouwens. Nergens een forum vol IR-piloten die er gezellig over speculeren. :+
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zaterdag 13 december 2014 @ 14:10:38 #235
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147541539
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 december 2014 20:24 schreef Nieuwschierig het volgende:
Zou er nog een A380 verkocht gaan worden nu Airbus er al min of meer zelf de stekker uit trekt?
Dat is ontkracht. Ze zijn juist aan het kijken of ze zuinigere motoren kunnen ontwikkelen voor de A380.
  zaterdag 13 december 2014 @ 14:13:00 #236
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147541607
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 17:30 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Lelijk zeg, net een kermis.

Dacht dat in ze de luchtvaart toch wel meer wat elegant waren.
Smaken verschillen :)
  zaterdag 13 december 2014 @ 15:03:22 #237
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147542486
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 11:25 schreef LintuxCx het volgende:
Nou, ik heb gisteren GA89 LGW→AMS gedaan. Toch grappig, zo'n kort eindje in zo'n groot vliegtuig. Cattle Class zat ook nog behoorlijk vol moet ik zeggen, dus misschien houden ze die vlucht nog wel even aan!

Uiteindelijk is de vlucht met een uur vertraging vertrokken, nog nét voordat dit begon:

http://www.nytimes.com/20(...)ts-flights.html?_r=0

Londen luchtruim een groot deel van de middag gesloten, en de chaos zal nog het hele weekend "doorgalmen". Lastig om hier veel duidelijke info over te vinden trouwens. Nergens een forum vol IR-piloten die er gezellig over speculeren. :+
Mijn egoistische ik roept: "Alles best, als wij woensdagochtend maar gewoon kunnen landen, de overstap halen én ook in Brussel alle stakingsproblemen zijn opgelost" -O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_147542838
Even met vijf A350 prototypes in formatie vliegen: http://www.chonday.com/Videos/fivebujawe2
  Moderator zaterdag 13 december 2014 @ 18:37:00 #239
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147547389
Vanavond moet ik naar Schiphol om mijn ouders op te halen. Ze komen vanaf Kaapverdië, Arke OR440.

Maar volgens de Schiphol app landt deze om 22:40. Op de papieren van t reisbureau staat 0:05 Gebeurt het vaker dat een vlucht anderhalf uur eerder is?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_147548273
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 18:37 schreef derLudolf het volgende:
Vanavond moet ik naar Schiphol om mijn ouders op te halen. Ze komen vanaf Kaapverdië, Arke OR440.

Maar volgens de Schiphol app landt deze om 22:40. Op de papieren van t reisbureau staat 0:05 Gebeurt het vaker dat een vlucht anderhalf uur eerder is?
Lijkt er dan op dat de tussenstop geschrapt is en dat ze hem in 1x vanuit Kaapverdie naar Amsterdam vliegen. Kan zo zijn als de bezetting laag genoeg is. Is dat niet zo stoppen ze in Faro voor een tankbeurt en dit kan al gauw anderhalf uur schelen. Misschien dat de reisbureau papieren incl. stop zijn en de Schiphol app de actuele tijd weergeeft ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  Moderator zaterdag 13 december 2014 @ 19:16:54 #241
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147548608
Aha dankje. Vanwaar de wijsheid dat hij normaal via Faro gaat??
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 13 december 2014 @ 20:02:28 #242
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_147549822


1e directe vlucht vanaf Belgrado in de afgelopen 25 jaar is vanmiddag geland op Zagreb. Bijzonder moment.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_147550115
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 19:16 schreef derLudolf het volgende:
Aha dankje. Vanwaar de wijsheid dat hij normaal via Faro gaat??
Faro wordt normaliter door Arke en transavia.com gebruikt als tussenstop van/naar Kaapverdie, Gambia etc :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  Moderator zaterdag 13 december 2014 @ 20:14:28 #244
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147550195
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2014 20:12 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Faro wordt normaliter door Arke en transavia.com gebruikt als tussenstop van/naar Kaapverdie, Gambia etc :)
Aha, met zo'n vlucht zit je ook wel aan de max van een 737 denk ik?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_147558337
Vandaag in de geschiedenis:


(Voor de "vlucht")

- 14 december 1903: Na het winnen van een toss maakt Wilbur Wright een poging tot een vlucht; deze duurt echter maar 3 seconden en er was weinige controle; de Wright Flyer komt snel in een stall terecht en komt weer terecht op het strand van het huidige Kill Devil Hills, North Carolina. Dit dorp bestond toen nog niet en de meest naburige dorp was Kitty Hawk.

3 dagen later zou zijn broer Orville geschiedenis schrijven...


(Schade opnemen na de "vlucht")
pi_147580091



Vandaag heeft Schiphol de 6e 787 ontvangen: 5Y-KZD van Kenya Airways uit Nairobi is uitgeweken naar Schiphol vanwege mist in Parijs.
Het zou vandaag nog weer vertrekken naar Parijs maar deze vlucht is geannuleerd.
De 787 zal morgen rond 12:00 uur weer vertrekken naar Nairobi.

Ook zal OO-JDL van Jetairfly weer haar opwachting maken op Schiphol vanwege de stakingen in België en hiermee dus de 7e 787 op AMS worden.
Zal rond 07:50 uur aankomen uit de Dominicaanse Republiek en zal rond 12:35 uur vertrekken naar Cancun.

Ook bracht TF-FIU - de Icelandair 757 met Aurora livery een bezoek aan Schiphol:



[ Bericht 14% gewijzigd door Iemand91 op 14-12-2014 23:44:05 ]
pi_147590532
Vandaag in de geschiedenis:



- 15 december 1989: KLM vlucht 867 is onderweg van Amsterdam naar Narita International Airport.
Het zal een tussenstop maken in Anchorage, Alaska. Aan boord bevinden zicht 231 passagiers en 14 crew.
De vlucht wordt uitgevoerd door een van KLM's nieuwste aanwinsten; de gloednieuwe Boeing 747-406M PH-BFC
"City of Calgary". Deze 747 vloog op 30 juni dat jaar voor het eerst en was pas enkele weken eerder op 1 september aan KLM geleverd. Het was de 3e 747 die KLM dat jaar ontving van het nieuwe -400 type; -BFA en -BFB werden in maart en juni aan KLM geleverd.
PH-BFC was hiermee de 19e 747 in dienst voor KLM; KLM had op dat moment nog een drietal -300's en 13 -200's in service.

Zo'n 120 kilometer van Anchorage toen het toestel op 7600 meter hoogte vloog en daalde voor de landing in Anchorage zag de crew een donkere wolk voor zich. Eenmaal in de 'wolk' had men al snel door dat het een aswolk was; de cockpit en cabine vulden zich met rook.
Hierop probeerde de crew de 747 te laten klimmen maar zo'n 10-15 seconden nadat het de wolk was ingevlogen vielen alle 4 motoren uit.
De 747 begon snel te dalen en dook in 8 minuten naar 4000 meter hoogte, hier kon de crew na 6-7 pogingen de linker-motoren weer aan de gang krijgen.
Nu kon de crew de 747 weer onder controle krijgen en nog zo'n 600 meter lager kreeg men de rechtermotoren ook weer aan de praat.
Niet veel later kon men om 12:25 uur de 747 veilig op de luchthaven van Anchorage op de grond zetten.

De schade aan het hagelnieuwe vliegtuig was enorm; een groot deel van de neus, electronica, avionics en alle motoren moesten worden vervangen.
Totale schade was zo'n $80 miljoen.

De aswolk was het gevolg van de uitbarstingen van Mount Redoubt de dag ervoor; op 15 december volgden nog 2 uitbarstingen.
Vlucht 867 van KLM gaat nu van Amsterdam naar Kansai en wordt uitgevoerd door de Boeing 777.
PH-BFC is momenteel een van de 747's met de meest aantal vlieguren en cycles wereldwijd en staat gepland om begin december 2015 als 2e 747 uit de KLM-vloot genomen te worden.



De ernst van de situatie is duidelijk te horen op onderstaand geluidsfragment:

- 15 december 2009: De eerste vlucht van de Boeing 787.
N787BA, een 787-881 vertrekt om 10:27 uur vanaf Paine Field en landt 3 uur later op Boeing Field.
De testvlucht werd verkort naar 3 uur vanwege het slechte weer.




N787BA werd 2 jaar later in Palmdale, Californië neergezet.
De 787 was voor All Nippon Airways bedoelt maar deze nam de kist niet op in hun vloot.
De kist zal aan een museum gedoneerd worden; welke is nog niet officieel bekend, maar het gerucht gaat dat het naar het Smithsonian Museum in Washington, DC zal gaan.
  PR/Manusje van alles maandag 15 december 2014 @ 00:48:21 #248
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_147591788
Bizar om te horen. Dat het gewoon letterlijk in een paar seconden compleet om kan slaan. :o
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_147595356
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 18:13 schreef Iemand91 het volgende:
Welkom op zeiknat Schiphol :P

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Wel goed geregeld dat deze pal naast de andere 787 kwam te staan. :P
En uiteraard was RTV Noord Holland weer van de partij om beelden te maken op Schiphol (en live-stream) van het slechte weer:

Ik reed gisteravond langs Schiphol en toen stonden ze gebroederlijk naast elkaar opgesteld op die opstelplaats net na de Schipholtunnel, wat is dat platform J of Y ofzo?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_147596001
quote:
2s.gif Op maandag 15 december 2014 10:19 schreef Karstman het volgende:
Ik reed gisteravond langs Schiphol en toen stonden ze gebroederlijk naast elkaar opgesteld op die opstelplaats net na de Schipholtunnel, wat is dat platform J of Y ofzo?
Dit is G-Buffer, dit is J-Buffer en dit is Y-buffer.
pi_147596504
Y dus, ze stonden met de staart naar de weg en op J staan ze altijd met de neus naar de weg.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_147611756
Geen idee of het wat is, maar ik noem het maar even:

Vanavond om 21:00 uur op BBC4: High Flyers: How Britain Took to the Air



quote:
Documentary which tells the story of the golden age of British aviation and of how the original 'jet set' shaped air travel for generations to come. In Britain in the 1920s and '30s a revolution took place that would change forever our perspective on the world. While the country was in the grip of recession, dashing pilots and daring socialites took to the air, pushed back boundaries and forged new links across the globe. The era of commercial air travel was born.
EDIT #2: en een multicopter boven Mexico City International Airport (met toestemming!).
Maar 'ns mijn eigen hexacopter uit de mottenballen halen? O-)



[ Bericht 19% gewijzigd door Iemand91 op 15-12-2014 20:52:44 ]
pi_147622997
Was een erg leuke docu. Dacht dat ik laatst ook al zoiets op de BBC heb gezien, misschien andere aflevering uit dezelfde serie.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_147623557
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:

[ afbeelding ]

- 15 december 1989: KLM vlucht 867 is onderweg van Amsterdam naar Narita International Airport.
Het zal een tussenstop maken in Anchorage, Alaska. Aan boord bevinden zicht 231 passagiers en 14 crew.
De vlucht wordt uitgevoerd door een van KLM's nieuwste aanwinsten; de gloednieuwe Boeing 747-406M PH-BFC
"City of Calgary". Deze 747 vloog op 30 juni dat jaar voor het eerst en was pas enkele weken eerder op 1 september aan KLM geleverd. Het was de 3e 747 die KLM dat jaar ontving van het nieuwe -400 type; -BFA en -BFB werden in maart en juni aan KLM geleverd.
PH-BFC was hiermee de 19e 747 in dienst voor KLM; KLM had op dat moment nog een drietal -300's en 13 -200's in service.

Zo'n 120 kilometer van Anchorage toen het toestel op 7600 meter hoogte vloog en daalde voor de landing in Anchorage zag de crew een donkere wolk voor zich. Eenmaal in de 'wolk' had men al snel door dat het een aswolk was; de cockpit en cabine vulden zich met rook.
Hierop probeerde de crew de 747 te laten klimmen maar zo'n 10-15 seconden nadat het de wolk was ingevlogen vielen alle 4 motoren uit.
De 747 begon snel te dalen en dook in 8 minuten naar 4000 meter hoogte, hier kon de crew na 6-7 pogingen de linker-motoren weer aan de gang krijgen.
Nu kon de crew de 747 weer onder controle krijgen en nog zo'n 600 meter lager kreeg men de rechtermotoren ook weer aan de praat.
Niet veel later kon men om 12:25 uur de 747 veilig op de luchthaven van Anchorage op de grond zetten.

De schade aan het hagelnieuwe vliegtuig was enorm; een groot deel van de neus, electronica, avionics en alle motoren moesten worden vervangen.
Totale schade was zo'n $80 miljoen.

De aswolk was het gevolg van de uitbarstingen van Mount Redoubt de dag ervoor; op 15 december volgden nog 2 uitbarstingen.
Vlucht 867 van KLM gaat nu van Amsterdam naar Kansai en wordt uitgevoerd door de Boeing 777.
PH-BFC is momenteel een van de 747's met de meest aantal vlieguren en cycles wereldwijd en staat gepland om begin december 2015 als 2e 747 uit de KLM-vloot genomen te worden.

[ afbeelding ]

De ernst van de situatie is duidelijk te horen op onderstaand geluidsfragment:

- 15 december 2009: De eerste vlucht van de Boeing 787.
N787BA, een 787-881 vertrekt om 10:27 uur vanaf Paine Field en landt 3 uur later op Boeing Field.
De testvlucht werd verkort naar 3 uur vanwege het slechte weer.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

N787BA werd 2 jaar later in Palmdale, Californië neergezet.
De 787 was voor All Nippon Airways bedoelt maar deze nam de kist niet op in hun vloot.
De kist zal aan een museum gedoneerd worden; welke is nog niet officieel bekend, maar het gerucht gaat dat het naar het Smithsonian Museum in Washington, DC zal gaan.
ik ben al zo lang naar foto's aan net zoeken van dit KLM incident! Heb je nog meer? Waar heb je ze gevonden als ik mag vragen? Kon nooit iets vinden in de accident-databases..
pi_147623728
Vandaag in de geschiedenis: De 1960 New York mid-air collision.


(De TWA Constellation; van de United DC-8 zijn zo geen foto's te vinden)

- 16 december 1960: TWA vlucht 266 vertrekt om 09:00 uur vanaf Port Columbus Airport in Ohio op weg naar New York-LaGuardia. Deze vlucht word uitgevoerd door een Lockheed L-1049 Super Constellation (N6907C, "Star of Sicily").
Aan boord bevinden zich 39 passagiers en 5 crew.

Rond dezelfde tijd vertrekt vlucht 826 van United Airlines vanaf Chicago O'Hare naar Idlewild Airport (het huidige JFK). Deze vlucht word uitgevoerd door een Douglas DC-8-11 (N8013U "Mainliner Will Rogers").
Aan boord bevinden zich 77 passagiers en 7 crew.

Bij het naderen van Idlewild draagt ATC de United DC-8 bij een holding point te wachten maar de kist schiet door.
Iets na half elf in de ochtend kruisen op 1600 meter hoogte de vliegpaden elkaar en boven Staten Island scheurt motor #4 van de DC-8 de cabine van de Constellation open. De Constellation valt in 3 stukken uiteen en crasht in de Noord-Westelijke hoek van het militaire Miller Field.




De DC-8 blijft nog 13.5 kilometer doorvliegen (er is geen bewijs gevonden dat de crew de DC-8 nog onder controle had) voordat het in een woonwijk in Brooklyn neerstort.
Hier zet het 6 Brownstones, kerkgebouw, uitvaartcentrum, wasserette en een delicatessenzaak in brand.
Hierbij komen nog eens 5 personen op de grond om het leven, waaronder 2 mannen die op de stoep kerstbomen verkopen.






De 11-jarige Stephen Baltz (inzittende van de United DC-8) is de enige overlevende van de crash. Buurbewoners rollen hem door de sneeuw om zijn brandende kleding te doven. In het ziekenhuis kan hij zijn verhaal nog doen; maar hij overlijdt de volgende dag aan een longontsteking; zijn longen waren grotendeels verbrand door de brandende kerosine. Dit was echter niet bekend bij het ziekenhuispersoneel.

Het was de dodelijkste crash van dat moment en volgde hiermee de luchtbotsing van 1956 boven de Grand Canyon op die plaats vond met het zusterschip van de TWA Constellation en een United DC-7 (zie mijn eerdere geschiedenispost)
Het was de eerste dodelijke crash met een passagiers straalvliegtuig in de VS en de eerste crash waar sluitend bewijsmateriaal uit de flight recorders werd gehaald.
De crashsite in Brooklyn is vandaag nog steeds te herkennen aan de enkele nieuwere gebouwen.

Edmund Hillary (de man die samen met Tenzing Norgay 7 jaar eerder als eersten de top van Mount Everest bereikten) zou ook op de vlucht moeten zitten; maar hij was te laat voor de vlucht.
19 jaar later zou hij weer een dodelijke crash mislopen wanneer hij wegens andere verplichtingen niet als gids kan dienen op de gedoemde vlucht 901 van Air New Zealand boven Antarctica: (zie mijn eerdere geschiedenispost)
pi_147623853
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 23:55 schreef kleineik het volgende:
ik ben al zo lang naar foto's aan net zoeken van dit KLM incident! Heb je nog meer? Waar heb je ze gevonden als ik mag vragen? Kon nooit iets vinden in de accident-databases..
Ik was er ook benieuwd naar en kan ook weinig vinden. Dit is gewoon resultaat van zoeken op Google afbeeldingen.
"PH-BFC 1989" geeft al resultaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 16-12-2014 12:30:56 ]
  dinsdag 16 december 2014 @ 07:26:41 #257
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147627788
quote:
Plundering KLM dreigt

PARIJS -
„De Air France KLM Groep gaat de KLM-kas plunderen om de verliezen van Air France af te dekken”, waarschuwen bronnen binnen de vliegmaatschappij.

De klokkenluiders willen gezien de gevoeligheid van deze kwestie vooralsnog anoniem blijven, maar zijn bekend bij De Telegraaf. Naar verluidt moeten voor de kerst spijkers met koppen worden geslagen.
„Er zijn vergaande plannen om het financiële beheer grotendeels in Parijs te concentreren, waardoor KLM een belangrijk deel van haar zeggenschap over verdiensten en investeringen kwijt dreigt te raken aan de holding”, stellen ze vast.
Goh wie had dat nieuw gedacht? Einde KLM?
pi_147631841
Opzouten met die domme Fransen. Piloten die gestaakt hebben gewoon korten op loon om de verliezen van de staking enigszins te compenseren. Dit soort ego figuren wil je toch niet binnen je bedrijf hebben?!
  dinsdag 16 december 2014 @ 12:07:25 #259
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147632424
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 11:41 schreef El_Grando101 het volgende:
Opzouten met die domme Fransen. Piloten die gestaakt hebben gewoon korten op loon om de verliezen van de staking enigszins te compenseren. Dit soort ego figuren wil je toch niet binnen je bedrijf hebben?!
Dat hele Air France is totaal naar de kloten en ze gaan KLM gewoon meetrekken in het failliesement.
  dinsdag 16 december 2014 @ 15:04:51 #260
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147638101
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 12:07 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Dat hele Air France is totaal naar de kloten en ze gaan KLM gewoon meetrekken in het failliesement.
Ach, zolang Leo van Wijk er maar warmpjes bijzit toch?

Maar goed, liever dat de boel failliet gaat (+ doorstart van het gezonde gedeelte) dan dat we over 10 jaar alleen maar Air France kisten op Schiphol zien staan.
pi_147640451
Misschien is het beste nogwel voor KLM als ze verkocht worden omdat de Fransen keihard cash nodig hebben. Misschien wil Delta wel?
pi_147640753
Het was toch een fusie, geen overname? Ik vraag me af hoeveel AirFrance er dan aan heeft om te splitsen.

KLM op zichzelf behaalt nog positieve resultaten. Het is dus te hopen dat AirFrance ze niet de ondergang mee inneemt, mocht het ooit zo ver komen.
pi_147642087
1) Ten eerste, het is de Telegraaf; dus ik neem het met een flinke korrel zout.

2) Ik heb eens de opmerking gehoord dat AF/KLM hun winsten naar NL schuift en de verliezen naar Frankrijk. Dit vanwege de lagere belastingen in NL. Geen idee of het klopt, maar het is een idee.

3) KLM kan niet zonder AF en AF kan niet zonder KLM. Het ging ook helemaal niet goed met KLM voor de fusie.
KLM is na de fusie flink beter geworden. Zelfs al zou je KLM gaan loskoppelen van AF (wat haast onmogelijk is) en zou KLM in haar eentje verder gaan; dan zal het rap achteruit gaan met KLM.
Dan moeten er nieuwe afspraken/code-shares etc. etc. worden gemaakt. Want AF krijg nu passagiers aangeleverd van/aan KLM en vice versa.

4) Voor mogelijke fusiepartners rond 2003 waren geloof ik ook (o.a.?) BA en Lufthansa geïnteresseerd.
Hoe het precies zit met LH weet ik niet; maar als het BA was geworden had je geloof ik al lang geen KLM kleuren meer gezien.

5) Met een meerdere legacy carriers (KLM, AF, LH, BA enz.) in een vrij klein gebied (EU) die op een globale markt 'vecht' tegen de opkomst van de ME3 carriers is het ook maar de vraag of er markt is voor zoveel legacy carriers in Europa.
Je zoekt op internet de laagste prijzen (want dat is het enige dat telt tegenwoordig, gevolgd door vliegtijden), hopt zo met de auto/trein/vliegtuig naar London, Parijs, Frankfurt en neemt dat vliegtuig. Geldt ook andersom naar Amsterdam (denk aan de Frankfurt - AMS en Antwerpen/Brussel - AMS) routes met KLM.

Dat het niet netjes gaat binnen de AF/KLM-groep is een ding wat zeker is, maar enige nuance is wel nodig lijkt me...
  dinsdag 16 december 2014 @ 17:08:38 #264
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147642199
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:
1) Ten eerste, het is de Telegraaf; dus ik neem het met een flinke korrel zout.

2) Ik heb eens de opmerking gehoord dat AF/KLM hun winsten naar NL schuift en de verliezen naar Frankrijk. Dit vanwege de lagere belastingen in NL. Geen idee of het klopt, maar het is een idee.

3) KLM kan niet zonder AF en AF kan niet zonder KLM. Het ging ook helemaal niet goed met KLM voor de fusie.
KLM is na de fusie flink beter geworden. Zelfs al zou je KLM gaan loskoppelen van AF (wat haast onmogelijk is) en zou KLM in haar eentje verder gaan; dan zal het rap achteruit gaan met KLM.
Dan moeten er nieuwe afspraken/code-shares etc. etc. worden gemaakt. Want AF krijg nu passagiers aangeleverd van/aan KLM en vice versa.

4) Voor mogelijke fusiepartners rond 2003 waren geloof ik ook (o.a.?) BA en Lufthansa geïnteresseerd.
Hoe het precies zit met LH weet ik niet; maar als het BA was geworden had je geloof ik al lang geen KLM kleuren meer gezien.

Dat het niet netjes gaat binnen de AF/KLM-groep is een ding wat zeker is, maar enige nuance is wel nodig lijkt me...
Het is niet de telegraaf. Ja die hebben het overgenomen maar er zijn genoeg mensen uit de luchtvaart wereld die hetzelfde roepen.
pi_147642462
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:
2) Ik heb eens de opmerking gehoord dat AF/KLM hun winsten naar NL schuift en de verliezen naar Frankrijk. Dit vanwege de lagere belastingen in NL. Geen idee of het klopt, maar het is een idee.
Dit kan een mogelijke verklaring zijn. Dit zullen ze nooit in de media gaan bevestigen, want dan is de wereld te klein.
  dinsdag 16 december 2014 @ 18:07:38 #266
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147643936
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:
4) Voor mogelijke fusiepartners rond 2003 waren geloof ik ook (o.a.?) BA en Lufthansa geïnteresseerd.
Hoe het precies zit met LH weet ik niet; maar als het BA was geworden had je geloof ik al lang geen KLM kleuren meer gezien.
BA wilde KLM idd recht-toe-recht-aan overnemen (BA zal zeggen dat KL te veel wilde).

Leo van Wijk ontkent dat er met LH gepraat is, Peter Hartman zegt echter van wel (volgens de geruchten).

Verder heeft KL nog geprobeerd met Alitalia te fuseren, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan. Dat geintje heeft KLM wel 275 miljoen euro aan compensatie voor Alitalia gekost (zeg Leo, waarom ben je toen niet opgestapt?)

[ Bericht 0% gewijzigd door OEM op 16-12-2014 18:14:45 ]
pi_147659119
Vandaag in de geschiedenis: (post op de valreep afgekregen :@ )

- 17 december 1903:
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
(...)
3 dagen later zou zijn broer Orville geschiedenis schrijven...
Aldus:


(Orville ligt in de Flyer, Wilbur rent mee om de vleugel te stabiliseren)

Orville Wright maakt om 10:35 uur op hetzelfde strand de eerste gecontroleerde, gemotoriseerde vlucht.
Met een snelheid van 10.9 km/h maakt hij een vlucht van 12 seconden en legt hij 37 meter af.
Hierna volgde Wilbur met een vlucht van 53 meter en hierna volgde Orville nog een keer met een afstand van 61 meter. Orville's vlucht was de laatste; bij de landing raakte de Wright Flyer I licht beschadigd maar toen ze de Flyer terug wilden brengen pakte de wind de Flyer en raakte deze zwaar beschadigd.
De Wright Flyer I zou nooit meer vliegen.

Hoe uniek dit ook was; veel ophef was er toen niet op de vluchten.
Jaren later repareerde Orville de Flyer en sindsdien heeft het in musea gestaan.
Sinds 1948 staat het in het Smithsonian Institution in Washington D.C.



- 17 december 1973:
Om 13:10 uur rennen tussen de 6 en 10 Palestijnse terroristen gewapend met automatische geweren en handgranaten de terminal van het vliegveld van Rome binnen.
Hier openen zij het vuur en doden 2 personen.

Op dat moment stond vlucht 110 van Pan Am op het punt van vertrekken.
De Boeing 707-321B (N407PA "Clipper Celestial") zou naar Teheran vliegen met een stop in Beiroet.
De crew kon de mensen in de terminal zien rennen en wegduiken; hierop droeg via de intercom iedereen in de cabine zich op de grond te zakken en verbergen..

De terroristen kwamen over het platform naar de 707 gerend en gooiden 2-5 granaten via de openstaande deuren naar binnen. Hierop kwam de cabine vol te staan met dikke, giftige rook. Stewardessen wisten nog aan een kant een nooduitgang boven de vleugel te openen; aan de andere kant stonden de terroristen.
147 inzittenden konden uit de 707 ontsnappen, maar 30 overleden in het vliegtuig.



(De Lufthansa 737 op de voorgrond)

5 andere terroristen namen 8 Italiaanse toeristen, 2 Lufthansa grondpersoneel een wachtende
Boeing 737-130 (D-ABEY ") in. Een Italiaanse douaneofficier werd doodgeschoten toen hij weigerde.
Samen met de aanwezige 2-koppige cockpitcrew en 2 cabincrew werd de 737 naar Athene gevlogen.
Na 16 uur van onderhandelingen (ze eisten de vrijlating van 2 terroristen die vastzaten voor een eerdere aanval op de luchthaven van Athene) en nadat ze een gewonde passagier vrijlieten en een gedode passagier op het platform hadden gedumpt vlogen ze naar Beiroet.

Deze weigerde en blokkeerde de landingsbaan. Ook Cyprus weigerde de landing waarop de 737 naar Damascus in Syrië vloog. Hier werd voedsel en brandstof geleverd en vertrok de kist na 2-3 uur.
De 737 landt uiteindelijk in Koeweit. Na een uur onderhandelingen worden alle gijzelaars vrijgelaten.

De gijzelnemers zijn heen en weer gegaan maar werden in 1974 vrijgelaten na onderhandelingen tijdens de kaping van vlucht 870 van British Airways op 21 november. Wat hierna met hen is gebeurd is onbekend.

- 17 december 1994: De laatste passagiersvlucht van de McDonnell Douglas DC-10 bij KLM.



(Chopin voor vertrek op Bonaire)

De 22 jaar oude PH-DTC "Frederic Francois Chopin" uit Bonaire (vanuit Caracas) land om 12:14 uur op Schiphol als vlucht 776.
Na ruim 22 jaar is het DC-10 tijdperk bij KLM voorbij.


Een kwartier later landt PH-KCF op haar delivery-flight op Schiphol; KLM's 6e MD-11.
Helaas kan ik haast geen foto's vinden van deze laatste vlucht; op enkele na.
Hieronder is PH-DTC op de voorgrond te zien na landing op Schiphol; op de achtergrond komt net de gloednieuwe
PH-KCF langs taxiën:



Te zien is dat de MD-11 nog geverfd moet worden; alle MD-11's kwamen zonder paintjob binnen op Schiphol; hier kregen zij hun KLM livery.
Alleen PH-KCA kwam binnen in volledige KLM-livery; dit was namelijk de eerste MD-11 voor KLM.

Van alle DC-10's waarmee KLM vloog bestaat er nog maar 1: PH-MBT (dat eigenlijk van Martinair was maar ook door KLM is geleased) vliegt tegenwoordig als T-264 voor de Nederlandse luchtmacht.
De rest is allemaal gesloopt.
Net geen 20 jaar later volgt de laatste reguliere passagiersvlucht van de MD-11 bij KLM.

T-264 op 9 december:



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 17-12-2014 11:34:49 ]
pi_147660264
Cool, ik ben begin januari in Washington. Maar eens een kijkje nemen ^O^
  woensdag 17 december 2014 @ 21:55:32 #269
437091 AirTexel
Thank you for flying Air Texel
pi_147685357
Waren er nou ook nog DC-10's van KLM naar NorthWest gegaan?
Air Texel is the national Airline of Texel, our modern Boeing 787 Sheepliner fleet is equipped with sheepskin seats and our experienced crew serves delicious lamb chops to both economy and business travelers.
pi_147685717
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:55 schreef AirTexel het volgende:
Waren er nou ook nog DC-10's van KLM naar NorthWest gegaan?
2 stuks: PH-DTB en PH-DTC. Beiden in augustus 1995 naar Northwest gegaan en beiden in september 2005 in Marana opgeslagen.
pi_147702637
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:04 schreef Iemand91 het volgende:

5) Met een meerdere legacy carriers (KLM, AF, LH, BA enz.) in een vrij klein gebied (EU) die op een globale markt 'vecht' tegen de opkomst van de ME3 carriers is het ook maar de vraag of er markt is voor zoveel legacy carriers in Europa.
Je zoekt op internet de laagste prijzen (want dat is het enige dat telt tegenwoordig, gevolgd door vliegtijden), hopt zo met de auto/trein/vliegtuig naar London, Parijs, Frankfurt en neemt dat vliegtuig. Geldt ook andersom naar Amsterdam (denk aan de Frankfurt - AMS en Antwerpen/Brussel - AMS) routes met KLM.

Dat het niet netjes gaat binnen de AF/KLM-groep is een ding wat zeker is, maar enige nuance is wel nodig lijkt me...
Ik weet natuurlijk niet hoe hoog de personeel kosten opwegen tegen andere kosten maar de salarissen bij KLM Air France zijn ook niet echt meer van deze tijd. De pensioen leeftijd van 56 is al helemaal niet meer houdbaar.

Dat laatste is natuurlijk wel een afweging omdat als de oude garde met pensioen gaat ze natuurlijk weer goedkopere jongere vliegers aan kunnen nemen.

Wat mij betreft is de hele sector ziek, als je gaat kijken hoeveel leningen voor opleidingen ABN nog verstrekt dat is dat echt ongehoord. Wij als ondernemers maar leuren en die gasten krijgen zo maar een lening (7%) in een zieke markt waar 5% aan het werk is. Daar zit ook een heel groot probleem.
pi_147704827
Oostbaan in gebruik voor landen. Is hier een speciale reden voor of wordt deze vaker gebruikt op dit moment van de dag? Volgens mij is er ook niks bijzonders ofzo :P

Edit: nu alweer de buitenveldertbaan zie ik
pi_147705172
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:54 schreef zlotka het volgende:
Oostbaan in gebruik voor landen. Is hier een speciale reden voor of wordt deze vaker gebruikt op dit moment van de dag? Volgens mij is er ook niks bijzonders ofzo :P

Edit: nu alweer de buitenveldertbaan zie ik
Gebeurt wel vaker afhankelijk van de wind, zal nu ook wel de reden geweest zijn :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147705563
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:06 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Gebeurt wel vaker afhankelijk van de wind, zal nu ook wel de reden geweest zijn :)
Duidelijk ^O^
pi_147734472
Ik mis iets....
pi_147735200
Schijnbaar geen crash of kaping geweest op deze dag.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  vrijdag 19 december 2014 @ 10:56:07 #277
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_147735541
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 10:41 schreef Thetallguy het volgende:
Schijnbaar geen crash of kaping geweest op deze dag.
wat mij wel opvalt is dat er vroeger echt veel gekaapt werd, i.t.t. vandaag de dag :o
pi_147736566
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 12:35 schreef El_Grando101 het volgende:
Ik weet natuurlijk niet hoe hoog de personeel kosten opwegen tegen andere kosten maar de salarissen bij KLM Air France zijn ook niet echt meer van deze tijd. De pensioen leeftijd van 56 is al helemaal niet meer houdbaar.
AF/KLM had in 2013 ¤7.482 miljard aan personeelskosten. Dat was inderdaad de grootste kostenpost, gevolgd door brandstof met ¤6.897 miljard.
Totale kosten waren ¤25.390 miljard.
Personeelskosten waren in 2013 dus 29.5% van de totale kosten.

Dat iets niet 'van deze tijd' is vind ik een kul-argument. Of het nou over salarissen, smaak, muziek of wat dan ook is.
quote:
Dat laatste is natuurlijk wel een afweging omdat als de oude garde met pensioen gaat ze natuurlijk weer goedkopere jongere vliegers aan kunnen nemen.
Ze kijken inderdaad naar de mogelijkheid om de CAO's te veranderen, maar het CNV heeft al gevraagd om openheid van KLM om openheid om het inderdaad haar personeel overbetaald.

Personeelskosten zijn inderdaad hoog; maar daar staat dan ook veel tegenover waar men jarenlang voor heeft gewerkt (secundaire omstandigheden, pensioen, vakbonden, werkomstandigheden etc. etc.).
Ik kan zo een paar maatschappijen die - naar verhouding - lagere personeelskosten hebben maar dat zijn praktijken waar je niet trots op zou zijn.
quote:
Wat mij betreft is de hele sector ziek, als je gaat kijken hoeveel leningen voor opleidingen ABN nog verstrekt dat is dat echt ongehoord. Wij als ondernemers maar leuren en die gasten krijgen zo maar een lening (7%) in een zieke markt waar 5% aan het werk is. Daar zit ook een heel groot probleem.
Dat is dan ook niet de schuld van AF/KLM. Maar dat zijn inderdaad geen frisse praktijken.
Maar aan de andere kant; mensen die mogelijk in de cockpit een 747 zouden gaan moeten besturen zouden ook moeten weten dat ze nu niet ¤100-150.000 moeten uitgeven aan een studie waar de kans op een baan (zeker in Europa) op dit moment bijzonder klein is.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:54 schreef zlotka het volgende:
Oostbaan in gebruik voor landen. Is hier een speciale reden voor of wordt deze vaker gebruikt op dit moment van de dag? Volgens mij is er ook niks bijzonders ofzo :P

Edit: nu alweer de buitenveldertbaan zie ik
Zoals Thetallguy al zei; vaak afhankelijk van windomstandigheden. Vaak als het flink waait/stormt wordt die baan ook voor de grote kisten gebruikt.
Praktisch elke keer als het losgaat qua weer wordt die baan dus gebruikt.

Alles kan/mag daar landen, behalve de A380.
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 10:12 schreef El_Grando101 het volgende:
Ik mis iets....
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 10:41 schreef Thetallguy het volgende:
Schijnbaar geen crash of kaping geweest op deze dag.
Praktisch elke dag op de kalender is er wel een crash geweest, maar om nou elke crash te gaan noemen.
Zoals gezegd pak ik er de incidenten uit die opvallend waren, een grote impact hadden, ronduit bizar waren of persoonlijk aanspreken.
Plus het is voor mij ook wel eens mooi om even niet zo'n post te hoeven maken (want kost toch wel aardig wat tijd).
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 10:56 schreef RedFever007 het volgende:
wat mij wel opvalt is dat er vroeger echt veel gekaapt werd, i.t.t. vandaag de dag :o
Een goede uitleg:
quote:
These measures plus the improvement in Israel's relations with Egypt and Jordan, the renunciation of terrorism by the Palestine Liberation Organization, the on-going peace talks between the PLO and Israel, the collapse of the communist states in East Europe, which reduced the scope for sanctuaries for terrorists, and the more cautious attitude of countries such as Libya and Syria after the U.S. declared them State-sponsors of international terrorism, the collapse of ideological terrorist groups such as the Red Army Faction and the tightening of civil aviation security measures by all countries have arrested and reversed the steep upward movement of hijackings.


[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 19-12-2014 13:17:09 ]
  vrijdag 19 december 2014 @ 11:50:10 #279
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147736780
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 10:41 schreef Thetallguy het volgende:
Schijnbaar geen crash of kaping geweest op deze dag.
We hebben iig SilkAir 185 met 104 doden
pi_147738592
Het lijkt erop dat AF/KLM hun 777-300ER orders uitstelt. De groep zou nog een tiental krijgen (KLM o.a. 2 in maart en april 2015) maar het lijkt erop dat ze deze uitstellen vanwege slechte financiële cijfers (gisteren weer een winstwaarschuwing; slechte verkopen op de lange afstanden, staking bij AF) en dat ze investeringen moeten uitstellen.

De zeer lage brandstofprijs heeft blijkbaar doen besluiten om deze 777's uit te stellen.
Mogelijk zelfs een kleine kans dat de 747 pensionering voor sommige toestellen ook even wordt uitgesteld?
De 3 747's die in december 2015 zouden weggaan zijn allemaal in eigendom van KLM, dus kunnen makkelijk even langer blijven lijkt me.
  vrijdag 19 december 2014 @ 13:10:17 #281
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147738766
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 12:35 schreef El_Grando101 het volgende:
Ik weet natuurlijk niet hoe hoog de personeel kosten opwegen tegen andere kosten maar de salarissen bij KLM Air France zijn ook niet echt meer van deze tijd. De pensioen leeftijd van 56 is al helemaal niet meer houdbaar.
Bij Airfrance-KLM zijn personeelskosten 29% van de totale kosten (alleen KLM: 26%)

Zowel IAG als Lufthansa Group doen het significant beter: beiden 23%

(bron: jaarrapporten over 2013)

[ Bericht 1% gewijzigd door OEM op 19-12-2014 13:16:17 ]
pi_147743009
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 11:40 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Praktisch elke dag op de kalender is er wel een crash geweest, maar om nou elke crash te gaan noemen.
Zoals gezegd pak ik er de incidenten uit die opvallend waren, een grote impact hadden, ronduit bizar waren of persoonlijk aanspreken.
Plus het is voor mij ook wel eens mooi om even niet zo'n post te hoeven maken (want kost toch wel aardig wat tijd).

Vat het trouwens niet verkeerd op he :P maar de afgelopen tijd leken het gewoon alleen maar verhalen over crashes te zijn ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147744492
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 15:07 schreef Thetallguy het volgende:
Vat het trouwens niet verkeerd op he :P maar de afgelopen tijd leken het gewoon alleen maar verhalen over crashes te zijn ;)
Blijf dan ook maar niet wakker vanavond...
  vrijdag 19 december 2014 @ 17:43:17 #284
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147747700
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 15:07 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Vat het trouwens niet verkeerd op he :P maar de afgelopen tijd leken het gewoon alleen maar verhalen over crashes te zijn ;)
Binnenkort in dit theater: een bomaanslag (toch, piet?)
  vrijdag 19 december 2014 @ 18:32:30 #285
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147749190
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 13:05 schreef Iemand91 het volgende:
gisteren weer een winstwaarschuwing
en vandaag een mooie boete van 1,5 miljoen euro erachteraan:
http://www.nu.nl/beurs/39(...)ge-communicatie.html
pi_147751762
Hey vliegtuigfans,

Ik heb even een vraagje. Ik vind het leuk om vliegtuigen te spotten maar ik ken "maar" 2 plekken. Dat is de Loevesteinseweg (bij de Mac, officiele spottersplek) en die bij Vijfhuizen (parkeerterrein met dixies en patatkraam). Dat zijn dus 2 spottersplekken, ik vraag me af, is er niet een betere plek waar je kan kijken, en waar je mag "staan". Ik zou het liefst een adres willen want ik ben onbekend in de omgeving dus doe het met een Tomtommetje.

Oja, wat ik ook nog wil weten... hoe weet je wanneer het wisselt in landen/opstijgen? Ik bedoel... ik heb meerdere malen op de spottersplek bij Vijfhuizen gestaan waar het meestal landen is.. maar laatst, per toeval, zag ik opeens dat er werd opgestegen! :win: Natuurlijk had de wind er mee te maken (waaide hard) maar hoe kom je dat nou te weten bij welke baan je moet zijn om toestellen van dichtbij te zien opstijgen/landen? Ik heb trouwens ook meerdere keren bij de Loevesteinse weg gestaan (spottersplek met de mac) maar al een paar keer van jan snot gestaan, vaak gebeurde er niks.

Mijn dank is groot voor degene(n) die mij verder kunnen helpen!
Ben van plan om in de toekomst een goede scanner te kopen om mee te luisteren met de piloten/verkeerstoren.
  vrijdag 19 december 2014 @ 20:06:59 #287
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_147752628
Via je smartphone even op de website kijken van LVLN kijken welke banen in gebruik zijn voor starts/landingen.
  vrijdag 19 december 2014 @ 21:32:24 #288
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_147756531
quote:
4s.gif Op vrijdag 19 december 2014 19:42 schreef Balpenn het volgende:
Hey vliegtuigfans,

Ik heb even een vraagje. Ik vind het leuk om vliegtuigen te spotten maar ik ken "maar" 2 plekken. Dat is de Loevesteinseweg (bij de Mac, officiele spottersplek) en die bij Vijfhuizen (parkeerterrein met dixies en patatkraam). Dat zijn dus 2 spottersplekken, ik vraag me af, is er niet een betere plek waar je kan kijken, en waar je mag "staan". Ik zou het liefst een adres willen want ik ben onbekend in de omgeving dus doe het met een Tomtommetje.

Oja, wat ik ook nog wil weten... hoe weet je wanneer het wisselt in landen/opstijgen? Ik bedoel... ik heb meerdere malen op de spottersplek bij Vijfhuizen gestaan waar het meestal landen is.. maar laatst, per toeval, zag ik opeens dat er werd opgestegen! :win: Natuurlijk had de wind er mee te maken (waaide hard) maar hoe kom je dat nou te weten bij welke baan je moet zijn om toestellen van dichtbij te zien opstijgen/landen? Ik heb trouwens ook meerdere keren bij de Loevesteinse weg gestaan (spottersplek met de mac) maar al een paar keer van jan snot gestaan, vaak gebeurde er niks.

Mijn dank is groot voor degene(n) die mij verder kunnen helpen!
Ben van plan om in de toekomst een goede scanner te kopen om mee te luisteren met de piloten/verkeerstoren.
Aalsmeerdersdijk, in het verlengde van 18C. Moet je even op googlemaps kijken waar je dan precies moet zijn.
En zo kun je ook precies aan de kop van 36C gaan staan, of op de dijk in het verlengde van 36L en op de crashsite van Turkish airlines.
Maar bijna overal geldt dat er vaak weinig te beleven is behalve op sommige piektijden.
Via Langparkeren kun je op een stuk terrein in aanbouw komen (in de buurt van de brandweer) maar meetal is er ook overal een stopverbod. Ook op die leuke plek op de IJweg waar toen het nog wel mocht m'n neefje van 6 onder m'n trui kroop toen er een 747 langs kwam blazen, zo dichtbij was dat.
Nee, vroeger toen je nog langs de zwanenbugbaan kon staan, op een mooie zomeravond stond de hele vijfhuizerweg vol met auto's om naar de landende charters te kijken.
Het panoramaterras op Schiphol zelf is ook wel leuk voor een keer, om eens te kijken hoe het er allemaal aan toe gaat.
Wie dit leest is gek
  vrijdag 19 december 2014 @ 21:33:22 #289
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_147756598
dubbel

[ Bericht 99% gewijzigd door Nieuwschierig op 20-12-2014 10:51:38 ]
Wie dit leest is gek
  vrijdag 19 december 2014 @ 21:37:34 #290
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147756844
quote:
4s.gif Op vrijdag 19 december 2014 19:42 schreef Balpenn het volgende:
Hey vliegtuigfans,

Ik heb even een vraagje. Ik vind het leuk om vliegtuigen te spotten maar ik ken "maar" 2 plekken. Dat is de Loevesteinseweg (bij de Mac, officiele spottersplek) en die bij Vijfhuizen (parkeerterrein met dixies en patatkraam). Dat zijn dus 2 spottersplekken, ik vraag me af, is er niet een betere plek waar je kan kijken, en waar je mag "staan". Ik zou het liefst een adres willen want ik ben onbekend in de omgeving dus doe het met een Tomtommetje.

Oja, wat ik ook nog wil weten... hoe weet je wanneer het wisselt in landen/opstijgen? Ik bedoel... ik heb meerdere malen op de spottersplek bij Vijfhuizen gestaan waar het meestal landen is.. maar laatst, per toeval, zag ik opeens dat er werd opgestegen! :win: Natuurlijk had de wind er mee te maken (waaide hard) maar hoe kom je dat nou te weten bij welke baan je moet zijn om toestellen van dichtbij te zien opstijgen/landen? Ik heb trouwens ook meerdere keren bij de Loevesteinse weg gestaan (spottersplek met de mac) maar al een paar keer van jan snot gestaan, vaak gebeurde er niks.

Mijn dank is groot voor degene(n) die mij verder kunnen helpen!
Ben van plan om in de toekomst een goede scanner te kopen om mee te luisteren met de piloten/verkeerstoren.
IJweg + mcDonalds zijn de mooiste plekken. Even de LVL site bekijken welke banen er momenteel in gebruik zijn.
pi_147763394
Ik vraag me af is er een officiele benaming voor een vliegtuigdeur met een trap erin? Zoals de kbx en de fokkers hebben?

pi_147764123
Vandaag in de geschiedenis:



- 20 december 1934: De crash van de "Uiver".

De Douglas DC-2-115A PH-AJU was op de vroege ochtend van woensdag 19 december vanaf Schiphol vertrokken op weg naar Batavia (huidige Jakarta) voor een extra vlucht vanwege de kerst.
Aan boord waren 3 passagiers, 4 crewleden en 350 kilo post.
Het toestel maakte stopt in Marseille, Rome, Athene en Caïro.
Hier vertrok het op 20 december om 23:30 uur lokale tijd richting Bagdad.

Om 00:10 uur vraagt marconist van Zadelhoff om een positiebepaling en een half uur later word het vliegtuig nog gehoord door mensen die aan een pompstation werken (oliepijpleiding).
Daarna werd er niets meer van hen vernomen.

Op 21 december ontdekt een RAF vliegtuig het uitgebrande wrak van de Uiver Syrische Woestijn.
Geen van de 7 inzittenden heeft de crash overleefd.

De exacte oorzaak is nooit bekend geworden. Men houdt het op een combinatie van vermoeidheid (de gezagvoerder was onder druk van KLM directeur Albert Plesman aan de vlucht begonnen die met ontslag dreigde), ongunstige weersomstandigheden en minder gunstige vliegeigenschappen van het toestel (er waren al onderzoeken naar de DC-2 geweest o.a. naar het richtingsroer en de gezagvoerder vertrouwde het toestel ook niet).

Bij dit ongeluk kwam marconist Gysbert van Zadelhoff om het leven. Ruim 3 jaar eerder was hij de enige overlevende van het ongeluk met de Fokker F.VIIb PH-AFO "Ooievaar" in Bangkok:
Geschiedenispost van 6 december.

De DC-2 "Uiver" is mogelijk wel de meest beroemde vliegtuig uit de Nederlandse geschiedenis.
Deze kist werd wereldberoemd nadat het met de MacPherson Robertson International Air Race van 20 - 23 oktober van dat jaar als 2e was geëindigd en als eerste in de handicapklassement. (klassement voor vliegtuigen die ook passagiers en/of vracht meenamen).


(Aankomst op Schiphol na de race)

De Uiver werd in augustus 1935 aan KLM overgedragen in Santa Monica, California waarna het naar New York werd gevlogen, uit elkaar werd gehaald en per schip (s.s. "Statendam") naar Rotterdam werd verscheept waar het op 12 september aanmeerde.
De DC-2 was dus nog maar enkele weken oud toen het verongelukte.


Takeoff van de eerste 707 vlucht

- 20 december 1957: De eerste vlucht van de Boeing 707.
N708PA met aan de knuppel de bekende Alvin M. "Tex" Johnston staat op de drijfnatte baan van Renton Municipal Airport te wachten op beter weer.
Om 12:30 uur wordt de beslissing genomen en vertrok de eerst gebouwde 707.
Maar het weer werd nog slechter en al na 7 minuten moesten ze op het naburige Boeing Field landen.
Later die dag werd het weer beter en kon alsnog een 71 minuten durende testvlucht gemaakt worden.

De 707 hier nog op de flight line voor de vlucht met een aantal KC-135's erachter (die net als de 707 ook uit de Boeing 367-80 voortkwamen)



De 707 werd 11 maanden later aan Pan Am geleverd.
Helaas ging deze 707 op 17 september 1965 verloren bij de crash op op het eiland Montserrat:
Geschiedenispost van 17 september



Vandaag de dag vliegen er nog een flink aantal rond als militaire jets, 2 voor Omega Air (tankers) en natuurlijk N707JT van John Travolta. Deze kist was overigens begin jaren '70 3 jaar eigendom van Frank Sinatra. Travolta houdt overigens niet van lange wachtrijen :P

pi_147765351
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 23:42 schreef icloud het volgende:
Ik vraag me af is er een officiele benaming voor een vliegtuigdeur met een trap erin? Zoals de kbx en de fokkers hebben?

[ afbeelding ]
Airstair ;)
pi_147765494
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 00:34 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Airstair ;)
Aha ik was benieuwd in hoeverre je zoiets zou kunnen toepassen, maar ik zie dat het ook besteld kan worden op een 747 weird.


Ik zag trouwens dat de a350 medio 2014 in gebruik genomen zou worden, nu is het december, al iets bekend?
pi_147767688
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 00:38 schreef icloud het volgende:

[..]


Ik zag trouwens dat de a350 medio 2014 in gebruik genomen zou worden, nu is het december, al iets bekend?
Maandag krijgt Qatar de eerste afgeleverd. 15 januari volgens planning de eerste revenue flight.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147768465
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 december 2014 09:41 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Maandag krijgt Qatar de eerste afgeleverd. 15 januari volgens planning de eerste revenue flight.
Zou tijd worden, ben benieuwd
pi_147789512
Vandaag in de geschiedenis:



- 21 december 1965: New York Airways begint helikopter vluchten tussen JFK Airport en het dak van het Pan Am gebouw in Manhattan. Een 7-tal helikopters zal dagelijks tientallen vluchten maken tussen het gebouw en de diverse luchthavens van New York.
De vluchten werden tot februari 1968 gevlogen en enkele maanden in 1977.
De opening van het helipad ging ondanks hevige protesten door. De tegenstanders waren fel tegen de service, niet alleen vanwege geluidsoverlast maar ook vanuit veiligheidsredenen:
quote:
"When the eventual accident occurs, the debris will fall among people in the most densely populated area on Earth.
Ze zouden gelijk krijgen; op 16 mei 1977 verongelukte een Sikorsky S-61L op het dak waarbij 4 mensen overleden en nog voetganger op straat ruim 200 meter lager die door een wegvliegende rotorblad werd geraakt. Hierna zijn er nooit meer vluchten uitgevoerd vanaf het gebouw.
(Geschiedenispost van 16 mei)


- 21 december 1988:: De eerste vlucht van de Antonov An-225 Mriya.
De langste, zwaarste vliegtuig met de grootste spanwijdte (in gebruik; spanwijdte van de Hughes H-4 Hercules "Spruce Goose" is groter) maakt een vlucht van 74 minuten vanuit Kiev.
Helaas geen foto's kunnen vinden.
Daarom maar hierboven een foto van de rollout in november 1988.



- 21 december 1988: Terwijl in Kiev de Antonov geschiedenis had gemaakt ontvouwde zich enkele uren later op zo'n 1500 kilometer afstand een drama.

Pan Am vlucht 103 is onderweg van London Heathrow naar New York JFK.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 747-121 N739PA "Clipper Maid of the Seas"
De 747 is de 15e gebouwde 747 en werd op 15 februari 1970 aan Pan Am geleverd en was hiermee een van de eerste 747's voor Pan Am die op de vroege ochtend van 22 januari 1970 als eerste maatschappij ter wereld met de Boeing 747 vluchten begon.

Om 18:04 uur was de pushback en om 18:25 uur vertrok het van baan 27R op weg naar New York.
Aan boord waren 243 passagiers en 16 crew.
Om 19:02 uur kreeg het clearance voor de vlucht over de Atlantische Oceaan, maar de crew gaf geen antwoord. Hierna verspreide het signaal van de 747 op de radar in 5 aparte stukken.

Op ruim 9000 meter hoogte was een semtex bom, verstopt in een radio, afgegaan in een bagagecontainer op plaats 4L en welke een gat van een halve meter groot in de romp had geslagen.
(recht onder de Pan Am titles op de foto hierboven)

Het gat scheurde over de romp naar boven waardoor binnen 3 seconden de voorkant van 747 afscheurde en naar beneden viel, en hierbij motor #3 meenam. Dit stuk met de cockpit kwam enkele kilometers buiten Lockerbie in een weiland terecht.



Omdat de motoren nog volop draaiden bleef de rest van de romp doorvliegen al dook het wel naar beneden en op een hoogte van 5800 meter dook het recht naar beneden waarna het toestel uit elkaar brak.
De vleugels en de cabine ertussen kwam het eerste neer en storten neer op Sherwood Crescent in Lockerbie. Hier sloeg het een krater van 47 meter lang en 11 mensen op de grond kwamen hierbij om.



Na onderzoek werd op 1991 de Libiër Abdel Basset al-Megrahi verantwoordelijk gehouden voor de aanslag. Pas in 1999 werd hij door de Libische regering op Kamp Zeist overgedragen. Ook werd hier - op neutraal grondgebied - de rechtzaak voor Schotse rechters gehouden.
Op 31 januari 2002 werd Megrahi schuldig bevonden en tot levenslange gevangenistraf veroordeeld.
Echter op 20 augustus 2009 werd hij vrijgelaten omdat hij zou lijden aan prostaatkanker.
Dezelfde dag ging hij nog terug naar Libië waar hij als held werd binnengehaald.

De arts die de diagnose had gesteld had later spijt van zijn besluit; hij zou door Libië onder druk zijn gezet. Ook zou BP een hand in de deal gehad hebben in ruil voor olieboringen voor de kust van Libië.
Megrahi overleed op 20 mei 2012 aan de gevolgen van kanker.

Libië heeft nooit officiëel schuld bekend. In 2011 zei een overgelopen minister tijdens de opstand in Libië dat Moammar al-Qadhafi persoonlijk opdracht had gegeven tot de aanslag.
De aanslag op Pan Am vlucht 103 was de dodelijkste aanslag tegen de VS tot 11 september 2011.

Delen van het wrak dat voor onderzoek werd gebruikt voor onder andere een reconstructie stond 24 jaar lang in een hangar op Farnborough Airport.
Andere resten (onder andere de cockpit) liggen opgeslagen bij een sloperij bij Tattershall:



- 21 december 1992: Vliegramp Faro
De Douglas DC-10-30CF PH-MBN "Anthony Ruys" vertrok om 05:52 uur vanaf Schiphol voor een chartervlucht naar Faro, Portugal. Aan boord bevinden zich 327 passagiers en 13 crew.
De vlucht was met 40 minuten vertraging vertrokken omdat de straalomkeerder van motor #2 (staart) niet werkte. Deze kon niet gerepareerd worden maar desondanks vertrok de DC-10 toch.

Na een vlucht van ruim 2 uur nadert het vliegtuig de luchthaven van Faro. De weersomstandigheden zijn slecht; onweer, stevige regenbuien, bewolking en mogelijke windshear.
De DC-10 komt om 07:33 uur (lokale tijd) hard neer op baan 11 en de rechter hoofdlandingsgestel breekt af; de rechtervleugel boort zich in de grond en breekt ook af.
De romp glijdt door, breekt in tweeën en vliegt in brand.




54 passagiers en 2 stewardessen vonden de dood. 106 inzittenden raken gewond.
Alle omgekomen passagiers zaten in het achterste deel van het vliegtuig dat door brand totaal werd verwoest; het voorste deel bleef voor brand gespaard.

Oorzaak van de crash is (zoals elke crash) een combinatie van factoren; weersomstandigheden en beoordelingsfouten.

De DC-10 was op het moment van de crash al in eigendom van Defensie; het toestel zou worden omgebouwd tot een KDC-10, een tank- en transportvliegtuig.
In plaats van deze kist werd nu N1858U, een oud United en Northwest DC-10 omgebouwd tot T-255.
Dit toestel ging in april dit jaar naar het Engelse Newquay waar het in juni werd gesloopt.

- 21 december 2002: Om deze post toch niet iets positiefs te noemen: op zaterdag 21 december 2002 werd in hangar hangar 14 op Schiphol-Oost officiëel de nieuwe livery van KLM getoont. De verandering is niet groot; de witte streep verdwijnt en de donkerblauwe streep word een dunne cheatline. Ook komt het KLM logo iets naar achteren.
De nieuwe livery wordt getoond op PH-BFI; de eerste kist met de nieuwe livery.

Oud / Nieuw:



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 21-12-2014 01:14:08 ]
pi_147797383
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
De exacte oorzaak is nooit bekend geworden. Men houdt het op een combinatie van vermoeidheid (de gezagvoerder was onder druk van KLM directeur Albert Plesman aan de vlucht begonnen die met ontslag dreigde), ongunstige weersomstandigheden en minder gunstige vliegeigenschappen van het toestel (er waren al onderzoeken naar de DC-2 geweest o.a. naar het richtingsroer en de gezagvoerder vertrouwde het toestel ook niet).
Het richtingsroer van de DC-2 is gedurende de hele periode dat de DC-2 gebouwd werd en vloog aangepast, met name het vaste gedeelte. Tijdens een DC-2 crash (Volgens mij niet de Uiver, wel een KLM toestel) werd het wrak gevonden met de neus 180 graden gedraaid ten opzichte van de vliegrichting. Om de stabiliteit te vergroten is het staartstuk meerdere malen aangepast.
Toen men enkele jaren geleden in het Aviodrome voor groot onderhoud de staart van de DC-2 wilde verwijderen kwam men er achter dat de kleinere, originele staart zich nog onder de buitenste laag bevond! Er was gewoon een tweede, grotere staart over het origineel heen geplaatst.

De DC-2 is ten opzichte van de DC-3 minder prettig om in te vliegen, omdat de staart te klein is en de vleugels te groot. De DC-3 vliegt beter door de grotere romp waardoor het geheel beter in balans is. De DC-2 daarentegen heeft minder baan nodig om te starten en landen, heeft een lagere stall snelheid en een hogere kruissnelheid dan de DC-3.
pi_147798575
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 20:06 schreef Tinos85 het volgende:
Via je smartphone even op de website kijken van LVLN kijken welke banen in gebruik zijn voor starts/landingen.
http://www.lvnl.nl/nl/airtraffic
  zondag 21 december 2014 @ 13:23:54 #300
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147798749
Ondertussen een mooie livery op Curacao

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')