FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Wat heb ik nodig om zonnebank (4200W) veilig aan te sluiten? Perilex?
Think_Padzondag 9 november 2014 @ 15:10
M'n ouders hebben een tijdje terug via Marktplaats een zonnebank gekocht. Zo'n tosti-ijzer/clamshell model. Je gaat erin liggen en doet de deksel dicht. Knoepert van een ding, met eveneens een enorm vermogen (4200W :X )

Dat is niet lang goed gegaan, stopcontact waar hij op aangesloten zat bleek doorgelust vanuit de badkamer (andere kant van de muur). Tijdje terug was het stopcontact in de badkamer aardig gesmolten.

Stopcontact inmiddels hersteld. Ik de stekker van de zonnebank maar eens opengeschroefd:
full.jpg
Teun de Beun van Marktplaats heeft aan een 3-fasen apparaat maar gewoon even een standaard stekker gezet :{w

Op het typeplaatje van de zonnebank staat: 3N / 380V - 4200W
3 fasen dus. Het is mij niet helemaal duidelijk waarom het ding in de huidige manier van aansluiten (2-fasen in gebruik via 1-fase stopcontact, derde fase los) wel werkt. Hij heeft het op een standaard 230V stopcontact op deze manier een poosje prima gedaan, dus die 380V heeft hij niet zo hard nodig blijkbaar. Misschien dat er in het apparaat een verbindingsbruggetje zit net als bij kookplaten zodat je hem op verschillende manieren kunt bedraden?

Anyway, het ding moet weer aangesloten, maar deze keer veilig. Ik zat er zelf aan te denken om zo'n kookgroep-automaat (dubbele, 2-fasen ding) te pakken en dan een perilex aanleggen. Kan dat? Of moet/is het beter om het ding op 3-fasen te zetten (3 x L, 1x N) aangezien de kabel wel 3x L heeft?

M'n ouders hebben al een 3-fasen aansluiting/hoofdzekering/kWh-meter dus qua verbruik gaat het wel goed. De inductiekookplaat gebruikt namelijk ook 3-fasen (zo'n automaat die uit 4 knoppen bestaat zeg maar, gaat 3x zwart in + 1x blauw). Tussen elke zwarte draad en blauw meet ik 230V, tussen de zwarte draden onderling meet ik 400V.

Ik heb sowieso nog op de planning staan om de zonnebank even open te schroeven en te kijken hoe de aansluiting intern is gemaakt. Weet echter niet of dat gaat lukken, omdat ik er misschien niet makkelijk bij kan.

Wie kan mij vertellen hoe ik dit ding veilig kan aansluiten?

[ Bericht 4% gewijzigd door Think_Pad op 09-11-2014 15:25:26 ]
blupzondag 9 november 2014 @ 16:00
Zo vliegen dus meterkasten in brand.
Heb niet veel kaas gegeten van krachtstroom maar werkt dat ding niet gewoon op 3x230v 16a?
Net zoals dit zeg maar werkt
l_91130.jpg
Vonkenboerzondag 9 november 2014 @ 16:27
Kijk en zo krijg je dus een uitgebrande meterkast ! Levensgevaarlijk ! :X 8)7

Als op het typeplaatje dus 3N / 380V - 4200W staat, moet je het toestel aansluiten en gebruiken op 3 fasen + nul + aarde op een spanning van 400V.

Je moet dus een krachtgroep in je meterkast bouwen, die in ieder geval achter een aardlekschakelaar zit; een B16 ampere automaat moet meer dan voldoende zijn. De bekabeling vanaf de automaat naar de zonnebank moet uitgevoerd worden in 2,5mm². Dat geheel monteer je af op een perilex stopcontact.

Aan de zonnebank zet je een degelijk rubberen aansluitsnoer, met daaraan een perilex stekker.

Maar dan zul je eerst nog even moeten kijken hoe het één en ander in de zonnebank aangesloten is :X
Think_Padzondag 9 november 2014 @ 16:33
Bedankt voor je reactie Vonkenboer, zat stiekem al te hopen dat je dit topic zou zien gezien je deskundigheid op elektragebied (vele topics waarin je advies gaf meegelezen :P )

Hoe het in de zonnebank is aangesloten weet ik niet, maar ik vermoed dat daar ook mee geprutst is aangezien het ding nu ook werkt, maar er wel gewoon een fase loshangt :? En blijkbaar heeft het ding aan 230V ook genoeg ipv 380V ?

Maar dat is stap 1 inderdaad, kijken hoe de aansluiting IN de zonnebank eruit ziet. Ik zal daar een foto van maken als ik tijd heb gehad om er mee aan de slag te gaan.

Heb je een voorbeeld van een automaat die geschikt is? Van de verschillende automaten heb ik weinig verstand (karakteristieken, welk vermogen ik moet hebben enzo). Het aansluiten gaat wel lukken.

Kan ik voor de bekabeling van automaat naar perilex stopcontact deze gebruiken: https://www.elektramat.nl/ymvk-mb-kabel-5x25-per-1-meter/ (5x 2,5mm2) of mag je die niet binnenshuis langs/door een muur laten lopen? Heb het idee dat zo'n grondkabel makkelijker te leggen is dan een losse PVC-buis + VD-draad.

Oja en geen zorgen trouwens, ik heb de stekker eraf geknipt dus voorlopig kan het ding niet gebruikt worden ;)
Vonkenboerzondag 9 november 2014 @ 16:35
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 16:33 schreef Think_Pad het volgende:
Kan ik voor de bekabeling van automaat naar perilex stopcontact deze gebruiken: https://www.elektramat.nl/ymvk-mb-kabel-5x25-per-1-meter/ (5x 2,5mm2) of mag je die niet binnenshuis langs/door een muur laten lopen? Heb het idee dat zo'n grondkabel makkelijker te leggen is dan een losse PVC-buis + VD-draad.
Dat is geen grondkabel hoor; dit is gewoon een gewone Ymvk zonder aardscherm.
Vonkenboerzondag 9 november 2014 @ 16:36
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 16:33 schreef Think_Pad het volgende:
Heb je een voorbeeld van een automaat die geschikt is? Van de verschillende automaten heb ik weinig verstand (karakteristieken, welk vermogen ik moet hebben enzo). Het aansluiten gaat wel lukken.
Hier heb je voldoende aan : https://www.elektramat.nl/vks04sd-uitbrset-krgr-3p-nb-16a/ gebruik nu wel degelijke materialen van fatsoenlijke merken !
Think_Padzondag 9 november 2014 @ 16:37
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 16:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is geen grondkabel hoor; dit is gewoon een gewone Ymvk zonder aardscherm.
Ok, ik ken ze alleen als grondkabel :P Maar kan ik zo'n soort kabel gebruiken binnenshuis? Aansluiten in de meterkast, gaatje door de muur/plafond boren en de kabel leggen? Of moet ik echt gaan werken met losse VD-draden in een elektrabuis?
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 16:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Hier heb je voldoende aan : https://www.elektramat.nl/vks04sd-uitbrset-krgr-3p-nb-16a/ gebruik nu wel degelijke materialen van fatsoenlijke merken !
Dank.

Is het nodig dat het apparaat echt op 3 fasen aangesloten moet worden? Bij kookplaten e.d. zie je ook nog wel eens dat het ook over 2-fasen kan. Qua vermogen moet dat kunnen toch? 4200W delen door 2 geeft 2100W, dat moet ook over 2 groepen kunnen toch?

Maar dat is ook afhankelijk van hoe het in de zonnebank is aangesloten natuurlijk :)

Ik ben me overigens bewust van de vermogens en dat ik goed spul moet hebben, vandaar dat ik dit topic ook heb geopend. Foto is zoals ik de boel heb aangetroffen, heb er verder niks aan gewijzigd.
spoorrailszondag 9 november 2014 @ 16:57
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 16:37 schreef Think_Pad het volgende:

Is het nodig dat het apparaat echt op 3 fasen aangesloten moet worden?
Ja, al is het alleen verzekerings-technisch gezien.
Vonkenboerzondag 9 november 2014 @ 17:08
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 16:37 schreef Think_Pad het volgende:

Is het nodig dat het apparaat echt op 3 fasen aangesloten moet worden? Bij kookplaten e.d. zie je ook nog wel eens dat het ook over 2-fasen kan. Qua vermogen moet dat kunnen toch? 4200W delen door 2 geeft 2100W, dat moet ook over 2 groepen kunnen toch?

Maar dat is ook afhankelijk van hoe het in de zonnebank is aangesloten natuurlijk :)
Een toestel dat volgens de beschrijvingen op het typenummer door de fabrikant toch anders wordt aangesloten lijkt mij niet verstandig.

Het is niet voor niks dat een fabrikant aangeeft dat toestel x zo en zo aangesloten moet worden ;)

quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 16:37 schreef Think_Pad het volgende:
Ok, ik ken ze alleen als grondkabel :P Maar kan ik zo'n soort kabel gebruiken binnenshuis? Aansluiten in de meterkast, gaatje door de muur/plafond boren en de kabel leggen? Of moet ik echt gaan werken met losse VD-draden in een elektrabuis?
Grondkabel is kabel met een aardscherm ; de kabel die jij in jou link hebt is zeker geen grondkabel maar gewone installatiekabel. Grondkabel kun je herkennen door de toevoeging AS in het type (AS staat voor aardscherm). Dit is bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-5x15-per-1-meter/ een grondkabel.

Maar wat is in jou situatie het eenvoudigst qua aanleg ?
Makrolonzondag 9 november 2014 @ 17:12
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2014 16:57 schreef spoorrails het volgende:

[..]

Ja, al is het alleen verzekerings-technisch gezien.
Want?? Als het ding op 3 x 230 goed werkt zie ik niet in waarom ie kracht nodig heeft. Lijkt me dat inwendig de boven en de onder lampen gewoon van elkaar gescheiden zitten, dat er nu mar 2 fases gebruikt worden bevestigd dat. Dat t apparaat even op 1 x 230v gedraait heeft ook. Maar dat zal duidelijker worden als ts m los schroeft.
Think_Padzondag 9 november 2014 @ 17:15
Als het apparaat inderdaad ontworpen is voor 3 fasen (en dat intern ook blijkt uit de aansluitingen) dan ga ik dat ook zeker zo creëren. Maar je ziet bij kookplaten ook wel eens van die schema's dat je hem over 2 groepen verspreid kan aansluiten. Qua vermogen moet dat met deze ook kunnen lijkt me, dan heb je 2100W per groep. Of het technisch kan is een ander verhaal, en dat moet dus nog even blijken uit de interne bedrading.

Reden waarom ik dat vraag, is omdat het nogal scheelt in de prijs voor een automaat. Eentje voor 3 fasen is een keer zo duur als diegene voor 2-fasen die ik in m'n openingspost link :) Als het ook veilig via 2 fasen kan dan scheelt dat weer qua kosten.

En eenvoudigste qua aanleg lijkt me zo'n installatiekabel. Gaatje boren en dan kan ik hem wel ergens wegtoveren. Een elektrabuis vraagt meer afwerking
spoorrailszondag 9 november 2014 @ 17:15
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 17:12 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Want?? Als het ding op 3 x 230 goed werkt zie ik niet in waarom ie kracht nodig heeft. Lijkt me dat inwendig de boven en de onder lampen gewoon van elkaar gescheiden zitten, dat er nu mar 2 fases gebruikt worden bevestigd dat. Dat t apparaat even op 1 x 230v gedraait heeft ook. Maar dat zal duidelijker worden als ts m los schroeft.
Omdat je dan moet gaan lopen kutten en dingen gaat aansluiten zoals niet bedoeld is.
(Bijvoorbeeld: je kan best je fase aansluiten met groen/geel geen enkel probleem, zal 100% zeker werken.)
En als het wel fout gaat zegt verzekering :W en zit je met schadepost die niet te overzien is.
Xiphoszondag 9 november 2014 @ 20:44
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 16:27 schreef Vonkenboer het volgende:
[...]
Dat geheel monteer je af op een perilex stopcontact.

Aan de zonnebank zet je een degelijk rubberen aansluitsnoer, met daaraan een perilex stekker.
[...]
Ehm, mogen perilexen nog wel? Ik zou iig gewoon een CEE stekker (dus zo'n rode als boven op 't plaatje) gebruiken.
Think_Padzondag 9 november 2014 @ 20:51
Waarom zou perilex niet (meer) mogen dan? Ik zie het in webshops nog gewoon te koop?

Zo'n rode CEE is gelijk weer een lomp ding, terwijl een perilex nog redelijk subtiel is, en de stroom ook aan kan :)
Ou-Tannuzondag 9 november 2014 @ 20:53
Wat ik me afvraag. Nu het apparaat 1 fase niet gebruikt.... Heeft jan de beun dan niet meer aangepast dan alleen een andere stekker?
Think_Padzondag 9 november 2014 @ 20:59
Dat zou maar zou kunnen inderdaad, en was ik ook al van plan om het ding even open te schroeven.
densmeezondag 9 november 2014 @ 21:04
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 20:53 schreef Ou-Tannu het volgende:
Wat ik me afvraag. Nu het apparaat 1 fase niet gebruikt.... Heeft jan de beun dan niet meer aangepast dan alleen een andere stekker?
lasapparaten hebben vaak ook maar 2 fasen nodig,
en dat zal hier ook wel zo zijn die paar tl buizen hebben ze gewoon verdeeld over twee fasen
Vonkenboerzondag 9 november 2014 @ 21:46
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 20:44 schreef Xiphos het volgende:

[..]

Ehm, mogen perilexen nog wel? Ik zou iig gewoon een CEE stekker (dus zo'n rode als boven op 't plaatje) gebruiken.
Een standaard perilex is geschikt voor stromen tot 16A; er zijn aangepaste versies die nog voor stromen tot 25A geschikt zijn. Daar moet je ook andere perilexstekkers e.d. op aansluiten.

CEE is een standaard die ontstaan is vanuit de industrie; dat is net allemaal wat robuuster, steviger. :)
Vonkenboerzondag 9 november 2014 @ 21:49
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 20:53 schreef Ou-Tannu het volgende:
Wat ik me afvraag. Nu het apparaat 1 fase niet gebruikt.... Heeft jan de beun dan niet meer aangepast dan alleen een andere stekker?
Daar kom je maar op één manier achter én dat is losschroeven van de aansluiting op de zonnebank.
Knutsel-Smurfzondag 9 november 2014 @ 22:07
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2014 17:15 schreef spoorrails het volgende:

[..]

Omdat je dan moet gaan lopen kutten en dingen gaat aansluiten zoals niet bedoeld is.
(Bijvoorbeeld: je kan best je fase aansluiten met groen/geel geen enkel probleem, zal 100% zeker werken.)
En als het wel fout gaat zegt verzekering :W en zit je met schadepost die niet te overzien is.
Of je laat knutsel-smurf bijna vanaf de zolder door het trapgat naar de begane grond storten. Puur omdat knutsel-smurf niet verwacht dat 1 of andere klapjosti een aardedraad als fase zou gebruiken...

En installatiekabel mag je ervoor gebruiken (gok dat 90% van de bedrijfshallen via goten met die kabel worden bedraad). Maar die kabel zonder pvc in de muur wegsmeren is dan weer niet de bedoeling.
spoorrailszondag 9 november 2014 @ 22:17
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 22:07 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
ag je ervoor gebruiken (gok dat 90% van de bedrijfshallen via goten met die kabel worden bedraad). Maar die kabel zonder pvc in de muur wegsmeren is dan weer niet de bedoeling.
dat is wat ik dus bedoel
Ou-Tannuzondag 9 november 2014 @ 23:25
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 21:04 schreef densmee het volgende:

[..]

lasapparaten hebben vaak ook maar 2 fasen nodig,
en dat zal hier ook wel zo zijn die paar tl buizen hebben ze gewoon verdeeld over twee fasen
Je hebt wel veel TL buizen nodig om 4200 watt te verstoken?
hottentotmaandag 10 november 2014 @ 01:10
Ben zeer benieuwd wat TS aantreft voor interne bedrading.

Tevens zou ik dat witte snoertje vervangen voor een fatsoenlijk stukje rubber.

En hebben je ouders wel een drie fasen aansluiting?
BartNHmaandag 10 november 2014 @ 09:08
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 23:25 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Je hebt wel veel TL buizen nodig om 4200 watt te verstoken?
Dit.

Zit er ook niet iets van verwarming in of zo? Niet dat het voor het aansluiten uit maakt....
Adfundummaandag 10 november 2014 @ 10:02
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 23:25 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Je hebt wel veel TL buizen nodig om 4200 watt te verstoken?
Ik heb even rondgekeken op internet nav dit topic, er zijn dus inderdaad zonnebanken met 40 lampen van 100 W. Normaal zitten er 24 lampen in. Lijkt me dat deze uit een professionele zonnestudio komt (snel bruin, hup volgende klant).

Je moet je maar afvragen of het de moeite waard is om je hele installatie aan te passen voor dat apparaat. Je weet niet hoe oud de lampen zijn. Die gaan ook maar een beperkt aantal uren mee en 40 nieuwe lampen kosten ook 500 euro.

Je kunt ook de helft van de lampen verwijderen (inclusief de interne bedrading!) en het geschikt maken voor een normale huisinstallatie. Hij moet toch opengemaakt worden om te kijken wat de vorige eigenaar met de interne bedrading heeft gedaan.
Think_Padmaandag 10 november 2014 @ 11:31
Ik ga vanavond even kijken of ik de aansluiting in de zonnebank tevoorschijn kan krijgen.

En ik meen dat het ding zo'n 15-20 lampen heeft (van die dikke T12 buizen). En een joekel van een ventilator zodat het spul (en jezelf) nog een beetje koel blijft.

En ja, m'n ouders hebben een 3-fasen aansluiting. Ze hebben een inductie kookplaat die ook via 3-fasen is aangesloten.

Vanavond meer ;)
Knutsel-Smurfmaandag 10 november 2014 @ 18:13
Inductie op 3 fasen? Die kom je niet vaak meer tegen!!
Al denkt mijn gemiddelde klant ook dat perilex 2x16a een krachtstroom aansluiting is.

Trek dat ding eens open en pics posten!!
Think_Padmaandag 10 november 2014 @ 21:10
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 18:13 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Inductie op 3 fasen? Die kom je niet vaak meer tegen!!
Al denkt mijn gemiddelde klant ook dat perilex 2x16a een krachtstroom aansluiting is.

Trek dat ding eens open en pics posten!!
Huis gebouwd in 1995. Inductieplaat is dus ook die leeftijd (19 jaar oud).

UPDATE:
Ik kon helaas geen foto van de aansluiting maken. Het snoer gaat naar binnen in de zonnebank via een wartel. Helaas geen luikje of iets dergelijks. Heb wel het typenummer gevonden: JK Ergoline 26
Het ding heeft 22 lampen, van 100W per stuk. Verder nog 3 gezichtsbruiners, vermogen daarvan weet ik niet.

In de handleiding (16,8MB, op pagina 30) staat dit schema:

thumb.png
(klik voor groter)

Detail:
full.png

Het lijkt er dus op dat het ding via 2-fasen is aangesloten (L1, L2, N)

Ik vond overigens op Google nog een foto van het ding, en daar zie je als je goed kijkt een Perilex stekker: foto

De handleiding conflicteert echter een beetje. Op pagina 12/38 staat dat de Ergoline 26 via een normale stekker kan worden aangesloten. De Ergoline 35 met 3 gezichtsbruiners moet echter via 3-fasen 380V worden aangesloten. Mijne is echter een Ergoline 26 met gezichtsbruiners 8)7 Ik vermoed dat het ding dus via 2-fasen gevoed moet worden, en dat de 3e fase niet in gebruik is (zelfde kabel wordt ook voor het zwaardere model gebruikt?)

Ik vermoed dat Teun de Beun de perilex eraf heeft geknipt, en beide fasen op een normale stekker heeft gezet. Volgens mij kan ik L1+L2+N+Aarde in een Perilex stoppen, kookgroep automaat (2-fasen) plaatsen en klaar?

Ik snap alleen niet waarom er dan twee fasen in gebruik zijn, met maar één nul (N), die zou ook dubbel uitgevoerd moeten zijn dan toch? Terwijl er in de kabel maar één blauwe draad aanwezig is.

[ Bericht 8% gewijzigd door Think_Pad op 10-11-2014 21:53:08 ]
Ou-Tannumaandag 10 november 2014 @ 22:26
ik zou dan denk ik op safe spelen als het mag.. en de N ook dubbel uitvoeren :)
densmeemaandag 10 november 2014 @ 22:28
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 22:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
ik zou dan denk ik op safe spelen als het mag.. en de N ook dubbel uitvoeren :)
als het goed is liggen de 2 fase niet gelijk en kun je wegkomen met een nul, als je 2x een zelfde fase pakt dan heb je dus wel 2x die nul nodig
Ou-Tannumaandag 10 november 2014 @ 22:35
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 22:28 schreef densmee het volgende:

[..]

als het goed is liggen de 2 fase niet gelijk en kun je wegkomen met een nul, als je 2x een zelfde fase pakt dan heb je dus wel 2x die nul nodig
daar heb je gelijk in... alleen als ik het goed begrijp zou het apparaat dus ook gewoon op 2x 220 werken....
densmeemaandag 10 november 2014 @ 22:36
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 22:35 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

daar heb je gelijk in... alleen als ik het goed begrijp zou het apparaat dus ook gewoon op 2x 220 werken....
lijkt het wel op inderdaad, maar toch zou ik dat niet proberen (de nul in het apparaat kan ook te licht uitgevoerd zijn
bluemoon23maandag 10 november 2014 @ 23:31
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 18:13 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Inductie op 3 fasen? Die kom je niet vaak meer tegen!!
Heb ik ook, ding is 2 jaar oud.
Ik heb toch 3 fasen nodig voor in mijn schuur *O* , dan kan de kookplaat ook wel op 3 fasen.
Think_Paddinsdag 11 november 2014 @ 07:39
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 22:28 schreef densmee het volgende:

[..]

als het goed is liggen de 2 fase niet gelijk en kun je wegkomen met een nul, als je 2x een zelfde fase pakt dan heb je dus wel 2x die nul nodig
Ik heb in de meterkast echt driefasen liggen, zo is de kookplaat ook aangesloten (3x zwart + 1x blauw). Dus als ik 2x zwart daarvan pak, en blauw, dan moet het toch kunnen met zo'n kookgroep? De nul wordt dan niet overbelast lijkt me, omdat de fases daadwerkelijk versprongen zijn. Dat zou het eenvoudigste zijn namelijk, dan hoef ik intern in de zonnebank niets aan te passen.
b4kl4pdinsdag 11 november 2014 @ 07:48
Hij was wel netjes geaard :')
Think_Paddinsdag 11 november 2014 @ 17:33
Ik vond in de handleiding nog dat je aan de voorkant onderaan een stoffilter kunt lostrekken en dan de elektronica eruit kan rollen als een soort lade ofzo. Binnenkort maar even weer kijken.

Ik denk dat ik met zo'n kookgroepje (2 automaten) dan wel af kan :) Als het in de zonnebank ook via 2-fasen is aangesloten en ik sluit de kookgroep ook op 2 daadwerkelijke losse fasen aan dan hoef ik de nul ook niet dubbel uit te voeren.

Moet alleen nog even kijken hoe het met de aardlekschakelaars zit. Er zit een blauwe 0,5A in, en een groene 0,03A. Volgens mij zit het keukenspul achter de 0,03A
Think_Padvrijdag 14 november 2014 @ 14:46
Vandaag even de zonnebank open kunnen maken. Het ding werkt inderdaad op twee fasen (bruin, zwart) en 1x nul.

Ook de meterkast even bekeken. Ik heb een aantal foto's gemaakt, zouden jullie kunnen kijken of ik inderdaad genoeg heb aan een kookgroep ?

Wat mij opviel is dat de fases naar een relais (weet ik niet zeker) lopen, en daar volgens mij gewoon met elkaar doorverbonden zijn??? M'n multimeter geeft een hele lage weerstand als ik tussen bruin en zwart meet (1,57 Ohm). Kan ik het dan wel via 2 aparte fasen aansluiten? Of krijg je dan vuurwerk?

Aansluiting in de zonnebank: http://i.imgur.com/M4qHhpA.jpg
Overzichtsfoto meterkast: http://i.imgur.com/vSB3lVG.jpg

Nog een aantal detailfoto's staan hier:
http://imgur.com/a/um5Cq

[ Bericht 8% gewijzigd door Think_Pad op 14-11-2014 14:59:31 ]
hottentotvrijdag 14 november 2014 @ 15:04
Kookgroep is voldoende.

Met een multimeter kun je niet van een ohmse meting uitgaan als er spoelen/condensatoren in het circuit zitten. Iets waar bij zonnebanken sprake van is.

Verder geen rondjes blijven draaien in de draden in je groepenkast, daar zijn we jaren geleden al bewust mee opgehouden i.v.m. warmteontwikkeling.
Ou-Tannuvrijdag 14 november 2014 @ 15:04
je zal er met alleen een kookgroep niet mee weg komen ;)

gezien je slechts 4 groepen achter een aardlek mag hebben..

sowieso heb je nu op de linker aardlek al meer dan 4 groepen..
en op de rechter zit je al op 4..

verder zou ik de linker aardlek van 0.5A ook vervangen voor een 0,03A model :P
hottentotvrijdag 14 november 2014 @ 15:17
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 15:04 schreef Ou-Tannu het volgende:
je zal er met alleen een kookgroep niet mee weg komen ;)

gezien je slechts 4 groepen achter een aardlek mag hebben..

sowieso heb je nu op de linker aardlek al meer dan 4 groepen..
en op de rechter zit je al op 4..

verder zou ik de linker aardlek van 0.5A ook vervangen voor een 0,03A model :P
Dat klopt allemaal.

Maar als TS volgens de regels een kookgroep realiseert is dat voldoende.
Dat hij een probleem met de meterkast heeft is ook een feit.

Inderdaad die 500mA eruit, en 2 stuks 30mA bestellen, op de onderste rij is nog net de ruimte voor een extra 3f+n 30mA. En dan twee smalle groepsautomaten welke nog net er tussen passen een rijtje hoger, ik hoop dat je dan nog ruimte hebt voor die draden of dat die misschien onder het railtje door kunnen.

Tevens ligt het aan mij, of ontwikkelt er zich teveel warmte boven de 3 fasen eindgroep?
Ou-Tannuvrijdag 14 november 2014 @ 18:58
of alles er uit gooien.. en meteen een nieuwe met hoofdschakelaar, en alamats terug hangen :D
Vonkenboervrijdag 14 november 2014 @ 20:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 15:17 schreef hottentot het volgende:

[..]

Dat klopt allemaal.

Maar als TS volgens de regels een kookgroep realiseert is dat voldoende.
Dat hij een probleem met de meterkast heeft is ook een feit.

Inderdaad die 500mA eruit, en 2 stuks 30mA bestellen, op de onderste rij is nog net de ruimte voor een extra 3f+n 30mA. En dan twee smalle groepsautomaten welke nog net er tussen passen een rijtje hoger, ik hoop dat je dan nog ruimte hebt voor die draden of dat die misschien onder het railtje door kunnen.

Tevens ligt het aan mij, of ontwikkelt er zich teveel warmte boven de 3 fasen eindgroep?
Hier heb ik eigenlijk helemaal niks aan toe te voegen ^O^ _O_
Think_Padzondag 16 november 2014 @ 09:56
De ALS zouden ook vervangen kunnen worden door 2x 2P en 1x 4P toch? Dat scheelt ruimte, en geld t.o.v. 3x een 4P.

Krachtgroep (inductie kookplaat) en kookgroep (zonnebank) dan op die 4P ALS, en de rest van de groepen verdelen over de 2x 2P ALS. Die groepen hebben toch maar één fase nodig.

Ik denk dat als ik dit bestel (en het ook in de kast krijg qua ruimte) dat ik dan weer helemaal up to date ben, en de boel veilig is aangesloten toch?

full.png
(Moet nog wat los spul meebestellen denk ik, van die doorverbindingsstrookjes + wat los draad waarschijnlijk).

[ Bericht 22% gewijzigd door Think_Pad op 16-11-2014 10:28:32 ]
hottentotzondag 16 november 2014 @ 13:17
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 09:56 schreef Think_Pad het volgende:
De ALS zouden ook vervangen kunnen worden door 2x 2P en 1x 4P toch? Dat scheelt ruimte, en geld t.o.v. 3x een 4P.

Krachtgroep (inductie kookplaat) en kookgroep (zonnebank) dan op die 4P ALS, en de rest van de groepen verdelen over de 2x 2P ALS. Die groepen hebben toch maar één fase nodig.

Ik denk dat als ik dit bestel (en het ook in de kast krijg qua ruimte) dat ik dan weer helemaal up to date ben, en de boel veilig is aangesloten toch?

[ afbeelding ]
(Moet nog wat los spul meebestellen denk ik, van die doorverbindingsstrookjes + wat los draad waarschijnlijk).
Mijn advies: Bel een elektriciën voor je ouders.

- Wat wil je bijvoorbeeld met die hoofdschakelaar gaan doen? Als die voor een eindafzekering is, dan zou je billenkoek moeten krijgen. (Tenzij je nu al droomt van de erfenis)

- Je gaat groepen zekeringmatig samenvoegen, daardoor kun je minder tegelijk aanzetten.
- Wil je nu echt de 2x230V zonnebank bij het 3f400V kooktoestel opzetten? (slecht plan).
- Het past niet. Je hebt nu een ruimte van 6 over, een automaat van 4 gaat eruit, dat is 10 en je wilt er 14 inplaatsen.

Door dit soort dingen krijg ik zwaar mijn twijfels of je de goede draden gaat gebruiken, en deze ook op de correcte manier gaat afwerken. Een stopcontact slordig aansluiten is een kleinere ramp dan de meterkast verkloten.
Ou-Tannuzondag 16 november 2014 @ 13:25
ik zou persoonlijk echt t hele ding vervangen.. maar goed dat kost natuurlijk ook weer een bakkes met geld :P
Think_Padzondag 16 november 2014 @ 16:10
Lol guys, relax... Ik ga de boel heus niet met tape en kroonsteentjes aan elkaar draaien hoor. En ik ga pas wat aanpassen als ik van hier een GO krijg :P M'n vader is overigens ook technisch onderlegd (heeft huis nota bene zelf gebouwd, meterkast door een kennis gedaan) dus die laat mij ook heus niet wat aanfröbelen ofzo ;)

En de hele kast vervangen is makkelijk gezegd, maar ook nogal overkill. De groepen automaten zijn nog prima, alleen de aardlekken zijn verouderd en er mist een hoofdschakelaar in deze kast. Als ik dat toch toevoeg is er toch niks aan de hand en is de kast weer up2date ?

Mijn plan was (als dat gaat passen...):

• Draden onderaan (vanaf kWh) meter in een hoofdschakelaar 4P stoppen. Daar komt 3x fase + nul uit.
• Daar komt vervolgens 3x ALS op (2x 2P, 1x 4P).
• De 2x 2P verdeel ik de 8 groepen over
• De 4p komt de krachtgroep (inductie) + kookgroep zonnebank op (kookgroep, dus aparte groep voor zonnebank, maar wel achter de 4P ALS)

De nullen kan ik na de hoofdschakelaar toch onderling doorverbinden (onderkant ALS)

[ Bericht 4% gewijzigd door Think_Pad op 16-11-2014 16:15:45 ]
hottentotzondag 16 november 2014 @ 16:23
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 16:10 schreef Think_Pad het volgende:
Lol guys, relax... Ik ga de boel heus niet met tape en kroonsteentjes aan elkaar draaien hoor. En ik ga pas wat aanpassen als ik van hier een GO krijg :P M'n vader is overigens ook technisch onderlegd (heeft huis nota bene zelf gebouwd, meterkast door een kennis gedaan) dus die laat mij ook heus niet wat aanfröbelen ofzo ;)

En de hele kast vervangen is makkelijk gezegd, maar ook nogal overkill. De groepen automaten zijn nog prima, alleen de aardlekken zijn verouderd en er mist een hoofdschakelaar in deze kast. Als ik dat toch toevoeg is er toch niks aan de hand en is de kast weer up2date ?

Mijn plan was (als dat gaat passen...):

• Draden onderaan (vanaf kWh) meter in een hoofdschakelaar 4P stoppen. Daar komt 3x fase + nul uit.
• Daar komt vervolgens 3x ALS op (2x 2P, 1x 4P).
• De 2x 2P verdeel ik de 8 groepen over
• De 4p komt de krachtgroep (inductie) + kookgroep zonnebank op (kookgroep, dus aparte groep voor zonnebank, maar wel achter de 4P ALS)

De nullen kan ik na de hoofdschakelaar toch onderling doorverbinden (onderkant ALS)
Je mist de ruimte hiervoor ;)

Tevens waarom zou je voor de acht groepen terug gaan naar een 2 fase verdeling i.p.v. de huidige drie fase verdeling? Tevens moet je dan de keuken, wasmachine, droger, etc.. allemaal zien te verdelen op 2 1 fase aardlekautomaten, dat lijkt mij vragen om problemen.

Waarom niet de eerder voorgestelde opzet? Ja een hoofdschakelaar is handig en nu verplicht, maar de kast mist de ruimte.

Je krijgt alleen meer ruimte als je de huidige automaten vervangt voor smallere, of de beltrafo uitwendig maakt.
Think_Padzondag 16 november 2014 @ 17:07
Ik heb even uitgetekend wat ik in gedachten had:
http://imgur.com/a/PmLUn#0

(een versie zonder draden om het overzichtelijk te houden, en eentje met draden :P )

Kan dit technisch? Qua ruimte weet ik niet... lijkt van wel?

Edit: Hmmm, wellicht nog wat meer groepen verdelen over L1 ipv alleen L2 en L3. L1 is nu alleen in gebruik voor de inductieplaat.

[ Bericht 7% gewijzigd door Think_Pad op 16-11-2014 17:16:19 ]
Noodelsmaandag 17 november 2014 @ 00:00
(Je beltrafo ook achter een automaat)
Think_Padmaandag 17 november 2014 @ 12:38
Dat is wel handig inderdaad, was ik even vergeten :P

Maar verder?
Think_Paddinsdag 18 november 2014 @ 17:08
Iemand nog opmerkingen over het schema wat ik heb uitgetekend: http://imgur.com/a/PmLUn#0 ?
Ou-Tannudinsdag 18 november 2014 @ 18:16
behalve dat het een onlogische verdeling van de fases lijkt...?
hottentotdinsdag 18 november 2014 @ 19:17
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 17:08 schreef Think_Pad het volgende:
Iemand nog opmerkingen over het schema wat ik heb uitgetekend: http://imgur.com/a/PmLUn#0 ?
Dat je niet lukraak groepen op fases en aardlekautomaten moet gaan verdelen aan de hand van een foto van de meterkast, maar dat je dit moet gaan doen aan de hand van het verwachte verbruik en gelijktijdigheidsfactor van de groepen.

Tevens dien je te voorkomen dat de verlichting van een gehele verdieping of zelfs het hele huis achter dezelfde aardlek of fase komt.
Think_Paddinsdag 18 november 2014 @ 19:38
Ok, dat snap ik. Maar meer over de indeling van de kast zelf, of dat een beetje klopt, zo veilig is, en of het goed gaat werken.

Indelingen van de groepen is sowieso iets waar m'n vader en ik nog even naar willen kijken, in de loop der jaren is het eea wat veranderd en aangezien er nu maar 2 aardlekken zijn knalt het hele huis er zo'n beetje uit, en blijft de keuken gewoon aan (aangezien alles van de keuken op die blauwe aardlek zit)
Adfundumdinsdag 18 november 2014 @ 19:39
Mocht je gebruik (willen) maken van ethernet of tv-signaal over power (homeplug) dan moeten de adapters op dezelfde fase te worden aangesloten, misschien iets om vast rekening mee te houden bij de verdeling.
Ferdinsdag 18 november 2014 @ 19:58
Als je 4 x 2,5mm naar de zolder gaat aanleggen, waarom niet gelijk als 3 fasen aansluiten?
Ou-Tannudinsdag 18 november 2014 @ 20:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:39 schreef Adfundum het volgende:
Mocht je gebruik (willen) maken van ethernet of tv-signaal over power (homeplug) dan moeten de adapters op dezelfde fase te worden aangesloten, misschien iets om vast rekening mee te houden bij de verdeling.
je kan beter MoCa gebruiken ipv Homeplug :P minder storings gevoelig
Think_Paddinsdag 18 november 2014 @ 20:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:39 schreef Adfundum het volgende:
Mocht je gebruik (willen) maken van ethernet of tv-signaal over power (homeplug) dan moeten de adapters op dezelfde fase te worden aangesloten, misschien iets om vast rekening mee te houden bij de verdeling.
Er ligt overal gigabit netwerkkabel en coax, dus dat is niet aan de orde.
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:58 schreef Fer het volgende:
Als je 4 x 2,5mm naar de zolder gaat aanleggen, waarom niet gelijk als 3 fasen aansluiten?
5x 2,5mm2 zelfs, maar de aansluiting gaat niet voor 3fasen gebruikt worden. Nu niet, en in de toekomst ook niet. Het is ook niet de zolder, maar een bergzolder, bovenop de garage, maar het dak loopt door zeg maar...

Ook neemt een 3fasen automaat meer ruimte in, maar die ruimte heb ik dus niet. En een 3fasen automaat is een keer zo duur als zo'n kookgroepje.
Ferdinsdag 18 november 2014 @ 20:28
Heb je gedacht aan 1x 32A aanleggen met 4mm kabels en een CEE stekker?
Think_Paddinsdag 18 november 2014 @ 21:02
Ja, maar dan krijg je een knoert van een kabel die lastig(er) is weg te werken. En zo'n CEE stekker (zo'n rode bedoel je waarschijnlijk) is overdreven voor deze situatie.
Ferdinsdag 18 november 2014 @ 21:37
2x4mm of 5x2,5mm scheelt toch niet zoveel en ik bedoel de blauwe cee, grote broertje van de campingstekker.

En die samen met de rest van de 16A groepen, verdelen over 3 Aardleks van 40A per stuk.
Moassdinsdag 18 november 2014 @ 21:41
stroom
Vonkenboerdinsdag 18 november 2014 @ 21:50
Voordat we met allerlei uiterst creatieve constructies gaan komen; is er niet gewoon ruimte voor een kastje er bij naast ? Naast de huidige verdeler ?

https://www.sandervunderi(...)st-leeg-11x22cm.html

Dan plaats je daar een aardlek en een kookgroepje in; en dan ben je er toch qua ruimte ?
Think_Padwoensdag 19 november 2014 @ 10:16
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 21:37 schreef Fer het volgende:
2x4mm of 5x2,5mm scheelt toch niet zoveel en ik bedoel de blauwe cee, grote broertje van de campingstekker.

En die samen met de rest van de 16A groepen, verdelen over 3 Aardleks van 40A per stuk.
Origineel zit het ding ook met Perilex aangesloten, dus ik zie het nut van een CEE niet helemaal?
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 21:50 schreef Vonkenboer het volgende:
Voordat we met allerlei uiterst creatieve constructies gaan komen; is er niet gewoon ruimte voor een kastje er bij naast ? Naast de huidige verdeler ?

https://www.sandervunderi(...)st-leeg-11x22cm.html

Dan plaats je daar een aardlek en een kookgroepje in; en dan ben je er toch qua ruimte ?
Zou kunnen, maar op mijn tekening lijkt het toch ook gewoon in de huidige kast te passen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Think_Pad op 19-11-2014 10:40:48 ]
Vonkenboerwoensdag 19 november 2014 @ 22:12
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:16 schreef Think_Pad het volgende:

[..]

Origineel zit het ding ook met Perilex aangesloten, dus ik zie het nut van een CEE niet helemaal?
CEE is industriel materiaal; dat heeft te maken met het feit dat alle CEE aansluitmaterialen over de wereld gelijk zijn aan elkaar en een standaard manier van aansluiten hebben.
Jij hebt genoeg aan een gewone perilex stekker/aansluiting.
[..]

Zou kunnen, maar op mijn tekening lijkt het toch ook gewoon in de huidige kast te passen?
[/quote]

Ik vind het vooral erg onoverzichtelijk; waarom niet die aardlekschakelaar van een 0,5 vervangen voor één van 0,33 naast de twee aardlekschakelaars past dan wel een hoofdschakelaar.
Klein kastje er bij naast zetten met daarin een aardlekschakelaar en een kookgroep ten behoeve van de zonnebank. Met 3 fase aardlekschakelaars kun je alle eindgroepen mooi verdelen over alle fasen; zou de bestaande kast gewoon niet teveel wijzigen.

Er mogen maximaal vier groepen achter één aardlekschakelaar dus dan zou je één van de bestaande groepen moeten vervangen voor een aardlekautomaat om aan die eis te voldoen.
Of je vervangt de 16A kracht groep voor een 16A kracht aardlekautomaat die bestaan tegenwoordig ook al :)
Vonkenboerwoensdag 19 november 2014 @ 22:14
Zoiets; http://www.elektrooke.nl/(...)DLh8ICFcrLtAodOjcAoQ
Ou-Tannuwoensdag 19 november 2014 @ 23:44
Yep.. mn ouders hebben gewoon 2 3fasen aarlekautomaten in de kast...

1 voor de oven en 1 voor een 3 fasen verwarmings element van 18KW :X
Think_Paddonderdag 20 november 2014 @ 08:48
Plan is nu als volgt (copy paste van een advies van Tweakers):
quote:
Als je van plan bent je hele meterkast te verbouwen, dan lijkt dit mij ook de beste "goedkope" oplossing.
Afhankelijk van het gebruik van die krachtgroep (waar is die voor?) zou ik de verdeling iets aanpassen.

2P ALS fase 1 -> 3 lichtgroepen
2P ALS fase 2 -> 3 lichtgroepen
4P ALS -> Krachtgroep, fornuisgroep zonnebank (fase 1&2), 2 lichtgroepen (fase 3)

Bovenin 6 lichtgroepen (6*1,5) + beltrafo = 11 modules
Midden krachtgroep + fornuisgroep + 2 lichtgroepen = 11 modules
Onder: HS, 4P ALS, 2* 2P ALS = 12 modules

Voordelen zijn o.a.:
*op de bovenste 2 rijen 1 lege modulebreedte over om wat kabels tussendoor te proppen
*bovenste regel 3 groene groepen =1*2P aardlek + 3 zwarte groepen is 1*2P aardlek,
middelste regel is allemaal 4P aardlek == "overzichtelijk" en makkelijker met doorlussen.
Samengevat:

De huidige ALS vervallen (verouderd) en komen 0,03 varianten voor terug. Op diezelfde rail komt ook een hoofdschakelaar.
Verder nog een kookgroep erbij en de groepenindeling wat verdelen over de fases.

Alles netjes in de huidige kast, met up to date materiaal, en de zonnebank veilig aangesloten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Think_Pad op 20-11-2014 08:54:06 ]
Think_Padzaterdag 22 november 2014 @ 18:41
Vandaag de hele groepenkast omgebouwd. Was nog best een pittige klus.
Om 11:30 stroom eraf gegooid, om 17:30 kon de stroom er weer op. Toch zo'n 6 uur bezig geweest dus :o
Technisch was het opzich niet heel moeilijk, maar voor je alles netjes in de kast hebt zitten zoals je wilt ben je wel ff verder. Komt ook voornamelijk omdat die 6mm2 een bitch was om door de kast te leiden, omdat het zo stug is :(

Zonnebank is nog niet gereed, de YMVK moet nog naar boven. Maar dan is het verder kwestie van aansluiten op de kookgroep-automaat en perilex stopcontact erop zetten. Perilex stekker had ik al aan de zonnebank gezet.

We hebben de groepen ook wat verschoven over de fasen, sommige groepen zat best veel op, en sommige maar weinig. Nu is het als het goed is allemaal wat beter verdeeld.

Waar ik nog even naar moet kijken is het aantal groepen per ALS, volgens mij is dat wel in orde, maar weet ik niet zeker. Denk er nu ook pas weer aan.

Nu is er dus netjes een hoofdschakelaar, en 3 gloednieuwe 30mA aardlekschakelaars :)
Zal volgende keer als ik er ben even een foto van de kast maken.

Ik wil ook nog een stroomtang bestellen op eBay: AC current clamp zodat ik de verdeling van de fasen wat beter kan meten. Edit: Ik zie net in de handleiding van de kWh-meter (Schlumberger Eurotri polyphase) dat ik daar ook de actuele afgenomen stroom per fase kan zien. Scheelt weer aanschaffen van een stroomtang *)

[ Bericht 3% gewijzigd door Think_Pad op 22-11-2014 19:59:55 ]
Think_Padwoensdag 26 november 2014 @ 16:57
Zo, bij deze de foto's van de gewijzigde meterkast:

full.jpg
De gehele meterkast. Voor de beeldvorming, hier de oude situatie.

full.jpg
Helemaal links de 4P hoofdschakelaar. Daarna een 4P ALS (30mA), en 2x een 2P ALS (30mA).
De zwarte en blauwe links komen vanaf meterbord. De rest wat je ziet is afkomstig vanaf de hoofdschakelaar.

We hebben echter nog wel een fout gemaakt, want op de 4P ALS zitten nu teveel groepen:
• De 3 zwarte groepen onderaan
• De kookgroep (zonnebank)
• De krachtgroep (inductie)

Telt de kookgroep als 1 groep of als 2 ? Anders zouden het namelijk zelfs 6 groepen zijn op die 4P ALS.
Dat moet dus nog even aangepast, er kan wel wat bij L3 op vermoedelijk, want die heeft maar één groep (waar wel de gehele bijkeuken + garage op zit aangesloten met vriezers, koelkast, wasdroger etc).

En vandaag ook de YMVK even tijdelijk aangesloten op de kookgroep, maar de zonnebank werkte niet zoals het zou moeten :? Ik heb hem aangesloten met 1x een N, en L1, L2 (bruin, zwart). De besturing van de zonnebank kreeg wel voeding, de (enorme) ventilator ging ook blazen bij starten van het programma, maar de TL-buizen bleven uit? Iemand een idee hoe dit kan? Op de perilex had ik tussen N en L1 netjes 230V, tussen N en L2 ook 230V, en tussen L1 en L2 had ik 400V.
In de zonnebank op de aansluitklemmen ook gewoon 230V tussen N en L1 en N en L2, en tussen L1 en L2 400V.

[ Bericht 4% gewijzigd door Think_Pad op 26-11-2014 19:25:51 ]
Think_Paddonderdag 27 november 2014 @ 15:27
Niemand nog opmerkingen over de kast, of een idee waarom de zonnebank niet werkt?
bbtb77donderdag 27 november 2014 @ 15:56
quote:
11s.gif Op donderdag 27 november 2014 15:27 schreef Think_Pad het volgende:
Niemand nog opmerkingen over de kast, of een idee waarom de zonnebank niet werkt?
De kast heeft echt te veel draden onder 1 klem naar mijn smaak. En een kookgroep heeft 2xn en 2xl, waarvan je maar 1n hebt aangesloten..
Think_Paddonderdag 27 november 2014 @ 17:15
Ik dacht dat twee aders van dezelfde dikte wel onder één klem/schroef wel toegestaan was? Kijk, een 6mm2 en een 2,5mm2 gaat natuurlijk niet werken, die 2,5mm2 blijft dan niet zitten. Maar 2x dezelfde dikte moet wel goed komen toch? Het is zo'n automaat met een soort 'bakje' die omhoog schuift als je de schroef aandraait.

We hebben het overigens nog gecontroleerd en alle aders zaten goed vast :)

Wat zou een betere oplossing zijn dan? Van die blokjes die er in de oude situatie onder de ALS zaten?

En waar moet ik een 2e N weghalen als er in de hele kast maar één N te vinden is :D ? Of doel je op dat lusje boven de kookgroep? Die is namelijk van de groep erboven. Op de kookgroep is nog niets aangesloten namelijk ;) Aan de onderkant van de kookgroep is de nul doorverbonden.
hottentotdonderdag 27 november 2014 @ 18:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 20:28 schreef Fer het volgende:
Heb je gedacht aan 1x 32A aanleggen met 4mm kabels en een CEE stekker?
Woonhuis mag maximaal 25A voor een eindgroep ;)
hottentotdonderdag 27 november 2014 @ 18:27
Gaat trouwens een lekker warm kastje worden met al die op elkaar gedrukte rondjes.

Verder als je de indeling veranderd mag het, maar om eerlijk te zijn vind ik het maar een zootje.

En de kookgroep is meende ik één groep.
Vonkenboerdonderdag 27 november 2014 @ 19:38
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 18:27 schreef hottentot het volgende:
Gaat trouwens een lekker warm kastje worden met al die op elkaar gedrukte rondjes.

Verder als je de indeling veranderd mag het, maar om eerlijk te zijn vind ik het maar een zootje.

En de kookgroep is meende ik één groep.
Tjah, erg netjes vind ik hem ook niet (nu werkt het ook niet echt in zijn voordeel dat hij stugge 6mm² gebruikt heeft) ik zou in dat geval namelijk altijd een voorkeuze hebben voor flexibele 6mm² en dan twin adereindhulzen te gebruiken.

Verder vind ik dat er bij de schroefaansluitingen wel erg veel blank koper zichtbaar is.
Een kookgroep kun je rekenen als één eindgroep.
Think_Padvrijdag 28 november 2014 @ 19:27
VDS is wel mooi natuurlijk, maar los van dat je adereindhulsjes nodig hebt moet je ook een wurgtang hebben. Als elektricien heb je dat spul gewoon achterin je busje liggen, maar ik moet het eerst aanschaffen. Voor eenmalig gebruik is dat een beetje een dure investering. Dan maar VD 6mm2 stugge draad.

Verder zit de kast gewoon aan z'n limiet, daardoor is het allemaal wat proppen. Die krullen/lusjes nemen ook wat ruimte in beslag. Maar inkorten is wat rigoreus, dan kun je de indeling van de kast niet meer aanpassen zonder nieuwe draden te trekken.

Blank koper is wel een puntje voor een volgende keer. Maar ga het nu niet weer lostrekken. Kap erover en niemand die het ziet ;)

Ik ga morgen even verder om de perilex in orde te maken. Zal dan ook nog even één van de onderste zwarte groepen bij de zwarte groep bovenin doorlussen, zodat op alle ALS maar max. 4 groepen zitten :)

En hopen dat de zonnebank het dan wel goed doet (besturing en fan werken wel, lampen nog niet). Misschien een veiligheidsschakelaar dat hij niet werkt zonder acryl kap erop.

[ Bericht 4% gewijzigd door Think_Pad op 28-11-2014 19:39:43 ]
hottentotvrijdag 28 november 2014 @ 19:29
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 19:27 schreef Think_Pad het volgende:
Verder zit de kast gewoon aan z'n limiet, daardoor is het allemaal wat proppen. Die krullen/lusjes nemen ook wat ruimte in beslag. Maar inkorten is wat rigoreus, dan kun je de indeling van de kast niet meer aanpassen zonder nieuwe draden te trekken.
Los daarvan geven lusjes wel onnodig verbruik en genereren warmte.

Het is een oud en gelukkig achterhaald iets.

Leg er dan een net s bochtje in.
Think_Padzaterdag 29 november 2014 @ 15:38
Dus, vandaag de boel afgerond.
Zonnebank weer in elkaar gezet en op de perilex aangesloten, maar de lampen gaan nog steeds niet branden (besturingsmodule en fan werken wel). Om uit te sluiten dat het aan het meerdere fasen verhaal ligt heb ik in de meterkast beide fasen van de YMVK even op dezelfde fase gezet (dus zoals de stekker eerst ook, onveilig, was aangesloten).

Maar nog steeds gaat alleen de fan draaien en blijven de lampen uit. Zonnebank kaduuk :?
Misschien omdat hij 400V tussen de fasen op z'n flikker heeft gehad? Ik heb echter geen knal/vonk/lawaai ofzo gezien/gehoord bij het insteken van de perilex voor de eerste keer.
Ou-Tannuzondag 30 november 2014 @ 15:34
gelukkig heb je hem weer aan de gang gekregen :P :+
Think_Padzondag 30 november 2014 @ 15:35
Hij doet het! :D

In de zonnebank zit een ventilator en daar zit een microswitch met een vaantje eraan gemonteerd. Die schakelaar zorgt waarschijnlijk dat de lampen niet aan gaan als de ventilator niet draait (om oververhitting van de VSA's / lampen te voorkomen). De schakelaar zat nog maar met 1 schroefje vast en zat daardoor losjes. Hierdoor kon het vaantje de schakelaar niet ver genoeg indrukken. Ding goed vastgedraaid en het draait als een tierelier :)
En nu netjes op 2-fasen, dus geen uitgefikte stopcontacten meer *O*

full.jpg

En de voltooide meterkast:
full.jpg

De groep met de witte 'X' erop is niet meer in gebruik (bovenkant automaat zitten geen draden meer, onderkant ook niet). Is reserve voor later :) Op die groep zaten maar 2 stopcontacten, waar we nooit wat op aansluiten. Die zit nu bij de groep van de magnetron op, automaat nr. 7