Huis gebouwd in 1995. Inductieplaat is dus ook die leeftijd (19 jaar oud).quote:Op maandag 10 november 2014 18:13 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Inductie op 3 fasen? Die kom je niet vaak meer tegen!!
Al denkt mijn gemiddelde klant ook dat perilex 2x16a een krachtstroom aansluiting is.
Trek dat ding eens open en pics posten!!
als het goed is liggen de 2 fase niet gelijk en kun je wegkomen met een nul, als je 2x een zelfde fase pakt dan heb je dus wel 2x die nul nodigquote:Op maandag 10 november 2014 22:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
ik zou dan denk ik op safe spelen als het mag.. en de N ook dubbel uitvoeren
daar heb je gelijk in... alleen als ik het goed begrijp zou het apparaat dus ook gewoon op 2x 220 werken....quote:Op maandag 10 november 2014 22:28 schreef densmee het volgende:
[..]
als het goed is liggen de 2 fase niet gelijk en kun je wegkomen met een nul, als je 2x een zelfde fase pakt dan heb je dus wel 2x die nul nodig
lijkt het wel op inderdaad, maar toch zou ik dat niet proberen (de nul in het apparaat kan ook te licht uitgevoerd zijnquote:Op maandag 10 november 2014 22:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
daar heb je gelijk in... alleen als ik het goed begrijp zou het apparaat dus ook gewoon op 2x 220 werken....
Heb ik ook, ding is 2 jaar oud.quote:Op maandag 10 november 2014 18:13 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Inductie op 3 fasen? Die kom je niet vaak meer tegen!!
Ik heb in de meterkast echt driefasen liggen, zo is de kookplaat ook aangesloten (3x zwart + 1x blauw). Dus als ik 2x zwart daarvan pak, en blauw, dan moet het toch kunnen met zo'n kookgroep? De nul wordt dan niet overbelast lijkt me, omdat de fases daadwerkelijk versprongen zijn. Dat zou het eenvoudigste zijn namelijk, dan hoef ik intern in de zonnebank niets aan te passen.quote:Op maandag 10 november 2014 22:28 schreef densmee het volgende:
[..]
als het goed is liggen de 2 fase niet gelijk en kun je wegkomen met een nul, als je 2x een zelfde fase pakt dan heb je dus wel 2x die nul nodig
Dat klopt allemaal.quote:Op vrijdag 14 november 2014 15:04 schreef Ou-Tannu het volgende:
je zal er met alleen een kookgroep niet mee weg komen
gezien je slechts 4 groepen achter een aardlek mag hebben..
sowieso heb je nu op de linker aardlek al meer dan 4 groepen..
en op de rechter zit je al op 4..
verder zou ik de linker aardlek van 0.5A ook vervangen voor een 0,03A model
Hier heb ik eigenlijk helemaal niks aan toe te voegenquote:Op vrijdag 14 november 2014 15:17 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat klopt allemaal.
Maar als TS volgens de regels een kookgroep realiseert is dat voldoende.
Dat hij een probleem met de meterkast heeft is ook een feit.
Inderdaad die 500mA eruit, en 2 stuks 30mA bestellen, op de onderste rij is nog net de ruimte voor een extra 3f+n 30mA. En dan twee smalle groepsautomaten welke nog net er tussen passen een rijtje hoger, ik hoop dat je dan nog ruimte hebt voor die draden of dat die misschien onder het railtje door kunnen.
Tevens ligt het aan mij, of ontwikkelt er zich teveel warmte boven de 3 fasen eindgroep?
Mijn advies: Bel een elektriciën voor je ouders.quote:Op zondag 16 november 2014 09:56 schreef Think_Pad het volgende:
De ALS zouden ook vervangen kunnen worden door 2x 2P en 1x 4P toch? Dat scheelt ruimte, en geld t.o.v. 3x een 4P.
Krachtgroep (inductie kookplaat) en kookgroep (zonnebank) dan op die 4P ALS, en de rest van de groepen verdelen over de 2x 2P ALS. Die groepen hebben toch maar één fase nodig.
Ik denk dat als ik dit bestel (en het ook in de kast krijg qua ruimte) dat ik dan weer helemaal up to date ben, en de boel veilig is aangesloten toch?
[ afbeelding ]
(Moet nog wat los spul meebestellen denk ik, van die doorverbindingsstrookjes + wat los draad waarschijnlijk).
Je mist de ruimte hiervoorquote:Op zondag 16 november 2014 16:10 schreef Think_Pad het volgende:
Lol guys, relax... Ik ga de boel heus niet met tape en kroonsteentjes aan elkaar draaien hoor. En ik ga pas wat aanpassen als ik van hier een GO krijgM'n vader is overigens ook technisch onderlegd (heeft huis nota bene zelf gebouwd, meterkast door een kennis gedaan) dus die laat mij ook heus niet wat aanfröbelen ofzo
En de hele kast vervangen is makkelijk gezegd, maar ook nogal overkill. De groepen automaten zijn nog prima, alleen de aardlekken zijn verouderd en er mist een hoofdschakelaar in deze kast. Als ik dat toch toevoeg is er toch niks aan de hand en is de kast weer up2date ?
Mijn plan was (als dat gaat passen...):
• Draden onderaan (vanaf kWh) meter in een hoofdschakelaar 4P stoppen. Daar komt 3x fase + nul uit.
• Daar komt vervolgens 3x ALS op (2x 2P, 1x 4P).
• De 2x 2P verdeel ik de 8 groepen over
• De 4p komt de krachtgroep (inductie) + kookgroep zonnebank op (kookgroep, dus aparte groep voor zonnebank, maar wel achter de 4P ALS)
De nullen kan ik na de hoofdschakelaar toch onderling doorverbinden (onderkant ALS)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |