Er hangt een onwezenlijke sfeer op het Domplein kort nadat een ongeveer 60-jarige vrouw van de Domtoren is gesprongen. De vrouw raakt in haar val een voorbijgangster. Die wankelt en houdt zich vast aan een paaltje. Ze is volkomen van de wereld. 'Ik weet niet wat er gebeurde,' zegt ze later. 'Ik dacht dat er een boom op me viel.'
Omstanders schieten haar te hulp terwijl pal daarnaast de dode springster op de grond ligt. Een passerende arts neemt haar mee naar het UCK. Daar komt ze op adem met een zak ijs op haar gezwollen voet. AD-verslaggevers Wim Langejan en Jan Dankbaar zijn ook op het Domplein als de vrouw springt. Ze zien het niet, maar horen het wel. 'Alsof een auto tegen een muur rijdt,' zegt Langejan.
Eigenaar Marco Terlou van café Lebowski komt aanlopen. 'Het is weer mis,' stamelt hij.
Derde keer
Voor de derde keer in vier jaar hoort Terlou, als hij in het kantoortje boven de zaak zijn administratie bijwerkt, dezelfde onheilspellende doffe klap. 'Niet weer, dacht ik. Maar na een minuut wist ik dat het weer om een springer ging,' verzucht hij.
Cor van Zwaan en Boudewijn de Vries komen een uur later een beetje op adem. Ze waren bij de rondleiding en laten een foto zien van de vrouw van voor de sprong. 'Bizar toch?'
De Vries, die in Australië woont en vakantie houdt in Nederland is samen met zijn Amsterdamse vriend naar de Dom gekomen. 'Dit moest een gezellig dagje worden. Pfff, we gaan maar een biertje drinken. Even bijkomen.'
Discussie veiligheid
De veiligheid voor rondleidingen op de Domtoren staat opnieuw ter discussie. Het was de vierde keer in vijf jaar tijd. De gemeente, eigenaar van de Domtoren, kondigt aan de veiligheidsprotocollen van de rondleidingen met gidsen tegen het licht te houden. Vandaag is de Dom gesloten.
Twee jaar geleden werden na een zelfdoding vanaf de Dom veiligheidsmaatregelen getroffen. Op de balustrades op 70 en 95 meter hoogte werden spijlen en hekken aangebracht.
Maar dat waren maatregelen om springen te ontmoedigen. 'Die maatregelen zijn niet afdoende om zulke drama's te voorkomen,' zegt manager Gemma Adelaar van de VVV en de Domtoren, die gisteren zelf vlak na het incident ter plaatse was. 'Iemand die wil, vindt een weg. Mensen vallen niet zomaar van de Dom.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)oom-op-me-viel.dhtml
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !