de overheid die waarde toevoegt?quote:Op donderdag 6 november 2014 17:44 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat zijn tenminste nog banen die waarde toevoegen aan een samenleving. Dat kun je dus bijvoorbeeld van energiedrankjes niet zeggen.

Nee hoor. Tot de ontwikkeling van de marktsamenleving in de 19e eeuw waren markten een marginaal fenomeen.quote:Op donderdag 6 november 2014 17:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De markt is ook de natuurlijke situatie.

Amen.quote:Op donderdag 6 november 2014 17:46 schreef SuperFood het volgende:
[..]
de overheid die waarde toevoegt?nah eerder halen ze het weg. in nederland werk je een leven lang voor een kuthuis als jan modaal. dank je wel overheid. overheid moet zich bezighouden met veiligheid, leger / politie. voor de rest wat randvoorwaarden via wetgeving regelen en voor de rest overal zover mogelijk vandaan blijven omdat ze het anders kapot maken.

quote:Op donderdag 6 november 2014 17:46 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Nee hoor. Tot de ontwikkeling van de marktsamenleving in de 19e eeuw waren markten een marginaal fenomeen.

Nederland heeft juist een heel kleine overheid. Dus vertel, welke methode is er om het bestuur in te richten die nog geen enkel land heeft gevonden?quote:Op donderdag 6 november 2014 17:43 schreef SuperFood het volgende:
onzinbanen, zo valt 50% van de overheid te definiëren. daarbij verdient de top van politiek nederland imo ook nog eens veel te veel voor a. wat ze presteren en b. voor de grootte van het land. overheid

quote:Op donderdag 6 november 2014 17:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]!
Markten waren er al toen we met landbouw begonnen. Ik heb twee vissen, dan ruil ik er 1 tegen jouw brood. Wij allebei vis met brood, lekker, voedzaam en gezond bovendien.

Heb jij ooit gewerkt? Of iets proberen te verkopen?!quote:Op donderdag 6 november 2014 17:46 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat kan toch prima op een andere manier onder de aandacht worden gebracht?
Oké, mensen moeten inderdaad wel eerst weten dat het bestaat alvorens ze het kopen.Dat is waar ja.

Welja, herschrijf de geschiedenis gewoon. Mad ben je, of je ook wetenschapper bent, valt te betwijfelen. In ieder geval geen historicus, zo te zien.quote:Op donderdag 6 november 2014 17:50 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Dat is een fraaie mythe die je daar vertelt!

hoe kleiner hoe beter en het kan nog veel minder. overheid anders dan voor de zaken die ik eerder noemde mag gewoon opzouten wat mij betreftquote:Op donderdag 6 november 2014 17:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nederland heeft juist een heel kleine overheid. Dus vertel, welke methode is er om het bestuur in te richten die nog geen enkel land heeft gevonden?
[ afbeelding ]
(overigens is de regering-Rutte bezig met het terugdringen van het aantal mensen in dienst van de overheid, dus ze lijken het me je eens.)

Zeg dit maar tegen een antropoloog.quote:Op donderdag 6 november 2014 17:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]!
Markten waren er al toen we met landbouw begonnen. Ik heb twee vissen, dan ruil ik er 1 tegen jouw brood. Wij allebei vis met brood, lekker, voedzaam en gezond bovendien.

Wat bedoel je?quote:Op donderdag 6 november 2014 17:51 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Zeg dit maar tegen een antropoloog.

Het is gewoon algemeen bekend dat de vrije markt niet een of andere natuurtoestand is. Ook niet de ruilhandelvorm.quote:

Totale onzin. Om er maar eens eentje te noemen: de Romeinen hadden midden in Rome een gigantische marktplaats met winkels en kramen. En het is niet eens een westers fenomeen: de Azteken en Maya's hadden ze ook.quote:Op donderdag 6 november 2014 17:46 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Nee hoor. Tot de ontwikkeling van de marktsamenleving in de 19e eeuw waren markten een marginaal fenomeen.

Hij heeft hier wel een punt voor de neolithische revolutie en in het begin ervan was er amper een markt. Tribale samenlevingen deelden vrijwel alles omdat dit de meest effeciente manier was om een samenleving te organiseren.quote:Op donderdag 6 november 2014 17:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Welja, herschrijf de geschiedenis gewoon. Mad ben je, of je ook wetenschapper bent, valt te betwijfelen. In ieder geval geen historicus, zo te zien.

alles in de natuur is op een bepaalde manier in evenwicht. de overheid maakt veel evenwichtigheden op de 'vrije markt' kapot.quote:Op donderdag 6 november 2014 17:52 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het is gewoon algemeen bekend dat de vrije markt niet een of andere natuurtoestand is. Ook niet de ruilhandelvorm.
Maar dat is buiten de scope van dit topic.

Ah en jij bent historicus dus?quote:Op donderdag 6 november 2014 17:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Welja, herschrijf de geschiedenis gewoon. Mad ben je, of je ook wetenschapper bent, valt te betwijfelen. In ieder geval geen historicus, zo te zien.

"Het is gewoon algemeen bekend"quote:Op donderdag 6 november 2014 17:52 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het is gewoon algemeen bekend dat de vrije markt niet een of andere natuurtoestand is. Ook niet de ruilhandelvorm.
Het is de basis van het denken. Als je niet wil accepteren (want dat is het) dat de markt de natuurlijke, intermenselijke situatie is, dan houdt het op.quote:Maar dat is buiten de scope van dit topic.

http://en.wikipedia.org/w(...)t_budgets_by_country ow kijk eens hoeveel geld onze overheid wel niet weet op te halen. stelletje zakverteerders, dat zijn utquote:Op donderdag 6 november 2014 17:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nederland heeft juist een heel kleine overheid. Dus vertel, welke methode is er om het bestuur in te richten die nog geen enkel land heeft gevonden?
[ afbeelding ]
(overigens is de regering-Rutte bezig met het terugdringen van het aantal mensen in dienst van de overheid, dus ze lijken het me je eens.)

Families hadden geen hutjes? Waar de kinderen geboren werden? Waar de (weinige) ouden van dagen (35+) bleven wonen?quote:Op donderdag 6 november 2014 17:53 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Hij heeft hier wel een punt voor de neolithische revolutie en in het begin ervan was er amper een markt. Tribale samenlevingen deelden vrijwel alles omdat dit de meest effeciente manier was om een samenleving te organiseren.
Pas later kwam ruilhandel op gang die nimmer echt groot is geweest en valuta. Eerste ruilhandel was trouwens tussen stammen niet tussen personen prive-eigendom was er simpelweg niet echt.

Want dieren doen aan ruilhandelquote:Op donderdag 6 november 2014 17:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
"Het is gewoon algemeen bekend"
nee, ik ben overtuigd hoor.
Het is het wel. Sterker; in de biologie zie je hetzelfde. Er is een niche? Springt er een soort in. Zo gaat het ook met de markt. Natuurlijk is die veel complexer, maar het principe is hetzelfde.
Ok, dit is een autoritaire variant van geschiedschrijving of zo?quote:[..]
Het is de basis van het denken. Als je niet wil accepteren (want dat is het) dat de markt de natuurlijke, intermenselijke situatie is, dan houdt het op.
Wat antropologie ermee te maken heeft, snap ik nog steeds niet.

In zekere zin, maar dan iets verder terugkijkend.quote:Op donderdag 6 november 2014 17:53 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Ah en jij bent historicus dus?
Welja. De oude teksten van de Grieken en Romeinen zijn allemaal niet waar. Adam Smith is de grote boosdoener.quote:De mythe van ruilhandel is verzonnen door Adam Smith en sindsdien door iedereen klakkeloos overgenomen. Daar is de geschiedenis juist herschreven.

Jij moet even wat beter leren lezen. Ik had het over begin van de neolithische revolutie. Niet toen er complete culturen ontstonden.quote:Op donderdag 6 november 2014 17:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Families hadden geen hutjes? Waar de kinderen geboren werden? Waar de (weinige) ouden van dagen (35+) bleven wonen?
Tuurlijk werd er geruild. Anders had men ook nooit de eerste kunstwerken, waarvan sommigen nog bestaan, kunnen maken. In de buurt van de grote piramides van Egypte komen bepaalde steensoorten niet voor. Die moesten dus van elders gehaald worden. Wat was er nou beter dan ruilen? Voordat de overheid de boel kwam verzieken en mensen tot slaaf maken natuurlijk.
Zelfde in Latijns-Amerika, waar Tchock al op wees.
Sinds het begin van de beschaving hebben we markten. Pas later kwamen daar overheden, heersers en machtverkrijgers (machthebbers) bij kijken. Die de boel gingen "sturen". Zogenaamd omdat anderen "te stom zijn".

Nee, dat zei ik ook niet.quote:Op donderdag 6 november 2014 17:58 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Want dieren doen aan ruilhandel
Het is zo basaal dat als je dat niet accepteert, dan houdt het inderdaad op. Als je denkt dat heersers de natuurlijke situatie zijn, die de zaken verdelen, wat jouw voorkeur schijnt te hebben, dat word je een soort historisch creationist.quote:Ok, dit is een autoritaire variant van geschiedschrijving of zo?
Markten zijn natuur en anders houdt het op!
Ik ga geen Oud-Griekse teksten voor je opzoeken, maar je weet echt niet hoeveel onzin je verkoopt (!).quote:Het is overigens de antropoloog (en meer...) die dit artikel over Bullshit Jobs heeft geschreven die ook de mythe van ruilhandel onderuit heeft gehaald in zijn boek over schuld. Er is geen enkel bewijs voor ruilhandel of markten als dominante economische vorm in de menselijke geschiedenis, tot aan de recente geschiedenis.

prehistoricus?quote:Op donderdag 6 november 2014 17:59 schreef El_Matador het volgende:
[..]
In zekere zin, maar dan iets verder terugkijkend.
Waarom gaat dat standaard economische riedeltje (wat jij net ook weer opdiste) altijd over een fictief quasi-middeleeuws dorpje waar je een vis voor een hamlap ruilt? Dat komt rechtstreeks uit Wealth of Nations!quote:[..]
Welja. De oude teksten van de Grieken en Romeinen zijn allemaal niet waar. Adam Smith is de grote boosdoener.

Waarom negeer je mijn post?quote:Op donderdag 6 november 2014 18:05 schreef MadScientist het volgende:
[..]
prehistoricus?
[..]
Waarom gaat dat standaard economische riedeltje (wat jij net ook weer opdiste) altijd over een fictief quasi-middeleeuws dorpje waar je een vis voor een hamlap ruilt? Dat komt rechtstreeks uit Wealth of Nations!

quote:Op donderdag 6 november 2014 18:00 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Jij moet even wat beter leren lezen.
Ja, toen leefden we in kleine groepjes en trokken we van plek naar plek om in ons levensonderhoud te voorzien. Passief, gebaseerd op wat de Natuur ons opleverde.quote:Ik had het over begin van de neolithische revolutie. Niet toen er complete culturen ontstonden.
Dat zou vreemd zijn want dan zouden culturen nooit complex geworden kunnen zijn en zouden de maya's nooit producten gehad kunnen hebben die alleen voorkwamen in gebieden die de tolteken bewoonden. Om maar een voorbeeld te noemen.quote:Maar ruilhandel is nimmer heel groot geweest er is meer dan genoeg literatuur over te vinden als je het echt interesseert.

Nog verder terug.quote:
Ik heb geen "standaard riedeltje" en ik heb dat boek nog nooit gelezen. Hoe kan ik dat dan "opdissen"?quote:Waarom gaat dat standaard economische riedeltje (wat jij net ook weer opdiste) altijd over een fictief quasi-middeleeuws dorpje waar je een vis voor een hamlap ruilt? Dat komt rechtstreeks uit Wealth of Nations!

Toen handel grootste vormen aannam had je al surrogaat-valuta d.m.v. goud of graan of zijde. Iets om waarde in uit te drukken wat iedereen kon gebruiken..quote:Op donderdag 6 november 2014 18:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
[..]
Ja, toen leefden we in kleine groepjes en trokken we van plek naar plek om in ons levensonderhoud te voorzien. Passief, gebaseerd op wat de Natuur ons opleverde.
Het is nu juist de landbouw geweest die ons op 1 plek heeft laten wonen. En de mogelijkheden van ruilhandel versterkt. De uitvinding van het wiel heeft ons daar nog eens sterk mee geholpen.
[..]
Dat zou vreemd zijn want dan zouden culturen nooit complex geworden kunnen zijn en zouden de maya's nooit producten gehad kunnen hebben die alleen voorkwamen in gebieden die de tolteken bewoonden. Om maar een voorbeeld te noemen.
Overigens is conclusies trekken over de grootte van ruilhandel op basis van de zeer weinige historische bronnen al vreemd. Dat het er was, is duidelijk, want er is over geschreven. Maar je kan niet zeggen dat er een x aantal of y percentage was, omdat simpelweg de rest niet beschreven is dan wel verloren gegaan.
Dat bedoel ik met het historische creationisme.
Dat is net als stellen dat er in het Perm minder dieren voorkwamen omdat er minder fossielen zijn gevonden. Dat ligt niet aan de dieren, maar aan de preservatie (en het klimaat).

Tuurlijk. Maar dat staat toch niet in de weg dat we ruilhandel bedreven. Dan wel valuta-handel.quote:Op donderdag 6 november 2014 18:10 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Toen handel grootste vormen aannam had je al surrogaat-valuta d.m.v. goud of graan of zijde. Iets om waarde in uit te drukken wat iedereen kon gebruiken..
Eens.quote:Maar om ontopic te reageren, minder overheid is een betere overheid. Geen centrale sturing voor meer efficiëntie geschiedenis heeft laten zien dat dit de grootste faal ooit was.

Dat is niet ontopicquote:Op donderdag 6 november 2014 18:10 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Toen handel grootste vormen aannam had je al surrogaat-valuta d.m.v. goud of graan of zijde. Iets om waarde in uit te drukken wat iedereen kon gebruiken..
Maar om ontopic te reageren, minder overheid is een betere overheid. Geen centrale sturing voor meer efficiëntie geschiedenis heeft laten zien dat dit de grootste faal ooit was.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |