quote:Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Piet
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
En verder natuurlijk de ophanden zijnde boycot van Albert Heijn en HEMA...quote:Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.
De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.
Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.
De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: ah.nlquote:Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.
Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 28% gewijzigd door Haags op 04-11-2014 10:26:14 ]Zonder wrijving geen glans
Zeer slim van het AD om zo'n persoon te interviewen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:07 schreef DS4 het volgende:
There it is...
Het gaat dus gewoon weer ordinair om geld.
Kan de grote boze blanke man niets aan doen die de voorouders van de zwartepiet haters heeft verscheept natuurlijk he. Dus niet interessant.quote:Op dinsdag 4 november 2014 10:21 schreef DrDentz het volgende:
Er zijn ook nog wat slaven in Qatar die daar stadions bouwen, misschien kan die man daar ook nog iets aan doen, slavernij lijkt een groot issue voor hem.
Zwarte piet op school niet discriminerend bedoel je? Of wat?quote:Op dinsdag 4 november 2014 10:35 schreef De_Guidance het volgende:
Ik werd een beetje misselijk van voorpagina van het AD
Neuh de papieren versie.quote:Op dinsdag 4 november 2014 10:36 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Zwarte piet op school niet discriminerend bedoel je? Of wat?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Natuurlijk wel. Alleen niet echt op een goede manier, gezien de vele misverstanden over slavernij.quote:Op dinsdag 4 november 2014 10:39 schreef DrDentz het volgende:
Maar leren we op school echt niets over de slavernij? Bij ons werd dat wel behandeld, en een videoband met stukjes uit de serie met Kunta Kinte Roots.
Kingstown schijnt dit nog wel te weten.quote:Op dinsdag 4 november 2014 11:08 schreef WhateverWhatever het volgende:
Slavernij afgeschaft in 1863.
Wie is er hier rond 1863 geboren hier en kan hier ons meer over vertellen?
quote:"Zwarte Piet op school niet discriminerend"
UTRECHT - Als het aan het College voor de Rechten van de Mens ligt, mag de openbare Prof. Kohnstammschool in Utrecht de Sinterklaasviering dit jaar gewoon doen met Zwarte Piet in de klas. Dat is het oordeel in de procedure die een moeder met kinderen op de school had aangespannen. Zij wilde dat Zwarte Piet in woord en geluid werd verboden.
Volgens het college is dat in dit geval niet nodig. Wel moet goed naar de toekomst worden gekeken. "Een school discrimineert niet als zij Sinterklaas 2014 met Zwarte Piet viert. De school heeft genoeg gedaan om te zorgen voor een discriminatievrije onderwijsomgeving", zo luidt de conclusie. "Voor het jaar erna kan het oordeel anders luiden, want Zwarte Piet heeft discriminerende aspecten."
De moeder vindt dat de school haar kinderen blootstelt aan een karikatuur van mensen met een donkere huidskleur. Op school worden volgens haar allerlei activiteiten georganiseerd waarin stereotiepe beelden als dom, knecht en donker naar voren komen. De moeder wil niet dat de school haar kinderen blootstelt aan deze kenmerken van Zwarte Piet.
Het College voor de Rechten van de Mens toetst alleen of er sprake is van overtreding van wetgeving over het gelijkheidsbeginsel. Sancties of boetes kan het college niet opleggen. In een eventuele rechtszaak moet het oordeel van het College voor de Rechten van de Mens wel worden meegenomen.
Op de Kohnstammschool winden veel andere ouders zich inmiddels ook op over de discussie. De meesten zijn het geklaag over Zwarte Piet helemaal zat en vinden dat alles moet blijven zoals het nu is. Toch heeft de veelbesproken moeder haar protest tegen Zwarte Piet doorgezet.
De inhoudelijke behandeling van de zaak zorgde drie weken geleden voor veel reuring in Utrecht. Er ontstond toen een optootje op de stoep van het College voor de Rechten van de Mens. Voor- en tegenstanders van Zwarte Piet vlogen elkaar hier in de haren.
quote:Op dinsdag 4 november 2014 10:41 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Ok, die heb ik niet gelezen vanmorgen.
Misselijkmakend dit, die zwarte piet haters zijn alleen maar op geld uit. En dat over de rug van een kinderfeest.quote:
Zwarte Piet mag, maar liever andersquote:
quote:
Gewoon de holocaust erbij halen omdat het kan.quote:Het kan er bij Jong Loy niet in dat er wél erkenning is voor het leed van de Tweede Wereldoorlog, maar niet voor iemand als zijn eigen overgrootmoeder, die slaaf was in Suriname.
Dat stond ook al in het stukje.quote:Op dinsdag 4 november 2014 11:40 schreef remlof het volgende:
Volgend jaar zal het feest dus wel worden aangepast, zo werd op Radio 1 gezegd.
quote:"Voor het jaar erna kan het oordeel anders luiden, want Zwarte Piet heeft discriminerende aspecten."
quote:Koning kiest niet in Pietendiscussie
SEOUL -
Koning Willem-Alexander kiest geen kant in de discussie over Zwarte Piet. Op de vraag van een journalist van Radio 1 in Seoul of het voor hem 'Piet' is of 'Zwarte Piet' antwoordde hij gevat 'Sinterklaas'. Daarmee voorkwam de koning dat hij betrokken zou worden bij de al maanden slepende verhitte strijd over Zwarte Piet.
Tja, zo iemand op de voorpagina zetten en dan zo'n kopje over kas spekken is natuurlijk bewust olie op het vuur gooien, framen en opruien over de rug van kinderen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 11:41 schreef Specularium het volgende:
[..]
[..]
Gewoon de holocaust erbij halen omdat het kan.
Ah yep.quote:Op dinsdag 4 november 2014 11:42 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat stond ook al in het stukje.
[..]
Als er een Pro-Pietria tokkie op de voorpagina stond had je het vast fantastisch gevonden.quote:Op dinsdag 4 november 2014 11:44 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Tja, zo iemand op de voorpagina zetten en dan zo'n kopje over kas spekken is natuurlijk bewust olie op het vuur gooien, framen en opruien over de rug van kinderen.
Beetje jammer van het AD.
Hmm, ik denk het niet eigenlijk.quote:Op dinsdag 4 november 2014 11:45 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Als er een Pro-Pietria tokkie op de voorpagina stond had je het vast fantastisch gevonden.
Volgend jaar verwacht ik op zijn minst een reeks van #100 hierquote:Op dinsdag 4 november 2014 12:23 schreef kalinhos het volgende:
Wel een rare uitspraak toch? "We vinden het nu niet raar, maar volgend jaar vinden we het misschien wel raar"
Ze hebben de motivatie van de Rechtbank Amsterdam m.b.t. "negatieve stereotypering" overgenomen: door de combinatie van uiterlijk, rol en gedrag zou het beeld worden opgeroepen dat donker gekleurde mensen ondergeschikt en dom zijn...quote:Op dinsdag 4 november 2014 12:17 schreef luxerobots het volgende:
Ik ben ook benieuwd wat die discriminerende aspecten dan zijn. Die opdracht van verbeter de spelfouten van Zwarte Piet? Dat Piet oorbellen heeft en ondergeschikt is? Of dat mensen zich zwart schminken, want met dat laatste kan Zwarte Piet wel inpakken.
quote:Verder zal de figuur van Zwarte Piet op beeltenissen in de school en in de klassen te zien zijn. De leidraad voor de viering en de onderwijsactiviteiten is het ‘Sinterklaasjournaal’ met het lesprogramma van NTR. Verweerster geeft Zwarte Piet vorm in lijn met de landelijke Zwarte Piet. Die Zwarte Piet heeft een donkere huidskleur, heeft kroeshaar, is de knecht van een witte Sinterklaas en gedraagt zich soms dom. Deze combinatie draagt bij aan het beeld dat mensen met een donkere huidskleur ondergeschikt en dom zijn (vergelijk: Rechtbank Amsterdam, 3 juli 2014, ECLI:NL:RBAMS:2014:3888, overweging 15.11.2). Hieraan doet niet af dat Zwarte Piet op school geen rode lippen heeft en geen oorringen draagt.
Het College is van oordeel dat hiermee bij de viering van het Sinterklaasfeest op de school sprake is van een jaarlijks terugkerende negatieve stereotypering van mensen met een donkere huidskleur die van een zodanige zwaarte is dat gesproken kan worden van een fenomeen met discriminatoire aspecten.
http://www.mensenrechten.nl/publicaties/oordelen/2014-131/detail
Edit: Wat ik hierboven zeg klopt niet helemaal; het College verwijst in zijn uitspraak naar die van de rechtbank van 3 juli, maar die is op zijn beurt mede gebaseerd op het oordeel van het College over de (al dan niet vermeende) discriminatoire aspecten van Zwarte Piet.quote:De rechtbank onderkent dat voor veel Amsterdammers Zwarte Piet een sprookjesfiguur uit de kindertijd is. Dit neemt niet weg dat gelet op het standpunt van het College, de uitkomst van het onderzoek van het Bureau Onderzoek en Statistiek en hetgeen eisers hebben aangevoerd, zoals vermeld in overweging 15.5, aannemelijk is dat de figuur van Zwarte Piet in de vorm zoals geschetst in overweging 15.8 bij zwarte mensen tot gevoelens van minderwaardigheid leidt en daarmee tot een negatieve stereotypering van de zwarte mens. Met name de rol van knecht en het uiterlijk en het gedrag van Zwarte Piet leiden immers tot het beeld dat zwarte mensen ondergeschikt en dom zijn. De rechtbank wijst er in dit verband op dat verweerder blijkens het bestreden besluit ook deze mening is toegedaan. Volgens verweerder moet Zwarte Piet blijven, maar moet Zwarte Piet steeds minder zwart en minder knecht worden. Krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen en onderdanigheid bevestigen de door menigeen gevoelde band met slavernij en zijn daarom te vermijden, aldus verweerder.
http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2014:3888
quote:Bij de stukken bevinden zich een e-mailbericht van het College voor de Rechten van de Mens van 22 oktober 2013 aan mevrouw [naam 1], een e-mailbericht van 27 november 2013 aan mevrouw [naam 2] en een e-mailbericht van 8 april 2014 aan de Stichting Nationaal Monument Nederlands Slavernijverleden. Blijkens deze e-mailberichten stelt het College zich op het standpunt dat Zwarte Piet een fenomeen is dat een racistisch onderdeel is van de Sinterklaastraditie. Ook al is het niet racistisch bedoeld, het wordt wel als kwetsend ervaren. Het bevestigen van stereotype beelden (dom, knecht, en donker) werkt door en mensen hebben er last van. Uit eigen onderzoek weet het College dat discriminatie veelal niet de intentie is maar wel het effect van gedrag.
Mooi, binnen een paar jaar zal geen kind nog weten wie zwarte piet is. En terecht.quote:Op dinsdag 4 november 2014 12:43 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ze hebben de motivatie van de Rechtbank Amsterdam m.b.t. "negatieve stereotypering" overgenomen: door de combinatie van uiterlijk, rol en gedrag zou het beeld worden opgeroepen dat donker gekleurde mensen ondergeschikt en dom zijn...
[..]
[..]
Ligt eraan hoe het allerbelangrijkste woordje in de zin die je aanhaalt uiteindelijk uitgelegd gaat worden.quote:Op dinsdag 4 november 2014 12:46 schreef remlof het volgende:
[..]
Mooi, binnen een paar jaar zal geen kind nog weten wie zwarte piet is. En terecht.
Het verbaast me dat ze niet hebben gekozen voor een gotisch lettertype.quote:Op dinsdag 4 november 2014 12:58 schreef JanCees het volgende:
[..]
Wat een walgelijke krant is het AD toch.
Zit vast een zak vol cadeaus onder dat shirt.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:01 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
De man kan zich beter zorgen maken om z'n zwarte buik.
[ afbeelding ]
Bolle mannen moeten eten, en niks vult zo lekker als wiedergutmachung's euros.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:01 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
De man kan zich beter zorgen maken om z'n zwarte buik.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:03 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Zit vast een zak vol cadeaus onder dat shirt.
Wij hebben de hele buurt gebarricadeerd met pallets en prikkeldraad om anti-pieten buiten te houden, zwarte piet is zwart!quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:04 schreef JournalistHaroon het volgende:
Beste mensen,
Ik ben journalist en vraag me af welke invloed de Pietendiscussie heeft op de beleving van het Sinterklaasfeest op lokaal niveau. Anders gezegd: is de discussie met familie, buren, op de school van uw kind of op werk zo hoog opgelopen, dat het feest voor u is verpest, of dermate anders is geworden dat u het niet meer met bepaalde mensen wilt vieren? Zo ja, mail mij dan deze week uw verhaal: h.ali@volkskrant.nl. Ik denk eraan om hier een artikel over te schrijven.
Vriendelijke groet,
Haroon Ali, namens de Volkskrant
Om van "negatieve stereotypering" te kunnen spreken is het voor het college blijkbaar niet nodig dat Zwarte Piet daadwerkelijk tot een negatieve beeldvorming over zwarte mensen leidt (dat is immers niet aangetoond), maar is het voldoende als klagers zelf die associatie maken.quote:Op dinsdag 4 november 2014 12:50 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe het allerbelangrijkste woordje in de zin die je aanhaalt uiteindelijk uitgelegd gaat worden.
Ik vind sinterklaas nog steeds heel leuk en ik wil graag de groeten doen aan mijn moeder.*quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:04 schreef JournalistHaroon het volgende:
Beste mensen,
Ik ben journalist en vraag me af welke invloed de Pietendiscussie heeft op de beleving van het Sinterklaasfeest op lokaal niveau. Anders gezegd: is de discussie met familie, buren, op de school van uw kind of op werk zo hoog opgelopen, dat het feest voor u is verpest, of dermate anders is geworden dat u het niet meer met bepaalde mensen wilt vieren? Zo ja, mail mij dan deze week uw verhaal: h.ali@volkskrant.nl. Ik denk eraan om hier een artikel over te schrijven.
Vriendelijke groet,
Bedoelt u de Zwarte Pieten discussie?quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:04 schreef JournalistHaroon het volgende:
Beste mensen,
Vriendelijke groet,
Beste Haroon,quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:04 schreef JournalistHaroon het volgende:
Beste mensen,
Vriendelijke groet,
Beste meneer Ali,quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:04 schreef JournalistHaroon het volgende:
Beste mensen,
Vriendelijke groet,
Zwagte piet bleft gewaun zwagt! Punt uit! Kom nie an me matties, je weet togggggquote:Op dinsdag 4 november 2014 13:04 schreef JournalistHaroon het volgende:
Beste mensen,
Vriendelijke groet,
Alleen als je hier nog een keer terugkomt om het aardig te vragen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:04 schreef JournalistHaroon het volgende:
Beste mensen,
Vriendelijke groet,
Ik vind ook dat Amsterdamse Rechtbank erg slecht werk afgeleverd heeft.quote:Op dinsdag 4 november 2014 12:43 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ze hebben de motivatie van de Rechtbank Amsterdam m.b.t. "negatieve stereotypering" overgenomen: door de combinatie van uiterlijk, rol en gedrag zou het beeld worden opgeroepen dat donker gekleurde mensen ondergeschikt en dom zijn...
[..]
[..]
Of als ie foto's van z'n zusje post.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:14 schreef jamesdeen het volgende:
[..]
Alleen als je hier nog een keer terugkomt om het aardig te vragen.
De laatste 4 artikelen van deze man gaan over een rugzak, een catwalk, een film en het inchecken bij een hotel.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:10 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Beste Haroon,
In de vrij homogene gemeenschap waar ik onderdeel van uitmaak is het nooit een discussie geweest. Kinderen heb ik niet en mijn buren spreek ik nooit. Op het werk en met mijn familie is de kleur van zwarte piet een gegeven feit. Geen reden op dit aan te passen, omdat de mening van een zeer beperkte groep door de media wordt geprojecteerd als er toe doende. Derhave zou je er goed aan doen geen artikel te schrijven en je kostbare ruimte te besteden aan een onderwerp wat er wel echt toe doet.
Misschien kan jij hem vertellen over de Amelandse Knuppelklaas waar je ongeneerd alle vrouwen en kinderen mag neerknuppelen onder het genot van een drankje. Een interessant fenomeen wat te weinig in de mainstream media komt.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:16 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
De laatste 4 artikelen van deze man gaan over een rugzak, een catwalk, een film en het inchecken bij een hotel.
http://www.volkskrant.nl/redactie/haroon-ali~r6464/
Wat dat betreft past de pietendiscussie uitstekend in de non-nieuws voorkeuren van deze "journalist"
Niet zo neerbuigend Knut, hij schreef/schrijft ook voor Beau Monde en Linda.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:16 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
De laatste 4 artikelen van deze man gaan over een rugzak, een catwalk, een film en het inchecken bij een hotel.
http://www.volkskrant.nl/redactie/haroon-ali~r6464/
Wat dat betreft past de pietendiscussie uitstekend in de non-nieuws voorkeuren van deze "journalist"
Als ik een theedoek wil zien dan kijk ik wel in het keukenkastje.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:15 schreef remlof het volgende:
[..]
Of als ie foto's van z'n zusje post.
Je hebt een leuk kapsel !quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:04 schreef JournalistHaroon het volgende:
Beste mensen,
Vriendelijke groet,
Jezusquote:Op dinsdag 4 november 2014 13:18 schreef jamesdeen het volgende:
[..]
Als ik een theedoek wil zien dan kijk ik wel in het keukenkastje.
De juiste man op de juiste plek dus als het Zwarte Piet betreft.quote:Over Haroon Ali
Journalistieke alleseter zonder portefeuille, maar onder meer geïnteresseerd in psychologie en excessief gedrag, seksualiteit en gender issues, cultuur en religie, media en technologie. Haroon Ali (1983) gaat graag op reis voor zijn reportages en schrijft vooral vanuit zijn eigen verwondering.
quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:18 schreef jamesdeen het volgende:
[..]
Als ik een theedoek wil zien dan kijk ik wel in het keukenkastje.
De discussie is een goed voorbeeld van excessief gedrag.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:24 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
De juiste man op de juiste plek dus als het Zwarte Piet betreft.
Hoe zie jij dat hij mee leest ?quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:28 schreef opperkleurder het volgende:
Hij leest wel mee zie ik. Neem aan dat mijn mening morgen de voorpagina siert.
OPPERKLEURDER: DE KLEUR VAN ZWARTE PIET IS EEN GEGEVEN FEIT
ps: groetjes aan de moeder van knut in de subkopquote:Op dinsdag 4 november 2014 13:28 schreef opperkleurder het volgende:
Jammerlijke reactie van die man.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:24 schreef Yasmin23 het volgende:
Hij schrijft over heel veel dingen trouwens:
[ afbeelding ]
Ziet ie meteen wie hier de grootste schreeuwer isquote:Op dinsdag 4 november 2014 13:28 schreef opperkleurder het volgende:
Enkhuizengodquote:
Jou vind ik gewoon onnozel, en een wiggerquote:Op dinsdag 4 november 2014 13:32 schreef remlof het volgende:
[..]
Ziet ie meteen wie hier de grootste schreeuwer is
Ik schreeuw niet, ik maak het hem makkelijk om een goed stuk te schrijven.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:32 schreef remlof het volgende:
[..]
Ziet ie meteen wie hier de grootste schreeuwer is
Hahaha.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:32 schreef JournalistHaroon het volgende:
Heerlijk dit mensen.
Ik schrijf inderdaad ook veel over religie, cultuur en traditie, vandaar mijn interesse in dit onderwerp.
Mijn zusje draagt geen hoofddoek, en jullie moeten maar geloven dat het een knappe vrouw is.
En dank voor het compliment over mijn haar.
Omdat ik vind dat op een kinderfeest het voor de kinderen geen ruk uitmaakt wat voor een kleur de helpers van de sint hebben? Dus dat het geen probleem hoort te zijn om die kleur aan te passen als bepaalde mensen daar een probleem mee hebben?quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:33 schreef Pecoro_Nero het volgende:
[..]
Jou vind ik gewoon onnozel, en een wigger
Wat is jouw eigen mening als mens Haroon? Hier op het forum is de regel dat de topicstarter begint met zijn mening te geven.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:32 schreef JournalistHaroon het volgende:
Heerlijk dit mensen.
Ik schrijf inderdaad ook veel over religie, cultuur en traditie, vandaar mijn interesse in dit onderwerp.
Mijn zusje draagt geen hoofddoek, en jullie moeten maar geloven dat het een knappe vrouw is.
FOK! is een perfecte doorsnede van de samenleving, elke politieke overtuiging en kleur vliegt elkaar hier en vooral in dit topic dagelijks in de haren. Journalistiek zeer interessant derhalve.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:32 schreef JournalistHaroon het volgende:
Heerlijk dit mensen.
Precies dit jaquote:Op dinsdag 4 november 2014 13:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Omdat ik vind dat op een kinderfeest het voor de kinderen geen ruk uitmaakt wat voor een kleur de helpers van de sint hebben? Dus dat het geen probleem hoort te zijn om die kleur aan te passen als bepaalde mensen daar een probleem mee hebben?
Ja, aanval op traditie, buitenlanders en zo.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Omdat ik vind dat op een kinderfeest het voor de kinderen geen ruk uitmaakt wat voor een kleur de helpers van de sint hebben? Dus dat het geen probleem hoort te zijn om die kleur aan te passen als bepaalde mensen daar een probleem mee hebben?
Wat vind jij van de stelling:quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:37 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja, aanval op traditie, buitenlanders en zo.
Een verdere afbrokkeling van onze cultuur onder druk van een schreeuwende minderheid. Vol = vol.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:37 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja, aanval op traditie, buitenlanders en zo.
Het wordt steeds omgedraaid. Niet ''bepaalde mensen'' hebben problemen met het veranderen van de kleur, maar ''bepaalde mensen'' hebben problemen met het niet veranderen van de kleur.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja zo bedoelde ik dat ook. Maar als mensen zich gekwetst voelen hoeft dat geen meerderheid te zijn voordat je dat verandert.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:39 schreef Pecoro_Nero het volgende:
[..]
Het wordt steeds omgedraaid. Niet ''bepaalde mensen'' hebben problemen met het veranderen van de kleur, maar ''bepaalde mensen'' hebben problemen met het niet veranderen van de kleur.
Die anti Zwarte Piet mensen zijn de minderheid, en niet andersom.
Dat is toch ook zijn rol in het verhaal? Obama wordt ook president van Amerika genoemd.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:40 schreef IsaacCuenca het volgende:
Je kunt voor zwarte piet of tegen zijn. Maar dat het racistisch is evident. De pieten worden notabene knechten genoemd in die liedjes.!
Neuh, tuurlijk niet. In Nederland gaat het immers altijd om het belang van de minderheidsgroepen. Dat de uitkomst is dat de meerderheid daarvan de dupe is boeit niet. Als de moslims en de op de tenen getrapte donkere bevolking maar tevreden zijn. De rest van de bevolking is niet belangrijk.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:41 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja zo bedoelde ik dat ook. Maar als mensen zich gekwetst voelen hoeft dat geen meerderheid te zijn voordat je dat verandert.
ja net zoals de zwarte slaven vroeger hun meester moesten dienen, dat was ook hun rolquote:Op dinsdag 4 november 2014 13:42 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Dat is toch ook zijn rol in het verhaal? Obama wordt ook president van Amerika genoemd.
Een kerstboom is heidens en past niet bij onze joods-christelijke traditie.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:43 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Dit topic is toe aan een nieuwe stelling. We vallen in herhaling.
Stelling:
Je mag je kerstboom pas optuigen NA sinterklaas en zwarte ballen zijn NIET racistisch.
En los.
Poll: Moet Zwarte Piet veranderen?quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:43 schreef Mani89 het volgende:
Gewoon een referendumpje er tegenaan gooien.
Wat? Het draait verdomme om de kinderen, niet om volwassen met een chronische onderbuikontsteking.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:43 schreef Pecoro_Nero het volgende:
dat de meerderheid daarvan de dupe is
qua gedrag of wat? Slechte poll ditquote:Op dinsdag 4 november 2014 13:45 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Poll: Moet Zwarte Piet veranderen?
• Ja
• Nee
• Maakt mij niet uit
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Dit is wel bindend hè.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:45 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Poll: Moet Zwarte Piet veranderen?
• Ja
• Nee
• Maakt mij niet uit
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |