Zou mijn auto er overdwars langs parkerenquote:
Gezien de belijning zou jij dan een bijzondere manoeuvre uitvoeren en dus moeten wachten tot de persoon rechts van jou verder de rotonde gevolgd heeft? Kan mij goed voorstellen dat iemand die daar voor het eerst komt en de rotonde niet kent wel de rechterbaan pakt en vervolgens driekwart moet. Beetje suffe situatie.quote:Op maandag 10 november 2014 23:22 schreef Fer het volgende:
Vandaag reed ik hier:
[ afbeelding ]
Ik was rood, de ander blauw. Gelukkig ging blauw ook eraf, op de 2e afslag. Maar telkens knijp ik hem er niet zo'n idioot driekwart rond gaat daar.
Gezien de dubbele stroken, ga ik ervan uit dat ik over de binnenste ring rechtdoor mag. Er staan geen sorteerpijlen op de weg. Helaas ook geen scheidingsranden tussen de stroken op de rotonde.
Zo zijn er talloze variaties waar het enigszins geregeld is je over de buitenste ring, niet 3/4 rond kan. Maar waar ik reed nog wel en aangezien ik totaal niet kon zien wat die ander ging doen, gewoon gegaan en het liep goed.quote:Op maandag 10 november 2014 23:29 schreef twiFight het volgende:
https://www.google.nl/map(...)7:0xd6c8fc4c19af4ae9
Zo ben ik ze gewend. Met maar één strook de rotonde af. Zit je op de linker en wil je de rotonde af dan moet je dus op tijd zorgen dat je naar de rechter rijstrook verplaatst. Lukt je dat niet dan is het ergste dat je kan gebeuren dat je even een extra rondje moet.
Eigenlijk zou je voor het verlaten van de rotonde op de rechter strook moeten rijden. Dat betekent in de praktijk dat je ergens bij de eerste afrit al naar rechts moet gaan. Zomaar van links afslaan is niet de bedoeling. Geen idee of zoiets wettelijk is geregeld (ga ik zometeen opzoeken), maar je zit sowieso fout als je ongezien op die manier afslaat.quote:Op maandag 10 november 2014 23:39 schreef Fer het volgende:
[..]
Zo zijn er talloze variaties waar het enigszins geregeld is je over de buitenste ring, niet 3/4 rond kan. Maar waar ik reed nog wel en aangezien ik totaal niet kon zien wat die ander ging doen, gewoon gegaan en het liep goed.
daar zat jij fout. Dat binnending gaat alleen rond.quote:Op maandag 10 november 2014 23:22 schreef Fer het volgende:
Vandaag reed ik hier:
[ afbeelding ]
Ik was rood, de ander blauw. Gelukkig ging blauw ook eraf, op de 2e afslag. Maar telkens knijp ik hem er niet zo'n idioot driekwart rond gaat daar.
Gezien de dubbele stroken, ga ik ervan uit dat ik over de binnenste ring rechtdoor mag. Er staan geen sorteerpijlen op de weg. Helaas ook geen scheidingsranden tussen de stroken op de rotonde.
Deze dingen zijn gewoon kapot irritant. Ze zouden vormgegeven moeten zijn als rotonde waar je niet continue rond kan gaan.quote:Op dinsdag 11 november 2014 01:15 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Eigenlijk zou je voor het verlaten van de rotonde op de rechter strook moeten rijden. Dat betekent in de praktijk dat je ergens bij de eerste afrit al naar rechts moet gaan. Zomaar van links afslaan is niet de bedoeling. Geen idee of zoiets wettelijk is geregeld (ga ik zometeen opzoeken), maar je zit sowieso fout als je ongezien op die manier afslaat.
Hmm, mij is tijdens mn rijles geleerd dat je, indien je de 1e er af gaat, of rechtdoor gaat je altijd rechts hoort te rijden, en als je 'm driekwart of helemaal rond gaat je de linkerbaan moet pakken.quote:Op maandag 10 november 2014 23:22 schreef Fer het volgende:
Vandaag reed ik hier:
Ik was rood, de ander blauw. Gelukkig ging blauw ook eraf, op de 2e afslag. Maar telkens knijp ik hem er niet zo'n idioot driekwart rond gaat daar.
Gezien de dubbele stroken, ga ik ervan uit dat ik over de binnenste ring rechtdoor mag. Er staan geen sorteerpijlen op de weg. Helaas ook geen scheidingsranden tussen de stroken op de rotonde.
Of het echt 'wettelijk' verboden is weet ik niet. Denk niet dat je er een boete voor kan krijgen ofzo.... maar dit is gewoon hoe mij geleerd is rotondes te benaderen, dus zo doe ik het gewoonquote:Op dinsdag 11 november 2014 11:03 schreef twiFight het volgende:
maar ik zie niet direct in wat er wettelijk tegen is. Beeld je desnoods de situatie in met maar één auto op de rotonde.
Die gedachte kwam wel in mij op ja. Maar goed, dan ben ik geen haar beter als die persoon. Had helaas geen pen bij me om een briefje achter te laten met: Parkeren is een vak! Niet twee vakken!quote:Op maandag 10 november 2014 21:38 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Zou mijn auto er overdwars langs parkeren
Wat een inzicht zeg
Dat valt reuze mee. Als de andere twee plekken op een normale manier bezet zijn, past mijn BMW daar nog gewoon tussen..quote:Op dinsdag 11 november 2014 13:11 schreef liebherr-machinist het volgende:
[..]
Beetje aso, maar aan de andere kant dat linkerplekje is wel klein.
Ik laat het altijd afvallen van de drukte. Bij Badhoevedorp heb je bij de op/afritten van de snelweg ook zulke tweestrooks rotondes liggen, waarbij er bij een van beide voornamelijk rechtsaf gegaan wordt. Stond ik vaak links en rechtdoor...quote:Op dinsdag 11 november 2014 09:53 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Hmm, mij is tijdens mn rijles geleerd dat je, indien je de 1e er af gaat, of rechtdoor gaat je altijd rechts hoort te rijden, en als je 'm driekwart of helemaal rond gaat je de linkerbaan moet pakken.
Dus in theorie zat je dan gewoon op de verkeerde baan denk ik gewoon.
Maar krijg je je deur dan nog open😉quote:Op dinsdag 11 november 2014 13:16 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Dat valt reuze mee. Als de andere twee plekken op een normale manier bezet zijn, past mijn BMW daar nog gewoon tussen..
Met gemak...quote:Op dinsdag 11 november 2014 13:24 schreef liebherr-machinist het volgende:
[..]
Maar krijg je je deur dan nog open😉
In de auto? Ja, denk dat je daar redelijk gelijk hebt.quote:Op dinsdag 11 november 2014 19:20 schreef Rastislav het volgende:
Mensen met haast. In Nederand heb je heel weinig winst.
Dan zit jij fout.quote:Op maandag 10 november 2014 23:22 schreef Fer het volgende:
Vandaag reed ik hier:
[ afbeelding ]
Ik was rood, de ander blauw. Gelukkig ging blauw ook eraf, op de 2e afslag. Maar telkens knijp ik hem er niet zo'n idioot driekwart rond gaat daar.
Gezien de dubbele stroken, ga ik ervan uit dat ik over de binnenste ring rechtdoor mag. Er staan geen sorteerpijlen op de weg. Helaas ook geen scheidingsranden tussen de stroken op de rotonde.
Probleem is vooral dat je in relatief korte tijd van de linkerkant van de rotonde weer de afslag moet nemen. Verder kan er ook een aanrijding plaatsvinden bij het opkomen en verlaten van de rotonde. Iets wat bij (turbo)rotondes niet voor kan komen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:59 schreef Hartigan het volgende:
Dat soort rotondes vind ik maar levensgevaarlijk. In de praktijk weet geen mens hoe het werkt. Ik snap niet waarom er niet standaard van die scheidingsranden icm pijlen worden aangebracht.
Wat betreft die dubbele stroken. Degenen die driekwart rond gaan (en dus op de linkerstrook rijden) kunnen tegelijkertijd de rotonde verlaten met degenen die rechtdoor of rechtsaf gaan (en dus op de rechterstrook rijden). Om aanrijdingen te voorkomen zijn daar dus twee stroken. Anders zou je met twee auto's tegelijk op één strook moeten te zien geraken.
En het gekke, bij Badhoevedorp denken de mensen dan vaak wel zo. En dan komen we samen bij de afslag en dan ruzie wie er eerst af mag.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:59 schreef Hartigan het volgende:
Degenen die driekwart rond gaan (en dus op de linkerstrook rijden) kunnen tegelijkertijd de rotonde verlaten met degenen die rechtdoor of rechtsaf gaan (en dus op de rechterstrook rijden).
Nee dat mag gewoon. Zowel de binnenste als de buitenste baan mogen afslaan.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:12 schreef Fopje het volgende:
[..]
Dan zit jij fout.
Alleen als je 3kwart rond gaat mag je de binnenste laan pakken. Om gekut zoals jij had te voorkomen.
Ik hanteer doorgaans bij zulke rotondes meestal dat ik bij de afslag voor de afslag die ik eraf moet naar de buitenste baan ga. Als je dan rechtdoor over de rotonde moet, is de buitenste baan dus de meest handige, of je moet een auto voor je hebben die meteen rechtsaf slaat.quote:Op dinsdag 11 november 2014 23:45 schreef Sounddragon het volgende:
@ stroken erop, 2 stroken op de rotonde zelf, en 2 stroken bij het eraf rijden.. ik zou niet weten waarom je dan alleen op de buitenste zou mogen rijden. Dan gaat 75% van het verkeer wat de rotonde pakt alleen over de buitenste rijstroken.
Probeer er maar eens zo eentje in België, dan kun je lachen
de belgen pakken gewoon die binnenste baan, en pleuren hem gewoon haaks rechts als ze eraf moeten. Gaat altijd best goed, als ze maar richting aangeven, dan houd je effe in op de buitenbaan als je er eentje verder moet. Aparte gewaarwording, maar als je het eenmaal weet is er weinig aan de hand. Als je driekwart rond moet pak je vanzelf de binnenbaan, want dat is veiliger en handiger.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:00 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ik hanteer doorgaans bij zulke rotondes meestal dat ik bij de afslag voor de afslag die ik eraf moet naar de buitenste baan ga. Als je dan rechtdoor over de rotonde moet, is de buitenste baan dus de meest handige, of je moet een auto voor je hebben die meteen rechtsaf slaat.
-edit- vind het overigens wel grappig dat er in dit topic over het algemeen wordt gewezen op eigen verantwoordelijkheid en de overdreven betutteling door de overheid, maar dat bij dit soort rotondes opeens allemaal maatregelen genomen zouden moeten worden als pijlen en gescheiden rijstroken.
Klinkt allemaal maar lastig en vervelend hoor. Verbouwen tot turborotonde zou op termijn veel ellende schelenquote:Op woensdag 12 november 2014 15:40 schreef Ridocar het volgende:
Even nagezocht, afslaand verkeer moet rechtdoorgaand verkeer voor laten gaan, dus als je op de linker strook van de rotonde rijdt, moet je stoppen voor het verkeer op de rechter rijstrook. En ja, op een rotonde mag je rechts inhalen.
Kortom: een tweebaans rotonde werkt gewoon niet, tenzij het een turborotonde is.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:40 schreef Ridocar het volgende:
Even nagezocht, afslaand verkeer moet rechtdoorgaand verkeer voor laten gaan, dus als je op de linker strook van de rotonde rijdt, moet je stoppen voor het verkeer op de rechter rijstrook. En ja, op een rotonde mag je rechts inhalen.
de belgjes hebben daar dus gewoon lak aan... Óf de regels zijn daar domweg anders..quote:Op woensdag 12 november 2014 15:40 schreef Ridocar het volgende:
Even nagezocht, afslaand verkeer moet rechtdoorgaand verkeer voor laten gaan, dus als je op de linker strook van de rotonde rijdt, moet je stoppen voor het verkeer op de rechter rijstrook. En ja, op een rotonde mag je rechts inhalen.
België is nogal irrelevant voor Nederland he.quote:Op woensdag 12 november 2014 18:12 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
de belgjes hebben daar dus gewoon lak aan... Óf de regels zijn daar domweg anders..
Je zou het denken ja. Maar blijkbaar vnden ze het hier niet nodig. En je ziet het op dit plaatje al, bijvoorbeeld rechtsboven (noordbrabantlaan), er wordt maar wat gedaan, God zegene de greepquote:Op woensdag 12 november 2014 19:56 schreef Leandra het volgende:
En dat terwijl het met 3 banen juist zo eenvoudig is om goede belijning aan te brengen.
Voor FOK!-autisten mensen die niet buiten hun zolderkamer durp komen wel; ik kom er meerdere keren per week.quote:Op woensdag 12 november 2014 18:17 schreef Yreal het volgende:
[..]
België is nogal irrelevant voor Nederland he.
Stem je Gmaps eens in op het Keizer Karel plein in Nijmegen.. dan is de jouwe een makkie; instromend verkeer wordt geregeld door verkeerslichten en heeft voorrang op verkeer wat op het plein rijdt. En succes ermeequote:Op woensdag 12 november 2014 19:55 schreef Turbomuis het volgende:
Over rotondes gesproken:
Godzijdank is deze rotonde nu helemaal aangepast, met vluchtheuvels, verkeerslichten en weet ik wat voor overzichtelijks, maar voorheen was het de beroerdste rotonde ooit.
[ afbeelding ]
Drie banen, geen belijning of pijlen, iedereen deed maar wat. Dat daar niet dagelijks de grootste ongelukken gebeurden verbaasd me nog steeds.
O ja, die ken ik ja. Heerlijk inderdaad. Ik rijd liever een stukkie om dan dat ik daar overheen moetquote:Op woensdag 12 november 2014 20:22 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Stem je Gmaps eens in op het Keizer Karel plein in Nijmegen.. dan is de jouwe een makkie; instromend verkeer wordt geregeld door verkeerslichten en heeft voorrang op verkeer wat op het plein rijdt. En succes ermee
Holy shit. Dit kan toch gewoon niet.... Hoe moet je dit begrijpen als je hier voor het eerst komt aanrijdenquote:Op woensdag 12 november 2014 21:47 schreef liebherr-machinist het volgende:
Als jullie deze rotondes erg vinden Google eens oo magic roundabout, dan vinden jullie die Nederlandse 2/3 baans rotonde niets erg meer😜
Ah mooi jij hebt het plaatje erop gekregen. Hij is mooi hè duurde ff voor ik hem doorhad maar heb hem getrotseerd.quote:Op woensdag 12 november 2014 22:03 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Holy shit. Dit kan toch gewoon niet.... Hoe moet je dit begrijpen als je hier voor het eerst komt aanrijden
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |