abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 november 2014 @ 12:11:15 #1
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_146210613
De Volkskrant pakt uit:

quote:
quote:
Zijn we binnenkort niet meer de enige zelfbewuste wezens op aarde? Het klinkt als sciencefiction. Maar dat is het niet meer: wetenschappers gaan een menselijk brein nabouwen in een supercomputer. Wetenschapsjournalist Ronald Veldhuizen bezoekt het Human Brain Project, een van de meest ambitieuze ondernemingen van deze tijd.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_146213497
Lijkt mij wat onrealistisch allemaal, maar weet het fijne er niet van.
pi_146215017
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:12 schreef theunderdog het volgende:
Lijkt mij wat onrealistisch allemaal, maar weet het fijne er niet van.
De algemene verwachting is dat het brein binnen enkele jaren compleet kan worden nagebouwd.
Voor of rond 2020 dacht ik.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_146215117
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:00 schreef MouzurX het volgende:

[..]

De algemene verwachting is dat het brein binnen enkele jaren compleet kan worden nagebouwd.
Voor of rond 2020 dacht ik.
Ja, van die transhumanisten denken dat ja.

Maar de meeste wetenschappers zijn sceptischer. We weten relatief weinig van het menselijk-brein.
pi_146215314
Mooie tip, interessant stukje maar ik ben ook nog een beetje sceptisch.. Het is in ieder geval een stap in de goede richting denk ik.
Veni, vidi, vodka.
pi_146220705
Mooi gemaakt die website. Of en hoe dit in de praktijk gaat werken moet nog blijken natuurlijk, maar dit is buitengewoon interessant onderzoek. ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146220786
ik denk dat het Human Brain Project veel kan bijdragen aan de ontwikkeling van neurosynaptic chips. Hier zijn o.a. Intel en IBM mee bezig om AI goedkoper, krachtiger en zuiniger te maken. IBM levert tot nu toe de supercomputers voor het HBP voorheen Blue Brain Project tegen een korting. Ongetwijfelt in ruil voor een frontseat zodat ze snel in staat zijn resultaten uit het onderzoek te implementeren. Mijn vermoeden is dat ze het gaan gebruiken om hun bestaande Watson technologie te verbeteren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_146227060
Maar het lijkt mij toch dat je eerlijk "alles" van het menselijk brein moet weten om het te kunnen simuleren?

Hoe willen ze überhaupt die miljarden neuronen gaan simuleren?
  zondag 2 november 2014 @ 20:32:03 #9
pi_146227584
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 20:21 schreef theunderdog het volgende:
Maar het lijkt mij toch dat je eerlijk "alles" van het menselijk brein moet weten om het te kunnen simuleren?

Hoe willen ze überhaupt die miljarden neuronen gaan simuleren?
In weze zijn de hersenen heel simpel. Neuronen zijn met elkaar verbonden, als bepaalde neuronen genoeg signaaltjes krijgen sturen ze zelf een signaal. Welke neuronen met elkaar verbonden zijn en hoe gevoelig ze zijn, ontwikkelt zich in de loop der tijd. Dit noemen we leren.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_146227790
quote:
7s.gif Op zondag 2 november 2014 20:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

In weze zijn de hersenen heel simpel. Neuronen zijn met elkaar verbonden, als bepaalde neuronen genoeg signaaltjes krijgen sturen ze zelf een signaal. Welke neuronen met elkaar verbonden zijn en hoe gevoelig ze zijn, ontwikkelt zich in de loop der tijd. Dit noemen we leren.
Ja, maar we weten volgens mij niet waarvoor al die neuronen verantwoordelijk zijn.

Zo kunnen we wel verschil zien in het brein van verschillende mensen (intelligentie, psychopathie, depressies enz), maar hoe dat precies allemaal zit weten we niet toch???

Ik dacht echt dat neurowetenschap nog in zijn kinderschoenen stond.
  zondag 2 november 2014 @ 20:42:21 #11
pi_146228172
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 20:35 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ja, maar we weten volgens mij niet waarvoor al die neuronen verantwoordelijk zijn.

Zo kunnen we wel verschil zien in het brein van verschillende mensen (intelligentie, psychopathie, depressies enz), maar hoe dat precies allemaal zit weten we niet toch???

Ik dacht echt dat neurowetenschap nog in zijn kinderschoenen stond.
Maar dat weten we niet precies omdat het niet precies is. De hersenen zijn geen exacte mechanische machine. Je kan geen stukje hersenen aanwijzen waar je begrip van internationale politiek zit omdat de hersenen niet zo werken. Het is net als evolutie. Evolutie is een heel simpel mechanisme zonder doel. Het resultaat ziet er ingewikkeld uit, maar daar trekt het mechanisme zich niets van aan.

Je kan simpele hersenen softwarematig simuleren door een computer wijs te maken dat er 10.000 neuronen met elkaar verbonden zijn. Je kan dat systeem laten leren dmv een feedback loop.

Je kan ook hardwarematig simuleren door een berg processoren op elkaar aan te sluiten met wat simpele software.
pi_146228349
quote:
7s.gif Op zondag 2 november 2014 20:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar dat weten we niet precies omdat het niet precies is. De hersenen zijn geen exacte mechanische machine. Je kan geen stukje hersenen aanwijzen waar je begrip van internationale politiek zit omdat de hersenen niet zo werken. Het is net als evolutie. Evolutie is een heel simpel mechanisme zonder doel. Het resultaat ziet er ingewikkeld uit, maar daar trekt het mechanisme zich niets van aan.

Je kan simpele hersenen softwarematig simuleren door een computer wijs te maken dat er 10.000 neuronen met elkaar verbonden zijn. Je kan dat systeem laten leren dmv een feedback loop.

Je kan ook hardwarematig simuleren door een berg processoren op elkaar aan te sluiten met wat simpele software.
Ah ik begrijp het, bedankt ! ^O^
  Redactie Frontpage donderdag 6 november 2014 @ 13:07:48 #13
429742 crew  KAF-submit
pi_146365005
Enerzijds is het waar dat een neuron een relatief eenvoudige computationele eenheid is waardoor zou gelden dat we activiteit van bepaalde neuronen populaties relatief makkelijk kunnen simuleren in een computer. Anderzijds is de informatie die je op deze manier verkrijgt in termen als bewustzijn en gedrag (waar het in eerste instantie over ging) niet zo heel interessant, omdat de stap van neuronale activiteit naar menselijk gedrag een buitengewoon ingewikkelde stap is, die je hiermee niet veel helpt. Wel kan ik me voorstellen dat een dergelijk model interessant is voor allerlei andere vraagstukken, die meer computationeel van aard zijn, zoals onderzoek naar (default mode) netwerken.
Dus een werkend brein dat ons helpt meer inzicht te krijgen in gedachten en gevoelens, daar zijn we denk ik nog wel wat langer mee bezig.
Columns van verschillende Kaf-columnisten. Reactie van de betreffende columnist via account @Kaf-columnist.
  vrijdag 7 november 2014 @ 10:30:45 #14
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_146394477
Het menselijke brein is ontstaan door evolutie, kort gezegd door kopieerfoutjes die bij mensen goed uitpakten voor intelligentie. En er is bewustzijn gecreëert. Zou je dit kunnen nabootsen met een kolonie robots die zich snel kunnen voortplanten?
Computers maken in principe geen fouten.
Een computer is een compleet ander systeem dan hersenen lijkt het. Ik denk dat het nog een stap te ver is.
  zaterdag 8 november 2014 @ 15:53:56 #15
pi_146433450
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 10:30 schreef BasEnAad het volgende:
Het menselijke brein is ontstaan door evolutie, kort gezegd door kopieerfoutjes die bij mensen goed uitpakten voor intelligentie. En er is bewustzijn gecreëert. Zou je dit kunnen nabootsen met een kolonie robots die zich snel kunnen voortplanten?
Een computer is een compleet ander systeem dan hersenen lijkt het. Ik denk dat het nog een stap te ver is.
Dat kan allebei, maar niet tegelijkertijd. Je kan evolutie in een computer nabootsen. Je programmeert gewoon DNA, mutaties en omgevingsfactoren in. Een computer kan prima "fouten" maken zolang je hem maar verteld hoe.

Een computer is geen Call of Duty, maar het werkt er wel op.
pi_146433463
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 november 2014 15:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat kan allebei, maar niet tegelijkertijd. Je kan evolutie in een computer nabootsen. Je programmeert gewoon DNA, mutaties en omgevingsfactoren in. Een computer kan prima "fouten" maken zolang je hem maar verteld hoe.

Een computer is geen Call of Duty, maar het werkt er wel op.
Hoe denk jij er dan over? denk jij dat het binnenkort allemaal al mogelijk is of?
  zaterdag 8 november 2014 @ 16:05:55 #17
pi_146433724
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 15:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Hoe denk jij er dan over? denk jij dat het binnenkort allemaal al mogelijk is of?
Nee, het duurt nog een tijdje.
pi_146433753
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 november 2014 16:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, het duurt nog een tijdje.
Waarom? waar is dat van afhankelijk?
  zaterdag 8 november 2014 @ 16:07:18 #19
pi_146433758
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 10:30 schreef BasEnAad het volgende:
Het probleem is taal. Jij noemt mutaties foutjes, terwijl het slechts variaties zijn. Evolutie kent geen richting, dus maakt geen fouten. Net als een computer. :P
  zaterdag 8 november 2014 @ 16:07:53 #20
pi_146433775
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 16:07 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Waarom? waar is dat van afhankelijk?
Van de snelheid van het onderzoek en de ontwikkeling van apparatuur.
pi_146433859
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 november 2014 16:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Van de snelheid van het onderzoek en de ontwikkeling van apparatuur.
Wat willen ze eigenlijk met dit onderzoek? ik bedoel, het is niet echt om meer kennis in het brein te krijgen.

Wat hebben wij aan een computer die net zo intelligent is als de mens (of eigenlijk een mens is)?
  zaterdag 8 november 2014 @ 16:19:30 #22
pi_146434031
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 16:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wat willen ze eigenlijk met dit onderzoek? ik bedoel, het is niet echt om meer kennis in het brein te krijgen.
Er zijn nou eenmaal mensen die iets willen weten. wetenschappers. Het gaat zowel om kennis over het brein als de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Beter goed gestolen dan slecht bedacht.
quote:
Wat hebben wij aan een computer die net zo intelligent is als de mens (of eigenlijk een mens is)?
Omdat ie misschien slimmere manieren kan bedenken om om te gaan met het leven, geld, milieu.
pi_146434132
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 november 2014 16:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er zijn nou eenmaal mensen die iets willen weten. wetenschappers. Het gaat zowel om kennis over het brein als de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Beter goed gestolen dan slecht bedacht.

[..]

Omdat ie misschien slimmere manieren kan bedenken om om te gaan met het leven, geld, milieu.
Wetenschappers zijn er niet alleen om "dingen te weten", maar ook om echt iets te doen met die kennis.
  zaterdag 8 november 2014 @ 16:25:59 #24
pi_146434205
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 16:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wetenschappers zijn er niet alleen om "dingen te weten", maar ook om echt iets te doen met die kennis.
Daar denken veel mensen uit de fundamentele natuurkunde heel anders over. :D
pi_146434304
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 november 2014 16:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Daar denken veel mensen uit de fundamentele natuurkunde heel anders over. :D
Daarom technische natuurkunde.
  zaterdag 8 november 2014 @ 16:31:32 #26
pi_146434340
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 16:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Daarom technische natuurkunde.
Zonder fundamentele natuurkunde geen halfgeleiders en dus geen computers :N
pi_146434357
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 november 2014 16:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Zonder fundamentele natuurkunde geen halfgeleiders en dus geen computers :N
Daarom dat die twee samen gaan bij technische natuurkunde hé.

Wat hebben we nu aan mensen die alleen maar stoer willen doen met hun kennis , maar er uiteindelijk niets mee willen/kunnen doen?
  zaterdag 8 november 2014 @ 16:34:21 #28
pi_146434407
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 16:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Daarom dat die twee samen gaan bij technische natuurkunde hé.

Wat hebben we nu aan mensen die alleen maar stoer willen doen met hun kennis , maar er uiteindelijk niets mee willen/kunnen doen?
Omdat we kennis willen.
pi_146434466
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 november 2014 16:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Omdat we kennis willen.
Om er iets mee te doen.

Intellectuele masturbatie doe je maar alleen in je zolderkamertje. Zou wat zijn zeg: geneeskunde zonder het doel om er uiteindelijk mensen mee te kunnen helpen, medicijnen te kunnen ontwikkelen enz.
  zaterdag 8 november 2014 @ 16:41:33 #30
pi_146434585
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 16:36 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Om er iets mee te doen.

Intellectuele masturbatie doe je maar alleen in je zolderkamertje. Zou wat zijn zeg: geneeskunde zonder het doel om er uiteindelijk mensen mee te kunnen helpen, medicijnen te kunnen ontwikkelen enz.
Het is alleen maar jouw afwijking. Wetenschappers willen dingen weten. het is de buitenwereld die zo nodig meteen moet weten waar het nuttig voor is.

Universiteiten zitten vol met zolderkamerautisten en zonder hen waren we nog steeds domme boeren.
  zaterdag 8 november 2014 @ 16:47:39 #31
pi_146434732
quote:
quote:
`IK KRIJG een heel laboratorium in te richten en zal allerlei metingen moeten doen die ons de formule van de gloeilamp zullen leren kennen.' Aldus schreef een enthousiaste Gilles Holst eind 1913 aan zijn vriend Adriaan Fokker. Holst was zojuist door Gerard Philips aangetrokken om in Eindhoven een natuurkundig laboratorium op te zetten. Maandag 2 januari 1914 kon hij aan de slag – dat scheelde een dag salaris.

Dit Nat.Lab., zoals de naam al snel luidde, was uitdrukkelijk niet bedoeld om kwaliteitscontroles uit te voeren. Natuurkundig onderzoek, zo was de gedachte, zou nieuwe inzichten opleveren die Philips minder afhankelijk zouden maken van kennis van buiten en van patenten van andere bedrijven. Ook elders werden aan het begin van de twintigste eeuw bedrijfslaboratoria opgezet: General Electric (1900), Du Pont (1902), Siemens (1905), AT&T en Eastman Kodak (1910) en Shell (1914). Op wetenschappelijke basis – elementair begrip stond voorop – werd aan trouble-shooting gedaan, bestaande kennis werd ingezet om verbeteringen aan te brengen en te innoveren (ontwikkelwerk) en er was fundamenteel onderzoek op nieuwe, potentieel interessante terreinen dat op de lange termijn wellicht tot producten zou leiden.
pi_146434785
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 november 2014 16:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het is alleen maar jouw afwijking. Wetenschappers willen dingen weten. het is de buitenwereld die zo nodig meteen moet weten waar het nuttig voor is.

Universiteiten zitten vol met zolderkamerautisten en zonder hen waren we nog steeds domme boeren.
Je snapt niet wat ik zeg.
pi_146472469
quote:
7s.gif Op zondag 2 november 2014 20:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik vraag me af of zelfs een virtueel brein wel kan functioneren zonder virtueel lichaam. Wellicht is het brein, of bewustzijn, wel zo simpel als een zekere orde aan connecties, al kan het evengoed zijn dat lichaam, brein en bewustzijn in tandem werken. Of zelfs niet eens in tandem...

Vraagje: sluiten ze dat brein aan op het internet? :o
  zondag 9 november 2014 @ 19:05:08 #34
pi_146472865
quote:
7s.gif Op zondag 9 november 2014 18:56 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik vraag me af of zelfs een virtueel brein wel kan functioneren zonder virtueel lichaam. Wellicht is het brein, of bewustzijn, wel zo simpel als een zekere orde aan connecties, al kan het evengoed zijn dat lichaam, brein en bewustzijn in tandem werken. Of zelfs niet eens in tandem...
Brein en lichaam hebben invloed op elkaar maar dat betekend niet automatisch dat een brein zonder lichaam niet zou kunnen functioneren. Gegeven dat er "infrastructuur" is om het brein in "leven" te houden natuurlijk.
quote:
Vraagje: sluiten ze dat brein aan op het internet? :o
Yess!!! })
pi_146473859
quote:
7s.gif Op zondag 9 november 2014 19:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Brein en lichaam hebben invloed op elkaar maar dat betekend niet automatisch dat een brein zonder lichaam niet zou kunnen functioneren. Gegeven dat er "infrastructuur" is om het brein in "leven" te houden natuurlijk.
Misschien, misschien niet. Voorlopig weten we daar nog te weinig van. Dit is het verkeerde forum om een onderwerp als deze aan te halen, maar ik las toevallig vanmiddag nog een uitspraak uit de Zen-hoek:
quote:
"Think with your whole body."
- Taisen Deshimaru
En wie weet doet ons brein dat wel. Wellicht kan het niet zonder de brein/lichaam-dynamiek.

quote:
[..]

Yess!!! })

:o
  zondag 9 november 2014 @ 20:00:02 #36
pi_146475110
quote:
Zenumagiër (Engelse titel: Neuromancer)

Een aan lager wal geraakte computerhacker Henry Dorsett Case wordt ingehuurd door een mysterieuze werkgever Armitage om de ultieme hack uit te voeren. Samen met Molly, met wie hij een relatie begint, moet hij eerst de "Dixie Flatline" stelen, een ROM-module waarin het bewustzijn bewaard is van McCoy Pauley, een van Cases mentors. Deze module bevindt zich in het hoofdkwartier van het conglomeraat Sense/Net. Nadat dit gelukt is komen Case en Molly te weten dat Armitage vroeger door het leven ging als Kolonel Willis Corto en lid was van een militair commando. Ze komen ook op het spoor van een krachtige centrale van artificiële intelligentie met de naam Wintermute, eigendom van de Tessier-Ashpool-familie, in een ruimtestation.

Case wordt naar het ruimtestation gestuurd om Wintermute binnen te dringen met een Chinees computervirus. Hij wordt gevangengenomen, maar Wintermute manipuleert het beveiligingssysteem, waardoor Case weer kan ontsnappen. Hij slaagt erin Wintermute over te nemen, en Wintermute kan samensmelten met een gelijkaardig systeem Neuromancer, waarna het op zoek gaat naar nog andere artificiële intelligentie in het heelal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')