abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 november 2014 @ 13:48:01 #221
168739 Red_85
'echt wel'
pi_146212889
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 10:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik durf te wedden, dat als Sinterklaas altijd een volledig wit feest was geweest, met een witte helper en een wit paard, dat dan Quincy en adepten al jaren hadden lopen gillen, dat het een racistisch feest was, omdat de donkere mensen die ook Nederlander zijn(!) niet vertegenwoordigd waren en dat ze zouden eisen, dat er een donker personage zou worden toegevoegd.

Dit soort beroeps-Calimero's vindt namelijk altijd wel een pseudo-onrecht om over te janken.
Dit is zo waar. Je ziet het hier in NL ook komen inderdaad. Beetje zelfde janksfeer als in de vs. Kan ceberut wel janken dat het niet zo is, maar volgens mij als je dat niet ziet, wil je het niet zien, of ben je oost indisch blind geworden.

Of zo erg opgegaan in zijn eigen wereld, dat hij alle waarheid uit het eigen oog is verloren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_146213421
quote:
Arrestatie en apengeluiden bij anti-piet demonstratie Utrecht

Bij de manifestatie '5 december voor iedereen', de anti-piet demonstratie in Utrecht vanmiddag, heerste in het begin een gespannen sfeer. Pro-piet demonstranten maakten apengeluiden terwijl donkere mensen op het podium aan het spreken waren. Een man uit de krakerbeweging werd opgepakt omdat hij iemand had bespuugd.

De paar honderd mensen die op de Neude kwamen demonstreren voor 'een sinterklaasviering zonder racistische bijsmaak' werden uitgejouwd door een klein groepje voorstanders, die voor het oude postkantoor aan de rand van het plein stonden.

Terwijl een donkere vrouw aan het spreken was, maakten de opgefokte mannen apengeluiden en riepen ze 'hoer, hoer', 'zwarte kut' en tegelijk ook 'doe normaal!'

Springlevend
Politieagenten moesten een paar keer anti-demonstranten bij het podium weghalen. De demonstranten midden op het plein negeerden de kreten. 'Eigenlijk maken die gasten heel erg duidelijk waarom we hier staan,' zegt een demonstrant. 'Racisme is springlevend.'

Na een uurtje verdwenen de anti-demonstranten en verliep de rest van '5 december voor iedereen' rustig.

bron
Allemaal voor onze kinderen uiteraard. O+
pi_146213474
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:09 schreef Kingstown het volgende:

[..]

:{
pi_146214071
quote:
Ik durf te wedden, dat als Sinterklaas altijd een volledig wit feest was geweest, met een witte helper en een wit paard, dat dan Quincy en adepten al jaren hadden lopen gillen, dat het een racistisch feest was, omdat de donkere mensen die ook Nederlander zijn(!) niet vertegenwoordigd waren en dat ze zouden eisen, dat er een donker personage zou worden toegevoegd.

Dit soort beroeps-Calimero's vindt namelijk altijd wel een pseudo-onrecht om over te janken.
Los van je voorbeeld, ligt bij deze mensen de drempel om te zeiken over racisme inderdaad extreem laag.

Neem nu deze afbeelding.

Er is gewoon gezocht naar een stok om mee te slaan. Als ik naar de winkel ga en vraag om 'creool oorbellen' of 'negerschmink', zijn dat echt geen producten die in de schappen liggen. Zelfs de zak wordt nog gebruikt om te refereren aan de slavernij.

Het is jammer dat deze zeikerds op de publieke omroep een uitgebreid podium hebben gekregen voor hun gejank.
  Moderator zondag 2 november 2014 @ 14:41:55 #225
249559 crew  Lavenderr
pi_146214357
quote:

pi_146214386
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:09 schreef Kingstown het volgende:

[..]

:D Kansloze figuren
pi_146214520
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:36 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

De zak is vergezocht, maar bij de rest hebben ze echt wel een punt hoor. Ik snap het probleem ook niet zo om het iets aan te passen voor de nieuwe nederlanders. En ja, zij hebben ook recht van spreken, aangezien ze ook een nederlands paspoort hebben. Sinterklaas moet een feestje voor iedereen zijn.
Ze hebben nauwelijks een punt. Dat ze in Amerika een figuur als blackface kennen, een figuur die inderdaad samenging met de segregatie. Betekent toch niet dat Zwarte Piet racistisch is. Ook het 'page pak', dat pak hangt helemaal niet samen met slavernij. Het is een sprookjeskostuum, het is een samenraapsel van meerdere kostuums. Het is een chique kostuum voor het eerst verschenen in het boekje van Jan Schenkman, die er geen racistische bedoelingen mee had.

Het zijn vergezochte punten, opgeschreven in matig Nederlands.
pi_146214541
Is Zwarte Piet nou nog niet afgeschaft?

Nog een paar jaartjes geduld dan maar.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 2 november 2014 @ 14:48:45 #229
300718 Kenju
Say It!!??
pi_146214565
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Los van je voorbeeld, ligt bij deze mensen de drempel om te zeiken over racisme inderdaad extreem laag.

[ afbeelding ]
Neem nu deze afbeelding.

Er is gewoon gezocht naar een stok om mee te slaan. Als ik naar de winkel ga en vraag om 'creool oorbellen' of 'negerschmink', zijn dat echt geen producten die in de schappen liggen. Zelfs de zak wordt nog gebruikt om te refereren aan de slavernij.

Het is jammer dat deze zeikerds op de publieke omroep een uitgebreid podium hebben gekregen voor hun gejank.
Dit is natuurlijk bullshit. Het gaat natuurlijk om het totale plaatje. Dan is het toch duidelijk een persiflerende weergave van een neger? Als ik een cartoon maak over iemand en beweer dat het die persoon niet is, maar alle kenmerkingen en verwijzingen dat wel zeggen. Dan heb ik niet zo'n sterke case in het stellen dat het die persoon niet is.

De braboneger zegt het wel redelijk treffend:
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_146214688
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:48 schreef Kenju het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk bullshit. Het gaat natuurlijk om het totale plaatje. Dan is het toch duidelijk een persiflerende weergave van een neger? Als ik een cartoon maak over iemand en beweer dat het die persoon niet is, maar alle kenmerkingen en verwijzingen dat wel zeggen. Dan heb ik niet zo'n sterke case in het stellen dat het die persoon niet is.

De braboneger zegt het wel redelijk treffend:
Ga eens op de inhoud in. Op het plaatje dat ik post. Quinsy vervuilt de discussie door met allemaal argumenten te komen die niet zuiver op de graat zijn. De jute zak nog zien als een argument tegen racisme.

Zwarte Piet een neger? Jan Schenkman heeft hem inderdaad bedacht als Moor. Dat is toch geen racisme, dat mag toch afgebeeld worden?
pi_146214910
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Neem nu deze afbeelding.

Dat van de jute zak lijkt wat vreemd inderdaad, maar verder klopt het plaatje aardig.
pi_146215013
quote:
7s.gif Op zondag 2 november 2014 14:57 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat van de jute zak lijkt wat vreemd inderdaad, maar verder klopt het plaatje aardig.
Het page pak is geen slavenpak, bewijs het maar.
Waar koop ik 'negerschmink' en 'creool oorbellen'?
pi_146215063
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het page pak is geen slavenpak, bewijs het maar.
Waar koop ik 'negerschmink' en 'creool oorbellen'?
De oorbellen en lippenstift zijn verwijzingen naar negers.
pi_146215111
quote:
7s.gif Op zondag 2 november 2014 15:01 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De oorbellen en lippenstift zijn verwijzingen naar negers.
En Quinsy probeert dit gelijk te koppelen aan slavernij.
pi_146215176
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:01 schreef luxerobots het volgende:

[..]

En Quinsy probeert dit gelijk te koppelen aan slavernij.
quote:
Zwarte Piet werd als knecht van Sinterklaas in 1850 door de onderwijzer Jan Schenkman geïntroduceerd in het boekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht". In de eerste druk van het prentenboekje werd hij afgebeeld als een gekleurde jongeman, gekleed als page, die niet op de voorgrond trad. Of Schenkman een slaaf of neger in gedachten had zal nooit bekend worden, want hij heeft zich er niet over uitgelaten. Wel is het zo dat hij het boekje publiceerde op het moment dat de tijdgeest aan het veranderen was; de slavernij stond onder druk of werd al afgeschaft. Het houden van slaven was buiten de koloniën, in Nederland, reeds lang ongebruikelijk. Schenkman heeft zich mogelijk laten inspireren door publicaties uit zijn tijd. Zo publiceerde Heinrich Hoffmann vijf jaar eerder Struwwelpeter, waarin een zwarte jongen door een figuur Nikolas, die uiterlijke overeenkomsten vertoont met Sinterklaas, beschermd wordt voor pesterijen van blanke kinderen. Een ander verhaal dat hem kan hebben beïnvloed, werd in het tijdschrift Timotheus gepubliceerd, en ging over een gewezen slavenbezitter, een edele en voorname oude man met witte haren, die zich op zijn ziekbed verzoent met zijn bediende, de zoon van een van zijn ex-slaven, en oproept tot afschaffing van de slavernij.
  zondag 2 november 2014 @ 15:07:17 #236
300718 Kenju
Say It!!??
pi_146215300
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 14:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ga eens op de inhoud in. Op het plaatje dat ik post. Quinsy vervuilt de discussie door met allemaal argumenten te komen die niet zuiver op de graat zijn. De jute zak nog zien als een argument tegen racisme.

Zwarte Piet een neger? Jan Schenkman heeft hem inderdaad bedacht als Moor. Dat is toch geen racisme, dat mag toch afgebeeld worden?
Het gaat om het totaalplaatje. Verder ben ik het in deze niet volledig eens met Gario, dus waarom zou ik zijn ideeën moeten verdedigen? Maar jij komt aan met 'je kan niet vragen om negerschmink'. Maar dat is natuurlijk een argument van niets. Je maakt je zwart met rode lippen en krullen om een neger uit te beelden. Dat is waar het om gaat en waarom zo veel mensen het racisitsch vinden.

Schenkmans idee was destijds niet racistisch, net als de manier waarop Sjimmie in Sjors en Sjimmie vroeger werd uitgebeeld. Maar tegenwoordig is het wel racistisch om een neger zo uit te beelden. We zijn bekend met wat negers zijn en dat het gewone mensen zijn. Negers zien er zo niet uit en dus is het ongepast om ze zo uit te beelden.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_146215474
quote:

Ze lijken inderdaad wel heel erg hun best te doen om racisme te zoeken, ook daar waar het niet is. :)

quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 12:06 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Is er in Nederland ook een heftig debat over de kleur van bijvoorbeeld de Kerstman?
Kerstmis is een internationaal feest. Er bestaat in Nederland geen intocht van de kerstman met zijn knechtjes.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_146215506
Jonguh, Zwarte Piet is gewoon zwart door al dat geklauter in de schoorsteen!
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_146215612
quote:
7s.gif Op zondag 2 november 2014 15:03 schreef Xa1pt het volgende:
Zo publiceerde Heinrich Hoffmann vijf jaar eerder Struwwelpeter, waarin een zwarte jongen door een figuur Nikolas, die uiterlijke overeenkomsten vertoont met Sinterklaas, beschermd wordt voor pesterijen van blanke kinderen. Een ander verhaal dat hem kan hebben beïnvloed, werd in het tijdschrift Timotheus gepubliceerd, en ging over een gewezen slavenbezitter, een edele en voorname oude man met witte haren, die zich op zijn ziekbed verzoent met zijn bediende, de zoon van een van zijn ex-slaven, en oproept tot afschaffing van de slavernij.
Sinterklaas en Zwarte Piet geïnspireerd op een beweging tegen slavernij. Iets dat we Quinsy en co uiteraard niet horen zeggen.
pi_146215645
quote:
9s.gif Op zondag 2 november 2014 15:10 schreef KoosVogels het volgende:
Jonguh, Zwarte Piet is gewoon zwart door al dat geklauter in de schoorsteen!
Alsjeblieft niet!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')