Ik ben bij dat soort mensen altijd wel benieuwd of ze ook zo'n hekel hebben aan vleesetende dieren.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 09:08 schreef betyar het volgende:
[..]
Dat ie maar vlug mag sterven. Zonde van het zuurstof die hij inademt.
Zou ie kanker hebben van zijn sojaburgers?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 09:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik ben bij dat soort mensen altijd wel benieuwd of ze ook zo'n hekel hebben aan vleesetende dieren.
Klopt, maar het ligt ook wel aan de artiest. Ik zag toevallig vandaag nog een artikel op Facebook voorbij komen dat Moby heeft geschreven. Moby is veganist en heeft derhalve ook een uitgesproken mening over het eten van vlees.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 09:09 schreef Jigzoz het volgende:
Je kunt natuurlijk de fout bij Morrissey leggen, maar het is Tivoli die meegaat in die idioterie. Als geen zaal meer toegeeft, dan is het binnen de kortste keren voorbij met dit soort flauwekul.
waarom? omdat dat een vergelijking is die nergens op slaat?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 09:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik ben bij dat soort mensen altijd wel benieuwd of ze ook zo'n hekel hebben aan vleesetende dieren.
Het is geen vergelijking, maar exact hetzelfde. Of wil je nu beweren dat de mens geen dier is?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 13:11 schreef Casiotone het volgende:
[..]
waarom? omdat dat een vergelijking is die nergens op slaat?
Een kat gaat in principe dood als ze geen vlees eet, een mens niet. Dus je vergelijking gaat mank.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 13:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het is geen vergelijking, maar exact hetzelfde. Of wil je nu beweren dat de mens geen dier is?
Er bestaan in het dierenrijk geen omnivoren?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:30 schreef thelaudprince het volgende:
[..]
Een kat gaat in principe dood als ze geen vlees eet, een mens niet. Dus je vergelijking gaat mank.
Natuurlijk wel, maar carnivoren kunnen het alvast niet helpen dat ze vlees eten, die moeten wel. Omnivoren kunnen het in theorie ook laten, maar in de praktijk zal een omnivoor dier natuurlijk eten wat het voor de bek krijgt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:36 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Er bestaan in het dierenrijk geen omnivoren?
Dat is allemaal waar, maar dat staat vlees eten niet in de weg.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:18 schreef thelaudprince het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, maar carnivoren kunnen het alvast niet helpen dat ze vlees eten, die moeten wel. Omnivoren kunnen het in theorie ook laten, maar in de praktijk zal een omnivoor dier natuurlijk eten wat het voor de bek krijgt.
Een mens is ook een omnivoor dier maar zou zich op sommige vlakken kunnen onderscheiden van de beesten.
Veel mensen voelen zich superieur aan dieren omdat wij een beter denkvermogen zouden bezitten, zoals het beter kunnen voorzien van consequenties die onze daden hebben en een moreel besef/empathisch vermogen. Daaruit vloeit voort dat we mensen aan een hogere standaard kunnen houden dan dieren qua gedrag. Wij kunnen beredeneren dat het niet fijn is voor een dier om onder bedrijfsmatige omstandigheden gehouden te worden en om te sterven als voedsel. Aangezien mensen geen vlees hoeven te eten om zich in leven te houden kan er dan voor gekozen worden dat niet te doen. Een dier schrijf ik dat vermogen niet toe, die zal instinctief doden zonder eerst te overwegen wat dat voor de prooi betekent.
Ja, de natuur is wreed. Niks aan te doen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 17:21 schreef Casiotone het volgende:
Van andere dieren nemen we aan dat ze minder reflectief vermogen tov hun eigen handelen hebben dan wij. We kunnen ze dus moeilijk veroordelen over het feit dat er dieren zijn die (uitsluitend) vlees eten. Je zou individuele dieren het misschien kunnen proberen af te leren maar dat zal vast niet zo'n succes hebben.
Ik had liever gezien dat de natuur zich niet zo ontwikkeld had dat talloze dieren het leven moeten laten om één dier in leven te houden, maar zo werkt het op dit moment nu eenmaal. Gelukkig/Helaas zijn mensen bewust genoeg om dit te kunnen begrijpen en overstijgen en dit dus (voor een groot deel) te laten.
Net zo goed van toepassing op mensen. De rage dat mensen/dieren doden stout zou zijn is ook pas een relatief recente ontwikkeling.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 17:21 schreef Casiotone het volgende:
Van andere dieren nemen we aan dat ze minder reflectief vermogen tov hun eigen handelen hebben dan wij.
Eigenlijk vind ik het nogal een decadente ontwikkeling.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 17:56 schreef ems. het volgende:
[..]
Net zo goed van toepassing op mensen. De rage dat mensen/dieren doden stout zou zijn is ook pas een relatief recente ontwikkeling.
Alles om de zwakken in leven in te houden!quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 18:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik het nogal een decadente ontwikkeling.
Hoe zo?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 18:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik het nogal een decadente ontwikkeling.
Aan het gedrag van de andere diersoorten kunnen we weinig veranderen, Maar hoe wij als mensen met andere dieren omgaan hebben we voor een groot deel zelf in de handquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 17:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, de natuur is wreed. Niks aan te doen.
Natuurlijk. Maar waarom zou dat moeten resulteren in het niet eten van dieren?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 19:52 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Aan het gedrag van de andere diersoorten kunnen we weinig veranderen, Maar hoe wij als mensen met andere dieren omgaan hebben we voor een groot deel zelf in de hand
omdat het zou kunnen dat je ethische problemen hebt met het op die manier gebruiken van mede-dieren enkel omdat je daar zin in hebt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 20:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar waarom zou dat moeten resulteren in het niet eten van dieren?
Maar alle carni- en omnivoren doen dat. Waarom zouden wij ons daar dan te goed voor moeten voelen?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 20:06 schreef Casiotone het volgende:
[..]
omdat het zou kunnen dat je ethische problemen hebt met het op die manier gebruiken van mede-dieren enkel omdat je daar zin in hebt.
er zijn naar mijn weten geen andere diersoorten die andere dieren houden voor voedsel, enkel omdat ze daar zin in hebben. daarin zijn mensen ook uniek. En de meeste carnivoren eten volgens mij uit noodzaak, de optie om het niet te doen hebben ze lichamelijk of cognietief niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 20:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar alle carni- en omnivoren doen dat. Waarom zouden wij ons daar dan te goed voor moeten voelen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |