quote:Op donderdag 19 december 2013 11:03 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Weet je wat cassatie is?
Nu tijd voor serieuze zaken: de uitspraak in de zaak Paxcon q.q. / Etsu c.s. Dit arrest is een schoolvoorbeeld van de perfecte en uiterst rechtvaardige werking van de Nederlandse rechtspraak. Waar eiser middels listige kunstgrepen de procedure wilde beïnvloeden is de onafhankelijkheid van het gerecht vast komen te staan en heeft het recht gezegevierd.quote:
quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:18 schreef Joosie200 het volgende:
Etsu c.s., eiser in eerste aanleg, vordert een verklaring voor recht dat Paxcon q.q. eiser verschuldigd is om een hertentamen, te weten: Europees Recht, te behalen met een cijfer gelijk of hoger als van Paxcon q.q. Paxcon q.q. verweerde zich wat als volgt begrepen moet worden: de eis moet worden afgewezen en wel omdat Etsu c.s. zich maar minder vijandelijker moet gedragen jegens mij, zijnde mod van het EXA forum op Fok.nl. Bovendien biedt Paxcon q.q. geen bijles aan medestudenten aan, omdat er reeds capita selecta voor handen zijn om zelf eigenhandig te bestuderen. En zo zou Paxcon q.q. al zijn diensten inzetten om bijles te verlenen, dan niet voor een vriendenprijsje jegens Etsu c.s. De Rechtbank te Noord-Nederland heeft de eis afgewezen en geeft Paxcon q.q. gelijk.
Toch mooi manquote:
quote:Het 13-jarige slachtoffer, de verdachte en zijn medeverdachte spelen allemaal het spel RuneScape. Op 6 september 2007 fietst het slachtoffer (die verder 'P.' genoemd wordt) naar huis. Verdachte en medeverdachte komen naast hem fietsen en dwingen hem mee te gaan naar de woning van medeverwachte te Leeuwarden. Hij wordt door de verdachten gedwongen mee te lopen naar een slaapkamer, en hem wordt verstaan te gegeven om geld en goederen van zijn RuneScape-account over te zetten naar het account van verdachte. Als hij weigert beginnen beide verdachten hem tegen de grond te werken en tegen het hoofd en de borstkas te slaan en te schoppen. Ze bedreigen hem onder toevoeging van de woorden "ik maak je dood" en nemen hem in een wurggreep. Terwijl verdachte op het spel inlogt via de computer in de slaapkamer moet P. onder bedreiging op zijn eigen account inloggen via een computer in de woonkamer. Hierna wordt hij van zijn stoel getrokken en opnieuw toegetakeld. Verdachte zet vervolgens het geld en de goederen van P.'s account over naar zijn eigen account. Hierna wordt P. het huis uit gezet.
Je moet goed naar de feiten kijken, bij Spin was iemand samen met de dader naar binnen gegaan en ook weer naar buiten gekomen, hij had zich op geen enkele manier gedistantieerd of de dader weerhouden terwijl daar gezien de tijd die met de dodingshandeling gemoeid was voldoende mogelijkheid toe bestond, bij de verwurging aanwezig geweest, dus medeplegen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 13:23 schreef Etsu het volgende:
Hoe moet ik nu het Spinarrest en het Vlinderbomarrest onderscheiden?
Bij Spinarrest gaat het erom dat als iemand slechts aanwezig is bij het delict, hij medepleger kan zijn doordat hij zich niet heeft gedistantieerd van de handelswijze van de andere medepleger.
Bij het Vlinderbomarrest ben je geen medepleger als je erbij stond en niet weg bent gegaan?
En als je toevallig aanwezig bent (bijvoorbeeld verstopt in de kast ofzo, maar het wel wist), ben je dan ook medepleger bij moord?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 13:29 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Je moet goed naar de feiten kijken, bij Spin was iemand samen met de dader naar binnen gegaan en ook weer naar buiten gekomen, hij had zich op geen enkele manier gedistantieerd of de dader weerhouden terwijl daar gezien de tijd die met de dodingshandeling gemoeid was voldoende mogelijkheid toe bestond, bij de verwurging aanwezig geweest, dus medeplegen.
Bij Vlinderbom is het een groepje waarvan 1 iets vernielt met vuurwerk en die andere was er toevallig bij, het enkel aanwezig zijn bij en instemmen met is dan onvoldoende voor medeplegen, geen invloed op het delict.
Je moet trouwens ook onderscheid maken in met welke delicten je te maken hebt (vernieling, moord/doodslag).
Nee denk het niet, tenzij je bijvoorbeeld een plicht tot ingrijpen hebt, is ook een arrest over.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 13:32 schreef Etsu het volgende:
[..]
En als je toevallig aanwezig bent (bijvoorbeeld verstopt in de kast ofzo, maar het wel wist), ben je dan ook medepleger?
Honden Peter dacht ik toch?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 13:33 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Nee denk het niet, tenzij je bijvoorbeeld een plicht tot ingrijpen hebt, is ook een arrest over.
Kloptquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 13:17 schreef Blistering het volgende:
Dit arrest werd zowel bij mijn intro in Groningen als in Utrecht en Amsterdam aangehaald om studenten over te halen toch maar voor rechten te kiezen
Volgens mij is daar geen schema over ofzoquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 13:58 schreef Ties02 het volgende:
Hey Paxie ik heb nu een prachtig schema gemaakt over verschillend opzet bij uitlokking en medeplichtigheid maar ik mis medeplegen nog
Ja die wil ik dus maken slimmerdquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 14:18 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Volgens mij is daar geen schema over ofzo
Ja dat weet ik dus nietquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 14:25 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ja die wil ik dus maken slimmerd
Wat gebeurt er als de medepleger meer wilde, minder wilde of iets anders wilde
Maar uitlokken is indirecte deelneming, medeplegen directquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 14:27 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ja dat weet ik dus niet
ik zou gewoon het schema van uitlokking gebruiken, maar misschien is dit wel totaal niet boeiend als dit niet bij het hc/wg naar voren is gekomen
Kloptquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 14:27 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Maar uitlokken is indirecte deelneming, medeplegen direct
Denk niet dat het overeenkomst
Wat een onaardige jongen ben jijquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 14:28 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ik heb weer helemaal niet aan jou, man man man
Je zal wel net zo onvriendelijk zijn in je mail als op FOK!quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 14:30 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Heb onze vriend trouwens gemaild maar hij heeft nog niks terug gestuurd
Tegen mensen die een beetje meedenken ben ik altijd heel aardigquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 14:32 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Je zal wel net zo onvriendelijk zijn in je mail als op FOK!
Dan is het goedquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 14:34 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Tegen mensen die een beetje meedenken ben ik altijd heel aardig
Danszaal wie? Zere anus?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 15:21 schreef Henrys het volgende:
Maakt het nog uit of je opzet op het grondfeit aantoont via voorwaardelijk opzet (danszaal Soranus) of via Globaal Opzet?
Soranus. Ging om twee broers die samen boos iemand een lesje gingen leren en toen schoot de ene iemand dood en werd de ander verweten dat hij de kans had aanvaard dat zijn broer iemand meer zou schieten door hem het wapen te geven.quote:
Meester van de "maar zij doen het ook"-verdediging.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 15:27 schreef Mshauri het volgende:
Wat een ongelofelijke idioot trouwens die rapper bij Pauw gister
Oh hehe ja die hebben wij ook onder andere naamquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 15:24 schreef Tchock het volgende:
[..]
Soranus. Ging om twee broers die samen boos iemand een lesje gingen leren en toen schoot de ene iemand dood en werd de ander verweten dat hij de kans had aanvaard dat zijn broer iemand meer zou schieten door hem het wapen te geven.
Als ik me niet vergis.
Edit: het was een mes en geen pistool maar verder zat ik goed in de richting.
OVAR tochquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 15:30 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Oh hehe ja die hebben wij ook onder andere naam
Trouwens Tchock wat is het gevolg van een daderschapsuitsluitingsgrond bij een rechtspersoon als functioneel dader? Vrijspraak?
Nee want waarom wordt dan het onderscheid gemaakt met een AVAS verweer (als je het hebt over maximaal te vergen zorg)quote:
Durf ik zo niet te zeggen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 15:30 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Oh hehe ja die hebben wij ook onder andere naam
Trouwens Tchock wat is het gevolg van een daderschapsuitsluitingsgrond bij een rechtspersoon als functioneel dader? Vrijspraak?
Volgens mij werd dit voor dit jaar slechts door Hogeschool Groningen als tentamenhal gebruiktquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 15:46 schreef Etsu het volgende:
wie van jullie heeft weleens tt gehad in martiniplaza?
Ik. Oudemanhuispoort was vol toen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 15:46 schreef Etsu het volgende:
wie van jullie heeft weleens tt gehad in martiniplaza?
Eh, nee.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 15:47 schreef Henrys het volgende:
[..]
Volgens mij werd dit voor dit jaar slechts door Hogeschool Groningen als tentamenhal gebruikt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |