abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145971146
'Vader was dement toen hij 26 miljoen aan goed doel gaf'

Onterfde weduwe en kinderen vechten samen testament aan

Een 89-jarige weduwe probeert te bewijzen dat haar steenrijke man dement was toen hij een jaar voor zijn dood zijn testament aanpaste. De gehele erfenis van 26 miljoen euro ging daardoor naar het Leger des Heils en de Zonnebloem. ,,In normale doen had hij dit nooit gedaan,'' stelt zijn vrouw.

De familie van Arend Broekhuis krijgt nagenoeg niets. De kinderen en kleinkinderen erven ieder 19.535 euro, slechts het vrijstellingsbedrag voor de erfbelasting. Weduwe Anna Broekhuis ontvangt een jaarlijkse bescheiden toelage voor haar levensonderhoud en heeft het vruchtgebruik van de kapitale villa in Kortenhoef die Broekhuis zelf had laten bouwen. Zelfs het echtelijk huis dat een paar miljoen waard is, is nu juridisch eigendom van de goede doelen.

Volgens de weduwe en haar kinderen was Arend Broekhuis de laatste jaren zo in de war, dat hij niet goed besefte wat hij deed door het familiekapitaal aan de goede doelen na te laten. ,,De notaris vertrouwde het evenmin toen de man zijn testament helemaal wilde omgooien. Hij kende de man want in een eerder testament dat hij maakte ging de hele pot nog naar de familie. Hij vond het uitermate vreemd,'' zegt Jacques Bonnier, de advocaat van de weduwe en haar kinderen.

De notaris stuurde hem weg en zei: ga eerst maar een verklaring van
wilsbekwaamheid halen.

Advocaat van de familie

,,De notaris stuurde hem weg en zei: ga eerst maar een verklaring van wilsbekwaamheid halen.'' De Hilversumse psychiater Bram Querido stelde vast dat de man wél wilsbekwaam was en gaf de verklaring af. ,,We weten niet of de overledene de psychiater al kende. Niemand wist dat hij er was geweest. Ik heb natuurlijk gezocht of er een link was tussen het Leger des Heils en de psychiater, dat zou helemaal mooi zijn, maar die heb ik niet kunnen vinden.''

Het Leger des Heils had al contact met Arend Broekhuis voor zijn overlijden. In januari 2012 bieden de heilsoldaten aan dat het Leger gratis een executeur testamentair kan leveren om de nalatenschap in goede banen te leiden. Drie weken na het aanbod zit de dan 82-jarige man bij de notaris om zijn laatste wil rigoureus te wijzigen. Alles gaat naar het Leger des Heils en de Zonnebloem, ieder de helft. Op 4 april 2013 overlijdt Arend Broekhuis op 82-jarige leeftijd.

Als de notaris enige tijd later het testament voorleest, hoort zijn familie de woorden vol ongeloof aan. De hoogbejaarde vrouw weet niet wat haar overkomt; 55 jaar waren ze man en vrouw. Weliswaar waren de kinderen háár kinderen uit een eerder huwelijk, maar 'hij was dol op ons', stelt de vrouw. En nu ging het kapitaal naar goede doelen?

De familie laat het er niet bij zitten. Dit kón hij niet echt gewild hebben. Vader was de oude niet meer in de laatste jaren van zijn leven. De vrouw klaagde al tijden bij de huisarts dat het karakter van haar echtgenoot zo was veranderd. Hij werd 'onhebbelijk, dwars en eigenwijs'. Haar longarts zegt dat ze zelfs leed onder de dominantie van haar man.

Iets goed mis
Er was wel degelijk iets goed mis met Arend, vindt de familie. Hij zou aan de ziekte van Pick lijden, een vorm van dementie die het karakter verandert en afnemend inlevingsvermogen en egoïsme kan veroorzaken. En hij ging toch niet voor niets 2 dagen per week naar de dagopvang voor ouderen.

,,Daar komen mensen die de weg kwijt zijn en zo lastig zijn dat ze thuis niet meer te houden zijn. Dan heeft thuis ook even rust,'' zegt Bonnier. GGZ Centraal behandelde de man bovendien voor vasculaire dementie. Hoe kon die psychiater Querido nu zeggen dat meneer wilsbekwaam was, vraagt de familie zich af. Querido wil er niets over zeggen.

Beroepsgeheim
Advocaat Bonnier zocht contact met het Leger des Heils. ,,Maar ze wilden niet eens in gesprek.'' Reden voor de familie om het medisch rapport van de psychiater via de rechter op te eisen. Het hof heeft deze week in hoger beroep bepaald dat de familie recht heeft op inzage omdat er wel heel veel aan de hand leek met de gesteldheid van de overledene. Het beroepsgeheim van de arts moet er zelfs voor wijken.

,,Het moet goed uitgezocht worden of hij zijn testament bewust heeft gewijzigd of onder invloed van anderen. De nabestaanden willen toetsen of de psychiater de juiste methode heeft gebruikt om de wilsbekwaamheid van de man vast te stellen. Als blijkt dat hij inderdaad wilsonbekwaam was, gaan we de Zonnebloem en het Leger des Heils aanpakken.''

'Puur speculatief'
Advocaat Bonnier gaat andermaal proberen om er in onderling overleg met het Leger des Heils en de Zonnebloem uit te komen. Beide goede doelen hebben de rechtszaak om het medisch dossier van de erflater op de voet gevolgd. De uitspraak is meteen bestudeerd. Maar de Zonnebloem noch het Leger des Heils willen praten met de familie. Dat meneer mogelijk dement was toen hij zijn testament wijzigde, noemt Leger des Heils-woorvoerder Menno de Boer 'puur speculatief'. ,,Wij respecteren de laatste wil van meneer.''

Bij de Zonnebloem is de directie druk om de enorme gift te besteden. De 12 miljoen euro gaat onder meer naar aangepast vervoer en ondersteuning van vrijwilligers. ,,Wij voeren de laatste wil van meneer uit,'' zegt Marc Ruis van de Zonnebloem. Volgens hem is de gulle gever vaker met de Zonnebloemboot op reis geweest en was hij al donateur.

bron
  zondag 26 oktober 2014 @ 20:32:23 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145971193
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 20:23 schreef bolker het volgende:

[..]

Maar het gaat er juist om dat hij het heeft gedaan toen hij al niet meer volledig bij z'n positieven was. => da's vooralsnog totaal onduidelijk en het punt waar het hele topic uiteindelijk om draait.
Maar jij gaat er gemakshalve het hele topic maar vanuit dat hij nog wel bij z'n positieven was, terwijl z'n notaris daar al niet meer van overtuigd was, en hij naar de dagbehandeling ging en onder behandeling was bij de GGZ vanwege z'n dementie.

Nou is dat testament begin 2012 gewijzigd en is hij 4 april 2013 overleden, zelfs als hij pas vlak voor z'n dood in behandeling was bij de GGZ, en nog niet naar de dagopname ging in januari 2012, is het wel heel erg naïef om te denken dat hij dan in januari 2012 nog wel volledig bij z'n positieven was, als hij in die 15 maanden tussen de testamentswijziging en zijn dood, nog zowel in de dagopname terechtkwam als onder behandeling bij de GGZ.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 26 oktober 2014 @ 20:32:42 #3
434262 Pixxie.
Embrace messy hair
pi_145971216
Whahaha is dat ff lullig
“She’s got the whole dark forest living inside of her.” - Tom Waits
  zondag 26 oktober 2014 @ 20:34:16 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145971305
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 20:28 schreef bolker het volgende:

[..]

je gaat voorbij aan de feit dat hier wel een notaris bij betrokken was die ook nog zo goed mogelijk is nagegaan - juist vanwege de soort wijziging - of de beste client wel wilsbekwaam was ten tijde van de wijziging. zeer relevant.
Nee, de notaris heeft in eerste instantie geweigerd omdat hij hem niet wilsbekwaam achtte, en hem gezegd eerst maar een bewijs van wilsbekwaamheid te halen.
Toen hij daarmee op de proppen kwam kon de notaris waarschijnlijk niet veel anders meer dan de wijziging doorvoeren.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_145971406
quote:
15s.gif Op zondag 26 oktober 2014 20:27 schreef Donnis het volgende:
Iedereen op die bolker reageren terwijl hij gewoon tiefus dom is :')

Het is een gekleurd verhaal maar over een ding zijn we het eens: de man heeft heel zijn fortuin weggeven aan goede doelen. Niemand en dan ook niemand zou dat ineens en op zo'n manier doen, iedereen wil zijn naasten steunen na zijn dood, zij hebben je leven nut gegeven.

Dus kan je wel bijdehand gaan lullen over vrijheid en je alleen focussen op de 'feiten', maar dat maakt je een dom mannetje of irritante troll :r
bedankt voor je mening en je goede argumenten binnen de discussie. jammer dat je voor het gemak overslaat dat de vrouw goed verzorgd achterblijft en de (stief) kinderen ook nog een zakcentje overhouden. plus dat we enkel de kant kennen zoals de advocaat van mevrouw de zaak naar voren wenst te brengen. de kant van de man is totaal onbelicht. toch fijn dat mensen ondanks het ontbreken van deze relevante informatie al precies weten hoe de vork in de steel zit. nogmaals, welkom O+
pi_145971532
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 20:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, de notaris heeft in eerste instantie geweigerd omdat hij hem niet wilsbekwaam achtte, en hem gezegd eerst maar een bewijs van wilsbekwaamheid te halen.
Toen hij daarmee op de proppen kwam kon de notaris waarschijnlijk niet veel anders meer dan de wijziging doorvoeren.
toch fijn dat jij weet dat die verklaring natuurlijk belachelijk kort door de bocht tot stand is gekomen en dat die vrouw gewoon recht heeft op een flink deel van de pot.
pi_145971562
Ook erg eigenlijk dat t leger des Heils en de zonnebloem gewoon totaal niet thuis geven. :{
compact en kleverig.
pi_145971582
enfin ik hou het voor gezien binnen dit topic :) kusjes O+ we gaan lezen hoe het afloopt (in de rechtbank :P)
pi_145971765
ik presenteer u de nieuwe zonnebloem
  zondag 26 oktober 2014 @ 20:43:03 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145971862
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 20:36 schreef bolker het volgende:

[..]

bedankt voor je mening en je goede argumenten binnen de discussie. jammer dat je voor het gemak overslaat dat de vrouw goed verzorgd achterblijft en de (stief) kinderen ook nog een zakcentje overhouden. plus dat we enkel de kant kennen zoals de advocaat van mevrouw de zaak naar voren wenst te brengen. de kant van de man is totaal onbelicht. toch fijn dat mensen ondanks het ontbreken van deze relevante informatie al precies weten hoe de vork in de steel zit. nogmaals, welkom O+
Je doet ook nog even de aanname dat ze "goed verzorgd" achterblijft?
Op basis waarvan?

Hoe gaat het als ze een traplift in huis nodig heeft en de gemeente die niet wil verzorgen omdat ze in een miljoenenvilla woont, maar de eigenaar van het pand (ze heeft vruchtgebruik, dus ze is geen huurder), ook verdomt het ding te plaatsen.
Komt de schilder nog net zo vaak als de voorheen?
Als de badkamer aan vervanging toe is, gaat de eigenaar van het pand die dan vervangen? En op welke manier? Stijl van het huis of wordt en een sociale huur badkamer?

De huidige erfgenamen hebben de kans gehad te reageren maar doen dat niet, daarbij heb ik nog geen enkele reden om aan te nemen dat de advocaat van de familie zelf de pers benaderd heeft, persoonlijk denk ik dat iemand het op de rol zag staan en er een mooi verhaal in zag.

Ze zijn 55 jaar getrouwd geweest, het is ronduit onbehoorlijk als je je echtgenote dan met een zakcentje achterlaat en het huis al aan een ander hebt weggegeven zonder dat ze het wist.
Hij heeft die 26 miljoen echt niet in z'n uppie bij elkaar gespaard, en als zij er was als veredelde huishoudster, dan had hij haar al die jaren heel goed moeten betalen en een dusdanig pensioen moeten regelen dat ze na 55 jaar sowieso flink vermogend was.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 26 oktober 2014 @ 20:44:06 #11
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_145971921
quote:

[..]

Iets van deze strekking inderdaad. :{
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zondag 26 oktober 2014 @ 20:44:28 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145971936
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 20:37 schreef bolker het volgende:

[..]

toch fijn dat jij weet dat die verklaring natuurlijk belachelijk kort door de bocht tot stand is gekomen en dat die vrouw gewoon recht heeft op een flink deel van de pot.
55 jaar getrouwd.... dan heb je wat mij betreft gewoon recht op een flink deel van de pot.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_145972120
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 20:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je doet ook nog even de aanname dat ze "goed verzorgd" achterblijft?
Op basis waarvan?

Hoe gaat het als ze een traplift in huis nodig heeft en de gemeente die niet wil verzorgen omdat ze in een miljoenenvilla woont, maar de eigenaar van het pand (ze heeft vruchtgebruik, dus ze is geen huurder), ook verdomt het ding te plaatsen.
Komt de schilder nog net zo vaak als de voorheen?
Als de badkamer aan vervanging toe is, gaat de eigenaar van het pand die dan vervangen? En op welke manier? Stijl van het huis of wordt en een sociale huur badkamer?

Ze zijn 55 jaar getrouwd geweest, het is ronduit onbehoorlijk als je je echtgenote dan met een zakcentje achterlaat en het huis al aan een ander hebt weggegeven zonder dat ze het wist.
Hij heeft die 26 miljoen echt niet in z'n uppie bij elkaar gespaard, en als zij er was als veredelde huishoudster, dan had hij haar al die jaren heel goed moeten betalen en een dusdanig pensioen moeten regelen dat ze na 55 jaar sowieso flink vermogend was.
:')

Ze krijgt een toelage. En ze kan gewoon sparen, ik mag hopen dat ze sowieso gespaard heeft. Een en/of rekening blijft voor de helft van haar.

Ik sluit mij verder aan bij bolker. We kunnen discussieren tot we een ons wegen, laat de rechter maar zijn zegje doen. Ik ben benieuwd :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_145972569
quote:

[..]

Het is tekenend dat je wel de twijfels vd notaris benoemd maar de diagnose van de psychiater achterwege laat..
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  zondag 26 oktober 2014 @ 21:05:56 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145973401
quote:
4s.gif Op zondag 26 oktober 2014 20:47 schreef Godshand het volgende:

[..]

:')

Ze krijgt een toelage. En ze kan gewoon sparen, ik mag hopen dat ze sowieso gespaard heeft. Een en/of rekening blijft voor de helft van haar.

Ik sluit mij verder aan bij bolker. We kunnen discussieren tot we een ons wegen, laat de rechter maar zijn zegje doen. Ik ben benieuwd :)
Oh, je weet zelfs dat haar toelage ruim voldoende is? Op basis waarvan weet je dat?

En ja, laat de rechter idd z'n zegje maar doen, ik ben heel benieuwd of de psychiater z'n werk grondig genoeg gedaan heeft, en de man terecht wilsbekwaam heeft geacht.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 26 oktober 2014 @ 21:07:11 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145973485
quote:
10s.gif Op zondag 26 oktober 2014 20:53 schreef eight het volgende:

[..]

Het is tekenend dat je wel de twijfels vd notaris benoemd maar de diagnose van de psychiater achterwege laat..
Het is toch duidelijk wat de diagnose van de psychiater was, en op basis van de omstandigheden is het nog maar de vraag of die diagnose terecht was, gezien het tijdsverloop heb ik daar ernstige twijfels over.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_145974288
Dit is de laatste tweet van Arend Broekhuis.

Als je de rijkdom beter verdeelt is de armoede opgelost

https://twitter.com/arendbroekhuis

zou dat de man kunnen zijn waar we het hier over hebben?
  zondag 26 oktober 2014 @ 21:24:56 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145974534
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:20 schreef FANN het volgende:
Dit is de laatste tweet van Arend Broekhuis.

Als je de rijkdom beter verdeelt is de armoede opgelost

https://twitter.com/arendbroekhuis

zou dat de man kunnen zijn waar we het hier over hebben?
Ja, het lijkt me inderdaad logisch dat iemand die op 4 april 2013 overleden is, dit jaar op 9 en 17 februari heeft getwitterd.
Dat hij getrouwd is met Carla Broekhuis, en niet met Anna lijkt me ook een teken dat het een andere Arend is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_145974593
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, het lijkt me inderdaad logisch dat iemand die op 4 april 2013 overleden is, dit jaar op 9 en 17 februari heeft getwitterd.
ik zie geen jaartal staan, waar zie je dat dan?
pi_145974656
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het is toch duidelijk wat de diagnose van de psychiater was, en op basis van de omstandigheden is het nog maar de vraag of die diagnose terecht was, gezien het tijdsverloop heb ik daar ernstige twijfels over.
Die man heeft hier ruim 10 jaar voor gestudeerd, dit is zijn vak en jij twijfelt op basis van een krantenartikel aan zijn bekwaamheid?? Wtf :{
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  zondag 26 oktober 2014 @ 21:26:38 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145974676
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:25 schreef FANN het volgende:

[..]

ik zie geen jaartal staan, waar zie je dat dan?
Juist omdat er geen jaartal staat weet je dat het dit jaar is, als het meer dan een jaar geleden is komt er een jaartal te staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_145974794
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Juist omdat er geen jaartal staat weet je dat het dit jaar is, als het meer dan een jaar geleden is komt er een jaartal te staan.
Oké wist ik niet, maar als iemand in April overlijdt kan hij in Februari toch best hebben
lopen twitteren? Mijn moeder vierde haar verjaardag en 6 dagen later was ze dood.
  zondag 26 oktober 2014 @ 21:29:14 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145974829
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:26 schreef eight het volgende:

[..]

Die man heeft hier ruim 10 jaar voor gestudeerd, dit is zijn vak en jij twijfelt op basis van een krantenartikel aan zijn bekwaamheid?? Wtf :{
Niet alleen ik, de rechter neemt zijn diagnose ook niet klakkeloos over, sterker nog; de rechter heeft zelfs besloten dat zijn beroepsgeheim in deze van ondergeschikt belang is....

Wellicht dat ik op basis daarvan zijn diagnose in twijfel trek... zijn bekwaamheid heb ik nergens in twijfel getrokken, in tegenstelling tot de users die de oprechtheid van de familie probleemloos onderuithalen, door ze "gore eksters" te noemen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_145974884
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:24 schreef Leandra het volgende:
Dat hij getrouwd is met Carla Broekhuis, en niet met Anna lijkt me ook een teken dat het een andere Arend is.
waar staat dat dan?
  zondag 26 oktober 2014 @ 21:30:38 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145974899
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:28 schreef FANN het volgende:

[..]

Oké wist ik niet, maar als iemand in April overlijdt kan hij in Februari toch best hebben
lopen twitteren? Mijn moeder vierde haar verjaardag en 6 dagen later was ze dood.
Ja, maar iemand die in april 2013 overlijdt kan niet in februari 2014 twitteren, daarbij is deze meneer duidelijk met Carla Broekhuis getrouwd.... die daarover in september 2013 getwitterd heeft:
carlabroekhuis twitterde op dinsdag 24-09-2013 om 23:20:35 oeps, nieuwe volger op twitter @arendbroekhuis, terwijl hij gewoon naast mij zit op de bank. Nieuwsgierig of gewoon een #lievevent reageer retweet
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')