abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164756030
quote:
Krachtige tyfoon treft Tokyo

Geplaatst op:
22 augustus 2016
©EPA

De tyfoon Mindulle is vandaag aan land gekomen in de buurt van Tokyo. De weerdiensten waarschuwen voor modderstromen, overstromingen en hoge golven.

Er worden windstoten tot 180 km/uur gemeten. De zware regenval zal, in de namiddag en in de vooravond, vooral de hoofdstad treffen. In sommige gebieden, zoals in de steden Ome en Iruma, is volgens lokale media een record aan regenval gemeten, van ongeveer 100 millimeter per uur.

Meer dan 100 treinen en 425 vluchten zijn geannuleerd vanwege het slechte weer, aldus de Japanse openbare omroep NHK. In de loop van de dag kunnen nog meer vluchten geschrapt worden, waarschuwden Japan Airlines en All Nippon Airways op hun sites.

Waarschuwingsniveau
In de Japanse hoofdstad zijn tienduizenden gezinnen gevraagd hun huis te verlaten omdat zeker negen rivieren of kanalen het waarschuwingsniveau bereikt hebben. De tyfoon, de negende van het seizoen in Azië, is op weg naar het noorden van de archipel. Verwacht wordt dat Mindulle daar dinsdagmiddag zal aankomen.
Het waait inderdaad flink, en de verkoeling is welkom. Normaal is het rond deze tijd boven de 30 graden, en nu haalt het kwik net de 26 graden.

Het oog van de storm trekt nu grofweg over ons stadje heen, dus er komt zo dadelijk nog een flinke hoeveelheid water naar beneden.

Vorige week hadden we 's nachts een enorme onweersbui, die ons vier uur lang uit onze slaap hield. Op de buienradar was het dieprood, en er is toen een ongelofelijke hoeveelheid water naar beneden gekomen. Als je naar buiten keek, dan zag je om de vijf seconden een bliksemflits, en soms waren de inslagen op minder dan 100m. Dat gaat dan zo: "Scchraakakakakakakakakakakakaka BOOOOOEEEEEEEEM!!!!!". Ons jongste Lyrekuiken sliep er gelukkig voor ons gewoon door heen.

Vreemd genoeg was 's ochtends de overstort bij ons in de buurt nog leeg. Waarschijnlijk al weer drooggepompt. Ben benieuwd hoe veel water daar vanavond in staat.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 22-08-2016 09:26:42 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_164771585
Spannend natuurgeweld weer Lyrebird, hopelijk valt het mee en slaapt je kuiken er weer doorheen!

Hoe gaat t verder daar, op de uni en met de integratie in de buurt?
pi_164778237
Het nieuws maakt het eigenlijk dramatischer dan dat het is. Het waaide (hard), en het regende (hard). Maar al het regenwater wordt apart opgevangen en in overstorten geloosd, waar het of weg kan zakken in de grond, of weer uitgepompt kan worden. Op die manier kan het heel lang heel hard stormen. En nu schijnt de zon weer.

Overigens kan het wel fout gaan, als er heel erg veel regen binnen een korte tijd valt. Vorig jaar is het hier in de buurt bijna fout gegaan, toen een tyfoon binnen een etmaal zo veel water ten westen, ten noorden en ten oosten van ons stadje dumpte (het ging toen naar ik meen om meer dan 20 cm regen binnen 24 uur, maar het kan plaatselijk nog veel meer zijn geweest - even teruglezen in dit topic), dat de rivieren buiten hun oevers traden. Maar dat was gelukkig voor ons weer ten zuiden van ons stadje. Maar dit keer viel de regen wat gelijkmatiger, geen centje pijn.

De integratie in de buurt loopt naar wens. Onze oudste maakt nu vriendjes in de speeltuin, dat is erg leuk om te zien. Het doet me een beetje aan mijn vakantietijd in Frankrijk denken, toen ik nog geen woord Frans sprak. Op de een of andere manier helpt het gebrek aan communicatie ons Lyrebirds om sneller vrienden te maken.

De universiteit.... daar wil ik niet te veel woorden aan vuil maken. Het was niks, het is niks, en het zal nooit iets worden. Mijn tijd hier zit er bijna op. Heb nu twee manuscripten in review, nummer drie en vier gaan voor het einde van de maand de deur uit, en in september en oktober moeten vijf en zes volgen. Hopelijk worden ze geaccepteerd, en is die output voldoende om een andere universiteit te interesseren om me een baan aan te bieden.

Waar? Dat is een vraag die nu al een paar jaar stug als een zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangt. Als het om productiviteit en samenwerking op het werk gaat, dan staat de VS op nummer 1. Daar liggen nog steeds de beste kansen, als ik op een goede universiteit verder kan. Nederland staat op nummer 2. De afgelopen jaren ben ik meer samenwerkingen in Nederland dan in Japan aangegaan, en daar waar bijna alle samenwerkingen in Japan gestrand zijn (op 1 na), hebben de samenwerkingen in Nederland (4) wel geleid tot publicaties. Het probleem met Nederland is dat we dan in Nederland moeten wonen, wat niet zo gemakkelijk zal zijn, als je de Japanse beleefdheid, het Japanse weer en het Japanse wonen bent gewend. Japan staat dus op nummer 3. Het grote probleem in Japan is het grote verschil in cultuur. Hoger opgeleiden spreken misschien wel Engels, maar ze weten niet hoe ze moeten communiceren. Ze zullen dus A zeggen, maar bedoelen B. Terwijl als iemand tegen mij A zegt, ik verwacht dat ze A bedoelen. Dat maakt het erg lastig om samen te werken, en samenwerken is cruciaal in mijn vakgebied.

Ik heb het idee dat er dit keer niet zo veel keus zal zijn. Eerst maar eens goed publiceren, en dan kijken welke kansen er aan komen waaien. Wat een toepasselijk einde is - na regen en wind komt zonneschijn.

[ Bericht 12% gewijzigd door Lyrebird op 23-08-2016 04:10:01 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:50:03 #254
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_164783750
Ik loop een kuiken achter merk ik oO<
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_164784399
Het zijn er ondertussen twee. De oudste zingt nu daddy daddy daddy in de badkamer, en nummer twee ligt naar Mozart (?) te luisteren. Is daar niet zo van gecharmeerd..
pi_164931596
Filmopnamen

In een eerder topic heb ik het wel eens gehad over een filmopname die in ons lab zou worden gemaakt, voor een spannende detective of zo, die uiteindelijk werd afgeblazen, omdat onze optische opstellingen met lasers er niet kek genoeg uitzagen. Dat vond ik toch wel erg jammer, want zo'n filmopname is best spannend.

Een tijdje terug was er bij ons winkelcentrum buiten iets gaande, want er stonden heel veel mensen buiten. Wat bleek, er was een filmopname aan de gang! Alles was netjes afgezet, dus echt dicht bij kon je niet komen, maar vanaf de tweede verdieping had je een goede kijk op de filmset. Ik kreeg de indruk dat ze niet zo happig waren op mensen die foto's/filmpjes aan het maken waren, dus heb deze snel geschoten toen ik "een SMS naar mevrouw Lyrebird aan het sturen was". Vandaar de mindere kwaliteit, want dat valt nog niet mee, foto's schieten terwijl je aan het SMSen bent.

Bij deze scene kreeg het koppel ruzie in het gele autootje, en liep de actrice stampvoetend weg.

De opnames duurden minstens twee dagen (kan de derde dag gemist hebben), en ik heb een tijdje staan kijken. Respect voor de film crew, die alles tot in de puntjes gepland hadden, en die onvermoeibaar met hele saaie dingen bezig waren. Kijk, zo'n scene schieten is natuurlijk wel spannend, maar voordat je daar bent... En er staan nog al wat mensen rondom zo'n shooting. Iedereen erg bruin. Het is altijd weer verbazend om te zien hoe bruin Japanners worden, als ze een tijdje in de zon gewerkt hebben. Twee man die constant het zonlicht in de gaten hielden. Iemand die met een rolmaat de afstand tot het autootje meette, voordat er opnamen gemaakt konden worden. Geen autofocus, niets aan het toeval overlaten? Dat zijn toch wel interessante vragen, als je een achtergrond in de optica hebt.

De extras waren ook wel geinig. In dit geval moesten er twee koppels achter de auto doorlopen tijdens de opname, en die moesten dat zo normaal mogelijk doen. Maar normaal loop ik daar met een van de kinderen, dus dat was helemaal niet echt.

Op de laatste dag waren er special effects: een pop van de actrice werd naar beneden gegooid. Dat leek van een afstand verdomd echt, het was net alsof de actrice zelf naar beneden viel. Mja, dat zal wel zo bedoeld zijn. :) Een man had als taak om de pop uit een hoogwerker te gooien, en die pop moest dan op een bepaalde manier op de grond terecht komen. Dat ging niet zo gemakkelijk. Die kerel was enorm aan het hannessen met die pop om die op de juiste manier uit zo'n hoogwerker te knikkeren. En dat natuurlijk in de volle zon bij meer dan dertig graden, 80% relatieve luchtvochtigheid, waarbij honderden mensen je op je vingers aan het kijken zijn - maar goed dat ik een vak geleerd heb.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lyrebird op 05-01-2017 04:09:51 ]
  maandag 29 augustus 2016 @ 07:56:48 #257
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164931870
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 06:37 schreef Lyrebird het volgende:
Filmopnamen

. Iedereen erg bruin. Het is altijd weer verbazend om te zien hoe bruin Japanners worden, als ze een tijdje in de zon gewerkt hebben. Twee man die constant het zonlicht in de gaten hielden. Iemand die met een rolmaat de afstand tot het autootje meette, voordat er opnamen gemaakt konden worden. Geen autofocus, niets aan het toeval overlaten? Dat zijn toch wel interessante vragen, als je een achtergrond in de optica hebt.

Leuk stukje over de opnames
Als Japanners zo bruin worden snap ik waarom japanse dames in Kroatie altijd met hoedjes lopen, ze willen niet zo bruin worden.
En nee, bij prof film opnames werk je niet met autofocus, je gebruikt focus heel bewust om accenten te leggen, je wilt niet dat de autofocus daar doorheen komt. Je meet een scene van te voren wat in focus is, en je zet stops op de lens. Je filmt nu de dialoogscene, acteur 1 spreekt en is in focus, acteur 2 is lichtelijk onscherp. Acteur 2 spreekt, en de focus is op hem. Om dit goed te doen heb je van te voren de scherpte gemeten en de stops gezet, tijdens het filmen hoef je dan niet meer de focus te zoeken, je weet waar die zit en je draait van stop naar stop.
(Probeer het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_164931970
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2016 07:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Leuk stukje over de opnames
Als Japanners zo bruin worden snap ik waarom japanse dames in Kroatie altijd met hoedjes lopen, ze willen niet zo bruin worden.
Zowel in Japan als Korea zie je oudere dames met hoedjes en vizors rondlopen. Soms zijn dat van die enorme doorzichtige kleppen, die bijna het hele gezicht bedekken. Ook zie je mannen en vooral vrouwen in de zomer met een paraplu of parasol rondlopen. Ook als de zon niet schijnt. En niet regent.

quote:
En nee, bij prof film opnames werk je niet met autofocus, je gebruikt focus heel bewust om accenten te leggen, je wilt niet dat de autofocus daar doorheen komt. Je meet een scene van te voren wat in focus is, en je zet stops op de lens. Je filmt nu de dialoogscene, acteur 1 spreekt en is in focus, acteur 2 is lichtelijk onscherp. Acteur 2 spreekt, en de focus is op hem. Om dit goed te doen heb je van te voren de scherpte gemeten en de stops gezet, tijdens het filmen hoef je dan niet meer de focus te zoeken, je weet waar die zit en je draait van stop naar stop.
(Probeer het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen)
Duidelijk. Toch zou je denken dat het voor iemand die wel eens eerder een camera bediend heeft een fluitje van een cent moeten zijn om die instellingen on the fly te veranderen. Dat was eigenlijk ook wel het beeld dat ik had van het maken van een film, dat dit iets artistieks is, waarbij ter plaatse beslissingen worden genomen. Helemaal fout natuurlijk, het wordt tot in de puntjes gepland.
pi_164932271
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 03:51 schreef Lyrebird het volgende:
Het nieuws maakt het eigenlijk dramatischer dan dat het is. Het waaide (hard), en het regende (hard). Maar al het regenwater wordt apart opgevangen en in overstorten geloosd, waar het of weg kan zakken in de grond, of weer uitgepompt kan worden. Op die manier kan het heel lang heel hard stormen. En nu schijnt de zon weer.
Japans nieuws tijdens een (tegenvallende) typhoon is heerlijk. Inzoomen op plassen water, of dat ene afdakje dat weggewaaid is eindeloos herhalen. :D
pi_165475556
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 03:51 schreef Lyrebird het volgende:
Het nieuws maakt het eigenlijk dramatischer dan dat het is. Het waaide (hard), en het regende (hard).
Ik kreeg gelijk berichten van familie of ik wel veilig was, omdat het in Nederland op het nieuws was. :')
Had veel erger verwacht, het waaide en regende gewoon hard.

Soba soep is trouwens echt het meest smerige wat ik ooit heb geproefd.
pi_165478714
Soba is een soort van spaghetti, die ze of op een bamboematje, of in een kommetje serveren. Je kunt het spul dan in een soort sojasaus met wasabi en lente-ui dippen. Heerlijk!

Miso soep, de gefermenteerde soja pasta soep die ze te pas en onpas bij een gerecht serveren, heeft een voor Nederlanders aparte reuk en smaak. Daar valt aan te wennen, maar het is een soepje dat bij meerdere buitenlandse studenten niet zo in de smaak valt.
  donderdag 22 september 2016 @ 06:40:40 #262
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_165487699
Miso soep :9
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_165487921
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 06:40 schreef star_gazer het volgende:
Miso soep :9
Ik vind het ook wel lekker. Maar bijna iedere Europese student die we hier uit eten nemen, denkt dat de kok ziek was of zo, als ze de miso soep ruiken.

Wat ook wel geinig is, is om buitenlanders sushi met uni (sea urchin) voor te zetten.

Met Chinese collega's ben ik wel eens in Californie, in een 'echt' Chinees restaurant gaan eten. Daar werd op een andere tafel stinky tofu geserveerd, en het leek wel alsof ze mest op het menu hadden staan.

Nog steeds spijt van dat ik niet een stukje besteld heb..
  donderdag 22 september 2016 @ 08:52:45 #264
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_165488358
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 07:45 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik vind het ook wel lekker. Maar bijna iedere Europese student die we hier uit eten nemen, denkt dat de kok ziek was of zo, als ze de miso soep ruiken.

Wat ook wel geinig is, is om buitenlanders sushi met uni (sea urchin) voor te zetten.

[ afbeelding ]

Met Chinese collega's ben ik wel eens in Californie, in een 'echt' Chinees restaurant gaan eten. Daar werd op een andere tafel stinky tofu geserveerd, en het leek wel alsof ze mest op het menu hadden staan.

Is die sea urchin nou gebakken? Ik heb een keer per ongeluk toen we in China woonden een omelet met sea urchin besteld, maar dat bleken echt glibberige stukjes glibber te zijn. Geen tweede keer gedaan ;)

edit: bij nader inzien denk ik dat dat sea cucumber was. Heel was anders, natuurlijk....

En stinky tofu is de specialiteit van Kunming, in de zuidelijke provincie Yunnan. Daar wordt het buiten gebarbecued, en je ruikt het dus op 200 m afstand. Ongelooflijk penetrant, en daardoor heb ik me er ook nooit toe kunnen zetten om het te eten. Terwijl ik een stukje Durian best op prijs stel.
pi_165489267
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 20:35 schreef Lyrebird het volgende:
Soba is een soort van spaghetti, die ze of op een bamboematje, of in een kommetje serveren. Je kunt het spul dan in een soort sojasaus met wasabi en lente-ui dippen. Heerlijk!
Vooral 's zomers zijn die koude noedels heerlijk! Ze serveren ze dan vaak op ijsblokjes. Als je klaar bent, en je erom vraagt, maken ze van de overgebleven dip samen met het kookvocht van de noedels een soort thee.

quote:
Miso soep, de gefermenteerde soja pasta soep die ze te pas en onpas bij een gerecht serveren, heeft een voor Nederlanders aparte reuk en smaak. Daar valt aan te wennen, maar het is een soepje dat bij meerdere buitenlandse studenten niet zo in de smaak valt.
Miso :9 Ben zelf vooral gek op de soep als er van die kleine schelpjes inzitten.

Heb je wel eens gegrilde miso gehad? Krijg je vaak als ontbijt op een bladje. Je moet het dan zelf grillen met zo'n draagbaar vuurkorfje. En dan met rijst eten. :Y)
pi_165489332
quote:

[ afbeelding ]
Heerlijk! Toch een beetje de fois gras van de zee. Als je goede, verse hebt, proef je echt de oceaan. Een van mijn favoriete sushi's. _O_ Ook heerlijk in combinatie met ikura als dunburi. Als gaat mijn voorkeur sowieso uit naar een goed bedekte rijstkom! :9

Zeeegel wordt in Zuid-Frankrijk en Italie trouwens ook rauw gegeten, is niet alleen iets Japans.
pi_165489640
Als ie vers is, dan is sea urchin (sea urchin is rauw Gaoxin, idd. glibberige glibber) heerlijk, maar sea urchin kan heel snel heel veel minder worden.

Goede manier om uit te vinden of een sushi restaurant goed is, is om eerst de sea urchin te bestellen. Smaakt het als de oceaan, dan zit het wel snor. Smaakt het als bitterige glibber, wat jodiumachtig, dan kun je beter naar een ander restaurant gaan.

[ Bericht 7% gewijzigd door Lyrebird op 26-09-2016 09:36:59 ]
  vrijdag 23 september 2016 @ 20:20:14 #268
63722 z80
I fink you freaky
pi_165521967
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Stinky tofu in Taiwan op. Verschillende keren op verschillende nachtmarkten. En elke keer weer die blikken van respect als je als "blanke" dat met smaak eet.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  vrijdag 30 september 2016 @ 19:50:14 #269
77130 star_gazer
pi_165674966
Nee, die sea urchin hoeft van mij niet zo. Natto vind ik ook enorm smerig trouwens! Bah. Een udon is daarentegen wel weer lekker, vooral als je een beetje ziek bent. Beetje het Japanse antwoord op het kopje kippensoep.

Wat me altijd opvalt in Japan, is hoe weinig gevarieerd het pils is. Het is een asahi dry, een asahi clear, een sapporo of een kirin. Soms ook een Orion, maar het smaakt eigenlijk allemaal hetzelfde.

Fruit vind ik ook maar matig hier, al heb ik dankzij het wonen in Australië wel een redelijk hoge standaard op dat gebied.
-
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  vrijdag 30 september 2016 @ 19:53:58 #270
77130 star_gazer
pi_165675079
-oeps dubbel-
-
  vrijdag 30 september 2016 @ 20:10:18 #271
77130 star_gazer
pi_165675491
Hoe meer tijd ik in Japan doorbreng, hoe meer me een aantal zaken opvalt trouwens:

- Japan is in tegenstelling tot wat velen denken absoluut geen moderne samenleving. Alles gaat heel ouderwets procedureel met bergen oeverloos papierwerk. Neem bankieren: je kan je volledige bankboekje in een ATM schuiven zodat je bankafschriften erin terecht komen. Maar dat kan alleen als je ATM open is trouwens; want na negen uur is de deur op slot. Wil je linnen buiten kantoortijd (9-5), dan mag je tevens kosten betalen. Zelfs bij je eigen bank. Mizuho, wat een vreselijke instelling is dat toch.

- japan is in tegenstelling tot wat velen denken dus ook niet echt innovatief. Op het gebied van online bijvoorbeeld lopen ze bijvoorbeeld minimaal 5 jaar achter; websites zijn vaak vreselijk en online bankieren is een hel. Qua mobiel liepen ze in de vroege 2000s voor, maar het westen heeft ze dubbel en dwars ingehaald met de smartphone. Ben je ondernemend ingesteld, dan is Japan echt niet voor jou, want Japanners moeten niks van risico hebben. Bedrijven promoveren mensen ook niet om hun inbreng; leeftijd is alles. Er wordt hier en daar nog wel baanbrekend onderzoek gedaan (medische wetenschappen geloof ik?), maar al met al is de innovatie-drang maar matig. Regels zijn regels en daar valt niet aan te tornen. Voor flexibiliteit is geen ruimte.

- het is goed te merken dat de "economische boom" van de jaren 80 nu wel dik achter de rug is. Heel veel faciliteiten werken goed en zijn betrouwbaar (Japanners zijn heer en meester op het gebied van onderhoud), maar zijn sterk aan het verouderen. Zodra je buiten Tokyo komt, zijn zaken als bussen en trams bijvoorbeeld echt lachwekkend ouderwets. Zo was ik een week geleden in Kumamoto, waar de chauffeur van de tram aan een soort koperen knop stond te draaien. Ik bevind me nu in een mooi onsen resort (aanrader! Onsen is echt heerlijk), maar het is te merken dat de glans er vanaf is. Het ruikt een beetje muf en het is te zien (niet te ruiken, dat dan weer wel) dat er decennia lang binnen gerookt is. De economie is als drie decennia langzaam aan het afbrokkelen en dat is te merken.

Dit klinkt allemaal wat negatief misschien, maar Japan blijft een prachtig authentiek land. Ik las pas geleden dat het een "cultureel Galapagos" is en dat vind ik wel een mooie omschrijving.

[ Bericht 4% gewijzigd door star_gazer op 01-10-2016 10:27:05 ]
-
pi_165683104
We zitten wel op een lijn, SG. Maar het heeft wel wat, dit culturele Galapagos. Vooral de veiligheid en netheid, het feit dat je tussen mensen woont die zich bijna allemaal netjes gedragen, maakt dit een uitermate bijzonder land.

Ik ben opgegroeid in een soort van Maaskantje (New Kids) en daarom nogal gevoelig voor vandalisme en dat soort zaken. Mijn filosofie: als je wegkijkt, dan is het hek van de dam.

Een week of wat geleden stonden er twee auto's op de gehandicaptenparkeerplaats van het winkelcentrum. Lawaai uit de autoradio, Japanners met fel gekleurd haar die een hamburger aan het eten waren. Ik moest wat inkopen doen, en bij terugkomst zag ik dat ze hun McDonalds afval op de grond hadden gegooid. Een auto reed weg, en schampte daarbij een paaltje. Als dit in Nederland was gebeurd, dan was ik er ver om heen gelopen, maar hier heb ik een super power: ik spreek Engels. Do you do this at home too? Who is going to clean up this shit?

Quasi verbaasde blikken. De mannen (twintigers) deden alsof hun neus bloedde. Onverstaanbaar Japans gemompel als wat moet ie nou? Mijn vraag nog eens herhaald. Twee dames begonnen toen alles op te ruimen, terwijl een van de heren tegen een van de McDonalds tasjes schopte, en daar heel verongelijkt over deed. Tis wat, met je blauwe haar. In Nederland had ik het ws in m'n broek gedaan, maar nu had het wat koddigs. Enfin, uiteindelijk hebben ze alles opgeruimd. Zullen wel van buiten ons stadje komen. Tokyo.

Moet wel zeggen dat zo'n ervaring een knauw geeft aan mijn ideaalbeeld van dit land.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 01-10-2016 15:12:08 ]
pi_165683333
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 19:50 schreef star_gazer het volgende:
Fruit vind ik ook maar matig hier, al heb ik dankzij het wonen in Australië wel een redelijk hoge standaard op dat gebied.
Ik was niet zo'n fruiteter, maar mevrouw Lyrebird eet fruit alsof het pap is, en ondertussen ben ik er achter gekomen dat Japanse druiven super lekker zijn. Druiven zijn soms zo zoet, dat het lijkt alsof de telers ze met suikerwater hebben ingespoten. Hetzelfde kan gelden voor aardbeien, die vooral in onze provincie gekweekt worden. Ze groeien hier zelfs in het wild, maar zijn dan maar een mm of vijf groot. Gekweekt heb ik ze hier tot een cm of tien (!) groot gezien. En zoals gezegd zoet en fruitig.

Voor Japanse appels hoef je me niet wakker te maken en de sinaasappels en zo worden ws geïmporteerd. Lekker? Nope.

Het is wel duur, dat fruit. Iets waar ik na al die jaren nog steeds niet aan gewend ben.
pi_165684118
Hoe zit het met groentes in Japan, ook duur, welke zijn er te krijgen? Kun je een aardappel stamppot maken?
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 10:42:29 #275
77130 star_gazer
pi_165685590
Ach, aso volk heb je helaas overal. Hier wel een stuk minder en over het algemeen is iedereen inderdaad keurig beschaafd. Dat bevalt me ook wel. Japan is denk ik het veiligste en schoonste land ter wereld.

Over cultureel Galapagos gesproken: de afgelopen dagen heb ik mogen (/moeten) meedelen in een aantal rituelen ten ere van overleden familieleden. Dat is echt extreem belangrijk voor de Japanners: overleden gezins/familie leden krijgen in de shinto traditie erg veel aandacht. In driekwart van de huizen staat een klein, maar redelijk ornaat altaartje waar geregeld een gebedje wordt gezegd in de richting van (zeer formele!) foto's van de voorouders en andere overleden familie- of gezinsleden.

Het was dus een grote eer (maar ook best lastig!) voor mij als atheïstische Hollandse "gaijin" om daaraan mee te doen.

Ik weet niet of je weleens op een Japanse begraafplaats bent geweest, maar op ieder graf staan twee of meer metalen kopjes voor bloemen. Daarin staat geregeld water, vanwege zowel regen als uiteraard voor de bloemen. Dat water staat soms wel even... Als gevolg wemelt het op de begraafplaats van de muggen en ik weet niet hoe bekend je bent met de Japanse tijgermug (a. Albopictus), maar die is dus bijzonder agressief en de beet jeukt extreem en langdurig. Als gevolg sta je er dus al muggen-meppend zo beschaafd mogelijk je wierook aan te steken, je "omiyage" uit te stallen en een gebedje voor de voorouders te zeggen.

Apart volk is het toch. Ik mag ze wel :)

[ Bericht 1% gewijzigd door star_gazer op 02-10-2016 05:27:17 ]
-
pi_165689415
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 07:59 schreef Basp1 het volgende:
Hoe zit het met groentes in Japan, ook duur, welke zijn er te krijgen? Kun je een aardappel stamppot maken?
De aardappelen en wortelen liggen hier gewassen, gesneden, voorgekookt en voorverpakt in de koeling. Een ui snijden en koken, het pak erbij, stampen en je hebt hutspot a la Japonais.

De meeste groenten die we kennen hebben ze wel. Paprika's komen geregeld uit Nederland. De komkommers in de supermarkt zijn dunner; ik heb ze dit jaar in eigen tuintje geteeld, en dat waren reuze komkommers. Tomaten smaken naar tomaat; de trostomaatjes zijn ook wel lekker.

Dan heb je nog rare en lekkere Japanse groenten. D'r is een soort knol met gaten er in. Smaakt nergens naar. Gefrituurd heeft t wel wat. Er is ook een hele lelijke groente, lijkt op een melaatse komkommer, heb t wel eens geprobeerd maar dat was niet iets om over naar huis te schrijven. Okra, ook zoiets.

Groentes zijn aan de prijs, maar wat helemaal belachelijk duur kan zijn is brood. Drie sneetjes voor $2.5.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lyrebird op 01-10-2016 15:09:25 ]
pi_165689503
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 10:42 schreef star_gazer het volgende:.
Het was dus een grote eer (maar ook best lastig!) voor mij als atheïstische Hollandse "gaijin" om daaraan mee te doen.
Dat deel van het Japanse leven blijft voor ons ontoegankelijk. Deze maatschappij is erg gesloten. Een tijd terug werd ik vanuit het niets door een voormalige student gemaild of ik op z'n trouwerij aanwezig wilde zijn. Ik had drie jaar lang niets van hem gehoord. Typisch.. Kwam niet goed uit, maar zo'n uitnodiging is zeldzaam. Wel jammer.
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 16:29:56 #278
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_165690655
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 14:59 schreef Lyrebird het volgende:
D'r is een soort knol met gaten er in. Smaakt nergens naar. Gefrituurd heeft t wel wat. Er is ook een hele lelijke groente, lijkt op een melaatse komkommer, heb t wel eens geprobeerd maar dat was niet iets om over naar huis te schrijven. Okra, ook zoiets.
Lotuswortel, die met de gaten?

En is bitter melon je melaatse komkommer? Dat is ongelooflijk bitter:
pi_165690719
Ja, twee keer raak. Gefrituurde lotuswortel is lekker. Bitter melon, br....

Overigens kun je hier goed zien hoe gehandicapt ik nog steeds ben in dit land. De Japanse tekst kan ik niet lezen, waardoor het blijft gissen hoe zoiets dan heet.

Onze supermarkt heeft sinds kort een zelfscan kassa, en die werkt ook in het Engels. Put the item in the bagging area. Maar bij groente en fruit zonder barcode moet je zelf door een menuutje heen wandelen, en daar staan groenten en fruit tussen zonder Engelse namen, maar met Japanse karakters. Gelukkig staat er een plaatje bij, voor de minder bedeelden onder ons.

[ Bericht 40% gewijzigd door Lyrebird op 01-10-2016 16:42:40 ]
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 17:02:10 #280
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_165691056
Lotuswortel heb ik ook ooit in een verrukkelijke salade gehad. Bitter melon.... mweh. Onze Chinese schoonmaakster kon het nog wel enigszins eetbaar maken (o.a. door het 's morgens te snijden en dan de hele dag te laten weken in water), maar sinds we niet meer in China wonen heb ik er geen heimwee naar gehad, zeg maar ;)
pi_165691090
quote:

[..]

Groentes zijn aan de prijs, maar wat helemaal belachelijk duur kan zijn is brood. Drie sneetjes voor $2.5.
zelf bakken loont snel dus :+
  zondag 2 oktober 2016 @ 04:47:35 #282
77130 star_gazer
pi_165701200
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 16:34 schreef Lyrebird het volgende:
Ja, twee keer raak. Gefrituurde lotuswortel is lekker. Bitter melon, br....

Overigens kun je hier goed zien hoe gehandicapt ik nog steeds ben in dit land. De Japanse tekst kan ik niet lezen, waardoor het blijft gissen hoe zoiets dan heet.

Onze supermarkt heeft sinds kort een zelfscan kassa, en die werkt ook in het Engels. Put the item in the bagging area. Maar bij groente en fruit zonder barcode moet je zelf door een menuutje heen wandelen, en daar staan groenten en fruit tussen zonder Engelse namen, maar met Japanse karakters. Gelukkig staat er een plaatje bij, voor de minder bedeelden onder ons.
gewoon de goedkoopste kiezen en de "baka gaijin" kaart spelen als her iemand opvalt ;) daar kom je verbazingwekkend vaak mee weg.

Lotus root (renkon?) chips zijn best te doen trouwens!
-
  Moderator / Redactie FP zondag 2 oktober 2016 @ 04:50:16 #283
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_165701205
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 04:47 schreef star_gazer het volgende:

[..]

gewoon de goedkoopste kiezen en de "baka gaijin" kaart spelen als her iemand opvalt ;) daar kom je verbazingwekkend vaak mee weg.

Lotus root (renkon?) chips zijn best te doen trouwens!
Baka gajin = domme buitenlander? :D
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: &lt;a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" &gt;https://www.twitch.tv/drizzt_dourden&lt;/a&gt;[/b]
  zondag 2 oktober 2016 @ 05:25:26 #284
77130 star_gazer
pi_165701232
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 04:50 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Baka gajin = domme buitenlander? :D
ja
-
pi_165710408
Nee, van nature ben ik al een enorme brave Henk, dus domme buitenlander spelen is voor mij geen optie. Wat dat betreft pas ik wel in de Japanse cultuur.

Overigen stond er in het blaadje van de buurtvereniging dat er een paar maanden geleden in een van de huizen in onze straat is ingebroken (met foto van de inbraaksporen). Er is nog iemand achter de dief aangerend, en 's avonds stond er een politieman op wacht (als het kalf verdronken is...).

Dat we dat nog mee moeten maken.
  zondag 2 oktober 2016 @ 16:41:39 #286
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165710819
Hoe bitter is bitter melon? Zo bitter als een Duits pils? Spruitjes? Lollo rosso?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165722210
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 16:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe bitter is bitter melon? Zo bitter als een Duits pils? Spruitjes? Lollo rosso?
Bitterder dan bittere witlof, als ik het me goed herinner.

Bitterder dan een Indian pale ale.

Op de schaal van bitter kan ik me zo even niets bitterders voorstellen.
  maandag 3 oktober 2016 @ 05:03:13 #288
77130 star_gazer
pi_165722373
Er komt weer een nieuwe typhoon aan trouwens. Precies op tijd voor mijn terugvlucht -O-
-
  maandag 3 oktober 2016 @ 06:23:00 #289
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_165722418
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 16:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Veel bitterder dan het hart van de witlof 30 jaar geleden.
pi_165722520
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 10:42 schreef star_gazer het volgende:
Ik weet niet of je weleens op een Japanse begraafplaats bent geweest, maar op ieder graf staan twee of meer metalen kopjes voor bloemen. Daarin staat geregeld water, vanwege zowel regen als uiteraard voor de bloemen. Dat water staat soms wel even... Als gevolg wemelt het op de begraafplaats van de muggen en ik weet niet hoe bekend je bent met de Japanse tijgermug (a. Albopictus), maar die is dus bijzonder agressief en de beet jeukt extreem en langdurig. Als gevolg sta je er dus al muggen-meppend zo beschaafd mogelijk je wierook aan te steken, je "omiyage" uit te stallen en een gebedje voor de voorouders te zeggen.
In ons tuintje hebben we veel muggen (tijgermug?), die gemakkelijk steken en erg jeukende bultjes achter laten, die na een minuut of tien gelukkig weer verdwenen zijn.

Japanse insecten zijn reuze interessant. Zo heb je hier praying manta's, vliegend herten en flinke rupsen. Laatst kwam de buurman op mij af, die mij toch even moest vertellen dat de heg die tussen onze twee tuinen staat, vol zat met rupsen, en dat dit gevaarlijk was voor onze kinderen. Wat een aardige man, dat hij zo meedenkt over onze kinderen. :P Een nauwkeurige inspectie van de heg van mijn kant liet zien dat er maar liefst een geel rupsje in zat.

Ik kreeg het idee dat hij me op z'n Japans aan het vertellen was dat de heg te hoog was, en dat ik die heg kort moest wieken. Nu heeft de verhuurder daar een tuinman voor. (Apart verhaal: de verhuurder komt eens in de zo veel tijd aangekondigd een inspectie van de buitenkant van het huis doen, om te zien of alles er nog wel toonbaar uit ziet. Japanners zijn als de dood dat de buren geirriteerd raken door rommel of een tuin die er niet netjes uitziet. De eigenaar vond twee maanden geleden de heg te hoog, en heeft toen een tuinman ingeschakeld. Maar die had eerder afgezegd, vanwege het slechte weer.) Ik kon de geirriteerde buurman dus gerust stellen dat onze kinderen geen gevaar liepen, omdat er binnenkort een tuinman langs zou komen. De heg is nu weer lekker kort en kaal.

Waar was ik, o ja, insecten. Ze hebben hier ook flinke spinnen (spinnen zijn geen insecten, Lyrebird).

Nu we toch volledig op de verkeerde weg zijn. In hetzelfde gebied zag ik een marterachtig diertje de weg over steken, en regelmatig stuiten we hier in het buitengebied op slangen. In ons tuintje hebben we niet alleen veel muggen; er zitten ook hagedisjes, en het opstapje voor ons huis heeft een soort halletje, waarin - kijkende naar de hoeveelheid poep die ze iedere nacht achterlaten - heel veel vleermuizen langskomen en blijven pitten. Van de zomer krijgen we bezoek van een familie zwaluwen, die er een nestje bouwen en broeden. De buren hebben hun overkapping met netten afgeschermd, maar ik heb liever zwaluwen, hagedisjes en vleermuizen dan muggen, en bij de Lyrebirds gebruiken ze geen gif. Als je bij de Japanse drogist binnenloopt, dan hebben ze een enorm rek vol met insecten/muizen/ratten gif staan.

Want stel nu dat de buren geiiriteerd raken door vleermuizenpoep.

De bonusvraag van deze week: wat is het woord boven de witte lijn op het verkeersbord waar de spin aanhangt (in Katakana)?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 03-10-2016 07:22:27 ]
pi_165722905
Enige waar ik het in Japan niet op heb, zijn die enorme wespen. Ze zijn nog agressief ook!
Bijen zijn ook aan de grote kant, maar die laten je nog redelijk met rust.

Mijn spinnenangst heb ik in Japan overwonnen. Ooit in de lente een flinke boswandeling in Kamakura gemaakt. En overal spinnenwebben met enorme spinnen! En die spinnen hadden hun web allemaal op een hoogte van ongeveer 1,80 gemaakt. Boven de gemiddelde Japanner, maar recht in mijn gezicht!
pi_165722919
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 16:29 schreef Gaoxing het volgende:
En is bitter melon je melaatse komkommer? Dat is ongelooflijk bitter:
[ afbeelding ]
Goya. Een van de meest gebruikte ingrediënten in de Okinawase keuken (sowieso een aanrader).

Geroerbakt best lekker. Probeer eens Chanpuru! Je hebt goede restaurants in Tokyo die gerechten uit Okinawa serveren. :)
pi_165722945
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 08:32 schreef Aurelius het volgende:
Enige waar ik het in Japan niet op heb, zijn die enorme wespen. Ze zijn nog agressief ook!
Bijen zijn ook aan de grote kant, maar die laten je nog redelijk met rust.
Ik ga niet snel insecten uit de weg, maar voor de Japanse giant hornet (gigantische horzel?) maak ik wel een uitzondering (ja, die vliegen hier rond).

pi_165722980
En dan die enorme kevers! Soort prehistorische monsters! Maar Japanse kinderen zijn er gek op! Ze zijn erg indrukwekkend, maar ik hoef ze niet vast te houden.

pi_165722994
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 08:44 schreef Aurelius het volgende:
En dan die enorme kevers! Soort prehistorische monsters! Maar Japanse kinderen zijn er gek op! Ze zijn erg indrukwekkend, maar ik hoef ze niet vast te houden.

[ afbeelding ]
Vliegend herten. Nabij de huisjes in het Nikko gebergte, dat we met studenten gehuurd hadden, zaten heel veel van deze insecten.

Je ziet hier idd. wel eens kinderen rondlopen met netjes en doorzichtige kastjes, waarin insecten zitten. Dat wordt volgens mij vanuit school gestimuleerd.
  maandag 3 oktober 2016 @ 08:56:27 #296
77130 star_gazer
pi_165723074
"Saaikuringroodo" - fietspad
-
pi_165723167
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 08:56 schreef star_gazer het volgende:
"Saaikuringroodo" - fietspad
Correct! Maar wat er dan onder staat? De kanji van auto (kuruma) geeft volgens mij aan dat auto's niet toegestaan zijn, maar dat is een wel heel gewaagde aanname op basis van een kanji.
pi_165723504
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 09:08 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Correct! Maar wat er dan onder staat? De kanji van auto (kuruma) geeft volgens mij aan dat auto's niet toegestaan zijn, maar dat is een wel heel gewaagde aanname op basis van een kanji.
Zoiets als "uitgezonderd beheerdersvoertuigen". :)

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2016 09:45:46 ]
pi_165741724
管理用車両を除く「かんりよう・しゃりょう・を・のぞく」ー>( Kanriyou sharyou wo nozoku)
Zit dat daar ergens een train/tram rails in de buurt? 車両 (Sharyou) schijnt daarvoor vaak gebruikt te worden (voor tram/trein voertuig) :P Het is dus niet alleen de kanji van kuruma. Soms wordt het ook gebruikt voor pantserwagen en militaire voertuigen maar dat is het wss niet :D
Maar komt uiteindelijk wel ong neer wat Igen zegt :P

quote:

[..]

De meeste groenten die we kennen hebben ze wel. Paprika's komen geregeld uit Nederland. De komkommers in de supermarkt zijn dunner; ik heb ze dit jaar in eigen tuintje geteeld, en dat waren reuze komkommers. Tomaten smaken naar tomaat; de trostomaatjes zijn ook wel lekker.

Heb ook een paar maanden homestays gedaan op boerderijen. De boeren wouden de groenten klein laten en niet te groot want anders word de smaak te dun/waterig volgens hun. Vooral voor aubergines en komkommers.Dus miss is dat waarom de komkommers zo dun zijn =p

Is ook wel grappig ze zeiden ook dat komkommers en aubergines snel groot worden als ze een bepaalde grootte bereiken, en dan groeien ze ook echt snel als kool :D Ik was een paar keer vergeten om op tijd te oogsten en toenen waren ze naar 2-3 dagen echt een stuk groter :D :'(
pi_165741766
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 08:44 schreef Aurelius het volgende:

[ afbeelding ]
Die beesten voelen echt raar aan als ze op je huid lopen! Een kind had er keer een op mijn arm gezet :P haha. Niet uit te leggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')