abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147487215
Meer geld terug krijgen, dan dat je hebt uitgegeven

Alleen in Japan is zoiets een probleem.

In juli hebben we bij een Amerikaanse firma een order geplaatst voor een speciaal optisch componentje. Maar omdat wij de order vanuit Japan plaatste, was een vereiste dat het volledige bedrag gestort werd voordat ze aan de klus begonnen. Het was een hels karwei om dat gedaan te krijgen (Japanners vertrouwen niemand), maar uiteindelijk is dat bedrag daar gekomen. De leverdatum was eind november, maar eind november hadden we nog steeds geen component A. Maar eens gaan mailen. Bleek dat ze component A eigenlijk niet konden maken. De enige optie die wij hebben in zo'n situatie, is om het zaakje te cancellen.

Dat begreep het Amerikaanse bedrijf gelukkig ook, maar nu moet dat geld weer terug komen. Dat is op zich niet zo moeilijk, ware het niet dat die idioot van een Abe (MP van Japan) de Yen tot een dieptepunt heeft gejaagd, waardoor we nu meer Yennen terug zullen krijgen, dan dat we in juli naar de VS hebben gestuurd. In juli hebben we voor zo'n $3000 aan Yen naar de VS gestuurd (oftewel 3000*102 = 306.122 JPY), terwijl we nu $3000*120 = 361.445 JPY terug zullen krijgen. Een winst van maar liefst 20% (of $600), waarmee we toch een paar extra spiegeltjes kunnen kopen.

Dat vind ik wel mooi, maar onze administratie raakt helemaal van de kook bij dit soort zaken.772 Yen in een account hebben dat gesloten moet worden is al een kleine crisis, meer geld krijgen dan je hebt opgestuurd, dat is pas een echte ramp, probeer dat maar eens in de boeken te krijgen!

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 12-12-2014 05:52:43 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_147490416
Mooi verhaal Lyrebird, roept wel een afgeleide vraag op: bestaat er in Japan zoiets als een zwarte economie ?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_147497660
Kennen ze daar geen manier voor het inboeken van wisselresultaten? Inboeken als een positief wisselresultaat->een opbrengst. Zo moeilijk hoeft het allemaal niet zijn.
pi_147505941
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 18:58 schreef komrad het volgende:
Mooi verhaal Lyrebird, roept wel een afgeleide vraag op: bestaat er in Japan zoiets als een zwarte economie ?
Ik weet niet of zwarte economie het juiste woord is. Een opake economie is misschien een betere omschrijving. Er is een heleboel geld in omloop, waar niemand kijk op heeft. Althans, dat is mijn indruk.

We beginnen bijvoorbeeld richting het einde van het Japanse fiscale jaar te raken (eindigt in maart), en onze budgetten raken op. Rond deze tijd kan het geen kwaad om bij de baas te hengelen voor geld. Zo kreeg ik een paar jaar geleden $30k kado voor onderzoek, omdat ze een account hadden dat binnen een week besteed moest worden. Als je er niet naar vraagt, dan zul je het nooit te weten komen. Mijn indruk is dat men over dit soort zaken in de VS en in Nederland wat opener is.

Van de andere kant zijn Japanners dol op regeltjes. Want regeltjes geven je een (vals) gevoel van veiligheid, en zo lang je je aan de regeltjes houdt, kan niemand je iets maken. Daarom geloof ik niet dat er een hoop zwart geld in omloop is, omdat je je daarmee aan de regels onttrekt.

Maar niets is in Japan wat het lijkt. Er speelt zo veel achter de schermen, dat ik het niet gek zou vinden als Japan door een zwart-geld affaire wordt getroffen die het hele land meetrekt in een diepe crisis.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_147505958
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 22:00 schreef Speculant. het volgende:
Kennen ze daar geen manier voor het inboeken van wisselresultaten? Inboeken als een positief wisselresultaat->een opbrengst. Zo moeilijk hoeft het allemaal niet zijn.
Dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn, is een zinnetje dat eigenlijk constant door je hoofd spookt, als je hier werkt. :)

Wat wij voor vanzelfsprekend aannemen, is voor de Japanners niet altijd vanzelfsprekend, maar kan voor een enorme hoofdpijn zorgen.

Een van mijn grootste frustraties hier, was dat ik een methode had gevonden om parallel te importeren, waardoor ik binnen een maand $10k had bespaard. Toen ik voorstelde aan de universiteit om dit op een grote schaal in te voeren, kreeg ik te horen dat we daarmee de Japanse economie zouden schaden. Uiteindelijk zijn we er zelfs helemaal van afgestapt, omdat te veel mensen erg benauwd waren dat er iets verkeerd zou gaan.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_147518769
Je moet dan eigenlijk nog van geluk spreken dat je een positief resultaat hebt? :P Ze hebben dus grote moeite om eens iets anders te doen dan anders ook al is het niet complex?
pi_147537126
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 16:40 schreef Speculant. het volgende:
Je moet dan eigenlijk nog van geluk spreken dat je een positief resultaat hebt? :P Ze hebben dus grote moeite om eens iets anders te doen dan anders ook al is het niet complex?
Japanners zijn meesters in het verfijnen van routine. Ieder (productie)proces wordt zo aandachtig bijgeschaafd, dat je nooit voor verrassingen komt te staan. Uiteindelijk ligt alles er bij zoals een speeltuin nadat de buurtvereniging langs is geweest.

Maar zodra ze te maken krijgen met iets waar ze niet mee bekend zijn, raakt het hele systeem overstuur.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_147537843
Ik vind de kaartjesautomaten in Japan ook wel fascinerend. Het muntjessysteem is geperfectioneerd: Je kan een meerdere muntjes tegelijk inwerpen en het wisselgeld komt in één keer ipv. langzaam stuk voor stuk.

Intussen hebben we in Nederland "Klein bedrag pinnen? Ja graag!" bedacht.
  zaterdag 13 december 2014 @ 20:57:28 #44
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_147551586
Hoi daar, ik ben er :D Ik zag het afgelopen jaar een vriendin op facebook thuiskomen met een haar toegezonden pakket vol typische Japan only-producten (snoep, voedselwaren etcetera)... Dankzij een FHF-topic (hierrrr) had ik een idee: kan een FOK!'er in Japan niet (tegen betaling!) een mooie doos met goodies naar Arnie toezenden? :D

En dan bedoel ik ook echt de foute foute zooi hè, van die Kit Kat Aardbei of Kit Kat Wasabi tot whatever ze allemaal nog meer hebben _O-

Ik weet niet of dit conform de regels is, maar ik vroeg het me zo af :D
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_148902071
Stempelen

Een tijd geleden zijn we verhuisd, naar een andere huurwoning, en in Japan gaat zoiets gepaard met een enorme berg papier. Vorig jaar hebben we ook een poging gewaagd om te verhuizen, maar ketste de verhuizing af omdat de makelaar ons behandelde als oud vuil. Want we zijn niet Japans, en daar hebben verhuurders het niet zo op (uit dit verhaal zal blijken waarom verhuurders niet zitten te springen om ongaangepast buitenlands volk).

In dit geval speelde iets soortgelijks, maar zat de eigenaar zo in z'n maag met de woning, dat we wel door de ballotagecommissie kwamen. Bij het tekenen van het contract moest ik een collega zo gek krijgen om garant te staan voor de huur (in het geval wij de boot naar het buitenland zouden nemen), en daarnaast moesten we ook een verzekering afsluiten voor het geval dat we onze huur niet konden volbrengen. Zo'n verzekering kost wel een paar knaken, behoorlijk irritant dat alles hier dubbel moet. Vertrouwen bestaat niet in Japan.

En terecht, want voor onze automatische overboeking voor de huur had ik een stempeltje gebruikt die niet precies hetzelfde was als de stempel waarmee ik mijn rekening had geopend. Er stond wel precies hetzelfde op (ライレビレド) :) , maar dan in een ander font. Daardoor werd de betaling niet gedaan, en toen raakte heel Japan in paniek.

In plaats van dat de verhuurder ons toen even belde om te vragen waar de betaling bleef, werd meteen de verzekering ingeschakeld. Zo'n "verzekering" blijkt dan niets minder te zijn dan een incassobureau (waarschijnlijk gesponsord door de Yakuza), die je op ieder uur van de dag uit je bed belt. Het was zelfs zo erg dat er dagen waren dat we verschillende mensen van het incassobureau en de verhuurder aan de lijn kregen, die niet met elkaar communiceerden, maar iedere keer van ons wilden weten waar het geld bleef.

Zelfs toen we de betaling gedaan hadden, dit keer met het juiste stempeltje (mijn God mensen, het is ondertussen 2015, waar hebben we het over, een %*@ stempel...), bleven die idioten ons platbellen. Dat was op zich wel geinig, want ik kan heel erg goed doen alsof ik geen Japans spreek.

* Mushi mushi..
* Yes, hello, this is Lyrebird
* Mushi mushi?
* Lyrebird speaking, how can I help you?

Dat hield ik dan een tijdje vol, totdat ze het aan de andere kant heel erg benauwd kregen. Op zo'n moment gaf ik dan in het Japans aan dat ik geen Japans sprak, met de vraag of ze ook Engels spraken. Niet dat ze er iets van leren, want iedere keer krijg je weer een andere joker aan de lijn, waarmee je het hele spel van voor af aan kan spelen. Begrijp me goed, zo'n betaling is mijn verantwoordelijkheid, maar bel even als er iets mis is met m'n stempeltje, voordat je een incassobureau op me afstuurt. In 99.99% van de gevallen doe ik uitermate m'n best om het iedereen naar de zin te maken, maar ik heb ook mijn grenzen als het gaat om lastig gevallen te worden voor iets onbenulligs als het font van een stempel. Alsof er Japanners zijn die speciaal een stempel met ライレビレド laten maken. Dat zal lekker werken als je Sato heet. Dat zo'n bank niet even belt met de vraag of we toevallig nog ergens een oud stempeltje hebben liggen. Nee, die doen dan maar liever als of hun neus bloedt (maar wel iedere keer 500 yen cashen voor iedere automatische transactie, en dat iedere maand weer). Ook zo typisch Japans: hoe veel mensen hebben ze wel niet bij die verhuurder werken, om ons plat te bellen om naar de bekende weg te vragen? Geen wonder dat je je hier blauw betaalt aan allerlei belastingen en toeslagen.

Moraal van dit verhaal: wel de juiste stempel gebruiken, want anders krijg je de semi-Yakuza achter je aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 23-01-2015 05:12:00 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_148903553
Stofzuigerzak

Het vorige verhaal doet vermoeden dat ik niet zo thuis ben in Japan, maar niets is minder waar, ik voel me hier uitstekend thuis (op wat geruzie met collega's na).

Een mooi voorbeeld is wat me laatst overkwam toen ik stofzuigerzakken wilde kopen.

Wij hebben een tijd terug een prachtige roze Toshiba stofzuiger gekocht, en we hadden geen stofzuigerzakken meer. Dan vind je jezelf terug in een gigantische Japanse winkel vol met electronica ter grootte van twee sporthallen voor een rek vol met stofzuigerzakken. Tja, welke past dan in onze Toshiba? Ik had het modelnummer van de stofzuiger opgeschreven, toch maar eens iemand aangesproken om te vragen naar de juiste zak. Dat kan ik ondertussen erg goed, maar de dame in kwestie die me te woord stond was niet zo zeker van haar zaak. Uiteindelijk besliste ze dat stofzuigerzak model A wel zou werken.

Met de stofzuigerzakken toog ik naar de kassa. Ik had het Lyrekuiken meegenomen, die het prachtig vindt om iets van de wereld te zien, en dus besloot ik om nog even langs de flatscreen televisies te lopen, die ondertussen gigantische proporties hebben aangenomen, maar wel haarscherp zijn. 4000 x 4000 pixels... toe maar! Wat een scherpte en wat een dynamiek. We hebben onze ogen uitgekeken, want wij hebben thuis geen televisie.

Eenmaal bij de kassa aangekomen, probeerde ik te betalen, maar werd onderbroken door een mevrouw die ik herkende van het rek met stofzuigerzakken, die me ietswat buiten adem haar verontschuldigingen aanbood en uitlegde dat ze me de verkeerde zakken had aangewezen. Ze had de juiste zakken bij zich, en dat probleem was in mum van tijd opgelost.

Kijk, zo kan het ook. Dat zo'n mevrouw de hele winkel afzoekt naar iemand met de verkeerde stofzuigerzakken...

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 21-01-2015 13:08:55 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_148906705
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:42 schreef Lyrebird het volgende:
Stempelen

Een tijd geleden zijn we verhuisd, naar een andere huurwoning, en in Japan gaat zoiets gepaard met een enorme berg papier. Vorig jaar hebben we ook een poging gewaagd om te verhuizen, maar ketste de verhuizing af omdat de makelaar ons behandelde als oud vuil. Want we zijn niet Japans, en daar hebben verhuurders het niet zo op (uit dit verhaal zal blijken waarom verhuurders niet zitten te springen om ongaangepast buitenlands volk).

In dit geval speelde iets soortgelijks, maar zat de eigenaar zo in z'n maag met de woning, dat we wel door de ballotagecommissie kwamen. Bij het tekenen van het contract moest ik een collega zo gek krijgen om garant te staan voor de huur (in het geval wij de boot naar het buitenland zouden nemen), en daarnaast moesten we ook een verzekering afsluiten voor het geval dat we onze huur niet konden volbrengen. Zo'n verzekering kost wel een paar knaken, behoorlijk irritant dat alles hier dubbel moet. Vertrouwen bestaat niet in Japan.

En terecht, want voor onze automatische overboeking voor de huur had ik een stempeltje gebruikt die niet precies hetzelfde was als de stempel waarmee ik mijn rekening had geopend. Er stond wel precies hetzelfde op (ライレビレド) :) , maar dan in een ander font. Daardoor werd de betaling niet gedaan, en toen raakte heel Japan in paniek.

In plaats van dat de verhuurder ons toen even belde om te vragen waar de betaling bleef, werd meteen de verzekering ingeschakeld. Zo'n "verzekering" blijkt dan niets minder te zijn dan een incassobureau (waarschijnlijk gesponsord door de Yakuza), die je op ieder uur van de dag uit je bed belt. Het was zelfs zo erg dat er dagen waren dat we verschillende mensen van het incassobureau en de verhuurder aan de lijn kregen, die niet met elkaar communiceerden, maar iedere keer van ons wilden weten waar het geld bleef.

Zelfs toen we de betaling gedaan hadden, dit keer met het juiste stempeltje (mijn God mensen, het is ondertussen 2015, waar hebben we het over, een %*@ stempel...), bleven die idioten ons platbellen. Dat was op zich wel geinig, want ik kan heel erg goed doen alsof ik geen Japans spreek.

* Mushi mushi..
* Yes, hello, this is Lyrebird
* Mushi mushi?
* Lyrebird speaking, how can I help you?

Dat hield ik dan een tijdje vol, totdat ze het aan de andere kant het erg benauwd kregen. Op zo'n moment gaf ik dan in het Japans aan dat ik geen Japans sprak, met de vraag of ze ook Engels spraken. Niet dat ze er iets van leren, want iedere keer krijg je weer een andere joker aan de lijn, waarmee je het hele spel van voor af aan kan spelen. Begrijp me goed, zo'n betaling is mijn verantwoordelijkheid, maar bel even als er iets mis is met m'n stempeltje, voordat je een incassobureau op me afstuurt. In 99.99% van de gevallen doe ik uitermate m'n best om het iedereen naar de zin te maken, maar ik heb ook mijn grenzen als het gaat om lastig gevallen te worden voor iets onbenulligs als het font van een stempel. Alsof er Japanners zijn die speciaal een stempel met ライレビレド laten maken. Dat zal lekker werken als je Sato heet. Dat zo'n bank niet even belt met de vraag of we toevallig nog ergens een oud stempeltje hebben liggen. Nee, die doen dan maar liever als of hun neus bloedt (maar wel iedere keer 500 yen cashen voor iedere automatische transactie, en dat iedere maand weer). Ook zo typisch Japans: hoe veel mensen hebben ze wel niet bij die verhuurder werken, om ons plat te bellen om naar de bekende weg te vragen? Geen wonder dat je je hier blauw betaalt aan allerlei belastingen en toeslagen.

Moraal van dit verhaal: wel de juiste stempel gebruiken, want anders krijg je de semi-Yakuza achter je aan.
Wordt dat echt gecheckt dan :? En is er geen internetbankieren :?
Ik heb in NL vaak het gevoel dat het niet uitmaakt wat je krabbelt niemand controleert het toch. Ik vraag mij dan ook echt af wat de waarde van handtekeningen is. Vervalsen stelt tegenwoordig niet zo veel meer voor.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_148932868
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 13:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik vraag mij dan ook echt af wat de waarde van handtekeningen is
Die worden in NL automatisch gecheckt bij de bank en er wordt wel degelijk fraude mee onderschept, althans dat was 10 jaar geleden zo.
pi_148935786
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 02:21 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Die worden in NL automatisch gecheckt bij de bank en er wordt wel degelijk fraude mee onderschept, althans dat was 10 jaar geleden zo.
De bank heeft mijn handtekening niet eens (ten minste niet degene die ik nu gebruik).
Nog nooit problemen mee gehad. Verder zijn ze makkelijk te vervalsen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_148967908
Japanners laten het liefste alles bij het oude, en zullen alleen iets veranderen als het echt niet anders kan. Vandaar dat er nog gebankierd wordt alsof het 1980 is. In zo'n bank werken heel veel mensen die bakjes rondschuiven met formulieren en cash.

Internetbankieren bestaat, maar dan moet je wel kanji (Chinese tekens) kunnen lezen. De pinautomaten hebben gelukkig wel aanwijzingen in het Engels.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_149064157
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 19:58 schreef Speculant. het volgende:
Vieren ze nieuwjaar volgens de maankalender in Japan of doen ze daar niet meer aan?
pi_149064297
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 04:57 schreef Speculant. het volgende:

[..]

even snel googlen en je had het geweten
http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_New_Year

officieel: Nee
  dinsdag 27 januari 2015 @ 13:39:28 #53
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_149102996
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_149104485
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 11:38 schreef Lyrebird het volgende:
Stofzuigerzak

Het vorige verhaal doet vermoeden dat ik niet zo thuis ben in Japan, maar niets is minder waar, ik voel me hier uitstekend thuis (op wat geruzie met collega's na).

Een mooi voorbeeld is wat me laatst overkwam toen ik stofzuigerzakken wilde kopen.

Wij hebben een tijd terug een prachtige roze Toshiba stofzuiger gekocht, en we hadden geen stofzuigerzakken meer. Dan vind je jezelf terug in een gigantische Japanse winkel vol met electronica ter grootte van twee sporthallen voor een rek vol met stofzuigerzakken. Tja, welke past dan in onze Toshiba? Ik had het modelnummer van de stofzuiger opgeschreven, toch maar eens iemand aangesproken om te vragen naar de juiste zak. Dat kan ik ondertussen erg goed, maar de dame in kwestie die me te woord stond was niet zo zeker van haar zaak. Uiteindelijk besliste ze dat stofzuigerzak model A wel zou werken.

Met de stofzuigerzakken toog ik naar de kassa. Ik had het Lyrekuiken meegenomen, die het prachtig vindt om iets van de wereld te zien, en dus besloot ik om nog even langs de flatscreen televisies te lopen, die ondertussen gigantische proporties hebben aangenomen, maar wel haarscherp zijn. 4000 x 4000 pixels... toe maar! Wat een scherpte en wat een dynamiek. We hebben onze ogen uitgekeken, want wij hebben thuis geen televisie.

Eenmaal bij de kassa aangekomen, probeerde ik te betalen, maar werd onderbroken door een mevrouw die ik herkende van het rek met stofzuigerzakken, die me ietswat buiten adem haar verontschuldigingen aanbood en uitlegde dat ze me de verkeerde zakken had aangewezen. Ze had de juiste zakken bij zich, en dat probleem was in mum van tijd opgelost.

Kijk, zo kan het ook. Dat zo'n mevrouw de hele winkel afzoekt naar iemand met de verkeerde stofzuigerzakken...
Herkenbaar. Tijdens een vakantie vroeg ik aan de stationsbeambte van een klein station welk perron we moesten hebben. Hij zei perron X, dus wij met onze tassenzooi de brug over het spoor over sjouwen. Kwam hij toen we al halverwege waren aangerend met duizend excuses dat hij het verkeerde perron had genoemd en waar we dan wel moesten zijn.

Ander geval, toevallig ook op een station. We vroegen welke trein we moesten hebben bij onze overstap. De stationsbeambte wees ons op een trein die bijna zou vertrekken, maar dat we daarvoor wel een ander kaartje moesten hebben. Dat gaan we nooit halen dachten we, maar op dat moment zag de beambte ons dat waarschijnlijk denken, vroeg om wat geld, sprong over het hekje naar de automaat, kocht een kaartje voor ons, rende terug, hield de trein voor ons tegen en wij konden met duizend bedankjes van onze kant dit keer onze weg zonder vertraging vervolgen.

Wat een mensen :D
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_149108203


[ Bericht 100% gewijzigd door Erasmus op 27-01-2015 16:13:10 ]
pi_149108233
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:42 schreef Lyrebird het volgende:
En terecht, want voor onze automatische overboeking voor de huur had ik een stempeltje gebruikt die niet precies hetzelfde was als de stempel waarmee ik mijn rekening had geopend. Er stond wel precies hetzelfde op (ライレビレド) :) , maar dan in een ander font. Daardoor werd de betaling niet gedaan, en toen raakte heel Japan in paniek.
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 13:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Wordt dat echt gecheckt dan :? En is er geen internetbankieren :?
Ik heb in NL vaak het gevoel dat het niet uitmaakt wat je krabbelt niemand controleert het toch. Ik vraag mij dan ook echt af wat de waarde van handtekeningen is. Vervalsen stelt tegenwoordig niet zo veel meer voor.
Er wordt zwaar gecheckt om te kijken of alles wel klopt, de Japanners willen geen fouten maken en geen "lose of face" hebben voor hun baas. Weet nog toen ik mijn eerste Japanse bankrekening opende bij de Shinsei Bank. Had ook een speciaal stempeltje laten maken voor dit soort zaken met mijn naam in Katakana. Bij het formulier waar ik had gestempeld had ik het per ongeluk, onwetend nog, op z'n kop gestempeld. De medewerkster vond het goed, alles geregeld, loop met een bankrekening de zaak uit. Naar buiten komt de medewerkster naar mij toe rennen (wat meters van de bank vandaan) om te vertellen dat ik verkeerd gestempeld en of ik wilde terug komen :D. Zelfs dat is een probleem bij ze.

Of je doet het volgens het systeem, of heel Japan staat in brand. Soms werkt het enorm efficient ondanks dat veel dingen nog ouderwets gaan, soms kan ik mij er enorm aan storen. Mis het gebrek aan creativiteit en initiatief hier wel.

Wat het internetbankieren betreft, het is heel erg omslachtig hier en daarnaast brengt het design (bij 95% van alle Japanse websites, durf daar zelfs geld op te gokken) je meteen weer terug naar de inbelverbindingjaren. Het verbaast mij niet meer als een goedlopende zaak alleen maar een plain witte pagina heeft met alleen maar tekst en het bedrijfslogo als website.
pi_149108342
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 16:13 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

[..]

Er wordt zwaar gecheckt om te kijken of alles wel klopt, de Japanners willen geen fouten maken en geen "lose of face" hebben voor hun baas. Weet nog toen ik mijn eerste Japanse bankrekening opende bij de Shinsei Bank. Had ook een speciaal stempeltje laten maken voor dit soort zaken met mijn naam in Katakana. Bij het formulier waar ik had gestempeld had ik het per ongeluk, onwetend nog, op z'n kop gestempeld. De medewerkster vond het goed, alles geregeld, loop met een bankrekening de zaak uit. Naar buiten komt de medewerkster naar mij toe rennen (wat meters van de bank vandaan) om te vertellen dat ik verkeerd gestempeld en of ik wilde terug komen :D. Zelfs dat is een probleem bij ze.

Of je doet het volgens het systeem, of heel Japan staat in brand. Soms werkt het enorm efficient ondanks dat veel dingen nog ouderwets gaan, soms kan ik mij er enorm aan storen. Mis het gebrek aan creativiteit en initiatief hier wel.

Wat het internetbankieren betreft, het is heel erg omslachtig hier en daarnaast brengt het design (bij 95% van alle Japanse websites, durf daar zelfs geld op te gokken) je meteen weer terug naar de inbelverbindingjaren. Het verbaast mij niet meer als een goedlopende zaak alleen maar een plain witte pagina heeft met alleen maar tekst en het bedrijfslogo als website.
Dat valt mij op bij heel veel aziatische pagina's?
Het lijkt wel of ze daar geen webdesigners in dienst hebben, zelfs bij grote bedrijven. Het zou ook kunnen dat NL op dat gebied ver vooruit loopt. In Duitsland en Oostenrijk gaan dat soort dingen ook moeizaam.

In Oostenrijk had mijn vriendin zelfs een uni pasje van karton wat zo uit 1950 leek te komen.
Moesten 3 stempels en barcodes op voordat ze boeken kon lenen of eten in de mensa |:( .
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_149111817
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 16:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat valt mij op bij heel veel aziatische pagina's?
Het lijkt wel of ze daar geen webdesigners in dienst hebben, zelfs bij grote bedrijven. Het zou ook kunnen dat NL op dat gebied ver vooruit loopt. In Duitsland en Oostenrijk gaan dat soort dingen ook moeizaam.

In Oostenrijk had mijn vriendin zelfs een uni pasje van karton wat zo uit 1950 leek te komen.
Moesten 3 stempels en barcodes op voordat ze boeken kon lenen of eten in de mensa |:( .
Wat mensen belangrijk vinden verschilt ook per land en per cultuur. Bijv.:

- Minimalisme
- Beleving
- Meedoen met wat iedereen anders ook doet
- Uitvoerigheid van informatie (ook op mobiele schermen?)
- Snel dingen zelf regelen
- Persoonlijk contact met iemand van het bedrijf
- Betrouwbaar zakelijk overkomen
- Fraudegevoeligheid, privacy

Sommige daarvan vinden wij in Nederland dan weer niet erg belangrijk. En dat heeft allerlei gevolgen, ook voor webdesign.
pi_149112263
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 18:18 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat mensen belangrijk vinden verschilt ook per land en per cultuur. Bijv.:

- Minimalisme
- Beleving
- Meedoen met wat iedereen anders ook doet
- Uitvoerigheid van informatie (ook op mobiele schermen?)
- Snel dingen zelf regelen
- Persoonlijk contact met iemand van het bedrijf
- Betrouwbaar zakelijk overkomen
- Fraudegevoeligheid, privacy

Sommige daarvan vinden wij in Nederland dan weer niet erg belangrijk. En dat heeft allerlei gevolgen, ook voor webdesign.
Allemaal duidelijk qua design maar dat verklaart niet waarom websites zo ongebruiksvriendelijk zijn.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_149112385
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 18:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Allemaal duidelijk qua design maar dat verklaart niet waarom websites zo ongebruiksvriendelijk zijn.
Wat is gebruiksvriendelijk?

Als je het heel belangrijk vindt om in een rechtszaak te kunnen bewijzen dat je geen wanbetaler bent, en bang bent dat een screenshotje uit het internetbankieren daarvoor niet genoeg is, dan heb je niks aan de typische Nederlandse bank die al z'n filialen sluit en iedereen naar de flitsende internetbankieren-website doorstuurt.
pi_149112536
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 18:38 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat is gebruiksvriendelijk?

Als je het heel belangrijk vindt om in een rechtszaak te kunnen bewijzen dat je geen wanbetaler bent, en bang bent dat een screenshotje uit het internetbankieren daarvoor niet genoeg is, dan heb je niks aan de typische Nederlandse bank die al z'n filialen sluit en iedereen naar de flitsende internetbankieren-website doorstuurt.
Mee eens al moeten banken transacties 7 jaar bewaren. Verder zijn dat de uitzonderingen.
Grappige is trouwens dat ik vandaag een klaagmail naar de rabo heb gestuurd omdat het lokale filiaal nog maar open is van ma/vrij van 1400 tot 1700. Je kunt dus als werkende mens daar alleen terecht als je een vakantiedag opneemd 8)7 . Verder er bij genoemd dat de betaalpakketten nu al jaren 5+% pj stijgen vanwege betere dienstverlening maar dat ik daar weinig van terug zie.

Een mooi voorbeeld is dit:
http://amsterdam.icbc.com(...)7%BD%91%E7%AB%99/du/

Probeer daar maar eens een overzichtspagina te krijgen over het hoe en wat van een spaar en betaalrekening. Alle informatie is verspreid over 10tallen subsites.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_149113079
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 06:42 schreef Kenzi het volgende:

[..]

even snel googlen en je had het geweten
http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_New_Year

officieel: Nee
Mijn vraag ging dan ook niet over wat er officieel wordt gedaan.

Dus iemand die weet of er iets te doen is dan of is het een normale dag/avond verder?
pi_149113494
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 18:38 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat is gebruiksvriendelijk?

Als je het heel belangrijk vindt om in een rechtszaak te kunnen bewijzen dat je geen wanbetaler bent, en bang bent dat een screenshotje uit het internetbankieren daarvoor niet genoeg is, dan heb je niks aan de typische Nederlandse bank die al z'n filialen sluit en iedereen naar de flitsende internetbankieren-website doorstuurt.
Hier waardeer ik het internetbankieren van ING echt enorm, moet ik zeggen. Maar moet wel zeggen dat ik het belachelijk vind dat je perse geld ín de bank moet storten. De optie om geld te storen buiten heb je bij veel ATMs die buiten aan de bank hangen, vaak zelfs in een apart hoek met een goede CCTV-systeem in geval van fraude/diefstal.

De bank hier is een mooie. De ATM's hebben een aparte gedeelte in het gebouw, waar je na 22 uur alleen maar in kan na het invoeren van een geldig bankpas. :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 18:59 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Mijn vraag ging dan ook niet over wat er officieel wordt gedaan.

Dus iemand die weet of er iets te doen is dan of is het een normale dag/avond verder?
Aangezien ik nog steeds geen slaap heb (het is nu 03 uur en moet zo weer op om te werken :') ) kan ik dit wel even toelichten.

Japan staat bekend om zijn 24-uurs economie, alles gaat altijd door, elke dag. Maar een keer per jaar Japan is heel eventjes gesloten voor een lange tijd. Van 1 januari tot 3 januari. Waarom? Omdat men dan tijd spendeert met de familie, er worden hele traditionele gerechten gegeten (heb enorm genoten bij mijn vriendin thuis, godsamme :D), en men wordt op 1 en 2 januari nog steeds dronken met elkaar waar bier en sake een onlosmakelijk element is in dit drie daags eetfestijn om het nieuwe jaar positief in te luiden. (Voorzichtig met de mochi als je aangeschoten bent trouwens ;) )

Oud en Nieuw was ook apart in Japan. Er was geen officiele countdown op tv. Op een gegeven moment zag je gewoon 0:00 in het hoekje van het beeld en de klok luidde dan een ietwat depressieve toon (het is ook geen positief festijn waar het alcohol vloeit zoals in het Westen. Dat gebeurt daarna pas.)
Elke zender op TV (voornamelijk NHK G en NHK E dan) werden er tempels over het hele land laten zien waar men in grote getalen dan bidt en lieten ze de traditionele festivals zien (ooit half naakte mannen in een onthullend gewaad rond zien rennen op blote voeten in de sneeuw die bij alle tempels afgaan? Dat gebeurde dus in Hokkaido toentertijd. De tempel bij mij om de hoek was ook op NHK).

Heb 't een beetje van beide gedaan. Lekker soba gegeten met schoonfamilie thuis tot de klok luidde, daarna wezen stappen in Shibuya met het vrouwtje en onze gemeenschappelijke vrienden. Zo kan het ook. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 27-01-2015 19:24:49 ]
pi_149114051
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 19:14 schreef o.us2.0 het volgende:
Aangezien ik nog steeds geen slaap heb (het is nu 03 uur en moet zo weer op om te werken ) kan ik dit wel even toelichten.

Japan staat bekend om zijn 24-uurs economie, alles gaat altijd door, elke dag. Maar een keer per jaar Japan is heel eventjes gesloten voor een lange tijd. Van 1 januari tot 3 januari. Waarom? Omdat men dan tijd spendeert met de familie, er worden hele traditionele gerechten gegeten (heb enorm genoten bij mijn vriendin thuis, godsamme ), en men wordt op 1 en 2 januari nog steeds dronken met elkaar waar bier en sake een onlosmakelijk element is in dit drie daags eetfestijn om het nieuwe jaar positief in te luiden. (Voorzichtig met de mochi als je aangeschoten bent trouwens )

Oud en Nieuw was ook apart in Japan. Er was geen officiele countdown op tv. Op een gegeven moment zag je gewoon 0:00 in het hoekje van het beeld en de klok luidde dan een ietwat depressieve toon (het is ook geen positief festijn waar het alcohol vloeit zoals in het Westen. Dat gebeurt daarna pas.)
Elke zender op TV (voornamelijk NHK G en NHK E dan) werden er tempels over het hele land laten zien waar men in grote getalen dan bidt en lieten ze de traditionele festivals zien (ooit half naakte mannen in een onthullend gewaad rond zien rennen op blote voeten in de sneeuw die bij alle tempels afgaan? Dat gebeurde dus in Hokkaido toentertijd. De tempel bij mij om de hoek was ook op NHK).

Heb 't een beetje van beide gedaan. Lekker soba gegeten met schoonfamilie thuis tot de klok luidde, daarna wezen stappen in Shibuya met het vrouwtje en onze gemeenschappelijke vrienden. Zo kan het ook.
Mijn vraag gaat eigenlijk over 18-19 februari. :P In de buurlanden wordt dat nog actief gevierd en vroeg me af of dat in Japan ook nog is. Met wat je zegt heb ik het vermoeden dat ze dat dus niet doen. Kon er verder ook niks over vinden eigenlijk. Ik kan er een paar dagen zijn, maar ik ga het skippen.
pi_149625001
Nieuwe voorgevel?

Onze Japanse buren hebben de afgelopen 5 jaar in de VS gewoond, en zijn een maand geleden terug naar hun oude huis in Japan verhuisd. Blijkbaar waren ze geschrokken van de staat van hun huis, want op dit moment zijn er vier bouwvakkers bezig met het installeren van een compleet nieuwe voorgevel. Let wel, de huizen in onze buurt zijn zo'n 12 jaar oud.



Google Streetview van de "oude" gevel.

Ik heb er een tijdje naar staan kijken, want het is altijd interessant als er gebouwd wordt in je straat, maar na drie minuten begon ik me af te vragen waarom er een nieuwe voorgevel nodig was. Wat gebeurt er namelijk: ze spijkeren de nieuwe gevel over de oude heen, zonder isolatie toe te voegen. Een cosmetische operatie. Het ziet er wel netjes uit hoor, want dat kun je de Japanners wel toevertrouwen. Maar waarom zou je zo veel geld uitgeven (het gaat schijnbaar een week of drie duren), voor iets dat eigenlijk weinig nut heeft?

Op zich wel erg Japans. Het kan in het huis een ongelofelijke puinhoop zijn, maar van de buitenkant moet het er wel netjes uitzien. Ook als het er al netjes uitzag. Het kan schijnbaar altijd netter. Overigens hebben de buren hun buren aan de andere kant ook aangestoken, want daar stond de gevel vanochtend ook in de steigers, en waren ze bezig met voorbereidingen om daar een nieuwe gevel te plaatsen. Want als buren van een huis met een nieuwe gevel wil je natuurlijk niet achterblijven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 13-02-2015 05:08:23 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_149632806
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 04:56 schreef Lyrebird het volgende:
Nieuwe voorgevel?

Onze Japanse buren hebben de afgelopen 5 jaar in de VS gewoond, en zijn een maand geleden terug naar hun oude huis in Japan verhuisd. Blijkbaar waren ze geschrokken van de staat van hun huis, want op dit moment zijn er vier bouwvakkers bezig met het installeren van een compleet nieuwe voorgevel. Let wel, de huizen in onze buurt zijn zo'n 12 jaar oud.

[ afbeelding ]

Google Streetview van de "oude" gevel.

Ik heb er een tijdje naar staan kijken, want het is altijd interessant als er gebouwd wordt in je straat, maar na drie minuten begon ik me af te vragen waarom er een nieuwe voorgevel nodig was. Wat gebeurt er namelijk: ze spijkeren de nieuwe gevel over de oude heen, zonder isolatie toe te voegen. Een cosmetische operatie. Het ziet er wel netjes uit hoor, want dat kun je de Japanners wel toevertrouwen. Maar waarom zou je zo veel geld uitgeven (het gaat schijnbaar een week of drie duren), voor iets dat eigenlijk weinig nut heeft?

Op zich wel erg Japans. Het kan in het huis een ongelofelijke puinhoop zijn, maar van de buitenkant moet het er wel netjes uitzien. Ook als het er al netjes uitzag. Het kan schijnbaar altijd netter. Overigens hebben de buren hun buren aan de andere kant ook aangestoken, want daar stond de gevel vanochtend ook in de steigers, en waren ze bezig met voorbereidingen om daar een nieuwe gevel te plaatsen. Want als buren van een huis met een nieuwe gevel wil je natuurlijk niet achterblijven.
Heb jij trouwens een reden voor de slechte isolatie?
Ik zie dat in veel Aziatische landen terugkomen maar het blijft voor mij vreemd om geen dubbelglas of isolatie te gebruiken. Zelf in gebieden met airco is het nuttig omdat het de warmte buiten houdt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_149634209
Japanners lijken soms uber Calvinisten te zijn, die heel graag willen afzien. In ons gebouw op de universiteit zit je de hele winter te blauwbekken. Isolatie is vaak gewoonweg slecht, misschien omdat Japan heel conservatief nog vaak in de jaren 80 leeft.

Het is ook heel Calvinistisch, zoals ze hier bouwen. We zijn best wel in onze nopjes met ons gehuurde huis, dat wel goed geisoleerd is (gebouwd begin deze eeuw), maar er is een koud deel, en een warm deel. Het warme deel (als je stookt) zijn de slaapkamers, de keuken en de woonkamer, het koude deel zijn de ontvangsthal, het trappenhuis, en de WC. De WC heeft wel zo'n verwarmde bril.

Dat de ontvangsthal en het trappenhuis geen verwarming hebben, is ergens wel logisch, omdat de buitendeur daar direct op aansluit. Een klein halletje was dan behaaglijker geweest, maar schijnbaar vinden Japanners dat wel wat hebben, zo'n enorme hal + trappenhuis. Wat dat betreft zijn ze weer heel erg Katholiek: Er is in die ontvangsthal ook ruimte ingebouwd om beeldjes neer te zetten. Op die manier kan je de postbode de indruk geven dat je goed in de slappe was zit.

's Winters bibberen wij dus nog best wel wat af, want om bijvoorbeeld in de badkamer te komen, moet je door het koude deel heen.

Energie-technisch zit het huis trouwens best goed in elkaar. We hebben zo'n efficiente boiler die 's nachts gestookt wordt, en ook de verwarming draait daar op. Onze gas-, electriciteit- en waterrekeningen zijn allemaal lager dan in het vorige huis, terwijl we er toch een factor 2 a 3 in volume op vooruit zijn gegaan.

[ Bericht 6% gewijzigd door Lyrebird op 14-02-2015 05:43:53 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_149685718
Nieuwe voorgevel, deel II

Het verhaal over de nieuwe voorgevel laat zien dat Japanners het erg belangrijk vinden dat de buren onder de indruk zijn. Mijn indruk is dat dit iets Oost-Aziatisch is - Japanners en Koreanen vinden het erg belangrijk om met merkkleding rond te lopen, en dat doen ze niet omdat het zo lekker zit.

De inhoud is dus vaak niet zo belangrijk, als het er maar goed uitziet.

Op onze universiteit wordt er daarom onevenredig veel aandacht besteed aan het geven van presentaties. Het schooljaar loopt eind maart af, en rond deze tijd moeten al onze studenten een praatje geven, belangrijk voor hun eindcijfer. Je krijgt onze studenten met geen mogelijkheid aan het werk, maar als er een praatje moet worden gegeven, worden er overuren gedraaid. Het gevolg van deze scheve situatie is dat studenten een uitermate gelikt praatje geven over iets waar ze de ballen verstand van hebben. Bij het beantwoorden van vragen na zo'n praatje wordt dat pijnlijk duidelijk, en moet de begeleider vaak inspringen om de student te redden.

Met de jaren leer je dus wel hoe deze maatschappij in elkaar steekt. Zo moeten studenten in ons lab tussendoor meer praatjes geven, want dat motiveert ze blijkbaar om uit hun bed te komen. Erg kinderachtig allemaal, maar ik ben er ondertussen achter dat je een cultuur niet zo maar verandert.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_151080674
Ik ben het ondertussen wel zat nu, en mijn voorgevoelens kloppen echt: Japanners kunnen totaal niet zelf met een idee komen; alles moet volgens het systeem. :{

Was even een paar weken in Nederland, en voordat ik weg ging heb ik doorgegeven aan de Shinseibank dat ik "even terug naar mijn land van herkomst ga wegens afstuderen". Expres ook nog aan de bank doorgegeven dat zij niet moeten schrikken als ik in Nederland geld wilde opnemen. Was geen probleem. Okay, hop, even terug naar Nederland.

Maar het probleem is dat er blijkbaar werd gedacht dat ik gedurende mijn verblijf geen rekeningen wil betalen. Een goede vriend van mij haalde het post op in mijn appartement en blijkbaar zijn er geen rekeningen (telefoonrekening van au, vaste lijn van NTT, huur) betaald sinds ik in Nederland was. Is dit normaal?

Nu zijn er extra te-laat-kosten van enkele ichiman yens en ik kan niet zomaar even iemand vinden die keigo Japans (Hoogjapans, het extreme ABN van de Japanse taal zeg maar, voertaal bij officiële gesprekken) spreekt en tijd heeft om hen te bellen voor mij.

Heb 't idee dat het aan mijn Japans lag toen ik het doorgaf aan de bank.. :')

kuso no nihongo..

[ Bericht 6% gewijzigd door Erasmus op 27-03-2015 02:25:27 ]
pi_151080878
En misschien een praktischere vraag voor Lyrebird en andere users die ook in Japan wonen (langer dan ik): Na meer dan een half jaar ben ik die aardbevingen nog steeds niet gewend. Ik schrik mijzelf de pleuris al als ik dat bekende aardbevingalarm hoor op NHK en als ik iets voel trillen. Hoe gaan jullie er mee om?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')