abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145941285

WO Rechtsgeleerdheid
natuurlijk ook voor fiscaal recht & notarieel recht

De mooiste studie verdient het mooiste topic van dit forum. Logisch! Hier verder keuvelen over je scriptie, je tentamens, de JB, de UB en niet te vergeten: SOGgen!

Enne.. afgestudeerd zijn for the win!
De afgestudeerde helden van dit topic
• Maharbal (2x: Fiscaal, Notarieel. Tevens advocaat-stagiair)
• Eriksd (Mr. droogkloot & rare-smaak-snuiter)
• Ryon (Verschillende projecten, breed uiteenlopende interesse van hogerhand. Is volgend jaar miljonair als alles meezit al is daar nogal wat weerstand tegen vanuit de lokale politiek.)
• Sideshowbobbie (Novietenhoeder I) (Mr. A. R. Beidsrecht)
• Ansu

Ook leuk: de studenten, op aflopende tofheid van de universiteit:
Rijksuniversiteit Groningen
• Giku
• Valid
• Etsu (Maar gaat binnen niet al te lange tijd naar de UU. Verbolgen reacties bleven vanuit het Groningerkamp logischerwijs achterwege).
• Paxcon (voormalig mr. dr. LaPo en huidig prof. mr. emo.gif)
• Ties02 (Novietenhoeder II)
• Joosie200
• ManScat
• Athlete
• Letstalk
• Bruce_Cutler
• Argelos
• Fratles
• Krabs
• Thereyougo
• Accursius
• underground1009

Open Universiteit
• SpotlessMind00 (ook wel bekend als Spotmeister, of gewoon Floormanager)
• nadiyaa

Universiteit van Amsterdam
• Yreal (P is in zicht, laatste horden Strafrecht en Rechtsgeschiedenis te overwinnen op 26 en 28 mei)
• Tchock (de nieuwe mr. Tchock, opvolger van Moszkowicz en Spong, maar dat zij reeds opgevolgd zijn weten ze nog niet)
• Snax

Erasmus Universiteit Rotterdam
• NotGuilty
• Phaelanx_NL
• IkeDubaku99
• Keyos
• VonBallusseck
• N0rah
• Rummikub
• mapima

Universiteit Leiden
• KOG
• De_Fietser
• Studeur
• Ago-ergo-sum
• Monnet

Universiteit Utrecht
• solo020
• hugecooll
Blistering

Universiteit Maastricht
• GeneraalAdmiraal

Universiteit van Tilburg
• Complexiteit
• Holograph

Radboud Universiteit
• Actaeon (Emeritus Novietenhoeder)
• Boterbartje
• Tostitomaatkaas

Dit is WO rechten: geen cursisten gaarne!

Ook voor 1ejaars geldt: sluit je het topic, dan open je een nieuwe. Zorg dat de TT de titel van een arrest is. Controleer of het arrest dat je in gedachten hebt nog niet is geweest! De TS typt een korte samenvatting van het gebruikte arrest.

Ben je ook rechtenstudent, post je graag mee en staat je naam nog niet in het lijstje? Meld het dan even in dit topic, dan word je toegevoegd. Of niet. Maar dan kun je bezwaar maken. En in beroep. En vast ook nog wel in cassatie bij Danny, al weet die kerel waarschijnlijk niet wat dat betekent.
quote:
10s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:03 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Weet je wat cassatie is?
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:03 schreef Danny het volgende:

[..]

dan verwijderen ze je ballen
Nu tijd voor serieuze zaken: de uitspraak in de zaak Paxcon q.q. / Etsu c.s. Dit arrest is een schoolvoorbeeld van de perfecte en uiterst rechtvaardige werking van de Nederlandse rechtspraak. Waar eiser middels listige kunstgrepen de procedure wilde beïnvloeden is de onafhankelijkheid van het gerecht vast komen te staan en heeft het recht gezegevierd.
quote:
10s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:18 schreef Joosie200 het volgende:
Etsu c.s., eiser in eerste aanleg, vordert een verklaring voor recht dat Paxcon q.q. eiser verschuldigd is om een hertentamen, te weten: Europees Recht, te behalen met een cijfer gelijk of hoger als van Paxcon q.q. Paxcon q.q. verweerde zich wat als volgt begrepen moet worden: de eis moet worden afgewezen en wel omdat Etsu c.s. zich maar minder vijandelijker moet gedragen jegens mij, zijnde mod van het EXA forum op Fok.nl. Bovendien biedt Paxcon q.q. geen bijles aan medestudenten aan, omdat er reeds capita selecta voor handen zijn om zelf eigenhandig te bestuderen. En zo zou Paxcon q.q. al zijn diensten inzetten om bijles te verlenen, dan niet voor een vriendenprijsje jegens Etsu c.s. De Rechtbank te Noord-Nederland heeft de eis afgewezen en geeft Paxcon q.q. gelijk.
pi_145941313
Ben verdrietig :'(
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 22:59:26 #3
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_145941324
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 22:59 schreef nadiyaa het volgende:
Want
pi_145941355
quote:
5s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 22:59 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Want
Gaat niet zo goed met mn kitty.
pi_145941499
quote:
Enkele personen leken op straat een overval te plegen. Er vloeide bloed. Omstanders waarschuwden de politie en deden aldus aangifte. Die aangifte was niet overeenkomstig de werkelijkheid, want het bloed bleek duivenbloed te zijn en de overval bleek in scene te zijn gezet. Maar omdat de aangevers waren misleid, hadden zij niet het in art. 188 Sr vereiste opzet ('wetende dat'). Dat opzet was wel bij de 'overvallers' aanwezig en zij werden schuldig bevonden aan doen plegen van valse aangifte. Uit dit arrest blijkt bovendien dat er geen directe relatie tussen de doen-pleger en de uitvoerder noodzakelijk is om doen plegen aan te mogen nemen.
pi_145942040
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 22:59 schreef nadiyaa het volgende:
Sterkte.
pi_145942763
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 23:04 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Dafuq :?

quote:
17s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 22:57 schreef Henrys het volgende:
Wie weet er nog een leuk strafrechtarrest om te lezen voor het slapen gaan?
Videodozen :D
mag het weten
pi_145942835
Ik verwachte zeer gewelddadige en schokkende arresten die mij een slapeloze nacht zouden bezorgen ;(
pi_145942894
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 23:37 schreef Henrys het volgende:
Ik verwachte zeer gewelddadige en schokkende arresten die mij een slapeloze nacht zouden bezorgen ;(
Zeg dat dan: porsche, slaan met pistool, ruzie te Loon op Zand, Bijlmer schietpartij
mag het weten
pi_145943061
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 23:38 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Zeg dat dan: porsche, slaan met pistool, ruzie te Loon op Zand, Bijlmer schietpartij
Die ken ik allemaal al en die zijn nou niet bepaald gewelddadig of choquerend. Dacht meer in de trend van Kindertaxi en dat is nog privaatrecht ook, dat zou een strafrechtarrest makkelijk moeten kunnen overtreffen
pi_145943159
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 23:42 schreef Henrys het volgende:

[..]

Die ken ik allemaal al en die zijn nou niet bepaald gewelddadig of choquerend. Dacht meer in de trend van Kindertaxi en dat is nog privaatrecht ook, dat zou een strafrechtarrest makkelijk moeten kunnen overtreffen
Kindertaxi :? Je doelt eerder op Taxibusje? :+ Zal wel hetzelfde arrest zijn ;( :{ :'(
mag het weten
pi_145943175
quote:

[..]

Ramptoerist die je er bent
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 23:45:19 #13
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_145943192
quote:

[..]

Ballenknijper.
pi_145943254
_O_ _O_

Trouwens, ik ben op zoek naar een bepaalde uitspraak, ik weet niet zeker of het een arrest is of niet.
Het gaat om het volgende:

Een kind op de basisschool wordt (volgens mij) arbeidsongeschikt door een ongeluk. Tijdens het proces heeft de rechter dus haar toekomst enigszins uitgestippeld. Hierin werd gekeken naar haar intelligentie, haar ambities, wat de docenten dachten qua niveau etc. Zo werd er een rekensom gemaakt met de totaal gederfde inkomsten door haar arbeidsongeschiktheid. Heeft iemand een idee over welke zaak ik het heb? Ik kan hem gewoon niet vinden. Het ging erom of de verzekering dit bedrag dus moest uitbetalen.
pi_145943268
Taxibus arrest _O_ Mijn privaatdocent die dat arrest afgelopen maandag toelichtte heeft de hele zaal stil van afschuw gekregen door met veel detail te vertellen over hoe de moeder met haar hand in de schedel van haar dochter greep.

Dat is wel echt een memorabel arrest.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_145943284
quote:
11s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 23:47 schreef Blistering het volgende:
Taxibus arrest _O_ Mijn privaatdocent die dat arrest afgelopen maandag toelichtte heeft de hele zaal stil van afschuw gekregen door met veel detail te vertellen over hoe de moeder met haar hand in de schedel van haar dochter greep.

Dat is wel echt een memorabel arrest.
Dat doen ze op elke uni denk ik :r
mag het weten
pi_145943289
Gewelddadige termen in rechtspraak.nl intypen brengt je er ook wel.

Lees nu een uitspraak over een verkrachte anorexiapatientje.

Toch iets te zwaar voor deze avond
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 23:48:33 #18
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_145943321
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 23:47 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Klopt inderdaad. Echt een typisch standaardarrest.
pi_145943323
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 23:47 schreef Henrys het volgende:
Gewelddadige termen in rechtspraak.nl intypen brengt je er ook wel.

Lees nu een uitspraak over een verkrachte anorexiapatientje.

Toch iets te zwaar voor deze avond
:') Dude
pi_145943343
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 23:47 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Klopt, maar op de UU krijg je je diploma bij een pakje boter dus dan is het wel zwaar voor de studenten daar om dergelijke verhalen te moeten aanhoren :'(
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_145943354
quote:
12s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 23:48 schreef Blistering het volgende:

[..]

Klopt, maar op de UU krijg je je diploma bij een pakje boter dus dan is het wel zwaar voor de studenten daar om dergelijke verhalen te moeten aanhoren :'(
_O-
mag het weten
pi_145943385
quote:

[..]

Kijk je ook Match of the Day? Arsenal nu
pi_145943407
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 23:49 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Kijk je ook Match of the Day? Arsenal nu
Sanchez O+ De enige die nog een beetje boven die kneuzenkermis uitsteekt }:|
pi_145943409
quote:
(vervolgens) (dwingend) tegen die [slachtoffer] heeft gezegd "doe je broek naar
beneden" en/of
- onverhoeds zijn broek omlaag heeft gedaan en/of (daarbij) heeft gezegd
"eerst wil ik neuken en dan praten we verder" en/of
- [slachtoffer] op dwingende wijze bij het hoofd heeft vastgepakt en/of
(vervolgens) haar hoofd in de richting van zijn penis heeft geduwd en/of
(vervolgens) zijn penis in de mond van die [slachtoffer] heeft geduwd/gebracht
en/of
- [slachtoffer] met haar handen tegen een muur heeft geplaatst/geduwd en/of haar
rug naar voren heeft gebogen en/of (vervolgens) onverhoeds zijn penis in haar
vagina en/of anus heeft geduwd/gebracht en/of (daarbij) haar mond heeft dicht
gehouden,
en/of (aldus) voor die [slachtoffer] een bedreigende situatie heeft doen ontstaan
Vooral die laatste zin :')
pi_145943452
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 23:50 schreef Henrys het volgende:

[..]

Want de situatie was voor al die handelingen nog niet bedreigend genoeg ofzo :')
mag het weten
pi_145943460
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 23:50 schreef Henrys het volgende:

[..]

'onverhoeds'
pi_145943583
Die hele casus is fucked up. Het gaat om twee meisjes van 12 die worden dronken gevoerd.

quote:
Op [datum] 2014 in [plaats] staat buurjongen[getuige], rond 18.00 uur bij de twaalfjarige [slachtoffer 2] aan de deur om haar uit te nodigen voor een feestje bij hem thuis. [slachtoffer], eveneens twaalf jaar oud, is op dat moment bij [slachtoffer 2] thuis. [slachtoffer 2] en [slachtoffer] zijn van plan om later die avond naar een ander feestje te gaan. Ze besluiten eerst naar het feestje van [getuige] te gaan. Om ongeveer 18.30 uur zijn ze op het feestje bij [getuige] thuis. Even later verschijnen daar ook twee oudere jongens, de verdachte en zijn vriend [X ]. Zij hebben alcoholhoudende drank, namelijk twee flessen Wodka, bij zich. [slachtoffer] drinkt van de Wodka en voelt zich niet lekker.
Alsof het normaal is dat meisjes van 12 s'avonds naar feestjes gaan waar alcohol wordt geschonken.
pi_145943666
Tegenwoordig is het vreemd als je op je 15de nog maagd bent, dus ik sta nergens van te kijken :z
pi_145943677
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 23:54 schreef Henrys het volgende:
Die hele casus is fucked up. Het gaat om twee meisjes van 12 die worden dronken gevoerd.

[..]

Alsof het normaal is dat meisjes van 12 s'avonds naar feestjes gaan waar alcohol wordt geschonken.
Heb je een linkje? Benieuwd naar de veroordeling
pi_145943736
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 23:56 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Heb je een linkje? Benieuwd naar de veroordeling
http://uitspraken.rechtsp(...):NL:RBDHA:2014:11636

D66 rechter etc
pi_145943988
Ik ga maar stoppen hiermee anders kan ik niet slapen van al het onrecht dat ik heb gelezen.

Eigenlijk best erg hoe licht minderjarige in dit land worden gestraft.
pi_145945247
quote:
De verdachte lijdt aan een stoornis van zijn geestvermogens, hetgeen tot uiting komt in ODD en mogelijk ook in ADHD. Hiervan was ook sprake tijdens het ten laste gelegde en het beïnvloedde zijn gedragskeuzes en gedragingen ten tijde van het ten laste gelegde op zijn minst in enige mate. Geadviseerd wordt om de verdachte als licht verminderd toerekeningsvatbaar aan te merken.
Wel ja, met dank aan het handboek zijn er zoveel labels te plakken dat iedereen wel in een bepaalde mate lijdt aan ADHD en aanverwanten. Dat naast first offender principe en daar gaat de strafmaat maar weer eens flink mee omlaag + tijd van voorarrest eraf.

Zo'n uitspraak zal je in het kader van de preventieve werking en heropvoedende werking vast geslaagd noemen, maar het schuurt /pun intended :+ flink met de vergeldende en beschermende werking. Preventieve werking en vergelding gaan hand in hand, als in: flinke vergelding werkt eerder afschrikwekkend (theoretisch gezien) en voorkomt preventief allicht bij een aantal om de knop om te zetten (praktisch bij het leeuwendeel niet, zie Amerika) Maar of je met bestraffing iemand nu echt kan opvoeden waag ik te betwijfelen, anders dan 'foei, dat mag niet/accepteren we niet' komt het niet echt. En het beschermt de samenleving ook verre van (half jaar later, nieuw feestje, heuh recidive klant). Maarja.. ga er maar eens aan staan als rechter, tis elke keer ongetwijfeld lastig om te bezien welke doelen zwaarder wegen.

Ik zou de nadruk zelf leggen op preventie, verhoog die pakkans, verhoog de capaciteit v/h opsporingsapparaat opdat het oplossingspercentage omhoog gaat, dit verhoogt op zijn beurt weer de mate van het veilig voelen als burger, als je in de omgeving gewoon ziet dat de politie eindelijk eens wat doet met jouw aangifte. Ipv voor de zoveelste keer zien dat ze door onderbezetting de zoveelste aangifte op een stapel gooien welke stof aan het happen is. Hiermee jaag je ook de beschermende werking na, want zodra menig aspirant veroordeelde door krijgt dat de pakkans is toegenomen, zal menigeen het hazenpad kiezen en hun voornemen niet uitvoeren. (behalve dan die lui die zich door niemand laten afleiden en gewoon stug doorzetten)

Genoeg gemijmer op de vroege ochtend/late nacht :z
mag het weten
pi_145945542
Vermoeiend avondjes, 6x bedreigd :')
pi_145945560
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 00:45 schreef Yreal het volgende:
Door ajax fans?
pi_145945669
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 00:45 schreef Yreal het volgende:
Door eigen aanhang? Waar stond je, weer bij de 'ekte' fans? :')
mag het weten
pi_145945716
quote:
"We moeten erg voorzichtig omgaan met kunstmatige intelligentie", zeg Musk. "Als ik zou moeten raden wat onze grootste existentiële bedreiging is, dan is [kunstmatige intelligentie] dat."

Musk roept op tot internationaal toezicht dat er voor zorgt dat de mensheid niks doms doet. "Met kunstmatige intelligentie roepen we de demon op. In zulke verhalen is er altijd iemand met een pentagram en wijwater die denkt de demon te kunnen controleren. Werkt nooit."
Interview met http://www.nu.nl/gadgets/(...)e-intelligentie.html

Waarom moet ik meteen denken aan Finch in Person of Interest _O_ Die serie is zo akelig actueel en/of gaat akelig actueel worden in de toekomst :P
mag het weten
pi_145946123
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 00:36 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Wel ja, met dank aan het handboek zijn er zoveel labels te plakken dat iedereen wel in een bepaalde mate lijdt aan ADHD en aanverwanten. Dat naast first offender principe en daar gaat de strafmaat maar weer eens flink mee omlaag + tijd van voorarrest eraf.

Zo'n uitspraak zal je in het kader van de preventieve werking en heropvoedende werking vast geslaagd noemen, maar het schuurt /pun intended :+ flink met de vergeldende en beschermende werking. Preventieve werking en vergelding gaan hand in hand, als in: flinke vergelding werkt eerder afschrikwekkend (theoretisch gezien) en voorkomt preventief allicht bij een aantal om de knop om te zetten (praktisch bij het leeuwendeel niet, zie Amerika) Maar of je met bestraffing iemand nu echt kan opvoeden waag ik te betwijfelen, anders dan 'foei, dat mag niet/accepteren we niet' komt het niet echt. En het beschermt de samenleving ook verre van (half jaar later, nieuw feestje, heuh recidive klant). Maarja.. ga er maar eens aan staan als rechter, tis elke keer ongetwijfeld lastig om te bezien welke doelen zwaarder wegen.

Ik zou de nadruk zelf leggen op preventie, verhoog die pakkans, verhoog de capaciteit v/h opsporingsapparaat opdat het oplossingspercentage omhoog gaat, dit verhoogt op zijn beurt weer de mate van het veilig voelen als burger, als je in de omgeving gewoon ziet dat de politie eindelijk eens wat doet met jouw aangifte. Ipv voor de zoveelste keer zien dat ze door onderbezetting de zoveelste aangifte op een stapel gooien welke stof aan het happen is. Hiermee jaag je ook de beschermende werking na, want zodra menig aspirant veroordeelde door krijgt dat de pakkans is toegenomen, zal menigeen het hazenpad kiezen en hun voornemen niet uitvoeren. (behalve dan die lui die zich door niemand laten afleiden en gewoon stug doorzetten)

Genoeg gemijmer op de vroege ochtend/late nacht :z
Als dit mijn dochter overkwam zou ik toch al snel neigen naar eigenrichting door dit soort uitspraken, dan is er vast wel een of andere stoornis waardoor het mij verminderd is aan te rekenen
pi_145946447
quote:
10s.gif Op zondag 26 oktober 2014 01:04 schreef Henrys het volgende:

[..]

Als dit mijn dochter overkwam zou ik toch al snel neigen naar eigenrichting door dit soort uitspraken, dan is er vast wel een of andere stoornis waardoor het mij verminderd is aan te rekenen
:D Het zou mij niet eens verbazen ja :X Maar dan gaan ze vast op de tour: verbod van eigenrichting is een zo'n groot rechtsgoed, daar moet paal en perk aan gesteld worden. Alle omstandigheden v/h geval meegenomen dient er recht gedaan te worden aan dit verbod en om dit als voorbeeld voor anderen te andermaal te bevestigen: [maximale strafbepaling] :+

En oh.. in navolging van wat Musk zei..

Briljante rap _O_ Nooit geweten dat Google daar zich ook al mee bezig hield :X
mag het weten
pi_145946766
quote:

[..]

huh hebben jullie daar alleen meerkeuze of zo?
pi_145948367
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 00:46 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Door ajax fans?
ja :')
pi_145948383
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 00:50 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Door eigen aanhang? Waar stond je, weer bij de 'ekte' fans? :')
niet eens :P die gedragen zich nog een stuk beter dan die huisvader types..
pi_145949631
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 02:03 schreef Yreal het volgende:

[..]

niet eens :P die gedragen zich nog een stuk beter dan die huisvader types..
Beetje een ongeschreven regel dat je niet met je eigen stewards gaat kloten
pi_145950006
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 01:31 schreef mapima het volgende:

[..]

huh hebben jullie daar alleen meerkeuze of zo?
If only.

En goeiemorgen! Om 7 uur eruit om hard te lopen, wat een begin van m'n ochtend _O_

Nu weer hard studeren voor m'n pakje boter _O_

[ Bericht 10% gewijzigd door Blistering op 26-10-2014 08:08:39 ]
  zondag 26 oktober 2014 @ 10:04:26 #45
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145951186
Bijna 11 uur geslapen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145951226
quote:
15s.gif Op zondag 26 oktober 2014 10:04 schreef eriksd het volgende:
Bijna 11 uur geslapen.
Meid
mag het weten
  zondag 26 oktober 2014 @ 10:13:38 #47
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145951310
quote:
10s.gif Op zondag 26 oktober 2014 10:07 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Meid
Dat haal ik normaal in twee dagen.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145952154
quote:
15s.gif Op zondag 26 oktober 2014 10:13 schreef eriksd het volgende:

[..]

Het weekend dus? :P

Meid, tis wat
mag het weten
pi_145952191
quote:
15s.gif Op zondag 26 oktober 2014 10:13 schreef eriksd het volgende:

[..]

ah, dus vandaag ga je lief doen?
pi_145954791
Ik ben bezig met een oefententamen voor privaat, maar dit antwoord is toch fout of niet dan :{

quote:
Vraag 3 (15 punten)
Hans, een manisch-depressieve man heeft in een manische bui een zeer dure zeilreis geboekt bij reisbureau X voor ¤ 3.800.
Weer enigszins hersteld realiseert Hans zich dat hij zich helemaal geen dure zeiltocht kan veroorloven en hij besluit zijn boeking telefonisch te annuleren. X reageert daarop met de mededeling dat de reis inmiddels is geboekt en dat annuleren niet mogelijk is.

a. Kan Hans zijn boeking ongedaan maken? Bespreek hierbij ook het verweer van het reisbureau. (10 pt)

Hans kan een beroep doen op het ontbreken van zijn wil; een rechtshandeling vereist een op een rechtsgevolg gerichte wil art. 3:33 BW. Voor het ontbreken van de wil ten gevolge van een geestelijke stoornis kan Hans zich beroepen op art 3:34 lid 1 BW. Als Hans de stoornis ten tijde van het boeken van de reis kan aantonen alsmede het causale verband tussen stoornis en rechtshandeling, is de rechtshandeling vernietigbaar. Een verklaring wordt vermoed onder invloed te zijn gedaan indien de rechtshandeling voor Hans nadelig was. Daarvan is in casu waarschijnlijk geen sprake zodat Hans moet aantonen dat de rechtshandeling onder invloed van zijn stoornis heeft plaatsgevonden. Indien dit beroep slaagt, is de rechtshandeling vernietigbaar en wordt de overeenkomst geacht nooit tot stand te zijn gekomen. Vernietiging heeft terugwerkende kracht 3:53 BW.
Reisbureau X zou zich kunnen verweren door te stellen dat hij in gerechtvaardigd vertrouwen op de wens van Hans om de reis te boeken is ingegaan art. 3:35 jo. 3:11 BW. Van gerechtvaardigd vertrouwen zal sprake zijn indien van het reisbureau niet kan worden gevergd dat nader onderzoek naar de wil van Hans had moeten plaatsvinden.
Indien dit beroep van het reisbureau slaagt blijft de rechtshandeling en daarmee de overeenkomst in stand.
Waarom is een rechtshandeling t.w.v. 3800 euro die je je niet kan veroorloven niet nadelig? :?
  zondag 26 oktober 2014 @ 13:05:03 #51
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145954849
quote:
11s.gif Op zondag 26 oktober 2014 13:03 schreef Blistering het volgende:
Ik ben bezig met een oefententamen voor privaat, maar dit antwoord is toch fout of niet dan :{

[..]

Waarom is een rechtshandeling t.w.v. 3800 euro die je je niet kan veroorloven niet nadelig? :?
Je krijgt er toch een reis voor terug?
Bis bis bis
pi_145954933
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 13:05 schreef eriksd het volgende:

[..]

Je krijgt er toch een reis voor terug?
Ja maar.. :@ Het gaat er toch om dat die persoon deze reis zich eigenlijk niet kan veroorloven.

Of gaat het er om dat het pas nadelig is als Hans uitgebuit zou worden door het reisbureau en meer moet betalen als dat een ander persoon had moeten betalen voor dezelfde reis?
  zondag 26 oktober 2014 @ 13:10:32 #53
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145955055
quote:
11s.gif Op zondag 26 oktober 2014 13:07 schreef Blistering het volgende:

[..]

Ja maar.. :@ Het gaat er toch om dat die persoon deze reis zich eigenlijk niet kan veroorloven.
Ja, en? Dan zou dat hele artikel toch een dode letter worden? Tot op zekere hoogte kan half Nederland zich iets niet veroorloven. Jouw uitleg lijkt mij niet bevorderlijk voor het handelsverkeer in Nederland.
Bis bis bis
pi_145955087
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 13:10 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ja, en? Dan zou dat hele artikel toch een dode letter worden? Tot op zekere hoogte kan half Nederland zich iets niet veroorloven. Jouw uitleg lijkt mij niet bevorderlijk voor het handelsverkeer in Nederland.
Fair enough :D
pi_145955108
Moggel.
pi_145956863
Dat materieel strafrecht boek van de Hullu is wel erg theoretisch zeg, 80% is bijna allemaal wetsgeschiedenis en theorieën die 80 jaar oud zijn waar niet op tentamen naar gevraagd wordt
pi_145961038
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 14:05 schreef Henrys het volgende:
Dat materieel strafrecht boek van de Hullu is wel erg theoretisch zeg, 80% is bijna allemaal wetsgeschiedenis en theorieën die 80 jaar oud zijn waar niet op tentamen naar gevraagd wordt
Vind ik wel meevallen, staan best nuttige dingen in
  zondag 26 oktober 2014 @ 16:15:12 #58
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145961231
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 14:05 schreef Henrys het volgende:
Als het je allemaal te theoretisch is ga je maar naar het hbo.
Bis bis bis
pi_145961259
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 16:08 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Vind ik wel meevallen, staan best nuttige dingen in
Ja maar die staan in een ontiegelijk lang verhaal vol met eigen meningen verwerkt. Dan vind ik Ons Strafrecht Van Bemmel/Van Veen echt veel fijner om te lezen en de stof is hetzelfde. Snap eigelijk helemaal niet waarom ik dat boek van Hullu moest kopen als in dat SR1 boek wat ik net noemde dezelfde inhoud heeft
pi_145961278
Sushi besteld :9
pi_145961301
quote:
10s.gif Op zondag 26 oktober 2014 16:16 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Sushi besteld :9
Jaloers

Afgelopen dagen heel veel vet en ongezond gegeten, dus vanavond maar aan broccoli. :9
pi_145961366
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 16:15 schreef eriksd het volgende:

[..]

Als het je allemaal te theoretisch is ga je maar naar het hbo.
_O_
pi_145961751
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 16:15 schreef Henrys het volgende:

[..]

Ja maar die staan in een ontiegelijk lang verhaal vol met eigen meningen verwerkt. Dan vind ik Ons Strafrecht Van Bemmel/Van Veen echt veel fijner om te lezen en de stof is hetzelfde. Snap eigelijk helemaal niet waarom ik dat boek van Hullu moest kopen als in dat SR1 boek wat ik net noemde dezelfde inhoud heeft
Ze hebben dezelfde inhoud en toch is de ene theoretischer dan de andere? Doen ze het in Ons Strafrecht met plaatjes voor of zo?
pi_145961792
quote:

[..]

Heb je de beide boeken wel gelezen? :?

Eerste 2 HC's zijn idd behandeld bij SR1, en staan in Van Bemmel/Van Veen, en SR2 is herhaling van SR1 wat van belang is bij SR2 en wordt in Van Hullu nader uitgewerkt en andere onderwerpen (HC 3 t/m 7) toegepast...

Al heb ik het boek pas maar 1x opengeslagen. :') Je komt er bijna niet doorheen, zoals Pax al terecht opmerkte.

Je denkt veel te makkelijk over.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-10-2014 16:34:28 ]
pi_145961836
quote:

[..]

Stof is niet hetzelfde, dit vak gaat veel dieper in op bepaalde aspecten van SR1 en er zijn ook een heleboel nieuwe thema's (poging, voorbereiding, deelneming, functioneel daderschap). Ik denk dat je wat dingetjes over het hoofd ziet.
pi_145961864
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 16:35 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Stof is niet hetzelfde, dit vak gaat veel dieper in op bepaalde aspecten van SR1 en er zijn ook een heleboel nieuwe thema's (poging, voorbereiding, deelneming, functioneel daderschap). Ik denk dat je wat dingetjes over het hoofd ziet.
Echt?
pi_145961985
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 16:17 schreef Etsu het volgende:

[..]

Jaloers

Afgelopen dagen heel veel vet en ongezond gegeten, dus vanavond maar aan broccoli. :9
Broccoli is ook erg lekker.
pi_145961995
quote:
14s.gif Op zondag 26 oktober 2014 16:39 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Broccoli is ook erg lekker.
met kaassaus
pi_145962063
quote:

[..]

Eens, maar daarom de schema's die aan bod komen bij de werkgroepen _O_ Heb je geen de Hullu meer voor nodig :P Want er komt toch maar 1 literatuurvraag terug als stelling + eentje vanuit de HC's sheets
mag het weten
pi_145962123
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 16:42 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Eens, maar daarom de schema's die aan bod komen bij de werkgroepen _O_ Heb je geen de Hullu meer voor nodig :P Want er komt toch maar 1 literatuurvraag terug als stelling + eentje vanuit de HC's sheets
Ik ben bang voor die literatuurvraag, maar goed.
Er komt ook een arrest-vraag, zo'n eentje die in de WG's behandeld werd maar vind ik echt serieus een aidsvraag.
pi_145962135
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 16:42 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Ik dacht 2 uit het boek? Heb de HC's niet gezien
pi_145962173
quote:

[..]

Dat stof niet hetzelfde is dat klopt maar wat ik bedoelde te zeggen dat de nieuwe thema's die jij noemt ook voldoende worden behandeld zonder al dat gezwets van Modderman en andere mensen die al lang dood zijn, in Ons Strafrecht alleen veel duidelijker en concreter. In dat boek van De Hullu moet je echt gaan filteren.

Maar goed, we zullen zien :P
pi_145962206
Die van de Hullu was wel een mooie stelling: waarom deelnemingsvormen zoals medeplegen in feite achterhaald zouden zijn > komt door het functioneel daderschap wat ik meteen door had zonder dat specifiek in de Hullu gelezen te hebben
mag het weten
pi_145962233
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 16:44 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Ik dacht 2 uit het boek? Heb de HC's niet gezien
Volgens mij 1, maar 2 zou best goed kunnen.
pi_145962249
quote:
6s.gif Op zondag 26 oktober 2014 16:46 schreef Joosie200 het volgende:
Die van de Hullu was wel een mooie stelling: waarom deelnemingsvormen zoals medeplegen in feite achterhaald zouden zijn > komt door het functioneel daderschap wat ik meteen door had zonder dat specifiek in de Hullu gelezen te hebben
Wow joosie vet goed van je
pi_145962259
Die sheets zijn trouwens wel echt handig, bij meeste vakken heb ik er echt weinig aan
pi_145962265
quote:
10s.gif Op zondag 26 oktober 2014 16:48 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Puntenweggevertje was het, gaven ze ook aan bij de nabespreking, daarom maar 2 punten :(
mag het weten
  zondag 26 oktober 2014 @ 17:23:01 #78
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145963398
quote:
6s.gif Op zondag 26 oktober 2014 16:46 schreef Joosie200 het volgende:
Zeg dat maar tegen de mensen die 10 jaar over de invoering van de 4e tranche hebben lopen bekvechten.
Bis bis bis
pi_145964854
Heerlijk naar Attenborough luisteren op netflix
pi_145964919
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 18:00 schreef Mshauri het volgende:
Heerlijk naar Attenborough luisteren op netflix
Netflix _O_
pi_145965037
quote:
10s.gif Op zondag 26 oktober 2014 18:02 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Netflix _O_
Het aanbod op de Nederlandse versie begint eindelijk ergens op te lijken. Toch blijft het absurd dat sommige series pas in 2015 gepland (en dan ook alleen S1) staan terwijl ze in de US/UK al lang en breed te streamen zijn
pi_145965468
quote:
10s.gif Op zondag 26 oktober 2014 16:48 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Ties krijg jij niet een hersentumor van frustratie van FC Twente?
pi_145965485
Excelsior :D
pi_145965576
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 18:16 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ties krijg jij niet een hersentumor van frustratie van FC Twente?
Ja, hele seizoen al
pi_145965650
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 18:17 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Excelsior :D
Ze hebben niet alleen Twente in slaap gesust maar ook het stadion en alle kijkers. Wat een verschrikkelijke wedstrijd. :')
pi_145966139
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 18:19 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Ja, hele seizoen al
Lachte jij mij vorige week niet uit omdat Groningen gelijk speelde tegen Excelsior?
pi_145966313
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 18:36 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Lachte jij mij vorige week niet uit omdat Groningen gelijk speelde tegen Excelsior?
Ja
pi_145966489
Na 2 weken half ruzie maken met m'n tv, doet die het opeens weer en straks een 3D-film kijken. _O_
pi_145966503
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 18:36 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Groningen = Excelsior
Excelsior > Twente
---
Groningen > Twente
pi_145966560
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 18:45 schreef Tchock het volgende:

[..]

Groningen = Excelsior
Excelsior > Twente
---
Groningen > Twente
met die logica is pec kampioen...
pi_145966572
quote:
10s.gif Op zondag 26 oktober 2014 18:47 schreef Yreal het volgende:

[..]

met die logica is pec kampioen...
Waarom denk je dat ik die logica gebruik.
pi_145966633
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 18:45 schreef Tchock het volgende:

[..]

Groningen = Excelsior
Excelsior > Twente
---
Groningen > Twente
...
pi_145970030
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 23:46 schreef Accursius het volgende:
_O_ _O_

Trouwens, ik ben op zoek naar een bepaalde uitspraak, ik weet niet zeker of het een arrest is of niet.
Het gaat om het volgende:

Een kind op de basisschool wordt (volgens mij) arbeidsongeschikt door een ongeluk. Tijdens het proces heeft de rechter dus haar toekomst enigszins uitgestippeld. Hierin werd gekeken naar haar intelligentie, haar ambities, wat de docenten dachten qua niveau etc. Zo werd er een rekensom gemaakt met de totaal gederfde inkomsten door haar arbeidsongeschiktheid. Heeft iemand een idee over welke zaak ik het heb? Ik kan hem gewoon niet vinden. Het ging erom of de verzekering dit bedrag dus moest uitbetalen.
Niemand? :-(
pi_145970426
Voor t eerst de exorcist kijken
  zondag 26 oktober 2014 @ 20:25:07 #95
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145970807
Met het muziekje van Mike Oldfield _O_
Bis bis bis
pi_145971279
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 20:25 schreef eriksd het volgende:
Met het muziekje van Mike Oldfield _O_
Daar is ie al
  zondag 26 oktober 2014 @ 21:02:17 #97
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_145973173
Normaal heb ik het niet zo op dancemuziek, maar dit is wel aardig te pruimen:

pi_145974064
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 18:41 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Ja
Lekker voor je :6
mag het weten
pi_145974236
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:02 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Normaal heb ik het niet zo op dancemuziek, maar dit is wel aardig te pruimen:

Salmiakki Sessions zijn altijd wel aardig.
pi_145974844
Tering, wat is Horny of Horror House zoooo fucking slecht :')
pi_145975038
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:29 schreef Etsu het volgende:
Ik durf de titel niet te googlen omdat ik bang ben om op een gaypornofilm uit te komen ;(
pi_145975120
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:32 schreef Henrys het volgende:

[..]

Ik durf de titel niet te googlen omdat ik bang ben om op een gaypornofilm uit te komen ;(
Ga janken.
pi_145976649
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:29 schreef Etsu het volgende:
met die naam, wat verwacht je dan..
pi_145976739
Ik ben mijn vriendin even aan het voorbereiden voor een inleidend recht toetsje morgen.

Wat niet helpt is dat in het voorgeschreven boek civiel, burgerlijk en privaatrecht door elkaar worden gebruikt :')
pi_145976827
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:04 schreef Yreal het volgende:
Ik ben mijn vriendin even aan het voorbereiden voor een inleidend recht toetsje morgen.

Wat niet helpt is dat in het voorgeschreven boek civiel, burgerlijk en privaatrecht door elkaar worden gebruikt :')
En wat is daar precies problematisch aan volgens jou?
pi_145977876
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:06 schreef Mshauri het volgende:

[..]

En wat is daar precies problematisch aan volgens jou?
bij mensen die helemaal niks met recht hebben? Veel.
pi_145978188
quote:
10s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:23 schreef Yreal het volgende:

[..]

bij mensen die helemaal niks met recht hebben? Veel.
Dan leg je toch gewoon uit dat dat synoniemen zijn
pi_145978313
The fuck die scene dat ze van die trap af loopt zit dus niet eens 'echt' in de film?
  zondag 26 oktober 2014 @ 22:34:20 #109
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_145978629
Hallon popjes, wie gehts?
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  zondag 26 oktober 2014 @ 22:40:36 #110
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145979030
quote:
15s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:30 schreef Mshauri het volgende:
The fuck die scene dat ze van die trap af loopt zit dus niet eens 'echt' in de film?
Nope.
Bis bis bis
pi_145979161
quote:
10s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:40 schreef eriksd het volgende:

[..]

Nope.
Vond hem voor de rest ook niet veel aan eigenlijk
  zondag 26 oktober 2014 @ 22:47:12 #112
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145979378
Nouja, in die tijd ('77?) was het revolutionair. Je moet hem een keer gezien hebben. De opbouw is heerlijk. Vooral de eerste keren dat de duivel zijn intrede doet en je heel kort zo'n hoofd ziet.
Bis bis bis
pi_145979581
The shining is bijvoorbeeld niet veel later gemaakt, maar vind ik wel een veel betere film
pi_145981770
Pax, bij uitlokking moet de feitelijke uitvoerder toch strafbaar zijn? De Hullu is van mening van niet, maar andere literatuur wel, wat moeten wij volgen?
pi_145981835
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 23:47 schreef Ties02 het volgende:
Pax, bij uitlokking moet de feitelijke uitvoerder toch strafbaar zijn? De Hullu is van mening van niet, maar andere literatuur wel, wat moeten wij volgen?
Die moet inderdaad strafbaar zijn, staat ook in de sheets
pi_145981872
Toevallig ben ik daar net mee bezig. Ik vind het schuldverband daar een beetje vaag. De uitlokker moet opzet hebben op alle bestanddelen, ook bij een overtreding, maar weer niet bij een culpoos delict.
pi_145981884
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 23:50 schreef Paxcon het volgende:
Toevallig ben ik daar net mee bezig. Ik vind het schuldverband daar een beetje vaag. De uitlokker moet opzet hebben op alle bestanddelen, ook bij een overtreding, maar weer niet bij een culpoos delict.
Hoe vaak komt uitlokking van een culpoos delict nou voor?
pi_145981900
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 23:50 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Hoe vaak komt uitlokking van een culpoos delict nou voor?
Ohja
pi_145981923
Naja 6 WVW
pi_145981993
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 23:52 schreef Paxcon het volgende:
Naja 6 WVW
Dan moet je opzet op de delictsgedraging hebben, op de door culpa beheerste bestanddelen kan je moeilijk opzet hebben als uitlokker.

Kijk even op p. 462 van het boek en vooral de noten
  zondag 26 oktober 2014 @ 23:59:45 #121
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_145982135
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 23:54 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Dan moet je opzet op de delictsgedraging hebben, op de door culpa beheerste bestanddelen kan je moeilijk opzet hebben als uitlokker.

Pepernoten :)
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_145982153
Ik vind vooral het uiteenlopende opzet moeilijk bij deelneming, wat doe je als het opzet van de deelnemer verder strekt dan het gevolgde gronddelict en wat doe je als het minder ver strekt
pi_145982175
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:00 schreef Ties02 het volgende:
Ik vind vooral het uiteenlopende opzet moeilijk bij deelneming, wat doe je als het opzet van de deelnemer verder strekt dan het gevolgde gronddelict en wat doe je als het minder ver strekt
Is in hc gezegd
pi_145982193
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:01 schreef Etsu het volgende:

[..]

Is in hc gezegd
Maar het verschilt dus echt per onderwerp, het is anders bij doen plegen dan bij uitlokking en anders bij medeplegen dan medeplichtigheid.. Beetje lastig
pi_145982222
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:01 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Maar het verschilt dus echt per onderwerp, het is anders bij doen plegen dan bij uitlokking en anders bij medeplegen dan medeplichtigheid.. Beetje lastig
Oh, volgens mij is t alleen bij medeplichtigheid behandeld.

Naja weet t ook niet bij de rest
pi_145982237
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 23:54 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Duidelijk
pi_145982246
Volgens mij volgt bij medeplichtigheid het opzet van de door de dader verrichte handelingen alleen wordt er bij de straftoemeting rekening mee gehouden

Hoe het zit bij de rest snap ik niet
pi_145982277
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:01 schreef Ties02 het volgende:

[..]

staat allemaal in de sheets van week 6

bij uitlokking 17 e.v.
bij medeplichtigheid 30 e.v.
  maandag 27 oktober 2014 @ 00:04:39 #129
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_145982281
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:03 schreef Ties02 het volgende:
Volgens mij volgt bij medeplichtigheid het opzet van de dader verrichte handelingen alleen wordt er bij de straftoemeting rekening mee gehouden

Hoe het zit bij de rest snap ik niet
Bij medeplichtigheid moet je opzet hebben op het opzettelijk behulpzaam zijn, niet op het gronddelict.
pi_145982305
quote:
7s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:04 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Bij medeplichtigheid moet je opzet hebben op het opzettelijk behulpzaam zijn, niet op het gronddelict.
Bij ons wordt geleerd op beiden (dubbel opzet)
pi_145982321
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:04 schreef Paxcon het volgende:

[..]

staat allemaal in de sheets van week 6

bij uitlokking 17 e.v.
bij medeplichtigheid 30 e.v.
Ok, heb die hele sheets nog niet doorgenomen
pi_145982418
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:05 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Ok, heb die hele sheets nog niet doorgenomen
dat van medeplegen staat er niet in volgens mij, maar is wel een opdracht over.

Twee mensen gaan met z'n tweeen diefstal plegen. Dan heeft 1 een geweer mee en daarom wil de ander niet meer mee maar op de uitkijk blijven. Dat geweer wordt ook gebruikt --> diefstal met geweld. Dan is die ander daar ook voor te vervolgen want bewuste aanvaarding van de aanmerkelijke kans dat dat geweer gebruikt zou worden.

Stel dat hij sowieso al op de uitkijk zo blijven en niet wist van het geweer dan ontbreekt opzet op het geweld en is hij slechts medepleger van diefstal
pi_145982468
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:09 schreef Paxcon het volgende:

[..]

dat van medeplegen staat er niet in volgens mij, maar is wel een opdracht over.

Twee mensen gaan met z'n tweeen diefstal plegen. Dan heeft 1 een geweer mee en daarom wil de ander niet meer mee maar op de uitkijk blijven. Dat geweer wordt ook gebruikt --> diefstal met geweld. Dan is die ander daar ook voor te vervolgen want bewuste aanvaarding van de aanmerkelijke kans dat dat geweer gebruikt zou worden.

Stel dat hij sowieso al op de uitkijk zo blijven en niet wist van het geweer dan ontbreekt opzet op het geweld en is hij slechts medepleger van diefstal
Maar dan gebruik je dus voorwaardelijk opzet? Maar dat doe je niet altijd toch, als de medepleger nou opzet had op geweld en er wordt geen geweld gebruikt, wat dan
pi_145982537
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:10 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Maar dan gebruik je dus voorwaardelijk opzet? Maar dat doe je niet altijd toch, als de medepleger nou opzet had op geweld en er wordt geen geweld gebruikt, wat dan
Ik denk dat je dan - omdat accessoriteit ontbreekt - gewoon medepleger bent van diefstal.

Geen idee eigk
pi_145982549
46a speelt bij medeplegen zeker niet of kun je stellen dat je diefstal met geweld hebt uitgelokt :?

Naja nee, is andere vorm

[ Bericht 71% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2014 00:14:13 ]
pi_145982583
Ik vind 46a ook nog erg lastig ja
pi_145982603
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:14 schreef Ties02 het volgende:
Ik vind 46a ook nog erg lastig ja
Volgens mij mag je dat enkel bij uitlokkingsgevallen gebruiken...

Maar week 7 heb ik nog niet behandeld, zit nu in 6
pi_145982688
Bij uitlokking krijg je toch ook gewoon dezelfde straf als een pleger kan krijgen?
pi_145982691
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:15 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Volgens mij mag je dat enkel bij uitlokkingsgevallen gebruiken...

Maar week 7 heb ik nog niet behandeld, zit nu in 6
Ja ben ook nog bezig met 6, nog 1 paragraafje
pi_145982697
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:19 schreef Paxcon het volgende:
Bij uitlokking krijg je toch ook gewoon dezelfde straf als een pleger kan krijgen?
Ja kijk maar naar lid 1 van 47 Sr
pi_145982704
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:19 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Ja kijk maar naar lid 1 van 47 Sr
Ohja I see
pi_145982711
Die strafbaarheid van de feitelijke dader, moet dat betreffende het gronddelict zijn? Of ook in het algemeen, stel dat ie mongool is ofzo
pi_145982765
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:20 schreef Ties02 het volgende:
Die strafbaarheid van de feitelijke dader, moet dat betreffende het gronddelict zijn? Of ook in het algemeen, stel dat ie mongool is ofzo
Is dat niet dat art. 50 verhaal?

bij schulduitsluitingsgronden kan de ander alsnog succesvol vervolgd worden (want is persoonlijk)
bij rechtvaardigingsgronden vervalt ook de anders strafbaarheid (want is algemeen)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2014 00:23:15 ]
pi_145982799
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:22 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Is dat niet dat art. 50 verhaal?

bij schulduitsluitingsgronden kan de ander alsnog succesvol vervolgd worden (want is persoonlijk)
bij rechtvaardigingsgronden vervalt ook de anders strafbaarheid (want is algemeen)
Hier heeft Hullu trouwens ook een andere visie op he, die wil dat alle strafuitsluitingsgronden persoonlijk zijn :')
pi_145982808
Maar als echt elk inzicht je ontbreekt (Tolbert) valt het volgens mij wel compleet weg ofzo. Ik zag daar ergens iets over staan maar snapte het niet. Maar aangezien dat toch nooit wordt aangenomen zal het - als het uberhaupt al op t TT komt - enkels als schulduitsluitingsgrond gelden
pi_145982816
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:24 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Hier heeft Hullu trouwens ook een andere visie op he, die wil dat alle strafuitsluitingsgronden persoonlijk zijn :')
Oh... nouja dat boek kan me gestolen worden

ik haal alles van die sheets af en uit de antwoordmodellen
pi_145982845
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:24 schreef Paxcon het volgende:
Maar als echt elk inzicht je ontbreekt (Tolbert) valt het volgens mij wel compleet weg ofzo. Ik zag daar ergens iets over staan maar snapte het niet. Maar aangezien dat toch nooit wordt aangenomen zal het - als het uberhaupt al op t TT komt - enkels als schulduitsluitingsgrond gelden
Ik heb 1 tentamenvraag gezien waar Tolbert van toepassing was en het beroep op ontbreken v/h opzet werd aangenomen, dus dat ieder inzicht ontbrak. Was bij een dissociatieve stoornis.

In de rechtspraktijk is het volgens mij nog nooit voorgekomen.
pi_145982860
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:26 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Ik heb 1 tentamenvraag gezien waar Tolbert van toepassing was en het beroep op ontbreken opzet werd aangenomen, dus dat ieder inzicht ontbrak. Was bij een dissociatieve stoornis.

In de rechtspraktijk is het volgens mij nog nooit voorgekomen.
Ja oke, maar in ieder geval niet in samenhang met zo'n deelnemingsvorm lijkt me
pi_145982887
Bleek dat trouwens duidelijk uit de casus dat ieder inzicht ontbrak, of moet je weten dat dat bij die stoornis het geval is?
pi_145982899
Wat is dissociatieve stoornis? :')
  maandag 27 oktober 2014 @ 00:29:32 #151
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_145982926
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:28 schreef Etsu het volgende:
Wat is dissociatieve stoornis? :')
Dat je jezelf nergens mee kunt verenigen of in vinden? zou ik zo zeggen, maar ik heb geen idee
pi_145982933
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:27 schreef Paxcon het volgende:
Bleek dat trouwens duidelijk uit de casus dat ieder inzicht ontbrak, of moet je weten dat dat bij die stoornis het geval is?
Ze gaven wel wat aanwijzingen, zoals een paar uur volledig van de wereld zijn enzo.

Dit is dan van wikipedia maar hier kwam het op neer:

quote:
De hersenen schakelen zich als het ware uit. De persoon staart wat voor zich uit, is 'van de wereld'. Mensen hebben 'gaten in hun dag' ze kijken ze op de klok, voor hun gevoel vijf minuten later is het opeens drie uur later. Ze hebben geen herinneringen aan de afgelopen drie uur, en waren helemaal 'weg'.
  maandag 27 oktober 2014 @ 00:30:51 #153
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_145982947
Oh en het grijze gebied tussen medeplichtigheid en medeplegen, dat is ook wel mooi he?
pi_145982949
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:29 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Ze gaven wel wat aanwijzingen, zoals een paar uur volledig van de wereld zijn enzo.

Dit is dan van wikipedia maar hier kwam het op neer:

[..]

Denk dat het van belang is of het hem te wijten is of niet.
pi_145982964
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 00:30 schreef Etsu het volgende:

[..]

Denk dat het van belang is of het hem te wijten is of niet.
Gaat erom of je de draagwijdte van je handelen inziet en de mogelijke gevolgen daarvan, dat is bij zo'n stoornis dus totaal niet het geval
pi_145984478
Muis op m'n kamer #slapelozenacht
pi_145986817
Goeiemorgen, al mensen in het land der levenden?
pi_145986904
quote:
14s.gif Op maandag 27 oktober 2014 09:47 schreef Blistering het volgende:
Goeiemorgen, al mensen in het land der levenden?
Al veel te lang :')
pi_145986963
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 09:50 schreef Yreal het volgende:

[..]

Al veel te lang :')
Ik ben blij dat je leeft :*
pi_145987344
Goedemorgen, ik heb een vraag!

Ik studeer geen rechten maar heb nu wel bestuursrecht. Het gaat over A- en B-organen (art. 1:1 Awb). Ik kom er niet echt uit of de gemeenteraad nou een A of een B orgaan is. Volgens Google is het een A-orgaan. Maar als ik kijk bij lid 2a kan de gemeenteraad helemaal geen bestuursorgaan zijn (omdat het de wetgevende macht is). Hij voldoet wel aan lid 1a maar dat doet aan lid 2a toch geen afbreuk?
pi_145988429
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 10:09 schreef pennedop2 het volgende:
Goedemorgen, ik heb een vraag!

Ik studeer geen rechten maar heb nu wel bestuursrecht. Het gaat over A- en B-organen (art. 1:1 Awb). Ik kom er niet echt uit of de gemeenteraad nou een A of een B orgaan is. Volgens Google is het een A-orgaan. Maar als ik kijk bij lid 2a kan de gemeenteraad helemaal geen bestuursorgaan zijn (omdat het de wetgevende macht is). Hij voldoet wel aan lid 1a maar dat doet aan lid 2a toch geen afbreuk?
met wetgevende macht bedoelen ze daar de formele wetgever.
pi_145989030
Hallo :)
pi_145989032
Worden bij een antecedentenonderzoek medische gegevens geraadpleegd?
pi_145989058
quote:
14s.gif Op maandag 27 oktober 2014 10:51 schreef Yreal het volgende:

[..]

met wetgevende macht bedoelen ze daar de formele wetgever.
Dus het is geen bestuursorgaan toch dan :@ Ik snap er even niks van, in mijn eigen aantekeningen en op Wiki staat dat het een bestuursorgaan is. Net als Provinciale Staten en het algemeen bestuur van een Waterschap, maar dat is ook wetgevende macht???

En zelfstandige bestuursorganen zijn dat B-organen?
pi_145989066
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:13 schreef Ties02 het volgende:
Sowieso niet als jij daar geen toestemming voor geeft lijkt me.
  maandag 27 oktober 2014 @ 11:14:49 #166
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_145989092
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:13 schreef Ties02 het volgende:
Ik dacht het niet.
pi_145989093
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:13 schreef pennedop2 het volgende:

[..]

Dus het is geen bestuursorgaan toch dan :@ Ik snap er even niks van, in mijn eigen aantekeningen en op Wiki staat dat het een bestuursorgaan is. Net als Provinciale Staten en het algemeen bestuur van een Waterschap, maar dat is ook wetgevende macht???

En zelfstandige bestuursorganen zijn dat B-organen?
Yreal bedoelt met formele wetgever de regering en de Staten-Generaal samen. Oh en de gemeenteraad is een orgaan van de publiekrechtelijke rechtspersoon gemeente.
pi_145989459
Even the Walking Dead terugkijken en dan weer terug aan het Strafrecht
pi_145989697
Hoe heerlijk zou het zijn om degenen die azen op je erfenis, een testamentaire last te geven. _O_ En dan meest gekke lasten verzinnen. _O_
pi_145989726
Joepie er is weer een voor mijn scriptie relevante conclusie gewezen
pi_145989870
quote:
10s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:34 schreef Etsu het volgende:
Hoe heerlijk zou het zijn om degenen die azen op je erfenis, een testamentaire last te geven. _O_ En dan meest gekke lasten verzinnen. _O_
_O_

Ik heb overigens recent een aantal testamenten in werking zien treden. Een hele berg ellende, ook zonder lasten.
pi_145989922
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:14 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Yreal bedoelt met formele wetgever de regering en de Staten-Generaal samen. Oh en de gemeenteraad is een orgaan van de publiekrechtelijke rechtspersoon gemeente.
Maar de gemeenteraad is de wetgevende macht. Dus wordt het niet aangemerkt als bestuursorgaan (zie art. 1:1 lid 2a). Dus hij voldoet wel aan lid 1a, maar dat doet toch geen afbreuk aan lid 2a?
pi_145990001
quote:
10s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:41 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

_O_

Ik heb overigens recent een aantal testamenten in werking zien treden. Een hele berg ellende, ook zonder lasten.
Wat gebeurt met Floor mocht jullie iets overkomen?
pi_145990015
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:43 schreef pennedop2 het volgende:

[..]

Maar de gemeenteraad is de wetgevende macht. Dus wordt het niet aangemerkt als bestuursorgaan (zie art. 1:1 lid 2a). Dus hij voldoet wel aan lid 1a, maar dat doet toch geen afbreuk aan lid 2a?
Wetgever in formele zin: Staten-Generaal (Eerste en Tweede kamer) + regering (ministers en kroon).

Wetgevende macht betekent in 1:1 lid 2a de wetgever in formele zin. Dus de gemeenteraad valt niet onder die uitzondering.
pi_145990043
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:43 schreef pennedop2 het volgende:

[..]

De gemeenteraad is NIET de wetgevende macht. Met de wetgevende macht wordt hier de combinatie van regering en Staten-Generaal bedoeld.
pi_145990087
quote:
9s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:46 schreef Etsu het volgende:

[..]

Wat gebeurt met Floor mocht jullie iets overkomen?
Die gaat naar jou.
pi_145990100
quote:
17s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:49 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Die gaat naar jou.
O+

Paxcon en Ties worden jaloers.
  maandag 27 oktober 2014 @ 11:52:00 #178
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_145990166
quote:
17s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:49 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Die gaat naar jou.
Dat dacht ik al.
pi_145990173
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:49 schreef Etsu het volgende:

[..]

O+

Wel lief zijn dan he. Ze wil altijd graag nog even kroelen op de onderste trede van de trap voor het naar bed gaan.
pi_145990210
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:49 schreef Etsu het volgende:

[..]

O+

Pax en ik delen de overige nalatenschap

En dan neem ik een anti asthma hont
pi_145990242
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:53 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Pax en ik delen de overige nalatenschap
Dit. Pax krijgt mijn Commodore 64 en Ties mijn elpees van Kraftwerk.
pi_145990274
Liever Floor dan de rest van de nalatenschap.
pi_145990277
Maar zolang ik er nog ben, ga ik zelf 5 kilometer met die kleine blonde lopen. Adios vrienden.
pi_145990315
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:46 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Wetgever in formele zin: Staten-Generaal (Eerste en Tweede kamer) + regering (ministers en kroon).

Wetgevende macht betekent in 1:1 lid 2a de wetgever in formele zin. Dus de gemeenteraad valt niet onder die uitzondering.
Ah oke duidelijk. Maar ik dacht dat de ministers uitvoerende macht waren en dus A-organen zijn?
pi_145990402
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:57 schreef pennedop2 het volgende:

[..]

Ah oke duidelijk. Maar ik dacht dat de ministers uitvoerende macht waren en dus A-organen zijn?
Ik ga hier verder geen moeite in steken. Lees even je boek of zo
pi_145990612
quote:
15s.gif Op maandag 27 oktober 2014 12:01 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Ik ga hier verder geen moeite in steken. Lees even je boek of zo
Leg het me graag uit als ik het fout heb maar ik weet niet beter dan dat de Staten Generaal wetgevende macht is en de minister met zijn ambtenaren de uitvoerende macht. Omdat je anders een monolistisch stelsel hebt.... Maar oke nu is in ieder geval duidelijk dat de minister onder lid 2a valt.
pi_145990935
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 12:07 schreef pennedop2 het volgende:

[..]

Leg het me graag uit als ik het fout heb maar ik weet niet beter dan dat de Staten Generaal wetgevende macht is en de minister met zijn ambtenaren de uitvoerende macht. Omdat je anders een monolistisch stelsel hebt.... Maar oke nu is in ieder geval duidelijk dat de minister onder lid 2a valt.
De regering is belast met de uitvoerende macht, maar tezamen met de Staten-Generaal vormt hij ook de formele wetgever. Dat zijn dus twee verschillende rollen. Bij de toepassing van art. 1:1 Awb is het dus van belang welke 'pet' de betreffende minister(s) op heeft/hebben.
  maandag 27 oktober 2014 @ 12:49:31 #188
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_145991694
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 12:07 schreef pennedop2 het volgende:

[..]

Wij hebben op landelijk niveau ook een monistisch stelsel ;)

Je moet ook kijken naar het 'product'. Een wet is het product van de wetgever en niet dat van de minister zelf. De minister an sich is een typisch A-orgaan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_145991763
quote:
nee man, als je je laatste adem uitblaast nog mompelen " de schat ligt begraven bij de... Uuughhhh",*blieeeeeeeeep*
pi_145991886
quote:
Er zit ook een grens aan.
pi_145991912
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 12:55 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Er zit ook een grens aan.
Door de notaris te bepalen of het mogelijk is of niet?

We hebben het maar heel even over gehad, dus geen idee verder. :P
pi_145991936
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 12:56 schreef Etsu het volgende:

[..]

Er zit wel een soort inherente redelijkheidstoets in. Je kunt niet iedereen zomaar alles laten doen. Verder is het voor mij al best lang geleden.
pi_145991963
quote:

[..]

Waarschijnlijk sowieso de goede zeden. Overigens kun je ook daarbinnen heerlijk een puinhoop veroorzaken. Twee broers, de ene krijgt 75 procent en de ander 25. Die met 75 procent is daarnaast executeur _O_
pi_145992118
quote:

[..]

Zoals in Amerika: wie de meeste kidds op aarde zet binnen 10 jaar, dat druist toch aardig tegen de goede zeden in. Maar als je idd erfgenamen nog lekker lastig wil maken moet je ze vooral iets in het vooruitzicht stellen onder de last x te doen waar ze een hekel aan hebben :P En toch: das nogal natrappen, als je het idee hebt dat het niet goed terecht komt, stel dan gewoon het onder bewind of onterven die hap. Nog simpeler, daarbij wil ik nog weleens een nalatenschap meemaken waar geen heibel uit voortkomt :X
mag het weten
pi_145992147
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 13:04 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Zoals in Amerika: wie de meeste kidds op aarde zet binnen 10 jaar, dat druist toch aardig tegen de goede zeden in. Maar als je idd erfgenamen nog lekker lastig wil maken moet je ze vooral iets in het vooruitzicht stellen onder de last x te doen waar ze een hekel aan hebben :P En toch: das nogal natrappen, als je het idee hebt dat het niet goed terecht komt, stel dan gewoon het onder bewind of onterven die hap. Nog simpeler, daarbij wil ik nog weleens een nalatenschap meemaken waar geen heibel uit voortkomt :X
Heb je alsnog recht op legitieme portie als je een testamentaire last weigert te voldoen waardoor je geen erfenis krijgt?
pi_145992187
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 13:05 schreef Etsu het volgende:

[..]

Heb je alsnog recht op legitieme portie als je een testamentaire last weigert te voldoen waardoor je geen erfenis krijgt?
Ja.
pi_145992203
quote:

[..]

In be4: wat zegt je boek
mag het weten
pi_145992217
quote:
10s.gif Op maandag 27 oktober 2014 13:07 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

In be4: wat zegt je boek
quote:
14s.gif Op maandag 27 oktober 2014 13:07 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Ja.
Dankje, boek.
pi_145992329
quote:

[..]

Kijk eens even in de buurt van 4:70 BW (uit m'n hoofd) en wat nou inferieure makingen zijn in de zin van de legitieme portie. Volgens mij is iets onder last verkrijgen inferieur.
pi_145992368
quote:
10s.gif Op maandag 27 oktober 2014 13:07 schreef Etsu het volgende:

[..]

[..]

Dankje, boek.
Het zou anders een te makkelijke manier zijn om om de legitieme portie heen te werken he ;) Ik heb het overigens wel andersom gezien in een testament (bij beroep doen op legitieme portie vervalt het legaat)
pi_145992405
Niet dat ik overigens enige kennis van erfrecht wil claimen of etaleren.
pi_145992475
Een CC en Google Play Music is een dodelijke combinatie ;(
pi_145992826
Aaah, ik word even op pad gestuurd om wat papierwerk af te leveren. No problemo, boekje erbij en lekker met de trein.

Alleen moet ik niet in een goed bereikbare stad zijn, nee, in een kut gehucht waar om 6 uur de laatste bus gaat :')
pi_145993476
Tijd voor mijn middagdutje :)
pi_145994100
Wellicht heb ik mij er toch wat op verkeken al die deelnemingsvormen en de combinaties ervan samen met al die arresten is nog best ingewikkeld om niet alles door elkaar heen te halen
pi_145994392
quote:
9s.gif Op maandag 27 oktober 2014 14:08 schreef Henrys het volgende:
Wellicht heb ik mij er toch wat op verkeken al die deelnemingsvormen en de combinaties ervan samen met al die arresten is nog best ingewikkeld om niet alles door elkaar heen te halen
We hebben je gewaarschuwd.
pi_145994487
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 14:16 schreef Etsu het volgende:

[..]

We hebben je gewaarschuwd.
Heb nog even de tijd gelukkig
pi_145995050
quote:
9s.gif Op maandag 27 oktober 2014 14:08 schreef Henrys het volgende:
Als je een week voor het tentamen moet vragen "of er nog iets is veranderd" zegt dat veel denk ik.
pi_145996239
quote:
10s.gif Op maandag 27 oktober 2014 14:37 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Als je een week voor het tentamen moet vragen "of er nog iets is veranderd" zegt dat veel denk ik.
Bij bestuursrecht kwam ik daar in week 1 al achter maar bij strafrecht is er blijkbaar niets veranderd in wetgeving
pi_145996443
Man, ik kan hier nog strippenkaarten kopen. Alsof ik een tijdreis aan het maken ben.
pi_145996787
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:16 schreef Yreal het volgende:
Man, ik kan hier nog strippenkaarten kopen. Alsof ik een tijdreis aan het maken ben.
Je bedoelt waarschijnlijk gewoon die dagkaarten die je ter plekke bij de chauffeur kunt halen tegen de hoofdprijs :P
mag het weten
pi_145997461
quote:
10s.gif Op maandag 27 oktober 2014 14:37 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Dit ja.

Hé Spot, ik heb de laatste tijd last van ads op mijn telefoon die in een andere app een redirect openen in Chrome die vervolgens app-pagina's in de Play Store openen. Schijtirritant. Bekend probleem en enig idee wat ik er tegen kan doen?
pi_145997514
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:10 schreef Henrys het volgende:

[..]

Bij bestuursrecht kwam ik daar in week 1 al achter maar bij strafrecht is er blijkbaar niets veranderd in wetgeving
Wet versterking positie rechter-commissaris en wet versterking positie slachtoffers zijn de twee laatste grote wijzigingen in het strafrecht uit mijn hoofd.
pi_145997745
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:44 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dit ja.

Hé Spot, ik heb de laatste tijd last van ads op mijn telefoon die in een andere app een redirect openen in Chrome die vervolgens app-pagina's in de Play Store openen. Schijtirritant. Bekend probleem en enig idee wat ik er tegen kan doen?
Laat er eens iets als Avast of Bitdefender overheen wandelen.
pi_145997902
quote:
10s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:24 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Je bedoelt waarschijnlijk gewoon die dagkaarten die je ter plekke bij de chauffeur kunt halen tegen de hoofdprijs :P
van die ekte ekte. Dat je nog zegt, 3 zones aub.
pi_145998144
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 04:21 schreef Ties02 het volgende:
Muis op m'n kamer #slapelozenacht
Ties02 please, mijn kamer is nog veel erger :{ Hele kolonie zit hier. Bracht vanochtend een zak vuilnis naar de container, sprong er nog een muis uit toen ik 'm er bijna in deed :( Die heeft het niet overleefd :')
pi_145998267
Muizen zijn schattig
pi_145998484
Ik zou echt niet kunnen slapen/wonen in een huis vol met muizen :{
pi_145998501
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:11 schreef Etsu het volgende:
Hoezo niet? Merk je nauwelijks iets van.
pi_145998510
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:11 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het idee. Lekker fris.
pi_145998584
quote:

[..]

Het idee. Lekker fris.
Hoe goed je schoonmaakt heeft veel meer invloed op hoe fris je huis is dan een paar muizen. Bij een vriendin van mij hoorde je ze soms door de muren en plafonds lopen maar verder merk je er weinig van.
pi_145999005
Zo het middagdutje is een beetje uit de hand gelopen
pi_145999186
quote:
Nooit naar een huisje in het bos dan.
pi_145999342
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:11 schreef Tchock het volgende:

[..]

Helaas wel :{ Brood moet afgesloten in een la, open en bloot wordt het aangevreten, geldt eigenlijk voor alle etenswaren. Ik heb laminaat liggen en daar hoor je ze wel overheen rennen, en het piepen hoor je ook wel :( Lullige is dat zowel ik als de andere huidige huisgenoten onze kamers goed schoon hielden, maar dat de plaag waarschijnlijk is gekomen door een meisje die inmiddels weg was, die een ontzettend smerige kamer had altijd, waar je de vloer eigenlijk niet meer kon zien :{
pi_145999463
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:25 schreef Ties02 het volgende:
Zo het middagdutje is een beetje uit de hand gelopen
Snap niet hoe mensen dat kunnen, ik word dan altijd helemaal gedisorienteerd en lui wakker en vervolgens kan ik s'nachts niet meer slapen
pi_145999570
Zo, arresten voor erf zitten in m'n hoofd, legitieme portie nog eens doorgelezen en zit voor 3/4 in m'n hoofd, nu eten koken, dan vergadering en dan de sheets nog eens doorlopen en dan hopen op een 6.
pi_146000153
quote:
9s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:41 schreef Etsu het volgende:
Zo, arresten voor erf zitten in m'n hoofd, legitieme portie nog eens doorgelezen en zit voor 3/4 in m'n hoofd, nu eten koken, dan vergadering en dan de sheets nog eens doorlopen en dan hopen op een 6.
Morgen de grote dag? :o

quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:38 schreef Henrys het volgende:

[..]

Snap niet hoe mensen dat kunnen, ik word dan altijd helemaal gedisorienteerd en lui wakker en vervolgens kan ik s'nachts niet meer slapen
Dit dus. Wel eens gedaan toen ik thuis kwam van Schiphol rond 14:00 uur (tot 18:00 uur) en nauwelijks in het vliegtuig had kunnen pitten. Daarna rond 23:00 uur weer slapen, werd wakker om 03:00 uur en kon niet meer doorslapen want klaarwakker.
mag het weten
pi_146000198
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:38 schreef Henrys het volgende:

[..]

Tja het is dat of de hele dag als een zombie door het leven gaan
pi_146000270
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:57 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Morgen de grote dag? :o

[..]

Dit dus. Wel eens gedaan toen ik thuis kwam van Schiphol rond 14:00 uur (tot 18:00 uur) en nauwelijks in het vliegtuig had kunnen pitten. Daarna rond 23:00 uur weer slapen, werd wakker om 03:00 uur en kon niet meer doorslapen want klaarwakker.
Yes, 08:30
pi_146000287
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:59 schreef Etsu het volgende:

[..]

Rare tijd
pi_146000333
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:00 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Rare tijd
Verlenging he
pi_146000404
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:59 schreef Etsu het volgende:

[..]

Zorg dat je je niet verslaapt zoals ik bij de eerste kans (nooit mij verslapen behalve bij erf :%) Ging gewoon op tijd naar bed, wekker gezet op mijn slimme telefoon, viel dat ding 's nachts uit > wekker ging niet af. -O-
mag het weten
pi_146000435
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:01 schreef Etsu het volgende:

[..]

Verlenging he
Oja cheater
pi_146000650
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:03 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Zorg dat je je niet verslaapt zoals ik bij de eerste kans (nooit mij verslapen behalve bij erf :%) Ging gewoon op tijd naar bed, wekker gezet op mijn slimme telefoon, viel dat ding 's nachts uit > wekker ging niet af. -O-
Ik zet de wekker om 6 uur. :+
pi_146000683
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:03 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Had ik bij bestuursrecht 1, wat voelt dat kut als je wakker wordt en je in de whatsgroep leest hoe makkelijk het tentamen wel niet was
pi_146000689
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:11 schreef Etsu het volgende:

[..]

Ik zet de wekker om 6 uur. :+
Waarom
pi_146000730
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:12 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Waarom
Daarom
pi_146000843
quote:
9s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:12 schreef Henrys het volgende:

[..]

Had ik bij bestuursrecht 1, wat voelt dat kut als je wakker wordt en je in de whatsgroep leest hoe makkelijk het tentamen wel niet was
Dat overkwam mij bij handels b :r Treinongeluk in de trein waar ik natuurlijk net zat, aanrijding met een persoon. Vast protocol: minimaal 2 uur binnen blijven terwijl de brandweer/politie er aan komen, het p.d. veiligstellen tot de reizigers afgevoerd worden in bussen die ook opgetrommeld moeten worden. Ik zat om 6:30 uur al in de trein voor een tentamen dat om 09:00 uur zou beginnen, ongeluk was rond 06:40 uur, om 09:00 uur stond ik dan eindelijk weer op het station waar ik net vandaan kwam :') En nee, in een half uur tijd kom je niet met de taxi naar Grunn

Krijg ik later te horen van studiegenoten: tentamen was echt een eitje :{w :( Dus ik op voor hertentamen > een 5 }:| Verzoek naar examencommissie voor een echte tweede kans > afgewezen want prematuur omdat ik nog andere vakken opnieuw moest doen :{
mag het weten
pi_146000857
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:13 schreef Etsu het volgende:

[..]

Daarom
pi_146000915
quote:
15s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:17 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Geen specifieke reden

Beetje rustig aan doen, eitje erbij, douchen, wat doorlezen als het nog zin heeft en gaan maar
pi_146001100
Ik kijk nu al op tegen Europees Recht als ik die arresten zie
pi_146001160
quote:
15s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:23 schreef Henrys het volgende:
verschrikkelijk vak inderdaad
gelukkig mag je de arrestenbundel wel meenemen naar het tentamen + inhoudsopgave maken met trefwoorden

maar dan nog behoorlijk pittig. is een van de moeilijkste vakken in heel bachelor

op tijd beginnen dus. ;)
pi_146001263
sowieso raar dat ze europees naar het 3de jaar hebben geschoven. dan roep je om studievertraging.
pi_146001325
Qua moeilijkheidsgraad past het wel bij het derde jaar
pi_146001349
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:29 schreef Ties02 het volgende:
zeker

maar dat is erfrecht ook en dat is nu verschoven naar het tweede jaar

dus logica is ver te zoeken
pi_146001462
en dan krijgen ze europees in 7 weken gepropt _O-

en er zijn ook geen werkgroepen meer (althans, ze zoeken geen wgdocenten meer), dus dat helpt ook niet echt :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2014 17:33:17 ]
pi_146001711
Vandaag kleine 300 bladzijdes rechtsgeschiedenis doorgewerkt _O_ Helaas nu wel helemaal gaar.
pi_146001751
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:40 schreef Accursius het volgende:
Vandaag kleine 300 bladzijdes rechtsgeschiedenis doorgewerkt _O_ Helaas nu wel helemaal gaar.
http://www.ex-tunc.nl/wp-(...)envatting%202009.pdf

Heb hiermee destijds een 8 gehaald
pi_146001763
quote:
9s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:41 schreef Etsu het volgende:
Oud erfrecht goed kennen en je moet toch echt wel minimaal een 7 kunnen halen.
pi_146001842
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:41 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Oud erfrecht goed kennen en je moet toch echt wel minimaal een 7 kunnen halen.
Oud erfrecht zit wel goed in m'n hoofd, alleen vind ik legitieme portie onder nieuw erfrecht nog behoorlijk lastig. :') Net als quasi-legaten.

En neerpennen wat ze precies willen horen, want er zijn ook geen standaardantwoorden van oude tentamens beschikbaar, dus moet het doen met de werkgroepen.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2014 17:44:15 ]
pi_146001910
quote:
10s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:41 schreef Henrys het volgende:

[..]

Thx, die had ik ook gevonden inderdaad, twijfelde alleen of het voldoende was. Ja dus _O_
Morgen nog laatste 2-3 hoofdstukken van het boek doorwerken. Dan op die samenvatting richten dus. _O_
pi_146002390
quote:

[..]

OU _O_
pi_146002491
quote:

[..]

Baas! Die gaat goed van pas komen binnenkort. Heb m'n RGS tentamen op 5 januari.

Hier vandaag de hele dag bezig geweest met Staats- en Bestuurs. 2 oefententamens gemaakt, en heb nu wel goed door wat ze qua beantwoording verwachten. Moet wel een voldoende inzitten.

Zometeen maar weer op privaat richten :')
pi_146002659
Ties, mag je op het tentamen ook breuken laten staan of moet je perse uitrekenen en dan optellen en op 1 uitkomen of mag het voor jezelf?
pi_146002866
Ik heb de breuken laten staan en in de zijlijn opgeteld tot 1. Werd goed bevonden :) Ties is niet de enige notariële Ets :(
mag het weten
pi_146003014
Pax ik ben zo bang voor die algemene vragen woensdag :'(
Heb het boek nu uit maar als ik die algemene vragen zo lees dan weet ik het allemaal niet zo 123

HELP
pi_146003020
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 18:11 schreef Etsu het volgende:
Ties, mag je op het tentamen ook breuken laten staan of moet je perse uitrekenen en dan optellen en op 1 uitkomen of mag het voor jezelf?
Geen idee
pi_146003023
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 18:18 schreef Joosie200 het volgende:
Ik heb de breuken laten staan en in de zijlijn opgeteld tot 1. Werd goed bevonden :) Ties is niet de enige notariële Ets :(
Sorry ;(

je hebt zeker weer van die kutvakjes. :{w
pi_146003911
Wat betekent de afkorting tgt?

UITVOERING (T.G.T.) VAN EEN ONBEVOEGD GEGEVEN AMBTELIJK BEVEL (43-2)

Ten gevolge ... ?
pi_146004023
Te goeder trouw?
pi_146004070
Te gebruiken tot
pi_146004180
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 18:52 schreef Mshauri het volgende:
Te gebruiken tot
:D
pi_146004204
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 18:51 schreef Valid het volgende:
Te goeder trouw?
Dat is in verband met het vertrouwensbeginsel een goede denk ik, dankje
pi_146005156
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:29 schreef Ties02 het volgende:
wat voor cijfer had je
pi_146005165
quote:
15s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:23 schreef Henrys het volgende:
die werkgroepen _O-

succes ermee
pi_146005173
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 18:22 schreef Ties02 het volgende:
Pax ik ben zo bang voor die algemene vragen woensdag :'(
Heb het boek nu uit maar als ik die algemene vragen zo lees dan weet ik het allemaal niet zo 123

HELP
gewoon de rest wel goed maken
pi_146005199
Pax is weer bij

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2014 19:15:03 ]
pi_146005401
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 19:14 schreef Etsu het volgende:
Pax is weer bij
*)
pi_146005824
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 19:13 schreef Paxcon het volgende:

[..]

wat voor cijfer had je
7 ;(
pi_146005843
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 19:14 schreef Paxcon het volgende:

[..]

gewoon de rest wel goed maken
Dat is het plan
pi_146005855
quote:
X verkeert in de waan dat hoofd van zijn vriendin een klok is. X heeft bovendien grote problemen met het voortschrijden van de tijd. Om de tijd stil te zetten schiet hij op ‘de klok’: vriendin dood.
Jeetje.
pi_146006391
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 19:27 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Jeetje.
Wtf :?
pi_146007244
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 19:37 schreef Blistering het volgende:

[..]

Wtf :?
Vraag is hier of je een verweer kan houden dat er geen opzet op de dood was
pi_146007563
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 19:53 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Vraag is hier of je een verweer kan houden dat er geen opzet op de dood was
Lijkt me niet he
pi_146007590
quote:
10s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:01 schreef Yreal het volgende:

[..]

Lijkt me niet he
Goedzo yreal
pi_146007629
Ik heb dan ook na 10 pogingen een 6 voor materieel strafrecht kunnen noteren
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:01 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Goedzo yreal
pi_146007711
Ik hoop op een omgekeerde 6
pi_146007839
Hopen mag altijd :)
pi_146007865
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:04 schreef Ties02 het volgende:
Ik hoop op een omgekeerde 6
Mweh. Ik houd het lekker bij de wahv. Wat een heerlijke jurisprudentie heeft die opgeleverd _O_
pi_146007906
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:01 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Goedzo yreal
Is het een schulduitsluitingsgrond dan?
pi_146007921
quote:
12s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:06 schreef Blistering het volgende:
Hopen mag altijd :)
Zou wel leuk zijn als ik straks 2 keer het vak Strafrecht 2 op mijn lijst heb met exact hetzelfde cijfer
pi_146007934
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 19:27 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Jeetje.
Die was goed getikt.
pi_146007936
Oh laat maar
pi_146007969
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:08 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Is het een schulduitsluitingsgrond dan?
Ontoerekeningsvatbaar zou hier kunnen denk ik, het ging er meer om dat je HR Tolbert goed toepast bij een beroep op geestelijke stoornis dat aan het opzet in de weg zou staan.
pi_146008014
quote:
9s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:08 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Die was goed getikt.
Huehuehue
pi_146008040
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:09 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Ontoerekeningsvatbaar zou hier kunnen denk ik, het ging er meer om dat je HR Tolbert goed toepast bij een beroep op geestelijke stoornis dat aan het opzet in de weg zou staan.
Ah ja, ik had even niet door dat dat uit die casus kwam
pi_146008299
Heerlijk. Mensen die tot aan de HR doorprocederen omdat de verkeerde dag op de beschikking staat, maar wel bekennen dat ze op die andere dag wel zijn aangehouden _O_
pi_146008479
Als vrijwillige terugtred wordt aangenomen is het dan OVAR of vrijspraak?

Op de werkgroep werd gezegd dat er dan nooit een poging is geweest, dus vrijspraak zou je denken maar op de sheets staat OVAR
pi_146008521
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:19 schreef Ties02 het volgende:
Als vrijwillige terugtred wordt aangenomen is het dan OVAR of vrijspraak?

Op de werkgroep werd gezegd dat er dan nooit een poging is geweest, dus vrijspraak zou je denken maar op de sheets staat OVAR
Goed het artikel lezen
pi_146008590
Zo, begonnen aan een essay van 5000 woorden, jottem.
Geen referral hier.
pi_146008613
quote:
14s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:20 schreef Yreal het volgende:

[..]

Goed het artikel lezen
Ja hier kom ik niet verder mee. Paxcon?
pi_146008748
quote:
10s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:22 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Ik weet niet eigenlijk
pi_146008810
OVAR natuurlijk want kwalificatie kan niet bewezen worden
pi_146008815
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:25 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Ik weet niet eigenlijk
Ik heb zoals wel vaker weer helemaal niks aan jou
pi_146008849
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:27 schreef Etsu het volgende:
OVAR natuurlijk want kwalificatie kan niet bewezen worden
OVAR niet strafbaarheid feit dus?
pi_146008880
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:27 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Ik heb zoals wel vaker weer helemaal niks aan jou
nou zeg
pi_146008919
quote:
10s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:22 schreef Ties02 het volgende:

[..]

bij terugtreden is er geen poging. Als poging niet bestaat kan je het niet bewijzen.
pi_146008939
Deze reclame kwam net op At5

_O_
pi_146009030
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:29 schreef Yreal het volgende:

[..]

bij terugtreden is er geen poging. Als poging niet bestaat kan je het niet bewijzen.
Dus jij zegt vrijspraak? 1e materiële vraag?

Hmm spannend, Etsu zegt iets anders
pi_146009052
Wikipedia zegt ook OVAR

slotje
pi_146009074
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')