Nee.quote:
Stoven in bier? In bouillon? Sous vide heel langzaam garen en dan aanbraden? Zuurvlees mee maken? Pekelen en dan dun uitsnijden op een broodje? Satehstukjes van snijden en een paar dagen in joghurt en citroensap marineren, dan grillen? Stoven in rode wijn met knoflook en zeekraal?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:33 schreef Bramito het volgende:
Piet ik heb weer eens runderwang gekocht. Normaal stoof ik dat ik rode wijn met soepgroenten. Als het klaar is passeer ik de soepgroenten door een zeef en maak ik een jus/saus met het vocht. Heb jij (of iemand anders) misschien nog een ander recept?
Ik zag op de BBC van het weekend een mooi stoofrecept voor runderwang met ale.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:33 schreef Bramito het volgende:
Piet ik heb weer eens runderwang gekocht. Normaal stoof ik dat ik rode wijn met soepgroenten. Als het klaar is passeer ik de soepgroenten door een zeef en maak ik een jus/saus met het vocht. Heb jij (of iemand anders) misschien nog een ander recept?
Dat is ook niet verkeerd! Gebruikten ze gewoon type Newcastle Brown Ale?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:19 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ik zag op de BBC van het weekend een mooi stoofrecept voor runderwang met ale.
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/braised_beef_cheeks_and_14349
In het recept staat beer en op TV kon ik het flesje niet goed zien maar hij zei Ale en het leek wel wat op een Brown Ale aan de kleur te zien.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 08:49 schreef Bramito het volgende:
[..]
Dat is ook niet verkeerd! Gebruikten ze gewoon type Newcastle Brown Ale?
quote:Op donderdag 30 oktober 2014 20:46 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik wil komende week een chili gaan maken. Nou lijk ik het iedere keer anders te doen, aangezien het iedere keer anders smaakt.
Hoe maak ik een simpele chili? De tijd maakt niet zoveel uit. Hoeft niet vegetarisch, mag wel.
quote:Op dinsdag 9 april 2013 19:31 schreef MaximusTG het volgende:
Ik ga em gewoon nog een keer posten, deze is zoooo lekker. Gisteren de laaste portie uit de diepvries op, met wat turks brood, tzatziki en tomaat en komkommer.
[ link | afbeelding ]
Versterkt de smaak. Je zou ook nog koffie kunnen toevoegenquote:Op donderdag 30 oktober 2014 21:19 schreef Kaneelstokje het volgende:
Dank je. Whiskey, chocola? Hmm.
Ik zou bourbon gebruiken en inderdaad chocola verrijkt de smaak en wordt best vaak gebruikt inde mexicaanse keuken.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 21:19 schreef Kaneelstokje het volgende:
Dank je. Whiskey, chocola? Hmm.
Ik weet wat het is alleen niet in huis, wilde eigenlijk vanavond nog een appel-hazelnotentaart bakkenquote:Op donderdag 6 november 2014 19:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Paar minuten koken in water met flink natriumwaterstofcarbonaat (Andere namen E500, natriumbicarbonaat, bicarbonaat, zuiveringszout, maagzout, bakpoeder, dubbelkoolzure natron) ongeveer een espressokopje per liter
Bak ijswater klaar hebben staan, eentje proberen na paar minuten, laten schrikken en dan velletje er af wrijven.
Daarna even roosteren is lekker
Je kan ze ook met schil roosteren, maar dat geeft zo een troepquote:Op donderdag 6 november 2014 19:57 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik weet wat het is alleen niet in huis, wilde eigenlijk vanavond nog een appel-hazelnotentaart bakken![]()
Morgen dan maar even aan de slag gaan![]()
Tnx!
Ik wacht wel een dagjequote:Op donderdag 6 november 2014 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan ze ook met schil roosteren, maar dat geeft zo een troep
Wat bedoel je met verse zalm? Rauwe zalm? Want dat zal nergens naar smaken, zonde van je zalm!quote:Op zaterdag 8 november 2014 14:30 schreef y8987 het volgende:
Ik wil een zalmsalade maken voor op het brood(dus geen salade met zalm) met. Verse zalm, heb jij een recept?
Weet niet meer hoe ik het precies deed, maar de kans is groot dat het recept van hier kwam. Citroensiroop is echt heerlijk. Maar ook erg goed als prefab te krijgen.quote:Op zondag 9 november 2014 03:43 schreef Hagelkaas het volgende:
Piet, wat zijn goeie fruitsoorten om siroop van te maken? Heb inmiddels aardbeiden, frambozen, zwarte bessen en gemengde bosvruchten gehad omdat ik die goedkoop uit de diepvries pluk.
Kan het ook met bijvoorbeeld ananas? En sinaasappel, citroen of limoen? En welke hoeveelheden gelden er dan? Wil ook iets maken met chilipeper, zoals die royal club limonades die een tijdje verkrijgbaar waren. Zo jammer dat die er niet meer zijn!
quote:Op zaterdag 8 november 2014 14:30 schreef y8987 het volgende:
Ik wil een zalmsalade maken voor op het brood(dus geen salade met zalm) met. Verse zalm, heb jij een recept?
Ik heb ze ook van granaatappel gemaakt, citrusvruchten klinkt ook goed, ben alleen nog op zoek naar een manier om de pectine te bestrijden (dik worden van de siroop, wil geen jam maken)quote:Op zondag 9 november 2014 03:43 schreef Hagelkaas het volgende:
Piet, wat zijn goeie fruitsoorten om siroop van te maken? Heb inmiddels aardbeiden, frambozen, zwarte bessen en gemengde bosvruchten gehad omdat ik die goedkoop uit de diepvries pluk.
Kan het ook met bijvoorbeeld ananas? En sinaasappel, citroen of limoen? En welke hoeveelheden gelden er dan? Wil ook iets maken met chilipeper, zoals die royal club limonades die een tijdje verkrijgbaar waren. Zo jammer dat die er niet meer zijn!
Enige wat daar nuttig bij staat is het enzym wat het afbreekt, ken het, heb het nog niet gebruikt. Probleem daarbij is een beetje dat je 100cc van dat enzym kan kopen voor 1000 liter sap, heb daar nog geen experiment mee gedaan, gaat bij mijn productie dan om druppels.quote:Op zondag 9 november 2014 10:32 schreef RobinOok het volgende:
http://forums.gardenweb.c(...)msg082022034623.html
Citroenzuur, geen azijn gebruiken, tast het alu aan.quote:Op zondag 9 november 2014 11:06 schreef SuperFood het volgende:
Piet - voor een aluminium pan met "kalkaanslag" - wat kun je daar het beste voor gebruiken?
thanksquote:Op zondag 9 november 2014 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Citroenzuur, geen azijn gebruiken, tast het alu aan.
Iedere beter gesoorteerde supermarkt, maar ik koop het online.quote:Op zondag 9 november 2014 11:09 schreef SuperFood het volgende:
En tegelijk maar de vraag: waar koop je citroenzuur
Ja, kan.quote:Op zondag 9 november 2014 11:08 schreef SuperFood het volgende:
[..]
thankshet is een pan die wordt gebruikt om in te maken - kan ik tijdens het inmaken ook citroenzuur toevoegen om de aanslag aan de pan en de potjes te voorkomen?
Ik heb me een tijdje terug wezenloos gezocht naar citroenzuur poeder.quote:Op zondag 9 november 2014 11:09 schreef SuperFood het volgende:
En tegelijk maar de vraag: waar koop je citroenzuur
linkje? dan weet ik hoe het product er ongeveer uitziet. ik stel me voor dat je het in poedervorm koopt ofzo of misschien wel gewoon zo'n citroenknijpflesje... bedankt iigquote:Op zondag 9 november 2014 11:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Iedere beter gesoorteerde supermarkt, maar ik koop het online.
de turkquote:Op zondag 9 november 2014 11:15 schreef Thorical het volgende:
[..]
Ik heb me een tijdje terug wezenloos gezocht naar citroenzuur poeder.
Supermarkten, biologische winkels, drogist. Gevonden bij een Turk tussen de kruiden. ¤ 2,-- voor 200gr.
quote:Op zondag 9 november 2014 11:16 schreef SuperFood het volgende:
[..]
linkje? dan weet ik hoe het product er ongeveer uitziet. ik stel me voor dat je het in poedervorm koopt ofzo of misschien wel gewoon zo'n citroenknijpflesje... bedankt iig
quote:Op zondag 9 november 2014 11:48 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik koop deze. Gewoon online. Ik gebruik 'm ook om mijn espressomachine mee te ontkalken.
Eetlepel op een liter waterquote:Op zondag 9 november 2014 12:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]![]()
In welke verhouding gebruiken jullie het voor een espresso- of koffiezetapparaat?
Jeetje. Dat is dan wel stukken goedkoper dan wanneer de andere ontkalkingsmiddelen koopt.quote:
Uiteraard, en zeker als je een 5, 10 of 25 kilogram verpakking kooptquote:Op zondag 9 november 2014 12:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jeetje. Dat is dan wel stukken goedkoper dan wanneer de andere ontkalkingsmiddelen koopt.
mja het is ook dezelfde werkzame stof als in de meeste 'espresso ontkalk' setjes volgens mij. maar ja mensen weten niet meer hoe of wat en kopen graag gemakquote:Op zondag 9 november 2014 12:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jeetje. Dat is dan wel stukken goedkoper dan wanneer de andere ontkalkingsmiddelen koopt.
Hier bij de Plus is het gewoon 100% arachideoliequote:Op zondag 9 november 2014 13:03 schreef SuperFood het volgende:
roerbakolie bevat ook wel eens combinatie mixen. ik zou persoonlijk voor de archide gaan al was het even duur.
Emmertje met heet water, wat sop en citroenzuur, handschoenen aan en een schuursponsje. Wij hebben keihard water hier.quote:Op zondag 9 november 2014 12:46 schreef SuperFood het volgende:
hoe maak jij je douche ermee schoon? plantenspuit ofzo?
Ik zou de met peper, zout inwrijven, aanbraden in een braadpan, blussen met rode wijn, knoflook, laurier, foelie, gemalen kummel, gemalen venkelzaad erbij, dit laten stoven tot gaar, dan zeekraal erbij doen en deze even laten garen.quote:Op maandag 10 november 2014 11:56 schreef Lonaa het volgende:
Piet! Wat zou jij doen met een halve kg varkenswangetjes?
Zeekraal plus vlees? Zeekraal hoort toch bij vis?quote:Op maandag 10 november 2014 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zou de met peper, zout inwrijven, aanbraden in een braadpan, blussen met rode wijn, knoflook, laurier, foelie, gemalen kummel, gemalen venkelzaad erbij, dit laten stoven tot gaar, dan zeekraal erbij doen en deze even laten garen.
Je zou de saus kunnen binden met wat bindmiddel.
Zijn wel meer dingen die zogenaamd bedreigd zijn maar (inmiddels) eigenlijk eerder een plaag zijn. Zal wel door gelobby van vorkopers komen. Kan de prijs lekker hoog blijven.quote:Op maandag 10 november 2014 16:38 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Zeekraal plus vlees? Zeekraal hoort toch bij vis?
Kan overigens ook rauw in een salade of heeel kort gegaard.
Overigens altijd erg grappig dat zeekraal door niet-zeeuwen als een luxe ingrediënt wordt gezien. Wij gingen gewoon naar de schorren en plukten een boel zeekraal, helemaal gratis. Ze zeggen dat het een bedreigde plantensoort is maar dat is onzin, de hele schorren staan er vol mee, dus je kunt best een zak zeekraal plukken.
Je had ook lamsoren (wordt volgens mij ook wel zee-aster genoemd), maar dat is wat minder lekker/verfijnd dan zeekraal, maar wel nog minder zeldzaam.
Niets hoort, witte wijn bij vis en rode bij vlees is ook onzin.quote:Op maandag 10 november 2014 16:38 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Zeekraal plus vlees? Zeekraal hoort toch bij vis?
Kan overigens ook rauw in een salade of heeel kort gegaard.
Overigens altijd erg grappig dat zeekraal door niet-zeeuwen als een luxe ingrediënt wordt gezien. Wij gingen gewoon naar de schorren en plukten een boel zeekraal, helemaal gratis. Ze zeggen dat het een bedreigde plantensoort is maar dat is onzin, de hele schorren staan er vol mee, dus je kunt best een zak zeekraal plukken.
Je had ook lamsoren (wordt volgens mij ook wel zee-aster genoemd), maar dat is wat minder lekker/verfijnd dan zeekraal, maar wel nog minder zeldzaam.
Ik heb een Amerikaans kookboek liggen thuis waar een heel fijn recept in staat. Zal vanavond even voor je kijken.quote:Op dinsdag 11 november 2014 09:13 schreef gcjoel het volgende:
Ik heb nog een grote spitskool liggen, heb je een lekker coleslaw recept? Of andere tips wat je daar lekker mee kan maken?
top dank je!quote:Op dinsdag 11 november 2014 09:45 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ik heb een Amerikaans kookboek liggen thuis waar een heel fijn recept in staat. Zal vanavond even voor je kijken.
Fijn snijden, theelepel (afgestreken) zout en een eetlepel suiker erover, husselen, even de zout en suiker zijn werk laten doen, afsmaken met een goede azijn en olie, peper.quote:Op dinsdag 11 november 2014 09:13 schreef gcjoel het volgende:
Ik heb nog een grote spitskool liggen, heb je een lekker coleslaw recept? Of andere tips wat je daar lekker mee kan maken?
Ingredienten:quote:
Klinkt goed!quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:04 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ingredienten:
1 kleine witte kool (mag ook spitskool) ongeveer 500gr
1 groene appel geraspt
1 winterpeen geraspt
1 kleine gele ui in dunne halve ringen
optioneel: 1 stengel bleekselderij in kleine stukjes
200ml mayo
200ml zure room
paar eetlepes rode wijnazijn
2 eetlepels hele komijnzaadjes
theelepel suiker
zout en peper
In een kom de groenten door elkaar scheppen. In andere kom de rest van de ingredienten mengen. De dressing door de groente mengen, alles moet goed coaten maar niet te nat zijn. Laat voor gebruik tenminste 2 uur afgedekt in de koelkast staan. Blijft ongeveer een week goed in de koelkast.
Ja, dat kan, maar Meerval blijft een zoetwatervis. Vind hem zelf wel lekker terwijl meestal zoetwatervis niet lekker vindt, maar ben geloof ik een van de weinigen. Zoetwatervis heeft een eigen, soms wat minder soms wat meer gronderige smaak.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:01 schreef emmyemmy het volgende:
Piet, ik heb hier meervalfilet (welsfilet), kan ik daar fish and chips mee maken?
Welk deel van het zwijn heb je?quote:Op woensdag 12 november 2014 13:35 schreef Gripper het volgende:
Piet, vrijdag eten we wild met vrienden. Ik heb me over het hoofdgerecht ontfermd: wild zwijn. Ik wil geen stoofpot maken, heb je nog een andere goeie tip? Ik denk in de richting van een gebraad uit de oven, met wat seizoensgroenten zoals wortel, knolselderij, kleine aardappeltjes.
En iets van een mooi sausje of jus
Weet ik nog niet, ik ga morgenavond ff langs de Hanos, kijken wat ze hebben. Medaillons denk ik? Of een grote filet, en die aan tafel snijden?quote:Op woensdag 12 november 2014 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Welk deel van het zwijn heb je?
Wild zwijn heeft geen sterke wildsmaak zoals Haas of Ree.
Peen klinkt prima, je zou het kunnen koken in witte wijn met boter (50/50) dat geeft een mooie smaak en een mooie glans. Spruitjes zijn ook lekker, of raapjes.
Saus: Kook rode wijn in met rozemarijn en thijm, jeneverbes, laurierblad, knoflook, sjalotjes, een ansjovisfiletje, worcester sauce.
Zeef dit, voeg een fond toe, smaak af met wat honing, zout, peper, verse groene kruiden. Bind hem eventueel met een bindmiddel. Als de saus nu helemaal goed is voeg zet het vuur uit en doe er een flinke kluit boter (geen margarine) en een klein stukje bitter chocolade aan toe (85% of meer)
De boter zorgt voor een prachtige glans, en een rijke volle smaak, de bittere chocolade voor aarde tonen, die de meeste mensen niet zullen weten te plaatsen.
Ik zou ze panklaar (dus kontje eraf) in de vriezer gooien, rauw dus. En de volgende keer bevroren in kokend water doen. Niet eerst ontdooien dus.quote:Op maandag 17 november 2014 10:26 schreef emmyemmy het volgende:
Ik heb veel te veel spruitjes. Kan ik die gewoon rauw in de vriezer gooien?
Niet blancheren?quote:Op maandag 17 november 2014 10:29 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik zou ze panklaar (dus kontje eraf) in de vriezer gooien, rauw dus. En de volgende keer bevroren in kokend water doen. Niet eerst ontdooien dus.
Ik kook spruitjes nooit,ik wilde ze eigwenlijk gaan bakken. Alsnog daarna in kokend water?quote:Op maandag 17 november 2014 10:29 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik zou ze panklaar (dus kontje eraf) in de vriezer gooien, rauw dus. En de volgende keer bevroren in kokend water doen. Niet eerst ontdooien dus.
Ik ben nooit zo fan van groente invriezen en daarna bakken, wordt vaak zacht en papperig.. Je zou het kunnen proberen om ze eerst bevroren even in kokend water te doen (paar minuutjes) en daarna te bakken, maar ik weet niet of het goed gaat.quote:Op maandag 17 november 2014 11:15 schreef emmyemmy het volgende:
[..]
Ik kook spruitjes nooit,ik wilde ze eigwenlijk gaan bakken. Alsnog daarna in kokend water?
Blijft het wellicht mooier groen? Volgens mij is de diepvriesgroente uit de winkel ook eerst geblancheerd.quote:Op maandag 17 november 2014 11:50 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik snap het nut van blancheren voor invriezen nooit zo goed.
Ik heb nog nooit gemerkt dat het mooier groen blijft. Ik doe het iig nooit, eerst blancheren, en dat gaat prima.quote:Op maandag 17 november 2014 11:56 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Blijft het wellicht mooier groen? Volgens mij is de diepvriesgroente uit de winkel ook eerst geblancheerd.
Structuur blijft dan beter behouden bij bepaalde groenten. Ook sloop je de enzymen deels die ook in de diepvries vrolijk door kunnen gaan en voor bederf of smaakverandering kunnen zorgen.quote:Op maandag 17 november 2014 11:57 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit gemerkt dat het mooier groen blijft. Ik doe het iig nooit, eerst blancheren, en dat gaat prima.
Welke enzymen blijven vrolijk doorgaan bij -18 dan?quote:Op maandag 17 november 2014 12:02 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Structuur blijft dan beter behouden bij bepaalde groenten. Ook sloop je de enzymen deels die ook in de diepvries vrolijk door kunnen gaan en voor bederf of smaakverandering kunnen zorgen.
Erg veel. De reactie verloopt dan veel trager, maar stopt niet zolang het enzym nog intact is. Met hitte sloop je een enzym meestal vrij gemakkelijk, deze werkt al niet meer bij de kleinste verandering in zijn structuur en zal na afkoelen ook niet meer gaan werken. Met koude vertraag je de boel eigenlijk alleen. Bij warmer worden werken ze dan ook weer als eerst.quote:Op maandag 17 november 2014 12:11 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Welke enzymen blijven vrolijk doorgaan bij -18 dan?
Ah, kijk, je bent al iets genuanceerder dan zonet.quote:Op maandag 17 november 2014 12:17 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Erg veel. De reactie verloopt dan veel trager, maar stopt niet zolang het enzym nog intact is. Met hitte sloop je een enzym meestal vrij gemakkelijk, deze werkt al niet meer bij de kleinste verandering in zijn structuur en zal na afkoelen ook niet meer gaan werken. Met koude vertraag je de boel eigenlijk alleen. Bij warmer worden werken ze dan ook weer als eerst.
Je zult het niet heel snel merken inderdaad, maar ik ken mensen die nog een boerenkool stampje hebben liggen van voor de eeuwwisseling. Natuurlijk wel een extreem geval, maar ik ken ze echt. Weggooien vinden ze zonde.quote:Op maandag 17 november 2014 12:27 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ah, kijk, je bent al iets genuanceerder dan zonet.![]()
Ja, het vertraagd, maar het vertraagd dusdanig dat smaakterugloop pas gebeurd na maanden of jaren bij -18. Wat je daar, als consument van merkt is echt nihil
Ja, zo las ik het inderdaad.quote:Op maandag 17 november 2014 12:40 schreef Klaploper het volgende:
En vrolijk verder gaan kan je natuurlijk ook opvatten als net zo snel als buiten de vriezer, beetje onhandige woordkeuze misschien.
Zou ze ff blancherenquote:Op maandag 17 november 2014 10:26 schreef emmyemmy het volgende:
Ik heb veel te veel spruitjes. Kan ik die gewoon rauw in de vriezer gooien?
Poeh, geen idee eigenlijk, nooit geprobeerd, heb geen mammatronquote:Op maandag 17 november 2014 16:11 schreef PluisigNijntje het volgende:
Kan ik zoete aardappelen ook poffen in de magnetron mammatron?
Gewone aardappelen pof ik wel eens in de magnetron. Met vork gaatjes in prikken en individueel inwikkelen in keukenpapier. Kan denk ik ook wel met zoete aardappelen, alleen geen idee of dat lekker is...quote:Op maandag 17 november 2014 16:11 schreef PluisigNijntje het volgende:
Kan ik zoete aardappelen ook poffen in de magnetron mammatron?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |