Ik zou ze panklaar (dus kontje eraf) in de vriezer gooien, rauw dus. En de volgende keer bevroren in kokend water doen. Niet eerst ontdooien dus.quote:Op maandag 17 november 2014 10:26 schreef emmyemmy het volgende:
Ik heb veel te veel spruitjes. Kan ik die gewoon rauw in de vriezer gooien?
Niet blancheren?quote:Op maandag 17 november 2014 10:29 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik zou ze panklaar (dus kontje eraf) in de vriezer gooien, rauw dus. En de volgende keer bevroren in kokend water doen. Niet eerst ontdooien dus.
Ik kook spruitjes nooit,ik wilde ze eigwenlijk gaan bakken. Alsnog daarna in kokend water?quote:Op maandag 17 november 2014 10:29 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik zou ze panklaar (dus kontje eraf) in de vriezer gooien, rauw dus. En de volgende keer bevroren in kokend water doen. Niet eerst ontdooien dus.
Ik ben nooit zo fan van groente invriezen en daarna bakken, wordt vaak zacht en papperig.. Je zou het kunnen proberen om ze eerst bevroren even in kokend water te doen (paar minuutjes) en daarna te bakken, maar ik weet niet of het goed gaat.quote:Op maandag 17 november 2014 11:15 schreef emmyemmy het volgende:
[..]
Ik kook spruitjes nooit,ik wilde ze eigwenlijk gaan bakken. Alsnog daarna in kokend water?
Blijft het wellicht mooier groen? Volgens mij is de diepvriesgroente uit de winkel ook eerst geblancheerd.quote:Op maandag 17 november 2014 11:50 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik snap het nut van blancheren voor invriezen nooit zo goed.
Ik heb nog nooit gemerkt dat het mooier groen blijft. Ik doe het iig nooit, eerst blancheren, en dat gaat prima.quote:Op maandag 17 november 2014 11:56 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Blijft het wellicht mooier groen? Volgens mij is de diepvriesgroente uit de winkel ook eerst geblancheerd.
Structuur blijft dan beter behouden bij bepaalde groenten. Ook sloop je de enzymen deels die ook in de diepvries vrolijk door kunnen gaan en voor bederf of smaakverandering kunnen zorgen.quote:Op maandag 17 november 2014 11:57 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit gemerkt dat het mooier groen blijft. Ik doe het iig nooit, eerst blancheren, en dat gaat prima.
Welke enzymen blijven vrolijk doorgaan bij -18 dan?quote:Op maandag 17 november 2014 12:02 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Structuur blijft dan beter behouden bij bepaalde groenten. Ook sloop je de enzymen deels die ook in de diepvries vrolijk door kunnen gaan en voor bederf of smaakverandering kunnen zorgen.
Erg veel. De reactie verloopt dan veel trager, maar stopt niet zolang het enzym nog intact is. Met hitte sloop je een enzym meestal vrij gemakkelijk, deze werkt al niet meer bij de kleinste verandering in zijn structuur en zal na afkoelen ook niet meer gaan werken. Met koude vertraag je de boel eigenlijk alleen. Bij warmer worden werken ze dan ook weer als eerst.quote:Op maandag 17 november 2014 12:11 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Welke enzymen blijven vrolijk doorgaan bij -18 dan?
Ah, kijk, je bent al iets genuanceerder dan zonet.quote:Op maandag 17 november 2014 12:17 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Erg veel. De reactie verloopt dan veel trager, maar stopt niet zolang het enzym nog intact is. Met hitte sloop je een enzym meestal vrij gemakkelijk, deze werkt al niet meer bij de kleinste verandering in zijn structuur en zal na afkoelen ook niet meer gaan werken. Met koude vertraag je de boel eigenlijk alleen. Bij warmer worden werken ze dan ook weer als eerst.
Je zult het niet heel snel merken inderdaad, maar ik ken mensen die nog een boerenkool stampje hebben liggen van voor de eeuwwisseling. Natuurlijk wel een extreem geval, maar ik ken ze echt. Weggooien vinden ze zonde.quote:Op maandag 17 november 2014 12:27 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ah, kijk, je bent al iets genuanceerder dan zonet.![]()
Ja, het vertraagd, maar het vertraagd dusdanig dat smaakterugloop pas gebeurd na maanden of jaren bij -18. Wat je daar, als consument van merkt is echt nihil
Ja, zo las ik het inderdaad.quote:Op maandag 17 november 2014 12:40 schreef Klaploper het volgende:
En vrolijk verder gaan kan je natuurlijk ook opvatten als net zo snel als buiten de vriezer, beetje onhandige woordkeuze misschien.
Zou ze ff blancherenquote:Op maandag 17 november 2014 10:26 schreef emmyemmy het volgende:
Ik heb veel te veel spruitjes. Kan ik die gewoon rauw in de vriezer gooien?
Poeh, geen idee eigenlijk, nooit geprobeerd, heb geen mammatronquote:Op maandag 17 november 2014 16:11 schreef PluisigNijntje het volgende:
Kan ik zoete aardappelen ook poffen in de magnetron mammatron?
Gewone aardappelen pof ik wel eens in de magnetron. Met vork gaatjes in prikken en individueel inwikkelen in keukenpapier. Kan denk ik ook wel met zoete aardappelen, alleen geen idee of dat lekker is...quote:Op maandag 17 november 2014 16:11 schreef PluisigNijntje het volgende:
Kan ik zoete aardappelen ook poffen in de magnetron mammatron?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |