Tja, als je die beesten vanaf dag 1 leert dat er niets is buiten de kooi, gaan ze niets zoeken buiten de kooi. Dat is als die truc die ze met olifanten toepassen: die binden ze zodra ze geboren zijn met een ketting aan een boom. Een volwassen olifant kan die makkelijk lostrekken, maar omdat hij al van kleins af aan heeft geleerd dat die kluister niet los te trekken is, zal hij het ook niet proberen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 15:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld is een kippenfokkerij ergens in den lande. Met zijn tienduizenden in een grote schuur. De boer bedoelt het goed en zet de grote deur wagenwijd open zodat de hoenders lekker naar buiten kunnen om in het zonnetje op een weiland kunnen scharrelen.
Maar wat blijkt? Enkele kippen lopen inderdaad naar buiten maar de meeste blijven lekker veilig onderdak in de buurt van de trog met korreltjes.
Maar goed, kippen zijn eeuwenlang gedomesticeerd door de mens. En er gaat erg weinig om in het kippenverstand. Ik zie dat dagelijks bij mijn eigen kippen, die overigens graag buiten het hok in de tuin lopen. Ondanks het feit dat er wel eens een havik voorbijkomt...(laatst zo'n beest gevangen, mèn wat een klauwen...)
Want?quote:Op dinsdag 4 november 2014 16:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is appels met peren vergelijken en dat weet je ook wel.
Kijk, dat is nu net wat ik bedoel, net gelovigen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 16:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Tja, als je die beesten vanaf dag 1 leert dat er niets is buiten de kooi, gaan ze niets zoeken buiten de kooi. Dat is als die truc die ze met olifanten toepassen: die binden ze zodra ze geboren zijn met een ketting aan een boom. Een volwassen olifant kan die makkelijk lostrekken, maar omdat hij al van kleins af aan heeft geleerd dat die kluister niet los te trekken is, zal hij het ook niet proberen.
hoezo slaat dit op de gelovigen?quote:Op dinsdag 4 november 2014 17:34 schreef ATON het volgende:
[..]
Kijk, dat is nu net wat ik bedoel, net gelovigen.
Omdat 99% van de moderne atheïsten in het kooitje met de kluister aan het been is opgevoed (i.e. gelovig), Alleen hebben zij hun ketens weten te ontsnappen (i.e. atheïstisch geworden).quote:Op donderdag 6 november 2014 16:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
hoezo slaat dit op de gelovigen?
en niet ook op atheïsten?
Nee hoor, dit slaat wel degelijk op het type gelovigen zoals jij.quote:Op donderdag 6 november 2014 16:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
hoezo slaat dit op de gelovigen?
en niet ook op atheïsten?
Je percentage lijkt me erg uit de lucht gegrepen, zeker tegenwoordig. En sommige atheïsten zijn minstens even benepen van denken dan alsquote:Op donderdag 6 november 2014 16:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Omdat 99% van de moderne atheïsten in het kooitje met de kluister aan het been is opgevoed (i.e. gelovig), Alleen hebben zij hun ketens weten te ontsnappen (i.e. atheïstisch geworden).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door Kees22 op 09-11-2014 02:15:08 (taalfout! ) ]Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
Precies, er zit geen monster onder het bed.quote:Op donderdag 6 november 2014 16:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Omdat 99% van de moderne atheïsten in het kooitje met de kluister aan het been is opgevoed (i.e. gelovig), Alleen hebben zij hun ketens weten te ontsnappen (i.e. atheïstisch geworden).
quote:Op zaterdag 1 november 2014 12:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Je kunt jezelf voor de gek blijven houden door je ogen te sluiten voor alle tegenstrijdigheden van het geloof, of je kunt besluiten dat het allemaal lariekoek is. Dat laatste werkt ontzettend bevrijdend, kan ik uit eigen ervaring zeggen, je werpt een juk af en je bent vrij.
Jij hebt geen begrip van geloof de_tevreden_atheist, maar wel van psychose. En nee, die twee zijn niet hetzelfde.quote:Op zondag 2 november 2014 11:36 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Geloof is een geestelijke verslaving van het verstand, het onderdrukt kritisch denken voor een " feel- good" gevoel van een sprookje van eeuwig leven, een uiteindelijke gerechtigheid en een vader in de hemel die over je waakt.
Je bent volwassen. Je kunt het zelf, je hebt geen zwembandjes nodig. Je hebt maar één leven, er is geen boeman onder je bed. Bidden helpt niet.
Daar kan ik me bij aansluiten.quote:Op zaterdag 8 november 2014 12:31 schreef likdoorn het volgende:
Laat je eigen ervaringen bepalen waarvoor je kiest, Jankanerwatvan.
Het 1e deel volgt eigenlijk op het 2e deel.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:27 schreef Karboenkeltje het volgende:
Het eerste deel is gebaseerd op een aanname; goden bestaan. Waar nog nooit een aannemelijkheid voor verzonnen is. Het tweede deel, profetieën is onzin. Er staat geen enkele voorspelling in de bijbel die achteraf waar is gebleken.
Die zijn er grotendeels mee gestopt en is nooit op zo'n schaal geweest als bij Jehovah's Getuigen.quote:Oh, de mormenen.
Jak 2:26 Geloof zonder werken is doodquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 19:32 schreef Manke het volgende:
in welke bijbelgedeelten staat dit precies?
Verder legt Jezus steeds weer de nadruk op geloof, nooit op weten.
Er wordt nergens de komst van JG's voorspeld.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 21:03 schreef Manke het volgende:
Dat stukje waar de jg's voorspeld worden bedoel ik eigenlijk![]()
Over Babylon wordt in de Bijbel gesproken wie het zou veroveren (Cyrus) en op welke militaire wijze hij dit zou doen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 21:14 schreef jankanerwatvan het volgende:
Volgens mij bij babylon niet, alleen door wie. Bij Jurezalem wel datum maar niet door wie.
Uiteraard, het is maar de vraag hoe serieus je het moet nemen. Voor het zelfde geld zou het zelfs achteraf geschreven kunnen zijn.
quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:18 schreef Grunge. het volgende:
Niet omdat ik twijfelde over of ik JG wilde worden of niet overigens, meer omdat andere mensen dat heel graag wilden.
Dit is nou precies iets wat bij ons als JG absoluut niet de bedoeling is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:38 schreef hoatzin het volgende:
Hey raaf
Ik weet vrij zeker dat er veel gelovigen zijn waarbij dat de voornaamste reden is dat ze kerkelijk zijn. Als je er in opgegroeid bent maak je deel uit van zo'n gemeenschap. Hoe ouder je wordt, hoe lastiger het is om je los te maken. Je stuit op veel onbegrip, woede en ook verdriet van familie, vrienden en mede-gelovigen. Die wil je liever niet voor de kop stoten.
Net of geloven een keus is.
Het gemeenschapsgevoel valt reuze mee hoor. Er wordt juist heel erg benadrukt dat iedereen de keus maakt en doop voor de puberteit wordt echt niet aangeraden hoor. Er wordt gezegd dat iemand zelf die keus moet maken, met het volle verstand. Daarnaast ga je een gesprek aan voor je doop, dus als je er niet achter staat of haast onder dwang die keus maakt dan zul je niet eens gedoopt worden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:43 schreef Grunge. het volgende:
Ik moet zeggen dat ik nooit heel sterk dat gemeenschapsgevoel had maar dat ligt aan mijzelf. Het waren veelal niet 'mijn mensen'. Mijn vrienden kies ik natuurlijk zelf uit en hen niet. Ik weet wel dat heel veel JG's alles met die mensen doen, het is echt een gemeenschap, het zijn hun vrienden, het is hun familie (letterlijk ook vaak), het kan zelfs makkelijk hun baas zijn. Zoveel mogelijk bij elkaar houden. Dan lijkt het me ook erg moeilijk om 'eruit te stappen'. En al helemaal als je gedoopt bent! Ik heb daar zelf schrijnende gevallen van gezien. Dat iemand zich doopt voor zijn puberteit (dat dat niet ontmoedigd wordt vind ik overigens erg kwalijk en naïef) en daarna toch 'de fout in gaat', uitgesloten wordt (makkelijk is in dit geval om de schijn op te houden) en zijn of haar familie en vrienden nooit meer ziet. Alleen op de wereld.
Ik herken wat je zegt in dit stukje:
Het heeft jaren geduurd voordat mijn familie accepteerde dat ik niet meer geloofde. Ze dachten dat ik er voor koos om niet te geloven en dat ik "diep in mijn hart wel beter wist". Net of geloven een keus is.
Mijn moeder denkt dat ook nog steeds. We hebben goed contact maar over het geloof moet het niet gaan want dat levert irritaties op. Zij en velen met haar denken dat als je opgroeit in het geloof je het allemaal weet en dat het des te kwalijker is dat je er dan niets mee doet.
Nou moet je niet gaan liegen Hoatzin....quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:53 schreef hoatzin het volgende:
Volgens Bianconeri is dat allemaal onzin. En afvallige JG's zijn allemaal gek, wraakzuchtig en in de macht van de duivel en er op uit om de beweging in een zwart daglicht te stellen.
Dat ben ik dus, en wat Hoatzin over mij zegt is helemaal niet waar.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 16:15 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Ik moest even opzoeken wie dat was maar een FOK!-user dus. Ja, dat wordt zeker gezegd over afvalligen. Nu moet ik daarbij wel zeggen dat veel afvalligen nog zowat 24/7 met het geloof bezig zijn op fora en dergelijke en dat het soms bijna obsessief is maar het zullen waarschijnlijk de gefrustreerde afvalligen zijn die niemand meer hebben. Ik begrijp dat die elkaar opzoeken. Volgens mijn moeder ben ik trouwens ook een afvallige met 'afvallig praat'. "Ja, dit staat ook in de Bijbel: spotters in de laatste dagen." Maar ik ben geen afvallige natuurlijk, ik ben nooit JG geweest, ik ben gewoon zo opgevoed vanaf mijn derde of zo. Tja.
Want je kunt niet na grondig onderzoek zeggen dat God bestaat?quote:Op zaterdag 1 november 2014 10:01 schreef hoatzin het volgende:
Ik weet dat Paulus er zo over denkt en dat veel christenen hem nabouwen. Ik zie het heel anders. Zeker, je kunt zeggen: zo, nu geloof ik in God. Dat is dan een keuze die je maakt. Maar geloof je ook echt? Dat is geen keuze. Een overtuiging heb je, daar kies je niet voor.
Hetzelfde heb je bij een verliefdheid. Dat overkomt je, je hebt het niet onder controle. Je kunt er voor kiezen om er niet aan toe te geven maar is daarmee de verliefdheid weg?
Dat heb ik uitvoerig uitgelegd. Je kunt jezelf niet voor de gek houden. Je kunt kiezen om naar de kerk te gaan, een koninkrijkszaal te bezoeken of een perlgrimstocht te houden naar weet ik veel. Maar geloven is iets heel anders. Dat is een onbewust proces.quote:Op dinsdag 11 november 2014 11:16 schreef bianconeri het volgende:
En Hoatzin waarom zou geloof geen keus zijn?
Nee. Je kiest daar niet voor. Je gelooft iets of je gelooft iets niet. Ik geloof niet in het bestaan van een God. Als kind wel maar toen geloofde ik in veel meer dingen waar ik nu niet meer in geloof. Zo kan ik ook niet meer in Sinterklaas geloven. Voor mij staan God en Sinterklaas in hetzelfde hokje.quote:Je kiest er zelf voor om na onderzoek gelovig te zijn of niet.
Ja de bijbel ken ik heel goed, zoals je weet. Die bewijzen zie ik absoluut niet, ik geloof het gewoon niet. En als je echt, dus onbevooroordeeld, onderzoek doet naar de bijbel, de achtergronden en de ontstaansgeschiedenis dan is alles zo klaar als een klontje, echt waar.quote:Als goed is ken je de Bijbel heel erg goed. En weet je hoeveel bewijzen er voor een God zijn.
Dat heb je absoluut niet goed begrepen. Een nieuw ' Rijk Gods ' ( Israël ) zou er komen NA de Romeinen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 11:10 schreef bianconeri het volgende:
De Bijbel spreekt alleen over een nieuw Israel, een nieuw geestelijk volk van God na de joden.
Is wel na de bevrijding door Cyrus geschreven, alsook Genesis.quote:Over Babylon wordt in de Bijbel gesproken wie het zou veroveren (Cyrus) en op welke militaire wijze hij dit zou doen.
Wat heb je aan al die kennis als je zelf geen (liefdes) relatie met God en zijn zoon Jezus hebt?quote:Op dinsdag 11 november 2014 11:19 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het gemeenschapsgevoel valt reuze mee hoor. Er wordt juist heel erg benadrukt dat iedereen de keus maakt en doop voor de puberteit wordt echt niet aangeraden hoor. Er wordt gezegd dat iemand zelf die keus moet maken, met het volle verstand. Daarnaast ga je een gesprek aan voor je doop, dus als je er niet achter staat of haast onder dwang die keus maakt dan zul je niet eens gedoopt worden.
Er uit gaan is een eigen keus, zo moeilijk als je het zelf wilt maken.
En je moeder heeft er wel gelijk in, als je opgegroeid als een JG (waarin ik trouwens niet in opgroeide) heb je geen excuus dat je niet genoeg studie gehad hebt. Als goed is ken je de Bijbel heel erg goed. En weet je hoeveel bewijzen er voor een God zijn. Dat wordt veelvuldig besproken.
En daar is heel makkelijk nazoekwerk voor0
oen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |