Dat is een van de fijne dingen van Octopus Paul, Vuvuzela zij Zijn naam, de Schepper van diepzee, hoogland en wolkenluchten: Hij heeft geen gehoororgaan en kan dus je gebeden niet verhoren. Je mag lekker helemaal zelf een oplossing voor je problemen verzinnen of zoeken. En je kunt ook gerust hartgrondig vloeken, want Hij hoort het toch niet!quote:Op zondag 2 november 2014 11:36 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Geloof is een geestelijke verslaving van het verstand, het onderdrukt kritisch denken voor een " feel- good" gevoel van een sprookje van eeuwig leven, een uiteindelijke gerechtigheid en een vader in de hemel die over je waakt.
Je bent volwassen. Je kunt het zelf, je hebt geen zwembandjes nodig. Je hebt maar één leven, er is geen boeman onder je bed. Bidden helpt niet.
Dat vind ik van het geloof ook. Verliefden en gelovigen hebben er zelf meestal weinig hinder van, zo lijkt het.quote:Op zondag 2 november 2014 20:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vandaar ook dat ik de vergelijking geen aanbeveling vind voor het geloof. Verliefdheid is wel een tijdje leuk, maar ik moet er niet aan denken continu in zo'n toestand van verdwazing te zijn.
Misschien is dit iets voor je? http://www.apologica.nl/quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:45 schreef jankanerwatvan het volgende:
Ik ben opgegroeid binnen dit geloof. Beide ouders hebben vanaf mijn geboorte mij alle leerstellingen meegegeven en heb dit ook zeker tot mijn 18e allemaal geloofd. De laatste paar jaar ben ik gaan twijfelen.
Aangezien een geloof als dit veel impact op mijn leven heeft gehad en nog steeds heeft, probeer ik de laatste paar jaar me los te maken door mezelf te overtuigen dat het niet waar is. Nu is het zo dat het geloof gebruik maakt van een heel stappenplan om je overtuiging te creëren en te versterken (aan de hand van 'bewijzen', argumentatie etc.)
Ik wil het liefst er een punt achter zetten en erachter komen/bewijzen dat ze of gelijk hebben of ongelijk. Ik besef me dat sommige dingen niet te bewijzen zijn (bestaan van God, leven in hiernamaals etc) maar ik hoop dat dit wel het geval is bij dit specifieke geloof.
Vandaar mijn vraag, heeft er iemand duidelijke aantoonbare bewijzen dat of ze het ware geloof hebben, of juist niet? Het liefste heb ik reacties van mensen die zelf onderzoek hebben gedaan of er in hebben gezeten (inb4 is een sekte etc.).
Hoor graag jullie kijk hierop
Zet het deurtje maar es open.quote:Op zondag 2 november 2014 10:31 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Een kanarie in een kooitje kun je vrijheid ook niet uitleggen.
goed idee.quote:Op maandag 3 november 2014 22:58 schreef Pavement het volgende:
[..]
zal ik er nog een nemen voordat ik ga slapen ?
Het beest blijft gewoon zitten.quote:
Ik heb andere ervaringen. Ik ben echter met je eens dat de vogel makkelijk terug te halen is door op de bekende plek voedsel neer te leggen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 01:35 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het beest blijft gewoon zitten.
Of vliegt uit door een ruimte en is makkelijk terug te halen met voedsel en de juiste nestelplaats.
Vrijheid, echte vrijheid, is beangstigend voor de meeste mensen/organismen.
Ik denk dat we allemaal vasthouden aan concepten, wereldbeelden, oordelen etc. etc. De 1 misschien wat meer in overeenkomst met wat we waarnemen, maar geen van dit is de realiteit. We maken allemaal constant die vergissing. Ik ben het met Kees22 eens; pure waarneming, en daarbij het bewust worden van en loslaten van je denken kan aanvankelijk beangstigend zijnquote:Op dinsdag 4 november 2014 08:31 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik heb andere ervaringen. Ik ben echter met je eens dat de vogel makkelijk terug te halen is door op de bekende plek voedsel neer te leggen.
In de 2e eeuw na Christus wisten ze al dat dat onzin is:quote:Op dinsdag 4 november 2014 01:35 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Of vliegt uit door een ruimte en is makkelijk terug te halen met voedsel en de juiste nestelplaats.
quote:[24] σκέψαι δ᾽ ἐπὶ τῶν ζῴων, πῶς χρώμεθα τῇ ἐννοίᾳ τῆς ἐλευθερίας. [25] λέοντας τρέφουσιν ἡμέρους ἐγκλείσαντες καὶ σιτίζουσι καὶ κομίζουσιν ἔνιοι μεθ᾽ αὑτῶν. καὶ τίς ἐρεῖ τοῦτον τὸν λέοντα ἐλεύθερον; οὐχὶ δ᾽ ὅσῳ μαλακώτερον διεξάγει, τοσούτῳ δουλικώτερον; τίς δ᾽ ἂν λέων αἴσθησιν καὶ λογισμὸν λαβὼν βούλοιτο τούτων τις εἶναι τῶν λεόντων; [26] ἄγε, τὰ δὲ πτηνὰ ταῦτα ὅταν ληφθῇ καὶ ἐγκεκλειμένα τρέφηται, οἷα πάσχει ζητοῦντα ἐκφυγεῖν; καὶ ἔνιά γε αὐτῶν λιμῷ διαφθείρεται μᾶλλον ἢ ὑπομένει τὴν τοιαύτην διεξαγωγήν
Uit: Epictetus' Diatribai, IV,1
SPOILER: Voor de mensen die geen Koinè sprekenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooi voorbeeld is een kippenfokkerij ergens in den lande. Met zijn tienduizenden in een grote schuur. De boer bedoelt het goed en zet de grote deur wagenwijd open zodat de hoenders lekker naar buiten kunnen om in het zonnetje op een weiland kunnen scharrelen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 08:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Kijk eens naar de levende dieren, hoe zij gebruik maken van hun natuurlijke gevoel voor vrijheid. Sommige mensen maken leeuwen tam door ze op te sluiten en ze voeden hen en ze eten samen met hen. Maar wie zal zeggen dat die leeuw vrij is? Is het niet dat des te luxer hij z'n leven doorbrengt, des te meer hij een slaaf is? Welke leeuw, als hij zijn verstand en zintuigen gebruikt, zou een van die leeuwen willen zijn? En dan de vogels, wanneer ze gevangengenomen worden en opgesloten gevoed worden, wat voor dingen dulden zij in hun pogingen te ontsnappen? Sommigen van hen sterven zelfs liever in de kooi dan zo'n leven te ondergaan.
In de meeste gevallen blijft dat beest gewoon op zijn stok zitten. Heb je met gelovigen ook. Kwestie van vertrouwde omgeving.quote:
Ach, ik had je post nog niet gelezen. Zelfde ervaring.quote:Op dinsdag 4 november 2014 01:35 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zul je vast die kanarie nog niet zo lang gehad hebben.quote:Op dinsdag 4 november 2014 08:31 schreef hoatzin het volgende:
Ik heb andere ervaringen. Ik ben echter met je eens dat de vogel makkelijk terug te halen is door op de bekende plek voedsel neer te leggen.
Dat is appels met peren vergelijken en dat weet je ook wel.quote:Op dinsdag 4 november 2014 08:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
In de 2e eeuw na Christus wisten ze al dat dat onzin is:
Kijk eens naar de levende dieren, hoe zij gebruik maken van hun natuurlijke gevoel voor vrijheid. Sommige mensen maken leeuwen tam door ze op te sluiten en ze voeden hen en ze eten samen met hen. Maar wie zal zeggen dat die leeuw vrij is? Is het niet dat des te luxer hij z'n leven doorbrengt, des te meer hij een slaaf is? Welke leeuw, als hij zijn verstand en zintuigen gebruikt, zou een van die leeuwen willen zijn? En dan de vogels, wanneer ze gevangengenomen worden en opgesloten gevoed worden, wat voor dingen dulden zij in hun pogingen te ontsnappen? Sommigen van hen sterven zelfs liever in de kooi dan zo'n leven te ondergaan.
Tja, als je die beesten vanaf dag 1 leert dat er niets is buiten de kooi, gaan ze niets zoeken buiten de kooi. Dat is als die truc die ze met olifanten toepassen: die binden ze zodra ze geboren zijn met een ketting aan een boom. Een volwassen olifant kan die makkelijk lostrekken, maar omdat hij al van kleins af aan heeft geleerd dat die kluister niet los te trekken is, zal hij het ook niet proberen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 15:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld is een kippenfokkerij ergens in den lande. Met zijn tienduizenden in een grote schuur. De boer bedoelt het goed en zet de grote deur wagenwijd open zodat de hoenders lekker naar buiten kunnen om in het zonnetje op een weiland kunnen scharrelen.
Maar wat blijkt? Enkele kippen lopen inderdaad naar buiten maar de meeste blijven lekker veilig onderdak in de buurt van de trog met korreltjes.
Maar goed, kippen zijn eeuwenlang gedomesticeerd door de mens. En er gaat erg weinig om in het kippenverstand. Ik zie dat dagelijks bij mijn eigen kippen, die overigens graag buiten het hok in de tuin lopen. Ondanks het feit dat er wel eens een havik voorbijkomt...(laatst zo'n beest gevangen, mèn wat een klauwen...)
Want?quote:Op dinsdag 4 november 2014 16:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is appels met peren vergelijken en dat weet je ook wel.
Kijk, dat is nu net wat ik bedoel, net gelovigen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 16:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Tja, als je die beesten vanaf dag 1 leert dat er niets is buiten de kooi, gaan ze niets zoeken buiten de kooi. Dat is als die truc die ze met olifanten toepassen: die binden ze zodra ze geboren zijn met een ketting aan een boom. Een volwassen olifant kan die makkelijk lostrekken, maar omdat hij al van kleins af aan heeft geleerd dat die kluister niet los te trekken is, zal hij het ook niet proberen.
hoezo slaat dit op de gelovigen?quote:Op dinsdag 4 november 2014 17:34 schreef ATON het volgende:
[..]
Kijk, dat is nu net wat ik bedoel, net gelovigen.
Omdat 99% van de moderne atheïsten in het kooitje met de kluister aan het been is opgevoed (i.e. gelovig), Alleen hebben zij hun ketens weten te ontsnappen (i.e. atheïstisch geworden).quote:Op donderdag 6 november 2014 16:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
hoezo slaat dit op de gelovigen?
en niet ook op atheïsten?
Nee hoor, dit slaat wel degelijk op het type gelovigen zoals jij.quote:Op donderdag 6 november 2014 16:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
hoezo slaat dit op de gelovigen?
en niet ook op atheïsten?
Je percentage lijkt me erg uit de lucht gegrepen, zeker tegenwoordig. En sommige atheïsten zijn minstens even benepen van denken dan alsquote:Op donderdag 6 november 2014 16:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Omdat 99% van de moderne atheïsten in het kooitje met de kluister aan het been is opgevoed (i.e. gelovig), Alleen hebben zij hun ketens weten te ontsnappen (i.e. atheïstisch geworden).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door Kees22 op 09-11-2014 02:15:08 (taalfout! ) ]Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
Precies, er zit geen monster onder het bed.quote:Op donderdag 6 november 2014 16:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Omdat 99% van de moderne atheïsten in het kooitje met de kluister aan het been is opgevoed (i.e. gelovig), Alleen hebben zij hun ketens weten te ontsnappen (i.e. atheïstisch geworden).
quote:Op zaterdag 1 november 2014 12:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Je kunt jezelf voor de gek blijven houden door je ogen te sluiten voor alle tegenstrijdigheden van het geloof, of je kunt besluiten dat het allemaal lariekoek is. Dat laatste werkt ontzettend bevrijdend, kan ik uit eigen ervaring zeggen, je werpt een juk af en je bent vrij.
Jij hebt geen begrip van geloof de_tevreden_atheist, maar wel van psychose. En nee, die twee zijn niet hetzelfde.quote:Op zondag 2 november 2014 11:36 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Geloof is een geestelijke verslaving van het verstand, het onderdrukt kritisch denken voor een " feel- good" gevoel van een sprookje van eeuwig leven, een uiteindelijke gerechtigheid en een vader in de hemel die over je waakt.
Je bent volwassen. Je kunt het zelf, je hebt geen zwembandjes nodig. Je hebt maar één leven, er is geen boeman onder je bed. Bidden helpt niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |