Alles is rein voor de reinen. Dus varkensvlees mag gewoon gegeten worden.quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat niet vanuit de leer te rechtvaardigen. De leer is volstrekt duidelijk; het zijn gelovigen die een loopje nemen met hun eigen regels.
[ afbeelding ]
In de grond van de leer is toen niets veranderd. Alleen maar in de verpakking.quote:Op zondag 19 oktober 2014 13:01 schreef Ludd het volgende:
[..]
Dat doen ze sowieso al in hoge mate, met name sinds het tweede Vaticaans Concilie.
We hebben in Nederland duidelijke wetten. Dat zijn geen kerkelijke wetten, maar democratisch tot stand gekomen wetten. Mensen die de wet dienen, in naam van de overheid, hebben de wet uit te voeren. Je geneuzel over weigerambtenaren slaat dus nergens op. Niemand is verplicht om te trouwen met iemand van hetzelfde geslacht, niemand is verplicht om ambtenaar van de burgerlijke stand te worden.quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Alles is rein voor de reinen. Dus varkensvlees mag gewoon gegeten worden.
Voor wat betreft seks voor het huwelijk: ook dit keurt de kerk af vanuit haar leer. Alleen maakt daar niemand zich druk om. Dat zou je hetzelfde kunnen doen voor het afkeuren van homoseksualiteit. Het is immers niet zo dat de kerk homoseksuelen van torens afgooit of vervolgt. Ze keuren het alleen maar af. Als dat als gegeven wordt genomen en overgegaan wordt tot de orde van de dag is er niks aan de hand.
Het zijn echter de liberalen die zeer intolerant iedereen willen dwingen tot dezelfde denkbeelden als zij. Daarom hameren ze ook zo op weigerambtenaren. In iedere gemeente in Nederland kunnen homoseksuelen nu trouwen, maar die enkele ambtenaar die daar gewetensbezwaren tegen heeft zal en moet ook homo's trouwen. Anders moeten ze maar ontslagen worden.
Er is geen enkele functionele reden waarom die kleine groep van ambtenaren gedwongen zou moeten worden om homohuwelijken te sluiten. In iedere gemeente kunnen homo's trouwen. Er zijn homostellen geweest die heel bewust een ambtenaar uitkozen om hen te trouwen, met als enkele reden om die persoon in de moeilijkheid te brengen. Waarom gunnen ze mensen niet hun eigen geloof? Het is ze niet om te trouwen te doen, dat kunnen ze ook bij een andere ambtenaar, het is ze er enkel om te doen dat iedereen hun -in grote delen van de maatschappij- controversiële standpunt moet delen. Dat vind ik juist intolerant. Mensen die gewetensbezwaren hebben tegen het actief ondersteunen van het homohuwelijk voor de keuze stellen: of je baan kwijt of je geweten opzij zetten.quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:01 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
We hebben in Nederland duidelijke wetten. Dat zijn geen kerkelijke wetten, maar democratisch tot stand gekomen wetten. Mensen die de wet dienen, in naam van de overheid, hebben de wet uit te voeren. Je geneuzel over weigerambtenaren slaat dus nergens op. Niemand is verplicht om te trouwen met iemand van hetzelfde geslacht, niemand is verplicht om ambtenaar van de burgerlijke stand te worden.
Weigerambtenaren hebben pakweg 13 jaar tijd gehad om aan de nieuwe realiteit te wennen. Ze moeten nu maar eens weten wat ze willen: stoppen of zichzelf aanpassen.
Ambtenaren worden niet gedwongen om homohuwelijken te sluiten. Ze sluiten huwelijken. En daarvoor hebben we in de wet een definitie vastgelegd. Verder is geen enkele ambtenaar gedwongen om dit werk te doen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is geen enkele functionele reden waarom die kleine groep van ambtenaren gedwongen zou moeten worden om homohuwelijken te sluiten. In iedere gemeente kunnen homo's trouwen. Er zijn homostellen geweest die heel bewust een ambtenaar uitkozen om hen te trouwen, met als enkele reden om die persoon in de moeilijkheid te brengen. Waarom gunnen ze mensen niet hun eigen geloof? Het is ze niet om te trouwen te doen, dat kunnen ze ook bij een andere ambtenaar, het is ze er enkel om te doen dat iedereen hun -in grote delen van de maatschappij- controversiële standpunt moet delen. Dat vind ik juist intolerant. Mensen die gewetensbezwaren hebben tegen het actief ondersteunen van het homohuwelijk voor de keuze stellen: of je baan kwijt of je geweten opzij zetten.
Het is die typische hysterische geloofsijver voor hun standpunt die je ook bij de religieuzen soms vind.
Dat ben ik niet geheel met je eens. Aggiornamento heeft een uiteindelijk aanzet gegeven tot het laten vieren van bepaalde opvattingen. Wat jij aanmerkt als verpakking heeft ook bijgedragen aan lossere interpretaties.quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
In de grond van de leer is toen niets veranderd. Alleen maar in de verpakking.
Dat vind ik niet. Er kunnen wel degelijk morele bezwaren zijn bij iemand om dit te doen. Waarom de kat op het spek binden hiermee? Het belemmert het functioneren van de ambtenarij niet als voor mensen een uitzondering wordt gemaakt. De enige reden om die mensen ertoe te dwingen is -naar mijn mening- het idee dat iedereen achter het homohuwelijk moet staan. Goedschiks of kwaadschiks.quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ambtenaren worden niet gedwongen om homohuwelijken te sluiten. Ze sluiten huwelijken. En daarvoor hebben we in de wet een definitie vastgelegd. Verder is geen enkele ambtenaar gedwongen om dit werk te doen.
Als ik morgen als ambtenaar zeg dat ik gewetensbezwaren heb om een donkere man en een blanke vrouw te trouwen, of een katholieke man met een gereformeerde vrouw heb ik ook geen recht van spreken. Het is niet aan mij als ambtenaar om een moreel oordeel te vellen over het huwelijk dat ik sluit.
Gewetensbezwaren is een chique woord voor discriminatie; meer is het niet.
Kennelijk niet zo absurd dat er geen kerken, dominees, enzovoort zijn die daar anders over denken.quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:27 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Of je nu wel of niet gelovig bent, het is duidelijk dat de Bijbel homoseksualiteit afkeurt. Van de Kerk verwachten dat zij het gaan goedkeuren is daarom ook absurd.
Dat is het voordeel van geloof versus de staat. Het geloof schrijft de leer voor en wat je daar dan mee doet mag je zelf weten. Ze gaan geen mensen die daar anders over denken vervolgen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Kennelijk niet zo absurd dat er geen kerken, dominees, enzovoort zijn die daar anders over denken.
Ik kan ook morele bezwaren hebben tegen een huwelijk van een donkere man met een blanke vrouw, of welk ander voorbeeld dan ook. Jouw (religieuze) morele bezwaren ergens tegen zijn niks meer of minder waard dan de mijne. Als je zulke morele bezwaren hebt; prima, zoek fijn een andere hobby, want de wet komt niet aan jouw bezwaren tegemoet. De wet biedt die mensen wél de mogelijkheid om te trouwen en houdt zich niet aan achterhaalde religieuze dogma's. Wen eraan.quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat vind ik niet. Er kunnen wel degelijk morele bezwaren zijn bij iemand om dit te doen. Waarom de kat op het spek binden hiermee? Het belemmert het functioneren van de ambtenarij niet als voor mensen een uitzondering wordt gemaakt. De enige reden om die mensen ertoe te dwingen is -naar mijn mening- het idee dat iedereen achter het homohuwelijk moet staan. Goedschiks of kwaadschiks.
Nog geen 15 jaar geleden was er nergens ter wereld een homohuwelijk mogelijk. Nu wordt gedaan alsof dit de meest normale zaak ter wereld is waar niemand met gezond verstand enig bezwaar tegen zou kunnen hebben.
Die religieuze 'intolerantie' wordt zo alleen maar vervangen door liberale intolerantie. En die liberalen hebben zich de laatste jaren veel intoleranter bewezen dan de religieuzen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik kan ook morele bezwaren hebben tegen een huwelijk van een donkere man met een blanke vrouw, of welk ander voorbeeld dan ook. Jouw (religieuze) morele bezwaren ergens tegen zijn niks meer of minder waard dan de mijne. Als je zulke morele bezwaren hebt; prima, zoek fijn een andere hobby, want de wet komt niet aan jouw bezwaren tegemoet. De wet biedt die mensen wél de mogelijkheid om te trouwen en houdt zich niet aan achterhaalde religieuze dogma's. Wen eraan.
Je gemekker over "15 jaar geleden" maakt eens te meer duidelijk dat je in het verleden leeft; cq. de realiteit nog niet hebt verwerkt. Dat is jouw probleem, niet het probleem van mensen die willen trouwen en gewoon mogen verwachten dat overheidsdienaren de wet uitvoeren. Hoe meer religieus gevoede intolerantie wordt teruggedrongen, des te beter.
quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is het voordeel van geloof versus de staat. Het geloof schrijft de leer voor en wat je daar dan mee doet mag je zelf weten. Ze gaan geen mensen die daar anders over denken vervolgen.
quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die religieuze 'intolerantie' wordt zo alleen maar vervangen door liberale intolerantie. En die liberalen hebben zich de laatste jaren veel intoleranter bewezen dan de religieuzen.
Je stelt de verkeerde vraag. De relevante vraag is: Waarom gaat iemand die niet met varkensvlees in aanraking wil komen, werken bij een friettent? Werken in een friettent houdt in dat je alle voorkomende werkzaamheden uitvoert die erbij horen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die religieuze 'intolerantie' wordt zo alleen maar vervangen door liberale intolerantie. En die liberalen hebben zich de laatste jaren veel intoleranter bewezen dan de religieuzen.
Stel ik kom in de friettent en ik wil een frikandel hebben. In die friettent werkt één Jood. Die bakt friet en draait softijs, hij doet eigenlijk alles goed. Alleen frikandellen wil hij niet frituren, want daar zit varkensvlees in. Waarom zou ik dan zo moeilijk gaan doen om per se te willen dat die Jood mijn frikandel frituurt, als er nog 3 andere mensen rondlopen die dat gewoon goed voor mij kunnen doen?
quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat niet vanuit de leer te rechtvaardigen. De leer is volstrekt duidelijk; het zijn gelovigen die een loopje nemen met hun eigen regels.
[ [url=]afbeelding[/url] ]
Waarom is dit achterlijk?quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:12 schreef Reuzelbek het volgende:
Met andere woorden: ben je praktiserend homoseksueel dan ga je nog steeds naar de hel. Je zou het door het sympathieke optreden van Paus Fransiscus bijna gaan geloven dat er misschien de broodnodige verandering zou komen, maar de RKK blijft nog steeds een kwaadaardig, hypocriet en psychotisch instituut. Onze kardinaal Eijkel hoort trouwens bij de reactionaire meerderheid die tegen verandering heeft gestemd, mocht je in de verkeerde veronderstelling zijn dat juist een kardinaal uit Nederland wat liberaler of toleranter zou zijn.
Het is onzin om alle gelovigen die moeite hebben met het homohuwelijk uit te sluiten van ambtenarenfuncties, enkel omdat een klein pressiegroepje dat eist. Dat is pas intolerantie. Er kunnen in iedere gemeente in Nederland homohuwelijken afgesloten worden en dat is voldoende.quote:Op zondag 19 oktober 2014 15:35 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je stelt de verkeerde vraag. De relevante vraag is: Waarom gaat iemand die niet met varkensvlees in aanraking wil komen, werken bij een friettent? Werken in een friettent houdt in dat je alle voorkomende werkzaamheden uitvoert die erbij horen.
En dan is een friettent nog een aangelegenheid waarbij de ondernemer de spelregels bepaalt. Maar in het geval van het huwelijk hebben we de wet. En de wet is klip en klaar. Nogmaals: wen eraan.
Het is echt walgelijk dat jij een moderator mag zijn HeatWave.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:35 schreef HeatWave het volgende:
En daarom faseren we religie al jaren uit in dit land, elke vorm ervan. Natuurlijk mag je thuis in je sprookjesboek blijven geloven, maar we houden dit soort opvattingen meer en meer uit de echte samenleving.
Geloof was in de jaren 50 allang overbodig en achterhaald.
Waarom zou een kerk moeten veranderen?quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:38 schreef Boca_Raton het volgende:
De kerk staat nagenoeg stil. En dat zal ze uiteindelijk dwingen om hun visie te veranderen. Want dit is onhoudbaar. Hun uitgangspunten stammen uit het jaar 0. Letterlijk.
Niemand wordt uitgesloten van een ambtenarenfunctie. We verwachten alleen van ambtenaren dat ze zonder voorbehoud de wet uitvoeren. Zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op zondag 19 oktober 2014 17:10 schreef LXIV het volgende:
Het is onzin om alle gelovigen die moeite hebben met het homohuwelijk uit te sluiten van ambtenarenfuncties, enkel omdat een klein pressiegroepje dat eist. Dat is pas intolerantie. Er kunnen in iedere gemeente in Nederland homohuwelijken afgesloten worden en dat is voldoende.
Het is walgelijk dat kinderen vanaf hun geboorte geindoctrineerd mogen worden met geloof, DAT is pas walgelijk.quote:Op zondag 19 oktober 2014 17:12 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het is echt walgelijk dat jij een moderator mag zijn HeatWave.
Uitspraken als dit zijn gewoon om van te kotsen en denigrerend naar alle gelovigen toe.
Het echte geloof, dus het echt volgen van de Bijbel, is fantastisch. Geen oorlog, geen ruzie en ga zo maar door.
Doe eens normale uitspraken en kijk eens uit met het beledigen van mensen.... Zou jij als mod niet horen te doen maar jij zou juist dat soort uitspraken moeten verwijderen bij anderen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |