ik denk niet dat het zo geraffineerd in elkaar zit.quote:Op maandag 20 oktober 2014 02:35 schreef suddenintuition het volgende:
Ik leg een link met die taalscholen, ( ik schrijf hier gewoon even wat ik denk, he ? )
mijn intuitie begint enorm te kriebelen, als ik aan die taalschool ( en ) denk
Op die taalscholen, worden slachtoffers mogelijk geselecteerd.
wat een prachtig begin van de vakantie, maar niet heus
quote:Op maandag 20 oktober 2014 00:42 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ten eerste heeft dit topic al tot ontzettend veel bruikbare inzichten geleid.
Er is meer onderzocht dan in de gemiddelde vermissingszaak.quote:Op maandag 20 oktober 2014 00:42 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Ten tweede, wat de officiële instanties betreft - natuurlijk zijn die in een betere positie om iets te kunnen onderzoeken. Er is echter een verschil tussen kunnen en doen. Er wordt helemaal niets onderzocht.
Mee eens. Ik heb geen behoefte aan kampen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 01:40 schreef agter het volgende:
[..]
Dat alles gepolariseerd is in kampen. Dat men of voor verdwalen is of voor een misdrijf.
Zo is het niet. Moet de eerste nog tegenkomen die dit als 100% verdwalen ziet.
Ik vind het dan ook raar dat sommige mensen hier het wel zo strikt gescheiden van elkaar neer zetten, alsof er twee kampen zijn. Nutteloos, lijkt mij. En niet productief.
En dat was erg fijn aan de meet, dat er geen kampen waren.
quote:Op maandag 20 oktober 2014 00:59 schreef Perico het volgende:
Ik zou nog wel willen weten, welke foto's er voor 491 genomen zijn. Als dat dan toch de eerste is, neig ik ernaar dat ze het eerste deel met een gids in een 4x4 hebben afgelegd..
Die twee gasten op motoren die zoveel video's hebben geschoten in en rond Boquete laten zien dat je vlot opschiet.
Kris en Lisanne vonden zelfs het tableau van 493 interessant genoeg om te fotograferen. Dus zouden ze zeker de vroege oversteek van de Rio Pianista vastgelegd hebben, in deze trant. Tenzij ze een lift kregen, een tweetal kilometers oversloegen en dus ook uiterlijk onaangedaan op de top konden staan, zoals nu het geval is.
Zoals je weet kunnen 'wij' ook niet zien of er een zinvolle bijdrage geleverd is aan het onderzoek, het is immers eenrichtingverkeer, wat wij bedenken hadden de betaalde onderzoekers ook kunnen bedenken, en als ze het hier gelezen zouden hebben gaat het sneller, en dat is dan zinvol.quote:Op maandag 20 oktober 2014 08:32 schreef Molurus het volgende:
[..]Ik snap dat de verleiding groot is om, na heel veel tijd hierin gestoken te hebben, dit te denken. Maar wees eens eerlijk, is er nu werkelijk een zinvolle bijdrage geleverd aan het onderzoek?
Zover ik kan zien is dat niet het geval.
Met de summiere info die tot de beschikking stond is er behoorlijk wat uitgesloten en beredeneerd. Het is natuurlijk onrealistisch, maar als de OMs van Nederland en Panama + familie hadden besloten om zo veel mogelijk informatie vrij te geven (behalve privéinformatie, of informatie over een misdaad) vanaf dag 1 EN ze lazen mee, dan denk ik dat de zaak al heel veel verder was geweest.quote:Op maandag 20 oktober 2014 08:32 schreef Molurus het volgende:
[..]Ik snap dat de verleiding groot is om, na heel veel tijd hierin gestoken te hebben, dit te denken. Maar wees eens eerlijk, is er nu werkelijk een zinvolle bijdrage geleverd aan het onderzoek?
Zover ik kan zien is dat niet het geval.
[..]
Er is meer onderzocht dan in de gemiddelde vermissingszaak.
Als ze daarvoor 126 * 300 posts moeten lezen waarvan het grootste deel onbruikbaar is dan betwijfel ik dat het sneller gaat.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:45 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
Zoals je weet kunnen 'wij' ook niet zien of er een zinvolle bijdrage geleverd is aan het onderzoek, het is immers eenrichtingverkeer, wat wij bedenken hadden de betaalde onderzoekers ook kunnen bedenken, en als ze het hier gelezen zouden hebben gaat het sneller, en dat is dan zinvol.
Jij leest 38000 posts in een halve dag? Dat doe ik je echt niet na.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:49 schreef Poolbal het volgende:
Het kost ongeveer een halve dag om alles door te lezen.
Hostel III?quote:Op maandag 20 oktober 2014 02:35 schreef suddenintuition het volgende:
Op die taalscholen, worden slachtoffers mogelijk geselecteerd.
wat een prachtig begin van de vakantie, maar niet heus
lees jij zelf eigenlijk wel mee?quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als ze daarvoor 126 * 300 posts moeten lezen waarvan het grootste deel onbruikbaar is dan betwijfel ik dat het sneller gaat.
Hoe dan ook zou het mij zeer verbazen als ze hier uberhaupt meelezen.
Ik heb zeker niet alles gelezen, ben ik ook absoluut niet van plan.quote:Op maandag 20 oktober 2014 14:27 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
lees jij zelf eigenlijk wel mee?
Ja. En al die waardevolle clues zitten ongetwijfeld in een paar posts die ik heb gemist.quote:Op maandag 20 oktober 2014 14:50 schreef eigendeegcookie het volgende:
je noemde het grootste gedeelte onbruikbaar
Laat ik het anders zeggen:quote:Op maandag 20 oktober 2014 14:55 schreef eigendeegcookie het volgende:
dat kan ik niet, want ik weet niet wat de betaalde onderzoekers bedacht hebben, en wat ze niet bedacht zouden hebben als ze hier niet konden meelezen. dat laatste weten ook de betaalde onderzoekers niet.
nee`? Ik weet het niet. Dat eigenaardigheidje van bepaalde velden wat alleen een canon betreft, zou een medewerker bij het nfi dat hebben meegenomen in zijn onderzoek? En als hij het wist, was er dan reden voor hem of haar om dat mee te nemen in het onderzoek? Want bij geen aanwijzing voor een misdrijf hoeft er verder ook niet naar bepaalde zaken gekeken te worden, was dat weetdingetje wat betreft de velden van de canon daar 1 van?quote:Op maandag 20 oktober 2014 14:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja. En al die waardevolle clues zitten ongetwijfeld in een paar posts die ik heb gemist.
Maar goed, jij hebt het wel gevolgd. Noem eens 1 ding dat bedacht is in dit topic dat werkelijk waardevol zou zijn voor het onderzoek?
Als ik zeg 'het grootste gedeelte' dan is dat nog een zeer optimistische inschatting. Ik verwacht eigenlijk niet dat er ook maar 1 ding in dit topic staat waar de betrokken onderzoekers niet aan hebben gedacht.
Ik ga er wel vanuit dat ze de EXIF data hebben bekeken, ja. En dat gaat zeker een stuk sneller dan 38k posts lezen in de hoop zo'n tip aan te treffen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:03 schreef Marrije het volgende:
[..]
nee`? Ik weet het niet. Dat eigenaardigheidje van bepaalde velden wat alleen een canon betreft, zou een medewerker bij het nfi dat hebben meegenomen in zijn onderzoek? En als hij het wist, was er dan reden voor hem of haar om dat mee te nemen in het onderzoek? Want bij geen aanwijzing voor een misdrijf hoeft er verder ook niet naar bepaalde zaken gekeken te worden, was dat weetdingetje wat betreft de velden van de canon daar 1 van?
Klopt. Zou ik als ik onderzoeker was ook niet doen trouwens. Tijd is waardevol. Er zijn meer zaken.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:03 schreef Marrije het volgende:
Want het nfi heeft dan wel wat vingerafdrukken doorgespeeld, panama doet daar niks mee omdat zij niet uitgaan van een misdrijf.
het ging niet om de exif data, maar perico kan het inhoudelijk beter toelichtenquote:Op maandag 20 oktober 2014 15:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ga er wel vanuit dat ze de EXIF data hebben bekeken, ja. En dat gaat zeker een stuk sneller dan 38k posts lezen in de hoop zo'n tip aan te treffen.
[..]
Klopt. Zou ik als ik onderzoeker was ook niet doen trouwens. Tijd is waardevol. Er zijn meer zaken.
De details zijn me ontgaan, maar zoals ik het me herinner was een deel in burst geschoten. Zo spannend vind ik dat eerlijk gezegd niet, en ik ga er vanuit dat de onderzoekers ook dat wel hebben gezien.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:13 schreef Marrije het volgende:
[..]
het ging niet om de exif data, maar perico kan het inhoudelijk beter toelichten
Je kunt een tak met een plastic zak eraan voor vanalles en nog wat gebruiken idd.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:14 schreef eigendeegcookie het volgende:
bv heeft iemand gezien dat de manier waarop de 2 rode plastic zakken aan de tak bevestigd zaten, de tak een instrument maakte om water mee op te vangen of op te scheppen. terwijl dit soort takken met zakken eraan gebruikt zouden worden door locals om insecten mee weg te slaan
dat was het ook nietquote:Op maandag 20 oktober 2014 15:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
De details zijn me ontgaan, maar zoals ik het me herinner was een deel in burst geschoten. Zo spannend vind ik dat eerlijk gezegd niet, en ik ga er vanuit dat de onderzoekers ook dat wel hebben gezien.
Nee het gaat ergens anders over, het had te maken met een mogelijkheid om onmerkbaar data te veranderen. Maar voor de details moet je bij Perico zijn of ff teruglezenquote:Op maandag 20 oktober 2014 15:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
De details zijn me ontgaan, maar zoals ik het me herinner was een deel in burst geschoten. Zo spannend vind ik dat eerlijk gezegd niet, en ik ga er vanuit dat de onderzoekers ook dat wel hebben gezien.
Dat een kwaadwillende eventueel de EXIF data aan zou kunnen passen en zou kunnen terugschrijven zal vast kloppen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:19 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Nee het gaat ergens anders over, het had te maken met een mogelijkheid om onmerkbaar data te veranderen. Maar voor de details moet je bij Perico zijn of ff teruglezen
de kans dat de zakken toevallig zo geknoopt waren dat je er toevallig water mee kon opvangen lijkt me verwaarloosbaar. het is een belangrijke aanwijzing, omdat het een zelfgemaakt SURVIVAL-instrument is waar de fotograaf naast zat.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt een tak met een plastic zak eraan voor vanalles en nog wat gebruiken idd.
Dit is nu precies wat ik bedoel... zonder concrete toetsbare hypotheses zijn dit soort ideeen tamelijk waardeloos.
Welnee, wat je op de foto ziet is precies wat je verwacht te zien als een plastic zakje wordt meegevoerd door wind of water en achter een tak blijft hangen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:24 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
de kans dat de zakken toevallig zo geknoopt waren dat je er toevallig water mee kon opvangen lijkt me verwaarloosbaar. het is een belangrijke aanwijzing, omdat het een zelfgemaakt SURVIVAL-instrument is waar de fotograaf naast zat.
Ik denk dat om de een of andere onduidelijke reden er nog steeds van wordt uitgegaan dat Kris en Lisanne met een taxi of eigen vervoer naar de Pianista zijn gegaan.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt een tak met een plastic zak eraan voor vanalles en nog wat gebruiken idd.
Dit is nu precies wat ik bedoel... zonder concrete toetsbare hypotheses zijn dit soort ideeen tamelijk waardeloos.
daar ging het niet om, maar perico kan dat veel beter toelichten dan ik. Het ging om een zeer specifiek iets aangaande de canon.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat een kwaadwillende eventueel de EXIF data aan zou kunnen passen en zou kunnen terugschrijven zal vast kloppen.
Maar wat is nu precies de aanleiding voor of de waarde van dit idee?
Dat de timestamps niet volgordelijk zijn? Dat is niet zo gek als je bedenkt dat camera's tegenwoordig allemaal werken met een geheugenbuffer en vertraagd wegschrijven.
Allemaal zaken die zo'n onderzoeker wel weet, maar waar de mensen hier zich blind op staren. Dat laatste zie ik dan ook vooral als een vorm van vermaak.
Ik merk dat je niet geïnteresseerd bent in wat Perico bedoelt. En waarom moeten we bij vragen ook antwoorden hebben? We hebben gewoon vragen en nog geen antwoorden.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat een kwaadwillende eventueel de EXIF data aan zou kunnen passen en zou kunnen terugschrijven zal vast kloppen.
Dat de timestamps niet volgordelijk zijn? Dat is niet zo gek als je bedenkt dat camera's tegenwoordig allemaal werken met een geheugenbuffer en vertraagd wegschrijven.
Allemaal zaken die zo'n onderzoeker wel weet, maar waar de mensen hier zich blind op staren. Dat laatste zie ik dan ook vooral als een vorm van vermaak.
Ik merk dat noch jij, noch Marrije het voldoende heeft begrepen om dat zelf te kunnen uitleggen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:27 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ik merk dat je niet geïnteresseerd bent in wat Perico bedoelt.
Ik heb nergens gezegd dat dat moet! Ik wijs er alleen op dat dit topic vooral gezien moet worden als een vorm van vermaak, en dat sommige mensen het veel te serieus nemen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:27 schreef Grijzemassa het volgende:
En waarom moeten we bij vragen ook antwoorden hebben? We hebben gewoon vragen en nog geen antwoorden.
Zucht... het is geen enkel moment mijn bedoeling geweest om wie dan ook af te zeiken. Maar het is toch hopelijk ook geen plicht om mee te gaan in die eindeloze reeks fantasieen?quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:27 schreef Grijzemassa het volgende:
Je kan nog zo mooi praten over psygologie enz. maar wat je doet is alleen afzeiken. Heb je niets anders te doen, net als wij?
je bedoelt wat je verwacht te zien als 2 zakjes door de wind worden meegevoerd en alletwee aan dezelfde tak blijven hangen?quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Welnee, wat je op de foto ziet is precies wat je verwacht te zien als een plastic zakje wordt meegevoerd door wind of water en achter een tak blijft hangen.
quote:Op maandag 20 oktober 2014 14:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Noem eens 1 ding dat bedacht is in dit topic dat werkelijk waardevol zou zijn voor het onderzoek?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Graag cash afrekenen bij mijn assistente in de parkeergarage.
[ Bericht 1% gewijzigd door 11en30 op 20-10-2014 15:44:30 ]
Ga je ervan uit of heb je het getoetst?quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:15 schreef Molurus het volgende:
ik ga er vanuit dat de onderzoekers ook dat wel hebben gezien.
Het gebruikte toestel staat in de EXIF data. Dat is echt geen rocket science.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:37 schreef 11en30 het volgende:
[..]
[spoiler]• Dat er uniformiteit is in de metadata van alle foto's in een veld dat uniek voor deze camera is
• Dat het derhalve aannemelijk is dat de nachtfoto's met dezelfde camera zijn gemaakt als de foto's waar K en L op staan
Dit lijkt me allemaal extreem speculatief. Als je maar lang genoeg naar foto's kijkt ga je er vanalles in zien.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:37 schreef 11en30 het volgende:
• Dat de witte vlekken op foto 542 geen aanslag is maar stenen aan de rand van een met puin verharde weg op een hoge steile oever langs een rivier (idem geulen/scheuren/kuilen)
• Dat zo'n weg niet diep in het regenwoud bij de crossings over de rio Culubre is aangelegd maar wel bij de oversteek over de rio Pianista helemaal aan het begin van de trail
• Dat in die oversteek een steen ligt met opvallend veel overeenkomsten met de steen in foto 550
• Dat daar ook een kabel gespannen is waarvan mogelijk op 550 een reflectie in het water te zien zou kunnen zijn
• Dat de lichtbron de reflectie van de flitser is
• Dat 550 mogelijk een selfie is van de maker van de foto in het spiegelende wateroppervlak
• Dat de meiden de nachtfoto's hoogstwaarschijnlijk niet zelf gemaakt hebben
• En als ze dat wel hadden gedaan dat ze gered hadden moeten zijn
Ik ga ervan uit dat de onderzoekers bekwamer zijn in het analyseren van foto's dan de deelnemers aan dit topic. Het zou mij extreem verbazen als dat niet zo was.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:43 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Ga je ervan uit of heb je het getoetst?
Dus op de inhoud was het te technisch voor jou om het te kunnen beoordelen, maar je weet wel zeker dat het waardevol was?quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:41 schreef Marrije het volgende:
Het was iets technisch en ik leer in deze reeks eea bij, maar niet alles blijft tot lp de letter hangen. Op sommige dingen is zeer diep ingegaan, zo diep dat il het soms niet meer begreep of dat ik afhaakte omdat het mijn interesse niet had.
In het geval om jou van een voorbeeld te voorzien schiet ik inhoudelijk te kort, maar dat doet niets af aan het voorbeeld. Alleen dat het wat geduld vraagt om toegelicht te worden. Ontkrachtigen hoeft dus nu nog niet.
Dat is het verraderlijke aan foto metadata. Je kunt er veel uithalen,je schouders erover ophalen of alles uithalen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:07 schreef Molurus het volgende:
Ik ga er wel vanuit dat ze de EXIF data hebben bekeken, ja.
Je gaat er van uit.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:46 schreef Molurus het volgende:
[ga je er van uit of heb je het getoetst?]
Ik ga ervan uit dat de onderzoekers bekwamer zijn in het analyseren van foto's dan de deelnemers aan dit topic. Het zou mij extreem verbazen als dat niet zo was.
Nogmaals, als je er een mening over wilt geven wacht dan even op de uitleg van Perico of lees terug.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ga ervan uit dat de onderzoekers bekwamer zijn in het analyseren van foto's dan de deelnemers aan dit topic. Het zou mij extreem verbazen als dat niet zo was.
oh volgens mij begreep ik het redelijk, maar heb het niet onthouden.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus op de inhoud was het te technisch voor jou om het te kunnen beoordelen, maar je weet wel zeker dat het waardevol was?
Ah, daar ben je, sorry dat ik je erin betrek, maar bedankt voor het antwoord.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:50 schreef Perico het volgende:
[..]
Dat is het verraderlijke aan foto metadata. Je kunt er veel uithalen,je schouders erover ophalen of alles uithalen.
Het is onzinnig te speculeren over wat het NFI wel of niet aan zeer detaillistische kennis in huis heeft, maar ik ben oprecht benieuwd of ze het verder wel geloofden, enkel geinteresseerd in tijd en datum, of specifiek weet hadden van Canon parameters die gesjoemel weggeven.
Ik vind het vermakelijk dat je hier de plank volledig misslaat, qua vertraagd wegschrijven. Dat geldt enkel voor een foto burst.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:24 schreef Molurus het volgende:
omdat het toch ook raar is dat er geen tumbnails zijn.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:55 schreef Perico het volgende:
[..]
Ik vind het vermakelijk dat je hier de plank volledig misslaat, qua vertraagd wegschrijven. Dat geldt enkel voor een foto burst.
Maakt je camera twee seconden geen foto, schrijft hij de correcte tijd weg, op de seconde nauwkeurig. Dus als dan een foto met een later nummer een vroegere tijd heeft, ligt dat niet aan de camera.
Vandaar mijn belangstelling of het NFI dan in de originele foto's die parameter heeft aangetroffen, die wel of geen gesjoemel kan bevestigen. Dat is alles. Dat is geen wilde speculatie, maar gewoon, een zekerheidscheck.
Even los van de vraag of de onderzoekers weet hebben gehad van specifieke EXIF kenmerken van Canon, kijk hier eens van een afstand naar en probeer je dat voor te stellen:quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:50 schreef Perico het volgende:
[..]
Dat is het verraderlijke aan foto metadata. Je kunt er veel uithalen,je schouders erover ophalen of alles uithalen.
Het is onzinnig te speculeren over wat het NFI wel of niet aan zeer detaillistische kennis in huis heeft, maar ik ben oprecht benieuwd of ze het verder wel geloofden, enkel geinteresseerd in tijd en datum, of specifiek weet hadden van Canon parameters die gesjoemel weggeven.
En het lijkt hem allemaal extreem speculatief.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:51 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Je gaat er van uit.
Bedankt. :-)
Duidelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |