Het is het voordeel van TS, niet dat van de verkoper, en als in het koopcontract staat dat TS de overdrachtsbelasting moet betalen is het nog steeds het voordeel van TS.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 12:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat erom dat TS denkt dat het in zijn voordeel gaat werken. Ik zie nog steeds niet hoe hij dat nu in zijn eentje kan bepalen.
Precies, dan teken ik sowieso niks. Dus de vraag.. vermelden voordat het koopcontract wordt opgesteld, of ter plekke nakijken?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is het voordeel van TS, niet dat van de verkoper, en als in het koopcontract staat dat TS de overdrachtsbelasting moet betalen is het nog steeds het voordeel van TS.
Als in het koopcontract echter staat dat TS de overdrachtsbelasting aan de verkoper moet vergoeden, dan zou dat voor mij reden zijn het koopcontract niet te ondertekenen, dat zou simpelweg "geen deal" betekenen.
Daarbij: als dit de intentie van verkoper en zijn makelaar is, het via het koopcontract vergoed krijgen van de betaalde overdrachtsbelasting, dan spelen ze dus bewust een smerig spelletje, en dat zou al helemaal einde verhaal zijn.
Als de verkoper denkt dat hij recht heeft op vergoeding van de overdrachtsbelasting, dan gaat hij dat maar halen bij de instantie waar hij de overdrachtsbelasting aan betaald heeft.
Je krijgt sowieso een concept koopcontract voor je wat gaat tekenen, meestal per mail, zodat je eea rustig kunt doornemen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:42 schreef Acradavos het volgende:
[..]
Precies, dan teken ik sowieso niks. Dus de vraag.. vermelden voordat het koopcontract wordt opgesteld, of ter plekke nakijken?
Als dit een voordeel van ¤ 2.500 voor TS oplevert, dan betekent dat simpelweg dat hij zijn bod kan verhogen... het is dus best van belang om dat mee te nemen in de overweging.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:49 schreef lunamatic het volgende:
Het klink nu alsof je er vanuit gaat dat je het appartement uiteindelijk toch gaat kopen. Misschien niet te veel op de zaken vooruit lopen, anders kom je er teleurgesteld uit mocht het niets worden.....
Dan moet de verkoper daar al duidelijk in zijn; TS heeft een belastingvoordeel, en ik zou niet weten waarom dat aan de verkoper zou moeten toevallen als de verkoper niet op voorhand al duidelijk is over dat belastingvoordeel.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom is dat een smerig spelletje?
Ik heb die link gegeven naar de site van Eigen Huis. Als ik daar lees dat koper en verkoper vaak met elkaar afspreken dat het voordeel voor de verkoper is, dan zou ik er maar rekening mee houden dat de verkoper die insteek heeft.
Dat is ook mijn insteek.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als dit een voordeel van ¤ 2.500 voor TS oplevert, dan betekent dat simpelweg dat hij zijn bod kan verhogen... het is dus best van belang om dat mee te nemen in de overweging.
Natuurlijk niet, het is een momentopname. Stel dat jij een auto koopt bij de merkdealer, maar 2 maanden later komt er een herfstactie. Dezelfde auto met luxe opties en ¤ 2500,- korting, daar heb je dan ook geen recht meer op. De verkoper had zijn appartement anders maar over 2 jaar moeten verkopen, of de aankoop eerder moeten doen. Stel dat de verkoper dit bedrag opeist, dan zwaai ik hem uit.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:57 schreef Ardo het volgende:
ts, je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag:
als jij verkoper zou zijn, zou je dan ook het gevoel hebben dat je recht had op de door jou betaalde overdrachtsbelasting ??
Tjonge jonge jonge, overdrijven is ook een kunst hoor, chill! Hoezo smerig spelletje?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is het voordeel van TS, niet dat van de verkoper, en als in het koopcontract staat dat TS de overdrachtsbelasting moet betalen is het nog steeds het voordeel van TS.
Als in het koopcontract echter staat dat TS de overdrachtsbelasting aan de verkoper moet vergoeden, dan zou dat voor mij reden zijn het koopcontract niet te ondertekenen, dat zou simpelweg "geen deal" betekenen.
Daarbij: als dit de intentie van verkoper en zijn makelaar is, het via het koopcontract vergoed krijgen van de betaalde overdrachtsbelasting, dan spelen ze dus bewust een smerig spelletje, en dat zou al helemaal einde verhaal zijn.
Dat slaat werkelijk nergens op! Het is niet de Belastingdienst die iets of iemand iets teruggeeft of vergoedt, het is een vrijstelling. Ook weer twee volkomen verschillende dingen.quote:Als de verkoper denkt dat hij recht heeft op vergoeding van de overdrachtsbelasting, dan gaat hij dat maar halen bij de instantie waar hij de overdrachtsbelasting aan betaald heeft.
Mijn gok: TS doet alsnog een bod, want hij wil het toch wel graag.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:46 schreef Ardo het volgende:
ik ben trouwens heel benieuwd of TS uiteindelijk het flatje koopt en tegen welke prijs...
ik schat zo in dat alles helemaal niet doorgaat en een ander er alsnog mee wegloopt...
Dat laatste, daar ben ik ook redelijk zeker van.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:51 schreef Ardo het volgende:
wat ik nu 99% zeker weet: kooprijs gaat geen 126 worden en ook geen 132.500
En da's ultimo de vraag, wie laat het op een paar duizend euro stuklopen: de koper of de verkoper. De tijd dat kopers in zo'n geval standaard aan het kortste eind trekken, is al even voorbij.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:55 schreef Leandra het volgende:
Ik schrijf toch duidelijk "Als de verkoper het als verrassing in het koopcontract wil zetten, spelen ze bewust een smerig spelletje".
Wat nou "chill"? Ik ben chill hoor, ik zou zoiets er zelfs rustig op stuk laten lopen.
Denk eigenlijk dat de verkoper dat niet eens in de gaten heeft, anders had ie dat wel gebruikt reeds als verkoopargument..quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:52 schreef Spiegelei het volgende:
Maar TS. Ga wil je het appartement echt hebben, ga jij nog initiatief nemen of niet?
En als je wel doorgaat, laat je de makelaar dan ook weten dat jij er vanuit gaat dat een eventueel succesvol beroep op een (gedeeltelijke) vrijstelling voor de overdrachtsbelasting ten goede komt van jou?
Als je goed LEEST, wordt er sommige gevallen opgenomen dat de verkoper het gedeelte van de overdrachtsbelasting krijgt. Dan betaal ik als ware zijn deel, wat hij 2 jaar geleden aan de belastingdienst heeft betaald. 2500 euro (2% van 125.000) Dat is hetzelfde bedrag als het verschil waar ik van kan profiteren.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:44 schreef Ardo het volgende:
ik zie die analogie van de auto met het huis niet, maar dat zal wel aan mij liggen ?
jouw laatste zin snijdt al helemaal geen hout, hoe profiteert hij dan van kk ?
Goh, je bent wel heel zeker van je zaak.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:46 schreef Ardo het volgende:
ik ben trouwens heel benieuwd of TS uiteindelijk het flatje koopt en tegen welke prijs...
ik schat zo in dat alles helemaal niet doorgaat en een ander er alsnog mee wegloopt...
wat ik nu 99% zeker weet: kooprijs gaat geen 126 worden en ook geen 132.500
Ik wacht net zo lang af tot de verkoper gaat zakken met zijn "bodemprijs."quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:52 schreef Spiegelei het volgende:
Maar TS. Ga wil je het appartement echt hebben, ga jij nog initiatief nemen of niet?
En als je wel doorgaat, laat je de makelaar dan ook weten dat jij er vanuit gaat dat een eventueel succesvol beroep op een (gedeeltelijke) vrijstelling voor de overdrachtsbelasting ten goede komt van jou?
Nou, bij redelijkheid ben ik prima bereid tot onderhandelen en schuiven met de prijs, maar als ik zo'n geintje in het koopcontract zou tegenkomen, terwijl daar op voorhand niets over afgesproken was, dan zou ik gelijk klaar zijn.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:59 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
En da's ultimo de vraag, wie laat het op een paar duizend euro stuklopen: de koper of de verkoper. De tijd dat kopers in zo'n geval standaard aan het kortste eind trekken, is al even voorbij.
Ik heb wat minder vertrouwen in makelaars, en ik denk dat de makelaar het prima weet, en als verrassing in het koopcontract wil zetten, het argument naar de verkoper zal zijn dat het zijn courtage zal dekken.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:00 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Denk eigenlijk dat de verkoper dat niet eens in de gaten heeft, anders had ie dat wel gebruikt reeds als verkoopargument..
Maar de ervaring leert dat de meeste mensen wat minder nuchter in het hele proces staan en emotie bij velen ook een rol speelt en soms nog meer dan ratioquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, bij redelijkheid ben ik prima bereid tot onderhandelen en schuiven met de prijs, maar als ik zo'n geintje in het koopcontract zou tegenkomen, terwijl daar op voorhand niets over afgesproken was, dan zou ik gelijk klaar zijn.
Even he, los van de overwegingen van TS en anderen. Jij hebt een woning op het oog. De bent uit de koopprijs, datum, meeverkochte roerende zaken de hele rambam. Je hebt zelfs al een notaris uitgezocht en alle kosten zijn tot op de cent bij jou bekend.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, bij redelijkheid ben ik prima bereid tot onderhandelen en schuiven met de prijs, maar als ik zo'n geintje in het koopcontract zou tegenkomen, terwijl daar op voorhand niets over afgesproken was, dan zou ik gelijk klaar zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.klerkje
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |