Leandra | woensdag 15 oktober 2014 @ 14:42 |
http://nos.nl/artikel/710111-kamer-wil-alternatieven-voor-ovchip.html Dit snap ik dus echt niet, het project draait net een paar jaar en heeft dus nog wat kinderziekten. Los die gewoon op in plaats van direct naar alternatieven te kijken. | |
macca728 | woensdag 15 oktober 2014 @ 14:49 |
Waarom niet reeksen ? | |
Leandra | woensdag 15 oktober 2014 @ 14:51 |
Heb ik al aangevraagd in FB, want reeksen werkt kennelijk nog steeds niet als het niet al een reeks is, ook niet als je het topic id van het vorige topic invult. | |
freako | woensdag 15 oktober 2014 @ 14:51 |
Wordt aan gewerkt:
| |
Freak188 | woensdag 15 oktober 2014 @ 14:59 |
De politiek maakt van dit systeem vanzelf wel een onhandelbaar iets. De één wil dit, de ander wil dat.... en de teller gaat lopen. Neemt niet weg dat dit systeem zowiezo een hoop weeffouten kent, met name aan de kant van de NS. En het hele gebrekkige in en uitcheck systeem. Maar er wordt waarschijnlijk weer een paar miljard tegenaan gegooid. Het zal ooit slagen. | |
#ANONIEM | woensdag 15 oktober 2014 @ 15:03 |
Bleek het ook nog eens achteraf helemaal niet het gewenste effect te hebben. Zonde dat er zoveel geld mee is verspild. Overigens belachelijk die ¤20 die je altijd op je chipkaart moet hebben staan als je met saldo wilt reizen. Dan ook nog die producten die je allemaal moet laden. Echt een gedoe. | |
Blik | woensdag 15 oktober 2014 @ 15:26 |
Waarom met name vanuit de NS? Ik denk dat de NS wel het minst grote probleem is. Juist de complexiteit met alle verschillende vervoerders maakt het dat de OV-chipkaart meer irritatie oproept dan dat het gemak creeert. | |
macca728 | woensdag 15 oktober 2014 @ 15:35 |
Die verschillende vervoerders maakt niets uit, want die waren er ook al met het papieren treinkaartje. En met name NS omdat NS zelf verantwoordelijk is voor veel problemen, denk aan samenreiskorting, problemen voor Traject kaarthouders, NS Business kaarthouders bv. Het invoeren van een middagspits, niet voor de voordeeluren maar voor de daluren (al heeft dat niets met OV chipkaart te maken) | |
#ANONIEM | woensdag 15 oktober 2014 @ 15:40 |
Niemand heeft het over afschaffen. De meerderheid wilt een beter systeem, de ov-chipkaart kan daarvan de basis blijven. Alleen dan sterk verbeteren | |
Blik | woensdag 15 oktober 2014 @ 15:45 |
Met jouw redenatie kan ik het ook bij de NS wegschuiven, die producten waren er al voor de OV-chipkaart. Dus de NS wil die producten kunnen behouden onder de OV-chipkaart. Juist voor de OV-chipkaart kon je alles af met 1 kaartje, nu met de OV-chipkaart moet je in- en uitchecken op verschillende stations. Dat probleem ligt meer bij de andere vervoerders dan bij de NS. Als voorbeeld, voor een retour-reis van Emmen naar Venlo moet je 12 (!!!) keer in- en uitchecken. Dat is gewoon minimaal 8x te veel. | |
macca728 | woensdag 15 oktober 2014 @ 15:51 |
Dus NS had een fatsoenlijke oplossing moeten bedenken voor hun abonnementhouders en niet zeggen dat ze de trein uit moeten om uit en weer in te checken bv voor hun recht op korting. Dat je voor elke vervoerder apart in en uit moet checken ligt aan de gebrekkige ICT want dan kan achteraf ook berekend worden. Maar daar is de OV chipkaart mede juist voor bedacht zodat elke vervoerder zijn geld krijgt. | |
Blik | woensdag 15 oktober 2014 @ 15:53 |
Daar ga je de fout in, omdat de vervoerders bang zijn te weinig geld te ontvangen is het niet mogelijk gemaakt. Het kan namelijk prima | |
Jellereppe | woensdag 15 oktober 2014 @ 16:55 |
De ov-studentenkaart is wel een genot als het werkt. | |
Cherna | woensdag 15 oktober 2014 @ 16:58 |
Dat is niet een probleem van NS alleen. Ook de andere vervoerders spelen daarbij een rol. En wat te denken van een overheid. | |
macca728 | woensdag 15 oktober 2014 @ 17:00 |
De overheid is nalatig geweest maar de chipkaart komt voor een groot deel uit de koker van NS, ze hebben niet voor niets een meerderheidsbelang in TLS | |
Jellereppe | woensdag 15 oktober 2014 @ 17:02 |
Zonde van al het geld. Hoeveel vrachtwagens met geld hebben ze in die ov-chipkaart gestopt. Ik zou kiezen voor het verbeteren van het systeem, niet om alles weer op te doeken omdat wat kamerleden een of andere natte droom hebben over het ov-systeem dat ze weer aan NL willen opleggen. | |
Cherna | woensdag 15 oktober 2014 @ 17:10 |
Je kunt wel een meerderheidsbelang hebben, maar als een overheid en diverse reisorganisaties allemaal hun wensen heeft en je daar ook aan moet voldoen dan heb je een probleem. Het is te complex als je alleen al bedenkt dat je Blokker,Hema, Kruidvat etc etc kaarten hebt. Niet gek dat je de bomen door het bos niet meer ziet. Daar komt bovenop dat alles binnen een bepaalde tijd gerealiseerd moet worden. | |
Basp1 | woensdag 15 oktober 2014 @ 17:14 |
Voorheen kreeg de vervoerder ook al zijn geld door de statistiek van reizigers onderzoeken, daar was men het niet geheel mee eens, de fout marge was volgens hun te groot. Hoe groot is natuurlijk nooit gekwantificeerd, maar zolang je maar lang genoeg de boodschap herhaalt en met je voeten stampt wordt het voor de overheid opeens een heel legitieme reden. ![]() Door de statistiek zou men wel eens 1% omzet mislopen alleen daarom heeft men ervoor gekozen dat de gebruiker per vervoerder moet in en uitchecken. | |
MouzurX | woensdag 15 oktober 2014 @ 17:17 |
Dit ja. 1% omzet mislopen vs een 10! keer zo duur systeem oprichten. Maarja je kan het toch allemaal op de klant gooien door gebrek aan concurrentie(onmogelijk in publieke transport sector) | |
freako | woensdag 15 oktober 2014 @ 17:18 |
Het is ook niet de wens van de Kamer om een compleet nieuw systeem op te tuigen. Het gaat om in ieder geval een aantal aanpassingen/verbeteringen: • Reizen op rekening • Reizen met een contactloze pinpas (of een telefoon met nfc-chip) • Niet meer in-/uitchecken bij een overstap • Een kaart waarmee toeristen een aantal dagen onbeperkt met de trein kunnen Het eerste kan nu al met de NS Businesscard, dus dat moet eenvoudig kunnen voor alle reizigers, zou je denken. Bij de RET kan het nu al volgens mij. Met de contactloze pinpas is een proef gestart, of die begint binnenkort. De laatste optie moet ook niet al te moeilijk zijn, in wezen zijn dat een aantal Blokker-dagkaarten. http://www.rtlnieuws.nl/n(...)volkomen-achterhaald | |
Basp1 | woensdag 15 oktober 2014 @ 17:19 |
Volgens de rechtse wind die jaren gewaaid heeft is concurrentie op het spoor echt wel mogelijk, gewoon allemaal verschillende vervoerders laten rijden, dat die domme rechtsen niets van logistiek snappen maakt ook niet uit. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 15 oktober 2014 @ 17:32 |
Nja. Ook dan moet je in- en uitchecken tussen vervoersbedrijven. ![]() | |
Cherna | woensdag 15 oktober 2014 @ 17:34 |
Concurrentie op het spoor is niet slecht mits het een vervoerder is. En of dat nu Veolia,NS, SNCF is maakt mij niets uit. Maar een vervoerder. Het probleem is doodeenvoudig dat de vervoerder gebruikt maakt van de sporen maar het niet beheert. En of het nu NS is of Veolia, Bij storingen aan de infra staan ze allemaal stil. En voor elke vervoerder gelden dezelfde regels. En winst willen ze allemaal maken. Dus de prijs zal zeker niet dalen maar eerder stijgen. En als een machinist van NS een wissel niet mag krukken mag de machinist van Veolia dat ook niet. | |
Janneke141 | woensdag 15 oktober 2014 @ 17:35 |
Geen directe concurrentie op één traject (niet onmogelijk, maar op veel plekken wel onhandig), maar het huidige concessiesysteem is zowel voor bus- als treinvervoer echt niet onsuccesvol. En over de OV-Chipkaart: in concept is het een prima systeem, maar de uitvoering is ronduit bagger. Hoofdstuk nummer zoveel in een geflopt IT-project van de overheid. Maar om het hele zooitje nu maar weer weg te gooien en overnieuw te beginnen is onzinnig. | |
Cherna | woensdag 15 oktober 2014 @ 17:41 |
Zo is er ook een smak geld voor poortjes uitgegeven. Prima, maar als dan een overheid bepaald dat de poortjes open moeten blijven zodat er een vrije doortocht is, dan is er ergens iets misgegaan. Mogelijk had men van tevoren het inzicht moeten hebben om dan de poortjes anders te plaatsen. Dan vraag ik me af hoe de communicatie is verlopen tussen de diverse instanties. | |
Jellereppe | woensdag 15 oktober 2014 @ 17:49 |
Bedankt voor de informatie. Ik lees al dat jij redelijk goed op de hoogte bent. Nu ze de ov-chipkaart grotendeels toch uitgerold hebben en de NS zelfs al op sommige stations de poortjes in werking heeft gesteld, zou het gekkenwerk zijn om weer van voren af aan te beginnen. Nu is het inderdaad de tijd om ziektes uit het systeem te halen en het klantvriendelijk te maken. Misschien kunnen ze leren van andere landen op dit gebied. | |
Jellereppe | woensdag 15 oktober 2014 @ 17:50 |
Zeker, maar ik hoef de saldo niet te checken. Dat is het mooiste. | |
macca728 | woensdag 15 oktober 2014 @ 18:01 |
Dat zijn gewoon simpele chipkaarten, wat is daar complex aan ? Er moet alleen een chip inzitten om poortjes te openen of een barcode. NS heeft gewoon lak gehad aan al die organisaties. Zo was het eerst de bedoeling dat je gewoon een kaartje kon laden op je chipkaart, jaren later heeft men pas helemaal gekozen voor reizen op saldo. De eerste poortjes kon je gewoon openen met het ouderwetse papieren kaartje. | |
Cherna | woensdag 15 oktober 2014 @ 18:03 |
De geldigheid van de diverse kaarten. | |
Basp1 | woensdag 15 oktober 2014 @ 18:08 |
Concurrentie zou juist volgens de economische dogma voor de consument een betere prijs en/of kwaliteit moeten opleveren als je dan ook nog eens beweert dat de prijs alleen maar zal stijgen zie ik voor de consument geen enkele reden om concurrentie op het spoor te willen. Dat de infra beheert wordt door een andere partij waardoor het een bureaucratische zooi wordt en bij simpele storingen die in principe door een machinist opgelost zou kunnen worden, waardoor dus wederom de consument hier de dupe wordt is toch ook totaal niet logisch. Wil men meer of minder consumenten in het OV, soms heb ik wel eens het gevoel dat het meer om de hoge poppetjes gaat die totaal onlogische beslissingen maken maar nooit hun fouten toegeven en willen herstellen. |