abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:42:00 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145567600
quote:
De Tweede Kamer zoekt naar alternatieven voor de OV-chipkaart. VVD-Kamerlid De Boer vindt dat het systeem klantvriendelijker moet worden. Naast de kaart zouden er ook technieken moeten komen als apps of bankpassen, zei ze in het NOS Radio1 Journaal.

Ze wil bijvoorbeeld dat mensen pas achteraf hoeven betalen en ze vindt ook dat mensen per reis maar één keer moeten in- en uitchecken. De OV-chipkaart moet niet worden afgeschaft, maar "doorontwikkeld". Ze wil dat er 1 juli een vernieuwd systeem is.

Papieren kaartje
Andere partijen vallen de VVD bij. Ook de PVV pleit voor andere technieken naast de huidige kaart. PVV-Kamerlid Madlener wil bovendien het papieren kaartje terug.

De OV-chipkaart is al sinds de invoering omstreden. De Consumentenbond verzamelde vorige week nog bijna 2400 klachten over de kaart. Ze gaan onder meer over de hoogte van de borg die nodig is voor een treinreis en het vele in- en uitchecken.

Morgen praat de Kamer over de OV-chipkaart.
http://nos.nl/artikel/710111-kamer-wil-alternatieven-voor-ovchip.html

Dit snap ik dus echt niet, het project draait net een paar jaar en heeft dus nog wat kinderziekten. Los die gewoon op in plaats van direct naar alternatieven te kijken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_145567891
Waarom niet reeksen ?
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:51:48 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145567982
Heb ik al aangevraagd in FB, want reeksen werkt kennelijk nog steeds niet als het niet al een reeks is, ook niet als je het topic id van het vorige topic invult.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:51:52 #4
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_145567985
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:49 schreef macca728 het volgende:
Waarom niet reeksen ?
Wordt aan gewerkt:
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:43 schreef Leandra het volgende:
Kan iemand deze : NWS / Kamer wil alternatieven voor OV-chip
Even aan deze: NWS / Kamer wil alternatieven voor OV-chip reeksen?
En #2 mag er ook bij :@
Thnx :*
pi_145568238
De politiek maakt van dit systeem vanzelf wel een onhandelbaar iets. De één wil dit, de ander wil dat.... en de teller gaat lopen.

Neemt niet weg dat dit systeem zowiezo een hoop weeffouten kent, met name aan de kant van de NS. En het hele gebrekkige in en uitcheck systeem.

Maar er wordt waarschijnlijk weer een paar miljard tegenaan gegooid. Het zal ooit slagen.
pi_145568408
Bleek het ook nog eens achteraf helemaal niet het gewenste effect te hebben. Zonde dat er zoveel geld mee is verspild.

Overigens belachelijk die ¤20 die je altijd op je chipkaart moet hebben staan als je met saldo wilt reizen. Dan ook nog die producten die je allemaal moet laden. Echt een gedoe.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:26:27 #7
62913 Blik
The one and Only!
pi_145569287
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:59 schreef Freak188 het volgende:

Neemt niet weg dat dit systeem zowiezo een hoop weeffouten kent, met name aan de kant van de NS. En het hele gebrekkige in en uitcheck systeem.

Waarom met name vanuit de NS? Ik denk dat de NS wel het minst grote probleem is. Juist de complexiteit met alle verschillende vervoerders maakt het dat de OV-chipkaart meer irritatie oproept dan dat het gemak creeert.
pi_145569646
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:26 schreef Blik het volgende:
[..]
Waarom met name vanuit de NS? Ik denk dat de NS wel het minst grote probleem is. Juist de complexiteit met alle verschillende vervoerders maakt het dat de OV-chipkaart meer irritatie oproept dan dat het gemak creeert.
Die verschillende vervoerders maakt niets uit, want die waren er ook al met het papieren treinkaartje.

En met name NS omdat NS zelf verantwoordelijk is voor veel problemen, denk aan samenreiskorting, problemen voor Traject kaarthouders, NS Business kaarthouders bv.

Het invoeren van een middagspits, niet voor de voordeeluren maar voor de daluren (al heeft dat niets met OV chipkaart te maken)
pi_145569812
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/710111-kamer-wil-alternatieven-voor-ovchip.html
Dit snap ik dus echt niet, het project draait net een paar jaar en heeft dus nog wat kinderziekten. Los die gewoon op in plaats van direct naar alternatieven te kijken.
Niemand heeft het over afschaffen. De meerderheid wilt een beter systeem, de ov-chipkaart kan daarvan de basis blijven. Alleen dan sterk verbeteren
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:45:33 #10
62913 Blik
The one and Only!
pi_145569966
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:35 schreef macca728 het volgende:
Die verschillende vervoerders maakt niets uit, want die waren er ook al met het papieren treinkaartje.
En met name NS omdat NS zelf verantwoordelijk is voor veel problemen, denk aan samenreiskorting, problemen voor Traject kaarthouders, NS Business kaarthouders bv.
Het invoeren van een middagspits, niet voor de voordeeluren maar voor de daluren (al heeft dat niets met OV chipkaart te maken)
Met jouw redenatie kan ik het ook bij de NS wegschuiven, die producten waren er al voor de OV-chipkaart. Dus de NS wil die producten kunnen behouden onder de OV-chipkaart.

Juist voor de OV-chipkaart kon je alles af met 1 kaartje, nu met de OV-chipkaart moet je in- en uitchecken op verschillende stations. Dat probleem ligt meer bij de andere vervoerders dan bij de NS. Als voorbeeld, voor een retour-reis van Emmen naar Venlo moet je 12 (!!!) keer in- en uitchecken. Dat is gewoon minimaal 8x te veel.
pi_145570176
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:45 schreef Blik het volgende:
[..]
Met jouw redenatie kan ik het ook bij de NS wegschuiven, die producten waren er al voor de OV-chipkaart. Dus de NS wil die producten kunnen behouden onder de OV-chipkaart.
Juist voor de OV-chipkaart kon je alles af met 1 kaartje, nu met de OV-chipkaart moet je in- en uitchecken op verschillende stations. Dat probleem ligt meer bij de andere vervoerders dan bij de NS. Als voorbeeld, voor een retour-reis van Emmen naar Venlo moet je 12 (!!!) keer in- en uitchecken. Dat is gewoon minimaal 8x te veel.
Dus NS had een fatsoenlijke oplossing moeten bedenken voor hun abonnementhouders en niet zeggen dat ze de trein uit moeten om uit en weer in te checken bv voor hun recht op korting.

Dat je voor elke vervoerder apart in en uit moet checken ligt aan de gebrekkige ICT want dan kan achteraf ook berekend worden. Maar daar is de OV chipkaart mede juist voor bedacht zodat elke vervoerder zijn geld krijgt.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:53:52 #12
62913 Blik
The one and Only!
pi_145570251
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dus NS had een fatsoenlijke oplossing moeten bedenken voor hun abonnementhouders en niet zeggen dat ze de trein uit moeten om uit en weer in te checken bv voor hun recht op korting.
Dat je voor elke vervoerder apart in en uit moet checken ligt aan de gebrekkige ICT want dan kan achteraf ook berekend worden. Maar daar is de OV chipkaart mede juist voor bedacht zodat elke vervoerder zijn geld krijgt.
Daar ga je de fout in, omdat de vervoerders bang zijn te weinig geld te ontvangen is het niet mogelijk gemaakt. Het kan namelijk prima
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:55:16 #13
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_145572458
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:03 schreef robin007bond het volgende:
Bleek het ook nog eens achteraf helemaal niet het gewenste effect te hebben. Zonde dat er zoveel geld mee is verspild.
Overigens belachelijk die ¤20 die je altijd op je chipkaart moet hebben staan als je met saldo wilt reizen. Dan ook nog die producten die je allemaal moet laden. Echt een gedoe.
De ov-studentenkaart is wel een genot als het werkt.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:58:31 #14
321876 Cherna
Fuck the System
pi_145572591
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dus NS had een fatsoenlijke oplossing moeten bedenken voor hun abonnementhouders en niet zeggen dat ze de trein uit moeten om uit en weer in te checken bv voor hun recht op korting.
Dat je voor elke vervoerder apart in en uit moet checken ligt aan de gebrekkige ICT want dan kan achteraf ook berekend worden. Maar daar is de OV chipkaart mede juist voor bedacht zodat elke vervoerder zijn geld krijgt.
Dat is niet een probleem van NS alleen. Ook de andere vervoerders spelen daarbij een rol. En wat te denken van een overheid.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_145572664
De overheid is nalatig geweest maar de chipkaart komt voor een groot deel uit de koker van NS, ze hebben niet voor niets een meerderheidsbelang in TLS
  woensdag 15 oktober 2014 @ 17:02:08 #16
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_145572753
Zonde van al het geld. Hoeveel vrachtwagens met geld hebben ze in die ov-chipkaart gestopt. Ik zou kiezen voor het verbeteren van het systeem, niet om alles weer op te doeken omdat wat kamerleden een of andere natte droom hebben over het ov-systeem dat ze weer aan NL willen opleggen.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 17:10:40 #17
321876 Cherna
Fuck the System
pi_145573126
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:00 schreef macca728 het volgende:
De overheid is nalatig geweest maar de chipkaart komt voor een groot deel uit de koker van NS, ze hebben niet voor niets een meerderheidsbelang in TLS
Je kunt wel een meerderheidsbelang hebben, maar als een overheid en diverse reisorganisaties allemaal hun wensen heeft en je daar ook aan moet voldoen dan heb je een probleem. Het is te complex als je alleen al bedenkt dat je Blokker,Hema, Kruidvat etc etc kaarten hebt. Niet gek dat je de bomen door het bos niet meer ziet.
Daar komt bovenop dat alles binnen een bepaalde tijd gerealiseerd moet worden.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_145573304
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:51 schreef macca728 het volgende:
Dat je voor elke vervoerder apart in en uit moet checken ligt aan de gebrekkige ICT want dan kan achteraf ook berekend worden. Maar daar is de OV chipkaart mede juist voor bedacht zodat elke vervoerder zijn geld krijgt.
Voorheen kreeg de vervoerder ook al zijn geld door de statistiek van reizigers onderzoeken, daar was men het niet geheel mee eens, de fout marge was volgens hun te groot. Hoe groot is natuurlijk nooit gekwantificeerd, maar zolang je maar lang genoeg de boodschap herhaalt en met je voeten stampt wordt het voor de overheid opeens een heel legitieme reden. :')

Door de statistiek zou men wel eens 1% omzet mislopen alleen daarom heeft men ervoor gekozen dat de gebruiker per vervoerder moet in en uitchecken.
pi_145573416
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voorheen kreeg de vervoerder ook al zijn geld door de statistiek van reizigers onderzoeken, daar was men het niet geheel mee eens, de fout marge was volgens hun te groot. Hoe groot is natuurlijk nooit gekwantificeerd, maar zolang je maar lang genoeg de boodschap herhaalt en met je voeten stampt wordt het voor de overheid opeens een heel legitieme reden. :')
Door de statistiek zou men wel eens 1% omzet mislopen alleen daarom heeft men ervoor gekozen dat de gebruiker per vervoerder moet in en uitchecken.
Dit ja.
1% omzet mislopen vs een 10! keer zo duur systeem oprichten.
Maarja je kan het toch allemaal op de klant gooien door gebrek aan concurrentie(onmogelijk in publieke transport sector)
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 17:18:43 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_145573478
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:02 schreef Jellereppe het volgende:
Zonde van al het geld. Hoeveel vrachtwagens met geld hebben ze in die ov-chipkaart gestopt. Ik zou kiezen voor het verbeteren van het systeem, niet om alles weer op te doeken omdat wat kamerleden een of andere natte droom hebben over het ov-systeem dat ze weer aan NL willen opleggen.
Het is ook niet de wens van de Kamer om een compleet nieuw systeem op te tuigen. Het gaat om in ieder geval een aantal aanpassingen/verbeteringen:
• Reizen op rekening
• Reizen met een contactloze pinpas (of een telefoon met nfc-chip)
• Niet meer in-/uitchecken bij een overstap
• Een kaart waarmee toeristen een aantal dagen onbeperkt met de trein kunnen

Het eerste kan nu al met de NS Businesscard, dus dat moet eenvoudig kunnen voor alle reizigers, zou je denken. Bij de RET kan het nu al volgens mij.
Met de contactloze pinpas is een proef gestart, of die begint binnenkort.
De laatste optie moet ook niet al te moeilijk zijn, in wezen zijn dat een aantal Blokker-dagkaarten.

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)volkomen-achterhaald
pi_145573515
quote:
10s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:17 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dit ja.
1% omzet mislopen vs een 10! keer zo duur systeem oprichten.
Maarja je kan het toch allemaal op de klant gooien door gebrek aan concurrentie(onmogelijk in publieke transport sector)
Volgens de rechtse wind die jaren gewaaid heeft is concurrentie op het spoor echt wel mogelijk, gewoon allemaal verschillende vervoerders laten rijden, dat die domme rechtsen niets van logistiek snappen maakt ook niet uit. :D
pi_145574063
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:55 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

De ov-studentenkaart is wel een genot als het werkt.
Nja. Ook dan moet je in- en uitchecken tussen vervoersbedrijven. :P
  woensdag 15 oktober 2014 @ 17:34:23 #23
321876 Cherna
Fuck the System
pi_145574125
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens de rechtse wind die jaren gewaaid heeft is concurrentie op het spoor echt wel mogelijk, gewoon allemaal verschillende vervoerders laten rijden, dat die domme rechtsen niets van logistiek snappen maakt ook niet uit. :D
Concurrentie op het spoor is niet slecht mits het een vervoerder is. En of dat nu Veolia,NS, SNCF is maakt mij niets uit. Maar een vervoerder.
Het probleem is doodeenvoudig dat de vervoerder gebruikt maakt van de sporen maar het niet beheert. En of het nu NS is of Veolia, Bij storingen aan de infra staan ze allemaal stil. En voor elke vervoerder gelden dezelfde regels. En winst willen ze allemaal maken. Dus de prijs zal zeker niet dalen maar eerder stijgen.
En als een machinist van NS een wissel niet mag krukken mag de machinist van Veolia dat ook niet.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 15 oktober 2014 @ 17:35:22 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145574159
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens de rechtse wind die jaren gewaaid heeft is concurrentie op het spoor echt wel mogelijk, gewoon allemaal verschillende vervoerders laten rijden, dat die domme rechtsen niets van logistiek snappen maakt ook niet uit. :D
Geen directe concurrentie op één traject (niet onmogelijk, maar op veel plekken wel onhandig), maar het huidige concessiesysteem is zowel voor bus- als treinvervoer echt niet onsuccesvol.

En over de OV-Chipkaart: in concept is het een prima systeem, maar de uitvoering is ronduit bagger. Hoofdstuk nummer zoveel in een geflopt IT-project van de overheid. Maar om het hele zooitje nu maar weer weg te gooien en overnieuw te beginnen is onzinnig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 15 oktober 2014 @ 17:41:44 #25
321876 Cherna
Fuck the System
pi_145574364
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geen directe concurrentie op één traject (niet onmogelijk, maar op veel plekken wel onhandig), maar het huidige concessiesysteem is zowel voor bus- als treinvervoer echt niet onsuccesvol.
En over de OV-Chipkaart: in concept is het een prima systeem, maar de uitvoering is ronduit bagger. Hoofdstuk nummer zoveel in een geflopt IT-project van de overheid. Maar om het hele zooitje nu maar weer weg te gooien en overnieuw te beginnen is onzinnig.
Zo is er ook een smak geld voor poortjes uitgegeven. Prima, maar als dan een overheid bepaald dat de poortjes open moeten blijven zodat er een vrije doortocht is, dan is er ergens iets misgegaan. Mogelijk had men van tevoren het inzicht moeten hebben om dan de poortjes anders te plaatsen. Dan vraag ik me af hoe de communicatie is verlopen tussen de diverse instanties.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')