https://www.eigenhuis.nl/actueel/Dossiers/Dossier-tijdelijke-verhuur/recessie-fiscale-gevolgen-tijdelijke-verhuur/quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 09:45 schreef Kwekkie4u het volgende:
De woz-waarde van de woning is in de jaren flink gekelderd. Staat nu op 110.000 euro. Mijn hypotheek is 135.000 euro.
Ik wil mijn woning verhuren voor minimaal 1100 euro. Mijn hypotheeklasten incl. sercivekosten bedraagt 850 euro.
Heb al beheermaatschappijen die mij woning voor jaar willen huren en dan iemand erin plaatsen voor een jaar. Nu is mijn vraag, hoe bereken ik wat ik moet afdragen aan de belastingdienst.
Dat maakt niet uit. Je woning komt dan terecht in Box 3. Je betaalt 1,2% van de woz waarde (potentieel verminderd indien je overig vermogen minder is dan het heffingvrijvermogen). Je mag je hypotheek schuld wel in box 3 aftrekken. Dit geef je natuurlijk aan in je belasting aangifte.quote:En hoe weet de belastingdienst dat ik mijn woning voor 1000 euro verhuur?
Houd je rekening dat je dan waarschijnlijk geen recht meer hebt op HRA? Dit zal de bank niet echt leuk vinden omdat je netto rentelast omhoog gaat. Waarschijnlijk is het beter om je huis toch te koop te zetten al dan niet voor een belachelijke prijs, puur om HRA te behouden.quote:Mijn woning staat niet te koop.
Ik denk dat dat vies tegen zal vallen. de waardeverhoging van een nieuwe badkamer en keuken dekt zelden de kosten ervan. Zowel een badkamer als een keuken zijn zeer persoonlijk.quote:Wil na een jaar verhuur de badkamer en keuken vernieuwen met opbrengst van mijn huur.
Dan beperk ik het verlies
Je hebt nog een hypotheek, dus toestemming nodig van de bank om het pand particulier te verhuren. Daarnaast zou ik ook bij de gemeente checken of je een vergunning nodig hebt om een pand te verhuren. Is zelden zo, maar in sommige gemeentes wel.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 09:45 schreef Kwekkie4u het volgende:
De woz-waarde van de woning is in de jaren flink gekelderd. Staat nu op 110.000 euro. Mijn hypotheek is 135.000 euro.
Ik wil mijn woning verhuren voor minimaal 1100 euro. Mijn hypotheeklasten incl. sercivekosten bedraagt 850 euro.
Heb al beheermaatschappijen die mij woning voor jaar willen huren en dan iemand erin plaatsen voor een jaar.
Particuliere verhuurders hoeven geen belasting te betalen over de huur die ze innen. Daar staat tegenover dat je verbeteringen of reparaties aan de woning ook niet mag aftrekken.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 09:45 schreef Kwekkie4u het volgende:
Nu is mijn vraag, hoe bereken ik wat ik moet afdragen aan de belastingdienst.
En hoe weet de belastingdienst dat ik mijn woning voor 1000 euro verhuur?
Kan een goed idee zijn, maar zoals gezegd kun je dit dus niet aftrekken van je belastingaangifte.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 09:45 schreef Kwekkie4u het volgende:
Wil na een jaar verhuur de badkamer en keuken vernieuwen met opbrengst van mijn huur.
Dan kun je de woning niet verhuren onder de Leegstandswet.quote:
Nee, harde data maken niks uit. Gewone tijdelijke verhuur bestaat niet (als je dus niet onder de Leegstandswet verhuurt). Je kunt een datum in een contract zetten, je kunt in het contract zetten dat het een tijdelijk contract is, maar beide dingen zijn niet rechtsgeldig.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 11:53 schreef TigerXtrm het volgende:
Hou er verder ook rekening mee dat je het huur contract goed regelt als je het pand na een jaar wel wil verkopen. Spreek harde data af over wanneer ze er uiterlijk uit moeten zijn (als je dat al weet of zou willen) en zet deze data letterlijk in het contract. Zo heb je in ieder geval een goede zaak bij de rechter mochten de huurders na het jaar moeilijk gaan doen en er niet uit willen (een pand is niet te verkopen met huurders er in).
Hij zou het nog verkapt als hospita verhuur kunnen doen, als hij zelf een kamertje daar behoud, alhoewel dat ook niet echt de bedoeling van die verhuur regeling is.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 16:59 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Dan kun je de woning niet verhuren onder de Leegstandswet.
[..]
Nee, harde data maken niks uit. Gewone tijdelijke verhuur bestaat niet (als je dus niet onder de Leegstandswet verhuurt). Je kunt een datum in een contract zetten, je kunt in het contract zetten dat het een tijdelijk contract is, maar beide dingen zijn niet rechtsgeldig.
Waarde woning is 110.000, is 1100 euro huur dan realistisch?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 09:45 schreef Kwekkie4u het volgende:
Staat nu op 110.000 euro...
Ik wil mijn woning verhuren voor minimaal 1100 euro
Hij kan het altijd vragen, maar je moet wel extreem in nood zitten wil je 1100 euro gaan betalen voor een vlooienhok van net boven de ton.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:42 schreef manifold het volgende:
[..]
Waarde woning is 110.000, is 1100 euro huur dan realistisch?
Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als je verhuur duidelijk van korte aard is en dat duidelijk is vastgelegd, dan kun je ook zonder leegstandwet tijdelijk verhuren. Als er duidelijk is gemaakt dat het huis verkocht gaat worden bij begin van de huur en dat dit een tussenoplossing is, heb je het in principe niet nodig.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 16:59 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
[..]
Nee, harde data maken niks uit. Gewone tijdelijke verhuur bestaat niet (als je dus niet onder de Leegstandswet verhuurt). Je kunt een datum in een contract zetten, je kunt in het contract zetten dat het een tijdelijk contract is, maar beide dingen zijn niet rechtsgeldig.
nee dat zijn dan niet rechtsgeldige afspraken die je maakt en daar kan een huurder misbruik van maken.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:03 schreef Me_Wesley het volgende:
Als je verhuur duidelijk van korte aard is en dat duidelijk is vastgelegd, dan kun je ook zonder leegstandwet tijdelijk verhuren.
Nee. Huurbescherming geldt niet voor verhuur die duidelijk van korte aard is. Zie ook BW 7:232 lid 2.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
nee dat zijn dan niet rechtsgeldige afspraken die je maakt en daar kan een huurder misbruik van maken.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:14 schreef Basp1 het volgende:
nee dat zijn dan niet rechtsgeldige afspraken die je maakt en daar kan een huurder misbruik van maken.
Van korte duur als in Leegstandswet ja. Het helpt je niet om als verhuurder zomaar wat niet-rechtsgeldige regeltjes (zoals bijvoorbeeld dat het huurcontract 'tijdelijk' is en eventueel een datum erbij, ook al doe je dat 'duidelijk'quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:16 schreef Me_Wesley het volgende:
Nee. Huurbescherming geldt niet voor verhuur die duidelijk van korte aard is. Zie ook BW 7:232 lid 2.
quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
nee dat zijn dan niet rechtsgeldige afspraken die je maakt en daar kan een huurder misbruik gebruik van maken.
Nee, leegstandwet heeft niets te maken met 7:232.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:31 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Inderdaad.
[..]
Van korte duur als in Leegstandswet ja. Het helpt je niet om als verhuurder zomaar wat niet-rechtsgeldige regeltjes (zoals bijvoorbeeld dat het huurcontract 'tijdelijk' is en eventueel een datum erbij, ook al doe je dat 'duidelijk') in het huurcontract te zetten.
Nee duh! Het heeft ook niet specifiek te maken met dat wetsartikel, maar Leegstandswet is wel duidelijk voor verhuur van korte duur. Een regeltje in een huurcontract ('tijdelijk met datum') is dat niet. Want het is niet rechtsgeldig.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:36 schreef Me_Wesley het volgende:
Nee, leegstandwet heeft niets te maken met 7:232.
Ja, leegstandwet is bedoelt voor korte verhuur, maar zonder leegstandwet mag je ook kort verhuren zolang duidelijk is dat het voor duur van korte aard is. Zoals bijvoerbeeld bij verkoop.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:39 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Nee duh! Het heeft ook niet specifiek te maken met dat wetsartikel, maar Leegstandswet is wel duidelijk voor verhuur van korte duur. Een regeltje in een huurcontract ('tijdelijk met datum') is dat niet. Want het is niet rechtsgeldig.
Maar mij maakt het niet uit dat jij dat denkt hoor.
Verhuur jij zelf een woning?
http://uitspraken.rechtsp(...)NL:RBOBR:2013:BZ9112quote:Ook de stelling van [huurder] dat geen sprake is van een vergunning op grond van de Leegstandwet of een diplomatenclausule, maakt dit oordeel niet anders. [verhuurder] heeft terecht aangevoerd dat hem diverse keuzes openstonden en dat de keuze voor verhuur voor korte duur hem vrijstond. Overigens is een verwijzing naar artikel 7:274 lid 1 sub b van het Burgerlijk Wetboek als voormeld niet aan de orde omdat [verhuurder] geen terugkeer beoogde.
4.8. Het voorgaande brengt met zich mee dat de huurbeschermingsbepalingen van afdeling 5 van boek 7 BW, waarop [huurder] zich beroept, ingevolge artikel 7:232 lid 2 BW niet van toepassing zijn. Het door hem gedane beroep op de in de artikelen 7:271 BW e.v. opgenomen regels betreffende de opzegging van de huur gaat daarom niet op.
Ik vind 10.000 euro huur op jaarbasis wel heel fors voor een huis met een waarde van 110K. Voor 3000 euro aan rentelasten kun je zo'n huis kopen. Wat voor huurders krijg je dan? Mensen die geen 120K kunnen lappen! Wil je dat?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 09:45 schreef Kwekkie4u het volgende:
Heb al beheermaatschappijen die mij woning voor jaar willen huren en dan iemand erin plaatsen voor een jaar. Nu is mijn vraag, hoe bereken ik wat ik moet afdragen aan de belastingdienst.
En hoe weet de belastingdienst dat ik mijn woning voor 1000 euro verhuur?
Mijn woning staat niet te koop.
Wil na een jaar verhuur de badkamer en keuken vernieuwen met opbrengst van mijn huur.
En wat voor volk krijg je dan? Volk dat echt nergens anders terecht kan en waarschijnlijk helemaal niet uit maakt wat ze -op papier- betalen, aangezien ze dat in het echt toch niet doen. Dan komen er mensen in, die betalen niet, jij bent een jaar bezig ze eruit te krijgen en dan gaan ze weer ergens anders heen. Dat kost je dan heel veel geld.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hij kan het altijd vragen, maar je moet wel extreem in nood zitten wil je 1100 euro gaan betalen voor een vlooienhok van net boven de ton.
Oh en daar nog even over:quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:39 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Een regeltje in een huurcontract ('tijdelijk met datum') is dat niet. Want het is niet rechtsgeldig.
Uit dezelfde uitspraak als hierboven. Heeft dus wel enige rechtsgeldigheid me dunktquote:[huurder] heeft vervolgens immers de huurovereenkomst ondertekend waarin uitdrukkelijk is opgenomen dat huurovereenkomst eindigt op 30 april 2013. Als hij in feite voor onbepaalde tijd wilde huren had hij dat op dat moment duidelijk kenbaar moeten maken en met een korte termijn niet moeten instemmen.
Maar daar stond het huis wel te koop, als dat niet het geval was geweest verwacht ik dat er een heel andere uitspraak uit kan komen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:56 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Oh en daar nog even over:
[..]
Uit dezelfde uitspraak als hierboven. Heeft dus wel enige rechtsgeldigheid me dunkt
Plus dat de huurder de kans is geboden om vervangende woonruimte te betrekken in dezelfde buurt.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:07 schreef Basp1 het volgende:
Maar daar stond het huis wel te koop, als dat niet het geval was geweest verwacht ik dat er een heel andere uitspraak uit kan komen.
En bij dit topic weten we niet of het al te koop staat.
Ik reageerde enkel op iemand die beweert dat je alleen tijdelijk kan verhuren met leegstandwet en dat einddatums in een huurcontract stellen niet rechtsgeldig is.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar daar stond het huis wel te koop, als dat niet het geval was geweest verwacht ik dat er een heel andere uitspraak uit kan komen.
En bij dit topic weten we niet of het al te koop staat.
Dat wordt in de beoordeling van de kantonrechter niet eens meegenomen. Maar lees het maar een keer door als je de tijd hebt, vooral de beoordeling (hoofdstuk 4).quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:12 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Plus dat de huurder de kans is geboden om vervangende woonruimte te betrekken in dezelfde buurt.
(Overigens heb ik nu geen tijd om dat hele document te gaan lezen, want er zullen vast nog wel meer uitzonderingen in staan.)
Dat staat dus juist in 4.9:quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:18 schreef Me_Wesley het volgende:
Dat wordt in de beoordeling van de kantonrechter niet eens meegenomen. Maar lees het maar een keer door als je de tijd hebt, vooral de beoordeling (hoofdstuk 4).
quote:4.9. Van belang in deze procedure is voorts dat [huurder] de kans is geboden om vervangende woonruimte te betrekken in dezelfde buurt.
Scherp! Overheen gelezen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:22 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Dat staat dus juist in 4.9:
[..]
Waarbij het de vraag blijft of het rechtsgeldig is lijkt me toch geen goed advies aan iemand die tijdelijk wil verhuren maar door zo'n advies opeens langdurig aan een huurder vast kan komen te zitten.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:27 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Scherp! Overheen gelezen.
Maar het blijft zo dat het niet zo is dat de leegstandwet de enige mogelijkheid is. En een einddatum stellen in een tijdelijk huurcontract is ook een goed idee
Leegstandwet is sowieso de beste optie, gaf ik eerder ook al aanquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarbij het de vraag blijft of het rechtsgeldig is lijkt me toch geen goed advies aan iemand die tijdelijk wil verhuren maar door zo'n advies opeens langdurig aan een huurder vast kan komen te zitten.
quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 16:59 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
[..]
http://www.rijksoverheid.(...)ntract-opzeggen.htmlquote:Huur opzeggen bij tijdelijk huurcontract
Bij een tijdelijk huurcontract eindigt de huur niet automatisch na afloop van de huurperiode. De verhuurder moet de huurovereenkomst altijd opzeggen.
U heeft een tijdelijk huurcontract als de verhuurder in het huurcontract duidelijk heeft opgenomen dat hij na afloop van de huurperiode weer in de woning wil terugkeren. Ook moet in het huurcontract staan dat u na afloop van de huurperiode de woning ontruimt.
Lees de link in mijn vorige post nog eens. Je moet specifiek in het contract zetten dat jij als eigenaar na die termijn de woning weer wil betrekken. Anders krijg je de huurders er met geen mogelijkheid meer uit. Je mag als verhuurder namelijk niet 'zomaar' zonder reden de huur opzeggen, hoe achterlijk dat ook moge zijn.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:20 schreef Kwekkie4u het volgende:
Zo wat een informatie allemaal.
Dus het is verstandig om mijn woning toch maar te koop te zetten.
Omdat ik toch verlies zal lijden zal ik een lening moeten nemen om het verlies te dekken.
De opbrengst van de huur dekt de totale kosten van mijn koopwoning. Hou er geld aan over om eventueel na contractperiode nog te klussen in de woning. dat zal toch wel moeten gebeuren.
Waar ik daarna ga wonen is geen probleem en ook nu niet van toepassing. Het voornaamste punt voor mij is of ik via de officiele weg ga verhuren wat het mij aan belasting gaat kosten aan het einde van het jaar. Of de opbrengsten belast zijn door de belastingsdienst.
In het huurcontract wordt ook aangegeven dat het voor een jaar betreft met een einddatum erin en een opzegtermijn van beide kanten.
En wat kan er gebeuren als de verhuurder (TS dus) toch niet na die periode terug verhuist en de huurder wel weer kosten heeft moeten maken om weer naar een volgende woning door te verhuizen?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:25 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Lees de link in mijn vorige post nog eens. Je moet specifiek in het contract zetten dat jij als eigenaar na die termijn de woning weer wil betrekken. Anders krijg je de huurders er met geen mogelijkheid meer uit. Je mag als verhuurder namelijk niet 'zomaar' zonder reden de huur opzeggen, hoe achterlijk dat ook moge zijn.
Je hoeft niet specifiek te noemen dat je de woning zelf wilt betrekken. Je moet onmiskenbaar duidelijk maken dat de duur van korte aard is. Zie ook de uitspraak iets eerder in dit topic.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:25 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Lees de link in mijn vorige post nog eens. Je moet specifiek in het contract zetten dat jij als eigenaar na die termijn de woning weer wil betrekken. Anders krijg je de huurders er met geen mogelijkheid meer uit. Je mag als verhuurder namelijk niet 'zomaar' zonder reden de huur opzeggen, hoe achterlijk dat ook moge zijn.
Je bent het niet verplicht, maar het zijn 2 verschillende vormen van verhuur, zoals Belfis ook al aangeeft. Ieder met zijn voor en nadelen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 23:12 schreef Kwekkie4u het volgende:
Even een ander vraag die hier ook betrekking op heeft. Stel ik ga mijn woning via de officiële weg verhuren. Ben ik verplicht om de woning in de verkoop te zetten?wat is de juiste volgorde?
Ik ga geen andere woning kopen.
als je het via de officiele weg (de leegstandswet) wilt doen, ben je WEL verplicht het te koop te zetten.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 11:58 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Je bent het niet verplicht, maar het zijn 2 verschillende vormen van verhuur, zoals Belfis ook al aangeeft. Ieder met zijn voor en nadelen.
Het is maar net wat jij met dat pand wil. Als je het percé na 1 jaar weer leeg moet hebben voor verkoop dan is reguliere huur vrij riskant. Als het niet uit maakt wanneer het pand weer vrij komt en je dus kan wachten tot de huurders er zelf uit gaan dan kun je het gerust verhuren zonder het in de verkoop te zetten.
Ja als je het via de leegstandswet wil doen wel ja. Ik dacht dat TS verhuren in het algemeen bedoelde.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 12:02 schreef Ardo het volgende:
[..]
als je het via de officiele weg (de leegstandswet) wilt doen, ben je WEL verplicht het te koop te zetten.
Bank zal anders niet akkoord gaan
officieel lees ik als: alles volgens de regels en die regels schrijven voor dat je het te koop zetquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 12:04 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ja als je het via de leegstandswet wil doen wel ja. Ik dacht dat TS verhuren in het algemeen bedoelde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |