abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145507869
Hallo allemaal,

Ben al een paar dagen info aan het zoeken wat het mij gaat kosten als ik mijn huis verhuur.
Ik zou de woning in eerste instantie voor een jaar willen verhuren.
Dus via de officiele weg.
Heb geen overwaarde, heb een verlies van bijna 25.000 euro op mijn woning.
Moet ik dan belasting afdragen aan het einde van het jaar.
Vind alleen maar rekenvoorbeelden op internet als je de woning verhuurt met overwaarde.

Wie kan mij op weg helpen hiermee.
  maandag 13 oktober 2014 @ 21:32:38 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145509335
Wat voor verlies heb je precies?
Staat het huis in de verkoop?
Vindt de bank het goed als je gaat verhuren?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 13 oktober 2014 @ 21:54:51 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_145510760
Wat is de reden dat je je huis gaat huren in plaats van verkopen? Wil je het verlies hierop niet nemen? Dat is een slechte reden, het verlies heb je toch al.

Verder is de vraag of jouw hypotheekverstrekker dit goed vind, of je een andere hypotheek kunt krijgen terwijl je dit huis verhuurt. Ook kun je afspreken wat je wil, maar als de huurders er na een jaar niet uitgaan dan zit je er wel mee.

Of je over- of onderwaarde hebt maakt niet uit. In ieder geval niet voor de belasting. Ik denk wel voor je geldverstrekker. Als er eenmaal huurders inzitten is het huis zomaar 20% minder waard.

Als je teveel geld hebt, en de huidige rentestanden te laag vindt, en een hele lange termijn horizon hebt waarbij de cashflow (huur) van het huis minder relevant is dan de mogelijke waardestijging op lange termijn zou ik het doen. Anders niet.
The End Times are wild
  maandag 13 oktober 2014 @ 21:55:27 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_145510800
En wat is je situatie precies? Dan kunnen we je pas goed advies geven.
The End Times are wild
pi_145518770
Of er wel of geen overwaarde is op de woning is voor de verhuur niet van belang.
Voor verhuren is toestemming van de bank nodig. Die zal alleen toestemming geven als de verhuur plaatsvindt onder de Leegstandswet. Daarnaast moet de gemeente voor tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandswet een vergunning afgeven. Zonder deze vergunning worden de huurbeschermingsbepalingen uit het gewone huurrecht niet opzij gezet. Kosten vergunning: ¤ 0 tot een paar honderd euro.

N.B: Voor verhuur op basis van de Leegstandswet geldt niet de uitgebreide huurbescherming die bij normale verhuur geldt. Aan het einde van het huurcontract moet de huurder de woning verlaten en kan lege oplevering van de woning in geval van verkoop dus gegarandeerd worden. Maximale duur van verhuur onder de Leegstandswet is vijf jaar.

Zodra u de woning verhuurt gaat de woning naar Box 3. Hypotheekrenteaftrek is niet langer mogelijk. Als u de woning verhuurt hoeft u de huuropbrengsten niet op te geven voor de belasting. Als de te betalen hypotheekrente lager is dan de huuropbrengsten kost u de woning u geen geld, maar kan die nog iets winst opleveren. De risico's van verhuur zijn uitgebreid te lezen op internet. Daarover hoeven we het hier niet te hebben. Lees ook hier
pi_145522162
De woz-waarde van de woning is in de jaren flink gekelderd. Staat nu op 110.000 euro. Mijn hypotheek is 135.000 euro.
Ik wil mijn woning verhuren voor minimaal 1100 euro. Mijn hypotheeklasten incl. sercivekosten bedraagt 850 euro.
Heb al beheermaatschappijen die mij woning voor jaar willen huren en dan iemand erin plaatsen voor een jaar. Nu is mijn vraag, hoe bereken ik wat ik moet afdragen aan de belastingdienst.

En hoe weet de belastingdienst dat ik mijn woning voor 1000 euro verhuur?

Mijn woning staat niet te koop.
Wil na een jaar verhuur de badkamer en keuken vernieuwen met opbrengst van mijn huur.
Dan beperk ik het verlies
pi_145523719
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 09:45 schreef Kwekkie4u het volgende:
De woz-waarde van de woning is in de jaren flink gekelderd. Staat nu op 110.000 euro. Mijn hypotheek is 135.000 euro.
Ik wil mijn woning verhuren voor minimaal 1100 euro. Mijn hypotheeklasten incl. sercivekosten bedraagt 850 euro.
Heb al beheermaatschappijen die mij woning voor jaar willen huren en dan iemand erin plaatsen voor een jaar. Nu is mijn vraag, hoe bereken ik wat ik moet afdragen aan de belastingdienst.
https://www.eigenhuis.nl/actueel/Dossiers/Dossier-tijdelijke-verhuur/recessie-fiscale-gevolgen-tijdelijke-verhuur/
quote:
Dat maakt niet uit. Je woning komt dan terecht in Box 3. Je betaalt 1,2% van de woz waarde (potentieel verminderd indien je overig vermogen minder is dan het heffingvrijvermogen). Je mag je hypotheek schuld wel in box 3 aftrekken. Dit geef je natuurlijk aan in je belasting aangifte.
quote:
Houd je rekening dat je dan waarschijnlijk geen recht meer hebt op HRA? Dit zal de bank niet echt leuk vinden omdat je netto rentelast omhoog gaat. Waarschijnlijk is het beter om je huis toch te koop te zetten al dan niet voor een belachelijke prijs, puur om HRA te behouden.
quote:
Wil na een jaar verhuur de badkamer en keuken vernieuwen met opbrengst van mijn huur.
Ik denk dat dat vies tegen zal vallen. de waardeverhoging van een nieuwe badkamer en keuken dekt zelden de kosten ervan. Zowel een badkamer als een keuken zijn zeer persoonlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door miro86 op 14-10-2014 11:04:28 ]
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_145525639
quote:
Heb al beheermaatschappijen die mij woning voor jaar willen huren en dan iemand erin plaatsen voor een jaar.
Je hebt nog een hypotheek, dus toestemming nodig van de bank om het pand particulier te verhuren. Daarnaast zou ik ook bij de gemeente checken of je een vergunning nodig hebt om een pand te verhuren. Is zelden zo, maar in sommige gemeentes wel.

quote:
Nu is mijn vraag, hoe bereken ik wat ik moet afdragen aan de belastingdienst.
Particuliere verhuurders hoeven geen belasting te betalen over de huur die ze innen. Daar staat tegenover dat je verbeteringen of reparaties aan de woning ook niet mag aftrekken.

Eén voordeel wat je wel krijgt is dat je minder belasting hoeft te betalen over de WOZ waarde van het pand, maar dit wordt allemaal automatisch berekend in de aangifte software nadat je netjes aangeeft wat de WOZ waarde is, dat je het verhuurd en voor hoeveel. Hier hoef je je in principe dus niet druk om te maken.

quote:
Kan een goed idee zijn, maar zoals gezegd kun je dit dus niet aftrekken van je belastingaangifte.

Hou er verder ook rekening mee dat je het huur contract goed regelt als je het pand na een jaar wel wil verkopen. Spreek harde data af over wanneer ze er uiterlijk uit moeten zijn (als je dat al weet of zou willen) en zet deze data letterlijk in het contract. Zo heb je in ieder geval een goede zaak bij de rechter mochten de huurders na het jaar moeilijk gaan doen en er niet uit willen (een pand is niet te verkopen met huurders er in).

Succes!
No amount of money ever bought a second of time.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:59:59 #9
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_145536160
quote:
Dan kun je de woning niet verhuren onder de Leegstandswet.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:53 schreef TigerXtrm het volgende:
Hou er verder ook rekening mee dat je het huur contract goed regelt als je het pand na een jaar wel wil verkopen. Spreek harde data af over wanneer ze er uiterlijk uit moeten zijn (als je dat al weet of zou willen) en zet deze data letterlijk in het contract. Zo heb je in ieder geval een goede zaak bij de rechter mochten de huurders na het jaar moeilijk gaan doen en er niet uit willen (een pand is niet te verkopen met huurders er in).
Nee, harde data maken niks uit. Gewone tijdelijke verhuur bestaat niet (als je dus niet onder de Leegstandswet verhuurt). Je kunt een datum in een contract zetten, je kunt in het contract zetten dat het een tijdelijk contract is, maar beide dingen zijn niet rechtsgeldig. :)
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
pi_145536523
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 16:59 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
[..]
Nee, harde data maken niks uit. Gewone tijdelijke verhuur bestaat niet (als je dus niet onder de Leegstandswet verhuurt). Je kunt een datum in een contract zetten, je kunt in het contract zetten dat het een tijdelijk contract is, maar beide dingen zijn niet rechtsgeldig. :)
Hij zou het nog verkapt als hospita verhuur kunnen doen, als hij zelf een kamertje daar behoud, alhoewel dat ook niet echt de bedoeling van die verhuur regeling is.
pi_145537809
quote:
Staat nu op 110.000 euro...
Ik wil mijn woning verhuren voor minimaal 1100 euro
Waarde woning is 110.000, is 1100 euro huur dan realistisch?
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:44:20 #12
346939 Janneke141
pi_145537892
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 17:42 schreef manifold het volgende:
[..]
Waarde woning is 110.000, is 1100 euro huur dan realistisch?
Hij kan het altijd vragen, maar je moet wel extreem in nood zitten wil je 1100 euro gaan betalen voor een vlooienhok van net boven de ton.
pi_145538465
Ik ben ook wel benieuwd wat er in de VVE regels staat of TS eigenlijk wel mag verhuren. Dit vanwege het feit de TS het ook over servicekosten heeft.
pi_145538547
quote:

[..]

[..]

Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als je verhuur duidelijk van korte aard is en dat duidelijk is vastgelegd, dan kun je ook zonder leegstandwet tijdelijk verhuren. Als er duidelijk is gemaakt dat het huis verkocht gaat worden bij begin van de huur en dat dit een tussenoplossing is, heb je het in principe niet nodig.

Het biedt echter wel een stuk meer zekerheid als je het wél via de leegstandwet doet.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_145538904
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:03 schreef Me_Wesley het volgende:
Als je verhuur duidelijk van korte aard is en dat duidelijk is vastgelegd, dan kun je ook zonder leegstandwet tijdelijk verhuren.
nee dat zijn dan niet rechtsgeldige afspraken die je maakt en daar kan een huurder misbruik van maken.
pi_145538990
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

nee dat zijn dan niet rechtsgeldige afspraken die je maakt en daar kan een huurder misbruik van maken.
Nee. Huurbescherming geldt niet voor verhuur die duidelijk van korte aard is. Zie ook BW 7:232 lid 2.
'And I called your name,
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 18:31:26 #17
92926 Joipoidoipoipoi
pi_145539413
quote:
Inderdaad.

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:16 schreef Me_Wesley het volgende:
Nee. Huurbescherming geldt niet voor verhuur die duidelijk van korte aard is. Zie ook BW 7:232 lid 2.
Van korte duur als in Leegstandswet ja. Het helpt je niet om als verhuurder zomaar wat niet-rechtsgeldige regeltjes (zoals bijvoorbeeld dat het huurcontract 'tijdelijk' is en eventueel een datum erbij, ook al doe je dat 'duidelijk' :')) in het huurcontract te zetten.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 18:34:24 #18
346939 Janneke141
pi_145539494
quote:
[..]
nee dat zijn dan niet rechtsgeldige afspraken die je maakt en daar kan een huurder misbruik gebruik van maken.
pi_145539562
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:31 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Inderdaad.

[..]

Van korte duur als in Leegstandswet ja. Het helpt je niet om als verhuurder zomaar wat niet-rechtsgeldige regeltjes (zoals bijvoorbeeld dat het huurcontract 'tijdelijk' is en eventueel een datum erbij, ook al doe je dat 'duidelijk' :')) in het huurcontract te zetten.
Nee, leegstandwet heeft niets te maken met 7:232.
'And I called your name,
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 18:39:19 #20
92926 Joipoidoipoipoi
pi_145539620
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:36 schreef Me_Wesley het volgende:
Nee, leegstandwet heeft niets te maken met 7:232.
Nee duh! Het heeft ook niet specifiek te maken met dat wetsartikel, maar Leegstandswet is wel duidelijk voor verhuur van korte duur. Een regeltje in een huurcontract ('tijdelijk met datum') is dat niet. Want het is niet rechtsgeldig.

Maar mij maakt het niet uit dat jij dat denkt hoor. :)

Verhuur jij zelf een woning?
pi_145539751
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:39 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Nee duh! Het heeft ook niet specifiek te maken met dat wetsartikel, maar Leegstandswet is wel duidelijk voor verhuur van korte duur. Een regeltje in een huurcontract ('tijdelijk met datum') is dat niet. Want het is niet rechtsgeldig.

Maar mij maakt het niet uit dat jij dat denkt hoor. :)

Verhuur jij zelf een woning?
Ja, leegstandwet is bedoelt voor korte verhuur, maar zonder leegstandwet mag je ook kort verhuren zolang duidelijk is dat het voor duur van korte aard is. Zoals bijvoerbeeld bij verkoop.

Zie ook:
quote:
Ook de stelling van [huurder] dat geen sprake is van een vergunning op grond van de Leegstandwet of een diplomatenclausule, maakt dit oordeel niet anders. [verhuurder] heeft terecht aangevoerd dat hem diverse keuzes openstonden en dat de keuze voor verhuur voor korte duur hem vrijstond. Overigens is een verwijzing naar artikel 7:274 lid 1 sub b van het Burgerlijk Wetboek als voormeld niet aan de orde omdat [verhuurder] geen terugkeer beoogde.
4.8. Het voorgaande brengt met zich mee dat de huurbeschermingsbepalingen van afdeling 5 van boek 7 BW, waarop [huurder] zich beroept, ingevolge artikel 7:232 lid 2 BW niet van toepassing zijn. Het door hem gedane beroep op de in de artikelen 7:271 BW e.v. opgenomen regels betreffende de opzegging van de huur gaat daarom niet op.
http://uitspraken.rechtsp(...)NL:RBOBR:2013:BZ9112
'And I called your name,
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 18:44:05 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_145539769
quote:
Ik vind 10.000 euro huur op jaarbasis wel heel fors voor een huis met een waarde van 110K. Voor 3000 euro aan rentelasten kun je zo'n huis kopen. Wat voor huurders krijg je dan? Mensen die geen 120K kunnen lappen! Wil je dat?

Waar wil je zelf trouwens gaan wonen in die periode? Trek dat van je verwachtte inkomsten af en wat houd je dan over? En welke risico's loop je er mee?
Je badkamer en keuken vernieuwen om je verlies te beperken is geen goed idee. Je kunt beter de helft van de kosten van die verbouwing van de prijs afhalen. Dan kunnen de kopers de badkamer/keuken kopen die ze zelf willen. Als vuistregel kun je stellen dat de badkamer na oplevering nog maar 50% waard is. Geen goede investering.
The End Times are wild
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 18:45:45 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_145539805
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 17:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hij kan het altijd vragen, maar je moet wel extreem in nood zitten wil je 1100 euro gaan betalen voor een vlooienhok van net boven de ton.
En wat voor volk krijg je dan? Volk dat echt nergens anders terecht kan en waarschijnlijk helemaal niet uit maakt wat ze -op papier- betalen, aangezien ze dat in het echt toch niet doen. Dan komen er mensen in, die betalen niet, jij bent een jaar bezig ze eruit te krijgen en dan gaan ze weer ergens anders heen. Dat kost je dan heel veel geld.
The End Times are wild
pi_145540147
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:39 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Een regeltje in een huurcontract ('tijdelijk met datum') is dat niet. Want het is niet rechtsgeldig.

Oh en daar nog even over:

quote:
[huurder] heeft vervolgens immers de huurovereenkomst ondertekend waarin uitdrukkelijk is opgenomen dat huurovereenkomst eindigt op 30 april 2013. Als hij in feite voor onbepaalde tijd wilde huren had hij dat op dat moment duidelijk kenbaar moeten maken en met een korte termijn niet moeten instemmen.
Uit dezelfde uitspraak als hierboven. Heeft dus wel enige rechtsgeldigheid me dunkt ;)
'And I called your name,
pi_145540264
En TS is pleite.
pi_145540519
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:56 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Oh en daar nog even over:

[..]

Uit dezelfde uitspraak als hierboven. Heeft dus wel enige rechtsgeldigheid me dunkt ;)
Maar daar stond het huis wel te koop, als dat niet het geval was geweest verwacht ik dat er een heel andere uitspraak uit kan komen.

En bij dit topic weten we niet of het al te koop staat.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:12:24 #27
92926 Joipoidoipoipoi
pi_145540767
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 19:07 schreef Basp1 het volgende:
Maar daar stond het huis wel te koop, als dat niet het geval was geweest verwacht ik dat er een heel andere uitspraak uit kan komen.
Plus dat de huurder de kans is geboden om vervangende woonruimte te betrekken in dezelfde buurt.

(Overigens heb ik nu geen tijd om dat hele document te gaan lezen, want er zullen vast nog wel meer uitzonderingen in staan.)
pi_145540793
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 19:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik reageerde enkel op iemand die beweert dat je alleen tijdelijk kan verhuren met leegstandwet en dat einddatums in een huurcontract stellen niet rechtsgeldig is.

Overigens is de kern van die uitspraak dat het in dat geval duidelijk was dat 7:232 van toepassing is omdat de verhuurder zijn verkoopintenties al voor de verhuur duidelijk had gemaakt, en daarbij ook duidelijk een einddatum heeft gesteld.

Geen idee hoe er geoordeeld wordt als het huis nog niet te koop staat maar die intentie wel duidelijk is gemaakt. Er zijn in ieder geval mogelijkheden op dat gebied.
'And I called your name,
pi_145541019
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 19:12 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Plus dat de huurder de kans is geboden om vervangende woonruimte te betrekken in dezelfde buurt.

(Overigens heb ik nu geen tijd om dat hele document te gaan lezen, want er zullen vast nog wel meer uitzonderingen in staan.)
Dat wordt in de beoordeling van de kantonrechter niet eens meegenomen. Maar lees het maar een keer door als je de tijd hebt, vooral de beoordeling (hoofdstuk 4).
'And I called your name,
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:22:35 #30
92926 Joipoidoipoipoi
pi_145541194
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 19:18 schreef Me_Wesley het volgende:
Dat wordt in de beoordeling van de kantonrechter niet eens meegenomen. Maar lees het maar een keer door als je de tijd hebt, vooral de beoordeling (hoofdstuk 4).
Dat staat dus juist in 4.9:

quote:
4.9. Van belang in deze procedure is voorts dat [huurder] de kans is geboden om vervangende woonruimte te betrekken in dezelfde buurt.
pi_145541440
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 19:22 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Dat staat dus juist in 4.9:

[..]

Scherp! Overheen gelezen.
Maar het blijft zo dat het niet zo is dat de leegstandwet de enige mogelijkheid is. En een einddatum stellen in een tijdelijk huurcontract is ook een goed idee ;)
'And I called your name,
pi_145541551
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 19:27 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Scherp! Overheen gelezen.
Maar het blijft zo dat het niet zo is dat de leegstandwet de enige mogelijkheid is. En een einddatum stellen in een tijdelijk huurcontract is ook een goed idee ;)
Waarbij het de vraag blijft of het rechtsgeldig is lijkt me toch geen goed advies aan iemand die tijdelijk wil verhuren maar door zo'n advies opeens langdurig aan een huurder vast kan komen te zitten.
pi_145541714
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 19:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarbij het de vraag blijft of het rechtsgeldig is lijkt me toch geen goed advies aan iemand die tijdelijk wil verhuren maar door zo'n advies opeens langdurig aan een huurder vast kan komen te zitten.
Leegstandwet is sowieso de beste optie, gaf ik eerder ook al aan ;)

De wet voorziet wel in verhuur met duur van korte aard, maar je moet wel aantoonbaar maken dat jouw verhuur daaronder valt (waarbij een einddatum stellen zeker helpt, maar alleen dat is niet genoeg). Als je dat niet lukt is er inderdaad huurbescherming :Y
'And I called your name,
pi_145548284
quote:
[..]
[..]
quote:
Huur opzeggen bij tijdelijk huurcontract
Bij een tijdelijk huurcontract eindigt de huur niet automatisch na afloop van de huurperiode. De verhuurder moet de huurovereenkomst altijd opzeggen.

U heeft een tijdelijk huurcontract als de verhuurder in het huurcontract duidelijk heeft opgenomen dat hij na afloop van de huurperiode weer in de woning wil terugkeren. Ook moet in het huurcontract staan dat u na afloop van de huurperiode de woning ontruimt.
http://www.rijksoverheid.(...)ntract-opzeggen.html

TS hoeft dus alleen maar in het contract te zetten dat hij er na de termijn weer in wil en 3 maanden van tevoren de huur op te zeggen. Easy peasy.

Huurders worden (zoals je zegt) pas lastig om uit te zetten als je het voor onbepaalde tijd laat huren. Als TS zijn zaakjes gewoon goed regelt zou er in principe niets aan de hand moeten zijn. Maar dan moet hij er na afloop wel daadwerkelijk weer gaan wonen en niet de boel opnieuw verhuren of meteen verkopen.
pi_145569037
Zo wat een informatie allemaal.
Dus het is verstandig om mijn woning toch maar te koop te zetten.
Omdat ik toch verlies zal lijden zal ik een lening moeten nemen om het verlies te dekken.

De opbrengst van de huur dekt de totale kosten van mijn koopwoning. Hou er geld aan over om eventueel na contractperiode nog te klussen in de woning. dat zal toch wel moeten gebeuren.

Waar ik daarna ga wonen is geen probleem en ook nu niet van toepassing. Het voornaamste punt voor mij is of ik via de officiele weg ga verhuren wat het mij aan belasting gaat kosten aan het einde van het jaar. Of de opbrengsten belast zijn door de belastingsdienst.

In het huurcontract wordt ook aangegeven dat het voor een jaar betreft met een einddatum erin en een opzegtermijn van beide kanten.
pi_145569235
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:20 schreef Kwekkie4u het volgende:
Zo wat een informatie allemaal.
Dus het is verstandig om mijn woning toch maar te koop te zetten.
Omdat ik toch verlies zal lijden zal ik een lening moeten nemen om het verlies te dekken.
De opbrengst van de huur dekt de totale kosten van mijn koopwoning. Hou er geld aan over om eventueel na contractperiode nog te klussen in de woning. dat zal toch wel moeten gebeuren.
Waar ik daarna ga wonen is geen probleem en ook nu niet van toepassing. Het voornaamste punt voor mij is of ik via de officiele weg ga verhuren wat het mij aan belasting gaat kosten aan het einde van het jaar. Of de opbrengsten belast zijn door de belastingsdienst.
In het huurcontract wordt ook aangegeven dat het voor een jaar betreft met een einddatum erin en een opzegtermijn van beide kanten.
Lees de link in mijn vorige post nog eens. Je moet specifiek in het contract zetten dat jij als eigenaar na die termijn de woning weer wil betrekken. Anders krijg je de huurders er met geen mogelijkheid meer uit. Je mag als verhuurder namelijk niet 'zomaar' zonder reden de huur opzeggen, hoe achterlijk dat ook moge zijn.
pi_145573649
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:25 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Lees de link in mijn vorige post nog eens. Je moet specifiek in het contract zetten dat jij als eigenaar na die termijn de woning weer wil betrekken. Anders krijg je de huurders er met geen mogelijkheid meer uit. Je mag als verhuurder namelijk niet 'zomaar' zonder reden de huur opzeggen, hoe achterlijk dat ook moge zijn.
En wat kan er gebeuren als de verhuurder (TS dus) toch niet na die periode terug verhuist en de huurder wel weer kosten heeft moeten maken om weer naar een volgende woning door te verhuizen?
pi_145584889
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:25 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Je hoeft niet specifiek te noemen dat je de woning zelf wilt betrekken. Je moet onmiskenbaar duidelijk maken dat de duur van korte aard is. Zie ook de uitspraak iets eerder in dit topic.
'And I called your name,
pi_145717993
Even een ander vraag die hier ook betrekking op heeft. Stel ik ga mijn woning via de officiële weg verhuren. Ben ik verplicht om de woning in de verkoop te zetten?wat is de juiste volgorde?
Ik ga geen andere woning kopen.
pi_145768936
Bij gewone verhuur heeft de huurder van uw woning huurbescherming. Dit betekent dat de huur niet zomaar door u kan worden opgezegd. Ook niet als de afgesproken verhuurperiode is afgelopen en uw woning op dat moment is verkocht..

Tijdelijke verhuur onder de Leegstandswet van uw woning met een vergunning van uw gemeente vindt in principe alleen plaats als uw woning te koop staat. Als u voldoet aan de voorwaarden van de Leegstandwet, heeft de huurder van uw woning geen huurbescherming. Aan het einde van het huurcontract moet de huurder de woning verlaten en kan lege oplevering van de woning in geval van verkoop dus gegarandeerd worden. U moet hierbij rekening houden met de opzegtermijn die in de huurovereenkomst staat. De huurder moet uiterlijk bij het einde van de overeenkomst uit uw woning vertrekken. De minimale verhuurtermijn is zes maanden.
pi_145770229
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 23:12 schreef Kwekkie4u het volgende:
Even een ander vraag die hier ook betrekking op heeft. Stel ik ga mijn woning via de officiële weg verhuren. Ben ik verplicht om de woning in de verkoop te zetten?wat is de juiste volgorde?
Ik ga geen andere woning kopen.
Je bent het niet verplicht, maar het zijn 2 verschillende vormen van verhuur, zoals Belfis ook al aangeeft. Ieder met zijn voor en nadelen.

Het is maar net wat jij met dat pand wil. Als je het percé na 1 jaar weer leeg moet hebben voor verkoop dan is reguliere huur vrij riskant. Als het niet uit maakt wanneer het pand weer vrij komt en je dus kan wachten tot de huurders er zelf uit gaan dan kun je het gerust verhuren zonder het in de verkoop te zetten.
pi_145770329
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:58 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Je bent het niet verplicht, maar het zijn 2 verschillende vormen van verhuur, zoals Belfis ook al aangeeft. Ieder met zijn voor en nadelen.

Het is maar net wat jij met dat pand wil. Als je het percé na 1 jaar weer leeg moet hebben voor verkoop dan is reguliere huur vrij riskant. Als het niet uit maakt wanneer het pand weer vrij komt en je dus kan wachten tot de huurders er zelf uit gaan dan kun je het gerust verhuren zonder het in de verkoop te zetten.
als je het via de officiele weg (de leegstandswet) wilt doen, ben je WEL verplicht het te koop te zetten.

Bank zal anders niet akkoord gaan
pi_145770382
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:02 schreef Ardo het volgende:

[..]

als je het via de officiele weg (de leegstandswet) wilt doen, ben je WEL verplicht het te koop te zetten.

Bank zal anders niet akkoord gaan
Ja als je het via de leegstandswet wil doen wel ja. Ik dacht dat TS verhuren in het algemeen bedoelde.
pi_145770433
er bestaat ook nog de diplomatenclausule, ook bedoeld om mensen geen huurbescherming te geven..
pi_145770457
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:04 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Ja als je het via de leegstandswet wil doen wel ja. Ik dacht dat TS verhuren in het algemeen bedoelde.
officieel lees ik als: alles volgens de regels en die regels schrijven voor dat je het te koop zet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')