abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149947738
Leven jullie nog?

Straks loop het fok leest de Koran topic beter dan deze, dat kan natuurlijk niet he? :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_149973617
Ik heb in Ierland een Engelstalige Bijbel gekocht die ik (bijna elke dag) lees, ik ben nu bij Judges, het vierde hoofdstuk :P
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_150078258
genesis 41:44:17 ( mikets)

Mikets = 'aan het einde van...'gaat verder met Josef in Egypte
2 jaar na Josef de droom van de schenker heeft uitgelegd en hij zijn functie dus weer teruggeven heeft krijgt de Farao een droom.
In die droom staat hij bij de rivier de Nijl en op dat moment komen er 7 dikke koeien eruit. En na deze 7 koeien komen er 7 magere koeien die de 7 dikke koeien opeten.
Daarna droomt hij weer. Dit keer over 7 aren met rijp graan die aan 1 stevige halm groeien en over 7 uitgedroogde aren die de rijpe en volle aren opvreten.

Al de magiers en uitleggers van de Farao kunnen zijn droom niet uitleggen. En dan vertelt de schenker de Farao over Josef
Daarom laat de Farao Josef halen en vertelt hem over zijn dromen.
Josef legt uit dat beide dromen hetzelfde betekenen.
Volgens Josef voorspellen de dromen 7 jaren van overvloed dat gevolgd wordt door 7 jaren van hongersnood.
Josef zegt tegen de Farao dat hij een wijze man moet aanstellen die de Egyptische reserves goed kan beheren.

De Farao vraagt dan aan Josef of hij deze verantwoordelijkheid wil nemen en geeft hem zijn zegelring als teken van zijn hoge postitie , ook een huis , een gouden ketting, een strijdwagen en een vrouw

Josef brengt het Egyptische graan bijeen in speciale steden en maakt plannen om de toekomst goed door te komen.
Ondertussen wordt hij vader van 2 zonen.
De eerste noemt hij menash ( God heeft mij al mijn tegenspoed en heeft mijn achtergrond laten vergeten)
De 2 zoon noemt hij Efraim ( God heeft me vruchtbaar gemaakt in het land van mijn verdrukking)

Hongersnood breekt uit en Jakob zegt tegen zijn zoons om naar Egypte te gaan om voedsel te kopen.
Josef herkent zijn broers maar hij doet net alsof hij ze niet herkent.
Zijn broers buigen voor hem , wat hem doet denken aan zijn eerdere dromen
Josef is boos en beschuldigd hen dat ze in zijn land komen spioneren.
De broers vertellen Josef dan dat ze met 10 zonen van een oude man zijn en dat zij ooit met 12 waren maar dat hun jongste broer is achtergebleven bij hun vader en dat een andere broer 'er niet meer is'
Nog een keer roept Josef 'spionnen!'
En laat ze 3 dagen in bewaring nemen.

Als ze ineens beseffen dat ze gestraft worden voor wart ze Josef hebben aangedaan zegt Ruben: " wat heb ik jullie gezegd? 'Doe de jongen geen kwaad ?' Maar jullie hebben niet naar me geluisterd en daarom volgt er nu de straf omdat zijn bloed is gevloeid"

Josef hoorde wat ze zeiden maar deed net alsof ze hun taal niet verstond. Hij beveelt Simon vast te zetten en zegt tegen hen om terug te gaan naar hun land en niet meer terug te komen zonder hun jongste broer
En in het geheim geeft Josef zijn dienaren de opdracht om hun voedselzakken met graan te vullen en het geld dat zij hadden betaald in elke reistas te stoppen

Dan keren de broers terug naar Jakob en vertellen hem over 'de man' die ze hebben ontmoet in Egypte en over Simon en over het geld dat hun is teruggegeven.
Ook vertellen ze tegen Jakob dat deze 'man' Benjamin wil zien.
Maar Jakob weigert dat : "mijn zoon gaat niet met jullie mee want zijn broer is dood en hij is alleen overgebleven"
Maar de hongersnood wordt erger en daarom gaan de broers terug naar hun vader en Jehudah belooft op Benjamin te passen en uiteindelijk stemt Jakob toe

Ze nemen geschenken en geld met zich mee en keren terug naar Egypte
Josef verwelkomt hen door een maaltijd te geven in zijn huis.
Simon geeft hij terug en hij begroet Benjamin en vraagt naar de gezondheid van hun vader
Maar Josef vertelt niet wie hij is!

Na de maaltijd geeft hij zijn overste opdracht hun tassen te vullen met voedsel en hun geld terug te geven
Maar hij zet een val voor Benjamin door zijn overste instructie te geven om een silveren beker boven in de tas van de jongste ( Bejamin) te leggen.
Als de broers vertrekken laat Josef ze achtervolgen. Ze onderzoeken de tassen.
De broers zeggen dat ze niets hebben weggenomen.
De beker wordt in Benjamins tas gevonden en de broers worden teruggebracht naar Josefs huis.

Omdat ze bang zijn dat Jakob dood zou gaan als hij zonder Benjamin zou terugkeren zegt Jehudah tegen Josef dat hij hen allemaal tot slaven kan maken want ze zijn allen net zo schuldig zegt Jehudah
Josef weigert dat en zegt dat hij alleen Benjamin zal vasthouden en dat de anderen naar hun vader kunnen terugkeren.

Note : als Josef bij het hof aankomt begroet de Farao hem en zegt " ik heb gehoord dat luisteren naar de droom voor jou hetzelfde is als de betekenis ervan begrijpen"

Het Hebreeuwse werkwoord 'horen' is tishma. Het komt van de woordstam 'shema' wat niet alleen horen maar ook vatten of begrijpen betekent.
Van de 4875 verzen in de tora is er 1 het credo van de Joden geworden :" shema Israel Adonai Elohenu , Adonai Echad" = Shema
Het zijn 6 woorden die al meer dan 25 eeuwen de strijdkreet is van de Joden
  zondag 1 maart 2015 @ 15:11:19 #279
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_150178065
Hoofdstuk veertig tot en met vijfenveertig!

Dit verhaal ken ik nog uit mijn jeugd: Jozef die de droom(/het visioen)van de farao aan hem uit kan leggen en het weerzien met zijn broers. Erg mooi verhaal.

Jozef weet zich behoorlijk op te werken - in gevangenschap - door zijn band met God, waarin geloofd wordt. Omdat Jozef zoveel kan voorspellen krijgt hij heel Egypte. Alleen door zijn troon staat de farao nog boven hem. Zoals Jozef had voorspeld zouden er zeven 'vette' jaren komen en zeven 'magere'. Zo geschiedde. De magere jaren zijn heel letterlijk door hongersnood.

Farao stuurt de mensen naar Jozef, want die zal toch wel weten wat te doen? Jozef doet wat hij kan maar kan nooit iedereen voeden, laat staan als er ook nog mensen uit andere landen naar hem toe komen, ook met honger. En zo ook Jozefs broers. Je weet wel, die jaloerse broers die hem wilden vermoorden maar toch maar verkochten. Zijn broers herkennen Jozef niet, Jozef doet alsof hij ze niet herkent (maar hij herkent ze wel degelijk). Jozef speelt een slim spel door de mannen in een benauwde positie te brengen door ze te vragen hun jongste broer (Jozef zelf) bij hem te brengen om te bewijzen dat ze geen spionnen zijn. De broers zijn in paniek, en Ruben - de broer die voorstelde Jozef 'slechts' in een put te gooien in plaats van te vermoorden - herhaalt nog maar eens dat ze naar hem hadden moeten luisteren. Ik denk dat ik iets gemist heb want er wordt hier van 'Jozefs dood' gesproken, alsof een paar broers denken dat Jozef daadwerkelijk vermoord is terwijl ik het hier toch anders begreep. En nog steeds eigenlijk. Maar goed, ze zijn in ieder geval heel stom geweest. Jozef verstaat zijn broers via een tolk en moet weglopen omdat hij geėmotioneerd raakt.

Uiteindelijk nodigt Jozef de broers bij hem thuis uit om te eten en hij hoort ze uit, over hun vader bijvoorbeeld. "Leeft hij nog?" De broers hebben Benjamin meegenomen omdat dat nu de jongste broer is. Jozef wordt daar opnieuw emotioneel van. Hij huilde dat eruit in een aparte kamer en daarna gingen hij drinken met zijn broers, zoveel dat ze 'in een roes' raakten.

Jozef lokt ze in de val door een list waardoor het moet lijken alsof de broers van Jozef gestolen hebben, Benjamin het meeste, namelijk ook zij zilveren beker. Degene bij wie de meeste buit gevonden wordt moet Jozefs slaaf worden, zo wordt de broers verteld. En dat is dus Benjamin. Broer Juda wil het beslist niet hebben en durft tegen Jozef in te gaan. Hij wil in zijn plaats gaan.

Uiteindelijk kan Jozef niet meer doen alsof. Hij vertelt wie hij werkelijk is en de ontlading is zo groot dat hij zo hard moet huilen dat het van ver te horen is. Jozef knuffelt en kust zijn broers, zegt ze hun families op te halen zodat ze daar kunnen wonen, geeft ze nieuwe kleren en wil zijn vader zien, dus die moet ook mee. Het is een ontroerend verhaal over vergeving.

[ Bericht 7% gewijzigd door Grunge. op 01-03-2015 15:19:39 ]
pi_150182316
quote:
7s.gif Op zondag 1 maart 2015 15:11 schreef Grunge. het volgende:
Hoofdstuk veertig tot en met vijfenveertig!
Jozef speelt een slim spel door de mannen in een benauwde positie te brengen door ze te vragen hun jongste broer (Jozef zelf) bij hem te brengen
Niet om te zeuren hoor, maar de jongste was Benjamin ;)
pi_150192277
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 17:35 schreef t4rt4rus het volgende:
Biblija heeft geen Nederlandse bijbel meer, dus King James dan maar lezen?
KJV is de beste bijbel.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
  donderdag 5 maart 2015 @ 14:52:29 #282
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150315238
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 17:35 schreef t4rt4rus het volgende:
Biblija heeft geen Nederlandse bijbel meer, dus King James dan maar lezen?
https://www.debijbel.nl/home
pi_150322966
quote:
Daar heb je een account voor nodig.
Ik ga mij niet bij een christelijk organisatie inschrijven ;)
pi_150323704
Echt irritant is dat ja }:|

Hier kun je de bijbel wel in het Nederlands lezen:

www.statenvertaling.net/

Is wel in de Statenvertaling, uit 1637, dus wellicht is het taalgebruik even wennen. Ik ben er mee opgegroeid dus heb er wat minder moeite mee, deze vertaling wordt in een heel aantal kerken nog steeds gebruikt.
freedom is just another word for nothing left to lose
  donderdag 5 maart 2015 @ 19:48:35 #285
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150325216
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 18:46 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Ah joh toe, speel kat tussen de duiven...
pi_150330859
Het is naast hebreews beter de bijbel in het engels te lezen. De vertaling naar het nederlands is slechter omdat onze taal minder variatie heeft dan het engels (ik merk dat in ieder geval in mijn vertaling van hebreeuws naar nederlands.)

Hier heb je het "oude" testament :)
pi_150415504
Genesis 47:28- 50:26

'en hij leefde'

Als Jakob 147 jaar oud is roept hij Josef en laat hem een eed afleggen.
Jakob vraagt aan Josef om hem na zijn dood bij zijn voorvaderen Abraham en Isaac te begraven in de grot Machpelah
Josef zegt dat hij de wens van zijn vader zal vervullen.

Als Jakob ziek wordt brengt Josef zijn zonen Menash en Efraim naar Jakob toe voor een speciale zegen.
Jakob herinnert Josef eraan om Israel aan zijn kinderen te geven en vertelt Josef ook dat Menash en Efraim tot zijn eigen zonen zullen worden gerekend.
Daarna zegent Jakob zijn kleinkinderen. Zijn rechterhand op het hoofd van Efraim en zijn linker hand op het hoofd van Menash
Josef ziet dat zijn vader de jongste met zijn rechter hand zegent en de oudste met zijn linkerhand en probeert zijn vaders handen om te wisselen.
Maar Jakob zegt dat hij weet wat hij doet door Efraim voor Menash te plaatsen.

Jakob vraagt zijn 12 zonen zich te verzamelen rond zijn bed.
Hij geeft elk van hen een toekomst voorspelling en tegelijkertijd een oordeel over die toekomst.
Hij herinnert al zijn zonen dat ze hem moeten begraven in Hebron.
Daarna sterft Jakob

Josef huilt om zijn vader en geeft de opdracht om hem te balsemen.
Na een rouwperiode van 70 dagen vraagt Josef toestemming aan de Farao om het lichaam van Jakob naar Israel te mogen brengen om hem te begraven.
De Farao gaat akkoord en Josef + zijn broers en vele Egyptenaren reizen naar Hebron voor de begrafenis.
Als ze in Hebron zijn nemen zij een rouwperiode van 7 dagen in acht.
Daarna begraven ze hun vader en gaan terug naar Egypte

Toen ze terug in Egypte waren waren de broers van Josef bang dat Josef hen zal straffen omdat ze hem als slaaf hadden verkocht.
Daarom sturen zij hem een boodschap waarin ze zeggen dat hun vader voordat hij stierf Josef hen zou vergeven.
De broers zeggen bereidt te zijn om slaven te worden van Josef
Josef verzekert hen dat God via hun daad iets goeds tot stand wilde brengen en belooft zijn broers voor hen en hun families te zorgen.

Na 110 jaar staat Josef op het punt te sterven. Hij verzameld zijn familie om zich heen en vertelt hen dat God op een dag zal doen terug keren naar Israel en wanneer die dag aanbreekt moeten zij Josefs botten meenemen.
Na zijn dood wordt Josef in Egypte gebalsemd en in een kist geplaatst.

Dit is het einde van Genesis

Een interessante stuk uit de bijbel.
Na de dood van Jakob lezen we dat Josef de Egyptische artsen de opdracht gaven om Jakob te balsmen ( dat 40 dagen duurt)
De tora vertelt ons ook dat de Egyptenaren 70 dagen om het verlies van Jakob rouwden en dat Josef en zijn familie 7 dagen om hem rouwden voordat Jakob in de grot van Machpelah werd begraven.

De Joodse begrafenisgebruiken en rouwrituelen zijn sinds de Bijbelse tijd veel veranderd en ontwikkeld.
Zoals het balsemen. Hoewel het balsemen van een dood lichaam (om ontbinding te voorkomen) in de tijd van Jakob en Josef werd geaccepteerd waren de Joodse autoriteiten uit latere perioden tegen dit gebruik.
Daar werden aantal redenen voor gegeven

Als 1e : balsemen houdt de levaya (begrafenis) tegen.
De Joodse traditie gaf namelijk de voorkeur om onmiddellijk te begraven.
Bovendien zeggen veel Joodse geleerden dat onmiddelijke begraven een voorschrift is omdat God tegen Adam zei " stof ben je en tot stof zul je weerkeren"

Ten 2e : balsemen voorkomt het natuurlijke vervallen van het lichaam en is dus een ontheiliging van de lichaam.
In de Joodse traditie word het menselijk lichaam beschouwd als een heilig omhulsel voor de ziel
Het moet dus met respect en zonder enige verminking of onnatuurlijk ingrijpen worden begraven.

Ten 3e: men was ook tegen balsemen omdat de persoon die rouwt de werkelijkheid van de dood moet accepteren en bvalsemen belemmert dus die acceptatie.

Dus onder verklaarders uit de Oudheid was een hele discussie over de vraag of Josef zijn vader Jakob nou wel of niet had moeten balsemen.
Rabbi Yehudah HaNasi zei dat Josef een grote ernstige fout had gemaakt en dat zijn leven eerder eindigde omdat hij zijn vader bij zijn dood niet eerde

Andere rabbijnen uit de Oudheid stellen dat Josef door het balsemen het lichaam van Jakob reisvrij maakte en zo kon worden meegenomen op de lange reis van Goshen naar Hebron

Dus hoewel de Joodse traditie tegen balsemen is en tegen iedere opschorting van de begravenis bleef er wel ruimte voor speciale omstandigheden.
Balsemen werd alleen toegestaan in situaties waarin :

- de gezondheid van de gemeenschap in gevaar liep.
- als het nodig was het lichaam over lange afstanden te vervoeren
- als familie leden van ver naar de plaars moesten komen waar de begrafenis zou plaatsvinden.

Deze stuk uit de bijbel laat zien dat ze er 40 dagen nodig hadden om Jakob te balsemen maar dat de Egyptenaren 70 dagen voor hem rouwden.
Nadien namen Josef en zijn broers het lichaam van hun vader mee naar Hebron en daar rouwden zij 7 dagen en daarna werd hij begraven in de grot Machpelah

De rouw periode die Josef en zijn broers deden verschilt van wat tot de geaccepteerde Joodse praktijk is uitgegroeid.

De Joodse traditie doen begraven in verschillende periodes qua intensiteit en zwaarte:

Avelut = dat is de gehele rouwperiode

Aninut = de periode tussen het sterven en de begravenis

Shiva* = 7 dagen van rouwen na de begravenis. Mensen die rouwen moeten dan thuis blijven ( behalve op shabbat of feestdagen) de eerste 3 dagen van de shiva periode is intens en minimum eis om te te rouwen die in acht genomen moet worden

Shloshim = de periode van 30 dagen. In deze periode moet men weer aan de slag maar wel het rouwen in acht houden. In deze periode moet men vreugdevolle en sociale gebeurtenissen vermijden.

* De 7 dagen ( shiva) wordt gedaan na de begravenis en niet ervoor
Maar als de begrafenis ver weg is dan is het wel toegestaan om met de shivap periode te beginnen op het moment dat het voortuig met het lichaam aan de reis begint

Ook interessant is Jakobs mening over zijn zonen in dit hoofstuk. Harde oordeel
Voordat hij gaat sterven roept Jakob zijn zonen rond zijn bed.
En dan geeft hij zijn kritiek. Tegen Ruben zegt ie : onstabiel als water
Simon en Levi beschuldigt hij van: wetteloosheid en grimmige toorn
Issachar beoordeelt hij als een knokkige ezel. En hij noemt Dan een slang . Zegt tegen Josef een wilde ezel
En tegen Benjamin dat hij net zo is als een verscheurende wolf

Ook opvallend is ook de leugen van de broers van Josef. Ze zeggen tegen Josef:

And they sent a message unto Joseph, saying: 'Thy father did command before he died, saying:
So shall ye say unto Joseph: Forgive, I pray thee now, the transgression of thy brethren, and their sin, for that they did unto thee evil. And now, we pray thee, forgive the transgression of the servants of the God of thy father.' And Joseph wept when they spoke unto him

Ten eerste lezen we helemaal niet in de tora dat Josef Jakob heeft verteld dat zijn broers hem van plan waren te doden en ze hem als slaaf hebben verkocht
Ten 2e : geen van de broers wordt verteld dat zij Jakob hebben verteld wat zij met Josef hadden gedaan.
Ten 3e : Jakob heeft nooit laten merken dat hij wist wat de broers met Josef hadden gedaan nog enige instrucitie gegeven over wat zij tegen Josef moesten zeggen na zijn dood.

Logen de broers uit angst? Voor wraak van Josef? Mag je liegen voor de vrede te bewaren? Ook wel bekend als shalom bayit (voor de vrede te bewaren)
We zien deze vraag regelmatig terug keren in de tora "liegen voor de vrede te bewaren"

Einde Genesis!

[ Bericht 0% gewijzigd door Szikha op 08-03-2015 12:44:27 ]
pi_150501744
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 18:46 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Ik heb eindelijk weer een normale online bijbelvertaling gevonden, op de site van de EO. Wellicht ook handig voor jullie:

http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/

(de Jongerenbijbel is gewoon de Nieuwe Bijbel Vertaling, maar dan met wat weetjes en informatie erbij)
freedom is just another word for nothing left to lose
  woensdag 11 maart 2015 @ 23:03:20 #289
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150549843
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 17:47 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

Ik heb eindelijk weer een normale online bijbelvertaling gevonden, op de site van de EO. Wellicht ook handig voor jullie:

(de Jongerenbijbel is gewoon de Nieuwe Bijbel Vertaling, maar dan met wat weetjes en informatie erbij)
Hé tof.
pi_150648231
exodus 1:1 - 6:1 : Shemot

Het 2e boek van de bijbel wordt shemot genoemd ( namen) want het begint met de lijst namen van Jakobs zonen. Het boek staat uiteraard ook (vooral) bekend als exodus (uittocht) omdat het de geschiedenis vertelt van de bevrijding van het Joodse volk uit de Egyptische slavernij.
We lezen dat na de dood van Josef de Joodse bevolking in Egypte groter wordt en dat een nieuwe farao aan de macht komt die Josef niet gekend heeft.
Deze Farao twijfelt aan de Joodse volk , of ze wel trouw zijn , en vreest dat als Egypte aangevallen wordt de Joden de kant van de vrijan zullen kiezen en daarom gaf de farao het bevel de Israelieten slaven te maken en ze te laten werken aan de bouw van de steden Raamses en Pitom
Maar hoe meer hij de Israelieten onderdrukt hoe meer Israelieten er komen.

De Farao bespreekt deze groei van de Israelieten met Sifra en Pua (de Hebreeuwse vroedvrouwen) en eist dat alle Joodse jongetjes die worden geboren te doden maar de vroedvrouwen weigeren dit te doen.
Daarom beveelt de farao alle pasgeboren Joodse jongetjes te verdrinken in de Nijl.

Een Joodse moeder stopt haar zoontje (in de hoop om hem te redden) in een mand en laat die de Nijl afglijden
In de nijl was de dochter van de farao aan het baden
Ze redt het kindje en behandelt het kind als een zoon en noemt hem Mozes ( Moshe in het Hebreeuws) wat uit het water 'getrokken' betekent.

Toen Mozes wat ouder was ziet hij een Egyptenaar een Jood slaan. Als niemand hem ziet slaat Mozes de Egyptenaar en doodt hem. En daarna begraaft hij hem
De volgende dag ziet Mozes 2 Joden met elkaar vechten.
Mozes probeert ze tegen te houden maar 1 van hen zegt " wil je mij nu ook doden net zoals je die Egyptenaar hebt gedood?"
Mozes beseft dat mensen weten wat hij heeft gedaan en dat ie dus gevaar loopt
Wanneer de farao hoort dat Mozes een Egyptenaar heeft gedood geeft hij de opdracht om hem te doden.
Mozes moet daarom vluchten uit Egypte. Hij reist naar Midan. Daar wordt Mozes in huis genomen door Jethro een priester en herder.
Mozes trouwt met Jethro's dochter Ziporah en zij krijgen een zoon die Mozes Gershom noemt " Ik ben vreemdeling geweest in een vreemd land"

Op een dag als Mozes met de kudde bezig is ziet ie iets vreemds : een bosje dat in brand staat maar niet door het vuur wordt verteerd.
Als Mozes naar het bosje gaat spreekt God hem toe vanuit de vlammen en zegt dat hij naar Egypte terug moet keren om de Israelieten te bevrijden uit de slavernij
Mozes vraagt hoe hij dan de Israelieten moet bewijzen dat God hem heeft gestuurd
Mozes vraagt " als ze me vragen wie heeft je gestuurd wat moet ik dan zeggen?" En God zegt " Zeg dat Ehehe Asher Ehehe je heeft gestuurd, de God van jouw volk de God van Abraham , de God van Izaak en de God van Jakob heeft mij naar jullie gestuurd"

Mozes twijfelt nog altijd en vraagt God wat te doen als de Israelieten hem niet geloven en bewijs vragen.
Als antwoord veranderd God Mozes staf in een slang en maakt zijn huid wit alsof hij lepra heeft en zegt dat als de Israelieten hem dan nog niet geloven na deze tekenen hij het water uit de Nijl moet nemen en dat op de grond moet gieten, het zal dan in bloed veranderen. Zei god

Mozes twijfelt nog steeds of hij de taak wel op zich moet nemen om de Israelieten te bevrijden. Hij zegt daarom tegen God dat hij niet goed spreekt in het openbaar.
God zegt hem dat zijn broer Aharon de opdracht zal krijgen tot de farao en tot de Israelieten te spreken

Mozes keert hierna terug naar Egypte terug en wordt daar begroet door Aharon en samen gaan ze naar de farao met het verzoek de Israelieten toestemming te geven voor het vieren van een feestdag
De farao weigert en beschuldigt ze dat ze problemen veroorzaken
De farao geeft de opdracht aan zijn opzichters de slaven nog zwaarder werk te geven en diegene die niet goed genoeg werkt te straffen
Omdat de Israelieten problemen hebben door Mozes en Aharon klagen ze tegen hen
Daardoor begint Mozes door hun geklaag nog meer te twijfelen. Hij richt zich tot God en vraagt waarom hij is gestuurd want hij ging naar de farao in Zijn naam en dat de farao het volk juist nog slechter behandeld en zegt dan ook " U heeft Uw volk nog helemaal niet bevrijd"
Dan beloofd God Mozes dat het volk bevrijd zal worden.
  woensdag 18 maart 2015 @ 12:44:02 #291
440537 femtoya
forgive always
pi_150770144
Bijbel app van complete statenvertaling bijbel ( 3,5 MB groot )

http://bijbel.coas.nl/downloads/Bijbel.exe
pi_150905876
Exodus 6:2-9:35

Het begint met God die tegen Mozes zegt "Waerah.." ( "En Ik verscheen aan Abraham, Izaak en Jakob")

Mozes keert terug naar Egypte en spreekt met de Israelieten. Hij zegt tegen hen dat God die door Abaraham , Izaak en Jakob El Shaddayh (God Almachtig) werd genoemd aan hem is verschenen met de naam JHWH
En dat God hem heeft opgedragen terug naar Egypte te keren en dat Hij de Israelieten zal bevrijden en een einde zal maken ana het slavenbestaan. Ook zei Mozes dat God zei " Ik zal jullie als Mijn Volk nemen en Ik zal jullie God zijn, Ik zal jullie brengen naar het land dat Ik plechtig heb beloofd aan Abraham Izaak en Jakob en Ik geef het jullie in bezit"

Maar de Israelieten wijzen de belofte af. De Israelieten waren gebroken door de slavernij
Dan zegt God tegen Mozes om terug naar de farao te gaan en de Israelieten vrijheid moet geven.
Mozes weigert omdat de Israelieten al niet naar hem luisteren dan zou de farao dat verzoek helemaal niet serieus nemen.
Ook zegt Mozes weer tegen God dat ie een spraakgebrek heeft ( niet goed voor publiek kan spreken) wat hij al eerder tegen God zei ( zie vorige hoofdstukken)
Maar God zegt opnieuw dat Aharon de woordvoerder zal zijn.
God waarschuwt Mozes ook dat de farao niet eenvoudig over te halen zou zijn om de Israelieten de vrijheid te geven.
Daarom zegt God dat hij het hart van de farao zal verharden.
Exodus 7:3-5

De eerste keer dat Mozes en Aharon de farao bezoeken veranderd Aharon op wonderlijke wijze zijn staf in een slang.
De magiers van de farao reageren door ook hun staven in slangen te veranderen maar Aharons slang verslindt ze
Toch blijft het hart van de farao hard , hij wil niet luisteren naar Mozes en Aharon om de Israelieten vrijheid te geven.
Dus komen Mozes en Aharon voor de 2e keer naar de farao toen hij net in de Nijl had gezwommen (wat hij elke ochtend deed). Sprekend namens God zegt Mozes dat farao de Israelieten moet laten gaan. Hij zal het water van de Nijl in bloed veranderen , alle vissen zullen sterven. Heel Egypte zal vergeven zijn van de stank en niemand zal het water kunnen drinken.
Aharon zwaait met zijn staf dus over de rivier en alles wat door God is voorspelt gebeurd.
Maar zodra de magiers van de farao hetzelfde hebben gedaan met het water wat er nog over was verhardt het hart van de farao opnieuw

7 dagen later geeft God Mozes de opdracht om nog een keer naar de farao te gaan en deze keer te dreigen met een kikvorsenplaag als hij de Israelieten niet vrij laat.
Dus wanneer Aharon met zijn staf zwaait en de kikvorsen komen doen de magiers precies hetzelfde. Maar deze keer zegt de farao tegen Mozes dat als God de kikvorsen doet verdwijnen hij de Israelieten toestemming zal geven te vertrekken om hun God te aanbidden.
Maar zodra Mozes de kikvorsen had laten verdwijnen verhardt het hart van de farao opniew en weigert hij de Israelieten te laten gaan

Dan laat God Mozes weten dat Aharon de aarde moet slaan met zijn staf. En zodra Aharon dat doet zit iedereen in Egypte onder de luizen.
De Egyptische magiers probeerden ook luizen tevoorschijn te roepen maar dat lukte niet. Ze zeiden dan ook tegen de farao dat dit de macht van God was. Maar het hart van de farao blijft hard.

In de volgende dagen probeert Mozes weer bij de farao maar elke x weigert de farao te luisteren.
Daarom stuurt God zwermen insecten en daarna dood Hij de levende have van Egypte ( paarden, ezels, schapen, vee , kamelen ect)
En daarna zitten de lichamen van alle Egyptenaren onder de builen en hierna stuurde God hagelstormen

Na elke verschrikkelijke gebeurtenis lijkt het alsof de farao wil luisteren. Hij belooft telkens het volk vrij te laten maar dan verhardt zijn hart dan toch plotseling weer en weigert hij het te doen.

Mozes waarschuwd de farao , namens God : " Laat Mijn Volk gaan om Mij te aanbidden, deze keer zal Ik al Mijn plagen richten tegen jouw persoon en jouw hofdienaren en tegen jouw volk opdat je zult weten dat er niemand als Ik is in deze wereld"

---------------------

Wat bedoelt de tora nou met het verharden van het hart? Twintig keer staat het 'verharden' van het hart in de tora.
En let eens goed op
De eerste tien keer gebeurt dat ivm de eerste 5 plagen. We lezen dan:

" farao zijn hart verhardde"

Maaar de volgende tien keer dat het 'verharden van het hart' wordt genoemd is anders. Want er staat dat:

"God het hart van de farao verhardde"

Dus het ziet ernaar uit dat het hier God is en niet de farao die controle heeft. En dat God de verharding van het hart van de farao deed! Toch?!
Maar waarom?

In de tora wordt 3 verschillende Hebreeuwse woorden gebruikt om het 'verharden' van het hart van de farao te beschrijven : chazak , kaved en kashah
Al deze 3 woorden hebben weer een andere betekenis

Ik zet mezelf wel voor schut door te blijven posten.
  woensdag 8 april 2015 @ 19:40:19 #293
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_151492270
Ik heb zondag Genesis uitgelezen, 45-50 dus. Szikha heeft hier weer een goed stuk over geschreven. Ik blijf het 'liegen om de vrede de bewaren' (we zagen ook al het liegen van Abraham over zijn prachtige vrouw; hij zei dat ze zijn zus was. Dit was uit zelfbescherming) een interessant thema vinden. Ik heb het er ook wel eens met mijn erg gelovige moeder over gehad. We werden het erover eens dat kleine sociale leugens mogen (moeten zelfs, mijns inziens), maar zij dacht wel dat grote leugens, bijvoorbeeld om jezelf of een ander te beschermen niet mogen. Ze zag het zelf meer als een test. Mijn moeder gelooft bijvoorbeeld ook in 'de grote verdrukking' (dit is het vervolgen van christenen tot Armageddon) en dan zou je zeker niet mogen liegen over je geloof om je leven te redden. Voor haar zijn de leugens als die van Abraham over zijn vrouw en die van de broers niet toegestaan. Zijn dit soort grote leugens - op leven en dood - 'de lieve vrede bewaren'? Waren de broers bang om vermoord te worden en logen ze dus uit angst of wilden ze simpelweg 'rust in de tent' en deze periode afsluiten? In ieder geval is het goed afgelopen en komt Genesis tot een mooi en afgesloten einde.

Exodus it is! Ik heb de eerste vier hoofdstukken gelezen.

Egypte zit vol Israėlieten, vol nakomelingen van Jozef. De koning van Israėl ('een koning die Jozef niet gekend had') voelt nattigheid Hij lijkt zich bedreigd te voelen door de Israėlieten, 'want stel dat er oorlog uitbreekt en zij zich bij de vijanden aansluiten'. En daar was de slavernij. Maar de Israėlieten breiden zich alleen maar meer uit. De Egyptenaren maakten hun leven tot een hel. De koning deed er nog een schepje bovenop: de vroedvrouwen moesten ervoor zorgen dat nieuwe Hebreeuwse jongetjes vermoord werden. De vroedvrouwen deden dit echter niet. Vervolgens gebood de koning alles Egyptenaren om Hebreeuwse jongetjes in de Nijl te gooien zodat ze dan alsnog zouden sterven. En dat zullen veel Egyptenaren zich geen twee keer hebben laten zeggen. Ze waren immers doodsbang en woedend op de Israėlieten.

En toen werd Mozes geboren. Een verhaal dat veel mensen kennen. Mozes werd door zijn moeder in een mandje gestopt en gevonden door de dochter van de farao. Deze Egyptische besloot zich over het kindje te ontfermen. Gelukkig was Miriam, zijn zus, in de buurt gebleven. Ze was zo slim om voor te stellen een voedster voor Mozes te zoeken zodat Mozes en zijn biologische moeder toch bij elkaar konden zijn.

Op een dag zag Mozes hoe een Egyptenaar een Hebreeėr mishandelde. Mozes sloeg de Egyptenaar dood toen hij dacht dat niemand keek en begroef hem ter plaatse. Maar iemand had het toch gezien, zo bleek de volgende dag al, en ook de farao kreeg hier lucht van. Mozes moest toen vluchten voor de farao omdat deze hem dood wilde hebben.

Mozes ging naar Midian en bij een put ontmoet hij zeven zusjes die daar water komen halen. Hij is erg behulpzaam en de vader van de meisjes vraagt ze waarom ze Mozes niet hebben uitgenodigd om iets te komen eten. Zo geschiedde en Mozes 'kreeg' ook meteen maar een dochter Sippora. Samen kregen ze Gersom. Mozes bleef veertig jaar in Midian en werkte als schapenherder. Inmiddels was de farao al dood, maar dat betekende niets goeds voor slaven in zijn thuisland. God trok zich hun lot aan.

Op een avond zag Mozes een struik branden. Gek genoeg werd die niet door het vuur verteerd. Mozes wilde dit wel even van dichtbij bekijken natuurlijk, maar toen werd er geroepen vanuit de struik. Mozes wordt gemaand vooral niet dichterbij te komen en zijn sandalen uit te trekken. De grond waarop hij staat is heilig. Mozes moet zijn volk uit Egypte halen en naar het land Kanaän brengen. Mozes vraagt zich af waarom, en wat zou hij moeten zeggen als men vraagt naar de naam van de God die hem gestuurd heeft? "Ik ben die er zal zijn/Ik ben die ik ben." (Jahweh, oftewel de reden waarom mijn moeders geloof 'Jehovah's Getuigen' heet.) Mozes staat niet te springen. "Ze luisteren vast niet naar me. Waarom zouden ze me geloven?" Mozes heeft een staf bij zich en hij moet die op de grond gooien. De staf veranderde in een slang... God testte Mozes door hem de slang te laten pakken bij zijn staart. Toen Mozes dit deed veranderde de slang weer in een staf. Ook moest Mozes zijn hand in zijn kleed steken, die hand kwam er vervolgens sneeuwwit van de uitslag uit en toen hij deze daarna weer terug in zijn kleed legde was alles weer bij het oude. Deze twee 'wonderen' moesten het bewijs vormen voor Mozes' verhaal in Egypte. Als zelfs die twee wonderen niet genoeg zouden zijn, dan zou Mozes water uit de Nijl moeten scheppen en dat zou dan in bloed veranderen. Mozes bleef tegenstribbelen. "Ik ben helemaal niet goed met woorden. Ik ben geen goede spreker. Dat is altijd al zo geweest." God belooft de juiste woorden in Mozes' mond te leggen, hij hoeft zich nergens zorgen over te maken. "Stuur toch alsjeblieft iemand anders." En toen werd God boos. "Je hebt een broer die bespraakt is, toch? Aäron? Die stuur ik wel naar je toe, dan mag jij hem vertellen wat hij moet zeggen. Hij is wel welbespraakt."

Mozes vertelde aan zijn schoonvader Jetro dat hij terug moest gaan naar Egypte. Zijn volk redden. Hij was veilig, want iedereen die hem dood wilde hebben was inmiddels zelf dood. Mozes wordt geļnstrueerd over wat hij tegen de (nieuwe) farao moet zeggen.

En toen kwam er iets wat ik niet zo goed begrijp en toen ben ik even gestopt met lezen. Het zit namelijk zo; Mozes, zijn vrouw en zijn kinderen overnachtten ergens en toen kwam God er ineens aan en probeerde (probeerde? Hoe moeilijk kan het zijn voor de Almachtige God?) Mozes te vermoorden. Waarom? Zijn vrouw pakte een scherpe steen en sneedt de voorhuid van haar zoon weg (huh?) en daarmee raakte ze toen Mozes voeten aan. "Een bloedbruidegom ben jij voor mij," zei ze toen. En toen liet God ze met rust. Waarom zocht God Mozes, dat hoeft hij toch net zo min als het 'proberen' iemand te vermoorden? En waarom komt deze 'anekdote' zomaar uit de lucht vallen? Waarom zou God Mozes willen doden, hij heeft hem toch uitverkoren? Het lijkt een bizarre grilligheid van God en it makes no sense. Het is bijna alsof dit verhaaltje ertussen is gepropt om de besnijdenis nog maar eens aan te kaarten, of zo.

Daarna gaat het ook allemaal weer verder zoals het wel in het verhaal past. Aäron ontmoet Mozes bij een berg, Mozes vertelt hem alles wat God hem heeft opgedragen. En dan gaan ze naar Egypte, de mensen overtuigen (wat lukt).
pi_152210793
Exodus 10:1 - 13: 6 gelezen

'Bo' heet het. Bo heeft zijn naam te danken aan het 1e woord van Gods opdracht aan Mozes namelijk " GO ( = bo) to the farao"

Nadat God Egypte 7 plagen heeft laten ondergaan stuurt God Mozes en zijn broer Aharon opnieuw naar de farao. En als ze voor hem staan vragen ze aan hem hoelang de farao zich blijft weigeren om zich aan God te onderwerpen en waarschuwen ze de farao dat God een sprinkhanenplaag over Egypte zal laten strooien als hij hun volk niet laat gaan
Dan geven de adviseurs van de farao hem de raad om hen te laten gaan, dat ze hun God mogen vereren. Ze zeggen " beseft u nog niet dat Egypte zo ten gronde gaat?"
Daarom roept de farao Mozes en Aharon terug naar zijn paleis en vraagt wie ze eigenlijk willen meenemen. Mozes zegt dat ze iedereen , jong en oud , zonen en dochter , hun schapen geiten en koeien meenemen want ze willen een feest voor God vieren.
De farao weigert hun verzoek en laat Mozes en Aharond het paleis uitgooien
En ja daarna stuurt God dus een sprinkhanenplag op Egypte
Het hele land is met sprinkhanen bedekt.
Wanneer de farao ziet wat er gebeurt laat hij Mozes halen. Tegen Mozes zegt hij "vergeef me"
Mozes pleit voor hem bij God en God maakt een einde aan de plaag maar het hart van de farao verhardt zich opnieuw

Dit keer straft God Egypte met de plaag van de duisternis. 3 dagen heerst er duisterinis in het land behalve waar de Israelieten wonen
Weer laat de farao Mozes roepen. Hij geeft Mozes toestemming dat ze hun God mogen eren. Ook de kinderen mogen mee maar het vee moet achterblijven.
Mozes weigert .. En het hart van de farao verhardt zich opnieuw en hij schreeuwd tegen Mozes dat hij hem niet meer wil zien

God laat Mozes weten dat nog 1 plaag Egypte zal teisteren. Hij geeft Mozes ook de opdracht tegen de Israelieten te zeggen dat zij zilveren en gouden voorwerpen van hun Egyptische buren moeten vragen.
De Egyptenaren zijn zeer goedwillig en geven de Israelieten de voorwerpen

Dan stuurt God Egypte de 10e plaag. Elke eerst geboren zoon en elk eerstgeboren lam of kalf sterft.
Nadat de farao zijn eigen zoon heeft verloren en ziet welke ramp aan zijn volk en land heeft geteisterd laat hij Mozes en Aharon bij zich komen.
Gods macht heeft hem gebroken en hij zegt "ga die Eeuwige vereren en vraag Hem ook mij te zegenen"
De andere Egyptenaren verzoeken de Israelieten aan om zo spoedig mogelijk te vertrekken
Daarom nemen zij hun deeg mee voordat het heeft kunnen rijzen en het goud en zilver dat zij aan hun Egyptische buren hebben gevraagd.

Midden in de nacht op de 14e dag van de eerdte maand van het jaar leidt Mozes het volk Egypte uit nadat het 430 jaar in Egypte heeft geleefd
Op de avond van de Exodus uit Egypte verklaart Mozes dat God het volk de opdracht heeft gegeven om hun bevrijding ieder jaar in herinnering te roepen met een speciaal herdenkingsritueel
Ieder huishouden moet op de 10 dag van de maand een lam uitzoeken en het bij het vallen van de avond op de 14e van de maand slachten. Het bloed van het lam moet op de deurposten van ieder huis van het gezin worden gesmeerd en het vlees geroosterd en savonds samen met ongezuurd brood (matza) en bittere kruiden worden gegeten en wanneer de ochtends aanbreekt moet het allemaal zijn opgegeten. Als er sochtends nog iets over is moet het worden verbrand
Ook moet tijdens het eten van het maal de Israelitische mannen een gordel rond hun middel dragen en sandalen aan hun voeten.
En elk van hen moet een staf in zijn hand houden en het lam snel opeten.
Wanneer de kinderen dit vreemde ritueel zien en vrage wat de betekenis is van dit ritueel moet men hun antwoorden met " het is het Pesachoffer voor God want Hij heeft de huizen van de Israelieten in Egypte overgeslagen (Pasach) toen Hij de Egyptenaren doodde en onze levens redde

Mozes laat de Israelieten ook weten dat God hun de opdracht heeft gegeven ieder jaar hun uittocht uit Egypte in herinnering te roepen door 7 dagen alleen maar ongezuurd brood te eten. Alles wat gezuurd en gerezen is ( khamets) moet uit hun huizen worden verwijderd , tijdens de 7 dagen die het feest duurt mag er niets te vinden zijn waar ze ook wonen.
Bovendien zijn de eerste en 7e dag bestemd voor een plechtige bijeenkomst van de gemeente

1) Voor de 10e plaag krijgt mozes de opdracht van God om aan de Isralieten te zeggen dat iedere man van zijn buurman en iedere vrouw van haar buurvrouw zilveren en gouden voorwerpen moet vragen
De tora (bijbel) zegt dat de Egyptenaren de Israelieten vrijwillig geven waar ze om vroegen en zodoende hebben de Isralieten de Egyptenaren hen van alles berooft

Vreemde beschrijving. Waarom stonden de Egyptenaren vrijwillig hun kostbaarheden aan de Israelieten af?
Het Hebreewuse woord voor vragen is shaal. Het kan ook lenen of eisen beteken. Maar wat is de meest nauwkeukige vertaling in dit geval? Vroegen , leenden of eisten de Israelieten de kostbaarheden van de Egyptenaren?

2) In dit hoofstuk wordt ook de oorsprong van de pesachviering beschreven.
In de tijd voordat de Hebreeers in Egypte tot slaven werden gemaakt namen de schaapherders in de lente een lam van 1 jaar oud voor elk huishouden. Op de avond van de 14e van de maand nisan werd het lam in het schemerdonker dus geslacht.
Ook de boeren vierden een lentefeest. En 1 van hun gebruiken was dat ze al het gezuurde en gedesemde voedsel uit hun huizen verwijderde en in plaats van brood dus 7 dagen alleen matza aten (van de 14e tot de 21ste nisan)

2 tradities die met elkaar op 1 of ander manier samen zijn gesmolten. Niemand weet waarom
Is dit gebeurd doordat Mozes het volk uit de slavernij bevrijde?
Of was het pas later?

De vroegste 'cermonie' waarin de pesachrituelen terug te zien zijn was de seder mitrashim ( de Egyptische ode)
pi_152210887
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 16:55 schreef Szikha het volgende:
Exodus 10:1 - 13: 6 gelezen

'Bo' heet het. Bo heeft zijn naam te danken aan het 1e woord van Gods opdracht aan Mozes namelijk " GO ( = bo) to the farao"

Nadat God Egypte 7 plagen heeft laten ondergaan stuurt God Mozes en zijn broer Aharon opnieuw naar de farao. En als ze voor hem staan vragen ze aan hem hoelang de farao zich blijft weigeren om zich aan God te onderwerpen en waarschuwen ze de farao dat God een sprinkhanenplaag over Egypte zal laten strooien als hij hun volk niet laat gaan
Dan geven de adviseurs van de farao hem de raad om hen te laten gaan, dat ze hun God mogen vereren. Ze zeggen " beseft u nog niet dat Egypte zo ten gronde gaat?"
Daarom roept de farao Mozes en Aharon terug naar zijn paleis en vraagt wie ze eigenlijk willen meenemen. Mozes zegt dat ze iedereen , jong en oud , zonen en dochter , hun schapen geiten en koeien meenemen want ze willen een feest voor God vieren.
De farao weigert hun verzoek en laat Mozes en Aharond het paleis uitgooien
En ja daarna stuurt God dus een sprinkhanenplag op Egypte
Het hele land is met sprinkhanen bedekt.
Wanneer de farao ziet wat er gebeurt laat hij Mozes halen. Tegen Mozes zegt hij "vergeef me"
Mozes pleit voor hem bij God en God maakt een einde aan de plaag maar het hart van de farao verhardt zich opnieuw

Dit keer straft God Egypte met de plaag van de duisternis. 3 dagen heerst er duisterinis in het land behalve waar de Israelieten wonen
Weer laat de farao Mozes roepen. Hij geeft Mozes toestemming dat ze hun God mogen eren. Ook de kinderen mogen mee maar het vee moet achterblijven.
Mozes weigert .. En het hart van de farao verhardt zich opnieuw en hij schreeuwd tegen Mozes dat hij hem niet meer wil zien

God laat Mozes weten dat nog 1 plaag Egypte zal teisteren. Hij geeft Mozes ook de opdracht tegen de Israelieten te zeggen dat zij zilveren en gouden voorwerpen van hun Egyptische buren moeten vragen.
De Egyptenaren zijn zeer goedwillig en geven de Israelieten de voorwerpen

Dan stuurt God Egypte de 10e plaag. Elke eerst geboren zoon en elk eerstgeboren lam of kalf sterft.
Nadat de farao zijn eigen zoon heeft verloren en ziet welke ramp aan zijn volk en land heeft geteisterd laat hij Mozes en Aharon bij zich komen.
Gods macht heeft hem gebroken en hij zegt "ga die Eeuwige vereren en vraag Hem ook mij te zegenen"
De andere Egyptenaren verzoeken de Israelieten aan om zo spoedig mogelijk te vertrekken
Daarom nemen zij hun deeg mee voordat het heeft kunnen rijzen en het goud en zilver dat zij aan hun Egyptische buren hebben gevraagd.

Midden in de nacht op de 14e dag van de eerdte maand van het jaar leidt Mozes het volk Egypte uit nadat het 430 jaar in Egypte heeft geleefd
Op de avond van de Exodus uit Egypte verklaart Mozes dat God het volk de opdracht heeft gegeven om hun bevrijding ieder jaar in herinnering te roepen met een speciaal herdenkingsritueel
Ieder huishouden moet op de 10 dag van de maand een lam uitzoeken en het bij het vallen van de avond op de 14e van de maand slachten. Het bloed van het lam moet op de deurposten van ieder huis van het gezin worden gesmeerd en het vlees geroosterd en savonds samen met ongezuurd brood (matza) en bittere kruiden worden gegeten en wanneer de ochtends aanbreekt moet het allemaal zijn opgegeten. Als er sochtends nog iets over is moet het worden verbrand
Ook moet tijdens het eten van het maal de Israelitische mannen een gordel rond hun middel dragen en sandalen aan hun voeten.
En elk van hen moet een staf in zijn hand houden en het lam snel opeten.
Wanneer de kinderen dit vreemde ritueel zien en vrage wat de betekenis is van dit ritueel moet men hun antwoorden met " het is het Pesachoffer voor God want Hij heeft de huizen van de Israelieten in Egypte overgeslagen (Pasach) toen Hij de Egyptenaren doodde en onze levens redde

Mozes laat de Israelieten ook weten dat God hun de opdracht heeft gegeven ieder jaar hun uittocht uit Egypte in herinnering te roepen door 7 dagen alleen maar ongezuurd brood te eten. Alles wat gezuurd en gerezen is ( khamets) moet uit hun huizen worden verwijderd , tijdens de 7 dagen die het feest duurt mag er niets te vinden zijn waar ze ook wonen.
Bovendien zijn de eerste en 7e dag bestemd voor een plechtige bijeenkomst van de gemeente

1) Voor de 10e plaag krijgt mozes de opdracht van God om aan de Isralieten te zeggen dat iedere man van zijn buurman en iedere vrouw van haar buurvrouw zilveren en gouden voorwerpen moet vragen
De tora (bijbel) zegt dat de Egyptenaren de Israelieten vrijwillig geven waar ze om vroegen en zodoende hebben de Isralieten de Egyptenaren hen van alles berooft

Vreemde beschrijving. Waarom stonden de Egyptenaren vrijwillig hun kostbaarheden aan de Israelieten af?
Het Hebreewuse woord voor vragen is shaal. Het kan ook lenen of eisen beteken. Maar wat is de meest nauwkeukige vertaling in dit geval? Vroegen , leenden of eisten de Israelieten de kostbaarheden van de Egyptenaren?

2) In dit hoofstuk wordt ook de oorsprong van de pesachviering beschreven.
In de tijd voordat de Hebreeers in Egypte tot slaven werden gemaakt namen de schaapherders in de lente een lam van 1 jaar oud voor elk huishouden. Op de avond van de 14e van de maand nisan werd het lam in het schemerdonker dus geslacht.
Ook de boeren vierden een lentefeest. En 1 van hun gebruiken was dat ze al het gezuurde en gedesemde voedsel uit hun huizen verwijderde en in plaats van brood dus 7 dagen alleen matza aten (van de 14e tot de 21ste nisan)

2 tradities die met elkaar op 1 of ander manier samen zijn gesmolten. Niemand weet waarom
Is dit gebeurd doordat Mozes het volk uit de slavernij bevrijde?
Of was het pas later?

De vroegste 'cermonie' waarin de pesachrituelen terug te zien zijn was de seder mitrashim ( de Egyptische ode)
Dat sprookje kennen we hier ondertussen wel, maar wat is je punt ?
pi_152211410
Ik doe graag mee met de volgende editie..!
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_152628756
Exodus 13:17 - 17:16

Heet beshalach omdat het tweede woord in deze hoofstuk is. Beshalach wat toen hij (weg)stuurde betekent en verwijst naar de beslissing van de farao om de Israelieten vrij te laten

Nadat ze uit Egypte zijn vertrokken leidt Mozes het volk niet meteen naar Israel , hij wil een oorlog met de Filistijnen ontlopen omdat zo'n oorlog het volk angst zou geven en dan kunnen ze weer de wens krijgen om terug naar Egypte te keren. Daarom neemt Mozes ze mee in zuidelijke richting van goshen naar de rietzee. God leidt het volk snachts door een vuurzuil en overdag door een wolkkolom

Maar de farao krijgt uiteindelijk spijt dat hij de Israelieten heeft vrij gelaten. Daarom stuurt hij zijn hele leger achter de Israelieten aan om hen terug naar Egypte te halen. Wanneer de Israelieten de strijdwagens van Egypte zien aankomen schreeuwen ze tegen Mozes wat hij hen aangedaan heeft om ze uit Egypte halen. Ze schreeuwen tot Mozes hem hen met rust te laten. Dat ze slaven willen blijven van de Egyptenaren. Ze vonden dat ze beter slaaf konden zijn in Egypte dan sterven in de woestijn. Mozes verzekerd het volk dat God hen zal redden.
God geeft Mozes de opdracht om de Israelieten verder te laten trekken. Terwijl Mozes zijn handen uitgestrekt houdt lopen de Israelieten de rietzee in. Het water splits zich en vormt een doorgang waardoor zij veilig door kunnen. Wanneer het Egyptische leger de doorgang in gaat stort het water op hen neer. De Egyptenaren raken in paniek en het hele leger verdrinkt in de zee. Mozes en de Israelieten verkeerden in een roes en zongen een lofzang tot God ( zie 15:1-21)

Van de rietzee reist het volk naar Mara (betekent bitter)vanwege de bitterheid van het water dat ze daar vinden.
Wanneer het volk dan klaagt over de smaak van dit water geeft God Mozes de opdracht een stuk hout in het water te gooien.
En dat doet Mozes. En het water wordt hierdoor zoet

Daarna trekt het volk door de woestijn van Sin. Daar keren ze zich weer tegen Mozes en door te zeggen dat God hen maar dood had moeten laten gaan in Egypte. Ze zeiden dat in Egypte ze nog vleespotten hadden en er was eten in overvloed maar in de woestijn niet. Ze klagen en zeggen dat Mozes en Aharon hen allemaal wil latenomkomen van de honger. Dat Mozes en Aharon hun doel is. Aharon en Mozes horen hun klacht en zeggen dat vanavond ze zouden inzien dat het God was die hen uit Egypte heeft gehaald

Die avond wordt het kamp bezaaid met kwartels om te eten. En de volgende ochtend regent er manna neer op het volk dat is spul dat op korianderzaad lijkt wit van kleur en smaakt naar honingwafels

Mozes geeft het volk de opdracht om per persoon de hoeveelheid van een omer te verzamelen (ongeveer handvol)
En voor de shabbat moeten ze 2x zoveel verzamlen

Maar ondanks Mozes woorden trekken sommige Israelieten er toch op shabbat uit om manna te verzamelen. Ze vinden niets en God zegt tegen Mozes : hoelang leggen jullie mijn geboden en leefregels nog naast je neer? Iedereen moet blijven waar hij is op shabbat!

Hierna leidt Mozes de Israelieten van de woestijn van Sin naar Refi'dim. En wanneer het volk geen water vindt daar begint het weer te klagen. Weer vragen ze aan Mozes waarom ze hen uit Egypte hebben gehaald. Om ons te laten sterven van de dorst Mozes?

Mozes die gefrusteert begint te raken schreeuwt tegen God en schreeuwt wat moet ik nu met dit volk beginnen?!
God antwoordt door te zeggen dat hij bij Chorev een rots voor hem zal staan en wanneer Mozes met zijn staf op die rots slaat zal er water uit komen

Mozes doet dit en er komt water tevoorschijn. Het volk krijgt genoeg te drinken. Deze plek krijgt de naam Massa wat beproeving betekent en de naam Meriva wat ruzie betekent

Terwijl het volk in Refi'dim hun kampen hebben opgeslagen worden ze aangevallen door de troepen van Amalek, een groep stammen die in de Sinai woestijn leeft.
Mozes geeft Yehoshua het bevel de tegenaanval te doen. En Yehoshua slaagt hierin om de vijand te overwinnen en Mozes bouwt een altaar en noemt het Adonai nissi ( God is mijn vaandal)
En Mozes verklaard dat God alle generaties door zal strijden tegen Amalek
  vrijdag 15 mei 2015 @ 21:13:42 #298
224960 highender
Travellin' Light
pi_152633179
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 17:23 schreef PeteSampras het volgende:
Komt er een nieuwe editie van de bijbel?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 16 mei 2015 @ 01:18:15 #299
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_152641598
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 17:47 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

Deze zet ik in de nieuwe OP, dank je!
  zaterdag 16 mei 2015 @ 01:18:39 #300
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_152641607
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 17:23 schreef PeteSampras het volgende:
In het volgende topic? Die ga ik nu openen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')