De eerste vraag voor mij is; Waarom moeten al deze zaken? Als ondernemer wil je dat zelf toch uitmaken? Daarnaast is het als startende ondernemer niet te betalen als om dit soort zaken af te dekken, ook niet als men het "centraal" wil regelen.quote:Het stelsel van sociale zekerheid moet op de schop. Iedereen die werkt moet verzekerd zijn tegen werkloosheid en ziekte, verplicht een aanvullend pensioen opbouwen en geld krijgen voor scholing. Dus ook de 1,2 miljoen zzp'ers.
Daar ga je dus al. Niet iedereen is geschikt als ondernemer. Wanneer je meer zekerheid wil zou je gewoon een vast dienstverband moeten aangaan.quote:De werkloosheid zal waarschijnlijk iets stijgen als ook kleine zelfstandigen een beroep op de WW kunnen doen. De langdurige werkloosheid zal dalen doordat mensen makkelijker aan werk komen op een flexibelere arbeidsmarkt.
Heel idealistisch gedacht maar lijkt mij meer een persoonlijke afweging en niet iets wat centraal opgelegd moet worden. Wanneer mensen aantrekkelijk willen blijven voor de arbeidsmarkt is het onvermijdelijk dat je je kennis op peil houdt. Als zzp'er moet je zelf de afweging maken of je hiervoor geld wil reserveren. Binnen de groep werknemers is er genoeg geregeld op dat vlak.quote:Een belangrijk onderdeel van de plannen is scholing, zodat werkenden hun kennis op peil houden. 'Voor zzp'ers is daarvoor nu niets geregeld, terwijl werknemers zich vooral kunnen scholen voor hun eigen sector. Wij denken aan een nationaal scholingsfonds', zegt Van de Kraats.
Ik ben het met Henk Wesselo eens. Je bent ondernemer en neemt risico, dat moet je los kunnen laten.quote:Henk Wesselo van FNV Zelfstandig: 'Werkloosheid en kortdurende ziekte horen wel bij het ondernemersrisico.'
Waarom niet meer aandacht geven aan die initiatieven van de zzp'ers zelf. Op deze manier kan de zelfstandige zelf beslissen of hij aan een dergelijk collectief stelsel wil deelnemen of niet.quote:Er zijn al tal van initiatieven waarmee ook zzp'ers zelf meer zekerheid organiseren. Zo zijn er broodfondsen waarmee kleine zelfstandigen sparen en voor elkaar betalen als iemand ziek is. Zzp'ers met voldoende omzet (70 duizend euro) kunnen met instemming van de Belastingdienst een bv oprichten zodat ze als werknemer een beroep kunnen doen op WW en ziektewet.
Nee, want dat is slecht voor de economie.quote:Op maandag 13 oktober 2014 10:09 schreef Janneke141 het volgende:
Ook voor werknemers in loondienst zijn een werkloosheidsverzekering en een pensioen dingen die je zelf kan regelen. Dat ze dit nu ook nog aan zelfstandigen op willen dringen is waanzin.
Werkloosheidsverzekering is toch geen verplichting voor werknemers? Aanvullend pensioen mag van mij ook op de schop, in ieder geval moet het vrijwillig worden.quote:Op maandag 13 oktober 2014 10:09 schreef Janneke141 het volgende:
Ook voor werknemers in loondienst zijn een werkloosheidsverzekering en een pensioen dingen die je zelf kan regelen. Dat ze dit nu ook nog aan zelfstandigen op willen dringen is waanzin.
De werkloosheidswet is volgens mij aardig verplicht.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:12 schreef Tem het volgende:
[..]
Werkloosheidsverzekering is toch geen verplichting voor werknemers? Aanvullend pensioen mag van mij ook op de schop, in ieder geval moet het vrijwillig worden.
WW is wat anders dan een werkloosheidsverzekering.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De werkloosheidswet is volgens mij aardig verplicht.
De WW is een verplichte verzekering die je moet afnemen bij een monopolist, en waarvoor je werkgever de premie moet betalen.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:12 schreef Tem het volgende:
Werkloosheidsverzekering is toch geen verplichting voor werknemers?
Die moet je me uitleggen.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:17 schreef Tem het volgende:
[..]
WW is wat anders dan een werkloosheidsverzekering.
Die heb ik gezien, maar dan snap ik 'm nog niet. Het verschil tussen AOW en aanvullend pensioen begrijp ik ook wel, maar ik zie niet hoe dat zich vertaalt naar de WW.quote:
Dat werkloosheidverzekeringen een aanvullende verzekering betreft die je kan afsluiten bij een verzekeraar. Dat is een andere term dan de ww.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die heb ik gezien, maar dan snap ik 'm nog niet. Het verschil tussen AOW en aanvullend pensioen begrijp ik ook wel, maar ik zie niet hoe dat zich vertaalt naar de WW.
Op die manier. Tja, bij het woord 'werkloosheidsverzekering' kom je toch al vrij snel bij de ww uit, ook al zijn er andere mogelijkheden.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:21 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat werkloosheidverzekeringen een aanvullende verzekering betreft die je kan afsluiten bij een verzekeraar. Dat is een andere term dan de ww.
http://www.leerwiki.nl/Wat_is_een_werkloosheidsverzekering
Vandaar dat ik het niet begreep maar je doelt op de ww.
Ja, dat zal best maar is een andere term. Net als pensioen en aow verschillen dus.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op die manier. Tja, bij het woord 'werkloosheidsverzekering' kom je toch al vrij snel bij de ww uit, ook al zijn er andere mogelijkheden.
Gewoon uit interesse, hoe noem je de ww dan?quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:25 schreef Tem het volgende:
[..]
Ja, dat zal best maar is een andere term. Net als pensioen en aow verschillen dus.
Maar goed, uiteindelijk gaat het de werkgevers om dat ze flexibeler werkkrachten kunnen inhuren tegen een redelijke prijs. Dat hele sociale gedoe geloof ik geen fluit van.quote:Op maandag 13 oktober 2014 09:31 schreef GSbrder het volgende:
Ik ben het eens met de strekking van de OP, maar denk dat het een kwestie van tijd is voordat zulke maatregelen toch worden ingevoerd.
Een aanzienlijk deel van de ZZP-populatie doet namelijk graag of zij ondernemer zijn tegen wil en dank, waarbij zij moeten omdat ze niet aan een vaste baan kunnen komen. De voorkeur voor collectieve systemen zal dus toenemen, vooral bij de middelbaar opgeleide ZZP'ers met een modaal inkomen in hoogst onzekere beroepsgroepen.
Werkloosheidsuitkering.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gewoon uit interesse, hoe noem je de ww dan?
quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:17 schreef Tem het volgende:
[..]
WW is wat anders dan een werkloosheidsverzekering.
Of wat bedoel je precies?quote:De Werkloosheidswet of WW is een Nederlandse wet, en een werknemersverzekering die daarin wordt geregeld, die werkloze werknemers, met voldoende arbeidsverleden (voldoen aan de weken-eis) en beschikbaar voor arbeid, een werkloosheidsuitkering biedt.
Waar staat precies werkloosheidsverzekering? Wat bedoel jij nou precies, godstyfus zeg. Als jij naar de bank gaat voor een hypotheek en men begint over een werkloosheidsverzekering hebben ze het niet over de ww.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |