Toegegeven, dat klinkt wel alsof het Nederlanders waren, maare... it wasn't me.

Anyhoezels. Ff een update dan maar, hè (ik leef nog en ben nog niet beroofd van m'n organen).

Was dus gisteren de hele dag op de beurs en m'n voetjes zijn nu kaput van het slenteren. Om meteen maar met de deur in huis te vallen, heel epic was het nu ook weer niet... let me explain. Je kon je als visitor pre-registeren en heb dat dan ook braaf gedaan. Kreeg een paar dagen voor vertrek dan m'n toegangsbewijs waar mooi op stond 'buyer'. Nu koop ik ook wel gadgets, maar nu dachten alle fabrikanten dat ik wel ff een paar duizend stuks van ze af ging nemen. Nu speelde ik dat gewoon lekker mee, dat ik een consultant ben van big-time resellers in Europa, daar niet van, maar geeft wel aan dat op de beurs networking en handel in de spotlight staan. Dat houdt in, dat er niet zoals andere beurzen (denk autosalons, CeBIT, CES, Photokina, etc) nieuwe producten en innovatie centraal staan.
Omdat het zeer handelsminded is daar, ligt er ook een grote nadruk op OEM(Original Equipment Manufacturer)/ODM(Original Design Manufacturer) producten, waar afnemers hun eigen ideeën op los kunnen laten en producten met eigen opschrift en aanpassingen kunnen laten vervaardigen. En dat doen niet de eerste de beste merken, MOQ (minimum order quantity) bij PiPO is 300 stuks en Audio-Technica stond ook op de beurs en konden niet de ATH-M50 aanbieden, maar in principe kon je wel de componenten en drivers overplaatsen in een eigen design met je logo erop. Nog een bijkomst van de handelsmentaliteit is het gebrek van grote spelers die niet aan OEM/ODM doen. Dus geen Xiaomi, Meizu, Jiayu, of what have you...
NOTE: het was expliciet verboden om te fotograferen of video op te nemen op de beurs en werd kwam er met een waarschuwing vanaf toen ik het toch probeerde. Dus helaasch, geen footage.

Het enige smartphonemerk dat ik tegenkwam (en kende, en niet helemaal rukke shit verkoop met specs van twee jaar geleden ofzo, want zulke praktijken had je er ook bij) was iNew waar ik kort ff praatte met representative Vincent. Overal werd geadverteerd met 'High end smartphone', nou dan was ik wel benieuwd naar die 4G/LTE phones met 2GB RAM en FHD displays... Mja, zo high-end moest ik het dan toch ook weer niet verwachten, maar met de L1 hadden ze wel een 4G phone (weliswaar MTK6582+MT6290), maar ja, volgens mijn filosofie dient alles van 5.0" en groter minstens FHD/1080p te zijn, en die zat met z'n 5.3" bij 720p. Ander focuspuntje is de 'vernieuwde' V7 waarvan iedereen waarschijnlijk wel het design kent (en ook ODM is en dus te zien is met andere merknamen erop), maar ook hier niets bijzonders. Dit jaar (en met de toelichting dat dat 'voor februari' betekende) zouden er nog drie nieuwe modellen moeten verschijnen van ze. Nou ja, we zullen het zien.
Verder had je wel veel andere smarphonemerken, maar met reden onbekend, tenzij je plastic fantastic, 480P, 512MB tegen miniprijsjes leuk vindt... wel zag ik nog Malata. Kende ik eigenlijk wel van tablets maar stonden er met een grote stand met een mix van tablets (Android/Windows, geen dualboot) én smartphones. Twee 5.0" 1080p mock-up modellen zagen er toch wel erg sjiek uit en zouden binnen drie maanden uit moeten komen met MTK6595/4G LTE support en 2GB, minpuntje dan weer een accu van maar 2200mAh.
AMPE kwam ik tegen. Ampere Technology, hoe ze eigenlijk heten stonden er met een paar tablets. Ik kon me nog herinneren dat er rebranded tablets van ze waren onder de noemer Sanei. Was verrast dat ik dat wist en de Sanei N10 wist te noemen en dat zijn ook zij inderdaad. Ze waren toen een van de eerste met een octocore tablet, al ware het een Freescale i.MX6. Anyways, nu zetten ze ook groots in op MediaTek devices. Maar net als bij de eerder genoemde iNew, had ook deze fabrikant verder niks high-ends of innovatiefs.
Verder had Nufront een stand. Die waren in 2012 kort wel op m'n radar gepingd, maar had ik met reden eigenlijk niks meer van gehoord. Die focussen zich dan ook vol op de extreme cheapo shizzle en de voorbeeldproducten on display waren dan ook erg underwhelming en gedateerd.
Rockchip was er wel. Hun booth had echter niks nieuws te melden, doen ook voornamelijk hun ding met de RK3288 natuurlijk. Ze proberen wel een beetje meer te doen met datamodule SoCs, want je ziet veel fabrikanten nu toch ook tablets gaan maken met MediaTek processors (zie AMPE bijvoorbeeld) en dat snoept natuurlijk aardig wat marktsegment weg.
Noem je Rockchip tablets, noem je PiPO, buiten Malata om de enige noemenswaardige tabletfabrikant. Hadden verder niet heel veel nieuws. Zo stond ook de P4 die ik zelf heb op display. Maar er was één ding toch wel om enthousiast over te raken, ik denk toch wel de highlight van de hele beurs... een glassless/naked eye 3D display PiPO! Quasi een P9, maar dan met 3D display. Zag er erg goed uit. Was er maar een van, maar goed mogelijk dat ze deze gaan produceren. Omdat ik zo geïnteresseerd was en navroeg begonnen ze door te vragen wat m'n sales history dan was e.d. en heb ik me na wat gelieg maar snel uit de voeten gemaakt.

Toen m'n weg maar gemaakt richting audio. Daar kwam ik allereerst Yale Electronics tegen. Huh? Nou ja: AWEI dus. Representative Maya was erg behulpzaam en legde uit dat ze nu ook focus gaan leggen op wireless audio en bluetooth in-ears. Kort ff de A600 geprobeerd, waarvan ik moest zeggen dat de remote te hoog zit en maar op de tast een idee moet hebben wat je nu doet... ook was er een achtergrondruis te bespeuren, dus of wireless in-ears het nou wordt, weet het niet. Maar gevraagd of er iets was dat een beetje is zoals de ES800M, kwam ze met de ES600M en moet zeggen: klonk niet verkeerd.
Toen vervolgde ik m'n weg en kwam ik Somic tegen. Vroeg of ze nog altijd ook de Senic G4 hadden (ze keken verbaasd op dat ik wist dat Somic = Senic en de G4 kende, volgens mij is het gros van de bezoekers vrij onwetend). Ze hadden niet de USB 7.1 G4 (EC-10), maar ze hadden wel een USB-loze versie in het blauw met gesplitte 3.5mm mic/heaphone jacks. Die licht niet op zoals de G4, omdat die natuurlijk over USB gepowered en (7.1CH) aangedreven wordt. Nog altijd een aanrader trouwens (voor de gamer)! Van mij hoef ik geen spaceshuttle op m'n oren te hebben, dus vroeg wat nou iets vergelijkbaars was. De oudere G1 en G2 zouden ook zoiets zijn.
Ah! FiiO! De fabrikant voornamelijk bekend van de versterkertjes en lossless muziekspelers was ook vertegenwoordigd. Natuurlijk groots adverteren voor de net uitgebrachte X1 (bestelbaar bij de FiiO Shop op Amazon.de voor 89.99 EUR). De X1 leent de basis van de higher end X5, is wat easier going in gebruik en heeft een wat relaxtere interface dan de X3 en dat alles in een zeer handzaam geheel. Dat is natuurlijk niet helemaal concessieloos en heeft een minder effectievere aandrijving... paren met een FiiO E11K 2 bijvoorbeeld kan afhankelijk van je headphone dus verstandig zijn. Overigens moet yours truely altijd nog ff wat muziek op een microSD'tje gooien en dan in de X1 mikken om te testen met de BOSE QC15 en Xears Xtreme 3 Pro die ik mee heb. Die hebben jullie dus nog tegoed!
Verder kwam ik Lars & Ivan tegen, die hadden wel wat weg van FiiO. Vond het wel cool dat ze een vacuum tube amp hadden, de THA-8. Wat verder nog? IN2UIT bijvoorbeeld had headphones met 'Electrostatz technology'. Wat is dat? Nou electrostatic headphones zijn dé natte droom voor de eckte audiofiel. Punt is alleen dat om deze aan te drijven, niet alleen je de dure headphones moet aanschaffen, maar ook een mooie, maar ziek dure set met tube amps! Hun 'Electrostatz technology' maakt het echter mogelijk dat zo'n set niet nodig is en is dus ongeveer zo portable high fidelity as it gets. Grappig.
Verder had je ook hier weer tig andere merkjes met headphones, oortjes en speakers, maar het was allemaal zo'n beetje dezelfde gare meuk toch eigenlijk. Schijnbaar ben ik voorbijgelopen aan Earson, Kanen en BiJela, kwam er later achter dat die er ook moeten zijn geweest. Misschien dat ik nog kort terugga om toch nog ff voorbij te gaan aan Earson, maar 13-16 Oct elke dag rondlopen zie ik niet zo zitten.
What else? Toys for boys! Hubsan was aanwezig.

Kennen we natuurlijk allemaal van de kleine X4. Er is nu ook een X4 Pro waar je onder een stabilized gimbaltje een GoPro kunt hangen en FPV ondersteunt. Cool schtuff. Kwam ik nog een octocopter tegen voor het serieuzere werk. De K8-10 met GPS, return-to-home, maar ook foldable arms, veel carbon en een blackbox bijvoorbeeld. Dan natuurlijk die electric uniwheels.

Ff getest! Staat nog best stabiel op zo'n ding, punt is meer dat het lastig is om te sturen. Nou ja, zonder oefening dan als je het zelf deed, die lui zelf racete ermee over de vloer als waanzinnigen.

Vast niet street legal enz etc, maar gewoon tof.
Mja, en dat was het dan toch echt wel zo'n beetje. De beurs had dus meer een 'networking & sales'-karakter en veel nieuwigheid was er niet bepaald. Ook waren de meeste juist wat interessantere merken niet aanwezig, wat toch wel een beetje jammer was. Highlights waren gezellig zitten bij de AWEI stand en qua product de upcoming PiPO met glassless/naked eye 3D scherm! Heb me wel een dag prima vermaakt en was erna vrij uitgeput en sore. Komt ook omdat ik de dag ervoor was wezen hiken rond Victoria Peak/Mount Austin. Dus om toch nog plaatjes te includen

hier (klik op de panorama!):
![kEXVhXB.jpg]()
![oW50fv9.jpg]()
Vandaag voor het eerst maar richting de andere kant van het water met de Star Ferry. Beetje rondlopen in Tsim Sha Tsui. Inderdaad naar het Bruce Lee standbeeld op de Avenue of Stars/Star walk en dan nog richting Mong Kok om het op te nemen voor de demonstranten. Ik ga wel voor een tank staan ofzo als het heel erg uit de hand loopt.

![jLPQS1y.jpg]()
En dan nog morgen een dagje Shenzhen in voor het shoppen! En dan zit het er alweer bijna op.

Shiz out!
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz