En ook daar noem je weer jou individualistische opvatting in plaats van een echt argument. Ik geloof dat het aan de overheid is om de negatieve invloeden van individuen op elkaar te beperken en juist daarom wel maatregelen mag nemen die het individu beïnvloeden, so what? Zo kan je uren hier gaan beginnen over je standpunten t.a.v. de rol van de overheid, maar verder kom je er niet mee. Met het "ik wil niet belasting betalen voor de PO"-standpunt haal je voorstanders van de PO niet over.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:57 schreef Chewie het volgende:
Hoe een individu zijn leven inricht is aan het individu en niet aan de maatschappij.
Wel erg eng wat je hier allemaal stelt. Negatieve invloeden van individuen op elkaar? Diefstal, moord, oorlog en doodslag mag ik hopen dat je bedoelt? oorlog kan eigenlijk uit het lijstje want dat is voorbehouden aan overheden.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:02 schreef keste010 het volgende:
[..]
En ook daar noem je weer jou individualistische opvatting in plaats van een echt argument. Ik geloof dat het aan de overheid is om de negatieve invloeden van individuen op elkaar te beperken en juist daarom wel maatregelen mag nemen die het individu beïnvloeden, so what? Zo kan je uren hier gaan beginnen over je standpunten t.a.v. de rol van de overheid, maar verder kom je er niet mee. Met het "ik wil niet belasting betalen voor de PO"-standpunt haal je voorstanders van de PO niet over.
Overigens ben je uiteraard gewoon vrij om hier te posten wat je wilt hoor. Maar ik had de indruk dat je graag in discussie wilde gaan.
Ik zeg ook niet dat ik gedwongen wordt bij de Albert Heijn te winkelen, net zoals je belasting moet betalen. Maar als je in het centrum van Amsterdam woont heb je al niet zoveel keus, en buiten de Aldi zijn er een hoop andere supermarkten die net als AH wél reclametijd inkopen. In veel kleine dorpen heb je ook niet echt een keus over welke supermarkt je bezoekt.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:32 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja dan ga je niet naar AH, als je niet mee wil betalen aan hun reclame. Dan ga je bijvoorbeeld naar de Aldi.
Je voorbeeld is natuurlijk zo krom als een hoepel, AH dwingt je niet om bij hun producten af te nemen, Bij de PO word je wel gedwongen er aan mee te betalen ook al neem je hun producten niet eens af.
De vergelijking blijft zo krom als een hoepelquote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:09 schreef MadScientist het volgende:
Maar uiteindelijk komt het er nu wel op neer dat de commerciëlen ook gefinancierd worden door mensen die er niet (bewust) voor kiezen.
Grappig dat je het eng vindt wat een bijna anonieme user hier stelt. Mocht je van droge wetenschappelijke kost houden dan moet je het boek Modernity and self-identity van Anthony Giddens eens lezen. Dan begrijp je ook wel dat in het huidige stadium van moderniteit politiek zich niet langer kan beperken tot het verbeteren van absolute levenskansen voor het volk, maar ook keuzes moet maken over waarden van leven. Dat is het probleem van met name mainstream economische benaderingen: die beschouwen samenlevingen veel te veel als een verzameling individuen en erkennen veel te weinig hoe hun gedrag repercussies heeft voor een ander.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:08 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wel erg eng wat je hier allemaal stelt. Negatieve invloeden van individuen op elkaar? Diefstal, moord, oorlog en doodslag mag ik hopen dat je bedoelt? oorlog kan eigenlijk uit het lijstje want dat is voorbehouden aan overheden.
Wat is reclame dan behalve beïnvloeden hoe een individu zijn leven inricht? Alsof bedrijven niet proberen individuen te sturen...quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:57 schreef Chewie het volgende:
Hoe een individu zijn leven inricht is aan het individu en niet aan de maatschappij.
Ik vind bijna al jouw posts doodeng. Je staat een wereld voor waarin leven niet langer prettig is. Je doet me denken aan Ellsworth Toohey.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:14 schreef keste010 het volgende:
[..]
Grappig dat je het eng vindt wat een bijna anonieme user hier stelt. Mocht je van droge wetenschappelijke kost houden dan moet je het boek Modernity and self-identity van Anthony Giddens eens lezen. Dan begrijp je ook wel dat in het huidige stadium van moderniteit politiek zich niet langer kan beperken tot het verbeteren van absolute levenskansen voor het volk, maar ook keuzes moet maken over waarden van leven.
Je weet overigens dondersgoed wat ik met die negatieve invloeden bedoel want je bent mijn posts hier al meerdere keren tegengekomen..
Daar is ook niks mis mee zolang de keuze om daarin mee te gaan maar bij het individu ligt.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:15 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Wat is reclame dan behalve beïnvloeden hoe een individu zijn leven inricht? Alsof bedrijven niet proberen individuen te sturen...
Individuen staan ook niet los van de maatschappij. Een maatschappij beïnvloedt een individu altijd. Anders leef je in een soort vacuüm.
Waarom niet? Ik betaal mee, ik wil dat niet, en ik maak er ook geen gebruik van. De enige optie die ik heb is mijn complete consumptie-gedrag aanpassen aan wie er reclametijd inkoopt, dat is bijna net zo ondoenlijk als verhuizen naar een land zonder PO, omdat ik niet wil meebetalen via belasting.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:12 schreef Chewie het volgende:
[..]
De vergelijking blijft zo krom als een hoepel
Dat kan mij gelukkig niet zoveel schelen. Dat jij die wereld onprettig lijkt heeft meer te maken met je beperkte blik op de consequenties van een neo-liberale economie dan dat het alternatief dat ik voorstel nu zoveel pijn doet. Aangezien jij in je lijstje hierboven niet verder dan diefstal, moord en doodslag komt heb ik het idee dat je blik daarop erg beperkt is.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:16 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik vind bijna al jouw posts doodeng. Je staat een wereld voor waarin leven niet langer prettig is. Je doet me denken aan Ellsworth Toohey.
Met alle andere consequenties heb ik geen moeite omdat die het gevolg zijn van de vrije keuze van het individu. Neo liberaal is een woord zonder inhoud.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:20 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat kan mij gelukkig niet zoveel schelen. Dat jij die wereld onprettig lijkt heeft meer te maken met je beperkte blik op de consequenties van een neo-liberale economie dan dat het alternatief dat ik voorstel nu zoveel pijn doet. Aangezien jij in je lijstje hierboven niet verder dan diefstal, moord en doodslag komt heb ik het idee dat je blik daarop erg beperkt is.
Het verschil is heel simpel, door AH word je niet gedwongen mee te betalen, je hebt een keuze. Dat het voor jou ondoenlijk is is heel wat anders.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:19 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik betaal mee, ik wil dat niet, en ik maak er ook geen gebruik van. De enige optie die ik heb is mijn complete consumptie-gedrag aanpassen aan wie er reclametijd inkoopt, dat is bijna net zo ondoenlijk als verhuizen naar een land zonder PO, omdat ik niet wil meebetalen via belasting.
Praat ik op die manier ook tegen jou? Is nergens voor nodig.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 19:48 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ach ja de vara zou dat zelf natuurlijk nooit doen, zo is links niet
Man man wat een plaat voor je kop heb je ook
Het is toch nogal absurd om de schuld bij een ander neer te leggen als de Vara, wat al niet helemaal een schoon verleden had qua reclame, zelf vrijwillig meewerkt.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Praat ik op die manier ook tegen jou? Is nergens voor nodig.
De VARA is inderdaad door de NPO gevraagd om destijds op Nederland 3 een snel programma op half 8 te maken. Dat het snel en hyperactief moest stond in de opdracht. Dan is het graag of niet; VARA kon nee zeggen maar dan is het allerminst zeker dat ze een ander bot toegeworpen hadden gekregen. VARA heeft ook een verantwoordelijkheid ten opzichte van haar medewerkers, en de financierders.
DWDD is allerminst een favoriet programma van mij, maar dat het soms net een soort reclameblok lijkt wordt sterk in de hand gewerkt door het vlugge karakter van het programma.
Daarnaast is de kritiek ook niet van de lucht als de VARA dat niet doet. Dan hebben ze een "hekel aan geld maken" en komen ze gentlemen's agreements niet na. De haat die DWDD over zich heen kreeg toen ze Peter R. de Vries geen vrij podium gaven was niet mals.
Hoe dan ook is jouw reactie nergens voor nodig, en komt dit niet van mijn kant.
Ik zie dat mijn uitleg over waarom RTL niet gratis is ook wordt genegeerd. Ook RTL wordt (deels) door gemeenschapsgeld geholpen.
Net zoals de Amerikanen dat doen in eigen land trouwens (en wel met meer dingen zoals Boeing, General Motors enz.).
Het gaat niet alleen om geld. Niet voor iedereen trouwens.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:40 schreef Chewie het volgende:
[..]
Het verschil is heel simpel, door AH word je niet gedwongen mee te betalen, je hebt een keuze. Dat het voor jou ondoenlijk is is heel wat anders.
"Vrijwillig" tussen aanhalingstekens ja. Je bent er bekend mee dat de macht uit de handen van de ledenomroepen is gefutseld? Dat is zeker wel dankzij de VVD gebeurd.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:45 schreef Chewie het volgende:
[..]
Het is toch nogal absurd om de schuld bij een ander neer te leggen als de Vara, wat al niet helemaal een schoon verleden had qua reclame, zelf vrijwillig meewerkt.
Noem eens een linkse equivalent van Martijn Koolhoven.quote:Kruip eens uit die slachtofferrol dat alles de schuld is van "het o zo slechte rechts"
Zie mijn uitleg.quote:Was het niet gewoon de Vara zelf die Yvon Jaspers een tellsel platform gaf in DWDD?
Als er niets anders dan alleen een AH is, dan heb je geen keuze. Of die afwezigheid van keuzevrijheid nou komt door een juridische verplichting of door de feitelijke afwezigheid van enig alternatief maakt in de praktijk niks uit.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:40 schreef Chewie het volgende:
[..]
Het verschil is heel simpel, door AH word je niet gedwongen mee te betalen, je hebt een keuze. Dat het voor jou ondoenlijk is is heel wat anders.
Goed, heb jij anders ff een lijst voor me van alle bedrijven die reclames uitzenden op de commerciëlen? En hou je die up-to-date? Ga ik elke dag flink omrijden naar de Aldi... en mijn abo bij T-Mobile alvast opzeggen.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:40 schreef Chewie het volgende:
[..]
En jij snapt niet dat dit volledig verschilt met hoe de PO gefinancierd wordt?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:57 schreef MadScientist het volgende:
Feit blijft dat ik tegen mijn zin meebetaal aan jouw commerciële flut-tv...
Hou toch eens op met telkens in de slachtofferrol te kruipen, nogmaals de Vara maakte al reclame toen ze nog keurig hun eigen 2 dagen in de week hadden.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
"Vrijwillig" tussen aanhalingstekens ja. Je bent er bekend mee dat de macht uit de handen van de ledenomroepen is gefutseld? Dat is zeker wel dankzij de VVD gebeurd.
[..]
Noem eens een linkse equivalent van Martijn Koolhoven.
[..]
Zie mijn uitleg.
Eh ja, ik snap best het verschil tussen een belasting en tussen reclame-sponsoring. Dat zijn namelijk twee verschillende dingen. Punt is (dat maak ik nu al drie keer of zo) dat je uiteindelijk toch allemaal meebetaalt aan allebei. Geld voor commerciële tv komt ook niet uit de lucht vallen. En daar betaal ik ook aan mee, wat ik liever niet doe, maar ik heb daar ook niet écht een keus in. In praktijk.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 13:00 schreef Chewie het volgende:
[..]
En jij snapt niet dat dit volledig verschilt met hoe de PO gefinancierd wordt?
Wel grappig dat je denkt dat ik voor de commerciële tv zou zijn, ja ze hebben meer mijn sympathie omdat ik daar niet gedwongen word om mee te betalen ook al neem ik hun diensten niet af
eh nee daar ga je de mist in, die keuze heb je namelijk wel, alleen jij kiest er voor om die keus niet te maken en dat is het hele verschil met de POquote:Op donderdag 16 oktober 2014 13:08 schreef MadScientist het volgende:
En daar betaal ik ook aan mee, wat ik liever niet doe, maar ik heb daar ook niet écht een keus in. In praktijk.
Een hoop harde woorden voor iemand die niet hard kan maken dat de VARA meer aan sluikreclame deed (in de jaren 80) dan de andere omroepen.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 13:02 schreef Chewie het volgende:
[..]
Hou toch eens op met telkens in de slachtofferrol te kruipen, nogmaals de Vara maakte al reclame toen ze nog keurig hun eigen 2 dagen in de week hadden.
Exact. Adverteerders maken daar ook afspraken over trouwens.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 13:08 schreef MadScientist het volgende:
En daar betaal ik ook aan mee, wat ik liever niet doe, maar ik heb daar ook niet écht een keus in. In praktijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |