Die heeft ook lang in coma gelegen en is toch nog - sorta - teruggekomenquote:
Weinig nieuws. Pauw wilde eigenlijk Haaksbergen koppelen aan Bianchi (zie er wel meer in de media die dat proberen) maar dat lukt niet echt. Is natuurlijk ook belachelijk, maar de niet-sport media flikkert het allemaal onder "de Autosport" is gevaarlijk...quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 00:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Had hij nog wat interessants te melden of was het gewoon Formule 1 voor Dummies, zoals gebruikelijk bij de publieke omroep?
Holy fuck, lekker handig ook om daar te gaan zittenquote:
En die meiden op het randje blijven nog gewoon zitten ookquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 12:01 schreef Fiorano het volgende:
[..]
Holy fuck, lekker handig ook om daar te gaan zitten.
Meestal zijn dat soort plekken wel afgelint volgens mij.
Aldus Dr Hartstein, een van de mensen die ik wat dit soort dingen betreft wel serieus neem.quote:I’ve been a passenger in an F1 car, and can confirm that the brakes are phenomenal. That said, given the water on the circuit, given the loading on the car through corners 6 and 7, and given the speed of that Marussia, it is indisputable that Jules carried MUCH TOO MUCH speed into that corner. By definition. He is instructed (by the flags) to slow enough to be able to stop, yet he was fast enough to aquaplane. Those are mutually exclusive options. Period.
wat is het derde 'freak accident' waar hij naar refereert? Massa en Bianchi zijn obvious, maar ik kan niet een derde herinneren. Hakkinen in 95? Burti in 2001? Perez/Button in Monaco? Kubica in Canada? Ik zie ze wel als gevaarlijk.. en ze hadden allemaal fout kunnen aflopen, maar ik kan het allemaal geen freak accidents noemen. (Oke, misschien Burti in 2001 doordat Irvine even idioot deed.)quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Aldus Dr Hartstein, een van de mensen die ik wat dit soort dingen betreft wel serieus neem.
Staat in een stuk wat hij paar minuten geleden online heeft gezet, waarin hij ook nog maar eens benadrukt hoe ontzettend veilig de F1 tegenwoordig gewoon is.
http://formerf1doc.wordpress.com/2014/10/07/2271/
De Villota (driving into the lifting tailgate of a lorry).quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
wat is het derde 'freak accident' waar hij naar refereert? Massa en Bianchi zijn obvious, maar ik kan niet een derde herinneren. Hakkinen in 95? Burti in 2001? Perez/Button in Monaco? Kubica in Canada? Ik zie ze wel als gevaarlijk.. en ze hadden allemaal fout kunnen aflopen, maar ik kan het allemaal geen freak accidents noemen. (Oke, misschien Burti in 2001 doordat Irvine even idioot deed.)
Wat verder wel maakt dat dit voorkomen had kunnen worden.
Ah, ja. Die zie ik zelf anders, omdat ik altijd het gevoel krijg dat dat toch echt wel voorkomen had moeten worden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:26 schreef heywoodu het volgende:
[..]
De Villota (driving into the lifting tailgate of a lorry).
Die neem ik ook altijd serieus. En hij maakt een goed punt. Dat het absurd is dat coureurs vragen aan Charlie hoe hard mag ik onder geel of dubbel geel en krijg ik een straf als ik daar 0,02s langzamer ga dan de vorige ronde.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:18 schreef heywoodu het volgende:
Aldus Dr Hartstein, een van de mensen die ik wat dit soort dingen betreft wel serieus neem.
Technisch gezien reed hij buiten het circuitquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:37 schreef Geralt het volgende:
En aan de andere kant is het absurd dat zulke trucks gewoon op het circuit mogen komen om auto's weg te halen.
Als je die dan toch moet gebruiken, maar ze dan in godsnaam zo laag dat je er niet onderdoor kan knallen
quote:De Nederlandse Formule 1-testrijder Giedo van der Garde was zondag op het circuit van Suzuka toen duidelijk werd dat Formule 1-coureur Jules Bianchi zich daar met zijn racewagen in een takelwagen had geboord. Van der Garde van renstal Sauber had al snel door dat er iets tragisch gebeurd was.
Hoe snel besefte je wat er was gebeurd?
"Ik denk dat ik echt een van de eersten was die gelijk doorkregen wat er aan de hand was. Adrian Sutil, mijn teamgenoot, was gecrasht. Hij kwam terug in de garage en hij zei: wat ik net gezien heb is ongelooflijk. Bianchi is gecrasht op de takelwagen. Hij is met zijn kop onder die truck gekomen. En zijn vizier ging open, zijn ogen gingen dicht. Dat was gewoon heel heftig. Sutil was ook best wel in shock.
Je ziet daarna de foto's en beelden voorbij komen, er kwamen berichten dat hij met de ambulance onderweg was naar het ziekenhuis. Uiteindelijk krijg je wel snel door dat er iets tragisch is gebeurd. Ik heb de beelden inmiddels twee keer teruggezien en dat is genoeg. Daar moet je niet te veel naar kijken, want daar word je niet vrolijk van."
Was dit botte pech voor Bianchi?
"Dat vind ik moeilijk te beoordelen. Als de truck daar niet had gestaan, was hij door het gat geknald. Dat was natuurlijk ook best een harde klap geweest, maar dan was hij niet tegen die truck aangekomen.
We weten dat het harder begon te regenen, we weten dat het dubbel-geel was (een sein voor de coureurs dat ze moeten afremmen tot een snelheid waarbij ze meteen tot stilstand kunnen komen, red.). Maar dit kan altijd gebeuren.
Hoe zwaar is zo'n takelwagen, een paar ton? Dan zie je de wagen ook nog eens omhoog komen als hij er tegenaan klapt. Dan weet je al genoeg. En dan zie je ook nog eens dat hij er frontaal op knalt, met zijn hoofd aan de zijkant van de auto. Het zag er niet goed uit. Dat kon je wel gelijk zien."
Sutil was al gecrasht. Er werd met dubbel-geel gezwaaid. Hoe kan het dan dat Bianchi met meer dan 200 kilometer per uur van het circuit afschiet?
"Het was een snelle bocht. En daarnaast was het nat. Daarom was Sutil er ook al afgevlogen. Je weet dat dit kan gebeuren. Natuurlijk, het is dubbel-geel. Je moet van je gas af. Maar als je net een 'riviertje' aanraakt en je komt in de spin, dan ben je de controle tegenwoordig meteen al kwijt. Dat is waarschijnlijk gebeurd."
Er is al iemand die heeft gezegd: misschien moet de Formule 1 met een dakje op de auto's gaan rijden ter bescherming van het hoofd.
"Dat zag ik ook, ja. We moeten niet vergeten dat de FIA fantastisch werk heeft gedaan (wat betreft de veiligheid van de sport, red.) na het fatale ongeluk van Senna in 1994. Daarna zijn er geen doden meer gevallen op een F1-circuit. Maar natuurlijk zijn de ogen nu weer geopend. Uiteindelijk is het belangrijkste dat Bianchi hier heel uit komt. Je weet dat het een gevaarlijke sport is. Dat zal het ook altijd blijven. Of je nu met een dak op je wagen rijdt of niet. Er is altijd een risico."
Heb jij de afgelopen dagen wel eens gedacht: dit risico is te groot, ik stop ermee?
"Nooit. Dit is mijn leven. Het is het mooiste wat je kunt doen. Natuurlijk moet je soms wel bij de risico's stilstaan. En dat heb ik ook echt wel gedaan de afgelopen dagen. En nu nog steeds. Maar je gaat ook door.
Wij Formule 1-coureurs moeten wel een beetje gek in ons hoofd zijn om dit te doen. Om met 340 kilometer per uur door een bocht te kunnen rijden, heb je toch een bepaalde kwaliteit nodig. En misschien ook een beetje gekheid in je kop."
Er is maar 1 ding fout gegaan: de safetycar kwam niet toen Sutil was gespind.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:36 schreef Geralt het volgende:
[..]
Die neem ik ook altijd serieus. En hij maakt een goed punt. Dat het absurd is dat coureurs vragen aan Charlie hoe hard mag ik onder geel of dubbel geel en krijg ik een straf als ik daar 0,02s langzamer ga dan de vorige ronde.
Plus hij maakt het dan vervolgens meteen menselijk. Dat daar verderop op of naast de baan iemand zijn vader, oom, zoon, man of whatever een van hun collega's aan het helpen is.
Ik denk dat alle coureurs zich maar eens achter de oren moeten krabben over hoe om te gaan met gele vlaggen, al dan niet dubbel.
En de FIA moet er veel beter op toe zien.
Technisch is het gewoon mogelijk om zodra in een sector geel hangt om de auto's die daar rijden gewoon op de pitlimiter te gooien; volledig automatisch. Waarom doen ze dat niet vraag je je dan af.
Is tevens het eerlijkste, want dan rijdt iedereen dezelfde snelheid op dat stuk met geel en niet eentje 80 en een ander 100 bv.
http://www.gfycat.com/TediousConsiderateBlacknorwegianelkhound#quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 15:38 schreef heywoodu het volgende:
Als men (Bianchi, in dit geval) de regels had nageleefd was er naar alle waarschijnlijkheid ook niks gebeurd.
Als dit afgelopen was met alleen een gekneusde ringvinger ofzo denk ik dat we veel reacties gelezen hadden in de zin van "eigen schuld, dikke bult", en als ik dat zo lees is dat niet geheel onterecht.
Lijkt gewoon zelfs te versnellen in de sector waar geel hangt, tot boven de 200, waarna hij van de baan afschiet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 15:39 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
http://www.gfycat.com/TediousConsiderateBlacknorwegianelkhound#
Lijkt amper van zijn gas gegaan te zijn...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |