eens, als de consument wil betalen. De boer doet gewoon wat hen opgedragen wordt door de markt en aan wie zij leveren.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 18:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar er zijn geen goed werkende systemen hiervoor, het is allemaal dweilen met de kraan open. Goede systemen kosten teveel en dat zorgt dat die kiloknallers niet kunnen bestaan.
Ik moet dan ook zeggen dat ik een enorme voorstander ben van een tussenvorm tussen bio-industrie en biologisch, de biologisch eisen hoeven van mij niet, ik wil alleen van die zware bio-industrie af waarbij het gewoon niet goed kan omdat dat te duur is.
wel goed lezen...quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 18:24 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
wat een bullshit, wat boeit 1 zo'n eekhoorntje nou
ik nietquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 18:24 schreef FANN het volgende:
[..]
Ja heh? Want kuikentje daar maalt... hihi maalt, niemand om....
iedereen maakt wel eens een foutjequote:Op vrijdag 3 oktober 2014 18:26 schreef FANN het volgende:
[..]
wel goed lezen...
het waren 440 Siberische grondeekhoorns
Plofkip-eters zijn dan ook verantwoordelijk voor een hoop onnodig dierenleed.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 18:21 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
Die filmpjes in een slachthuis zijn natuurlijk niet leuk om te zien dat snapt iedereen.
Gelukkig heeft Jumbo hun foutje nu hersteld. Nu de rest van de verkopers nog.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 18:26 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
iedereen maakt wel eens een foutje
het is surrealistisch..de industrieele wijze waarop dit plaatsvindquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 20:34 schreef Gimmick het volgende:
Fragment:
Dit zijn overigens kippen die voor eieren worden gehouden, vandaar het scheiden op geslacht. Zit geen bloed of slachten in.
Wat is het alternatief? hoe zou jij het graag zien?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 20:34 schreef Gimmick het volgende:
In dit fragment uit 'Unser Täglich Brot' laten ze goed en objectief zien hoe het er aan toe gaat. Dit is gefilmd met toestemming van de 'boeren', trots op de efficiëntie. De beelden zijn prachtig (van de hele documentaire), tot je je realiseert waar je naar kijkt. We hoeven dieren niet als mensen te behandelen, maar dit is de-animalisering (om niet het woord dehumanisering te gebruiken). We vragen het grootste offer van dieren. Laten we minimaal het respect op brengen om ze als dier te behandelen.
Fragment:
Dit zijn overigens kippen die voor eieren worden gehouden, vandaar het scheiden op geslacht. Zit geen bloed of slachten in.
Gehele documantaire:
Hierin zitten wel beelden van slachten.
http://www.ko-kalf.nl/quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 20:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat is het alternatief? hoe zou jij het graag zien?
Hoe "vrij" moeten dieren zijn?
Het fabriekswerk wat nu heerst in de bio industrie slaat inderdaad nergens op, dieren moet je niet vermenselijken maar ook niet de-animaliseren zoals Gimmick al zo mooi zei.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 20:50 schreef erodome het volgende:
[..]
http://www.ko-kalf.nl/
Zoiets, dat vind ik een goede bron van vlees!
Zo ben ik net terug uit de ardennen, heb daar koeien gedreven te paard. Meer dan geweldig, kalveren blijven tot een maand of 6 bij mams, we moesten wat kalveren bij de moeders weghalen en dat gebeurd met rust en respect, niemand vind het heel leuk want het is best naar voor de dieren, maar dat is niet te vergelijken met de bio-industrie.
Nu is dit allemaal vrij ideaal, iets minder zou ik ook prima vinden, maar dat fabriekswerk wat het nu vaak is slaat nergens op. Boeren ongelukkig, dieren ongelukkig, vlees van slechte kwaliteit. Mens, dier en aarde bukt eronder, het gaat gewoon veelste ver, het zijn fabrieken en hebben weinig meer te maken met het steriotype beeld van de boerderij.
Daar zie ik enorm nut in, ik raad je dan ook aan om eens met de verschillende methoden te werken om het verschil echt mee te maken.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 20:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het fabriekswerk wat nu heerst in de bio industrie slaat inderdaad nergens op, dieren moet je niet vermenselijken maar ook niet de-animaliseren zoals Gimmick al zo mooi zei.
Alleen zie ik niet echt het nut ervan in om de kalfjes 6 maanden bij hun moeder te laten, lijkt mij beter als dat direct vanaf de geboorte gebeurt of gewoon helemaal niet.
Het zijn vooral egoïstische overwegingen dus.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 20:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Daar zie ik enorm nut in, ik raad je dan ook aan om eens met de verschillende methoden te werken om het verschil echt mee te maken.
De dieren groeien beter op, veel meer natuurlijk gedrag zonder stress-signalen bv. Het scheiden van mams en kalf is dan ook vooral naar voor de mensen. De kalveren loeien een paar uur wat en gaan over tot de orde van de dag, de mammie's loeien iets langer, maar gaan ook erg snel over tot de orde van de dag.
Vlak daarna worden de kalveren trouwens verkocht, de meeste voor vlees.
Op het moment van scheiden zijn de dieren niet blij, maar dat is snel over als het eenmaal gebeurd is. Onze menselijke aard zorgt ervoor dat we dat "zielig" vinden, maar het is een harder feit van het leven wat niet anders is dan het is.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 20:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het zijn vooral egoïstische overwegingen dus.
De werkelijke prijs van vlees noemen we dat, zonder dat anderen opdraaien voor de kosten zonder dat ze het kopen....quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:01 schreef theunderdog het volgende:
Dat van die site is trouwens wel flink prijzig zeg.
Ja leuk, maar veel mensen kunnen dat gewoon niet betalen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:02 schreef erodome het volgende:
[..]
De werkelijke prijs van vlees noemen we dat, zonder dat anderen opdraaien voor de kosten zonder dat ze het kopen....
Zijn er ook redenen waarom het beter is voor een kalf om bijv 6 maanden bij zijn moeder te blijven?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Op het moment van scheiden zijn de dieren niet blij, maar dat is snel over als het eenmaal gebeurd is. Onze menselijke aard zorgt ervoor dat we dat "zielig" vinden, maar het is een harder feit van het leven wat niet anders is dan het is.
Het scheiden werd met beleid gedaan, met rust en respect, dat is het mooie ervan en dat komt voort uit onze menselijke aard die dat "zielig" vindt. Zolang je daar niet in doorschiet is dat een mooie eigenschap.
Dat is dan wel geheel verdwenen in die fabrieksmanier, daar is geen empathie meer, de dieren worden ge-deanimaliseerd(vind het een mooi woord), verworden tot productie-eenheden waar geen enkele empathie voor is.
Dan eten ze maar wat minder vlees, zoals het eigenlijk bedoeld was.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja leuk, maar veel mensen kunnen dat gewoon niet betalen.
Klopt, ik moet alleen in alle eerlijkheid ook erkennen dat ik het soms erg lastig vind om mij in te leven in dieren.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Op het moment van scheiden zijn de dieren niet blij, maar dat is snel over als het eenmaal gebeurd is. Onze menselijke aard zorgt ervoor dat we dat "zielig" vinden, maar het is een harder feit van het leven wat niet anders is dan het is.
Het scheiden werd met beleid gedaan, met rust en respect, dat is het mooie ervan en dat komt voort uit onze menselijke aard die dat "zielig" vindt. Zolang je daar niet in doorschiet is dat een mooie eigenschap.
Dat is dan wel geheel verdwenen in die fabrieksmanier, daar is geen empathie meer, de dieren worden ge-deanimaliseerd(vind het een mooi woord), verworden tot productie-eenheden waar geen enkele empathie voor is.
Het punt is dat je als maatschappij wel een duidelijke grens moet trekken en dat is nu net het gene wat erg lastig is.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan eten ze maar wat minder vlees, zoals het eigenlijk bedoeld was.
Maar er zijn ook wel goedkopere en zoals ik al eerder gezegd heb is er ook een tussenvorm mogelijk die wel goedkoper vlees levert, maar geen kiloknallers waarbij het gewoon niet normaal gedaan kan worden.
Het hoeft echt niet allemaal perfect voor mij, maar de gruwel-industrie moet wat mij betreft verdwijnen.
Alleen al de melk die ze van mams krijgen is een goede reden. De kalveren blaken van gezondheid.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:04 schreef agter het volgende:
[..]
Zijn er ook redenen waarom het beter is voor een kalf om bijv 6 maanden bij zijn moeder te blijven?
Of is het even goed om het direct te scheiden?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |