abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145147166
Hallo,

Mijn vriendin en ik zijn al een tijdje op zoek naar een huurwoning. Helaas zijn deze zeer schaars in onze woonplaats. De zoektocht is dus ook niet geslaagd.

Nu kwam mijn schoonvader met het idee dat hij een huis voor ons koopt (wij kunnen nog geen hypotheek krijgen). Wij zouden dat dan weer van hem huren. De maandlasten zijn voor ons geen probleem.

Op zich een genereus aanbod, maar ik vraag me af of er juridisch en belastingtechnisch nog zaken zijn waar wij rekening mee moeten houden.

Alvast bedankt voor elk antwoord.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 08:49:21 #2
435060 Varg89
Heeft een wolvenshirt!
pi_145147187
Het huis moet een dak hebben.
Graag gedaan.
Die Furcht ist die Mutter der Moral.
Was mich nicht umbringt, macht mich stärker.
pi_145147325
een huis zonder dak is juridisch of belastingtechnisch niets mis mee. Is alleen niet praktisch
Het is wat.......
pi_145147400
Als je gewoon een huurcontract hebt met je schoonvader is er misschien zelfs recht op hoertoeslag.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_145147430
Om huurtoeslag te krijgen, moeten u, uw eventuele toeslagpartner en medebewoners voldoen aan de volgende voorwaarden:

U bent 18 jaar of ouder.
U huurt een zelfstandige woonruimte.
U, uw eventuele toeslagpartner en medebewoners staan bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
Op uw woonadres staan geen andere personen ingeschreven bij de gemeente (behalve een eventuele onderhuurder).
U, uw eventuele toeslagpartner en medebewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.
Uw (gezamenlijke) inkomen en huurprijs zijn niet te hoog.
Uw vermogen is niet te hoog.
pi_145147541
Maak duidelijke afspraken over het onderhoud van de woning.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 09:16:37 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_145147619
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 09:03 schreef Ticootje het volgende:
Als je gewoon een huurcontract hebt met je schoonvader is er misschien zelfs recht op hoertoeslag.
Het staat er echt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_145147780
quote:
11s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 09:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het staat er echt.
_O- :D
pi_145147857
quote:

[..]

Het staat er echt.
Macht der gewoonte.
pi_145147911
Wil je je schoonvader wel als huisbaas hebben?

Als je schoonvader de eigenaar is maar er niet in woont dan kan hij de hypotheekrente niet aftrekken van de belasting.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_145147912
Hou er rekening meet dat als je verkering straks uit is zal je schoonvader je eruit schoppen.
5 Ferrari's op videoband!
pi_145148083
Ik zou mijn schoonvader niet als huisbaas willen hebben; dit leidt tot een scheve verdeling van de 'macht' binnen een relatie waarin deze juist gelijkmatig zou moeten zijn.

Hoe is de relatie met je vriendin? Vertrouw je haar volledig? Nog belangrijker: vertrouw je haar vader? Wat voor mensen zijn het? Redelijke mensen - ook in conflictsituaties? Niet dat ze jou direct het huis uit willen kieperen als het uit gaat met je vriendin.

Natuurlijk gelden hier regels voor, en kan een verhuurder een huurder niet zomaar het huis uit zetten, maar toch.
De klaagbaak is een machine.
pi_145148510
Of hij laat zichzelf binnen met een extra wanneer hij bij zijn dochter op bezoek gaat.
pi_145148645
Reacties zijn allemaal leuk, maar hij mag niet zomaar met een extra naar binnen, en hij mag je er niet zomaar uitschoppen (mocht hij dat ooit willen), juist omdat hij de huisbaas is.

Ik zou me daar totaal geen zorgen over maken; een huurder is goed beschermd. Het is je schoonpa die hier een behoorlijk risico neemt.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_145148982
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 10:06 schreef trancethrust het volgende:
Reacties zijn allemaal leuk, maar hij mag niet zomaar met een extra naar binnen, en hij mag je er niet zomaar uitschoppen (mocht hij dat ooit willen), juist omdat hij de huisbaas is.

Ik zou me daar totaal geen zorgen over maken; een huurder is goed beschermd. Het is je schoonpa die hier een behoorlijk risico neemt.
Zijn dochter die in ZIJN HUIS woont. Hij mag gewoon binnen als vader zijnde, dat hij toevallig ook de verhuurder is, is bijkomstigheid.

Daarnaast als de verkering uit raakt, kan de ex-vriendin en ex-schoonvader samenspannen en zeggen dat TS er een rommel van maakte, herrie maakte, dronken rondlalde en het de huur opzeggen.
5 Ferrari's op videoband!
pi_145149139
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 10:23 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Zijn dochter die in ZIJN HUIS woont. Hij mag gewoon binnen als vader zijnde, dat hij toevallig ook de verhuurder is, is bijkomstigheid.

Volgens de wet of volgens jouw gevoel?

quote:
Daarnaast als de verkering uit raakt, kan de ex-vriendin en ex-schoonvader samenspannen en zeggen dat TS er een rommel van maakte, herrie maakte, dronken rondlalde en het de huur opzeggen.
Dat duurt waanzinnig lang en is niet zo makkelijk als je nu beweerd.
pi_145149243
quote:

[..]

Right, dus mijn vader mag bij mij gewoon naar binnen lopen om het eender welk moment, ongeacht of ik ervanaf weet danwel toestemming heb gegeven?

:')
  FOK!fotograaf vrijdag 3 oktober 2014 @ 10:42:42 #18
151126 angel008
pi_145149414
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 10:34 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Right, dus mijn vader mag bij mij gewoon naar binnen lopen om het eender welk moment, ongeacht of ik ervanaf weet danwel toestemming heb gegeven?

:')
zolang mijn vader het niet in het midden van de nacht doet issie altijd welkom hoor :)
pi_145149485
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 10:42 schreef angel008 het volgende:

[..]

zolang mijn vader het niet in het midden van de nacht doet issie altijd welkom hoor :)
Het gaat hier om wat is toegestaan. Je vader heeft niet het recht zomaar naar binnen te komen zonder akkoord van jou. En al helemaal niet als hij ook nog je huisbaas is.
  FOK!fotograaf vrijdag 3 oktober 2014 @ 10:49:03 #20
151126 angel008
pi_145149555
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 10:46 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Het gaat hier om wat is toegestaan. Je vader heeft niet het recht zomaar naar binnen te komen zonder akkoord van jou. En al helemaal niet als hij ook nog je huisbaas is.
ik denk dat ik met het woord welkom al had aangegeven dat ie van mij gewoon binnen mag komen wanneer die wilt...
pi_145149621
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 10:49 schreef angel008 het volgende:

[..]

ik denk dat ik met het woord welkom al had aangegeven dat ie van mij gewoon binnen mag komen wanneer die wilt...
OK.
pi_145150127
Er kan geëist worden dat er gestopt wordt met het volpompen met zaad van dochter in kwestie.
pi_145155952
Juridisch weinig haken en ogen voor jou lijkt me, maar eigenlijk zou je dit soort zaken, net als leningen, niet met familie moeten willen regelen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 14:38:14 #24
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_145156029
Precies. Met familie moet je wandelen, niet handelen.
Where law ends, tyrrany begins.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 15:40:53 #25
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_145157571
quote:
19s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:38 schreef Gunner het volgende:
Precies. Met familie moet je wandelen, niet handelen.
Dit dus. Gewoon niet doen.
pi_145158428
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:48 schreef SausDip het volgende:
Hallo,

(wij kunnen nog geen hypotheek krijgen)
Waarom niet eigenlijk?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_145160426
Trouwens wel een heel sympathiek aanbod van schoonvader!

En het kan ook nog zo zijn dat schoonvader sowieso een huis wil kopen om dat te gaan verhuren, als investering voor zijn oude dag bijvoorbeeld.
Als dat aan de orde is, heeft het voor schoonvader ook voordelen om de woning aan een bekende te verhuren.

Het lastige is dat je er op moet kunen vertrouwen dat iedereen, ook indien de een of andere (familie)verhouding "in zwaar weer raakt", de huurovereenkomst puur zakelijk blijft zien en behandelen.

Ik neem aan zijn eigen dochter straks de hoofdhuurder is en dat TS het veld moet ruimen als de verkering over is?
Maar bij iedere andere huurwoning moet ook één van de twee op zoek naar andere woonruimte als de relatie over is; voorlopig zijn TS en zijn vriendin wel goed geholpen met deze oplossing.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 18:16:59 #28
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_145161528
quote:

[..]

Het staat er echt.
Ik moest het ook 3 keer lezen, maar het staat er echt _O_ _O-
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 18:46:37 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145162336
quote:
Jammer, net verkeerd om. Schoonvader is verhuurder, dat hij toevallig de (schoon)vader is, is bijkomstigheid. Dat er een familierelatie is maakt nog niet ineens dat het huurrecht niet meer geld.

maar wat eerder al gezegd is: ik zou dit niet willen met familie, want ook al kan je schoonvader je juridisch niet het huis uitschoppen als de relatie op de klippen loopt, een houdbare situatie is het natuurlijk ook niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145165576
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 17:36 schreef Vermar het volgende:
Ik neem aan zijn eigen dochter straks de hoofdhuurder is en dat TS het veld moet ruimen als de verkering over is?
Maar bij iedere andere huurwoning moet ook één van de twee op zoek naar andere woonruimte als de relatie over is; voorlopig zijn TS en zijn vriendin wel goed geholpen met deze oplossing.
Dit, een van de twee moet toch op zoek naar nieuwe woonruimte. In dit geval zal hij het zijn, in een andere misschien ook wel.

En schoonvader mag uiteraard de rente niet aftrekken in box 1.
.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 22:18:41 #31
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_145171514
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 20:04 schreef Fer het volgende:
En schoonvader mag uiteraard de rente niet aftrekken in box 1.
Maar hij kan waarschijnlijk wel een waarde drukkende factor toepassen in box 3. ;)
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 11:42:19 #32
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_145182123
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 16:17 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Waarom niet eigenlijk?
- Geen vast werk
- Schulden

Who knows.
pi_145182221
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 09:31 schreef jeroen25 het volgende:
Wil je je schoonvader wel als huisbaas hebben?

Als je schoonvader de eigenaar is maar er niet in woont dan kan hij de hypotheekrente niet aftrekken van de belasting.
Er staat toch nergens dat de schoonvader een hypotheek afsluit?
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 12:40:22 #34
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_145183463
Waarom verstrekt je schoonvader jullie niet de hypotheek? Dan is het huis van jullie en moet je alleen maandelijks aflossen. Als dat altijd netjes gebeurt en je legt de lening goed in een contract vast, dan heb je 'zakelijk' veel minder met elkaar te maken dan wanneer je een huurder/verhuurder relatie hebt. Kan dus ook minder conflicten opleveren. Ik zou toch wat huiverig zijn om een schoonvader als huurbaas te hebben :)
pi_145183570
Hele duidelijke afspraken maken, je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat je vriendin daar blijft wonen mochten jullie uit elkaar zijn, en dat als tegenprestatie er bijvoorbeeld 150 euro per maand opzij word gelegd om er voor te zorgen dat jij op dat moment iets voor je zelf kunt zoeken, ik heb mijn ex ook heel duidelijk gesteld dat het koophuis op mijn naam blijft, maar dat hij maandelijks geen geld hoeft in te brengen voor het huis.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_145185729
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 11:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er staat toch nergens dat de schoonvader een hypotheek afsluit?
Er staat ook nergens dat hij dat niet doet.
Daarom ook het gebruik van 'als'.
pi_145187975
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 14:12 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Er staat ook nergens dat hij dat niet doet.
Daarom ook het gebruik van 'als'.
Er staat "Als je schoonvader de eigenaar is maar er niet in woont kan hij de hypotheekrente niet aftrekken van de belasting".

Dat "als" slaat op "als hij de eigenaar is" en niet op de "hypotheekrente niet aftrekken".

Ofwel: ik heb gelijk :P
pi_145190045
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 15:41 schreef MaGNeT het volgende:
Ofwel: ik heb gelijk :P
Nietes!
pi_145191088
Zorg dat het huurcontract op jou naam komt, dan kan hij jou er niet zomaar uitschoppen wanneer het hem schikt.
Edensnator over 'n out
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 17:59:55 #40
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_145191262
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 22:18 schreef MyTiredFeet het volgende:
Maar hij kan waarschijnlijk wel een waarde drukkende factor toepassen in box 3. ;)
:Y Hangt van de huur af ;)

http://www.belastingdiens(...)ige_onroerende_zaak/

:P
pi_145236357
Zorg dat de huur marktconform is. Anders ben je verplicht schenkbelasting te betalen.
pi_145239745
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 21:59 schreef Abloom het volgende:
Zorg dat de huur marktconform is. Anders ben je verplicht schenkbelasting te betalen.
Bron?
pi_145245353
Dank voor alle reacties. En excuses voor mijn late reactie.

Wij kunnen wel een hypotheek krijgen, echter kijkend naar onze inkomens en contracten zal deze nooit groot genoeg zijn om een degelijke woning te financieren. Schulden ed. zijn niet van toepassing, er is zelfs eigen vermogen aanwezig.

Conclusies nav dit topic:

- Leg de huur vast in een huurovereenkomst.
- Zorg dat de huur marktconform is.
- HRA is niet van toepassing als mijn schoonvader er zelf niet woont. (Waarschijnlijk doet hij het zonder hypotheek, maar dat is nog niet zeker.)

Verder de opmerkingen over niet handelen met familie en dergelijke, heb ik niet om gevraagd, maar toch bedankt. Ik zal daar nog eens goed over nadenken.
pi_145245416
@TS, heb je nog over het idee van Telates nagedacht? Dat je schoonvader jullie de hypothecaire lening verstrekt?
pi_145248945
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:35 schreef DroogDok het volgende:
Juridisch weinig haken en ogen voor jou lijkt me, maar eigenlijk zou je dit soort zaken, net als leningen, niet met familie moeten willen regelen.
Wat een onzin. Alsof de hele wereld uit mensen bestaat die ontwrichte families komen.
Bier.
pi_145249072
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 11:54 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Wat een onzin. Alsof de hele wereld uit mensen bestaat die ontwrichte families komen.
Een zakelijk conflict is de eerste stap op weg naar een ontwrichte familie.
pi_145252309
er zijn juridisch wel degelijk haken en ogen :

de bank van schoonvader moet toestemming geven :Y dit zal de bank niet zomaar geven omdat het huis in verhuurde staat veel minder waard is dan een vrij huis ....dus schoonpapa zal minimaal 40 procent eigen geld in huis moeten steken, volgens mij verstrekken banken al helemaal geen hypotheken op verhuurde panden, dus schoonpapa moet al een behoorlijke overwaarde op zijn eigen huis hebben.

Verhuurt schoonpapa zonder toestemming van de bank, dan kan de bank jullie er uit schoppen wanneer schoonpapa hypotheek niet meer kan/wil betalen.

of heeft schoonpapa cash geld om huis te kopen ??

en wat gebeurt er als schoonpapa morgen onder een bus wandelt ?

wanneer s.papa geen hypo nodig heeft dan vervalt het bovenstaande...

[ Bericht 3% gewijzigd door Ardo op 06-10-2014 13:58:08 ]
pi_145252341
dubbel
pi_145253382
quote:
3s.gif Op maandag 6 oktober 2014 13:51 schreef Ardo het volgende:
er zijn juridisch wel degelijk haken en ogen :

de bank van schoonvader moet toestemming geven :Y dit zal de bank niet zomaar geven omdat het huis in verhuurde staat veel minder waard is dan een vrij huis ....dus schoonpapa zal minimaal 40 procent eigen geld in huis moeten steken, volgens mij verstrekken banken al helemaal geen hypotheken op verhuurde panden, dus schoonpapa moet al een behoorlijke overwaarde op zijn eigen huis hebben.

Verhuurt schoonpapa zonder toestemming van de bank, dan kan de bank jullie er uit schoppen wanneer schoonpapa hypotheek niet meer kan/wil betalen.

of heeft schoonpapa cash geld om huis te kopen ??

en wat gebeurt er als schoonpapa morgen onder een bus wandelt ?

wanneer s.papa geen hypo nodig heeft dan vervalt het bovenstaande...

quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 09:13 schreef SausDip het volgende:
(Waarschijnlijk doet hij het zonder hypotheek, maar dat is nog niet zeker.)
Jouw verhaal vervalt dus een beetje.
pi_145253450
quote:
7s.gif Op maandag 6 oktober 2014 14:23 schreef EJ403 het volgende:

[..]

[..]

Jouw verhaal vervalt dus een beetje.
had ik ook al door...blijft wel nog over wat er gebeurt als s.papa opeens in financiele problemen komt..of de pijp uit gaat...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')