abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145106925
Met alle respect voor Ronald Dahl, maar ik mis volkomen je conclusie uit de handige 99:1 discussie, met allemaal van die subtiele termen als gijzelen enzovoorts :)

Wat is het praktisch belang, ik weet het, boetseren is leuk, maar het zet zo weinig zoden aan de dijk.
so long and thanks for all the fish
pi_145106961
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:32 schreef crashbangboom het volgende:
Met alle respect voor Ronald Dahl, maar ik mis volkomen je conclusie uit de handige 99:1 discussie, met allemaal van die subtiele termen als gijzelen enzovoorts :)

Wat is het praktisch belang, ik weet het, boetseren is leuk, maar het zet zo weinig zoden aan de dijk.
Dat die rijke net zo goed heeft geprofiteerd van herverdeling. een herverdeling van de winst, binnen zijn bedrijf/samenleving.
When it comes to survival..
pi_145107019
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:33 schreef LesStroud het volgende:

[..]

dat die rijke net zo goed heeft geprofiteerd van herverdeling.
ow, dit is weer een rijke vs. de rest persiflage.

wat let die rijke om okkiewokkies ipv oompaloompas in te huren, in okkiewokkiestan ipv oompalommpia?

(niet in een poging om te stellen dat Lebbis > Dahl hoor)
pi_145107133
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:34 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

ow, dit is weer een rijke vs. de rest persiflage.

wat let die rijke om okkiewokkies ipv oompaloompas in te huren, in okkiewokkiestan ipv oompalommpia?

(niet in een poging om te stellen dat Lebbis > Dahl hoor)
Niks, dat is het punt niet,. Het punt is dat die rijke zijn 100 goud stukken niet eigenhandig verdiend heeft. Die zijn hem toe 'bedeeld' door de vruchten van zijn Oompalooma's hun arbeid te plukken.

Niks mis mee, maar net zo goed herverdeling.
pi_145107164
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:37 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Niks, dat is het punt niet,. Het punt is dat die rijke zijn 100 goud stukken niet eigenhandig verdiend heeft. Die zijn hem toe 'bedeeld' door de vruchten van zijn Oompalooma's hun arbeid te plukken
Opnieuw de vraag wat daar de concrete consequentie van is.

Het staat Oompalooma vrij om een eigen fabriek te beginnen en hun salaris maar liefst te verhonderdvoudigen. Hebben ze zelfs geen basissalaris voor nodig in die verhoudingen :)
pi_145107276
Zitten er trouwens meer mensen te wachten totdat Lenin om de hoek komt in dit sprookje? ;)
pi_145107339
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:40 schreef crashbangboom het volgende:
Zitten er trouwens meer mensen te wachten totdat Lenin om de hoek komt in dit sprookje? ;)
Jij begint erover.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_145107379
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:41 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Jij begint erover.
Maar ik vertelde niet het sprookje
pi_145107458
quote:
2s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:42 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Maar ik vertelde niet het sprookje
Nee iemand houd een beargumenteerd verhaal over dat individuele prestatie (en dus beloning...) een onbruikbaar concept geworden is in onze huidige complexe samenleving en je enige weerwoord is "het staat je vrij om zelf een fabriek te beginnen".... om vervolgens Lenin te namedroppen.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
pi_145107703
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:37 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Opnieuw de vraag wat daar de concrete consequentie van is.

Het staat Oompalooma vrij om een eigen fabriek te beginnen en hun salaris maar liefst te verhonderdvoudigen. Hebben ze zelfs geen basissalaris voor nodig in die verhoudingen :)
Het is verder geen ' misstand' die ik aan wilde klagen hoor! Bedrijven mogen zelf uit maken wat ze met hun beloningen doen.

Mijn punt is dat de huidige verdeling net zo goed een kwestie van ' herverdeling' is. Een die deels met initiatief en je best doen te maken heeft, maar net zo goed met verworven rechten, afkomst, sociale status en allerlei juridische regeltjes.

En dat een evt toekomstige herverdeling dus niet per se een 'kunstmatige' ingreep in de 'natuurlijke' orde der dingen is.

(ik zou er niet raar van opkijken als de Oompaloompa niet eens een eigen fabriek in piramides mag beginnen, omdat de piramide een handelsmerk blijkt te zijn dat zorgvuldig wordt bewaakt door de gevestigde piramidebouwers)
pi_145107711
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:44 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Nee iemand houd een beargumenteerd verhaal over dat individuele prestatie (en dus beloning...) een onbruikbaar concept geworden is in onze huidige complexe samenleving en je enige weerwoord is "het staat je vrij om zelf een fabriek te beginnen".... om vervolgens Lenin te namedroppen.
Hij rekt oompaloompha's tot het honderdvoud op, moet ik nu counteren met starship enterprise die het heelal comprimeert ofzo? :D Of scotty die een karrevracht EU burgers upbeamt naar Nederland? Laat hem gewoon met echte argumenten vertellen wat ie op het hart heeft ipv dat soort windowdressing. Het laatste is duidelijk wel nodig. Helaas, het helpt niet in de discussie.
pi_145107713
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:44 schreef MadScientist het volgende:

[..]

:Y
pi_145107765
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:49 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Het is verder geen ' misstand' die ik aan wilde klagen hoor! Bedrijven mogen zelf uit maken wat ze met hun beloningen doen.

Mijn punt is dat de huidige verdeling net zo goed een kwestie van ' herverdeling' is. Een die deels met initiatief en je best doen te maken heeft, maar net zo goed met verworven rechten, afkomst, sociale status en allerlei juridische regeltjes.

En dat een evt toekomstige herverdeling dus niet per se een ' kunstmatige' ingreep in de ' natuurlijke' order der dingen is.

(ik zou er niet raar van opkijken als de Oompaloompa niet eens een eigen fabriek in piramides mag beginnen, omdat de piramide een handelsmerk blijkt te zijn dat zorgvuldig wordt bewaakt door de gevestigde piramidebouwers)
Pyramide is een watermerk in India, dat je het maar weet :)
pi_145107858
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:49 schreef LesStroud het volgende:

[..]

En dat een evt toekomstige herverdeling dus niet per se een 'kunstmatige' ingreep in de 'natuurlijke' orde der dingen is.

Dan mis ik nog even de verworven rechten, de afkomst en de sociale status, en al helemaal de jurifische regels. En het gouden wikkel, natuurlijk.

Onder de streep is het simpel, die fabriek gaat gewoon naar elders, en Nederland wordt overstroomd door oompaloompa's. Wat heb je bereikt? Anders dan een tekstueel mooi fabel opgeschreven te hebben?
pi_145108074
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:52 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dan mis ik nog even de verworven rechten, de afkomst en de sociale status, en al helemaal de jurifische regels. En het gouden wikkel, natuurlijk.

Het draait in de kern hierom.
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:44 schreef MadScientist het volgende: dat individuele prestatie (en dus beloning...) een onbruikbaar concept geworden is in onze huidige complexe samenleving
pi_145108143
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:56 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Het draait in de kern hierom.

[..]

en.. dus... ?

ik weet dat ik een ontzettende pragmaticus ben, sorry daarvoor. :)
maar dat brengt voor 99% brood op de plank, luchtgefiets niet.
pi_145108340
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:57 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

en.. dus... ?

Herverdeling is al realiteit., Sommigen krijgen meer dan ze gecreëerd hebben, anderen weer minder. dus een verdere herverdeling is geen ' onnatuurlijke' ingreep in de natuurlijke loop der dingen
pi_145108386
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:57 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

en.. dus... ?

Als er geen natuurlijke 'verdeling' is, vallen de standaard argumenten tegen 'herverdeling' ook weg. (wat ik als individu heb verdiend mag niemand afpakken etc.)
pi_145108609
Ik vind dat soort getheoretiseer prima hoor, maar wat heeft de 99% daar aan?

Opnieuw, die pyramides kunnen overal gebouwd worden (behalve in India want daar heeft Tata merkrecht op), en er is vrij verkeer van oompaloompha's. Die laatste stromen naar het punt met het hoogste basisinkomen. De eerste naar het punt van laagste belasting. Die twee gaan elkaar alleen in fictie tegenkomen, in de boekhandel dan. En op de oude fysieke grens der Nederlanden, natuurlijk.

Dat is de realiteit. Fabels en filosofie ten spijt.
pi_145112077
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 22:06 schreef crashbangboom het volgende:
Opnieuw, die pyramides kunnen overal gebouwd worden (behalve in India want daar heeft Tata merkrecht op), en er is vrij verkeer van oompaloompha's. Die laatste stromen naar het punt met het hoogste basisinkomen. De eerste naar het punt van laagste belasting. Die twee gaan elkaar alleen in fictie tegenkomen, in de boekhandel dan. En op de oude fysieke grens der Nederlanden, natuurlijk.

Dat is de realiteit. Fabels en filosofie ten spijt.
juist....

ik kan nu wel zeggen dat deze reactie als een tang op een varken slaat...

Maar dan komt er vast een reactie dat niemand het de varkens belet elkaar met een tang te slaan, of dat alle varkens hierheen komen om onze tangen te jatten ,of dat Oompaloompa's allergisch zijn voor varkens, in het bijzonder varkens die met een tang geslagen zijn...

:')
pi_145112371
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 23:10 schreef LesStroud het volgende:

[..]

juist....

ik kan nu wel zeggen dat deze reactie als een tang op een varken slaat...

Maar dan komt er vast een reactie dat niemand het de varkens belet elkaar met een tang te slaan, of dat alle varkens hierheen komen om onze tangen te jatten ,of dat Oompaloompa's allergisch zijn voor varkens, in het bijzonder varkens die met een tang geslagen zijn...

:')
Veel elitair gezever en luchtfietserij dus. Daar heeft de 99% geen ruk aan, daar hebben ze al politici en beleidsmedewerkers voor.

Ham of kuit, waarde.
pi_145112521
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 23:16 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Veel elitair gezever en luchtfietserij dus. Daar heeft de 99% geen ruk aan, daar hebben ze al politici en beleidsmedewerkers voor.

Ham of kuit, waarde.
De 99% heeft ook niks aan jouw statement dat de 99% niks aan mijn statements heeft.

Ook aan dit statement heeft de 99% overigens niks.

(Dit is een discussieforum, geen stichting 'help de 99%')
pi_145113243
Dan resteert de vraag denk ik of dat een basisloon uit een woordspelletje kan worden betaald.

Of kan dat inderdaad uit een rookgordijn en rijm worden gefinancieerd?
Dat zou een afstammeling uit de elite inderdaad wel bevroeden. Die oompalompha's weten wel beter.
pi_145113626
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 23:34 schreef crashbangboom het volgende:
Dan resteert de vraag denk ik of dat een basisloon uit een woordspelletje kan worden betaald.

We doen de herverdeling gewoon wat anders dan we tot nu toe deden. Dat kan mi prima.

Laat meneer de Oompaloompa-drijver eens 25 goudstaven over houden, ipv 99. Dat is mooi zat voor de moeite die hij gedaan heeft.
pi_145113877
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 23:42 schreef LesStroud het volgende:

[..]

We doen de herverdeling gewoon wat anders dan we tot nu toe deden. Dat kan mi prima.

Laat meneer de Oompaloompa-drijver eens 25 goudstaven over houden, ipv 99. Dat is mooi zat voor de moeite die hij gedaan heeft.
Dat kan het zoontje van meneer de Oompaloompa-drijver wel vinden, maar pa trekt aan zijn stutten en gaat ergens anders naartoe, vervolgens blijken er ook nog eens twee keer zo veel Oompaloompa's te zijn die 1 proberen te verdelen.

Nou is de vraag of het zoontje ooit met de werkelijkheid in aanraking gaat komen of niet. Ik gok dat dat nooit het geval is geweest en ook niet zal zijn. De oompaloompa's zelf zijn wat praktischer aangelegd echter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')