Ook met 20% zit je met een groot probleem.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
90% is wel erg veel.... Dan is ook basisinkomen niet te financieren. Het moet komen uit de IB en voor IB heb je werkende mensen nodig en belasting betalende bedrijven.
Dat kloptquote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:47 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dan geef je zelf het antwoord al. Succes.
Ja, maar of de politiek dan opeens het basisinkomen in zal voeren? Deden ze in Griekenland en Spanje ook niet.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:53 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Ook met 20% zit je met een groot probleem.
[..]
Dat klopt
Nee maar blijvende werkloosheid is een ander probleem dan is de bijstand niet eens te betalen.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, maar of de politiek dan opeens het basisinkomen in zal voeren? Deden ze in Griekenland en Spanje ook niet.
Met 90% werkloosheid het basisinkomen ook niet. Het is niet dat het geld dan opeens uit de lucht komt vallen.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:58 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Nee maar blijvende werkloosheid is een ander probleem dan is de bijstand niet eens te betalen.
Dan gaat die Pool bij de Poolse staat zijn werkloosheidsvoorziening ophalen.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
En als zowel die Pool als die Nederlander hun baan kwijtraken?
Ik zie het dan ook niet als een plan om tot een linksere inkomensherverdeling te komen, inkomensongelijkheid vind ik eigenlijk niet zo heel interessant. Veel belangrijker is productiviteit, alleen een deel van rechts is vooral bezig met het verdedigen van gevestigde belangen, die zijn helemaal niet arbeidsgericht en ondernemingsgericht, wat eigenlijk niet eens zo verschillende dingen zijn.quote:Ik ben rechtser dan de VVD, maar in principe niet tegen het basisinkomen. Je kunt dubben over hoe de regeling er precies uit zal zijn en her en der zal het best wel spannend zijn qua financiële haalbaarheid, maar in het idee zie ik wel wat.
Ik denk dat heel veel mensen niet kunnen lachen met alle verplichtingen die ze op hun bord krijgen wanneer zijn werk is weggemaakt. In mijn voetbalteam zitten 3 werklozen die dat alweer een tijdje zijn, en nog 2 die geen enkele baanzekerheid hebben en niet in de situatie zijn dat het UWVcircus voor hen een gesloten boek is. Maar ze hebben in ieder geval weer even wat te werken. Dat helpt echt niet hoor, die hele bureaucratie over iemand heengooien terwijl die toch al lastig zit.quote:Aan een niet-flexibele werknemer heeft de arbeidsmarkt ook niet veel. Of een basisinkomen er allemaal heel veel aan gaat veranderen, vraag ik me af. Zeker op de korte termijn. Ook nu heb je als werkloze WW en bijstand achter de hand. De sollicitatieplicht is natuurlijk een lachertje.
De invoering van het basisinkomen zal dan ook gepaard moeten gaan met een wijziging in het belastingstel, waarbij de nadruk niet langer op inkomstenbelasting komt te liggen.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:01 schreef Halcon het volgende:
[..]
Met 90% werkloosheid het basisinkomen ook niet. Het is niet dat het geld dan opeens uit de lucht komt vallen.
Of met de hele EU tegelijk het basisinkomen invoeren.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:48 schreef crashbangboom het volgende:
Discriminatie op basis van nationaliteit is trouwens strijdig met vrij verkeer van mensen in de EU. Kansloos. Dan moet je eerst uit de EU stappen.
Hoe wil je het dan gaan financieren?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
De invoering van het basisinkomen zal dan ook gepaard moeten gaan met een wijziging in het belastingstel, waarbij de nadruk niet langer op inkomstenbelasting komt te liggen.
Wat wil je dan?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:01 schreef Halcon het volgende:
[..]
Met 90% werkloosheid het basisinkomen ook niet. Het is niet dat het geld dan opeens uit de lucht komt vallen.
Dat kan je doen, dan is het nog de keus *insert nationaliteit* of hij een basisloon in NL wil vangen, of een fractie daarvan in *insert land*quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Of met de hele EU tegelijk het basisinkomen invoeren.
Als oudere Oost-Europeaan kun je nu in Nederland al een soort van basisinkomen kopen.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:31 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dat kan je doen, dan is het nog de keus *insert nationaliteit* of hij een basisloon in NL wil vangen, of een fractie daarvan in *insert land*
Niks mis met 6maanden plus een dag met zijn 60igen in een huis wonen en 6maanden min een dag thuis vakantie vieren :
Hoe wil jij dan basisinkomen gaan financieren bij 90% werkloosheid?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:30 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Wat wil je dan?
Hoe wil er nog een economie vol robots lopen als er 90% werkloosheid is?
Iemand moet die shit kopen.
Ik weet het niet. Het logische antwoord is "de belasting op andere zaken verhogen", maar daar kleven natuurlijk stuk voor stuk serieuze nadelen aan.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hoe wil je het dan gaan financieren?
Voila, kunnen alle uitkeringen in getrokken worden, volgende probleem graag.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:12 schreef Weltschmerz het volgende:
Kom met 5 mensen bij elkaar en als iedereen zijn laptopje meeneemt kun je beginnen met geld verdienen. De werkgever heeft helemaal niet zo'n belangrijke rol meer te vervullen als 20 jaar geleden. De veronderstelling achter het huidige stelsel is afhankelijkheid van een werkgever om werk te kunnen doen, maar die is er veel minder.
Het is een feit dat veel meer mensen dan vroeger zelf in staat zijn op ondernemende wijze hun geld te verdienen. Iedereen kan wel iets en via het internet is je afzetmarkt groter dan ooit en de grote investeringen die gepaard gaan met fabrieken of winkelpanden zijn daarvoor niet nodig.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:35 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Voila, kunnen alle uitkeringen in getrokken worden, volgende probleem graag.
De BTW omhoog dus, waardoor spullen fors duurder worden en over de grens gekocht zullen worden.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Het logische antwoord is "de belasting op andere zaken verhogen", maar daar kleven natuurlijk stuk voor stuk serieuze nadelen aan.
Door de robots die dan het geld verdienen?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hoe wil jij dan basisinkomen gaan financieren bij 90% werkloosheid?
Ik denk eerder dat het gros van de belastinginkomsten uit winsten van bedrijven zullen moeten gaan komen.quote:
En je denkt dat ergens anders in de wereld niemand op het idee komt met zijn vijven rondom computers te gaan zitten?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is een feit dat veel meer mensen dan vroeger zelf in staat zijn op ondernemende wijze hun geld te verdienen. Iedereen kan wel iets en via het internet is je afzetmarkt groter dan ooit en de grote investeringen die gepaard gaan met fabrieken of winkelpanden zijn daarvoor niet nodig.
Van dat feit zullen we gebruik van moeten maken op het moment dat het aantal banen sterk terugloopt.
De voornaamste reden dat we de uitkeringen niet nu al af kunnen schaffen, is omdat er niet de zekerheid bestaat dat de ondernemingen die mensen zelf op zullen zetten direct voldoende op zullen brengen om ze in al hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Dat is precies waar het basisinkomen voor kan zorgen.
De robots moeten belasting gaan betalen?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:54 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Door de robots die dan het geld verdienen?
Die vertrekken dan, zoals je zelf al aangeeft.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat het gros van de belastinginkomsten uit winsten van bedrijven zullen moeten gaan komen.
Niet dat dat zo gemakkelijk is, want naast alle boekhoudkundige trucs die ze al toepassen om hun winsten zo laag mogelijk te houden, zullen de grotere bedrijven natuurlijk simpelweg verhuizen naar een land met een gunstiger belastingklimaat.
Die moeten dan een belastingaangifte in gaan vullen?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:54 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Door de robots die dan het geld verdienen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |